Diagnoosina MS-tauti. Oireena mm. valemuistot?

SeeliaMS

Minulla diagnosoitiin MS-tauti useampi vuosi sitten rajun pahenemisvaiheen seurauksena. Pahenemisvaiheeseen kuului oireina mm. ataksiaa, kaksoiskuvia, tunnottomuutta toisella puolella kehoa, liikuntakyvyn vienyt tasapainohäiriö, invalidisoiva huimaus...

Diagnoosivaiheessa mri-kuvissa näkyi vanhoja MS-vaurioita, jotka olivat inaktiivisia (siis ei signaalivoimistumaa ymmärtääkseni). Tämän takia sain MS-diagnoosin viivyttelemättä: se oli oikeasti ollut minulla jo vuosikaudet. Näin neurologi minulle sanoi diagnoosia kertoessaan. Parannuin vammoistani lähes täysin.

Mutta minua alkoi askarruttaa eräs erikoinen asia menneisyydestäni... Nimittäin muutama vuosi ennen MS-taudin diagnoosin saamista aloin äkillisesti saada outoja muistoja. Pohdin itsekin, voivatko ne olla totta. Muistot olivat sisällöltään kielteisiä, ahdistavia, traumaattisia. Muistin, että minulle oli tapahtunut pahoja asioita, jotka olin unohtanut, mutta nyt muistin ne yhtäkkiä! Kyse oli siis ns. löydetyistä muistoista (recovered memories). Muistot liittyivät lapsuuteen ja nuoruuteen ja olivat sisällöltään sellaisia, että niiden paikkansapitävyyttä on vaikea selvittää varmuudella.

Kävin tuolloin oppilaitokseni neuvontapsykologilla juttelemassa oletetuista traumamuistoistani. Minua tutkittiin ja sain lopulta PTSD-diagnoosinkin (tosin eräästä todistettavasta traumatapauksesta, jonka olin muistanut koko ajan, eli se ei kuulunut näihin ns. löydettyihin muistoihin).

Olen läpi koko elämäni, lapsuudesta alkaen, ollut herkkä ja haavoittuvainen, pelokas, syrjäänvetäytyvä ja kärsinyt ahdistuksesta. Tämän huomioiden psyykkinen traumatisaatio, ja sitä myöten löydettyjen traumamuistojen paikkansapitävyys olisi jopa todennäköinen. Minulle on tapahtunut menneisyydessä järkyttäviä asioita!

Vai... olivatko ne sittenkin valemuistoja? Voiko MS-tautiin liittyä valemuistoja oireena?

6

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaahas_vai_niin

Hyvin mielenkiintoista. Tätä pitää pohtia ja tutkia.

• tiede1453

MS-tauti on useimmissa tapauksissa parannettavissa ruokavaliolla, varsinkin jos vaihtaa ruokavalion ennenkuin tauti on edennyt liian pitkälle ja aiheuttanut vahinkoa elimistössä https://www.youtube.com/watch?v=B-mvh23M3fU

• tiede1454

Dr Swankin 34-vuotta kestänyt tutkimus joka on julkaistu maailman arvostetuimmassa tiedelehdessä the Lancetissa 1990 on ylivoimaisesti tehokkain hoitomuoto joka on dokumentoitu vertaisarvioiduissa lääketieteessä. 95% aikaisen vaiheen MS -taudin sairastaneista eli loppuelämänsä ilman oireita MS-taudista. Swankin hoito oli eliminoida tyydyttyneen eläinrasvan saanti ravinnossa. Jotkut jotka olivat eläneet vuosikausia ilman oireita eivät noudattaneet hoitoa ja söivät tyydyttynyttä eläinrasvaa saivat välittömästi MS-oireita. https://www.youtube.com/watch?v=B-mvh23M3fU

• hömöklöntti

Jos aivoissa vaurioita niin miksi ms voisi sitä selittä? Aivossahan ne muistot syntyy.

• hömöklöntti

piti olla: miksi ms ei voisi sitä selittää

• Anonyymi

Kyllä voi kuulemma MS aiheuttaa myös muistin alueen oireita. Katso googlesta mitkä kaikki aivoalueet vastaavat muistin toiminnoista ja sitten katso mri-kuviesi lausunnot. Jos lausunnoissa on mainittu vaurioita niillä aivoalueilla niin siinä sulla todennäköinen vastaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      396
      2230
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      388
      2110
    3. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      98
      1822
    4. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      445
      1772
    5. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      7
      1444
    6. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      113
      1360
    7. Voiko nainen olettaa

Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      226
      1050
    8. Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!

Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      926
    9. Jos totta puhutaan niin haluan mies että

N*ssit multa luulot pois. Niin että naapurit huolestuu siitä huudosta. 🤭
      Ikävä
      72
      881
    10. Tiedäthän?

Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k
      Ikävä
      41
      842
    Aihe