Eutanasia kielletty,abortti ei Suomessa

Mikä jaottelee vapaaehtoisen kuoleman ja kuoleman joka ei antanut elämälle edes mahdollisuutta?
Tämä sotii minun ajatusmaailmaani vastaan?
Arka aihe,mutta minä onneksi voin tehdä hoitotestamentin
Maailma vain on mielestäni niin epäoikeudenmukainen

45

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aborttionmurha

      Se on melkein sama asia? tuleva ei päätä sitä mutta lähtevä päättää. ei ole moraalia... jos jollain on oikeus tehdä abortti miksi ei toisella ole edes oikeus päättää omasta elämästä ? no abortin tekijällä on näköjään oikeus päättää toisen elämästä :( siis murhaaja.... ja se toinen itsemurhaaja itsensä... kumpi tappaa toisen ilman toisen lupaa? itsemurhan tekijä ei tapa toisia!

      • rituliini_38ek

        Tämä oli lähinnä eutanasiaa kohdenettu mielipide? Jos ihminen on kuolemansairas,niin minkätähden ei kuolemanapua voi saada?

        Minkätähden lääkärikoulutus ja etiikka hyväksyy sikiön,tulevan ihanan temmeltävän lapsen elämän päättämisen,sensijaan tuskissaan riutuva potilas saa jatkaa riutumistaan??


      • rituliini_38ek kirjoitti:

        Tämä oli lähinnä eutanasiaa kohdenettu mielipide? Jos ihminen on kuolemansairas,niin minkätähden ei kuolemanapua voi saada?

        Minkätähden lääkärikoulutus ja etiikka hyväksyy sikiön,tulevan ihanan temmeltävän lapsen elämän päättämisen,sensijaan tuskissaan riutuva potilas saa jatkaa riutumistaan??

        Kaiketi ja oletetettavasti me voimme tällä keskustelupalstalla keskustella,mitä olememme aamupalalla syöneet,mutta sen päätepysääkin haluamme jokainen sivuuttaa?

        Ja minkähäntähden siihen kuolemaan asennoidutaan niin nagatiivisesti?
        Sairaan ihmisen irrottamiseen tuskistaan?
        Eutanasia on tabu suomalaisessa lääketieteessä.
        Suomi laahaa kaikessa yksilönvapauteen koskevissa lainsäädöksissä jälkjunassa?
        Kaiketi,emme ole vieläkään päässeet ylös sieltä karjalaisista maakuopistamme?


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Kaiketi ja oletetettavasti me voimme tällä keskustelupalstalla keskustella,mitä olememme aamupalalla syöneet,mutta sen päätepysääkin haluamme jokainen sivuuttaa?

        Ja minkähäntähden siihen kuolemaan asennoidutaan niin nagatiivisesti?
        Sairaan ihmisen irrottamiseen tuskistaan?
        Eutanasia on tabu suomalaisessa lääketieteessä.
        Suomi laahaa kaikessa yksilönvapauteen koskevissa lainsäädöksissä jälkjunassa?
        Kaiketi,emme ole vieläkään päässeet ylös sieltä karjalaisista maakuopistamme?

        No saimmehan me vihdoinkin A oluet ruokakauppoihin?
        Nämä kaksisaataa valitsamaamme pelleä siellä Arkadianmäellä löysäsivät alkoholihanoja.


      • lannenshame
        rituliini_38 kirjoitti:

        Kaiketi ja oletetettavasti me voimme tällä keskustelupalstalla keskustella,mitä olememme aamupalalla syöneet,mutta sen päätepysääkin haluamme jokainen sivuuttaa?

        Ja minkähäntähden siihen kuolemaan asennoidutaan niin nagatiivisesti?
        Sairaan ihmisen irrottamiseen tuskistaan?
        Eutanasia on tabu suomalaisessa lääketieteessä.
        Suomi laahaa kaikessa yksilönvapauteen koskevissa lainsäädöksissä jälkjunassa?
        Kaiketi,emme ole vieläkään päässeet ylös sieltä karjalaisista maakuopistamme?

        rituliini...Suomi laahaa kaikessa yksilönvapauteen koskevissa lainsäädöksissä jälkjunassa?//

        eihanta laahaa..teilla pressaksi yritti homppeli...missa muussa maassa on noin?..samaa sukupuolta olevat vihitaan kohta kirkossa...maailmassa on paljon maita joissa ei tuollaisista hullutuksista edes vakavasti puhuta. femisistit riehuu parrikaadeilla...ja monta muuta asiaa jossa suomi on etunenassa[valitettavasti]..en aina taalla kanadassa kehtaa edes puhua vanhasta maasta..


      • Makriina.ei.kirj

        Jokainen voi tehdä hoitotestamentin, jossa kielletään elvytys ja elämän pitkittäminen. Muutenkaan ei ole tarkoituksenmukaista pitää väkisin hengissä kärsivää potilasta. Kivunlievitys ja muu saattohoito on yleistä ilman erityistä testamenttiakin.

        Eutanasian suorittaa potilas itse valvotuissa olosuhteissa, tarkkojen tutkimusten ja suositusten jälkeen. Ei sitä noin vain sallittaisi.
        Luulisin, että tosipaikan tullen olisi sairaan vaikea päättää hetkestä, jolloin nielaisisi lähtölääkkeen. Vaikka eutanasiasta paljon puhutaankin nyt, niin ajattelen, että sitä ei kovinkaan paljon käytettäisi, vaikka se lakiin tulisikin.
        Luvan saaminen tehtäisiin vaikeaksi, sillä aina on myös niitä perinnön toivossa eläviä, joiden mielestä pois lähtöä pitäisi nopeuttaa.

        Abortti on vaikea asia. Muutama vuosikymmen sitten joissakin Itä-Euroopan maissa se oli yksi ehkäisykeinoista. Siihen ei Suomessa ole koskaan sorruttu.
        Jos tutkimus osoittaa, että tuleva lapsi ei tule tervettä päivää näkemään, tai äidillä on jokin vaikea sairaus, en näe mitään väärää raskaudenkeskeytyksessä.
        Mutta raja menee mielestäni siinä. Lapsi ei pyydä syntymistään. Vanhemmilla on vastuu.

        Ja taas olen pudonnut puskaan. Huoh.


      • Makriina.ei.kirj kirjoitti:

        Jokainen voi tehdä hoitotestamentin, jossa kielletään elvytys ja elämän pitkittäminen. Muutenkaan ei ole tarkoituksenmukaista pitää väkisin hengissä kärsivää potilasta. Kivunlievitys ja muu saattohoito on yleistä ilman erityistä testamenttiakin.

        Eutanasian suorittaa potilas itse valvotuissa olosuhteissa, tarkkojen tutkimusten ja suositusten jälkeen. Ei sitä noin vain sallittaisi.
        Luulisin, että tosipaikan tullen olisi sairaan vaikea päättää hetkestä, jolloin nielaisisi lähtölääkkeen. Vaikka eutanasiasta paljon puhutaankin nyt, niin ajattelen, että sitä ei kovinkaan paljon käytettäisi, vaikka se lakiin tulisikin.
        Luvan saaminen tehtäisiin vaikeaksi, sillä aina on myös niitä perinnön toivossa eläviä, joiden mielestä pois lähtöä pitäisi nopeuttaa.

        Abortti on vaikea asia. Muutama vuosikymmen sitten joissakin Itä-Euroopan maissa se oli yksi ehkäisykeinoista. Siihen ei Suomessa ole koskaan sorruttu.
        Jos tutkimus osoittaa, että tuleva lapsi ei tule tervettä päivää näkemään, tai äidillä on jokin vaikea sairaus, en näe mitään väärää raskaudenkeskeytyksessä.
        Mutta raja menee mielestäni siinä. Lapsi ei pyydä syntymistään. Vanhemmilla on vastuu.

        Ja taas olen pudonnut puskaan. Huoh.

        "Luulisin, että tosipaikan tullen olisi sairaan vaikea päättää hetkestä, jolloin nielaisisi lähtölääkkeen. "
        - Eihän potilaan tarvitsisi välttämättä tietää tarkkaa lähtöhetkeään, jos ei halua. Armokuoleman voisi ohjelmoida esim. jonkinlaisella sattumageneraattorilla sopivasti unen aikaan. Keinoja on, jos laki saadaan armahtavaksi.


      • jocus kirjoitti:

        "Luulisin, että tosipaikan tullen olisi sairaan vaikea päättää hetkestä, jolloin nielaisisi lähtölääkkeen. "
        - Eihän potilaan tarvitsisi välttämättä tietää tarkkaa lähtöhetkeään, jos ei halua. Armokuoleman voisi ohjelmoida esim. jonkinlaisella sattumageneraattorilla sopivasti unen aikaan. Keinoja on, jos laki saadaan armahtavaksi.

        Eutanasian suorittaminen pitää tehdä hyvin tarkkojen kriteerien kanssa, ihmisen tulee tietää lähtönsä hetki, jos itse haluaa siitä päättää. Muutamissa dokumenteissa asiaa on käsitelty, ja niissä maissa, missä se on sallittu (mm. Hollanti ja Sveitsi) potilas oli täysissä sielunvoimissa. Potilaan tahto ja vakaumus oli tarkkaan tutkittu.
        Tapahtuma oli järjestetty rauhalliseksi tilanteeksi, omaiset ympärillä, ja potilas itse suoriutui lähdöstään ilman ulkopuolisen apua. Niin sen tulisi tapahtua, sillä tajutonta ja toimintakyvytöntä ihmistä ei saa ruveta tappamaan.


    • Synkkä yksinpuheluhan avauksestani tuli?
      Jospa vielä susmorsian olisi ollut täällä elävienkirjoissa,eikä siellä "mikämikämaassa", jonne me kaikki olemme matkalla,niin jopa olis läppä lentänyt?
      No nyt palsta junnaa parin veikkosen avaamien ketjujen varassa ja vain vastailemalla omiin ketjuihinsa???
      Tietenkin voihan sitä palstatilaa noinkin kasvattaa ja omaa imagoaan?

      Minä en jouda,eikä minun terveyteni kestäisi jatkuvaa istumista ja tuijottamista ruutuun?
      Tosin minulla iso näyttö,yhdistin sen läppäriini ja lisäsin erillisen näppäimistön,joten helpotaa työskentelyäni ja onkin oiva helpotus huononevalle näölleni??
      Lekuri totesi,että se kaihi veitikka on pesiytynyt noihin minun silmiini?
      Ulkonäköni ei siitä mielipiteestä ole kärsinyt,joskin sitä lahosuojaa joutuukin käyttämään enemmän,kun mummotaksilla porhallan tonne kirkonkylään joka toinen keskiviikko?
      Nyt olisi ollut se päivä,mutta minä aion jalostaa tätä omavaraistalouttani menemällä pilkille!
      Siis ama sulkee sen olemattoman suosionsa ja lähtee lätkimään??

    • Ylistetty.olkoon

      Eutanasian kieltäminen on uskovaisten päätettävissä, Raamatussa jossain kohdassa joku kieltää eutanasian, mutta vielä syntymättömän sikiön saa ottaa pois kun siinä ei ole vielä Jumalan henkeä. Vanhusten ja parantumattomasti sairaidenn täytyy kärsiä loppuun saakka, he ovat tod.näköisesti tehneet syntiä niin paljon eläissään että Jumala rankaisee heitä tällä tavoin oikeutetusti.

      • Makriina.ei.kirj

        Kiitos ja ylistys, tuollainen katsantokanta on jo kaukana takanapäin. Jumala ei ole niin kohtuuton, että haluaisi ihmisen kärsivän tuskaa ja vaivaa, sen enemmän kuin ennenkään, jolloin ihmiset kuolivat ilman lääkäreitä hivutustautiin ja kramppiin.
        Nykyinen lääketiede voi antaa ihmiselle paranemisen mahdollisuuden, mutta hoitoja ei ole pakko jatkaa sen jälkeen, kun potilas on jo avun ulottumattomissa.

        Jumala on sallinut ihmisen käyttää aivojaan. kehittää omaa elinympäristöään ja oppia parantamaan sairaita. Parantajia on ollut kivikaudelta lähtien. Lääketiedettä on harjoitettu aina.

        Turha kärsimys syntien takia on aiheeton maan päällä. Maksun aika tulee sitten tuonpuoleisessa, senhän "Ylistetty.olkoon" hyvin tietää.


    • siskon_veli

      On olemassa pysyvästi jako kahteen tai usempaan kaikessa. On niinkin että on ihmisiä, jotka uskovat ikiälyn, Jumalan luoneen kaiken.
      Myös niitä, jotka ovat joutuneet luopumaan koko jumal'keskeisyydestä. Nykytiede on pystynyt osoittamaan kaiken olleen vain luonnonlakien tekoa.

      Eutanasia tulee ehkä jo 10 vuoden lisä jahkailun jälkeen suomeenkin. On maita, joissa kärsimyksistä voidaan jo vapauttaa, jos kuoleva niin tahtoo.
      Itseasiassa se toimii jo meilläkin. Potilaan tahto, ettei enää ruokaa, tai lääkkeitä toki toteutuu. Lankomies tahtoi niin. Hän kuihtui viikossa pois. Hän oli 82v.

      Ei oltu oikein väleissä hänen elinaikaanaan, mutta tuo hoitotahtonsa osoitti kyseessä olleen kovan karpaasin.

      • Otan.osaa

        "Itseasiassa se toimii jo meilläkin. Potilaan tahto, ettei enää ruokaa, tai lääkkeitä toki toteutuu. Lankomies tahtoi niin. Hän kuihtui viikossa pois. Hän oli 82v."

        Jos meilläkin olisi jokaisella OIKEUS eutanasiaan niin ei lankomiestäsi olisi tarvinnut alistaa moiseen kärsimykseen. Olisi hoitunut yhdellä piikillä ilman kärsimyksiä. Eläimillekin ollaan suvaitsevaisempia kuin meille ikälopuille vanhuksille ja sairaille. Eivätkä eutanasian vastustajat osaa edes hävetä. Ilmeisesti nauttivat tilanteesta jollain kieroontuneella tavalla jota ei normaali ihminen voi ymmärtää hyvällä tahdollakaan,


      • minunmieli.piteeni
        Otan.osaa kirjoitti:

        "Itseasiassa se toimii jo meilläkin. Potilaan tahto, ettei enää ruokaa, tai lääkkeitä toki toteutuu. Lankomies tahtoi niin. Hän kuihtui viikossa pois. Hän oli 82v."

        Jos meilläkin olisi jokaisella OIKEUS eutanasiaan niin ei lankomiestäsi olisi tarvinnut alistaa moiseen kärsimykseen. Olisi hoitunut yhdellä piikillä ilman kärsimyksiä. Eläimillekin ollaan suvaitsevaisempia kuin meille ikälopuille vanhuksille ja sairaille. Eivätkä eutanasian vastustajat osaa edes hävetä. Ilmeisesti nauttivat tilanteesta jollain kieroontuneella tavalla jota ei normaali ihminen voi ymmärtää hyvällä tahdollakaan,

        Voithan sinäkin itse päättää päiväsi, miksi lääkärin pitäisi tehdä sellaista, joka on vastoin omaatuntoa ja ammattietiikkaa ? Lääkärin valassa vannotaan elämän säilyttämisen puolesta. Tarpeeksi vahvaa kipulääkitystä, kyllä se elämä niinkin hiipuu.


      • minunmieli.piteeni kirjoitti:

        Voithan sinäkin itse päättää päiväsi, miksi lääkärin pitäisi tehdä sellaista, joka on vastoin omaatuntoa ja ammattietiikkaa ? Lääkärin valassa vannotaan elämän säilyttämisen puolesta. Tarpeeksi vahvaa kipulääkitystä, kyllä se elämä niinkin hiipuu.

        Poikani päätti päivänsä parikymppisenä minunmieli.piteeni ja naapuri ampui itsensä mökkinsä rappusille?
        Sitäkö arvon kirjoittelija minunmieli.piteeni tarkoitaa,että me jokainen päättäisimme päivämme ja tuottaisimme jälkeenjääville suunnattoman tuskan,suunattoman syyllisyyden?
        Toi mielipiteesi oli aikalailla altalipan,että peukutus ei ole mielestäni lainkaan asiallista?


    • Per-kel

      Äiti nukkui pois joulupäivänä, tiedähäntä saiko eutanasian? Vai katsoivatko telkkaria?

      • vaipui.uneen

        Ne tapaukset, joissa ihminen nukkuessaan vaihtaa ns.kinkeripiiriä, ovat "onnellisimpia" Näitä tapahtuu sekä kotona että jossain laitoksessa. Toivoisin sellaista lähtöä itsellenikin.


    • Mielestäni armokuolema ei jää lääkärin omalletunnolle, jos kerran potilas sitä itse haluaa, eikä paranemisen toiveita ole. Toteutukseen on varmaan myös sellaisia keinoja, ettei lääkäri sitä itse joudu tekemään, vaan potilas voi itse kääntää morfiinilääkityksen riittävän suureksi.

      Ongelmana ovat tapaukset, joissa potilas on siinä tilassa, ettei hän kykene tahtoaan ilmaisemaan, eikä hänellä ole hoitotestamenttia, joka määräisi menettelyn. Tällaisissa tapauksissa hänet nykyään näännytetään irrottamalla kaikki elämää ylläpitävät letkut, mutta morfiiniannos olisi silloinkin armeliaampi tapa.

      • Näinsen.näen

        Näinhän se on mutta jokaisesta sairaanhoitopiiristä löytyisi varmaankin lääkäri joka voisi kiertää kaikki vanhustenhoitopotilaat ja armahtaa heidät tuskistaan joko potilaan omalla tai omaisten päätöksellä. Näin voisivat väistää ne lääkärit vastuustaan jotka eivät hyväksy eutanasiaa uskontonsa tai muusta syystä. Nyt täytyisi vaan panna poliittisiin päättäjiin vauhtia että hyväksyisivät armokuoleman ilman mitään tekosyitä.


      • Näinsen.näen kirjoitti:

        Näinhän se on mutta jokaisesta sairaanhoitopiiristä löytyisi varmaankin lääkäri joka voisi kiertää kaikki vanhustenhoitopotilaat ja armahtaa heidät tuskistaan joko potilaan omalla tai omaisten päätöksellä. Näin voisivat väistää ne lääkärit vastuustaan jotka eivät hyväksy eutanasiaa uskontonsa tai muusta syystä. Nyt täytyisi vaan panna poliittisiin päättäjiin vauhtia että hyväksyisivät armokuoleman ilman mitään tekosyitä.

        Ensimmäisessä vaiheessa voitaisiin säätää laki, joka velvoittaisi hoitohenkilökunnan tarjoamaan terminaalivaiheen potilaalle mahdollisuuden itse valita poislähtönsä ajankohdan - janoon tappamisen sijaan. Siinä ei kenenkään omatunto joudu koetukselle.

        Seuraavaksi pitäisi kehitellä robotti, joka hoitaa sopivan lääkkeen yliannostuksen silloin, kun se on potilaan tahto tai kun kaikki toivo on mennyt. Sellaisia laitteita varmaan jo on, ne tulisi vain ottaa käyttöön. Homma voitaisiin hoitaa vaiheittain niin, että kukaan hoitohenkilökunnasta ei yksinään antaisi lopullista käskyä, vaan eri laitteiden ja toimien yhteisvaikutuksesta hyvä kuolema onnistuisi.


      • Tulevaisuudenkuva
        Näinsen.näen kirjoitti:

        Näinhän se on mutta jokaisesta sairaanhoitopiiristä löytyisi varmaankin lääkäri joka voisi kiertää kaikki vanhustenhoitopotilaat ja armahtaa heidät tuskistaan joko potilaan omalla tai omaisten päätöksellä. Näin voisivat väistää ne lääkärit vastuustaan jotka eivät hyväksy eutanasiaa uskontonsa tai muusta syystä. Nyt täytyisi vaan panna poliittisiin päättäjiin vauhtia että hyväksyisivät armokuoleman ilman mitään tekosyitä.

        Juuri tuo mielipide aiheuttaisi eutanaasia-aallon.: "joko potilaan omalla tai omaisten päätöksellä." Kiireiset city-omaiset katsoisivat allakkaansa, ja toteaisivat että hautajaiset voisi pitää 15. pvä, sopiiko kaikille? "Hyvä, otetaan yhteys lääkäriin sitten."


      • Näinsen.näen

        Ei noinkaan, vaan täytyyhän omaisten päätökseen saada selvä perälauta. Lääkärin lausunto parantumattomasti sairaan tilasta ja sen todennäköisestä kehityksestä. Ja tämä vain silloin kun potilas ei itse pysty enää ymmärtämään maailman menosta tuon taivaallista ja kitukuolema on ainoa näköpiirissä oleva tulevaisuuden näkymä, Lakitekstinikkarit osaavat varmasti laatia sellaset sanamuodot etteivät sukulaiset pääse mahdollisia perintörahoja kääntämään ennenaikojaan, että siitä ei saada syytä millään estää armokuoleman hyväksyminen.


      • Nimenomaisesti,että tervejärkinen ihminen voi päättää sen elämänsä ja ottaa vastaan kuolinavun.
        Eivät sitä omaiset voi päättää,sen voin hoitotestamentissa kertoa,että minua ei elvytetetä,jos jäisin elintoiminnoiltani esim. koneiden varaan.

        Mieheni Alzheimirikkö oli elinaikanaan,siis silloin ,kun hän oli täysissä sielun ja ruumiinvoimissa sanonut minulle,että ei minua saa elvyttää!

        Kun sen sairauden loppuvaiheet alkoivat tulla esille,nesteytys,olisi ollut vain pitkittävä toimenpide,joka ei sitä ihmistä olisi tehnyt muistavaksi,energiseksi,elämänhaluiseksi?
        Sen ihmisen vain täytyy antaa lähteä....


    • ainakin_Hollanti_Sveitsi

      Abortteja tehdään tietääkseni useimmassa maassa EU:n alueella. Sitä vastoin eutanasia on laillinen vain muutamassa euroopan maassa.

    • hävetkäänyt

      Miksi pitäisi tuhota kahden aikuisen elämä ja vielä lapsen? Pakkosynnytyksellä?

      • Siis mitä tarkoitat tuhoamisella hävetkäänyt?
        Minä olen synnyttänyt neljä lasta,enkä koskaan ole kokenut tuhoa,vaikka mieheni olikin aituri ja hänen siitoskykynsä ylsi sinne viheriöllekin.

        Jokaisen lapsen olen rakkaudella kasvattanut ja halunnut,vaikka ei se ruokapöytä aina ole tarjonnut sitä yltäkylläisyyttä.
        Tein aikoinaan elättääkseni pesueeni useampaakin työtä.
        Huomasin siis emo yleensä jää meidän ihmislastenkin elättäjäksi,kun toi mies jatkaa sukuaan,
        eikä vastaa velvoiteestaan?


      • vahinkojaon
        rituliini_38 kirjoitti:

        Siis mitä tarkoitat tuhoamisella hävetkäänyt?
        Minä olen synnyttänyt neljä lasta,enkä koskaan ole kokenut tuhoa,vaikka mieheni olikin aituri ja hänen siitoskykynsä ylsi sinne viheriöllekin.

        Jokaisen lapsen olen rakkaudella kasvattanut ja halunnut,vaikka ei se ruokapöytä aina ole tarjonnut sitä yltäkylläisyyttä.
        Tein aikoinaan elättääkseni pesueeni useampaakin työtä.
        Huomasin siis emo yleensä jää meidän ihmislastenkin elättäjäksi,kun toi mies jatkaa sukuaan,
        eikä vastaa velvoiteestaan?

        On omakohtainen kokemus, miten lapsi tuhoaa koko elämän. Syntyy väärään aikaan.


      • Haeammattiapua

        "Vahinko" on kuitenkin vanhempien, ns. aikuisten, ei koskaan eikä ikinä lapsen. Miten helwetissä joku tyhjäpää voi lasta sellaisesta syyttää?


      • eipakkomurhetta
        Haeammattiapua kirjoitti:

        "Vahinko" on kuitenkin vanhempien, ns. aikuisten, ei koskaan eikä ikinä lapsen. Miten helwetissä joku tyhjäpää voi lasta sellaisesta syyttää?

        Mitä lasta? Siksi abortti!


      • Kehity

        Kyllä "vahinkojaon" sanoo ihan selvästi: "Syntyy väärään aikaan." Eikä aborttikaan mikään ehkäisykeino ole.


    • takalautalähestyy

      Eutanasia on mielenkiintoa maailmantappiin herättävä puheenaihe. Minun elinaikanani tuskin tulee suomessa lailliseksi. Hyvänen aika, sen pitäisi olla voimassa jo nyt.
      Mikä se sellainen lääkärinetiikka on ettei lähes finaalissa elävää sairasta ihmistä voisi hänen pyynnöstään armahtaa kivuista pääsemisestä.

      • Niimpä takalautalähestyy!

        Ikärakenne muttuu,siis elämme pidempään,joten aivan terveellä ajattelulla nuorisotiloja ,vanhainkotientilalle ja maailma pelastuu.
        Nuoriso ja tulevat veronmaksajat joutuvat maksamaan meidän tulevat vaippojenvaihdot?
        Sitä tuskin pirinnönsaajamme maksaa??


      • maksammeitse
        rituliini_38 kirjoitti:

        Niimpä takalautalähestyy!

        Ikärakenne muttuu,siis elämme pidempään,joten aivan terveellä ajattelulla nuorisotiloja ,vanhainkotientilalle ja maailma pelastuu.
        Nuoriso ja tulevat veronmaksajat joutuvat maksamaan meidän tulevat vaippojenvaihdot?
        Sitä tuskin pirinnönsaajamme maksaa??

        Kyllä me vaippamme itse maksamme, onhan meillä eläkkeet. Perinnönsaajamme ovat veronmaksajia myös, heidän verorahoillaan pidetään myös vanhusten hoitoa yllä. Miksi aina valitetaan, että vanhojen ikänsä työtä tehneitä ja veroja maksaneita vanhuksia pitää hoitaa ? Suuri osa hoitaa itsensä loppuun asti. Miksei ihmetellä niitä tänne sosiaaliturvaan lampsineita nuoria , jotka elää koko ikänsä täällä veronmaksajien niskoilla ?


    • Pareemuoto

      Vai: Eutanasia on kielletty Suomessa, abortti ei.

    • ihmejakummaaihe

      Vieläkö täälläkin on abortin tarvitsijoita?
      Synnyttäkää nyt kiireesti lisää kansalaisia, sitä suositellaan tappaminen on kiellettyä!

    • suomi-suomalaisille-

      alotuksen tekijälle,

      kuhan päättäjät ei enään teeeee tyhmyyksiä eu-politiikassa suomen kansan vahingoksi,
      niin eu jäsenyys voidaan säilyttää
      mutta suuri mutta,
      päättäjät ei saa tehdä enään tyhmyyksiä rahatalouden suhteen suhteessa eu politiikkaan,
      Katainen ehti jo vahibngoittaa suomen taloutta pahoin
      jota laskua ja tyhmyyttä maksamme varmaan ikuisesti,
      suomi pitää pitää suomalaisena itsenäisenä valtiona,
      itsemääräämis oikeudella,
      rahatalous omissa käsisissä,
      JA
      sitäpaitsi Sipilän eriarvoistavalle politiikalle ON tehtävä heti loppu,
      Sipilä ja Orpo osottautuivat röyhkeiksi gansteri-johtajiksi,
      jotka unohti köyhän kansan kurjuuteen,
      itseleen ja kumappaneilleen ohjailevat mijaardeja varonmaksajien kustannuksella,
      se on suuri vääryys,
      missä on Sipilän ja Orpon oikeudentaju, hukassa on,
      paha virhe on korjattava,
      oikeutta vaadimme rehelliselle ahkeralle suomen kansalle,
      joka teki suomesta rikkaan valtion,

      • Sinulle suomi-suomalaisille!
        Minä aloituksentekijä,en todellakaan halunnut koko eduskuntaa tähän keskusteluun?
        Vain eutanasiasta oli kyse,siis kuolinavusta.Eduskunnassa on paljon lääkäreitä,joille kuolinavun antaminen sotii lääkärivalaa vastaan ja turha oletaa,että sieltä lohkeaa armokuolemaa.

        Meillä on niin vanheutunut lainsäädäntö,että sitä vois vähän uudistaa tälle vuosisadalle,ettei kaikki raharikaat muuta ja vie rahojaan ulkomaille?


      • Tarkoittaako "suomi-suomalaisille", että eutanasiaa pitää ruveta suosittelemaan nykyhallituksen edustajille? Vai mikä on pointti, kun tulee tähän ketjuun puhumaan Sipilää ja Orpoa vastaan?
        Samaa levyä on kiertänyt jatkuvasti, luulisi, että se on jo puhki.


      • Makriina kirjoitti:

        Tarkoittaako "suomi-suomalaisille", että eutanasiaa pitää ruveta suosittelemaan nykyhallituksen edustajille? Vai mikä on pointti, kun tulee tähän ketjuun puhumaan Sipilää ja Orpoa vastaan?
        Samaa levyä on kiertänyt jatkuvasti, luulisi, että se on jo puhki.

        En todellakaan ymmärrä tätä suomi-suomalaisille ihmisen mielipidettä?
        Kaiketi ei minun pidäkkään?
        Hallituksen haukkuminen,ilman järkevää kannanottoa on mielestäni niin altalipan,että,että huh,huh.
        No jospa hän ylentää omaa itsetuntoaan ja noi pakkaspäivät,eivät olekkaan enää Pekkaspäiviä,niistäkin aikoinaan pääsin nauttimaan,työläisenä


    • oikeustoteutukoon

      Ennen kuin eutanasia sallitaan, on turvattava lääkäreiden ja hoitohenkilöstön oikeusturva. Saatan kuvitella, mikä rikosilmoitus ja selvityspyyntöruuhka tulee vaikka olisi miten ilmaistu potilaan oma tahto. Mutta sukulaiset hyökkää kimppuun korvausrahojen toivossa. Nyt jo marmattavat ja vaativat omaiselleen erikoisoikeuksia. Siksi en kannata eutanasiaa.

      • taaplaa.tavallaan

        Kerran viikossa Honkalinnan hautausmaalle haudataan vainajia, joille ei ole ilmaantunut yhtään omaista. Sekin voi olla että hauturheikin asiakkaalla olisi liikaa mennyt ns. viihteen puolelle.
        On myös yksinäisiä vanhuksia ilman omaisia.
        Mitä nyt telkasta katselin Hollannissa eutanasian valinneita ihmisiä, niin he olivat jo ennakkoon selvittäneet välinsä jälkeen jäävien kanssa.


      • Eijunalauta

        Miten voi puhua tapahtuvasta oikeudesta jos mielen maisema on noinkin kieroon kasvanut? Kannattaa oikaista tietonsa ja tajunsa ennen kuin avautuu aiheesta.


      • Kyllähän näitä hoitovirheitä,valelääkäreitä ja sairaanhoitaja joka mätti insuliinia potilaisiin on ilmennyt,että jos hoitohenkilöstön oikeusturva on heikentynyt,kun heitä on tuomittu hoitovirheistä,kuolemantuottamuksesta ja olemalla lääkäri vailla edes oikeuksia olla lääkäri,niin puhummeko ja käsittelemmekö aivan aikuistenoikeesti samaa aihetta?


    • perintöäkkiä

      Belkiassa jo vakavia väärinkäytöksiä.

      • pelkia.panniin

        pelkiassa oli jo aikoi sitten vakavia väärinkäytöksiä. Pelkian vauraus perustuu erään Afriikan maan raakaan rystöön.
        Kerrotih, että kuninkas Leopold omisti sen pienen afriikan maan hengilökohtasesti. Jos joku timanttikaivoksen orja varasi, leo käski katkasta miakalla tämän käden.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe