lukekaa tämä, tärkeää tietoa!

tietoinenh

alhainen ferritiini, eli raudanpuute ja kilpirauhasenvajaatoiminta voivat aiheuttaa ahdistusta/masennusta. raudanpuute voi olla vaikka hemoglobiini olisi loistava, ja kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla vaikka arvot olisivat viitteissä. Jos ette ole mittauttaneet ferritiiniä eli varastorautaa tehkää se, kuten esim kilpirauhaskokeet. itse söin 7 vuotta erilaisia masennuslääkkeitä ilman vaikutusta. nyt vasta itse löysin että ferritiini on alhainen ja että kilpirauhas arvotkaan eivät olleet kunnossa. Rautaa voi joutua syömään vuodenkin että saa varastot korjatuiksi ja olon hyväksi. pikku vinkkinä teille joille ssri/bentsot ei toimi :)

33

9806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Danke

      Kiitos hyvästä vinkistä ja muistutuksesta! Kiitos

    • PidäHuolta

      Kilpirauhas-, B12-, D-vitamini- ja varastorautalabrat pitäis tutkia jokaiselta ennenkuin aloittaa 1. mielialalääkkeen syönnin. Itellä meni 5 vuotta (1999-2004) pelkillä masennuslääkkeillä, vaikka mulla oli kilpparivajis ja varastoraudat sekä B12 näytti molemmat nollaa. Kun tehtiin 6x veritankkaus ja sain lääkkeet kilpirauhasenvajaatoimintaa rupes kunto nopeesti kohenemaan. Ferritiini eli varastoraudat ei ole sama kuin hemoglobiiniarvo!

    • Beksbs

      Aivan. Jos ferritiini on alle 30 niin on jo vakava raudanpuute

      • Anonyymi

        Näin on nyt itselläni eli on alle 30, josko se olisikin monen oireen taustalla.


    • lääkkeistäeroon

      Kiitos vinkistä, kerron tästä sukulaiselle. Hänen kanssaan on keskusteltu ruoan merkityksestä, mutta ei ole vielä sisäistänyt asiaa.

    • Näinhänsemenee

      Jos buranat ei auta niin sitten vikahan on siellä "korvien välissä" ja lääkitys sen mukaan.

    • helppo_verikoe

      Ja myös toisinpäin: jos on ollut psyykenoireilua, ei välttämättä raudan puutetta tajuta. Oireet voivat olla moninaiset/yksilölliset, ja nimenomaan väärä kilpirauhasdiagnoosi on yleinen.

      https://www.studio55.fi/terveys/article/raudanpuutteeseen-voi-tottua-tietamattaan-sekoitetaan-kilpirauhasen-vajaatoimintaan/5976202

      Itse oireilin lähinnä kuukautisten aikaan lähes tajunnan vievällä huonovointisuudella ja sydämenpysähtymistunteella. Yöllä hapenloppumista. Pulssi taivaissa. Selvää paniikkia siis... Söin mietoa rautaa ja tilanne parani. Sain pyydettyä ferritiinin vasta melkein vuotta myöhemmin. 20 (meillä naisten viitearvot ovat 5 - 100). Todennäköisesti rautavarastoni ovat olleet täysin lopussa ja hitaasti hieman täyttyneet. Tänään menen ostamaan vahvempaa rautaa, lääkäriltä en lupaa kysy. Keksin, että voin ottaa raudan ja C-vitamiinin yöllä vessassa käydessäni, niin vatsa on tyhjä, eikä mikään haittaa imeytymistä. Raudan imeytymistä kun häiritsee vähän kaikki.

      Lastenhankintaa suunnittelevien, runsaasti vuotavien ja vaihdevuosissa olevien tai niitä lähestyvien pitäisi oikeasti varmistaa varastorauta-arvonsa. Pelkkä hemoglobiini ei kerro mitään. Se on vähän kuin "kädestä suuhun elämistä". Siinä vaiheessa kun tarve lisääntyy (sairaus, vuoto, raskaus) niin hemppari romahtaa. Ravinnolla tilannetta ei siinä vaiheessa enää saa kuntoon.

    • öööööhhhh

      Jos verikokeet on ok, voit silti olla ei-ok. Melkosta logiikkaa.

      • Älyä.kehiin

        Höpö höpö. Taas on näitä "teeseitse"tohtoreita. Rauta on rautaa ja hemoglobiiniarvot sen kertoo. Kas kun ei ole kromiarvot koholla/alhaalla! Kaikkea humpuukia sitä syötetään


      • Trollit_uuniin
        Älyä.kehiin kirjoitti:

        Höpö höpö. Taas on näitä "teeseitse"tohtoreita. Rauta on rautaa ja hemoglobiiniarvot sen kertoo. Kas kun ei ole kromiarvot koholla/alhaalla! Kaikkea humpuukia sitä syötetään

        Minkä lääketieteen koulutuksen oot olevinasi saanut? Tarkistapa faktat ensin.


      • Anonyymi
        Älyä.kehiin kirjoitti:

        Höpö höpö. Taas on näitä "teeseitse"tohtoreita. Rauta on rautaa ja hemoglobiiniarvot sen kertoo. Kas kun ei ole kromiarvot koholla/alhaalla! Kaikkea humpuukia sitä syötetään

        > Kas kun ei ole kromiarvot koholla/alhaalla!

        Mistä sen tietäis jos ei oo tutkittu ja mitattu?


    • Nuo ovat kehon ongelmia , ei mielen.

    • Ferritiininmerkitys

      Hb ei kerro rautavarastoista ( luuytimessä, munuaisissa, haimassa) mitään, ferritiini kertoo. Kaksi erilaista verikoetta siis. Hb voi olla hyvä vaikka rautavarastot lähes tyhjät koska hb on se mikä ihan viimeisenä romahtaa. Voi tavallaan selittää myös että keho lähettää ferritiini (on tietynlainen proteiini) ulos että hb pysyisi viimeiseen asti hyvänä ja happi kulkisi.
      On tutkittua tietoa miten raudanpuute vaikuttaa kehoon fyysisesti JA psyykkisesti. Diagnostiikassa sen verran ongelmia että yleislääkäri harvoin tietää näistä asioista jos ei satu olemaan asiasta kiinnostunut. Lisää tietoa saa ihan googlettamalla esimerkiksi raudanpuute, ferritiini, ja englanniksi iron deficiency ja iron depletion sekä ferritin.
      Ferritiini mitataan esim Sveitsissä ihan normaalissa terveystarkastuksissa..mutta ei Suomessa. Raudanpuute näkyy jotenkuten myös jos mcv ja mch ovat pienet. Suomessa käytetään myös liian matalat rajat, ferritiinin viitearvot (200 random henkilön keskiarvot, sairauksia ei tutkittu) ovat yleensä 5-90 naisilla mutta raudanpuutten cut-off on jo arvolla 40. Terveellä naisella ferritiini pitäisi olla noin 100 että keho..ja mieli..toimisi kunnolla. Miehellä korkeammat arvot.
      Esim kilpirauhanen, aineenvaihdunta ja hormonitoiminta vaatii ferritiini yli 70 toimiakseen kunnolla.
      https://www.eiransairaala.fi/fi/Ajankohtaista/Eiran-artikkelit/Raudanpuute-aiheuttaa-moninaisia-oireita
      Tässä vielä raudanpuutteen (dg 61.1) oireet:
      RAUDANPUUTTEEN OIREITA:
      • Väsymys
      • Heikotus
      • Huimaus
      • Päänsärky
      • Hermostuneisuus
      • Masennus
      • Ahdistuneisuus
      • Lihasheikkous
      • Ihon kuivuminen
      • Levottomat jalat
      • Käsien ja jalkojen kylmyys
      • Kynsien halkeilu
      • Ruokahaluttomuus
      • Painon lasku tai nousu
      • Hengästyminen ja hengenahdistus
      • Hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute
      • Hiusten haurastuminen ja hiustenlähtö
      • Heikentynyt yleiskunto ja suorituskyky
      • Palan tunne kurkussa tai nielemisvaikeudet
      • Nopeutunut syke levossa tai pienessäkin rasituksessa
      • Kuivat ja katkeilevat hiukset, hiustenlähtö
      • sisäinen 'tärinä'
      • pistelevä kieli tai tunne että kieli on liian iso
      On myös tutkittu että jos äidillä on raskauden aikana raudanpuute niin tulos voi olla että lapsi kehittää esim ms-taudin tai adhd tai kognitiivisia sairauksia.

    • Anonyymi

      Totta voisko Suomen tv järjestelmä ottaa vihdoin loikan eteenpäin ja pistää naiset ilm rautaferritiinimittauksiin että asiat kuntoon.täällä vain viitearvoja tuijotetaan

    • Anonyymi

      Tämä oli hyvä ja tärkeä aloitus. Aivan kuin omasta elämästä. Olen eläkkeellä nyt. Näin se vaan on arvoisat kanssa kärsijä sisaret/veljet, että niin moni saa leipänsä toisten pahoinvoinnilla.

      Ja kaikilla ei todellakaan kiireitä ja motivaatiota hoitaa mielen haavoista kärsivän kehoa. Aivan, kuin se lakkaisi olemasta mt-diagnoosien jälkeen. Ymmärrän toki itsehoidon tärkeyden, mutta jos kilpparivajarista ja varastoraudan puutteesta kärsii, niin sitä ei hirveesti jaksa päivässä vaikka miten yrittää. Saa siinä ulkoapäin laiskaksi ja vajaaksi haukkua aivan rauhassa. Ei tunnu missään, kun tiedän miten asiat oikeasti menneet.

      Vieläkin olen toipilas, myös fyysisesti. Jaksan enemmän mitä vuosiin ja mielikin kirkkaampi. Mukavaa kuitenkin, että kilpparilääkkeidem myötä minulla on taas yö ja päivä. Ei toki siinä mittakaavassa, kun oli vielä työkykyä tallella. Sen olisin halunnut säilyttää. Mutta elämänhalua ja laatua on tämän sekunda kropankin kanssa.
      Eikä tällä hetkellä ole käytössä mieliala lääkkeitä, kiitos järkeään käyttävien lääkäreiden.

      Niitä en enää suostu suuhuni pistämään. Nämä ovat melko yksinäisiä teitä olleet. Onneksi on vielä lääkäreitä ja hoitajia ketkä osaa ja uskaltaa omaa päätään käyttää. Toki he monesti joutuvat maksamaan siitä itsekin kovaa hintaa. Näin meillä Suomessa, mikä oli vissiin joskus hyvinvointivaltio.

    • Anonyymi

      Lukekaa tämä ja tarkkaan myös käyttämienne lääkkeiden mahdolliset haitat.

      • Anonyymi

        Jostain juuri luin kuinka tästä ferritiinistä on tullut oikein muoti-ilmiö itseään tutkistelijoille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain juuri luin kuinka tästä ferritiinistä on tullut oikein muoti-ilmiö itseään tutkistelijoille

        "Jostain juuri luin kuinka tästä ferritiinistä on tullut oikein muoti-ilmiö itseään tutkistelijoille"

        Onkin vaarallista, että jotain asiaa pidetään vain muoti-ilmiönä, vaikka ferritiinin puutos on helposti todettavissa verikokeella. Se olisi saanut olla "muoti-ilmiö" jo aiemmin, jos kerran jonkun asian tutkimista sellaisena pidetään. Olisi säästynyt paljolta, työkyvyttömyydeltä, turhien ja sivuvaikutuksia tekevien lääkkeiden syönniltä. Mulla oli lähes kaikki nuo aiemmassa kommentissa kirjoitetut oireet.

        Sen verran minulle mielialalääkkeitä, verenpainelääkkeitä, rauhoittavia, beetasalpaajia ja muuta määrännyt lääkäri taisi hävetä asiantuntemattomuuttaan että siirsi minut toiselle lääkärille, joka onnitteli siitä, että joku viimeinkin (eli ihotautilääkäri) tajusi tutkia asian ja alkaa hoitaa alkusyytä, eikä oireita. Riemu on suuri, kun jaksaa ja on iloinen ja voi elää normaalia elämää.

        Kun joku (lääkäri jne) tässä kohtaa sanoo että on kyseessä vain muoti-ilmiö, niin selvästi ei ole potilaan asialla, eikä välitä pätkääkään tietää mikä potilasta vaivaa. Monilla lääkäreillä on kyse valtakysymyksestä, ja jostain oikeassa olemisen pakon syndroomasta. Ei voi myöntää, että on erehtynyt rankasti. Tai sitten on masennuslääkekonsultti, joka harmittelee sitä että taas yksi potilas parani ihan lisäravinteella eikä enää rahoita masennuslääketeollisuutta.

        Kun tuon yllä olevan listan vaivoista ja kurimuksesta on päässyt eroon, niin riemu on kuulkaa aika rajaton. Elämä voitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain juuri luin kuinka tästä ferritiinistä on tullut oikein muoti-ilmiö itseään tutkistelijoille

        > Jostain juuri luin kuinka tästä ferritiinistä on tullut oikein muoti-ilmiö itseään tutkistelijoille

        Koskahan siitäkin tulisi, monien muidenkin ongelmien myötä, muoti-ilmiö myös niille jotka niin suurta vastuuta kertovat kantavan potilaidensa terveydestä ja hyvinvoinnista?


    • Anonyymi

      Mulla on ainakin ongelmana tuo alhainen ferritiini, arvo oli viimeksi 12. Lääkärit eivät ymmärrä että en voi rautaa syödä, ei maha ja suoli kestä sitä.
      On aika pattitilanne kun ei ole rahaa mennä yksityiselle enkä oikein tiedä mitä voisin tehdä tilanteelle.
      Mulle on puhuttu ruokavaliolla kokeilemisesta mutta olen sen verran huonossa kunnossa etten paljon jaksa ruokia laitella, jotain vain mikä valmistuu pikaisesti.
      Olen siis tullut tulokseen että on kait vaan kestettävä tätä väsymystä, huimausta ja kaikkea muuta mahdollista oireilua. Saa nähdä kauanko jaksan, vielä en ole onneksi tippaakaan masentunut.

      • Anonyymi

        no mitä ihmeen "laittelemista" siinä on jos ostat maksalaatikon ja lämmität mikrossa 3 minuttia? Maksassa on paljon rautaa, mutta muista rajat, ettet saa maksavauriota, ei paljon saa syödä /kk .Myös maksamakkaraa leivän päälle kerran kuussa esim? Tarista rajat.
        Ja sama, sit makkaraa leivän päällä, ja syöt punaista lihaa, sekä valitset vihanneksista ne joissa on paljon rautaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no mitä ihmeen "laittelemista" siinä on jos ostat maksalaatikon ja lämmität mikrossa 3 minuttia? Maksassa on paljon rautaa, mutta muista rajat, ettet saa maksavauriota, ei paljon saa syödä /kk .Myös maksamakkaraa leivän päälle kerran kuussa esim? Tarista rajat.
        Ja sama, sit makkaraa leivän päällä, ja syöt punaista lihaa, sekä valitset vihanneksista ne joissa on paljon rautaa.

        Hah hah. Maksalaatikkoa ja maksamakkaraa saisi syödä kilokaupalla, että ne vastaisivat yhtä rautatablettia!
        Eivät varmasti nosta ferritiiniä.
        Vetiletut parempi, jos ei vatsa siedä rautaa.
        Itse otan raudan ruoan kanssa, koska muuten saan vatsavaivoja. Se ei imeydy ruoan kanssa yhtä hyvin kuin tyhjään vatsaan, mutta kyllä siitä jotain imeytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah. Maksalaatikkoa ja maksamakkaraa saisi syödä kilokaupalla, että ne vastaisivat yhtä rautatablettia!
        Eivät varmasti nosta ferritiiniä.
        Vetiletut parempi, jos ei vatsa siedä rautaa.
        Itse otan raudan ruoan kanssa, koska muuten saan vatsavaivoja. Se ei imeydy ruoan kanssa yhtä hyvin kuin tyhjään vatsaan, mutta kyllä siitä jotain imeytyy.

        Siis veriletut.


    • Anonyymi

      Maksan syöminen ei aiheuta maksavaurioita.
      Maksamakkarassa on maksaa sen verran että paketissa lukee sana maksa.

      • Anonyymi

        kyllä todellakin muuten aiheuttaa. Siitä on paljonkin puhuttu. Ei edes joka päivä saisi maksamakkaraa syödä jos ostat pikku tuubin sitä.
        Ja maksalaatikkoa kerran kuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä todellakin muuten aiheuttaa. Siitä on paljonkin puhuttu. Ei edes joka päivä saisi maksamakkaraa syödä jos ostat pikku tuubin sitä.
        Ja maksalaatikkoa kerran kuussa.

        Niinhän se on ohjeistettu että maksaa ei pitäisi kovin usein syödä mutta maksamakkarassa ja maksalaatikossa on niin vähän maksaa ettei siitä mitään tule vaikka useammin söisikin.


    • Anonyymi

      Kääk, ensimmäistä kertaa kirjotan nyt tämmöselle nettipalstalle, mutta ihan tuli itku taas kun alkoi omia kokemuksiaan muistella reilun vuoden takaa.
      Oon 23v. nainen, ja vuosi sitten aloitin yliopisto-opiskelut. Se oli itsessään iso muutos, mutta pian tuli oireita oireiden perään. En jaksanut urheilla, ei tehnyt mieli syödä mitään, huimasi, syke oli jatkuvasti korkea, hiukset oheni ja iho kutisi. Lisäksi olin kalpea. Oon aina ollut kalpea ja hemoglobiini on ollut mitä on, kiikun kaakun suositusten rajoilla, mutta nyt olin haamu. Olin kuluneen 3vuoden aikana käynyt kuuteen otteeseen luovuttamassa verta, syömättä sieltä saatuja rautakuureja loppuun, sillä niistä tuli aina vatsa kipeäksi. Kuitenkin arvot riitti aina seuraavaan luovutukseen, enkä tiennyt että Kropan varastot voisi kärsiä. En osannut yhdistää pahaa oloa näihin luovutuksiin.
      Lopulta aloin saamaan paniikkikohtauksia, joissa alan yökkimään oksennusrefleksiä. En myöskään tahtonut enää jaksaa kouluun kävellä, ja sinne päästyäni ensimmäiset 2 tuntia kamppailin epämääräisen huimauksen kanssa. Tähän mennessä olin jo käynyt lääkärissä huimauksen, epämääräisen pahoinvoinnin, sekä rytmihäiriöiden vuoksi. Myös verikokeet oli otettu kahdesti, mutta vielä ei lääkäri ollut hoksannut ferritiiniä mitata.
      Sain lähetteen psykiatrille paniikkikohtauksista, sillä niitä tuli lähes päivittäin, etenkin luennoilla. Koko ajan mystinen paha olo niin kyllähän siinä alkaa kroppa olemaan koko ajan jonkinasteisessa valmiustilassa. Sain psykiatrilta diagnoosin paniikkihäiriöstä, sekä lähetteen 20 kerran lyhytterapiaan. Löysin ihanan terapeutin ja hänen kanssaan on sujunut hyvin. Myös hän kyseli onko mun hemoglobiinia mitattu, kun näytän siltä että kaikki ei ois Ookoo, mutta vakuuttelin että kunnossa on sekin. Monta monessa, mietin myös e-pillereiden vaikutusta mielialaani, ja sitä kautta paniikkihäiriön syntyyn. Aloin harkita e-pillereiden lopettamista.
      Kolmannen kerran jouduin kuitenkin lääkäriin, kun paha paniikkikohtaustärinä oli jatkunut kolme päivää putkeen, enkä voinut sietää sitä oloa enää pidempään. Sain lähetteen ensiapuun, jos oireeni eivät helpottaisi iltaan mennessä. Lisäksi olin edellisellä kerralla saanut reseptit lääkkeisiin nimeltä Propral ja Opamox. Edellisen jälkeen tuntui ettei saanut kunnolla henkeä, jälkimmäisestä seuraavana päivänä aivan järkyttävä päänsärky! Varmasti omalla asenteella lääkkeisiin oli osansa tässä, mutta en suostunut niitä syödä kokeilun jälkeen lainkaan.
      Tällä samaisella lääkärikäynnillä otettiin jälkeen kerran EKG ja verikokeet. Ei mitään erityistä sydämessä, mutta lääkärin oli käyriä vaikea lukea, sillä pulssi pomppi 125-130 paikkeilla, sillä olin paniikissa enkä kyennyt rauhoittumaan. Lääkäri määräs paniikkiin ja ahdistukseen lääkkeen, jota olis pitänyt ruveta syömään kerralla sitten ainaskin puoleksi vuodeksi. Oisko ollut joku Escitalopram tai vastaava. Olin aika järkyttynyt. Aina näihin oireisiin asti koin olleeni rauhallinen, itsevarma ja iloinen. Tällä hetkellä tuntui, että olin surullinen, ahdistunut, epävarma, hyvin hyvin levoton ja rauhaton, väsynyt ja uupunut. Ja saan tiedon lääkäriltä että joudun syömään lääkettä jota jopa masentuneet syövät. Varmasti moni joka saa mielenterveysdiagnoosin, voi kokea samoja tunteita ja se oli todella inhottavaa. Mietin silloin, missä meni pieleen? Illalla tänä samaisena päivänä vanhempani veivät minut päivystykseen. Kyökin kun oksetti, ja pulssi oli päivystyksessä sydänfilmin aikaan 140... ei paljon lohduttanut kun hoitaja sanoo, että: ”näyttää ihan että sun sydän tulis tästä rinnasta läpi”. Silloin ajattelin että kohta se sydän varmaan väsyy ja kuolen. Sain jotain lääkkeitä, tod näk. rauhoittavia. Parissa tunnissa rauhotuin ja muistan miltä tuntui kun veri kiersi raajoissa ja olo oli rento. Sain sairaslomaa koulusta viikoksi.
      Parin päivän päästä sit sain lääkäriltä just tän Kaiken mullistavan puhelun! Hän ensin kysyi miten menee, ja aloitinko sen vahvan lääkityksen jo. Vastasin vaan että en, sillä en haluaisi. Ja hän sanoi jotakuinkin näin: ”hyvä, sillä nyt löytyi ongelman ydin. Sun ferritiini eli raudan varastoarvo on tosi alhanen. Sen pitäis olla viitearvoissa sunlaisilla urheilevilla nuorilla naisilla n. 70 luokkaa, ja sulla se on 5.” Hän kutsui mut takasin vastaanotolle ja aloimme yhdessä pohtimaan vaihtoehtoja hoidolle. Suonensisäisesti laitettuna tää raudan antaminen ois ollut just tosi riskialtista, ja olin aika herkkä ja altis kaikella tapaa järkkymään sillon. Siks valittiin suun kautta otettavat rautalisät. Sen lisäks e-pillereiden tilalle vaihdettiin kierukka, jotta vuoto niukkenis entisestään.
      Heti tän käynnin jälkeen alkoi vihdoin se valo häämöttää tunnelin päässä. Paniikkikohtaukset harveni, nyt ne ovat ehkä enemmän ahdistusta. Epämiellyttävää sekin, mutta pikku hiljaa parempaan. Oon nyt reilun vuoden syönyt rautaa päivittäin, ja just määrättiin toisen vuoden tabletit reseptillä. Arvo oli noussu 26:een vuodessa. Iso helpotus oli, kun löytyi jotain konkreettista, jolla

      • Anonyymi

        ...vois kohentaa pahaa oloa. Lumetta tai ei, iho on terveemmän näkönen, rytmihäiriöt on poissa, voin nousta seisomaan kyykystä tai istumasta ilman että silmissä sumenee ja tarvii ottaa tukea. Jaksan jopa urheilla lähes entiseen malliin, mikä puolestaa lisää hyvän olon hormoneja kehossa! Myös e-pillereiden lopettaminen tuntui oikealta päätökseltä.
        Ja nyt tilanne on siis tämä: opintoja kohta toinen vuosi takana. Koronatilanne on tuonut ehkä lisää ahdistusta. Reilu vuosi sitten en edes tiennyt miltä tuntui olla ahdistunut, olin niin huoleton heppu. Nykyään ahdistun helposti ja pelkään alkavani yökkimään julkisilla paikoilla, etenkin ruokailutilanteissa. Tämä on ilmeisesti tyypillistä paniikille/ahdistukselle, ja toivonkin näiden oireiden vielä ajan mittaan katoavan, ainakin uskon hellittävän:) Hiukset ovat alkaneet kasvaa vahvempina kuin varmaan koskaan, ja ruokakin maittaa:) vuoden ravintotankkauksen ansiosta olen saanut noin kymmenisen lisäkiloa, mutta ne ovat ehkä oikeasti olleet tarpeen. Olo on kohentunut huimasti, mutta entiseen on vielä matkaa.
        😂tän ”kasvutarinan” kirjottaminen oli ehkä itelle tärkeä kokemus ja itteä yllättävää, että jopa jaan tän nyt julkisesti nettiin. Mutta Olkaas hyvät ja tahdon vaan sen sanoa että ei oo huuhaajuttuja ferritiiniarvot! Jos epäröit ja sulla on outoja oireita joita et tiiä mistä voisivat johtua nii älä emmi ottaa yhteyttä lääkäriin!:) tai aina, sinä nuori menkoista vuotava nainen, tai vaikkapa kasvisruuasta nauttiva tyyppi, voit syödä yhen rautakuurin varuiks. Siitä ei pitäis olla mitään haittaa sun keholle. Sitä rautaa ei ihan hirveen helposti ihan valtavia määriä siitä Yhestä kuurista kerrallansa imeydy;) hyvässä ja pahassa.
        Tsemppiä ja hyvinvointia kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...vois kohentaa pahaa oloa. Lumetta tai ei, iho on terveemmän näkönen, rytmihäiriöt on poissa, voin nousta seisomaan kyykystä tai istumasta ilman että silmissä sumenee ja tarvii ottaa tukea. Jaksan jopa urheilla lähes entiseen malliin, mikä puolestaa lisää hyvän olon hormoneja kehossa! Myös e-pillereiden lopettaminen tuntui oikealta päätökseltä.
        Ja nyt tilanne on siis tämä: opintoja kohta toinen vuosi takana. Koronatilanne on tuonut ehkä lisää ahdistusta. Reilu vuosi sitten en edes tiennyt miltä tuntui olla ahdistunut, olin niin huoleton heppu. Nykyään ahdistun helposti ja pelkään alkavani yökkimään julkisilla paikoilla, etenkin ruokailutilanteissa. Tämä on ilmeisesti tyypillistä paniikille/ahdistukselle, ja toivonkin näiden oireiden vielä ajan mittaan katoavan, ainakin uskon hellittävän:) Hiukset ovat alkaneet kasvaa vahvempina kuin varmaan koskaan, ja ruokakin maittaa:) vuoden ravintotankkauksen ansiosta olen saanut noin kymmenisen lisäkiloa, mutta ne ovat ehkä oikeasti olleet tarpeen. Olo on kohentunut huimasti, mutta entiseen on vielä matkaa.
        😂tän ”kasvutarinan” kirjottaminen oli ehkä itelle tärkeä kokemus ja itteä yllättävää, että jopa jaan tän nyt julkisesti nettiin. Mutta Olkaas hyvät ja tahdon vaan sen sanoa että ei oo huuhaajuttuja ferritiiniarvot! Jos epäröit ja sulla on outoja oireita joita et tiiä mistä voisivat johtua nii älä emmi ottaa yhteyttä lääkäriin!:) tai aina, sinä nuori menkoista vuotava nainen, tai vaikkapa kasvisruuasta nauttiva tyyppi, voit syödä yhen rautakuurin varuiks. Siitä ei pitäis olla mitään haittaa sun keholle. Sitä rautaa ei ihan hirveen helposti ihan valtavia määriä siitä Yhestä kuurista kerrallansa imeydy;) hyvässä ja pahassa.
        Tsemppiä ja hyvinvointia kaikille!

        Kiitos tästä viestistä, kuulostaa aivan minulta. Tänään sain juuri kuulla että ferritiiniarvo on 12 ja juuri vastaavanlaisten oireiden kanssa olen kamppaillut. Toivon että oireilu helpottaa kun arvot kohenevat.


    • Anonyymi

      Ei mitään vaikutusta paniikkiin vaikka olisi satasen paikkeilla. Taas yksi uusi pettymys, ei tästäkään ollut apua.

    • Anonyymi

      HYPOKALSEMIA mainitaan paniikkihäiriön syynä. ELI kalsium arvo matala. Pyytäkää tarkistaa tämä arvo. Ja alkakaa lääkitä sitten kalsiumtableteilla itseänne, mutta kontrolloidusta, verikokeiden avulla tarkkaillen ettei mene liian puolelle, sekin aiheuttaa paniikkihäiriötä.

    • Anonyymi

      Kahvi eli kahvimyrkytys aiheuttaa herkille ihmisielle myös paniikkikohtauksia, tai ainakin voimistaa niitä tuntemuksia, ahdistusta. Kokeile eri kahvilaatuja. Jouduin lopettamaan kahvin kokonaan, mutta sitten kokeilin pikakahvia, se ei aiheuttanut mitään. Laitoin puolikkaan mitasta kuppiin. Samoin sitten kokeilin aivan mitättömän laihaa suodatinkahvia (1-2 mittaa, ja kolme vesimukia keittimeen). Näin pystyin juomaan kahvia, eikä oireita tullut.

      • Anonyymi

        Joskus vaan hemoglobiini ei nouse, vaikka tekis mitä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1769
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1674
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      64
      1513
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1505
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1485
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1392
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe