Diagnoosina MS-tauti. Oireena mm. valemuistot?

SeeliaMS

Minulla diagnosoitiin MS-tauti useampi vuosi sitten rajun pahenemisvaiheen seurauksena. Pahenemisvaiheeseen kuului oireina mm. ataksiaa, kaksoiskuvia, tunnottomuutta toisella puolella kehoa, liikuntakyvyn vienyt tasapainohäiriö, invalidisoiva huimaus...

Diagnoosivaiheessa mri-kuvissa näkyi vanhoja MS-vaurioita, jotka olivat inaktiivisia (siis ei signaalivoimistumaa ymmärtääkseni). Tämän takia sain MS-diagnoosin viivyttelemättä: se oli oikeasti ollut minulla jo vuosikaudet. Näin neurologi minulle sanoi diagnoosia kertoessaan. Parannuin vammoistani lähes täysin.

Mutta minua alkoi askarruttaa eräs erikoinen asia menneisyydestäni... Nimittäin muutama vuosi ennen MS-taudin diagnoosin saamista aloin äkillisesti saada outoja muistoja. Pohdin itsekin, voivatko ne olla totta. Muistot olivat sisällöltään kielteisiä, ahdistavia, traumaattisia. Muistin, että minulle oli tapahtunut pahoja asioita, jotka olin unohtanut, mutta nyt muistin ne yhtäkkiä! Kyse oli siis ns. löydetyistä muistoista (recovered memories). Muistot liittyivät lapsuuteen ja nuoruuteen ja olivat sisällöltään sellaisia, että niiden paikkansapitävyyttä on vaikea selvittää varmuudella.

Kävin tuolloin oppilaitokseni neuvontapsykologilla juttelemassa oletetuista traumamuistoistani. Minua tutkittiin ja sain lopulta PTSD-diagnoosinkin (tosin eräästä todistettavasta traumatapauksesta, jonka olin muistanut koko ajan, eli se ei kuulunut näihin ns. löydettyihin muistoihin).

Olen läpi koko elämäni, lapsuudesta alkaen, ollut herkkä ja haavoittuvainen, pelokas, syrjäänvetäytyvä ja kärsinyt ahdistuksesta. Tämän huomioiden psyykkinen traumatisaatio, ja sitä myöten löydettyjen traumamuistojen paikkansapitävyys olisi jopa todennäköinen. Minulle on tapahtunut menneisyydessä järkyttäviä asioita!

Vai... olivatko ne sittenkin valemuistoja? Voiko MS-tautiin liittyä valemuistoja oireena?

6

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaahas_vai_niin

Hyvin mielenkiintoista. Tätä pitää pohtia ja tutkia.

• tiede1453

MS-tauti on useimmissa tapauksissa parannettavissa ruokavaliolla, varsinkin jos vaihtaa ruokavalion ennenkuin tauti on edennyt liian pitkälle ja aiheuttanut vahinkoa elimistössä https://www.youtube.com/watch?v=B-mvh23M3fU

• tiede1454

Dr Swankin 34-vuotta kestänyt tutkimus joka on julkaistu maailman arvostetuimmassa tiedelehdessä the Lancetissa 1990 on ylivoimaisesti tehokkain hoitomuoto joka on dokumentoitu vertaisarvioiduissa lääketieteessä. 95% aikaisen vaiheen MS -taudin sairastaneista eli loppuelämänsä ilman oireita MS-taudista. Swankin hoito oli eliminoida tyydyttyneen eläinrasvan saanti ravinnossa. Jotkut jotka olivat eläneet vuosikausia ilman oireita eivät noudattaneet hoitoa ja söivät tyydyttynyttä eläinrasvaa saivat välittömästi MS-oireita. https://www.youtube.com/watch?v=B-mvh23M3fU

• hömöklöntti

Jos aivoissa vaurioita niin miksi ms voisi sitä selittä? Aivossahan ne muistot syntyy.

• hömöklöntti

piti olla: miksi ms ei voisi sitä selittää

• Anonyymi

Kyllä voi kuulemma MS aiheuttaa myös muistin alueen oireita. Katso googlesta mitkä kaikki aivoalueet vastaavat muistin toiminnoista ja sitten katso mri-kuviesi lausunnot. Jos lausunnoissa on mainittu vaurioita niillä aivoalueilla niin siinä sulla todennäköinen vastaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7286
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4038
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3565
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3100
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      48