Diagnoosina MS-tauti. Oireena mm. valemuistot?

SeeliaMS

Minulla diagnosoitiin MS-tauti useampi vuosi sitten rajun pahenemisvaiheen seurauksena. Pahenemisvaiheeseen kuului oireina mm. ataksiaa, kaksoiskuvia, tunnottomuutta toisella puolella kehoa, liikuntakyvyn vienyt tasapainohäiriö, invalidisoiva huimaus...

Diagnoosivaiheessa mri-kuvissa näkyi vanhoja MS-vaurioita, jotka olivat inaktiivisia (siis ei signaalivoimistumaa ymmärtääkseni). Tämän takia sain MS-diagnoosin viivyttelemättä: se oli oikeasti ollut minulla jo vuosikaudet. Näin neurologi minulle sanoi diagnoosia kertoessaan. Parannuin vammoistani lähes täysin.

Mutta minua alkoi askarruttaa eräs erikoinen asia menneisyydestäni... Nimittäin muutama vuosi ennen MS-taudin diagnoosin saamista aloin äkillisesti saada outoja muistoja. Pohdin itsekin, voivatko ne olla totta. Muistot olivat sisällöltään kielteisiä, ahdistavia, traumaattisia. Muistin, että minulle oli tapahtunut pahoja asioita, jotka olin unohtanut, mutta nyt muistin ne yhtäkkiä! Kyse oli siis ns. löydetyistä muistoista (recovered memories). Muistot liittyivät lapsuuteen ja nuoruuteen ja olivat sisällöltään sellaisia, että niiden paikkansapitävyyttä on vaikea selvittää varmuudella.

Kävin tuolloin oppilaitokseni neuvontapsykologilla juttelemassa oletetuista traumamuistoistani. Minua tutkittiin ja sain lopulta PTSD-diagnoosinkin (tosin eräästä todistettavasta traumatapauksesta, jonka olin muistanut koko ajan, eli se ei kuulunut näihin ns. löydettyihin muistoihin).

Olen läpi koko elämäni, lapsuudesta alkaen, ollut herkkä ja haavoittuvainen, pelokas, syrjäänvetäytyvä ja kärsinyt ahdistuksesta. Tämän huomioiden psyykkinen traumatisaatio, ja sitä myöten löydettyjen traumamuistojen paikkansapitävyys olisi jopa todennäköinen. Minulle on tapahtunut menneisyydessä järkyttäviä asioita!

Vai... olivatko ne sittenkin valemuistoja? Voiko MS-tautiin liittyä valemuistoja oireena?

6

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaahas_vai_niin

Hyvin mielenkiintoista. Tätä pitää pohtia ja tutkia.

• tiede1453

MS-tauti on useimmissa tapauksissa parannettavissa ruokavaliolla, varsinkin jos vaihtaa ruokavalion ennenkuin tauti on edennyt liian pitkälle ja aiheuttanut vahinkoa elimistössä https://www.youtube.com/watch?v=B-mvh23M3fU

• tiede1454

Dr Swankin 34-vuotta kestänyt tutkimus joka on julkaistu maailman arvostetuimmassa tiedelehdessä the Lancetissa 1990 on ylivoimaisesti tehokkain hoitomuoto joka on dokumentoitu vertaisarvioiduissa lääketieteessä. 95% aikaisen vaiheen MS -taudin sairastaneista eli loppuelämänsä ilman oireita MS-taudista. Swankin hoito oli eliminoida tyydyttyneen eläinrasvan saanti ravinnossa. Jotkut jotka olivat eläneet vuosikausia ilman oireita eivät noudattaneet hoitoa ja söivät tyydyttynyttä eläinrasvaa saivat välittömästi MS-oireita. https://www.youtube.com/watch?v=B-mvh23M3fU

• hömöklöntti

Jos aivoissa vaurioita niin miksi ms voisi sitä selittä? Aivossahan ne muistot syntyy.

• hömöklöntti

piti olla: miksi ms ei voisi sitä selittää

• Anonyymi

Kyllä voi kuulemma MS aiheuttaa myös muistin alueen oireita. Katso googlesta mitkä kaikki aivoalueet vastaavat muistin toiminnoista ja sitten katso mri-kuviesi lausunnot. Jos lausunnoissa on mainittu vaurioita niillä aivoalueilla niin siinä sulla todennäköinen vastaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe