Sokki

woman 46v.

On vaikeaa kirjoittaa asiasta tänne,mutta minun hermojani raastaa epätoivo,viha,suru,häpeä,pelko,mitä tuleman pitää tulevaisuudessa.Yritän kertoa asian lyhyesti,vaikka pääni sisällä pyörii lukuisa määrä kysymyksiä,halu tietää koko totuus k.o.asiasta yms.myllerrystä.Synnyin työläisperh.v-58,veljeni oli minua 2,5v vanhempi(hän lähti taivaaseen 28v.)Olin perh.mustalammas,minua ei kehuttu mistään/milloinkaan,vaikka olin kiltti ja hyvä oppilas,sekä menestyin urheilukisoissa,joihin itse osallistuin--ja pärjäsinkin(olin juoksija).Opettaja kyseli silloin miksi en pyri oppikoul?Ei kannustettu kotona ja sanottiin vain;ei tytöt tarvi oppikouluja,menet joskus naimisiin.Eli en sit ollut sen arvoinen,,ja siihen aikaan koulutus maksoikin ilmeisesti vanh.mielestä liikaa.Mut edesmennyt veljeni---hänestä odotettiin jopa pappia tms..lukenutta,niimpä häntä kannustettiin samaiseen kouluun.No näin jälkeenpäin ajatellen tämä perhetausta teki minusta epävarman luuserin,yritin kouluttaa vanhempani itseäni,ja sainkin sitten toikkariin keskiarvon:8,9.En ollutkaan sit tyhmä-no sen olen kyllä sisäistänyt aina,et kyllä minusta järkeä/viisautta löytyy.No,sit pääsin suoraan lukioon,jossa jaksoin opiskella n,puolisen vuotta(oli jo 3 omaa terv.lasta),kunnes alkoi ilm.ensimm.oireita paniikista,masennuksesta,uuvuin yhtäkkiä täysin.?Lukio jäi kesken ja kuljin terapioissa,syytä vaan ei tahtonut heti löytyä,ja olin pettynyt itseeni,kun en jaksanutkaan(olisin halunnut kouluttautua ja tulla "joksikin".)No ,sit pyrin tunn.kauppikeen,pääsin heti sisälle,kun oli hyvät paperit.Aluksi oli ihan ok.mut turhaannuin siellä alaikäisten joukossa(3oli mun ikästä)ja iltalukion jälkeen opiskelutahti tuntui uuvuttavan hitaalta ehkäpä hiukan helpoltakin.Niimpä koulua kesti taas se puolisen vuotta..en vaan enää jaksanut nousta ylös aamuisin.Opettajat olivat pahoillaan,kun lopetin,kait katsoivat,et minusta olis ollut jatko-opiskelija ainesta.Silloin olin tosi pettynyt itseeni;minusta ei siis tullutkaan mitään!Huom!Näitä tapahtumia ennen elämässäni olin kokenut 2menetystä;veljeni kuoli liikenteen uhrina ja 2:n lapseni isä teki itsarin(olimme jo eronneet aikaa sitten),josta en syyllistä itseäni.Mut sattui se kipeää lasten puolesta.Olin ollut yksinhuoltaja.Elämä meni päivä kerrallaan eteenpäin,ja jouduin intensiiviseen terapiaan,paha olo vaan jatkui,tunsin itseni arvottamaksi,kun kela yritti kouluttaa,mut jokin petti minussa?Sitten jouduin puoleksi vuodeksi ns.työkartoitukseen,et onko minusta edes työelämään.Päätös tuli 5:tä eri psykiarian lääkäriltä sekä psykologilta:vakavasti masentunut,ei pysty pitkäaikaisia suunnitelmia tekemään,keskittymiskyvytön,epävakaa persoonallisuus/rajatila,,huh?!!Potilas ei täten kykene työelämään---sain eläkeen n.3kk:n päästä lausunnosta.Silloin ajattelin,et olen tulossa hulluksi---en ole siis mitään/toisarvoinen ihminen.Sulattelin asiaa melko pitkään.Olin kuin syrjäytetty ns.tavallisista ihmisistä,jotka kävivät töissä jne..No ..lähdin silloin sieltä päiväsairaalasta reseptinippu mukanani--se siitä,ja edelleen joudun käyttämään kahta lääkettä,joita ilman en pärjää.Sorruin sit aikanaan alkoholiin,joka lievitti sisäistä tuskaani/mitättömyyttäni-hetken aikaa,mut onneksi ei juoppo tullut.Mukana oli myös 3itsariyritystä..1vakavampi.Suhteet vanheempiini olivat ns.asialliset,ei juuri tunnetasolla mukana(eikä kotona edes ikinä näytetty mitään hellyyttä.)Löysin silloin aikanaan tän nykyisen kunnollisen ,hellän,ymmärtäväisen mieheni ,jonka kanssa on yhteinen poika;)Hän on antanut minulle arvoni ihmisenä,ja olen hänen silmissään kaunis ja viisas,)lohduttaa tosi paljon.Sain itsetuntoni takaisin hänen rinnallaan.2vanhinta lastani ovat jo maailmalla,ja tää nuorin lukee parast´aikaa kirjoituksiin...keväällä on sit isot juhlat tiedossa!Tässä on vietetty nyt hiljaiseloa muutama vuosi ja mielenikin oli jo kohentumassa..kunnes tuli se SOKKI.Äitini murtui n.3vkoa sitten puhelimessa ja valitteli omaa raskasta elämäänsä ja suhdetta isääni.Ei ollut eka kerta.Siinä kuuntelin,,ja alkoi syyttää ,etten minä ole kuulemma ikinä häntä auttanut,hitto sanon minä,passanu liikaakin,leiponut,siivonnut,pyykännyt,laittanu ruokaa,kuunnellut murheita/valituksia,,sen mitä olen voimillani jaksanut.Aloin sit tinkaamaan,et kerroppa nyt ,miksi isä aina hakkasi isolla ruskealla remmillä joka ilta,vaikken ollut ilkeä?Minua vaan pelotti jokin ihme /kumma asia??Itkin siksi..muistan myös kun oksetti ja oli paha olla,muistan pimeän kaapin,jonne menin usein piiloon.Eikä kukaan tullut kysymään,miksi on paha olla;minut vaiennetiin remmillä.Jälkeenpäin ajateltuna tosi sairasta touhua.Kysyn äid,mikset ikinä tullut väliin?Vastaus:en uskaltanut.Sanoin sit puh.hälle,et tuosta olen katkera.No,sit äiti sanoi:on muutakin,,tinkasin tinkasin,pakotin puhumaan.Itkuisella äänellä kertoi,et mukana on ollut myös lapsen hyväksikäyttöä,et kerran jopa yllätti,yks.kohtia en pystynyt kysymään,,oli se semmonen sokki,häpeä.Murtuneena äitini itki,et HÄN on niin kärsinyt asiasta,kun on joutunut salaamaan sen ikänsä.Minähän tässä uhri olin..hyi hitto.Jälkeenpäin hän kieltää kaiken,,en pysty kohtaamaan vanhempiani,,,lapsuuteni on häväisty,sydämmeni särjetty.Psykiatri on kieltänyt ottamasta yht.heihin,niimpä mieheni on halunnut selvittää totuutta,äiti sanoo;älä sekaannu meidän asioihimme,ne ei sulle kuulu.Et menneet pitäs unohtaa ja MINÄ olen muka alkanut kaiveleen vanhoja asioita.Hävytöntä--sain sanottua sen verran;minulla ei ole enää isää,jos tää on totta,ja lääkärikin sanoi,et näistä asioista yleensä vaietaan ja kielletään kaikki,mut ihmetteli,että ellei se olisi totta,mikä motiivi äidilläni on kertoa tämmöisiä juttuja ja järkyttää mielenrauhaani?!Joudun täten terapiaan,olen menettänyt sielunrauhani,yöuneni,ruokahaluni.Miksi nämä häpeälliset asiat kerrotaan nyt,kun olen jo 46-vuotias,ollut masentunut,vuosia kulkenut terapiassa,uskonut melko "hyvään"lapsuuteen,paitsi sen remmin olin jo antanut anteeksi,mut kaikki asiat liittyy jotenkin toisiinsa.Olen jopa läh."isälle"kirjeen,jossa annoin palaa ja kysyin suoraan------suht koht asiallinen kirje:hyvä/paha.Vastausta en ole saanut,liekö äiti antanut koko kirjettä,kun pelkää??Sata kysymystä risteilee päässäni.Niimpä kysyn tässä ja nyt,josko joku asiantuntija tai kipeitä asiota läpikäynyt ihminen voisi analysoida asiaa jotenkin,johtiko tämä pedofilia/hakkaaminen siihen,että epäonnistuin elämässäni,ja miten te läpikävisette asian;unohtamalla,vihalla,vaiko kieltää vanhempansa,jotka ovat jo vanhoja??Mitä teen..en saa rauhaa,kunnes tiedän lopullisen totuuden;mutta kun en muista muuta..paitsi lääkäri sanoi ,etttä terapian myötä voin alkaa muistaamaan---eri asia sitten---kestänkö sen??Anteex..taisi venyä turhan pitkäksi,,on niin paljon sanoja,mitä ei pysty puhumaan.Mielipiteitä..kiitos,jos joku haluuaa antaa neuvoja/myötätuntoa! ps.tässä oli yx elämäntarina lyhennettynä---väliin jäi vielä paljon sekä hyvää että pahaa!T:A

5

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • woman 34

      Ensin voimia, jaksamista ja enkeleitä olalle!
      Kuten itsekin huomaat, ihmisen mieli on siitä hassu, että se unohtaa niitä asioita joita se ei halua muistaa, näin ilmeiseti (?) on käynyt Sinullakin. Vasta sitten, kun on oikea aika selvittää asioita, alkaa niitä myös mieleen muistumaan - ilmeisesti Sinulla se aika alkaa olla käsillä. Ja asiathan täytyy selvittää. Ainakin itsensä kanssa, jotta pääsee eron tuosta "häpeästä, surusta, syyllisyydestä jne."

      Äitisi, ilmeisesti, haluaa päästä eroon omasta syyllisyydestään sillä, että kertoo Sinulle asioita, jotka ovat vain hänen näkökulmansa. Kuuntele myös hänen kantansa, mutta muodosta oma käsityksesi ja pysy siinä. Oma mielipiteesi on tärkeä. Jos voit, niin pyri antamaan äidillesi anteeksi - ei hänenkään elämänsä helppoa ole ollut.

      Moraalisestihan tässä on tapahtunut todella pahoja tekoja ja vielä lasta, puolustuskyvytöntä, vastaan, äidin tulematta väliin. Ehkä äitisi elämäntilanne oli silloin sellainen, ettei yksinkertaisesti voinut puuttua??!
      Nykyäänhän moisista teoista voisi vaikka linnaan laittaa...

      Mikäli vaan voit, niin keskustele vielä äitisi kanssa. Ja muista sinä et ole syyllinen!!!!
      Elämä on tällaista, välillä tapahtuu asioita, mitä ei soisi kenellekään tapahtuvan.
      Pärjää elämässäsi eteenpäin ja muista, kaikki mikä ei tapa, vahvistaa. Ja ainakin itse tiedät, miten käyttäytyä muita ihmisiä, lapsiakin, kohtaan ! ;)

      Itse olen 12 vuotiaana joutunut isäpuoleni seksuaalisen halun kohteeksi. Kerroin siitä kaverille ja äitini kuuli asiasta. Hän ilmoitti poliisille. Minut vietin kuulusteluun, en puhunut mitään. Miehelle ei siis tullut mitään. Jälkikäteen olen miettinyt, miten toisinkin olisin voinut asian hoitaa, mutta olin silloin lapsi. Nyt olen antanut asian olla. "Miehet on miehiä" jne. Olen jopa antanut anteeksi. Mutta itsetuntooni ja kaikkiin ihmissuhteisiin ko. tapaus on vaikuttanut, en kykene toimimaan "normaalisti". Lisäksi taustalla on vanhempien alkoholinkäyttöä, oman isän vankilassaoloa jne.

      Mutta elämä on silti elämisen arvoista. Tällä hetkellä minulla on mies, joka tietää "kaiken". Ja lapsia. Ja ainakin sen tiedän, miten lasten kanssa eletäänÖ: meillä pussataan ja halitaan, pelataan ja muutenkin vietetään aikaa ilman sitä pelkoa vatsanpohjassa, mikä omassa lapsuudessa oli...

      Ehkä poikkesin asiasta, paljonkin, mutta halusin vain rohkaista Sinua jatkamaan. Koita selvittää asiat itsellesi ensin, ts. mieti, kuinka paljon olet valmis "hyväksymään" antamaan anteeksi.
      Ja kun olet kerran näinkin pitkälle päässyt, niin eikun eteenpäin !!!! ;)

    • samanikäinen

      Olen pahoillani vaikeuksistasi.
      En kävisi läpi vanhoja juttuja.
      Et voi ottaa vastuuta muiden ihmisten tekemisistä.
      Sinun elämä on nyt, nauti siitä, niiden kanssa, jotka haluavat.

    • ...

      Hyva Woman 46, Miten paljon oletkaan saanut karsia!
      Koeta nyt aivan tietoisesti katsoa eteenpain, meinneita kun ei voi enaa muuttaa. Vanhempasi ovat olleet tosi petoja, ikava puoli siina etteivat lapset voi valita vanhempiaan.

      Hyvaksy tosiasia etta nuo ovat jo menneita, onneksi niita ei saa takaisin ja ponnistele kaikin voimin katsomaan vain eteenpain. Se tuo vain parempaa tullessaan, paiva paivalta.

      Anna vanhempiesi olla omissa oloissaan, jos haluat niin voit puhelimitse jarjestaa heille hoitajan/kotiavustajan ja katsoa etta katto pysyy paan paalla. Mutta, pyydan hyvin kauniisti, ala mene heidan luokseen, tee kaikkesi ettet joudu tapaamaan naita petoja enaa.He ovat piinanneet sinua jo tarpeeksi.

      Keskittaydy nyt vain omaan perheeseesi, avaa silmasi nakemaan kauneutta ymparillasi. Kasvit, aurinko, vesisade; olet jo vihdoinkin ansainnut sisaisen rauhan. Taistele sen puolesta.

    • joku vaan

      hei!
      sun tekstistäs paistaa läpi paniikki, ahdistus ja todella pahaolo. Olet kokenut kovia ja toivon sulle voimia jatkoon! Ansaitset vain parasta ja olet rakastamisen ja hellyyden osoitusten arvoinen! Kuten tossa jo joku vastaaja sanoikin, niin nyt ei kannata todellakaan antaa periksi kun oot jo näin pitkälle päässyt!!!!
      Sä selviät tästä!!!

      Ensinnäkin vaikea lähteä selvittämään varmasti asioita joita ei tarkasti muista. Totuutta ei välttämättä koskaan saa selville vaikka haluaisikin, koska ihmiset valehtelee ja myös unohtaa. On silti ehkä parempi yrittää selvittää asiat kuin vain väkisin yrittää unohtaa ne.

      Ihmiskunnan historiassa on niin paljon tapauksia joissa ihmiset ovat kokeneet kauheuksia. Miten ihmiset ovat selvinneet sotien kauhuista? Miten keskitysleirivangit ovat selvineet muistojensa kanssa päästyään vapauteen? Jotkut ovat vaienneet musitoistaan koko loppuelämäkseen, toiset taas ovat puhuneet ja kertoneet kokemuksistaan jälkipolville. Me ihmiset olemme niin erilaisia. Jotenkin kuitenkin uskoisin ihan vaan omaan maalaisjärkeen tukeutuen että puhumalla asiat selviää, tai ainakin puhuminen auttaa enemmän kuin vaikeneminen ja muistojen torjuminen.

      Ja toiseksi todella tärkeää että sä tiedät että SÄ ET OLE TEHNYT MITÄÄN VÄÄRIN. ELI ÄLÄ SYYLLISTÄ ITSEÄSI NOISTA ASIOISTA! Ja sulla on oikeus tuntea vihaa ja katkeruutta sun vanhempia kohtaan. Onhan ne nyt herran jestas sentään tehnyt väärin kun tolleen ovat käyttäytyneet! Mutta älä silti anna vihan ja katkeruuden täyttää koko sydäntäsi.
      Kuten tossa tekstissäs sanoitkin tekstistäsi jäi väliin paljon hyvää sekä pahaa. Ehkä juuri tämä tekee asioista elämässä niin vaikeita, koska ei ole olemassa pelkästään hyvää tai pahaa. Vihaa minen on vaikeaa kun tietää että toisessa on myös jotain hyvää. Mutta rakastaminen on myös vaikeaa, kun tietää että toisessa on myös pahaa. Siksi ei kannatakaan yrittää tuntea pelkästään tosta tunnetilaa ja harvoinhan me niin teemmekään.

      Voisin kuvitella, että kokemuksistas huolimatta sun on varmaan vaikea sanoa että vihaat äitiäsi tai vihaan isääsi tai vihaan heitä molempia. Sulla on kuitenkin täysi oikeus sanoa että vihaat sitä mitä he ovat tehneet ja miten he ovat toimineet!

      Joskus kirjoittaminen auttaa asioiden käsittelyssä. Se on toimii tavallaan terapiana eli tukevana ja parantavana keinona kun saa kirjoittaa omia tuntojaan ylös ja lukea niitä uudelleen ja tarkentaa omaa näkökulmaansa. Tämä voisi olla ehkä yksi keino ja apu tunteidesi ja ajatustesi käsittelyyn :) mutta jokainen on yksilöllinen.
      Ja mun mielestä anteeksi antaminen ei tarkoita sitä että sun pitäisi unohtaa tuo asia miten sua on kohdeltu. Anteeksi antamista on jo sekin tavallaan ettet janoa kostoa. Ja anteeksiantaminen ei tarkoita sitä että sun pitäisi sitten anteeksi annettuasi hyväksyä se mitä sulle on tapahtunut.

      Sun ja sun lapsuuden perheesi tarinaa voisi tulkita ja tarkastella niin monista eri näkökulmista. On olemassa sun tarina, sun näkökulma ja sun muistot ja se miten sä oot kokenut noi asiat. Samoin sun äidin ja sun isän vastaavat. Ne kietoutuu kaikki toisiinsa. Mutta kai se elämä vaan tätä on, että toiset saavat jo huonot kortit syntyessään. Sä oot kuitenkin mun mielestä aloittanut ton sun tekstin perusteella jo uuden paremman korttipelin, jos tätä vertauskuvaa nyt käytetään, ja eiköhän sekin jo ole menestystarina!
      Älä vaan hemmetti anna periksi! :)Sulla on vielä niin paljon annettavaa muille ihmisille, kun oot selvinnyt tollasesta. Se mikä ei tapa vahvistaa ja pystyt ehkä jonain päivänä auttamaan muita.

      • Woman46

        ..kaunis teille,jotka välitätte,kiitos kannustuksesta ja huolenpidosta:)Itku tuli silmään,mutta edelleenkin elän ahdistukessa,katselen maailmaa kyynelharson läpi..päivä kerrallaan.Omat lapseni antavat minulle voimia jaksaa ja kotonani on puutarha,jota ilolla hoivailen..terapiaa sekin.Juuri nyt tulppaanit ovat nupuillaan ja luulen,että kukkivat äitienpäivänä:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe