Oikeustieteelliseen ekalla yrittämällä?

Oikisvaikauppis

Heippa! Olen 21 vuotias nainen joka pohtii ”alan vaihtoa”. Olen siis hakenut nyt kauppakorkeaan yhden kerran lukion jälkeen ns. tosissani. Jäin kuitenkin 2p päähän sisäänpääsystä. Nyt olen ymmärtänyt, että yliopistoon päästyänikään kaupallinen ala ei jaksaisi varmaankaan kiinnostaa minua.
Olen kuitenkin vuoden mittaa kiinnostunut oikeustieteestä. Minulla ei ole kokemusta lakitekstin lukemisesta/omaksumisesta. Ilmoittauduin johdatus oikeustieteeseen verkkokurssille.
Haluaisinkin tiedustella, onko mitään mahdollisuuksia päästä pääsykoekiintiöllä ekalla kerralla oikikseen sisään? Ihan sama mikä kaupunki, ala minua kiinnostaa puhtaasti.
Mitä tämä vaatii? Haluaisin kokemuksia sisään päässeiltä ja muilta oikiksen pääsykoekevään kokeneilta?
Miksi lukuaika mahtaa lyhentyä tänä vuonna noin huimasti?
Mitä minun kannattaisi tehdä, jos päätän nyt hakea oikikseen?

14

6539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekalsisään

      "Haluaisinkin tiedustella, onko mitään mahdollisuuksia päästä pääsykoekiintiöllä ekalla kerralla oikikseen sisään?"

      Se on täysin mahdollista, jos on tosissaan eikä vain katsomassa, millaista pääsykokeissa on.

      Lukuaika on kaikille sama. Käytä se aika hyvin! Valmennuskurssi voi olla hyvä apu.

      • TervAP

        Kiitos vastauksesta! Motia kyllä löytyy kokeeseen.


    • elämänkokemu

      Kannattaa miettiä siltäkin kantilta, että nuo oikis ja kauppis ovat korkeita paikkoja, joissa opiskelee yhteiskunnan vallan ja arvostuksen huippua. Jos vanhempasi eivät olisikaan akateemisia, menestyneitä yms. tai perineet sellaista sivistystä, käytöstapoja, itsevarmuutta ja kulttuuriperintöä. Niin silloin et välttämättä tunne olevasi siellä omalla maalla. Menestys on muutakin kuin pelkkä koulu. Lisäksi miehet keskimäärin pelkäävät itsenäisiä naisia ja miehen löytäminen ja lasten saaminen on epätodennäköisempää erittäin menestyneille naisille.

      • Harva onnistuu mahduttamaan noinkin tiiviiseen kommenttiin yhtä paljon elitismiä ja seksismiä kuin yllä tehtiin. Palkinnon arvoinen suoritus.


      • TervAP

        Kiitos vaan mielipiteestä elämämkokemu :'D Mies on jo plakkarissa ja ilmankin pärjäisin.


      • hämmentäjä

        Ihan paras kommentti elämäm kokemukselta :DD


      • ihan-asiallinen
        hämmentäjä kirjoitti:

        Ihan paras kommentti elämäm kokemukselta :DD

        Niin, kyllähän se asiaa oli, vaikka jotkut vielä nikottelevat :)


    • 4894803

      Jos kaupungilla ei ole väliä, opiskelupaikan kyllä saa tavallisen fiksu tyyppi, kun panostaa täysillä pääsykokeeseen. Lähinnä Helsingissä on muodostunut suureksi kansanhuviksi kulkea pääsykokeissa vuosikausia.

      • TervAP

        Kiitos vastauksesta! Ei tosiaan ole väliä, tutkinto kiinnostaa enemmän kuin kaupunki. Täysillä olen valmis panostamaan!


      • terveisin-johtaja
        TervAP kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Ei tosiaan ole väliä, tutkinto kiinnostaa enemmän kuin kaupunki. Täysillä olen valmis panostamaan!

        Sinussa on jotain pohjavoimaa, joten toivon sinun pärjäävän asiassa.
        Onnea matkallesi.


    • arrrual

      Avoimen yliopiston kurssista tulee olemaan paljon hyötyä, mikäli ehdit vielä sellaisen suorittamaan. Jos et, lue ahkerasti vaikkapa viime vuosien pääsykoemateriaalia. Pääset sen myötä hyvällä flowlla lakitekstiin kiinni eikä lukuhommia tule aloitettua kylmiltään. Lukuaika on niin lyhyt, että hetkeäkään siitä ei liikene "harjoitteluun", jos sisälle mielii päästä. On hyvä totutella ja oppia se oma, oikea tahti lukemiseen, sillä lakitekstin omaksuminen ei tapahdu ihan samaan tapaan kuin normitekstin omaksuminen. Ensikertalaisena pääsykokeessa on lisäksi supertärkeää hallita oikea vastaustekniilka esseekysymyksissä. Sitäkin opetella esimerkiksi netistä löytyvien vanhojen pääsykokeiden kautta. Tsemppiä koitokseen! :)

    • sakuvits

      Itse jäin viime keväänä rannalle ruikuttamaan, kun Helsingin kokeessa oli kaksi karsivaa monivalintatehtävää. Oli yksi virhe liikaa ja se riitti. Muut tehtävät sujuivat erinomaisesti, kun pääsin tarkastelemaan niitä myöhemmin tilattuani kopiot vastauksistani. Kävin armeijan tässä välissä, kun olisin muutenkin sinne mennyt, vaikka oikikseen olisinkin ensimmäisellä yrittämällä päässyt. Nyt sitten keväällä revanssi ja paperit vetämään kaikkiin neljään oikikseen.

      • toivottelee-johtaja

        Onnea sinullekin matkaasi!


    • vmp_sanoisi_stubb

      Tsemppiä vaan.

      Ajattele se duuni edellä: mitä haluat elämässäsi tehdä? Moneen duuniin pääset molemmilla papereilla.

      Asianajajaksi tai tuomariksi et pääse etkä pysty kehittymään kauppiksen papruilla. Konfliktinratkontaa. Vaikeitakin kohtaamisia. Siitä on syytä pitää. Pakko sanoa, että enemmän peruutuspeiliä kuin eteenpäin katsomista.

      Kauppiksen papereilla taas pääset yrityksen johtoon helpommin - siis liiketoimintaa johtamaan. Tosin oikislainenkin voi tähän kehittyä, mutta normaaliopintojen näkökulma on varsin suppea. Rahan haistamista ja tekemistä tai hukka perii. Markkinavirnenaama. Siitä on syytä pitää. Miltei ainoastaan eteenpäin katsomista. Peruutuspeiliä tuijottavat putoavat vauhdista.

      Jos haluat tutkijaksi niin molemmissa löytyy pölyisiä hyllymetrejä kirjoja.

      Molemista löytynee JOO-opintoreitti kurkata naapurilafkan sisälle.

      Varmaan tiedekunnat osaavat kertoa, missä yliopistoissa on terve ja hyvä henki ja tekemisen meininki, ja missä on systeemit sekaisin.

      Ajattele myös se opinahjo edellä. Tutkintopaperit on samat, tulet sitten Hgistä tai Lapista. Ota selvää, missä on paras ja kivoin opetus. Kirjanpitolaki tai yrityksen laskentatoimi puuhaavat vähän eri vinkkeleistä ja takuulla yhtä vaikea aihe, katsoo sitten Turkkusesta tai Tsadista.

      Esim. Helsingissä syksyllä yritin päästä eräälle pakolliselle kurssille, max 16. En päässyt. 6kk odotus. Tammikuussa oli uusi yritys. Juu ei. 45 sekunnissa kaikki hakkaamme ilmoittautumishärveliä selaimellaan kuin heikkopäät. Itse pääsin top 30:iin, siis ei jatkoon. Ensi syksynä siten taas uusi yritys. Voi sitten olla tällaistakin se "opiskelu".

      Aidosti toivon puolestasi, että löydät suoraviivaisen reitin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe