longlife on hömppähommia

hölöjuttujanää

on pelkkää markkinamiesten hölöpuheita ne 30tkm öljyvaihtovälit. mootorin surma. ei luonnonlait ole muuttuneet vaikka öljyt on kehittyneet. öljyn ominaisuudet menee paskoiksi. huomasin sen muuten että kun ajoin 12tkm diamondilla ja vaihdoin öljyt uusiin, niin kas kummaa auto kiihtyy nyt paremmin. siitä näkee että paskaa se 12tkm ajettu öljy on. puhumattakaan että ajettas 30tkm. enää ei voi uutta autoa ostaa jos on noudatettu huoltokirjan välejä. on moottorin surma se.

jokainen tajuaa miksi nuo pitkät väli on tehty. no siksi että autoja saatas myytyä paremmin. sinne huoltokirjaan vaan laitetaan 30tkm väli ja kas kummaa ihmiset uskoo että se riittää. joo, ei se hajoakaan, se vain kuluu nopsaan.

39

1786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ES9J4S

      Joopa. Kyllä sitä hienoa kurasakkaa vaan kertyy esim. kannen sopukoihin, kun katsoo vaikkapa korkin reiästä. Itsekin nykyautossani havaitsin heti, että eipä ole tarpeeksi usein "huuhdeltu"...
      Jännä juttu , ei sitä sakkaa suodatin sieppaakaan.
      30 tkm on tajuton vaihtoväli. Vaihdan 2 kertaa vuodessa. Talviöljyiksi laitoin vähän kalliimmat Castrolin Magnatecit. Yleensä jotain Teboil Goldia tms.
      En pidä autoa lämmityksessä lainkaan, koska siinä on vain se hyödytön sähköä haaskaava "säteilylämmitin".

    • tättärääpippijuu

      Ei kannata vanhoja aikoja muistella, eikä haikailla. Tuossa erään yhtiön korjaamopäällikön kertomaa:
      Meillä on öljynvaihtoväli 50 000 kilometriä, mutta muutama vuosi sitten uskalsimme tehdä testin, jossa samalla öljyllä ajettiin 200 000 kilometriä. Siitä otettiin välillä näytteitä ja niiden perusteella uskallettiin aina jatkaa eteenpäin, K... kertoo.
      Öljytesti kertoo paljon moottori- ja voiteluainetekniikan kehityksestä.
      - Noin 40 vuotta sitten öljyt vaihdettiin 5000-8000 kilometrin välein.

      • vanhainpieruinhirvitys

        Jep, kehitys kehittyy. Jännä juttu että silloin ennen vanhaan kun öljyjä vaihdettiin 5000-10 000 välein niin siltikään moottoreilla ei tahdottu päästä yli 100 000 km sitä avaamatta ja korjaamatta. Nyt joku puoli miljoonaa on ihan arkea vaikka vaihtoväli olisi 30 000km.


      • bantzai
        vanhainpieruinhirvitys kirjoitti:

        Jep, kehitys kehittyy. Jännä juttu että silloin ennen vanhaan kun öljyjä vaihdettiin 5000-10 000 välein niin siltikään moottoreilla ei tahdottu päästä yli 100 000 km sitä avaamatta ja korjaamatta. Nyt joku puoli miljoonaa on ihan arkea vaikka vaihtoväli olisi 30 000km.

        Mitäpä sitä moottorista piittaa, kun auto vaihtuu pian toiselle jne. Loppukäyttäjä kiittää.
        30000 km välein "huollettu" on karsea kuramylly.
        Automaattivaihteistonkin saa hajoamaaan kun vain ajaa aina samoilla öljyillä.Huotovapaa!


      • bantzai

        <uskalsimme tehdä testin, jossa samalla öljyllä ajettiin 200 000 kilometriä.>
        Tottahan testejä voi aina tehdä - mutta mitkä ovat seuraukset, se onkin eri juttu!


      • PalataanpaTodellisuuteen
        bantzai kirjoitti:

        Mitäpä sitä moottorista piittaa, kun auto vaihtuu pian toiselle jne. Loppukäyttäjä kiittää.
        30000 km välein "huollettu" on karsea kuramylly.
        Automaattivaihteistonkin saa hajoamaaan kun vain ajaa aina samoilla öljyillä.Huotovapaa!

        Asian ydin on se että onko sinulla näyttöä pitkien (siis nykyään normaalien) moottoriöljyjen vaihtovälien aiheuttamista ongelmista? Ja nyt siis jätetään pois suunnitteluvirheiset moottorit jotka valmistaja on jo myöntänytkin, kuten VAG-konsernin ohipuhaltimet.

        Kun mitään viitteitä ylimääräisestä kulumisesta ei ole. 30 000 on nykyään enemmän normi kuin poikkeus, ja moottoreilla ajetaan kuitenkin satoja tuhansia kilometrejä. Höpinät "karseista kuramyllyistä" taas ovat pelkkiä yksittäisen ihmisen katteettomia ja näytöttömiä höpinöitä. Ymmärrätkö mikä ero siinä on?


      • Selittelepäs
        bantzai kirjoitti:

        Mitäpä sitä moottorista piittaa, kun auto vaihtuu pian toiselle jne. Loppukäyttäjä kiittää.
        30000 km välein "huollettu" on karsea kuramylly.
        Automaattivaihteistonkin saa hajoamaaan kun vain ajaa aina samoilla öljyillä.Huotovapaa!

        Missasit pointin. Onko sinulla mitään luulosi tueksi? Oikeastihan moottorit kestävät enemmän kilometrejä kuin koskaan aikaisemmin, puhumattakaan mainitusta seikasta että vaikka ennen vaihdettiin öljyjä alvariinsa, eivät moottorit silti kestäneet. Nyt kestävät vaikka öljyjä vaihdetaan harvemmin. Kuinka selität tämän?


      • Nykylaatua
        vanhainpieruinhirvitys kirjoitti:

        Jep, kehitys kehittyy. Jännä juttu että silloin ennen vanhaan kun öljyjä vaihdettiin 5000-10 000 välein niin siltikään moottoreilla ei tahdottu päästä yli 100 000 km sitä avaamatta ja korjaamatta. Nyt joku puoli miljoonaa on ihan arkea vaikka vaihtoväli olisi 30 000km.

        Unohditkertoa puolessamiljoonassa vaihdettu osia pilvinpimein.Ennensähkölaittetkin toimivat autoniän entäpä nyt??Sorkitaan laskutetaan sorkitaan asiakkaanpiikkiin maksut näistä nykylaatuautoista.Maalipinnat vesilitkua,Jakopäänketjut/hihnatpaukkuvat mittaristohälyttää erivärisiä valoja häiriö,huomautus joita ennen vanhoissa autoissa ollut.Maksaa se jatkuva päivittäinen diaknosointi.Moottoriöljynsuodatinkoko pienentynyt kuin pyymailmanlopunedellä.Mikälaite suodattaa öljyt nykyautoissa??


      • pappaako.ahdistaa
        Nykylaatua kirjoitti:

        Unohditkertoa puolessamiljoonassa vaihdettu osia pilvinpimein.Ennensähkölaittetkin toimivat autoniän entäpä nyt??Sorkitaan laskutetaan sorkitaan asiakkaanpiikkiin maksut näistä nykylaatuautoista.Maalipinnat vesilitkua,Jakopäänketjut/hihnatpaukkuvat mittaristohälyttää erivärisiä valoja häiriö,huomautus joita ennen vanhoissa autoissa ollut.Maksaa se jatkuva päivittäinen diaknosointi.Moottoriöljynsuodatinkoko pienentynyt kuin pyymailmanlopunedellä.Mikälaite suodattaa öljyt nykyautoissa??

        Kulutusosia toki vaihdetaan, mutta pääosin moottorit ovat ehjiä ja koskemattomia kun auto joutuu muista syistä (ruoste) paaliin.

        Kukaan ei estä sinua hankkimasta vaikkapa T-mallin fordia jos asiat olivat ennen niin pirun hyvin...


    • Ostakaauusia

      30 000 alkaa olla normaali, 50 000 on jo Longlife. Vanhat pierut vain naukuvat vanhoine vehkeineen kun nykyaika hirvittää, turhaa niitä 10 000 vaihtovälejä on soveltaa uuden teknologian moottoreihin ja uuden teknologian öljyihin, hukkaan menee hyvät aineet.

      >>Loppukäyttäjä kiittää.
      30000 km välein "huollettu" on karsea kuramylly.<<

      Vttuako olet loppukäyttäjä. Minunko pitäisi vaihdella uuteen autooni öljyjä usein että sinä saisit sitten aikanaan useasti huolletun auton halvalla? Vtun sossu.

    • päivittäkääOsaaminen

      Kyllä vanhat uskomukset ja "opit" on sitkeässä joillain junteilla. Ymmärrän jos omistaa jonkun wanhan auton tai Toyotan, niin silloin ei tiedä autoista mitään ja voi uskoa mihin vaan.

      • kjhgbfkjhskjh

        Kyllähän sitä jos vaihtaa jatkuvasti 5000 välein Carinaansa ne ralliformulat, niin kirkkaanahan se pihalle tulee ja voi hyvin myhäillä että onpa kone kunnossa vaikka mitään näyttöä ei ole siitä että pidemmillä vaihtoväleillä ei olisi. Näin niitä uskomuksia synnytetään.


    • sököturbo

      Ja ohivuodot saavat sakan lisääntymään kolmenkymmen tuhannen jälkeen sen verran että motti on kakkanen ja vaatisi sisäpesua!

      • huonoauto

        Taidat sisäpestä kakkosesikin...


      • karstaton

        Rouva hyvä ei taida pestä hanuriansa koskaan, kakan määrä mahtaa olla valtava? Myös ihmisen on hyvä ottaa silloin tällöin suolihuuhtelu! Pakkoa ei tietenkään ole!


    • älykäsihmine

      jokainen älykäs ihminen tietää sen että moottorin surma on 30tkm vaihtövälit. tottakai se kulkee samalla tapaa vaikka 200tkm vaikka vaihtaisit 50tkm välein öljyt. se vain että kun otetaan 400tkm ajettu auto johon on öljyt vaihdettu 40 kertaa tai sitten on vaihdettu 8 kertaa, niin täysin eri kunnossa on moottorit. toinen on kunnossa ja toinen loppuun ajettu.

      • Kfkfkfkfkfkfkf

        32 x 50e = 1600e. Tai 32 x 100e = 3200e.
        400tkm ajetun arvo tonnin luokkaa.

        Että enpä tiedä kannattaako investoida, jotta kone kestäisi yli puolen millin. Autosta siinä kohtaa jo leviää jotain muuta ja menee paaliin. Taksimersut poislukien, joille kilometrit tulevat nopeasti ja hintaa sekä käyttöarvoa riittää vielä 400tkm jälkeenkin.


      • PappaSeJaksaaJankuttaa

        Kukaan älykäs ihminen ei pyri siihen että autolla pitäisi päästä puoli miljoonaa. Mikä palkinto siellä odottaa? Loppuunajettu vetkula kori ja ruostetta siellä missä peltiä vielä on. Sitä paitsi 30 000 vaihtoväleillähän ajetaan satoja tuhansia, jopa puoli miljoonaa.

        "jokainen älykäs ihminen tietää sen että moottorin surma on 30tkm vaihtövälit."

        Sinulla on muuten edelleen näyttämättä ne näytöt jotka todistaisivat väitteesi moottorin surmasta.


      • höpölöpöö

        No minä en aio yrittääkään ajaa samalla autolla 20 vuotta minkä 20 000km vuotuinen ajosuorite vaatisi niin että sinä saisit hyvin pidetyn 400 000 km ajetun auton.

        Osta itse uusi äläkä uikuta siitä miten toiset pitävät biilejään.


    • rt8s

      Olen useamman long life huoltovälillä olleen vag-konsernin bensakoneen avannu ja kaikki on olleet ihan järkyttävässä öljylimassa sisältä.
      Toimii ehkä työkäytössä jossa autolla ajetaan paljon mutta en todellakaan mihinkään kauppakassiin suosittele.
      Kerta vuoteen öljynvaihto ihan minimi suomen ilmastossa.
      Maahantuojat ei välitä koska takuuajan varmaan kestää vaikkei kertaakaan vaihdettais öljyä

      • LogiikkaKehiin

        Olet tehnyt väärän johtopäätöksen havainnoistasi. Olen myös avannut ja työskennellyt kyseisten kapineiden parissa.

        VAGineissa on suunnitteluvirheestä johtuen mm. liian pienet viemäröintireijät öljyrenkaiden urissa, jolloin virtaus ei ole tarpeeksi suuri ja öljy jää rengasuraan karstoittumaan ja ajan kanssa jumittaa renkaat uriinsa liikkumattomiksi. Se ei ole öljyn (LL) eikä öljynvaihtovälin vika.

        Siksi myöskään väittämääsi ei voi yleistää kaikkien muiden merkkien ongelmaksi, ja kaikkein vähiten siksi että myös muilla valmistajilla on 30 000km vaihtovälejä ja ilman minkäänlaisia ongelmia.


      • tekoVAGineet

        Lisäksi niissä on ns. matalakitkaiset puristusrenkaatkin joissa on heikko jousivoima ja jotka eivät siedä juurikaan karstoittumista ennen kuin takertuvat uriinsa, kovakromi/nikasil- pytyt joissa mikrohoonaus joka ei kauaa kestä ennen kuin putki on peilinkirkkaaksi kiillottunut ja ei pidä öljykalvoa kuten pitäisi, sekä kaiken huipuksi ollut väärän kokoisia, siis liian pieniä mäntiä! Siitä rankasta ohipuhalluksesta joka näistä johtuu, se lietteen muodostuminen johtuu. Sitä voi vagineissa hieman ehkäistä vaihtamalla öljyt usein mutta se ei tarkoita sitä että varsinainen syy olisi 30tkm vaihtoväleissä ja muissahan merkeissä se toimiikin.


    • pilatutkoneet

      jokainen autostaan välittävä ihminen vaihtaa öljyt 2 kertaa vuodessa. ennen talvea marraskuussa ja talven jälkeen huhtikuussa sanoi ajokilsat mitä tahansa. toki useammin jos kilsoja tulee yli 20 tkm vuoteen. on ihan mulqvisti hommia tuhota moottorit 30tkm väleillä. en ajaisi sekuntiakaan autolla jolla on ajettu 25tkm samoilla öljyillä.

      näin viime vaihdossa mitä tarkoittaa asia. kun laitoin uudet diamondit sisään auton teho kasvoi tuntuvasti. öljyilä oli ajettu 12tkm. ja ihan turha sanoa että on kulunut kone. ei ole. ja vaika olisikin, kertoo tapaus silti sen että öljy tuhoutuu jo 12tkm ajossa. laadukaskin. sen voitelu ja tiivistysteho on olematon verrattuna uuteen. koneet ei hajoa mutta ne kuluu loppuun pitkillä vaihtoväleillä.

      • Jjkkkklllll

        No itse en ole koskaan mitään teholisää kokenut, vaikka mikä vaihtoväli tai öljynlaatu ollut. Ehkä kerran olin havaitsevinani käyntiäänen pehmenemistä, mutta sekin varmaan luulotautiset tai öljyn määrästä johtuvaa.


      • JaksatkinJankuttaaTyhmiä

        Se on yksinkertaisesti fyysinen mahdottomuus että öljynvaihdon myötä tulisi mitään havaittavaa tehon lisääntymistä. Silloin vanhan öljyn olisi täytynyt olla käytännössä puuroa. Kyseessä on puhtaasti psykologinen ilmiö, ns, "persdyno".

        Tuolla yllä on esitetty monia hyviä pointteja asiasta, kuten se että nykyään vaihdetaan öljyjä harvemmin kuin ennen, ja silti koneilla ajetaan pidempään kuin ennen, satoja tuhansia kilometrejä eikä mitään havaittavaa kulumista ole raportoitu eikä kukaan kyennyt esittämään. Ja sinä vain jaksat toistaa luulojasi ja samaa paskamantraasi kuin päähänlyöty papukaija.

        Voisit jo lopettaa tuon vajaamielisen jankutuksesi öljyjen "tuhoutumisineen" ja keksiä jotakin hyödyllistä mitä tekisit elämälläsi.


    • Haittaakaan

      siitä öljyn tihkummasta vaihtovälistä ei liene todettu olevan, mutta kyllähän täyssynteettisillä kahautti jo 80-luvun Hondan motilla yli puolen miljoonaa mittariin vaikka vaihtoväli oli pitkästä erittäin pitkään. Sen verran halpaa tuo kura on ettei kannata vaihtovälejä pitkittää jos koneen kesto epäilyttää. Konerempan hinnalla tekee melko monta öljynvaihtoa.

      • Pdkfkfkfkfkf

        Haittahan on raha, aika ja luonto.

        Riippuu millä kilometreillä se koneremppa on odotettavissa? Yllä esitettiin 400tkm. Silloin ei sen välttämiseksi paljon kannattaisi satsata, kun auto muista syistä jo paali-iässä.

        Entä mihin sitten varmistelun raha vedetään? Aika yleistä on sanoa hyväksi väliksi 10tk. Vaan jenkeissä huoltamot lyövät ilmeisesti 3000 mailin vaihtotarroja tuulilaseihin muistutukseksi. Eli alle 5000tkm. Viitsitkö siis ajaa 10tkm välillä, kun 5tkm pitäisi koneen varmasti paremmassa kunnossa? (Vaikka ero käytännössä ehkä mitätön)


      • Matti.itkee.kukkarossaan

        Aloittajan itku ja jankutus on melkolailla taistelua tuulimyllyjä vastaan koska 30 000km vaihtoväli alkaa olla normi. Ja siitä normista huolimatta mitään erityistä kulumista moottoreissa ei tapahdu. Volkkarit ja pseudovolkkarit ovat asia erikseen mutta niin kuin on ketjussa kerrottu, niidenkään ongelmat eivät _johdu_ öljynvaihtovälistä vaan suunnitteluvirheistä. Aloittaja ei myöskään ole kyennyt osoittamaan mitään luulojensa tueksi moottoreiden kulumisesta. Ei yhtään mitään muuta kuin omia luulojaan.

        Vaikuttaa siltä että siellä on nyt joku romujen loppukäyttäjä puliukko huolissaan siitä että ihmiset eivät huoltaisi hänelle autoja tarpeeksi hyvin, siis hänen mielestään.

        Kuitenkaan itkullaan ei ole yhtään mitään vaikutusta yhtään mihinkään. Autojen öljynvaihtoväli alkaa yleisesti olla vähintään se 30 000km ja sillä täyttyy huollon takuuehto. Uusien autojen ostajia ja käyttäjiä ei todellakaan kiinnosta jonkun puliukon itkut vaihtoväleistä, ja vieläpä noin läpinäkyvän itsekkäällä persaukisen motiivilla; huoltakaa minulle autoja. Kun uudet autot nyt huolletaan 30 000km välein ja vanhaa kalustoa poistuu koko ajan liikenteestä niin puliukonkin kannattaa totutella siihen tosiasiaan että kohta ei saa käytettynäkään muita kuin 30 000km välein huollettuja autoja. Siinähän pillittää sitten.


      • alemmuuskompleksii

        jotkut ihmiset ajattelee vain itseään. toiset ajattelee muitakin. minä ajattelen autoakin ja sitä että kestoikää tulee pidentää. siitä hyötyy luonto ja seuraava omistaja. siitä hyötyy itsekin iloisena mielentilana. sinulla on joku alemmuudentunne kun tarvii köyhiä ihmisiä pilkata.


      • Kkfkfkfkkgkgkg
        alemmuuskompleksii kirjoitti:

        jotkut ihmiset ajattelee vain itseään. toiset ajattelee muitakin. minä ajattelen autoakin ja sitä että kestoikää tulee pidentää. siitä hyötyy luonto ja seuraava omistaja. siitä hyötyy itsekin iloisena mielentilana. sinulla on joku alemmuudentunne kun tarvii köyhiä ihmisiä pilkata.

        Vaan jos se auto menee joka tapauksessa muista syistä paaliin 400tkm kohdalla (ja kestäisi pitkälläkin vaihtovälillä siihen asti) ja olet vaihtanut siihen turhaan 30 x öljyt, niin se on tuollainen 150 litraa öljyä suodattimet, minkä verran olet aiheuttanut luonnolle sekä omalle taloudellesi tappiota liian tiuhalla vaihtovälillä.
        Samoin kaikki alle 400tkm paalitetut autot menisivät tappion puolelle.

        Jos noiden 30 öljynvaihdon arvo on 3000e, vaiva ja aika, ehkä korkokin huomioiden, niin sillä 400tkm ajetulla tiuhaan öljyt vaihdetulla pitäisi siis vielä loppuelinikänsä aikana pystyä säästämään 3000e verrattuna siihen, että 400tkm kohdalla vie paaliin ja ostaa uuden. Ei taida elinkaaret tasan laskien onnistua. Koska suuri osa autoista menee paaliin muista kuin öljyyn liittyvistä syistä ja jo ennen 400tkm, niin voimme antaa tiuhaan öljyt vaihdetulle autolle korkeintaan keskimäärin 100tkm pidemmän eliniän.

        Tuon viimeisen 100tkm kustannus olisi siis paljon ajetun auton normaalien kulujen lisäksi 3000e öljynvaihto-extra. Muut korjauskulut myös jo korkeat noilla kilometreillä, kaikki osat kun ovat lopulta kulutustavaraa. Lasketaan nyt kuitenkin vertailun vuoksi vain 3000e / viimeinen satatonnia.

        Pekka Nelimarkka siis ostaa 20 000e auton, ajaa sillä 400tkm, kunnes auto menee paaliin.
        Toinen auto 20te, ostokulut yht. 40 000e, yhteiskilsat 800tkm, kolmas 60te, 1,2 milj.km., neljäs 80te, 1,6milj.km, ja elämänsä viimeinen auto 100 000e, 2 miljoonaa kilometriä.

        Ville Visuri taas ostaa 20te auton, mutta käyttää sen öljyihin 3te enemmän, jotta pääsee 500tkm. Hänen tarvitsee siis ostaa eläissään yksi auto vähemmän eli 4 x 23te = 92te / 2 miljoonaa km.

        Näinpä tiuhempaan öljyt vaihtanut säästää eläissään 8000e / 8%. Vaan on ajanut myös keskimäärin vanhemmilla autoilla ja saanut nauttia mm. takuuhuolloista yhden erän vähemmän, mikä tasaa kuluja sekä saatua käyttöhyötyä.

        Näillä luvuilla aika samantekevää vaihtaako öljyt tiuhaan? Ainakaan uutena ostavan ja uudehkona vaihtavan tuskin kannattaa vaivautua, edes omantunnonkysymyksenä, sillä hyöty auton elinkaarelle mitätön ja hänelle itselleen luultavasti nolla tai negatiivinenkin.


      • Menisit.töihin
        alemmuuskompleksii kirjoitti:

        jotkut ihmiset ajattelee vain itseään. toiset ajattelee muitakin. minä ajattelen autoakin ja sitä että kestoikää tulee pidentää. siitä hyötyy luonto ja seuraava omistaja. siitä hyötyy itsekin iloisena mielentilana. sinulla on joku alemmuudentunne kun tarvii köyhiä ihmisiä pilkata.

        Auto ei välitä siitä miten sitä huolletaan kun huolto on riittävä, jota 30tkm nykyään on, eikä sinulla ole esittää mitään joka todistaisi muuta.

        "toiset ajattelee muitakin"

        Minkä vtun takia uuden auton ostajan ja käyttäjän pitäisi ajatella jotakin loppukäyttäjä-puliukkoa? Säälittävää uikutusta.


      • tätäpäiväää
        Kkfkfkfkkgkgkg kirjoitti:

        Vaan jos se auto menee joka tapauksessa muista syistä paaliin 400tkm kohdalla (ja kestäisi pitkälläkin vaihtovälillä siihen asti) ja olet vaihtanut siihen turhaan 30 x öljyt, niin se on tuollainen 150 litraa öljyä suodattimet, minkä verran olet aiheuttanut luonnolle sekä omalle taloudellesi tappiota liian tiuhalla vaihtovälillä.
        Samoin kaikki alle 400tkm paalitetut autot menisivät tappion puolelle.

        Jos noiden 30 öljynvaihdon arvo on 3000e, vaiva ja aika, ehkä korkokin huomioiden, niin sillä 400tkm ajetulla tiuhaan öljyt vaihdetulla pitäisi siis vielä loppuelinikänsä aikana pystyä säästämään 3000e verrattuna siihen, että 400tkm kohdalla vie paaliin ja ostaa uuden. Ei taida elinkaaret tasan laskien onnistua. Koska suuri osa autoista menee paaliin muista kuin öljyyn liittyvistä syistä ja jo ennen 400tkm, niin voimme antaa tiuhaan öljyt vaihdetulle autolle korkeintaan keskimäärin 100tkm pidemmän eliniän.

        Tuon viimeisen 100tkm kustannus olisi siis paljon ajetun auton normaalien kulujen lisäksi 3000e öljynvaihto-extra. Muut korjauskulut myös jo korkeat noilla kilometreillä, kaikki osat kun ovat lopulta kulutustavaraa. Lasketaan nyt kuitenkin vertailun vuoksi vain 3000e / viimeinen satatonnia.

        Pekka Nelimarkka siis ostaa 20 000e auton, ajaa sillä 400tkm, kunnes auto menee paaliin.
        Toinen auto 20te, ostokulut yht. 40 000e, yhteiskilsat 800tkm, kolmas 60te, 1,2 milj.km., neljäs 80te, 1,6milj.km, ja elämänsä viimeinen auto 100 000e, 2 miljoonaa kilometriä.

        Ville Visuri taas ostaa 20te auton, mutta käyttää sen öljyihin 3te enemmän, jotta pääsee 500tkm. Hänen tarvitsee siis ostaa eläissään yksi auto vähemmän eli 4 x 23te = 92te / 2 miljoonaa km.

        Näinpä tiuhempaan öljyt vaihtanut säästää eläissään 8000e / 8%. Vaan on ajanut myös keskimäärin vanhemmilla autoilla ja saanut nauttia mm. takuuhuolloista yhden erän vähemmän, mikä tasaa kuluja sekä saatua käyttöhyötyä.

        Näillä luvuilla aika samantekevää vaihtaako öljyt tiuhaan? Ainakaan uutena ostavan ja uudehkona vaihtavan tuskin kannattaa vaivautua, edes omantunnonkysymyksenä, sillä hyöty auton elinkaarelle mitätön ja hänelle itselleen luultavasti nolla tai negatiivinenkin.

        Ja kaiken huipuksi kukaan ei ole missään esittänyt näyttöä siitä että öljyjä tiuhaan vaihtamalla pääsisi vaikkapa 100 000km pidemmälle kuin normaalit huollot tekemällä. Nytkin 30 000km vaihtoväleillä vedellään puolta miljoonaa.


      • OstaUusiÄläkäItke
        alemmuuskompleksii kirjoitti:

        jotkut ihmiset ajattelee vain itseään. toiset ajattelee muitakin. minä ajattelen autoakin ja sitä että kestoikää tulee pidentää. siitä hyötyy luonto ja seuraava omistaja. siitä hyötyy itsekin iloisena mielentilana. sinulla on joku alemmuudentunne kun tarvii köyhiä ihmisiä pilkata.

        "sinulla on joku alemmuudentunne kun tarvii köyhiä ihmisiä pilkata."

        Johan nyt pomppas pöljä!

        Sinä itse avaat aiheen jossa HAUKUT uusien ja muidenkin autojen huolto-ohjelmien noudattajat ÄLYTTÖMIKSI ja MULKVISTEIKSI, ja että heidän pitäisi huoltaa autojaan "paremmin" että sinä reppana saisit sitten aikanaan parempikuntoisia autoja, ja sitten kun saat siitä nenillesi niin jopa vedetään martyyrinviittaa päälle.

        Pelle tai trolli sinä olet, luultavasti molempia.


    • öljysheikki

      On kummaa ettei jengillä oo varaa vaihtaa öljyjä hieman useimmin kuin 30000km. kuitenkin on varaa ostaa se kallis auto. Veljeni osti käytetyn passatin joka myöhemmin osoittautui öljysyöpöksi ja alkoi savuttaa pahasti. Etsiessämme vikaa avasimme venttiilikopan ja näky oli järkyttävä. Kaivoimme huoltokirjan ja syy selvisi, longlife. Ilmeisesti männänrenkaat olivat karstoittuneet kiinni. Paaliin meni, sääli, oli muuten hieno ja toimiva auto mutta koneremontin hinta olisi mennyt yli auton arvon.

      • ihmeuikutusta

        Minkä takia uusia autoja ostavan "jengin" pitäisi vaihtaa useammin öljyjä kuin suositus on? Että sinä saisit sitten aikanaan omasta mielestäsi "paremmin" huolletun auton?

        Osta itse uusi auto ja vaihda siihen öljyjä vaikka 100km välein äläkä ulise siitä mitä muut tekevät, varsinkin kun ne muut toimivat ihan hyväksi havaittujen huoltovälien mukaan.


    • öljysheikki

      Vähänajetuilla öljyillä moottorin kitka on pienempi ja siten auto kuluttaa vähemmän myös polttoainetta, tätä tuskin kukaan huomioi ajaessaa sontaisilla longlifeöljyillä. Etenkin kylmällä moottorilla auto kuluttaa enemmän polttoainetta muutenkin ennenkuin lämpiää, jos öljy on vielä likaistakin niin polttoaineen kulutuksen lisääntyminen on suurempi kuluerä kuin longlife vaihtoväleillä saavutettu "säästö." Myös kylmäkäynnistyvyys ja moottorin suorituskyky on parempi puhtailla öljyillä. Itse olen aina pitänyt vaihtovälinä max. 15000 ja yhtään konerikkoa ei ole kohdalleni osunut.

      • JaksatkinLässyttää

        Luuletko ihan oikeasti että jatkuvalla itkullasi Suomi24:ssä saisit nykyään normiksi muodostuneet 30 000km vaihtovälit muutettua ja että uusien autojen ostajia kiinnostaisi itkusi? Asia ei enää muutu, lyhyisiin vaihtoväleihin ei enää palata eikä ihmisiä kiinnosta itkusi.

        Volkkariasiassakin olet niin pihalla että tosissasi luulet niiden ongelmien _johtuvan_ öljynvaihtovälistä kun oikeasti se johtuu rankoista suunnitteluvirheistä moottorissa. Monilla muilla merkeillä ei ole suunnitteluvirheitä ja 30 000 ei ole ongelma joten suunnitteluvikaiset volkkarit ovat huono esimerkki öljynvaihtovälin vaikutuksesta.

        "Moottorin kitkassa" ei ole mitattavaa eroa vähän ja paljon ajettujen öljyjen välillä, eikä yleisestä 30 000km vaihtovälistä huolimatta ole tiedossa mitään kulumisepidemiaa vaan moottoreilla tahkotaan jopa puoli miljoonaa vaihtovälistä huolimatta jolloin moottori on vielä ehjä ja tiivis mutta muu auto loppu. Materiaalit ja öljyt ovat kehittyneet, enne öljyjä vaihdeltiin 5000-10 000 välein eikä koslilla päästy sataa tuhatta moottoria korjaamatta, ja nyt 30 000 vaihtoväleillä paukutellaan puolta miljoonaa tauluun. Kuinka meinaat että uskomuksesi sopii tähän faktaan?


      • Kehitys-ei-pysähdy
        JaksatkinLässyttää kirjoitti:

        Luuletko ihan oikeasti että jatkuvalla itkullasi Suomi24:ssä saisit nykyään normiksi muodostuneet 30 000km vaihtovälit muutettua ja että uusien autojen ostajia kiinnostaisi itkusi? Asia ei enää muutu, lyhyisiin vaihtoväleihin ei enää palata eikä ihmisiä kiinnosta itkusi.

        Volkkariasiassakin olet niin pihalla että tosissasi luulet niiden ongelmien _johtuvan_ öljynvaihtovälistä kun oikeasti se johtuu rankoista suunnitteluvirheistä moottorissa. Monilla muilla merkeillä ei ole suunnitteluvirheitä ja 30 000 ei ole ongelma joten suunnitteluvikaiset volkkarit ovat huono esimerkki öljynvaihtovälin vaikutuksesta.

        "Moottorin kitkassa" ei ole mitattavaa eroa vähän ja paljon ajettujen öljyjen välillä, eikä yleisestä 30 000km vaihtovälistä huolimatta ole tiedossa mitään kulumisepidemiaa vaan moottoreilla tahkotaan jopa puoli miljoonaa vaihtovälistä huolimatta jolloin moottori on vielä ehjä ja tiivis mutta muu auto loppu. Materiaalit ja öljyt ovat kehittyneet, enne öljyjä vaihdeltiin 5000-10 000 välein eikä koslilla päästy sataa tuhatta moottoria korjaamatta, ja nyt 30 000 vaihtoväleillä paukutellaan puolta miljoonaa tauluun. Kuinka meinaat että uskomuksesi sopii tähän faktaan?

        No siihen nyt ei onneksi vaikuta jonkun keskustelupalstoilla nyyhkivän jäärän toiveet ja haaveet, 30 000km on tullut pysyäkseen ja tulevaisuudessa ympäristösyistä autonvalmistajia ja jälleenmyyjien huolto-organisaatioita painostetaan nostamaan vaihtoväliksi vähintään 50 000km - moottorin käyttöiän kestävät öljyt kunnollisella sivuvirtasuodatuksella.


    • kädetönautonkorjaaja

      Totta, se on aivan sama juttu tämä longlife kuin ne ruostutushuovat. Kun ihminen ei vaihda öljyä autoonsa tarpeeksi usein, männänrenkaat menee jumiin. Valmistajien on saatava autot kiertoon.
      Jos autoni öljy on aivan uuden näköistä ja tuntuista 10000 km jälkeen, siirryn itsekin longlifeöljyihin. Aina on öljy ollut mustaa kuraa talven jälkeen, valitettavasti.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe