Asiakas korjaamolla

Turvallinenmekanikko

Lueskelin näitä keskusteluja ja havaitsin että monia ärsyttää suuresti kun eivät saa norkoilla hallissa jossa autoja korjataan!
Siihen on olemassa ihan syy!
Ensimmäisenä vakuutus,korjaamon vakuutus ei korvaa ulkopuolisen vammoja jotka syntyvät korjaamon tiloissa koska se on työmaa jossa ei saa olla ulkopuolisia.
Toiseksi ylimääräiset ihmiset estävät useimmiten vapaan kulun joka taas saattaa työntekijän vaaraan.
Näistä syistä en saa suorittaa työtoimeenpiteitä asiakkaan ollessa työmaa alueella, mutta veloitan kyllä tuntitaksan odotellessa tämän poistumista.
Jos jäi jotakin epäselväksi niin olet odotusajan maksaja!

27

2525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niskapoka

      Onhan niillä oltava tapaturma vakutus!

      • Vihaanniskapokia

        Miksi luulet korjaamon maksavan vakuutusmaksuja jotta voisit roikkua muiden työmaalla ? Taidat olla noita työstä kieltäytyjiä kun et tajua että tapaturmavakuutus työmaalla kattaa vain niitä henkilöitä jotka on töissä.
        Uteliaisuus ja edessä pyöriminen ei ole työtehtävä josta yritys maksaisi sinulle palkkaa.


    • AS2

      Juurikin näin.
      Toinen asia mikä itseä ärsyttää on asiakkaiden kysely samalla kun tehdään hommia.
      Aina kun asiakas esittää kysymyksen keskeytyy asentajan ajatus kesken olevasta työstä.
      Joka ikinen kerta kun asentajalta kysellään siinä vieressä seisoskellessa menee työhön pidempi aika.

      • Wanha.asentaja.74v

        Vaan mitä sitten? Asiakashan sen ajan maksaa. Eikä minua koskaan haitannut se asiakas, koska minä osasin sen meneillään olevan korjauksen eikä minun tarvinnut näytellä, että muka osaan. Tottakai kerroin, mielellänikin, mitä asiakas kysyi! Sehän kuuluu hyvään asiakaspalveluunkin.


      • Asentaja58voikeesti
        Wanha.asentaja.74v kirjoitti:

        Vaan mitä sitten? Asiakashan sen ajan maksaa. Eikä minua koskaan haitannut se asiakas, koska minä osasin sen meneillään olevan korjauksen eikä minun tarvinnut näytellä, että muka osaan. Tottakai kerroin, mielellänikin, mitä asiakas kysyi! Sehän kuuluu hyvään asiakaspalveluunkin.

        Sori mutta et selvästikään ole asentaja etkä 74v.
        Voisin nolata sinut helposti esittämällä muutaman kysymyksen johon vain asentaja jolla on kokemusta yli30v taakseppäin tietäisi vastaukset. Googlesta et saa vastausta.
        Haluatko kokeilla vai myönnätkö olevasi feikki?


    • Engineer1

      Kerran asiakas luuli olevansa ovela kun hallin nosto-ovien ollessa auki luikahti autonsa sisään siihen tehtäessä vikadiagnoosia. Näin hän ei omasta mielestään ollut korjaamon tiloissa eikä häirinnyt asentajan työskentelyä. 30sekuntia vierestä katsottuani ehti sepittää varmaan 10 vikakohdetta mistä vikavalot johtuu.. Tämäkin höperö pappa luovutti kun ilmoitti asiallisesti muutaman kerran, että töitä jatketaan kunnes poistutte korjaamon työtiloista :)

      • työt-loppuu

        " töitä jatketaan kunnes poistutte korjaamon työtiloista" eikai se pappa sitten poistunut? Sittenhän tuonteko olisi heti loppunut.


      • Engineer1
        työt-loppuu kirjoitti:

        " töitä jatketaan kunnes poistutte korjaamon työtiloista" eikai se pappa sitten poistunut? Sittenhän tuonteko olisi heti loppunut.

        Hämmennyit aivan aiheesta.. Asentaja kyllä teki vikadiagnoosia samaisella hetkellä, hieman sivummalla tosin. Taisi etsiä valmistajan ehdottamia korjaustoimia vikakoodeista tms. Esimiehenä näihin vaan tulee puuttua ;)

        Jäi muuten mainitsematta, että höperö pappa joi lopun aikaansa odotellessa kahvia hymyssä suin ja lähti tyytyväisenä kun selvitettiin mitä autossaan oli vikana :)


    • 4364654754

      Omien kokemusten mukaan asentajan valvomiselle olisi todellakin tarvetta. Tässä lueteltuna kaikki kerrat kun itsellä ollut auto korjaamolla:

      1. Jakohihnan vaihto ja venttiilivälysten säätö. Öljyä valui jälkeenpäin piktin lohkoa kun venttiilikoppaa ei kiristetty kunnolla, joutui itse kiristämään.

      2. Oikean etupyöränlaakerin vaihto. Jarrut alkoi vinkumaan oikealta edestä oikein kunnolla, likaa tai ei mitenkään rasvattu kun laitettu jarrusatula takaisin.

      3. Pakoputken etuputken vaihto (putki heti pakosarjan jälkeen). Pörisi niin voimakkaasti vaihdon jälkeen ja kun tunnistelin etuputken liitosta loppuosaan putkesta, tunsi kuinka pakokaasut osui käteen. Takaisin korjaamolle ja vaadin liitoksen tiivistämistä.

      4. Takajarrulevyjen palojen ja toisen jarrusatulan vaihto. Ensiksi jarrupoljin meni lähes pohjaan vaikka ajeli pidemmän pätkän ja pumppaili poljinta, takaisin ilmaukseen ja parani. Sitten huomasin suuren kolinan takajarruista kun ajoi epätasaisella. Kolina loppui kun painoi jarrua. Ei jaksanut kolmatta kertaa viedä korjaamolle kun kolisi suuresti vain epätasaisella.

      5. Takakoiranluiden vaihto, ei valitettavaa ja harvoja hommia joka korjaamolla onnistunut.

      6. Jarrukenkien vaihto taakse, onnistui mutta nipin napin voimaero oli sallituissa rajoissa katsastuksessa.

      7. Etupöntön vaihto. Alkoi resonoimaan pakoputki oikein kunnolla pienillä kierroksilla kun lähti liikkeelle, oikein vieressä olivat autoilijat katselivat. Vanha auto joten annoin olla kunnes möin pois.

      8. Etujarrulevyjen palojen vaihto. Jarrut vinkuneet selvästi vielä 6kk vaihdon jälkeen. Taas jätetty rasvaamasta liukupinnat.

      Kaikki nämä suuria korjausketjuja kuten Fixus/Autoasi. Vain 2/8 korjausta onnistui ilman ongelmia. Miksi en tehnyt itse? No sen takia kun ei ole kaikkia työkaluja, autonostinta, kaasupilliä ruuvien irrotukseen jne kaikkia itsellä tallissa. Muuten tekisin ilman muuta itse kun autokorjaamot möhlii 75% tapauksista ja pitäisi itse olla koko ajan vieressä valvomassa.

      • jhgjfhhgfxh

        Mutta on sulla ollut paska auto!

        Teetä hommat merkkiliikkeessä.


    • luottamus-a-ja-o

      Yleensä halu olla mukana korjauksessa on luottamus. Korjaamon kannattaisi panostaa luottamukseen, ja tehdä täsmällisesti ja oikein kaikki työt. Vain siten korjaamo saa työrauhan. Jos tehdään kaikki hutaisemalla, mahdollisimman edullisesti korjaamon kannalta, niin siitä kärsii asiakas. Samoin on vaihtoautokaupassa, jos korjattaisiin ne vaihdokin perusteellisesti ja luotettaviksi kulkupeleiksi, niin asiakkaat maksaisivat nurisematta vähän enemmänkin. Mutta kun yritetään piilottaa, ja myydä korjaus tarpeessa olevia autoja, niin luottamus kärsii.

      • Engineer1

        Moni korjaamo valitsee mielummin asentajiensa työturvallisuuden sen sijaan, että kasvatettaisiin asiakkaiden luottamusta avoimilla ovilla. Myös vakuutus kysymykset nousevat näissä esiin, mitä jos jotain tapahtuu?

        Jokaisen korjaamoilla työskentelevän luulisi tietää, että ''susityöt'' ovat erittäin epäedullisia liiketoiminnan kannalta, joten vaikea uskoa näitä tahallaan kenenkään tekevän. Korjaamoilla on myös vastuunsa, joten epäonnistunut huolto/korjaus pyritään mahdollisesti hyvittämään jos tälle annetaan mahdollisuus. Toki epärehellisiäkin varmaan mahtuu mukaan..

        Vaihtoautokauppaan myös melko jyrkkä mielipide.. Yrityksessä jossa itse työskentelin, pyrittiin kaikki autot kuntotarkastamaan ja laittamaan vähintään ns. ''katsastus kuntoon''. Toki autokauppiaissa ja yrittäjissä on eroja. ''Korjattaisiin perusteellisesti'' laitetaan hyvä kiertämään ajatuksena on ihan ok. Pointti tuossakin hommassa on tosin tehdä voittoa, eli ei välttämättä 5000€ autoon laiteta jarruja uusiksi vaikka olisi 50% kuluneet, tehdä seuraavaa huoltoa johon on 2000km, vaihdeta tuulilasia jossa halkeama, ennakoida jakohihnan vaihtoa yms. Vaihtoautokaupassa koeajossa ja tarkastuksissa ilmenneet ''piilotetut viat'' kannattaa toki yrittää sopia kauppaan..


    • niinsevainon

      Niskapoka on paskapoka!

    • T7ititt7itgi

      Olen ollut korjaamolla asentajana n.44 vuotta nyt eläkkeellä. Asiakas on kyllä usein tiellä työn touhussa aiheuttaa jopa vaaratilanteita ja asentsjan huomio saattaa herpaantua kun pitää sitä asiakastakin palvella.

    • sdkjfsjkjfsksjd

      Jos käytte koeajolla asiakkaan autolla, haetteko samalla jotain osia tms. toiseen korjattavaan autoon tai hoiteletteko "koeajon" yhteydessä muita firman asioita? Eikö se ole yksityiskäyttöön rekisteröidyn auton käyttöä yrityksen asioiden hoitoon? Ajakaa firman ajot firman autolla.

    • n676767n76n

      Miksi korjaamon pitää erota muista ammateista tässä suhteessa?

      Itseasiassa voi olla ihan hyvä valvoa mitä korjaaja tekee. Pikku lipsahduksia ei ehkä satu niinkään kun auton omista katsoo vieressä. Mutta onneksenne, useinkaan auton omistajalla ei ole aikaa ja viitsimistä olla paikalla.

      • eihyvääpäivääteitä

        Ei se eroakaan, siksi on olemassa sellainen käsite kuin työntekijän työrauha. Jos et luota niin tee itse niin saat ihan vapaasti kyylätä omaa työtäsi ja höpötellä itseksesi juttuja jotka eivät muita kiinnosta.

        Ei sinulla ole asiaa muihinkaan työpaikkoihin katsomaan kuinka esimerkiksi paperi- tai raha-asioitasi hoidellaan. Se olisi eri asia jos kutsuisit korjaajan kotiisi korjaamaan autoasi, mutta kun viet autosi jonkun firmaan niin se on toisten työpaikka jota koskee työrauha ja jonne sinulla ei ole asiaa. Puhumattakaan siitä että mikään vakuutus ei korvaa sitä jos ulkopuoliselle sattuu jotakin tai se teloo itsensä työtiloissa ja sellaisen sattuminen voi viedä firmalta vakuutusturvan kokonaan.


      • jhfgjhdfkjhdkfjh

        Ehkä tässä olisi markkinarako sellaiselle erikoiskorjaamolle jossa työskentelisi pitkähermoisia mekaanikkoja ja asiakas saisi vakuutettuna, tehtyään firmalle vastuuvapaussopimuksen, hillua vapaasti työtiloissa, putoilla rasvamonttuun tai paukautella kaaliaan ajosiltanosturin laitaan, kurkkia olan yli ja pölistä ja kysellä tyhmiä sekä neuvoa vaikka ei kuitenkaan osannut tehdä hommaa itse vaan toi sen koslansa muiden korjattavaksi.


      • mistäteitäsikiää

        "Miksi korjaamon pitää erota muista ammateista tässä suhteessa?"

        Oletko itse työelämässä?

        Kuvittele että joka päivä yksi tai peräti muutama eri ihminen seuraisi silmä kovana työtäsi, kommentoiden ja "neuvoen" sekä höpöttäen niitänäitä aina siinä välissä kun ehtii. Samalla saisit sekä itse liikkuessasi vilkuilla taaksesi ettet törmäisi kommentaattoriin, että varoa kommentaattorin liikkeitä koska et tiedä mitä se takanasi tekee. Ja sama toistuisi joka ikinen päivä koko työpäivän ajan. Ja samalla pitäisi KESKITTYÄ työhön että se tulisi tehdyksi oikein. Kuulostaako miellyttävältä, ei yhtään häiritsevältä?


      • Jjkkjkjkj
        mistäteitäsikiää kirjoitti:

        "Miksi korjaamon pitää erota muista ammateista tässä suhteessa?"

        Oletko itse työelämässä?

        Kuvittele että joka päivä yksi tai peräti muutama eri ihminen seuraisi silmä kovana työtäsi, kommentoiden ja "neuvoen" sekä höpöttäen niitänäitä aina siinä välissä kun ehtii. Samalla saisit sekä itse liikkuessasi vilkuilla taaksesi ettet törmäisi kommentaattoriin, että varoa kommentaattorin liikkeitä koska et tiedä mitä se takanasi tekee. Ja sama toistuisi joka ikinen päivä koko työpäivän ajan. Ja samalla pitäisi KESKITTYÄ työhön että se tulisi tehdyksi oikein. Kuulostaako miellyttävältä, ei yhtään häiritsevältä?

        Monessa työssä on noin.


    • hengenvaarallinen.riski
    • Pihamyyrä

      Minulla on entisenä pienyrittäjänä vähän toisenlaisia kokemuksia asiasta. Tein työtä joka ei ollut yleisesti tunnettua ja pidin tapanani kertoa asiakkaalle koko ajan mitä tehtiin, miten ja miksi. Tilanteissa joissa asiakas ei ollut lähettyvillä, hänet piti joskus käydä hakemassa katsomaan ja näyttää mistä ongelma johtui, samoin pyysin usein katsomaan työtä/työmaata ennen ja jälkeen työsuorituksen. Ei siinä meidän hommassa ollut mitään peittelemistä ja sain jälkeenpäin usein kuulla paljon positiivista toiminnastamme ja valtasimme käytännössä koko toiminta-alueemme. Eli avoimmuus kääntyi vahvuudeksemme ajan mittaan. Jatkoin tätä tyyliä 25 vuoden ajan kunnes myin kukoistavan liiketoiminnan pois ja vietän nyt ansaittuja eläkepäiviä ns. self-made miljonäärinä. Koskaan ei muuten tarvinnut ajaa asiakasta pois "työmaalta"sen takia että olisi oikeasti häirinnyt työtä. Se mitä asiakkaille kerrottiin, siirtyi eteenpäin tuttaville, naapureille ja sukulaisille sekä loi meille maineen jota ei ole tarvinnut hävetä. Vieläkin vanhat asiakkaat soittelevat joskus ja kyselevät mielipidettä ja neuvoja alaani liittyen.

      • Paljonnähnyt

        Miksi ihmisillä on niin helvetin vaikeaa ymmärtää että korjaamolla on vaarallista oleskella? Siellä käytetän melkein taukoamatta työkaluja joista lentää metallisilppua. Jos korjaamo olisi vapautettu vastuusta niin saisivat vaikka päivittäin vammautua munpuolesta.
        En voi mitenkään hahmottaa ammattilaista henkilössä joka tarvitsee tai hyväksyy ulkopuolisen vaaratekijän työhönsä.
        Esimerkiksi heikosti liikkuva asiakas seisoo selkäsi takana auon alla, nosturi pettää yhtäkkiä olisit voinut heittäytyä pois alta mutta edessä olikin asiakas joten kuolitte molemmat koska annoit sen tulla siihen katsomaan. Tuleeko kellään hyviä perusteluja miten voi olla hyvä ammattitaitoinen korjaaja jos ei edes tiedä ammatin vaaroista mitään


      • Vähänsokea

        HAHAHAH:
        "Siellä käytetän melkein taukoamatta työkaluja joista lentää metallisilppua." -> Tuhoatte autojen maalipintaa vai?!
        "olisit voinut heittäytyä pois alta mutta edessä olikin asiakas joten kuolitte molemmat" -> Älä ny vaan itteäs telo?!
        "Tuleeko kellään hyviä perusteluja miten voi olla hyvä ammattitaitoinen korjaaja jos ei edes tiedä ammatin vaaroista mitään" -> Taidat tietää vain vaaroista, et oikeista hommista yhtään mitään!


    • slkdkfklsfjdlj

      Itsellä ei yleensä ole ollut tapana norkoilla korjaamolla auton ollessa huollossa, katsastuksessakin onnistuin kerran likaamaan takkini pakokaasuanalysaattorin nokiseen päähän.
      Kyllä kai korjaamolla lentää sitä metalliakin jos ruosteiset pultit ei lähde suosiolla auki vaan ne pitää rälläköidä tai pillillä lämmitellä. Lattialla voi olla paineilmaletkua, sähköjohtoa, hitsauskaapelia tms. lojumassa mihin asiakas voi kompastua ja lyödä sitten päänsä vaikka ajoneuvonosturin terävään kulmaan ja heittää henkensä siihen.

      • Ovimikko

        Voi vitsi, luetko noita juttuja jostain vitsikirjasta?


      • Meka-nikko

        Voin kertoa että on nämä aivan todellisia tapahtuman mahdollisuuksia eikä mikään vitsejä.
        Meille kerran tuli auto nostimesta alas kun nostimen kiertojäykkyys petti. Nostin oli katsastettu, auton paino ei ylittänyt nosturin kapasiteettia ja auto oli nostettu autovalmistajan osoittamilla nostopisteissä hyväksytyillä kumityynyillä.
        Ollesaani auto alla työskentelemässä alkoi nostinsillat erittäin hitaasti luistaa auton alta pois. Kun tapahtuman huomasin huusin asiakkaalle, että NYT pois alta ja revin hänet muukaan pois!
        Viime tipassa sain meidät pois, kun auto tuli sivuttain alas rysäyksellä nostin siltojen väliin. Lähellä oli henki lähteä meiltä molemmilta kun asiakastakin piti ottaa huomioon onnettomuudessa. Sen jälkeen ei hyväksytty asiakasta korjaamoon auton ollessaan työn alla.
        Meille todellakin konkreettisesti valkeni vaaran ja onnettomuuden mahdollisuus.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe