Diagnoosina MS-tauti. Oireena mm. valemuistot?

SeeliaMS

Minulla diagnosoitiin MS-tauti useampi vuosi sitten rajun pahenemisvaiheen seurauksena. Pahenemisvaiheeseen kuului oireina mm. ataksiaa, kaksoiskuvia, tunnottomuutta toisella puolella kehoa, liikuntakyvyn vienyt tasapainohäiriö, invalidisoiva huimaus...

Diagnoosivaiheessa mri-kuvissa näkyi vanhoja MS-vaurioita, jotka olivat inaktiivisia (siis ei signaalivoimistumaa ymmärtääkseni). Tämän takia sain MS-diagnoosin viivyttelemättä: se oli oikeasti ollut minulla jo vuosikaudet. Näin neurologi minulle sanoi diagnoosia kertoessaan. Parannuin vammoistani lähes täysin.

Mutta minua alkoi askarruttaa eräs erikoinen asia menneisyydestäni... Nimittäin muutama vuosi ennen MS-taudin diagnoosin saamista aloin äkillisesti saada outoja muistoja. Pohdin itsekin, voivatko ne olla totta. Muistot olivat sisällöltään kielteisiä, ahdistavia, traumaattisia. Muistin, että minulle oli tapahtunut pahoja asioita, jotka olin unohtanut, mutta nyt muistin ne yhtäkkiä! Kyse oli siis ns. löydetyistä muistoista (recovered memories). Muistot liittyivät lapsuuteen ja nuoruuteen ja olivat sisällöltään sellaisia, että niiden paikkansapitävyyttä on vaikea selvittää varmuudella.

Kävin tuolloin oppilaitokseni neuvontapsykologilla juttelemassa oletetuista traumamuistoistani. Minua tutkittiin ja sain lopulta PTSD-diagnoosinkin (tosin eräästä todistettavasta traumatapauksesta, jonka olin muistanut koko ajan, eli se ei kuulunut näihin ns. löydettyihin muistoihin).

Olen läpi koko elämäni, lapsuudesta alkaen, ollut herkkä ja haavoittuvainen, pelokas, syrjäänvetäytyvä ja kärsinyt ahdistuksesta. Tämän huomioiden psyykkinen traumatisaatio, ja sitä myöten löydettyjen traumamuistojen paikkansapitävyys olisi jopa todennäköinen. Minulle on tapahtunut menneisyydessä järkyttäviä asioita!

Vai... olivatko ne sittenkin valemuistoja? Voiko MS-tautiin liittyä valemuistoja oireena?

6

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaahas_vai_niin

      Hyvin mielenkiintoista. Tätä pitää pohtia ja tutkia.

    • tiede1453

      MS-tauti on useimmissa tapauksissa parannettavissa ruokavaliolla, varsinkin jos vaihtaa ruokavalion ennenkuin tauti on edennyt liian pitkälle ja aiheuttanut vahinkoa elimistössä https://www.youtube.com/watch?v=B-mvh23M3fU

    • tiede1454

      Dr Swankin 34-vuotta kestänyt tutkimus joka on julkaistu maailman arvostetuimmassa tiedelehdessä the Lancetissa 1990 on ylivoimaisesti tehokkain hoitomuoto joka on dokumentoitu vertaisarvioiduissa lääketieteessä. 95% aikaisen vaiheen MS -taudin sairastaneista eli loppuelämänsä ilman oireita MS-taudista. Swankin hoito oli eliminoida tyydyttyneen eläinrasvan saanti ravinnossa. Jotkut jotka olivat eläneet vuosikausia ilman oireita eivät noudattaneet hoitoa ja söivät tyydyttynyttä eläinrasvaa saivat välittömästi MS-oireita. https://www.youtube.com/watch?v=B-mvh23M3fU

    • hömöklöntti

      Jos aivoissa vaurioita niin miksi ms voisi sitä selittä? Aivossahan ne muistot syntyy.

      • hömöklöntti

        piti olla: miksi ms ei voisi sitä selittää


    • Anonyymi

      Kyllä voi kuulemma MS aiheuttaa myös muistin alueen oireita. Katso googlesta mitkä kaikki aivoalueet vastaavat muistin toiminnoista ja sitten katso mri-kuviesi lausunnot. Jos lausunnoissa on mainittu vaurioita niillä aivoalueilla niin siinä sulla todennäköinen vastaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe