Yöksi nuuksioon yksin ilman mitään kokemusta?

Kerrankossitäkokeilee

Tekisi mieli kokeilla luonnonhelmassa yöpymistä omillani.

Kokemusta mistään eräretkeilystä ei juuri ole. Kerran olen käynyt porukalla työn merkeissä, silloin ei tarvinnut kuin seurata muita. En siis osaa lukea karttaa, tulentekotaidot ovat kehnot, eikä välineitäkään löydy kuin festari-teltta ja kevyt makuupussi jostain 10 vuoden takaa. Silti tekisi mieli yrittää. Yksin, koska ei ole ketään sellaista kaveria, joka asiasta tietäisi. Ja muutenkin oma rauha houkuttaa.

Talvella ei taatusti kannata yrittää, mutta sitten kun sää lämpenee? Yhdeksi yöksi jos menee, niin meikäläinen pärjää vaikka pelkillä sipseillä. Ja mikään kermaperse en ole.

Vinkkejä? Tarkoituksenani ei ole tehdä tätä varten mitään suuria hankintoja. Pitää ensin kokeilla, olisko tällainen mun yhtään mun juttu. Onnistuisikohan ihan maallikolta?

10

1719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xlllllxk

      Kerro koska menet ja minne, minä voin antaa yöllisiä kokemuksia, ja niin että et uskalla mennä metsään edes päivällä. Vihje, käytän karhun ja suden asusteita, ja ehkä valkoista lakanaa.

    • Mikä_ettei_eiku_mehtään

      Yksi yö on niin lyhyt aika, että sen nyt pärjää kuka vain ihan helposti.

      Jos/kun menet metsään lämpimänä vuodenaikana, merkittävin vaara on eksyminen, jonka vuoksi saatat joutua selviytymään maastossa ennakoitua pidemmän ajan.

      Lämpimän vuodenajan kiusallisia ongelmia ovat mahdollinen kastuminen ja sitä seuraava paleleminen sekä hyttyset ja muut syöpäläiset. Molempia vastaan voi suhteellisen helposti suojautua sopivalla vaatetuksella, teltalla ja makuupussilla.

      Hengissä säilymisen kannalta tärkeintä on vesi, ilman sitä ei ihminen selviydy monta päivää, joten muutama litra puhdasta vettä ja sopivaa syötävää mukaan ja eikun menoksi.

    • Itsekkin olin samassa tilanteessa viime kesänä ja päätin lähteä! Oli kyllä mukava reissu ja aion mennä useamminkin. Kannattaa ottaa sellaista syömistä mikä ei välttämättä tarvitse nuotiota , kun en ite ainakaan saanu syttymään!

      • 345hrye4

        Kannattaa muistaa sekin, että nuotion tekeminen ei ole luvallista muuten, kuin sitä varten erikseen merkityillä nuotiopaikoilla.

        Ei ole leikin asia, jos nuotion lisäksi saa syttymään myös maastopalon.


      • etelässäpärjää

        No, jos tuonne Nuuksion kansallispuistoon menee, niin siellä on erilliset nuotiopaikat, yleensä telttaapaikkojen yhteydessä. Siinähän molemmat hommat hoituvat. Tai jos ei pyri nuotiopaikolla, niin onhan retkikeittimet (niitä ei luokitella avotuleksi). Itse teen usein sopat vapaavalintaisessa paikassa keittimen avulla.


    • voivoisentään

      Sittempä olet kokemusta rikkaampi....

    • Wanhapartiolainen

      Olli Aulion klassista teosta Suuri retkeilykirja myydään nykyään pehmytkantisena edullisesti: https://www.prisma.fi/fi/prisma/suuri-retkeilykirja-pehmeakantinen-kirja-B9789512090921 Siinä on kaikki teoria, mitä tarvitset. Sen lisäksi vähän uskallusta ja järkeä aloittaa helpoista kohteista mukavalla säällä, ennen haastavampia vaelluksia.

      Perus suunnistustaidot on syytä hankkia. Ne tulevat helposti iltarasteilla: http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastikalenteri/ Tämä on Helsinkiin, mutta niitä on ympäri Suomea. Reittejä on tosi helpoista, tosi vaikeisiin. Eksyneen retkeilijän hakeminen Nuuksiosta on yhteiskunnalle kohtuullisen kallista.

      Varusteet ovat sitten oma lukunsa. Itse olen iän myötä todennut, että huonoja ja painavia ei kannata hankkia, mutta kohtuu edullisesti saa perusvarusteet nykyään. Kaksi isoa ja kallista hankintaa olet jo tehnyt: teltta ja makuupussi, niillä pärjää aluksi, joten kannattaa katsoa muuta välttämätöntä varustusta.

      Yllä mainitussa kirjassa on erilaisia listoja. Teltan ja makuupussin lisäksi hyvä reppu, makuualusta, keitin, kompassi ja puukko ovat keskeisiä hankintoja. Normi vaatteilla pärjää, mutta äkkiä kyllä huomaa, miksi retkeilyyn myydään erikseen suunniteltuja vaatteita. Niiden ei kuitenkaan tarvitse olla kalliita. Itse olen käyttänyt ehkä eniten yhdistelmää farkut ja flanelipaita.

      Ainoa, mihin itse harkitsisin ehkä laittavani rahaa tuollaisessa tilanteessa, ovat kengät. Käytän itse vaelluksilla maihinnousukenkiä, mutta mieltymyksiä on eri ihmisillä monen laisia.

    • yksj

      Sinne vaan jos nyt, niin lämpimät vaatteet ja jos makuupussissa tuntuu kylmältä lisää vaateita pitkät alkkarit ja villapaita, niin pärjää kesäpusilla jo. ruokaa ja vettä ja kastumattomat jalkineet, kummisaappaatkin käy, mene polkuja pitkin jos suunistus hakusessa, kännyllä vo ottaa kuvan karttataulusta, ja seurata polun värilappuja. Telttapaikkoja on lähellä ja kaukana, valitse ekana jokin lähin. Ei ekalla eikä tokalla retkellä tarvita mitään ihmevarusteita, jos jokin säilykepurkin avain jää kotio, siellä on yleensä porukkaa joilta voi lainata, taskulappukin on kiva näin kun yöllä on vielä pimeetä, lähes joka telttapaikalla on tulentekopaikka ja jne.... aivan mutta opettele suunnistamaan vähitellen sitä ei ekalla eikä tokalla kerralla tarvita, Mutta esim. Pöksynhaara sinne ja muihin, minne ei suoria polkuja ole, sitten kun osaa suunnistaa, eksyminen ei ole paha, sillä Nuuksio on usean suuren tien välissä.

      • nuuksioon

        Kartta ehkä kannattaa hommata jo alkuun, on vähän enemmän perillä yleiskuvasta. Nuuksiossa ei sillä tavalla pääse eksymään kuten erämaissa, mutta alueen maastoon kuuluu jyrkkiä mäkiä, kalloita ja toisaalta risukkoisia suonlänttejä, joten harhapolut alkavat painaa pian jaloissa, eikä kaikkialta pääse oikaisemaan. Alueen läpi pohjois-eteläsuunnassa kulkeva pääreitti sitten puolestaan alkaa jo muistuttaa hiekkatietä.


    • RauhasiLuonto

      Nuuksio on varmasti hyvä paikka lähteä aluksi. Kun ensimmäistä kertaa lähtee kannattaa ottaa ihan rauhassa. Suunnitella reitti hyvin ja tietää missä kulkee, ettei eksyisi. Uskon tuolla Nuuksiossa puhelimenkin toimivan niin pystyt sillä paikantamaan itsesi kätevästi. Nyt kevään myötä tulee loistavat ilmat lähteä ulos retkeilemään. Lämmintä vaatetta ja hyvä makuupussi niin reissusta tulee mahtava. Elä pilaa luonto kokemustasi sillä, että joudut palelemaan koko ajan. Se ei ole miellyttävää. Jos et omista kunnollista makuupussia, millä voit nukkua pakkas asteissa. Voit pukeutua lämpimiin kerros vaatteisiin ja sitten ahtautua makuupussiin. Tärkeää on myös kunnon alusta, mikä eristää maasta tulevaa kylmyyttä. Se ei ole kallis investointi. Useampi retkipatja riittää siihen.
      Minä retkeilen täällä Norjassa. Ja teen myös blogia luonnosta: Käy tsekkaan. https://www.rauhasiluonto.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe