Olen nyt nauttinut ansiosidonnaista vajaa 2 vuotta ja täytän pian 62v.
Vasta nyt täytin ekaa kertaa työllistymissuunnitelman netissä. Ei sitä aiemmin ole tehty lainkaan.
Äskettäin myös ruksasin kaikki suunnitelman osat toteutuneiksi, mutta en laittanut mitään selityksiä, koska niitä ei erikseen vaadittu.
Noin 1 kk päästä pitäisi jonkun soittaa TE-keskuksesta (Helsinki).
Ihmettelen vain. mitä tuleman pitää. Onko joku muu joutunut vielä 61-64 vuotiaana tällaisen tenttauksen piiriin? Ihmettelen vain, yritetäänkö siellä kierosti saada minulle hirmuinen 3 kk karenssi jonkun pilkkuvirheen takia. Periaatteessa olen ns. lisäpäivillä. Se tarkoittaa että ansiosidonnainen ei katkea kun 500 päivää (nykyään 400 pv kun työttömyys alkanut myöhemmin kuin minulla). Minulla on pitkä työura ilman minkäänlaisia työttömyysjaksoja.
Yli 50 vuotiaana on useimmilla "toimistotyöaloilla" täysi mahdottomuus enää työllistyä. Onpa joku saattanut hoitoalalla päästä hommiin yli 60-vuotiaana, ehkä voi päästä siivoojaksikin, mutta ei kyllä Helsingissä. Virolaiset ovat täyttäneet kaikki rak.alan ja siivousalan matalapalkka-alat, ja palkka voi olla mennyt reilusti alle TES:n. Eivät viranomaiset näitä oikeasti valvo.
Niillä, joilla on mahdollisuus saada rahaa sossusta, saavatkin sen varmaan sieltä. Jos on jotain rahoja pankissa, ei varmaan saa mistään tuista rahaa 3 kk karenssin aikana. Laskeskelin karennsin menetyksiä ja vertasin sitä päiväsakkoihin (60 pv). Netistä löytyy myös päiväsakkolaskuri. Oman ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahani jo tiesinkin.
Työtöntä rankaistaan 4-kertaisella rahanmenetyksellä verrattuna jostain rikoksesta tuomioistuimen tuomitsemaan 60 päivän päiväsakkoon! 3 kk karenssi tarkoittaa, että menettää kaikki työttömyyskorvaukset tuona aikana. Miltä tuntuisi, jos eläke vietäisiin kokonaan pois kolmen kuukauden aikana? Tietysti myös muut tuet, eli täysin 0 olisi rahantulo sinä aikana.
Muuten, Nokia sai pelkän huomautuksen AVI:lta kun maksoi orjapalkkoja intialaisille tytäryhtiönsä atk-alan työntekijöille Suomessa. Työluvat oli saatu Suomeen väärin perustein. Tästä oli joku tv-ohjelma kuukausia sitten.
Onko TE-keskus ottanut yhteyttä
60
3053
Vastaukset
"xx62v"
Kenen rahoja työtön menettää?
H.- pylykerö
Älä viitsi haukkua tuon ikäistä työtöntä Hunkki !
pylykerö kirjoitti:
Älä viitsi haukkua tuon ikäistä työtöntä Hunkki !
Minä kysyin asiasta.
En haukkunut.
.
Ilmeisesti tarkoitat vero-rahoja.
Muista että nuo rahat ovat joidenkin toisten, ankaralla työllä ansaitsemia.
Ei kannata kirjoittaa kuin kirjoittaisi omista rahoistaan, kun tarkoittaa toisten rahoja.
H.- henrjii
hunksz kirjoitti:
Minä kysyin asiasta.
En haukkunut.
.
Ei kannata kirjoittaa kuin kirjoittaisi omista rahoistaan, kun tarkoittaa toisten rahoja.
H.Jokaisesta eurosta pidätetään työttömyysvakuutus maksu, jos
30 vuotta ole niitä maksanut, niin ovt työttömien omia rahoja, veikkaisin - henrjii
hunksz kirjoitti:
Minä kysyin asiasta.
En haukkunut.
.
H.niin ja eläkkeet, kenen rahoja ne on
- xx62v
Paljon olen maksanut valtiolle 35 vuoden aikana.
Lisäksi meillä kaikilla on pakollinen työttömyysvakuutusmaksu. Sitä maksaa sekä työssä olija että firma, jossa on töissä. Lisäksi työntekijä saa ottaa vapaaehtoisen työttömyyskassan jäsenmaksun. Sitäkin ehdin maksaa lähes 30 vuotta. Ja maksan vieläkin IAET:n kassan maksuja.
Olet siis sitä mieltä, että työttömyysvakuutusta kauan ja vieläkin koko ajan, maksettuaan, pitäisi työttömyysvakuutuksen korvaukset poistaa työttömiltä? Sepä olisi outo vakuutus.
Täytyy toivoa, että omakotitalosi palaessa sinulle ei maksettaisi mitään palovakuutuksesta, vaikka sinulla sellainen olisikin. Sitten kaikki, joiden talo ei olisi palanut, huutelisivat: Tuolle ei saa maksaa mitään korvausta!
Aika heikot on sinulla tiedot mitä maksuja, millä nimellä ja mikä on työttömyysvakuutusmaksun tarkoitus.
On aloja, kuten esim. atk-ala, joilla ei vanhempana ole mitään mahdollisuuksia saada töitä. Netissä löytyy esimerkkejä, kuinka joku oli vielä vanhana töissä. Niin minäkin, viimeisen palkkani sain käteen 60-vuotiaana. Iso asiakasfirma meni konkurssiin, ja he tosin ehtivät ennen konkurssia vaihtamaan kaikki tietojärjestelmänsä uusiin. Itse olin siinä apuna, sahasin omaa oksaani, olin ulkoistettuna eräässä pörrsissä olevassa erittäin suuressa atk-alan yrityksessä. Nehhä eivät tämän ikäisiä kouluttele, ja koulutustarve on varmasti suurempi kuin millään muulla alalla. Monella työpaikalla siivotaan vanhimmasta päästä työntekijät pois YT-neuvotteluissa.
Mielestäni ei kannattaisi aukoa päätään, jos on itse eläkkeellä, tai tehnyt "työuransa" valtion tai kunnan suojatyöpaikassa. Siellähän ei YT-luuta ole lakaissut! No, ehkä kunnilla, mutta hyvin vähän. Vanhempi sukupolvi on päässyt eläkkeelle aikana, jolloin eläketaso oli parempi. Olen kuullut, että Paavo Lipposen aikaansaama taitettu eläkeindeksi on saanut eläkkeen ostovoiman putoamaan 40% viimeisen 10 vuoden aikana. Sama vauhti jatkuu tulevaisuudessakin melko varmasti. Ei kannata elää kovin vanhaksi, sillä kuolee nälkään sitä ennen.
Voisin esittää myös eläkkeiden poistamista, tai leikkaamista vähintään puoleen. Julkisen sektorin eläkkeet voitaisiin kaikki leikata takuueläkkeen tasolle. Säästyneet rahat voisi käyttää laittomien maahantulijoiden hyysäämiseen, sinnehän jo menee kohta miljardi € vuodessa. Tämä on kansan ja poliitikkojen arvokysymys, mihin verotulot laitetaan.
Aha, ja maatalouden kaikki tuet voisi poistaa. Jos vastaaja on maanviljelijä, alkaisi ehkä olla ymmärrystä YT-luutaa kohtaan. - henrjii
xx62v kirjoitti:
Lisäksi meillä kaikilla on pakollinen työttömyysvakuutusmaksu. Sitä maksaa sekä työssä olija että firma, jossa on töissä. Lisäksi työntekijä saa ottaa vapaaehtoisen työttömyyskassan jäsenmaksun. Sitäkin ehdin maksaa lähes 30 vuotta. Ja maksan vieläkin IAET:n kassan maksuja.
Olet siis sitä mieltä, että työttömyysvakuutusta kauan ja vieläkin koko ajan, maksettuaan, pitäisi työttömyysvakuutuksen korvaukset poistaa työttömiltä? Sepä olisi outo vakuutus.
Täytyy toivoa, että omakotitalosi palaessa sinulle ei maksettaisi mitään palovakuutuksesta, vaikka sinulla sellainen olisikin. Sitten kaikki, joiden talo ei olisi palanut, huutelisivat: Tuolle ei saa maksaa mitään korvausta!
Aika heikot on sinulla tiedot mitä maksuja, millä nimellä ja mikä on työttömyysvakuutusmaksun tarkoitus.
On aloja, kuten esim. atk-ala, joilla ei vanhempana ole mitään mahdollisuuksia saada töitä. Netissä löytyy esimerkkejä, kuinka joku oli vielä vanhana töissä. Niin minäkin, viimeisen palkkani sain käteen 60-vuotiaana. Iso asiakasfirma meni konkurssiin, ja he tosin ehtivät ennen konkurssia vaihtamaan kaikki tietojärjestelmänsä uusiin. Itse olin siinä apuna, sahasin omaa oksaani, olin ulkoistettuna eräässä pörrsissä olevassa erittäin suuressa atk-alan yrityksessä. Nehhä eivät tämän ikäisiä kouluttele, ja koulutustarve on varmasti suurempi kuin millään muulla alalla. Monella työpaikalla siivotaan vanhimmasta päästä työntekijät pois YT-neuvotteluissa.
Mielestäni ei kannattaisi aukoa päätään, jos on itse eläkkeellä, tai tehnyt "työuransa" valtion tai kunnan suojatyöpaikassa. Siellähän ei YT-luuta ole lakaissut! No, ehkä kunnilla, mutta hyvin vähän. Vanhempi sukupolvi on päässyt eläkkeelle aikana, jolloin eläketaso oli parempi. Olen kuullut, että Paavo Lipposen aikaansaama taitettu eläkeindeksi on saanut eläkkeen ostovoiman putoamaan 40% viimeisen 10 vuoden aikana. Sama vauhti jatkuu tulevaisuudessakin melko varmasti. Ei kannata elää kovin vanhaksi, sillä kuolee nälkään sitä ennen.
Voisin esittää myös eläkkeiden poistamista, tai leikkaamista vähintään puoleen. Julkisen sektorin eläkkeet voitaisiin kaikki leikata takuueläkkeen tasolle. Säästyneet rahat voisi käyttää laittomien maahantulijoiden hyysäämiseen, sinnehän jo menee kohta miljardi € vuodessa. Tämä on kansan ja poliitikkojen arvokysymys, mihin verotulot laitetaan.
Aha, ja maatalouden kaikki tuet voisi poistaa. Jos vastaaja on maanviljelijä, alkaisi ehkä olla ymmärrystä YT-luutaa kohtaan.Joo Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu on 1,90 prosenttia palkasta. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,65 prosenttia palkasta, jos palkkasumma on korkeintaan 2 083 500 euroa. Sen ylittävältä osalta työttömyysvakuutusmaksu on 2,60 prosenttia palkasta
- Bengalitikku
xx62v kirjoitti:
Aha, ja maatalouden kaikki tuet voisi poistaa. Jos vastaaja on maanviljelijä, alkaisi ehkä olla ymmärrystä YT-luutaa kohtaan.Monesta asiasta ajattelet aika samoin kuin minä, vaikka olenkin eläkkeellä.
Työttömyysvakuutusmaksuhan on juuri sille varalle, jos jää työttömäksi ja jotka eivät jää, se on solidaarisuutta muita kohtaan.
Eivätkös ihmiset muutoinkin maksa monenmoisia vakuutusmaksuja ja eniten toivovat, ettei mitään satu. Silloinkin yhteisestä kassasta korvataan.
Joten xx62v, hyvin omantunnoin voit elää.
Kahta viimeistä kappaletta en allekirjoita. Isohoon tasoista kiukuttelua.
Tiedän, että isommissakin kunnissa tehdään paineen alla vajaa miehityksellä tarpeellisia töitä.
Tuosta ahdingosta, mihin tilanteesi voi johtaa, kirjoitin jo muutamaan ketjuun.
Olet varmaan tehnyt töitä n. 40 vuotta. Pureeko eliniänkerroin? Mulla puri, vaikka olin yli-ikäinen.
Lipponen, Urpilainen jne. ovat rokottaneet eläkeläisiä. Toinen indeksin poistolla, toinen eliniänkertoimella. Nyt tämä Filotov häslää. Mistä ryhmästä hekin nousivat. Porvareita, vaikka ovatkin sd-jäseniä. Bengalitikku kirjoitti:
Monesta asiasta ajattelet aika samoin kuin minä, vaikka olenkin eläkkeellä.
Työttömyysvakuutusmaksuhan on juuri sille varalle, jos jää työttömäksi ja jotka eivät jää, se on solidaarisuutta muita kohtaan.
Eivätkös ihmiset muutoinkin maksa monenmoisia vakuutusmaksuja ja eniten toivovat, ettei mitään satu. Silloinkin yhteisestä kassasta korvataan.
Joten xx62v, hyvin omantunnoin voit elää.
Kahta viimeistä kappaletta en allekirjoita. Isohoon tasoista kiukuttelua.
Tiedän, että isommissakin kunnissa tehdään paineen alla vajaa miehityksellä tarpeellisia töitä.
Tuosta ahdingosta, mihin tilanteesi voi johtaa, kirjoitin jo muutamaan ketjuun.
Olet varmaan tehnyt töitä n. 40 vuotta. Pureeko eliniänkerroin? Mulla puri, vaikka olin yli-ikäinen.
Lipponen, Urpilainen jne. ovat rokottaneet eläkeläisiä. Toinen indeksin poistolla, toinen eliniänkertoimella. Nyt tämä Filotov häslää. Mistä ryhmästä hekin nousivat. Porvareita, vaikka ovatkin sd-jäseniä.Työttömyysvakuutus on ihan hyvä asia, jos joutuu ilman omaa syytään tilapäisesti vaille työtä.
Sen vakuutuksen väärinkäyttäjiä vain on liikaa.
On sellaisia, joitten ensimmäisiä kysymyksiä töissä on, että kauanko on oltava töissä, että alkaa saamaan ansiosidonnaista. On niitä, jotka eivät yritäkään löytää enää töitä, kun ovat ansiosidonnaiselle päässeet. On niitä, jotka raatavat pimeitä töitä samaan aikaan kuin nostavat ansiosidonnaista ...- xx62v
hunksz kirjoitti:
Minä kysyin asiasta.
En haukkunut.
.
H.Työttömyysvakuutusmaksu ei ole verorahaa. Sitä olen tuossa sinulle aika terävästi opettanut. Tuo maksu on kaikille pakollinen, samoin työnantajat maksavat osansa työntekijöiden puolesta.
- Bengalitikku
Tellukka kirjoitti:
Työttömyysvakuutus on ihan hyvä asia, jos joutuu ilman omaa syytään tilapäisesti vaille työtä.
Sen vakuutuksen väärinkäyttäjiä vain on liikaa.
On sellaisia, joitten ensimmäisiä kysymyksiä töissä on, että kauanko on oltava töissä, että alkaa saamaan ansiosidonnaista. On niitä, jotka eivät yritäkään löytää enää töitä, kun ovat ansiosidonnaiselle päässeet. On niitä, jotka raatavat pimeitä töitä samaan aikaan kuin nostavat ansiosidonnaista ...En tiedä kuin yhden tapauksen, jonka osalta olen ollut kysymysmerkkinä, joten en todellakaan menisi yleistämään, noin vahvasti vielä.
Tuossa yhdessäkin tapauksessa voin olla jopa väärässä. - Bengalitikku
xx62v kirjoitti:
Työttömyysvakuutusmaksu ei ole verorahaa. Sitä olen tuossa sinulle aika terävästi opettanut. Tuo maksu on kaikille pakollinen, samoin työnantajat maksavat osansa työntekijöiden puolesta.
Mutta siitä maksetaan veroa kuten palkkatyöstä ja sehän on jotain 60 % palkasta, mikäli muistan oikein. Saa oikaista.
- LelliTelli-ja-Vero
Bengalitikku kirjoitti:
Mutta siitä maksetaan veroa kuten palkkatyöstä ja sehän on jotain 60 % palkasta, mikäli muistan oikein. Saa oikaista.
Työntekijän osuus TYEL-vakuutusmaksusta
17–52 v.( Maksuprosentti vaihtuu sen kalenterikuukauden lopussa, jolloin työntekijä täyttää 53 vuotta). 6,35%
53–62 v. (Maksuprosentti vaihtuu sen kalenterikuukauden lopussa, jolloin työntekijä täyttää 63 vuotta). 7,85%
63–67 v. 6,35%
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu (17–64 v.)
Palkkasumman ensimmäisestä 2 083 500 eurosta 0,65%
Palkkasumman 2 083 500 euroa ylittävältä osalta 2,6%
Työntekijän työttömyysvakuutusmaksu 1,9%
Osaomistajan työttömyysvakuutusmaksu 0,92%
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu osaomistajasta 0,65%
Työnantajan sairausvakuutusmaksu (sotumaksu) 0,86%
Työntekijän sairausvakuutusmaksu (16–67 v.)
Vuosipalkka alle 14 020 euroa 0,00%
Vuosipalkka vähintään 14 020 euroa 1,53%
Kaiken lisäksi työnantaja maksaa työntekijän työeläke (TYEL) maksua 25,3% - Bengalitikku
Työnantaja ei maksa yksin tuota 25,3 %, vaan työntekijä maksaa osansa.
Työnantajan maksuosuus on keskimäärin 17,75 %.
Leivoit siis n. 7,5 % korkeammaksi TyEL-maksun v 2018 - Bengalitikku
Bengalitikku kirjoitti:
Tämä oli ansiosidonnaisuuden määrä per kk, mistä kirjoitin. Ei koko palkkaa työttömänä.
hunksz kirjoitti:
Minä kysyin asiasta.
En haukkunut.
.
H.eikös ansiosidonnaiset päivärahat makseta liiton kautta, joten ne eivät ole veronmaksajien rahoja , vaan liiton jäsenmaksuista työttömyyskassaan kerättyjä rahoja.
- kusetuskos
Aivan.
Eija-Riitta Korhola avautuu Helsingin Sanomissa, ettei asetu eduskuntavaaleissa ehdolle, koska hänellä ei ole siihen omien sanojensa mukaan taloudellisesti varaa. Näin puhuu siis nainen, joka nostaa 8 500 euroa kuukaudessa europarlamentista niin sanottua siirtymäkorvausta, Marin kirjoitti blogissaan lauantaina.
Marin ihmetteli Korholan kommenttia, jona mukaan ”tavalliselle ihmiselle (vaaleihin) osallistumisesta on tullut vaikeaa”.
– Onko kukaan kertonut Korholalle, ettei tavallinen ihminen saa 8 500 euroa kuukaudessa tekemättä mitään, eikä valtaosa tavallisista ihmisistä voi edes haaveilla tällaisesta kuukausiansiosta, vaikka tekisi koko ikänsä töitä, Marin kirjoitti.
Korhola korostaa, että siirtymäkorvaus on käytännössä ansiosidonnainen irtisanomissuoja.
–Siirtymäkorvaus on fakta. Minä en sitä keksinyt. Se tulee EU:sta minulle Suomeen, jonne maksan siitä verot. En tiennyt siitä etukäteen mutta se oli helpotus: verojen jälkeen saan sen avulla maksettua vaalivelkani, edes tuhatta euroa ei jää yli. Mutta olen kiitollinen, Korhola kirjoittaa.
Ootko tarkistanut sellaisen jutun, kun pitkäaikaistyötön voi päästä vanhuuseläkkeelle 62 vuotiaana, kun täyttää tietyt ehdot.
Tunnen yhden joka pääsi, en muuten tiedä asiasta enempää.- xx62v
Tiedän kyllä tuon. Eräs entinen työkaveri on tekemässä noin. Hän on vuoden minua nuorempi, ja kaupunki on järjestänyt hänelle yhden vuoden työpaikan.
Mielelläni katsoisin tämän työelämäpelin pidemmälle, sanotaan kaksi vuotta.
Vanhemmat tuttavani ovat kyllä muistuttaneet, että et kyllä töitä saa. Sellainen on melko varmaan totta, koska työnantajat eivät tykkää vanhoista työnhakijoista. Lääkärit ovat toistaiseksi poikkeus, heitä kysellään vielä 60 vuotta täyttäneinäkin töihin. Voin vahvistaa tämän todeksi, lähipiiristäni on tällainen esimerkkitapaus. xx62v kirjoitti:
Tiedän kyllä tuon. Eräs entinen työkaveri on tekemässä noin. Hän on vuoden minua nuorempi, ja kaupunki on järjestänyt hänelle yhden vuoden työpaikan.
Mielelläni katsoisin tämän työelämäpelin pidemmälle, sanotaan kaksi vuotta.
Vanhemmat tuttavani ovat kyllä muistuttaneet, että et kyllä töitä saa. Sellainen on melko varmaan totta, koska työnantajat eivät tykkää vanhoista työnhakijoista. Lääkärit ovat toistaiseksi poikkeus, heitä kysellään vielä 60 vuotta täyttäneinäkin töihin. Voin vahvistaa tämän todeksi, lähipiiristäni on tällainen esimerkkitapaus.Kyllä se paljon ammatista riippuu työn saanti.
Itse olen 68v ja vähän aikaa sitten tuli postin kautta kosiskelua, että ikärikkaille ammattilaisille olisi töitä.
No minun hommani on tehty, eikä tässä iässä saisi enää eläkkeen lisukettakaan.
Montaako työpaikkaa olet hakenut sen vajaan kahden vuoden aikana?
- xx62v
En kovin montaa, ehkä 20 kpl.
Osaamisalueeni työt on lähes kaikki siirretty Intiaan. Työpaikkoja juuri minun alallani ei aukea oikeastaan lainkaan, ei edes kerran vuodessa. On ollut monen suuren atk-alan yrityksen politiikkana viedä alan töitä kehitysmaihin. Ulkomaille on siis viety vanhanaikaisten, mutta yhä käytössä olevien IBM-suurkoneiden atk-suunnittelijoiden työt. Joillakin on vielä töitä, tekevät niitä lähinnä pankeille ja vakuutusyhtiöille. Niiden omia teknisiä työpaikkoja on vähennetty, työt on ulkoistettu suurille kansainvälisille atk-taloille.
Tämän alan työpaikkojen vähyys on problemaattinen asia. Se ei aukea maallikoille, eikä ehkä edes alle viisikymppisille modernien tietokonejärjestelmien ihmisille. Tuo koko atk-ala on erittäin laaja tekniikaltaan, ja muuntokoulutus on hyvin hankalaa vanhoista IBM suurkone eli keskuskonejärjestelmistä uudempiin, esim. Windows-laitteissa toimiviin tietojärjestelmiin.
Läpi koko atk-alan, ikäsyrjintä on kaikkein suurinta juuri täällä, varsinkin jos ollaan lähellä tekniikkaa, kuten ohjelmointi ja tekninen suunnittelu.
Itselläni on opintojeni perusteella ollut mahdollisuus hakea hieman eri alalle, sanotaan matemaattisempiin hommiin. Niissäkin, varsinkin tilastotieteen puolella haittaa haittaa se, että en ole nykyisiä tilastoanalyysin ohjelmistoja käyttänyt lainkaan, koska en niitä aiemmissa yrityksissä tarvinnut. Eikä muinaisempina aikoina monissa isoissakaan yrityksissä mitään tilastollisia analyysejä käytetty. Valitsin ekan työpaikkani väärin. Olisin vielä töissä, jos olisin mennyt oikeanlaiseen työhön aikanani. Kyllähän nuo valtion työpaikat ovat täysiä suojatyöpaikkoja ... sellainen olisi pitänyt valita jo lähes 40 vuotta sitten! Olisin yhden sellaisen saanutkin työurani alkuvaiheessa.
Miettikää mitä Tuomari Nurmio kerran sanoi. Hänhän ei ole tehnyt lainkaan lakimiehen hommia, vaan on tunnettu laulutähti. Pärjäisikö hän yli 40 vuoden takaisten opintojensa jälkeen nykypäivänä lakimiehenä?
Unohdin mainita, että kaikilla tutuilla, jotka ovat jääneet työttömäksi alaltani, ei ole ollut mitään mahdollisuuksia uusiin alan työpaikkoihin (ainakaan ilman suhteita, oli poikkeus). Edes haastatteluun ei koskaan pääse tässä iässä. Missä ihmeen kuplassa täälläkin porukat elävät? Kokeilkoot työnhakua, miten siinä kävisi, jos on täysin ilman suhteita. Asiat saattavat olla toisin jossain maaseutukaupungeissa asuvilla, joilla on sopiva ammatti. Pääkaupunkiseutu on eniten ikäsyrjivää aluetta työpaikkojen suhteen. xx62v kirjoitti:
En kovin montaa, ehkä 20 kpl.
Osaamisalueeni työt on lähes kaikki siirretty Intiaan. Työpaikkoja juuri minun alallani ei aukea oikeastaan lainkaan, ei edes kerran vuodessa. On ollut monen suuren atk-alan yrityksen politiikkana viedä alan töitä kehitysmaihin. Ulkomaille on siis viety vanhanaikaisten, mutta yhä käytössä olevien IBM-suurkoneiden atk-suunnittelijoiden työt. Joillakin on vielä töitä, tekevät niitä lähinnä pankeille ja vakuutusyhtiöille. Niiden omia teknisiä työpaikkoja on vähennetty, työt on ulkoistettu suurille kansainvälisille atk-taloille.
Tämän alan työpaikkojen vähyys on problemaattinen asia. Se ei aukea maallikoille, eikä ehkä edes alle viisikymppisille modernien tietokonejärjestelmien ihmisille. Tuo koko atk-ala on erittäin laaja tekniikaltaan, ja muuntokoulutus on hyvin hankalaa vanhoista IBM suurkone eli keskuskonejärjestelmistä uudempiin, esim. Windows-laitteissa toimiviin tietojärjestelmiin.
Läpi koko atk-alan, ikäsyrjintä on kaikkein suurinta juuri täällä, varsinkin jos ollaan lähellä tekniikkaa, kuten ohjelmointi ja tekninen suunnittelu.
Itselläni on opintojeni perusteella ollut mahdollisuus hakea hieman eri alalle, sanotaan matemaattisempiin hommiin. Niissäkin, varsinkin tilastotieteen puolella haittaa haittaa se, että en ole nykyisiä tilastoanalyysin ohjelmistoja käyttänyt lainkaan, koska en niitä aiemmissa yrityksissä tarvinnut. Eikä muinaisempina aikoina monissa isoissakaan yrityksissä mitään tilastollisia analyysejä käytetty. Valitsin ekan työpaikkani väärin. Olisin vielä töissä, jos olisin mennyt oikeanlaiseen työhön aikanani. Kyllähän nuo valtion työpaikat ovat täysiä suojatyöpaikkoja ... sellainen olisi pitänyt valita jo lähes 40 vuotta sitten! Olisin yhden sellaisen saanutkin työurani alkuvaiheessa.
Miettikää mitä Tuomari Nurmio kerran sanoi. Hänhän ei ole tehnyt lainkaan lakimiehen hommia, vaan on tunnettu laulutähti. Pärjäisikö hän yli 40 vuoden takaisten opintojensa jälkeen nykypäivänä lakimiehenä?
Unohdin mainita, että kaikilla tutuilla, jotka ovat jääneet työttömäksi alaltani, ei ole ollut mitään mahdollisuuksia uusiin alan työpaikkoihin (ainakaan ilman suhteita, oli poikkeus). Edes haastatteluun ei koskaan pääse tässä iässä. Missä ihmeen kuplassa täälläkin porukat elävät? Kokeilkoot työnhakua, miten siinä kävisi, jos on täysin ilman suhteita. Asiat saattavat olla toisin jossain maaseutukaupungeissa asuvilla, joilla on sopiva ammatti. Pääkaupunkiseutu on eniten ikäsyrjivää aluetta työpaikkojen suhteen.Näyttää siltä, että kaikki ovat vaatimassa toisia järjestämään heille työpaikkoja.
Noinkin älykäs ja taitava kuin sinä, niin eikö voisi laittaa pystyyn jonkun oman yrityksen ja työllistää toisiakin. Kuulostaa, että yritykset saavat veronmaksajien rahojakin noin vain.
Ei muuta kuin apajalle ...- xx62v
Tellukka kirjoitti:
Näyttää siltä, että kaikki ovat vaatimassa toisia järjestämään heille työpaikkoja.
Noinkin älykäs ja taitava kuin sinä, niin eikö voisi laittaa pystyyn jonkun oman yrityksen ja työllistää toisiakin. Kuulostaa, että yritykset saavat veronmaksajien rahojakin noin vain.
Ei muuta kuin apajalle ...Aika mahdottomuus on työllistyä omatoimisesti yrittäjänä. Oman alani töitä ei ole, koska Intiassa joku tekee niitä polkuhintaan. Sinne ne melkein kaikki vanhentuneiden IBM-suurkoneiden ohjelmointityöt on viety. Joitakin harvoja ei ole viety, mutta ne pitää joku onnekas hallussaan eläköitymiseensä asti.
- xx62v
Tellukka kirjoitti:
Näyttää siltä, että kaikki ovat vaatimassa toisia järjestämään heille työpaikkoja.
Ei muuta kuin apajalle ...Sinulla tuntuu olevan nykyaikaisia, uusliberalistisen talouspolitiikan mukaisia ajatuksia. Kaikki työttömät perustakoot menestyvät yritykset. Muistelisin, että joskus kauan sitten puhuttiin, että 95% aloittelevista yrityksistä ei tule menestymään. Nykyään on varmaan vielä huonompi menestymisen mahdollisuus.
Yrityksellä pitää olla todella varmaa tietoa, että sen palveluilla on kysyntää. Yksi tapa on viedä nykyiseltä työnantajalta asiakkaat.
Ihmisten kulutustaso ei voi aina vain nousta, jolloin voisi syntyä kysyntää jollekin palvelulle. Kyllä Suomesta häviää töitä ulkomaille koko ajan. Täällä tulee seuraavilla sukupolvilla olemaan todella vaikeaa. Pitäisi pystyä kilpailemaan koko maailman köyhälistön kanssa työpaikoista. EU on varmasti tähän yksi suuri syyllinen. Pitäisikö hävittää kaikki julkisen sektorin työpaikat, ja katsoa mihin niiden työntekijät työllistyvät?
Olkaa onnellisia, jos pääsette eläkkeinenne kunnialla hautaan asti. Mielestäni pitäisi ajatella myös Suomen tulevaisuutta. Suomea on kupattu monin tavoin viime vuosina. Sille pitää saada loppu. Alan uskoa NWO:hon ja muihinkin salaliittoihin. Niin järjestelmälliseltä tuntuu tämä aivopesu ja valehtelu, miksi pitää ottaa maahan mitä tahansa ihmismassaa. - Eläke-työ-firma
xx62v kirjoitti:
Sinulla tuntuu olevan nykyaikaisia, uusliberalistisen talouspolitiikan mukaisia ajatuksia. Kaikki työttömät perustakoot menestyvät yritykset. Muistelisin, että joskus kauan sitten puhuttiin, että 95% aloittelevista yrityksistä ei tule menestymään. Nykyään on varmaan vielä huonompi menestymisen mahdollisuus.
Yrityksellä pitää olla todella varmaa tietoa, että sen palveluilla on kysyntää. Yksi tapa on viedä nykyiseltä työnantajalta asiakkaat.
Ihmisten kulutustaso ei voi aina vain nousta, jolloin voisi syntyä kysyntää jollekin palvelulle. Kyllä Suomesta häviää töitä ulkomaille koko ajan. Täällä tulee seuraavilla sukupolvilla olemaan todella vaikeaa. Pitäisi pystyä kilpailemaan koko maailman köyhälistön kanssa työpaikoista. EU on varmasti tähän yksi suuri syyllinen. Pitäisikö hävittää kaikki julkisen sektorin työpaikat, ja katsoa mihin niiden työntekijät työllistyvät?
Olkaa onnellisia, jos pääsette eläkkeinenne kunnialla hautaan asti. Mielestäni pitäisi ajatella myös Suomen tulevaisuutta. Suomea on kupattu monin tavoin viime vuosina. Sille pitää saada loppu. Alan uskoa NWO:hon ja muihinkin salaliittoihin. Niin järjestelmälliseltä tuntuu tämä aivopesu ja valehtelu, miksi pitää ottaa maahan mitä tahansa ihmismassaa.1. Lopeta työntekeminen/hakeminen, ota se eläke, työllistyt varmasti. Eläkeläisistä on kysyntää. Mene vuokrafirman listoille. Pätkätöitä löytyy.
"Yrityksellä pitää olla todella varmaa tietoa, että sen palveluilla on kysyntää."
2. Osta moppi ja ämpäri, ämpäreitä voi saada ilmaiseksi kun löytyy sopiva joku (avajais-) jono, ja perusta siivousliike. Työllistyt varmasti.
Paljon on vanhuksia joilta puuttuu kotisiivous. Noin niin kuin esimerkiksi. Lika ja roska ei lopu koskaan.
- Jos joku oikeasti haluaa roikkua työelämässä, ei pidä nirsoilla työn nimikkeen suhteen vaan ottaa vastaan vaikka puistopehtorin duuni.
3. Usko jo, anna periksi, ota se varhaiseläke ja siirry pysyvästi 60 palstalle.
4. Lopeta ajattelemasta suomen etu. Ei ole suomea enää.
5. Oikeassa olet siinä, ettei tänne pitäisi ottaa ulkomailta enää ketään, ei edes opiskelijoita. - Bengalitikku
Kysyn: jos tuossa iässä ottaa eläkkeen ja sitten tekee sivutulokortilla vaikkapa keikkatöitä, esim. voisit opettaa kansanopistossa, vaikkapa muille 60
laitteiden tai netin käyttöä, kouluun opastamaan tai opettamaan matikkaa,
koska oletan, että hallitset ohjelmia, niin eikös sekin kartuttaisi eläkettäsi 68 v asti? - bsau
Eläke-työ-firma kirjoitti:
1. Lopeta työntekeminen/hakeminen, ota se eläke, työllistyt varmasti. Eläkeläisistä on kysyntää. Mene vuokrafirman listoille. Pätkätöitä löytyy.
"Yrityksellä pitää olla todella varmaa tietoa, että sen palveluilla on kysyntää."
2. Osta moppi ja ämpäri, ämpäreitä voi saada ilmaiseksi kun löytyy sopiva joku (avajais-) jono, ja perusta siivousliike. Työllistyt varmasti.
Paljon on vanhuksia joilta puuttuu kotisiivous. Noin niin kuin esimerkiksi. Lika ja roska ei lopu koskaan.
- Jos joku oikeasti haluaa roikkua työelämässä, ei pidä nirsoilla työn nimikkeen suhteen vaan ottaa vastaan vaikka puistopehtorin duuni.
3. Usko jo, anna periksi, ota se varhaiseläke ja siirry pysyvästi 60 palstalle.
4. Lopeta ajattelemasta suomen etu. Ei ole suomea enää.
5. Oikeassa olet siinä, ettei tänne pitäisi ottaa ulkomailta enää ketään, ei edes opiskelijoita.Tuo on kyllä idoottimaisuuden huippu, että kehotetaan työttömäksi joutuneelle perustamaan oma siivousalan yritys, kai sen nyt itsekukin tietää parhaiten mitä osaa ja mihin kykenee nirsoilemattakin.
- henrjii
Jos on avoimia tehtäviä TE sivuilla, silloin ei ole työvoipoliittista
lausuntokaan, etkä ole oikeiteutettu päivärahaan.
Kannattaa tarkistaa että suunitelma on lähtenyt, pelkät rastit ruudussa ei riitä- xx62v
Netissä siis kuittasin työllistymissunnitelmani tehtävät tehdyiksi. Nykyään melkein kaikki tehdään netissä, ei tavata virkailijoita, muuta kuin puhelimella ovat luvanneet ottaa yhteyttä. Heidän nettitietojärjestelmäänsäkin on uusittu. Pari kertaa olen käynyt jossain suuressa ryhmätilaisuudessa, ja sieltä saanut ohjeita.
Tähän asti on ollut työvoimapoliittinen lausunto voimassa. Sellainen taisi olla hyvin uskottava, koska työnantajani antoi jonkun todistuksen työttömyydestä (YT:t oli ja meni).
Itse laadin suunnitelman, jossa oli valikoitu sopivia toimenpiteitä. Tämän tein jo viime syksynä, vaikka toisin kirjoitin. Nyt muutama päivä sitten tarkistelin netissä omaa suunnitelmaani. Huomasin, että sieltä oli rastittamatta kohdat "Tehty'. Rastitin ne. En ole kysellyt mistään, pitääkö muka jokaisesta kohdasta esitellä dokumentit, esim. listaa työpaikoista joita on hakenut. Mikään sääntö ei määrää näitä yksityiskohtia laittamaan. En ole sellaista löytänyt. Itselleni on määrätty aika, jolloin TE-keskuksesta soitetaan, ja ilmeisesti jonkinlainen keskustelu on tulossa. Vielä olisi hyvää aikaa soittaa itse ja kysellä, muta eihän siellä mitään erillistä neuvontanumeroa tietääkseni ole. Työttömiä on valtava määrä, ja TE-keskuksilla on iso resurssipula. Onhan näitä pelotteluja ollut netissä. Eräs opettajatuttavani oli onnistunut voittamaan TE-keskuksen mielivallan. Oli vienyt väärän karenssituomion asian hallinto-oikeuteen asti. Täytyy jutella tälle tuttavalleni, ja kysellä tarkemmin. Hän kuulemma ei luottanut netinkäyttöön, vaan oli vaatinut saada henkilökohtaiset tapaamiset kuten ennen vanhaan. - xx62v
Jos tarkoitat jotain sellaisia avoimia tehtäviä, joka näkyy erikseen ihan aloituksessa, niin niitä ei mielestäni ole. Puhelimen viereessä päivystäminen ei ole mielestäni merkattu avoimiin tehtäviin. Minulle ei myöskään ole osoitettu esim. työpaikkoja joita pitäisi hakea, eikä mitään kursseja. Pitääpä mennä omille sivuilleni vielä varmuuden vuoksi katselemaan.
Hiukan sekavat ovat TE-keskuksen sivut, eivät todellakaan millään selvillä Windows-standardeilla tehdyt. No, onhan tässä kyseessä Internet-selain -pohjainen ohjelmisto netissä. - henrjii
xx62v kirjoitti:
Jos tarkoitat jotain sellaisia avoimia tehtäviä, joka näkyy erikseen ihan aloituksessa, niin niitä ei mielestäni ole. Puhelimen viereessä päivystäminen ei ole mielestäni merkattu avoimiin tehtäviin. Minulle ei myöskään ole osoitettu esim. työpaikkoja joita pitäisi hakea, eikä mitään kursseja. Pitääpä mennä omille sivuilleni vielä varmuuden vuoksi katselemaan.
Hiukan sekavat ovat TE-keskuksen sivut, eivät todellakaan millään selvillä Windows-standardeilla tehdyt. No, onhan tässä kyseessä Internet-selain -pohjainen ohjelmisto netissä.kaikki asiointi, ja sitten omat työttömyysturva tiedot
sieltä pitäisi löytyä
Ihan rastitus ja lähetä riittää, vielä ei tarvitse muuta.
Vasta kun jos aktiivimalli 2 tulee voimaan, pitää töitä hakea viikotain
ja se pitää todistaa että näin on tehnyt - xx62v
Kiitos, nyt ollaan samaa mieltä.
Juuri äsken varmistin netissä, avoimet tehtävät, on vain yksi: Otsikkona avoin asia/tehtävä:
Asioi te-toimiston kanssa pvm xx.yy.2018
Sen jälkeen kun soitto tulee, saan tai en saa itseäni hyväksytyksi työttömäksi työnhakijaksi.
Muuta avointa tehtävää ei ole. Mielestäni olen kyllä ns. eläkeputkessa. Haluaisin vielä pari vuotta kuitenkin hakea töitä.
Työllistymissuunnitelma:
CV on voimassa, kuten pari muutakin suunnitelman kohtaa olen tehnyt. Odottelen te-toimiston soittoa, onhan tässä vielä joku viikko aikaa siihen!
Aktiivimalli 2:n aikana pitää hakea useammin töitä. 62-vuotiaalla ei ole mitään työllistymismahdollisuuksia, luepa nuo muuut kirjoitelmani, selviää mikä on ammattialani.
Aktiivimalli2 on aika typerä minun tapauksessani, koska olen vanhempi mies.
Työnsaanti on yhtä helppoa, kuin jos Sipilä pakottaisi miehetkin hakemaan imettäjän paikkoja.
Aktiivimalli1 on käytännössä suurimmalle osalle työttömistä sama kuin puhdas päivärahaleikkaus, koska mikään työnantaja ei halua työllistää lyhyeksi aikaa, 18 tuntia/3 kk on rahallisestikin todella vähän. Tuo pieni tuntimäärä aiheuttaisi valtavan määrän opastustyötä, ja sen lisäksi kulut tuntien seurannasta ja palkanmaksusta, ja palkkakertymien todistamisesta aina edelliseltä kuukaudelta. Malli1 on oikeasti todella typerä, lähes samaa tasoa kuin malli2.
Oma yrittäjyys on aika vaarallinen tie. Asiakkaat pitäisi olla valmiina, muuten ei yrittäminen tuota mitään. Lisäksi on mahdollista, että TE-keskus ei enää hyväksy yrittäjää työttömyyskorvausten piiriin, vaikka lopettaisi yrityksen. - henrjii
OVE voisi olla paikallaan, jos keksii jonkun yritys idean.
OVE ei vaikuta mihinkään tuloihin, puolet eläkeestä voi kuitata vaikka saisi ansiosidonnausta
Luin jostain että vanhanmallin ohjelmoijista olisi pulaa, olikohan iltasanomat.
Lehedet tietysti kirjoitaa mitä kirjoitaa - xx62v
henrjii kirjoitti:
OVE voisi olla paikallaan, jos keksii jonkun yritys idean.
OVE ei vaikuta mihinkään tuloihin, puolet eläkeestä voi kuitata vaikka saisi ansiosidonnausta
Luin jostain että vanhanmallin ohjelmoijista olisi pulaa, olikohan iltasanomat.
Lehedet tietysti kirjoitaa mitä kirjoitaaOlen tuota väitettä ihmetellyt. En ole noihin hommiin kelvannut. Pula ei ole todellista, koska paikkoja ei ole auki yleensä edes yhtä / vuosi. Ilmeisesti työnantajat etsivät tuollaisia 4-kymppisiä (korkeintaan) iältään olevi, ja nekin sisäisen hakuna, esim. pankit. Olen muuten joutunut oikaisemaan IS:n valheita. Media ei julkaise virallista oikaisua koskaan. Jonkun tietoalan liiton toimitusjohtajakin johdattaa tahallaan ihmisiä harhaan. Samoin yliopistojen proffat. Hehän haluavat säilyttää opettajien työpaikat, tässä syy. Ei haluta, että opiskelijat tajuavat toivottoman tilanteen, eli sen, että tälle alalle ei kannata kouluttautua. Jatkuvat YT:t esimerkkinä, ja ulkomainen kilpailu tulossa koko ajan.
Eräs valhe oli palkkavalhe. Huippuosaajat saavat muka jopa 10000 - 15000 euron kk-palkkoja.
Sitten kun asiaa selvitettiin, niin kyseessä oli atk-alan pikkufirma, jolla oli muutama työntekijä ja omistaja ohjelmoi itsekin vielä. Hänhän sai joskus hyviä kauppoja, ja veti paksut siivut alaistensa työnteosta. Kukaan ei maksa tuollaista kk-palkkaa firmansa ohjelmoijalle.
Uudempien tekniikoiden parissa oleville löytyy kyllä töitä, mutta monellakin nuorella vanhenee kouluopit nopeasti, eikä niissä kunnolla asioita opi. Vasta työelämä opettaa.
Työnantajat vaativat täsmäosaamista, ja mielellään huonolla palkalla. Sisäistä koulutusta ei haluttaisi nykyään enää antaa, eikä ulkoistakaan firman piikkiin. xx62v kirjoitti:
Olen tuota väitettä ihmetellyt. En ole noihin hommiin kelvannut. Pula ei ole todellista, koska paikkoja ei ole auki yleensä edes yhtä / vuosi. Ilmeisesti työnantajat etsivät tuollaisia 4-kymppisiä (korkeintaan) iältään olevi, ja nekin sisäisen hakuna, esim. pankit. Olen muuten joutunut oikaisemaan IS:n valheita. Media ei julkaise virallista oikaisua koskaan. Jonkun tietoalan liiton toimitusjohtajakin johdattaa tahallaan ihmisiä harhaan. Samoin yliopistojen proffat. Hehän haluavat säilyttää opettajien työpaikat, tässä syy. Ei haluta, että opiskelijat tajuavat toivottoman tilanteen, eli sen, että tälle alalle ei kannata kouluttautua. Jatkuvat YT:t esimerkkinä, ja ulkomainen kilpailu tulossa koko ajan.
Eräs valhe oli palkkavalhe. Huippuosaajat saavat muka jopa 10000 - 15000 euron kk-palkkoja.
Sitten kun asiaa selvitettiin, niin kyseessä oli atk-alan pikkufirma, jolla oli muutama työntekijä ja omistaja ohjelmoi itsekin vielä. Hänhän sai joskus hyviä kauppoja, ja veti paksut siivut alaistensa työnteosta. Kukaan ei maksa tuollaista kk-palkkaa firmansa ohjelmoijalle.
Uudempien tekniikoiden parissa oleville löytyy kyllä töitä, mutta monellakin nuorella vanhenee kouluopit nopeasti, eikä niissä kunnolla asioita opi. Vasta työelämä opettaa.
Työnantajat vaativat täsmäosaamista, ja mielellään huonolla palkalla. Sisäistä koulutusta ei haluttaisi nykyään enää antaa, eikä ulkoistakaan firman piikkiin.Ennenkuin arvostelet työnantajia, niin kokeilepa itse olla työnantajana.
Rupea työnantajaksi, joka ei vaadi täsmäosaamista ja maksat huippuhyvää palkkaa työläisillesi. Siinä samalla katsot kuinka hyvät siivut sinä vedät tekemättä itse mitään.- xx62v
Tellukka kirjoitti:
Ennenkuin arvostelet työnantajia, niin kokeilepa itse olla työnantajana.
Rupea työnantajaksi, joka ei vaadi täsmäosaamista ja maksat huippuhyvää palkkaa työläisillesi. Siinä samalla katsot kuinka hyvät siivut sinä vedät tekemättä itse mitään.Kokeile itse aloittaa nykykilpailussa puhtaalta pöydältä yritys, mielellään alalta jonka kysyntää et tunne..
Kommentoit ilmeisesti jonkun surkean rämpivän pikkufirman edustajana. Itse en menisi pieniin wanna-be-firmoihin töihin. On paljon katkeroituneita pikkufirman yrittäjiä, jotka saavat aivan minimaalisen toimeentulon. Enpä äänestäisi Kokoomusta sellaisena yrittäjänä.
Täsmäosaamista ei kannata vaatia, koska kyllä työn nyt oppii, kunhan on hyvät pohjat.
Ei kannata puhua joistain pikkufirmoista, itse olen ollut paljon suuremmissa yrityksissä töissä. Kyllä niillä ennen oli varoja ja aikaa kouluttaa työntekijöitään. Kaikkea ei opi koulun penkillä ja varsinkin tietoalan työ voi olla hyvin erilaista eri yrityksissä. Ilmeisesti et sellaisesta alasta tiedä mitään. Tietoalan työ ei ole pelkkää tekniikkaa, vaan siinä on erittäin suotavaa ymmärtää toimialan liikentoimintaa ja sen prosesseja.
Kaikessa yrittämisessä se alku on vaikeinta, ja tuskin enää uusille ihan tyhjästä perustetuille yrityksille tulee markkinarakoja. Jotkut yritykset ostavat pois pienempiä kilpailijoitaan ja laajenevat tällä tavoin.
Ei kannattaisi loukkaantua jonkun 1-3:n henkilön yrityksen puolesta, koska eihän niillä yleensä ole mitään resursseja mihinkään koulutuksiin, enkä minä pidä noita oikeina kunnon yrityksinä, vaan ne ovat usein isompien yritysten alihankkijoina, hyväksikäytettävinä. Juuri tuosta hyväksikäytöstä syntyy katkeria pikkuyrittäjiä. Ne ovat kaikkein katkerampia siitä, että on olemassa työttömyysturva yms. Pienyrittäjillä ei ole usein varaa maksaa eläkkeitään, ja sitten huomaavat vanhoina kerryttäneensä esim. alle tonnin työeläkettä. Tästä on kokemusta tuttavapiirissä. xx62v kirjoitti:
Kokeile itse aloittaa nykykilpailussa puhtaalta pöydältä yritys, mielellään alalta jonka kysyntää et tunne..
Kommentoit ilmeisesti jonkun surkean rämpivän pikkufirman edustajana. Itse en menisi pieniin wanna-be-firmoihin töihin. On paljon katkeroituneita pikkufirman yrittäjiä, jotka saavat aivan minimaalisen toimeentulon. Enpä äänestäisi Kokoomusta sellaisena yrittäjänä.
Täsmäosaamista ei kannata vaatia, koska kyllä työn nyt oppii, kunhan on hyvät pohjat.
Ei kannata puhua joistain pikkufirmoista, itse olen ollut paljon suuremmissa yrityksissä töissä. Kyllä niillä ennen oli varoja ja aikaa kouluttaa työntekijöitään. Kaikkea ei opi koulun penkillä ja varsinkin tietoalan työ voi olla hyvin erilaista eri yrityksissä. Ilmeisesti et sellaisesta alasta tiedä mitään. Tietoalan työ ei ole pelkkää tekniikkaa, vaan siinä on erittäin suotavaa ymmärtää toimialan liikentoimintaa ja sen prosesseja.
Kaikessa yrittämisessä se alku on vaikeinta, ja tuskin enää uusille ihan tyhjästä perustetuille yrityksille tulee markkinarakoja. Jotkut yritykset ostavat pois pienempiä kilpailijoitaan ja laajenevat tällä tavoin.
Ei kannattaisi loukkaantua jonkun 1-3:n henkilön yrityksen puolesta, koska eihän niillä yleensä ole mitään resursseja mihinkään koulutuksiin, enkä minä pidä noita oikeina kunnon yrityksinä, vaan ne ovat usein isompien yritysten alihankkijoina, hyväksikäytettävinä. Juuri tuosta hyväksikäytöstä syntyy katkeria pikkuyrittäjiä. Ne ovat kaikkein katkerampia siitä, että on olemassa työttömyysturva yms. Pienyrittäjillä ei ole usein varaa maksaa eläkkeitään, ja sitten huomaavat vanhoina kerryttäneensä esim. alle tonnin työeläkettä. Tästä on kokemusta tuttavapiirissä.Miksi kokeilisin. Melkein neljä vuotta jo eläkkeellä ollut ihminen.
En myöskään kovasti arvostele yrittäjiä, jotka vaativat ammattitaitoa työläisiltään, eivätkä pysty maksamaan astronauttisia palkkoja.
Olen nähnyt läheltä mitä se yrittäjyys voi olla, kun yrittäjä itsekin paiskii töitä viikot ja vuodet ympäriinsä pystyäkseen maksamaan jonkunkinlaista palkkaa toisille työläisilleen.
Kaikilla vain ei ole luontoa jäädä loisimaan ansiosidonnaisella ja odottelemaan, että joku toinen järjestäisi heille työtä.- xx62v
xx62v kirjoitti:
Olen tuota väitettä ihmetellyt. En ole noihin hommiin kelvannut. Pula ei ole todellista, koska paikkoja ei ole auki yleensä edes yhtä / vuosi. Ilmeisesti työnantajat etsivät tuollaisia 4-kymppisiä (korkeintaan) iältään olevi, ja nekin sisäisen hakuna, esim. pankit. Olen muuten joutunut oikaisemaan IS:n valheita. Media ei julkaise virallista oikaisua koskaan. Jonkun tietoalan liiton toimitusjohtajakin johdattaa tahallaan ihmisiä harhaan. Samoin yliopistojen proffat. Hehän haluavat säilyttää opettajien työpaikat, tässä syy. Ei haluta, että opiskelijat tajuavat toivottoman tilanteen, eli sen, että tälle alalle ei kannata kouluttautua. Jatkuvat YT:t esimerkkinä, ja ulkomainen kilpailu tulossa koko ajan.
Työnantajat vaativat täsmäosaamista, ja mielellään huonolla palkalla. Sisäistä koulutusta ei haluttaisi nykyään enää antaa, eikä ulkoistakaan firman piikkiin.Lisään vielä tähän yhden propagandajutun. Tästä oli saatu idea suomalaiseen vastaavaan humpuukitarinaan:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.652463/stordatorer-pensionarer
Olipa edellä löytynyt se 1% tapaus, jossa eläkeläinen kutsutaan töihin pelastamaan esim. pankki tietojärjestelmävirheeltä, tai tekemään jokin tarpeellinen muutos siihen.
En tiedä, mitä nuo johtajat miettivät, kun puhuvat tuon alan työvoimapulasta. Siinä ilmeisesti on myös viety työt ensin ulkomaille.
Sitten kadutaan, kun hommista ei meinaa tulla mitään jossain Intiassa.
Joitain töitä on palautunutkin takaisin propagandan mukaan Suomeen. Alkaa päättäjiä kaduttamaan, kun työt sujuvat hitaasti jossain kehitysmaassa.
Sillä välin on jo vanha suomalainen ohjelmoijien joukko ehtinyt lähteä eläkkeelle, ja osa on laitettu työttömäksi. Aniharva on ehkä saanut ihan muita töitä, eikä haikaile takaisin, koska tietokoneala on hyvin stressaavaa. Tekn. työpaikat on ulkoistettu pois joillekin suurille tietoalan yrityksille.
Ilmeisesti kiroillaan sitä, kun ei saada mistään kokoon tarvittaessa nuoria mutta silti osaavia alan ammattilaisia tälle vanhalle tietokoneelle. Toimialatietämystäkin pitäisi olla, tyypillisesti pankki- tai vakuutusalaa. Kyllä se niin on, että aina ei saa enää peruutetuksi huonoja päätöksiä.
Mitään lehti-ilmoituksia/netti-ilmoituksia ei ole juurikaan ollut IBM mainframe (keskuskone, suurkone) järjestelmien työpaikoista. Muutama työvoimanvuokrausfirma laittaa joskus kuin varmuuden vuoksi ilmoituksen työpaikasta, mutta ne keräävät vain nimiä omaan kortistoonsa siltä varalta, että joku palkkaisi heidän kortistossaan olevia henkilöitä.
Jos olisin nuori, kiertäisin kaukaa nämä työpaikat, sillä on suorastaan ammatillinen itsemurha lähteä opettelemaan näitä 60-luvun tietokoneita. Näitähän ei ole voinut oppia kuin viimeksi ehkä 90-luvulla työnantajan maksamilla kursseilla. Ei näitä ole enää opetettu pitkään aikaan oppilaitoksissa. Kyllähän näiden koneiden tietojärjestelmät joskus korvautuvat uudemmilla. Voi vain olla aika tuskaa teettää niiden ohjelmointitöitä intialaisilla. - Tätä-ajat-takaa
Miksi et tunnusta rehellisesti, että olet pihi muutaman euron perään himoitseva työtön eli haluat roikkua 65 ikävuoteen saakka että saisit täyden eläkkeen? Kuin jos nyt jäisit eläkkeelle se pienenisi 0,4% vuosi.
Miksi ihminen ei pysty elää tässä ja nyt? Kolmen vuoden kuluttua hän (kuka vaan) saattaa olla kuollut. - kannattaa-laskea-
Tätä-ajat-takaa kirjoitti:
Miksi et tunnusta rehellisesti, että olet pihi muutaman euron perään himoitseva työtön eli haluat roikkua 65 ikävuoteen saakka että saisit täyden eläkkeen? Kuin jos nyt jäisit eläkkeelle se pienenisi 0,4% vuosi.
Miksi ihminen ei pysty elää tässä ja nyt? Kolmen vuoden kuluttua hän (kuka vaan) saattaa olla kuollut.Nyt kirjoitat lööperiä. Jos ottaa OVE:a, niin se tuleva eläke vähenee 0,4%/kk. Vuodessa se tekee 4,8%. Jos tuleva eläke on muutenkin siinä rajamailla, jotain tonni kuussa, niin ei siitä ole vara vähentää koko loppuelämäksi kovin monia prosentteja. Jos ottaa heti 61 vuotiaana puolet eläkkeestä, niin kolmessa vuodessa lopullinen eläke vähenee 14,4%. Vaikka tuona kolmena vuotena saakin reilun 10 tuhatta eläkettä, niin se alkaa tuottamaan tappiota jo hieman yli 70 vuotiaana, ja silloin se eläkkeen suuruus on juuri tärkeintä.
Toisaalta tuossa laskukaavassa ei ole otettu huomioon miten vaikuttaa verotus. Meneekö verotuksen kanssa tappiolle. Pienestä eläkkeestä kun ei mene veroa niin paljon, kuin suuremmasta. Jos nauttii pientä eläkettä pitemmän aikaa, niin saako siitä verohyötyä verrattuna siihen tilanteeseen, että saa lyhyemmän aikaa suurempaa eläkettä.
Laskijan ei tarvitse aina olla pihi, vaan siinä katsotaan paras tulos itsesi kannalta. - bsau
xx62v kirjoitti:
Kiitos, nyt ollaan samaa mieltä.
Juuri äsken varmistin netissä, avoimet tehtävät, on vain yksi: Otsikkona avoin asia/tehtävä:
Asioi te-toimiston kanssa pvm xx.yy.2018
Sen jälkeen kun soitto tulee, saan tai en saa itseäni hyväksytyksi työttömäksi työnhakijaksi.
Muuta avointa tehtävää ei ole. Mielestäni olen kyllä ns. eläkeputkessa. Haluaisin vielä pari vuotta kuitenkin hakea töitä.
Työllistymissuunnitelma:
CV on voimassa, kuten pari muutakin suunnitelman kohtaa olen tehnyt. Odottelen te-toimiston soittoa, onhan tässä vielä joku viikko aikaa siihen!
Aktiivimalli 2:n aikana pitää hakea useammin töitä. 62-vuotiaalla ei ole mitään työllistymismahdollisuuksia, luepa nuo muuut kirjoitelmani, selviää mikä on ammattialani.
Aktiivimalli2 on aika typerä minun tapauksessani, koska olen vanhempi mies.
Työnsaanti on yhtä helppoa, kuin jos Sipilä pakottaisi miehetkin hakemaan imettäjän paikkoja.
Aktiivimalli1 on käytännössä suurimmalle osalle työttömistä sama kuin puhdas päivärahaleikkaus, koska mikään työnantaja ei halua työllistää lyhyeksi aikaa, 18 tuntia/3 kk on rahallisestikin todella vähän. Tuo pieni tuntimäärä aiheuttaisi valtavan määrän opastustyötä, ja sen lisäksi kulut tuntien seurannasta ja palkanmaksusta, ja palkkakertymien todistamisesta aina edelliseltä kuukaudelta. Malli1 on oikeasti todella typerä, lähes samaa tasoa kuin malli2.
Oma yrittäjyys on aika vaarallinen tie. Asiakkaat pitäisi olla valmiina, muuten ei yrittäminen tuota mitään. Lisäksi on mahdollista, että TE-keskus ei enää hyväksy yrittäjää työttömyyskorvausten piiriin, vaikka lopettaisi yrityksen.Saattavat soitella vähän etuajassakin, niin että tietää varautua ja jos on pyydetty julkaisemaan cv palvelussa, sen päivittämisestä muistettav huolehtia, jotta pysyy siellä aktiivisena. Tosiaan tuo ruksaaminen on kai tullut nyt uutena ja on mielestäni suorastaan harhaanjohtava kun siinä päivämäärä johonkin mennessä, vielä viime syksynä oli pelkästään hyväksyntälähetys ja kyllä huomauttivat silloin soitettaessa, ettå pitää tehdä hetimiten.
- xx62v
Tellukka kirjoitti:
Miksi kokeilisin. Melkein neljä vuotta jo eläkkeellä ollut ihminen.
En myöskään kovasti arvostele yrittäjiä, jotka vaativat ammattitaitoa työläisiltään, eivätkä pysty maksamaan astronauttisia palkkoja.
Olen nähnyt läheltä mitä se yrittäjyys voi olla, kun yrittäjä itsekin paiskii töitä viikot ja vuodet ympäriinsä pystyäkseen maksamaan jonkunkinlaista palkkaa toisille työläisilleen.
Kaikilla vain ei ole luontoa jäädä loisimaan ansiosidonnaisella ja odottelemaan, että joku toinen järjestäisi heille työtä.Miksi eivät jää "loisimaan" johtuu siitä, että eivät saa senkään vertaa rahaa kuin onnettomina pienyrittäjinä.
Olen kyllä itsekin nähnyt mitä yrittäminen on. Tiedän erään, jolla on R-kioski. Franchising yrittäjyys on kyllä uudenmallista torppariutta. Lisäksi toinen tuttavani on miettinyt vaikka mitä yrityksiä, lähteä jatkamaan pienyrityksiä. Näistähän on ollut julkisuudessakin juttuja, mistä saada kaikille eläköityville pienyrittäjille jatkaja. Aika moni niistä on niin huonotuottoisia, että yritystä ei kannata jatkaa eikä varsinkaan maksaa siitä yhtään mitään.
No nyt olet selvinnyt kunnialla eläkkeelle. Olet välttynyt kokemasta nykyajan työelämän epävarmuutta. Mutta sanon vain, nykyaikana on paljon vaikeampaa saada yrityksiä menestymään kuin ennen. Yritin sanoa, että jos lähtisit vielä yrittäjäksi, et kyllä enää kehottaisi ketään muuta siihen. Kovaa työtä ja pitkiä päiviä huonolla katteella tehneet pienyrittäjät ovat täällä netissä kiukkuisin ja katkeroitunein ryhmä.
Eräs kolmas tuttavani on tehnyt alihankintatöitä eräälle suurelle suomalaiselle koneenrakennusyhtiölle oman yrityksen nimiin vielä eläkeikäisenä. Nyt hän havahtui siihen, että työeläkettä eikä edes varallisuutta ole kertynyt oikein mitään, ehkä vähän yli takuueläkkeen. Luultavasti näin on mennyt noin 30 vuotta. Eipä ole äijästä kuulunut mitään kuukausiin, tämä on epätavallista. Luulen, että hän on kateellinen minulle, koska tulen saamaan sentään keskimääräistä hieman isomman työeläkkeen. xx62v kirjoitti:
Miksi eivät jää "loisimaan" johtuu siitä, että eivät saa senkään vertaa rahaa kuin onnettomina pienyrittäjinä.
Olen kyllä itsekin nähnyt mitä yrittäminen on. Tiedän erään, jolla on R-kioski. Franchising yrittäjyys on kyllä uudenmallista torppariutta. Lisäksi toinen tuttavani on miettinyt vaikka mitä yrityksiä, lähteä jatkamaan pienyrityksiä. Näistähän on ollut julkisuudessakin juttuja, mistä saada kaikille eläköityville pienyrittäjille jatkaja. Aika moni niistä on niin huonotuottoisia, että yritystä ei kannata jatkaa eikä varsinkaan maksaa siitä yhtään mitään.
No nyt olet selvinnyt kunnialla eläkkeelle. Olet välttynyt kokemasta nykyajan työelämän epävarmuutta. Mutta sanon vain, nykyaikana on paljon vaikeampaa saada yrityksiä menestymään kuin ennen. Yritin sanoa, että jos lähtisit vielä yrittäjäksi, et kyllä enää kehottaisi ketään muuta siihen. Kovaa työtä ja pitkiä päiviä huonolla katteella tehneet pienyrittäjät ovat täällä netissä kiukkuisin ja katkeroitunein ryhmä.
Eräs kolmas tuttavani on tehnyt alihankintatöitä eräälle suurelle suomalaiselle koneenrakennusyhtiölle oman yrityksen nimiin vielä eläkeikäisenä. Nyt hän havahtui siihen, että työeläkettä eikä edes varallisuutta ole kertynyt oikein mitään, ehkä vähän yli takuueläkkeen. Luultavasti näin on mennyt noin 30 vuotta. Eipä ole äijästä kuulunut mitään kuukausiin, tämä on epätavallista. Luulen, että hän on kateellinen minulle, koska tulen saamaan sentään keskimääräistä hieman isomman työeläkkeen.Ja silti sitä ollaan odottelemassa, että joku toinen laittaisi firman pystyyn ja työllistäisi teidät työttömät ja oikein hyvällä palkallakin vielä.
Ollaan kateellisia siitä, että verovaroista maksetaan yrittäjille tukia, niille jotka uskaltavat yrittää, eivätkä jää loisimaan ansiosidonnaisella. Kuvitellaan firman omistajan vetävän suuret setelit taskuunsa pelkällä istumisella ja käyttävän työläistä hyväkseen.- xx62v
xx62v kirjoitti:
Lisään vielä tähän yhden propagandajutun. Tästä oli saatu idea suomalaiseen vastaavaan humpuukitarinaan:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.652463/stordatorer-pensionarer
Olipa edellä löytynyt se 1% tapaus, jossa eläkeläinen kutsutaan töihin pelastamaan esim. pankki tietojärjestelmävirheeltä, tai tekemään jokin tarpeellinen muutos siihen.
En tiedä, mitä nuo johtajat miettivät, kun puhuvat tuon alan työvoimapulasta. Siinä ilmeisesti on myös viety työt ensin ulkomaille.
Sitten kadutaan, kun hommista ei meinaa tulla mitään jossain Intiassa.
Joitain töitä on palautunutkin takaisin propagandan mukaan Suomeen. Alkaa päättäjiä kaduttamaan, kun työt sujuvat hitaasti jossain kehitysmaassa.
Sillä välin on jo vanha suomalainen ohjelmoijien joukko ehtinyt lähteä eläkkeelle, ja osa on laitettu työttömäksi. Aniharva on ehkä saanut ihan muita töitä, eikä haikaile takaisin, koska tietokoneala on hyvin stressaavaa. Tekn. työpaikat on ulkoistettu pois joillekin suurille tietoalan yrityksille.
Ilmeisesti kiroillaan sitä, kun ei saada mistään kokoon tarvittaessa nuoria mutta silti osaavia alan ammattilaisia tälle vanhalle tietokoneelle. Toimialatietämystäkin pitäisi olla, tyypillisesti pankki- tai vakuutusalaa. Kyllä se niin on, että aina ei saa enää peruutetuksi huonoja päätöksiä.
Mitään lehti-ilmoituksia/netti-ilmoituksia ei ole juurikaan ollut IBM mainframe (keskuskone, suurkone) järjestelmien työpaikoista. Muutama työvoimanvuokrausfirma laittaa joskus kuin varmuuden vuoksi ilmoituksen työpaikasta, mutta ne keräävät vain nimiä omaan kortistoonsa siltä varalta, että joku palkkaisi heidän kortistossaan olevia henkilöitä.
Jos olisin nuori, kiertäisin kaukaa nämä työpaikat, sillä on suorastaan ammatillinen itsemurha lähteä opettelemaan näitä 60-luvun tietokoneita. Näitähän ei ole voinut oppia kuin viimeksi ehkä 90-luvulla työnantajan maksamilla kursseilla. Ei näitä ole enää opetettu pitkään aikaan oppilaitoksissa. Kyllähän näiden koneiden tietojärjestelmät joskus korvautuvat uudemmilla. Voi vain olla aika tuskaa teettää niiden ohjelmointitöitä intialaisilla.Lisää propagandaa, täysin väärää ja itseaiheutettua. Suomalaiset vanhat ohjelmoinnin ammattilaiset on kenkäisty pois, ja sitten valitetaan, että osaajia pitää hakea Intiasta asti. Noita töitähän on Intiaan juuri viety, syyllisinä ovat mm. Tieto, CapGemini, ja Accenture. Valtavia tietoalan yrityksiä.
Intialaisista moni ei edes osaa mitään, sillä heidän tutkintonsakin voi olla vanhempien maksamia.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005206575.html
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005170883.html
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005169571.html
https://keskustelu.suomi24.fi/t/14816544/valemedian-cobol-uutisia
- osa-aikatyötön
Totta puhelet! Olen toiminut "toimistoalalla" ja yli 10v työpaikka meni muutamia vuosia sitten. Työpaikkahaastattelussa toivoin keskipalkkaa silloin pari vuotta työpaikan menetyksen jälkeen. En tule koskaan saamaan edes tuota keskipalkkaa saati yli sen. Ja näyttää siltä, etten enää löydä alani töitä lainkaan.
Löysin toisen alan osa-aikatyön vuosi sitten ja siippa on edelleen töissä, asunto ym. maksettu eli olen onnekas.
Työkkäri nielee veronmaksajien rahaa ihan turhaan. Kohdalleni sattui muija, joka unohti jotain tilanteestani ja neuvoi väärin. Sitten tuli postitse kehotus maksaa yhden kuukauden työmarkkintuki takaisin. Valitin enkä joutunut maksamaan takaisin. Tosin ei valitusta käsitelty vaan tehtiin uusi lausunto työkkärissä ja valitusltk kiemurteli, ettei nyt tarvi käsitellä, kun oli uusi lausunto!
Viime vuosituhannella pääsi putkeen 53v, nyt putki taitaa olla historiaa kohdallani. En kritisoi työnantajia enkä työttömiä, ei helppoa ole kellään. Mutta valtion toiminta sekä poliitikot että työkkärimuijat saa kritiikkini ja samoin noi työttömille "palveluja" järjestävät firmat. He verenimijöitä ovat, ei yksittäinen työtön.- xx62
Globalisaatio on kaiken pahan alku. Se "oikeuttaa" vaikka millaiseen, huonoon työvoiman kohteluun jopa Suomessa. Työvoiman ylenpalttinen maahantuonti hävittää Suomesta keskiluokan, tulee lisää työttömyyttä ja palkat laskevat, sekä palkkaerot lisääntyvät. Globalisaatio on suurta sumutusta, se ei ole mikään luonnonlaki. Sitä vastaan, kuten myös EU:ta ja maahanmuuttoa, on vastustettava. Suomi voisi vaikuttaa pienenä maanakin ihan hyvin. Kun joku aloittaa esim. eroamalla EU:sta, tästä seuraa lumivyöryefekti. Silloin eivät Saksa ja Ranska enää kiristää muita maita.
Itselläni on myös tilanne OK, en ole tuhlaillut parempien aikojen ansioitani ym. rahoja. Ajelen melkein 25 vuotta vanhalla autolla, eräällä maailman kestävimmistä. Sitäkään en uutena ostanut, mutta olen sen ylivoimaisesti pitkäaikaisin omistaja.
http://magneettimedia.com/kreivi-kalergin-suunnitelma-eurooppalaisten-tuhoamiseksi/
http://magneettimedia.com/kokoomusjohtaja-jos-maahanmuuttajien-kielitaidottomuus-haittaa-haivy/
Espoohan haluaa viralliseksi kieleksi myös englannin! Tästähän seuraisi, että saataisiin maahanmuuttajat kielitaidoltaan näyttämään päteviltä. Kokoomus on vihervassareiden kanssa kannattamassa laitonta maahanmuuttoa. Kokoomus saa halpaa työvoimaa, mutta kantaväestön verotus kiristyy ja he maksavat nousevat sos.kulut (tulonsiirrot). Loppuhan tälle joskus tulee. Näin suomalaiset pakotetaan hukkaamaan oma sos.turvansa.
Salaliittoteoriat eivät aina ole väärässä, niin paljon kummallisuuksia on päättäjien ja median käyttäytymisessä. Nykymaailman eurooppalaisten ja amerikkalaistenkin outoja laintulkintoja ja sensuuria ei kyllä enää voi selittää muulla kuin suurella salaliitolla. Kyseesä voisi olla NWO, eli Uusi maailmanjärjestys. - osa-aikatyötön
Reipas vuosi sitten mulle soitti työkkärityttö. Mun pitäis hakea piilotyöpaikkoja 40km ja 60km päästä. Ajattelen, että siellä on omia työttömiä lähempänä.
Puhui Linked-In:stä .. sanoin, että se on identiteettivarkaan paratiisi.. ei puhunut siitä enää mitään.
Muutakin puhui.. onnistuin pitämään turpani kiinni. Kysyin jotain palkkatukipaikoista; tuumasi ett mun tapauksessa palkkatuet saa unohtaa.. en tiedä mitä sillä tarkoitti.
On se hyvä ett työkkärit lakkautetaan. Sitä en tiedä onko se hyväksi vai haitaksi työttömille, ett kela tulee sijaan!
Facessa on jotain keskusteluryhmiä koskien näitä työttömyys- ja toimeentulojuttuja. Suosittelen niitä mieluummin kuin näitä sivuja t. suoli24-työttömyyssivuja.
Joku pöhkö ketjussa väitti, ett ay-jäsenmaksuilla maksettais ansiosidonnaiset. Juu 5% ehkä tulee niistä, loput tulee verovaroista.
- qwerey
Tiedän nuoria ja heidän (aika monen) toimintatapansa. Työpaikan saatua tehdään ympäripyöreitä päiviä reilun vuoden, sen jälkeen nautitaan kohtalaisen kovasta ansiosidonnaisesta parisen vuotta. Välillä muutama kylppäriremontti "iltahämärissä" talkoona naapureille.
- xx62v
No nyt kai saa enää 400 maksupäivää ansiosidonnaista, se on alle 2 vuotta.
Nuori kätevä rakennusmies voi kyllä pelata noin, jos haluaa. Me vanhat yli 50-vuotiaat toimistotyötä tehneet emme pysty samaan, jos emme osaa noita remonttihommia. Muut pimeät hommat kai ovat aika harvassa. Tiedän kyllä erään muurarin, joka maaseudulla vielä yli 70-vuotiaana teki alan hommia hyvin harvakseltaan, lähinnä kotikylän naapureille tarvittaessa. Siitä hän ei paljon kostunut. Työveloitus taisi olla vain jotain 8 €/tunti!
Ei tätä työttömyysvakuutusta saa kuitenkaan mennä romuttamaan muutaman kikkailevan nuoren työkykyisen ja -taitoisen takia. - xx37
Kylppäriremontti firman tekemänä noin 12000€, nuoren kätevän rakennusmiehen tekemänä 4000€. Tarvikkeineen, työpalkka 12€ puhtaana käteen/tunti.
- kusetuskos
xx37 kirjoitti:
Kylppäriremontti firman tekemänä noin 12000€, nuoren kätevän rakennusmiehen tekemänä 4000€. Tarvikkeineen, työpalkka 12€ puhtaana käteen/tunti.
Aivan ja pelkkää paskaa kylpyhuone silkka homereikä sen jälkeen, mite se suomalainen rakennustekijä kehtaa pyytää ylihintaa kun on tulossa hometta? Vai mistäs ne homeet sinne ilmestyy? Ja kun kalliilla rakentaa silkkaa hometta herää kysymys miksi? Miksi sitä rakennusta ei peitetä vaan vesisade rankka sitää huuhtelee ja kuulema sanonta sen minkä vesi kastelee sen mikä kuivaa?
- miIjoona
Putkessa pötkötellään.
- miIjoona
Ai niin, että onko ottaneet yhteyttä. Työkkäristä soitettiin eräästä puhelinnumerosta ja käskettiin lähettää tekstiviesti kyseiseen numeroon kun viralliset lisäpäivät alkavat. Nyt ne lisäpäivät ovat alkaneet ja tekstarin lähetin. Päivärahan summa ei muuttunut. Ja ei muuta ole tapahtunut ainakaan toistaiseksi.
- xx62v
Kiva kun vastasit siihen alkuperäiseen kysymykseeni. Tässä ketjussa on muutama hyödyllinen tiedonjyvänen, kiitos sinulle!
- edellinen
xx62v kirjoitti:
Kiva kun vastasit siihen alkuperäiseen kysymykseeni. Tässä ketjussa on muutama hyödyllinen tiedonjyvänen, kiitos sinulle!
Ja mitään eläkettä en hae, koska se olisi päivärahaa pienempi. Olen opiskellut aikuisiällä noin seitsemän vuotta, kolmeen eri ammattiin.
- xx62v
edellinen kirjoitti:
Ja mitään eläkettä en hae, koska se olisi päivärahaa pienempi. Olen opiskellut aikuisiällä noin seitsemän vuotta, kolmeen eri ammattiin.
Enkä minäkään kahteen vuoteen.
- ErnestitäälläHei
Pitkäaikaistyötön joka on täyttänyt 60 vuotta, voi saada noilla tiedoilla eläketukipäätöksen.
Minä laitoin toukokuun puolivälissä hakemuksen KELA:lle ja kesäkuun 4 päivä tuli ensimmäinen eläke tilille 760,26€ ja asumistukikin nousi 280€:stä 335€:een. Lääkkeisiin saa maksusitoumuksen SOS:ta. Samoin mut kirjattiin ulos TE-keskuksesta 1.6. Kyykytykset ei sitten enää koske minua. Kävin kuitenkin pistämässä nimeni adressiin.
Mene täyttään paperit KELA:lle, myönteinen päätös on varma. Töitä voit hakea halujes mukaan ja tienatakin tiettyyn rajaan asti.
Enää ei tarvi pähkäillä TE-keskuksen ja työt.tukien kanssa!
Tuossa kadun toisella puolella on kahvila/konditoria. Lähden tästä juomaan kupposen Ruuneperintortun kanssa.- xx62v
Kiitos vinkistä, mutta ajattelin vielä katsoa tätä peliä pidemmälle. Eläke ei tule minulle vielä täysimääräisenä. Syynä on kai elinaikaodotteen huomioonotto eläkeyhtiöiden laskelmissa. Täytyy pelata uhkapelia ja toivoa pääsevänsä(elvänsä vanhaksi) eläkkeelle, mutta sanoisin että se on sitten kahden vuoden päästä. Siihen asti kaikki työ kasvattaisi eläkkeen määrää.
Itsekin laitoin nimeni aktiivimalli1:n vastaiseen adressiin.
Olen vasta täyttämässä 62 vuotta noin kk:n päästä. - 1lesken
xx62v kirjoitti:
Kiitos vinkistä, mutta ajattelin vielä katsoa tätä peliä pidemmälle. Eläke ei tule minulle vielä täysimääräisenä. Syynä on kai elinaikaodotteen huomioonotto eläkeyhtiöiden laskelmissa. Täytyy pelata uhkapelia ja toivoa pääsevänsä(elvänsä vanhaksi) eläkkeelle, mutta sanoisin että se on sitten kahden vuoden päästä. Siihen asti kaikki työ kasvattaisi eläkkeen määrää.
Itsekin laitoin nimeni aktiivimalli1:n vastaiseen adressiin.
Olen vasta täyttämässä 62 vuotta noin kk:n päästä.Olen 63-vee. Jäin eläkkelle heinäkuussa 2017. Olin n. 1000 päivää anssilla. Viimeinen työpaikka oli kunnalla sossuvirkailija. Kokopäivä työ, täysi palkka kaikilla ikälisillä. Olen tehnyt ties minkälaisia pätkätöitä ja käynyt kaikenmaailman kursseja ja aikuiskoulutusta. Ammattinimike on virallisesti toimistovirkailija. Olin 70-luvulla Helsingissä laskutuksen esimies ja siellä käytiin ATK koulutuksessa ja koneet tulivat tutuiksi. Elämänvaiheeni on ollut risaista ja työttömyys on kuulunut elämääni. Saan Kevasta eläkettä, josta veroa menee 19.5%, leskeneläkettä ja sama veroprosentti, kansaneläkettä perustuen liiton maksamiin lisäpäiviin. Asumistuella tyrkkää Kela kohtalaisen summan. Olisin päässyt jo 62 vuotiaana eläkkeelle. Tyytyväinen olen siinämielessä, että töitä ei olisi löytynyt ja TE-keskus kyselee ja juoksuttaa vanhaa ihmistä.
Yksilesken
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815