Hassu ratikkalaskelma

Entinenturkulainen

Turku on laskenut, taksiin konsultit ovat laskeneet, että ratikka olisi kalliimpi kuin superbussi.

https://www.turku.fi/raitiotie

Kaikki tunnetut laskelmat maailmalta osoittavat, että ratikka on elinkaarikustannuksiltaan bussivaihtoehtoja kolmanneksen halvempi runkoreiteillä. Toki investointikustannusten saadaan bussilla näyttämään edulliselta, kun unohdetaan tarve vahvistaa katujen pohja.

Suunniteltu reitistä on yhtä huono kuin Helsingissä. Lienee sama konsulentti? Kannattaa aloittaa keskustasta ja tehdä ensin käytännössä vanha ykkönen ja sen jälkeen rengasreitti pitkille kaduille. Vasta keskustan perusreitistön teon jälkeen kannattaa lähteä tekemään pistoja ulos. Tukholma toteuttaa raitiotielinjastoa juuri näin.

Todellisuudessa, jos Raision suunta nähdään tärkeänä, kannattaisi kansantaloudellisesti siirtää pääkaupunkiseudulta vapautuva Sm2 kalusto Turkuun ja mm. sähköistää Uudenkaupungin rata. Turku - Uusikaupunki, Turku - Salo ja Turku - Loimaa lähiliikenne tuo täysin uusia mahdollisuuksia seudulle.

22

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuumin

      miksi ratikat Turusta aikanaan lopetettiin? Silloin asiaan oli "hyvät" syyt. Turha vinkua enää takaisin. Vai onko silloiset päättäjät olleet väärässä? Tai nykyiset,jotka koittaa asiaa pyörtää? Ei kai??

      • anteks.kauhiast

        Ai oliko Turussa hyvät syyt raitiotien purkuun?

        Samalla 1960-luvulla Helsinki seurasi Saksankielisen Euroopan trendeiä ja kehitti omaa järjestelmäänsä vähitellen. Koko ajan kansa oli raitiotiensä kehittämisen kannalla. En muista, että kukaan Stadilainen olisi koskaan halunnut lopettaa omaa spåralinjaansa. Niinpä metronkaan takia ei ole purettu yhtäkään metriä spårakiskoa. Lisää on rakennettu jatkuvasti, vähän kerrallaan.


      • ratikka3
        anteks.kauhiast kirjoitti:

        Ai oliko Turussa hyvät syyt raitiotien purkuun?

        Samalla 1960-luvulla Helsinki seurasi Saksankielisen Euroopan trendeiä ja kehitti omaa järjestelmäänsä vähitellen. Koko ajan kansa oli raitiotiensä kehittämisen kannalla. En muista, että kukaan Stadilainen olisi koskaan halunnut lopettaa omaa spåralinjaansa. Niinpä metronkaan takia ei ole purettu yhtäkään metriä spårakiskoa. Lisää on rakennettu jatkuvasti, vähän kerrallaan.

        antteeks ny munkin pualest, mut ratikka lakkas Turus kulkemast vasta 70-luvun puolel.:-))


      • exratikankäyttäjä

        päätäjille syötettiin dieselpihviä joka käänteessä ei ollut muuta vaihtoehtoa hyväveliyhteisö oli voimissaan kuten vieläkin


    • junalla

      Paikallisjunaliikenteen ja bussien yhdistelmä voi sopia Turkuun parhaiten.

    • Kukamaksaa

      Mistä löytyy se 500 miljoonaa velkaa, vai korotetaanko lippujen hintoja ja veroja ?
      Näitä ei voi tehdä ainakaan autoilijoiden maksettavaksi, nyt jo kupataan 10 kertaa enemmän mitä saadaan.

      • Entinenturkulainen

        Investointi on suuri, mutta pitkällä aikavälillä pystytään säästämään merkittäviä summia rahaa. Velkaa saa erilaisilta investointirahastoilta, mutta osin tämänkaltaiset hankkeita voi rahoittaa EU-rahoituksella ja valtiokin tulee varmaan mukaan jollakin osuudella.


    • KiitosEtuKäteen

      "Kaikki tunnetut laskelmat maailmalta osoittavat, että ratikka on elinkaarikustannuksiltaan bussivaihtoehtoja kolmanneksen halvempi runkoreiteillä."

      Heitätkö jokusen esimerkin mainitsemiisi laskelmiin, niin voimme tutustua niihin paremmin?

      • Entinenturkulainen

        Leeds on hyvä vertailukohta. Ensin puuhattiin ratikkaa, joka kaatui liian korkeisiin kustannuksiin. Sitten superbussia, josta todettiin, että se on vielä kalliimpi.


    • ratikallakulkenut

      aikoinaan lobbarit syötti kaupungin koneistolle dieselpihviä ja kaikenlaista muuta jotta asiat menis läpi koritehtaat ja sisu ja muut alustojen myyjät tiiviisti mukana toteuttamassa visiota kiskottomasta kaupungista turuntaudin siis lahjusten voimalla alkaako sama meininki nyt toisinpäin asiat voi hyvin varmistaa jos lukee aikakauden lehtijutut

    • veneilyjuttuja

      Minä ajattelin sellaista matkaa, eli Turussa teillähän jotkut venepäivät, ja Kokkalaisilla meripäivät.... Savonlinnalaisillakin olisi juttuja.... kesän suunnitelmia.

      Pitäisi vielä suunnitella enemmän, mutta nopeusveneet ja sellaisesten jutut ehkä venepäivillä kiinnostaisivat :)

      Oopperajuhlat nyt Olavin Linnassa ei olisi kuitenkaan pääkohde.

    • Ei.ole.varaa.ratikkaan

      Onhan se nyt selvääkin selvempi asia, että ratikka tulee noin 6 kertaa superbussia kalliimmaksi.

      • Entinenturkulainen

        Kannattaa ihan oikeasti opetella hieman talousmatematiikkaa. Elinkaarikustannuksiltaan tarkoitetaan sitä, paljonko kokonaisuuteen uppoaa rahaa koko sen käyttöaikana. Ratikka on runkolinjoilla noin 1/3 halvempi kuin bussi. Siinä ei ole merkittävää eroa, onko bussi tavallinen vai ihan super.

        Alkuinvestointi on ratikassa korkeampi kuin bussivaihtoehdossa. Se ei tarkoita, että bussi olisi missään mielessä halpa vuosien kuluessa.


      • purkukulut

        Ratikkajärjestelmän purkaminen on kallista. Ratakiskosta ei paljon saa romurautana.


      • 2x.kulut
        Entinenturkulainen kirjoitti:

        Kannattaa ihan oikeasti opetella hieman talousmatematiikkaa. Elinkaarikustannuksiltaan tarkoitetaan sitä, paljonko kokonaisuuteen uppoaa rahaa koko sen käyttöaikana. Ratikka on runkolinjoilla noin 1/3 halvempi kuin bussi. Siinä ei ole merkittävää eroa, onko bussi tavallinen vai ihan super.

        Alkuinvestointi on ratikassa korkeampi kuin bussivaihtoehdossa. Se ei tarkoita, että bussi olisi missään mielessä halpa vuosien kuluessa.

        Hesassa on käytössä molemmat. Siellä on kilometrikustannukset bussiliikenteesä noin puolet siitä mitä ratikalla. Ratikkaa ei saa millään matematiikalla ainakaan busseja halvemmaksi. Eri asia olisi jos käyttöönotto maksaisi murto-osan, mutta kun asia on juuri päin vastoin.

        Ratikkajärjestelmän ajaminen on pienen ryhmän "käärmettä pyssyyn" hanke, jonka maksajiksi joutuvat muut kuin siitä taloudellisesti hyötyvät. Tampereella kävi vahinko ja siitä saavat tamperelaiset "nauttia" vuosikymmeniä. Puoli miljardia ei ole mikään pikkusumma. Siinä saattaa Sähkölaitoskin mennä pesuveden mukana...

        Alemmuuskompleksista kärsivät ostavat usein Bemarin. Vähän samaa on havaittavissa näissä pikkukaupunkien ratikkahankkeissa. Yritetään näyttää isommalta kuin ollaankaan. Ja lopuksi loppuu rahat ja pitää myydä se Bemari. Turullahan on tästä onneksi jo kokemustakin.


      • Entinenturkulainen
        2x.kulut kirjoitti:

        Hesassa on käytössä molemmat. Siellä on kilometrikustannukset bussiliikenteesä noin puolet siitä mitä ratikalla. Ratikkaa ei saa millään matematiikalla ainakaan busseja halvemmaksi. Eri asia olisi jos käyttöönotto maksaisi murto-osan, mutta kun asia on juuri päin vastoin.

        Ratikkajärjestelmän ajaminen on pienen ryhmän "käärmettä pyssyyn" hanke, jonka maksajiksi joutuvat muut kuin siitä taloudellisesti hyötyvät. Tampereella kävi vahinko ja siitä saavat tamperelaiset "nauttia" vuosikymmeniä. Puoli miljardia ei ole mikään pikkusumma. Siinä saattaa Sähkölaitoskin mennä pesuveden mukana...

        Alemmuuskompleksista kärsivät ostavat usein Bemarin. Vähän samaa on havaittavissa näissä pikkukaupunkien ratikkahankkeissa. Yritetään näyttää isommalta kuin ollaankaan. Ja lopuksi loppuu rahat ja pitää myydä se Bemari. Turullahan on tästä onneksi jo kokemustakin.

        Keski-Euroopassa on rakennettu lukuisia light rail ratkaisuja Turun kokoisiin ja vähän pienempiinkin kaupunkeihin viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ja lisää on tulossa. Kyse on yleensä puhtaasti rahasta. Ratikka on elinkaarikustannuksiltaan edullisin vaihtoehto.


      • Entinenratikka

        Ratikka on menneisyyttä, tulevaisuudessa joukkoliikennekin kulkee kaupungissa automaattiohjauksella, eikä todellakaan missään kiskoilla. Joukkoliikenteen pitää olla joistavaa ja reittien helposti muunnettavissa, raideliikenne sopii vain pääreiteille rautateille. Ei ole halvempi vaihtoehto edes nyt, saati tulevaisuudessa, saavat huomata Tampereellakin minkä virheen tekivät.


    • AjatteleeErkki

      Tosiaankaan mitään tutkimuksia ei edes tarvita, koska Helsingistä on tieto jo saatavilla. Raitiovaunun kustannus liikenteessä puolet suurempi ja kiskot till !
      Turku on pikkukaupunki ja joukkoliikenteessä linja-auto ehdottomasti edullisin, liikenne sujuu yritysten voimin ja organisaatio vaatii vähiten omaa henkilökuntaa.
      Pieni joukko Vihreitä nudisteja on ottamassa järjettömiä velkoja toisten maksettavaksi utopistisillä väitteillään. Jos joku nyt on oikeasti köyhän asialla, niin stoppi tähän ja heti, kunnallisvero ei ole progressiivinen ja verotusoikeudesta on puolet putoamassa kunnilta maakunnille.

    • Hullunhanke

      Turun kaltaiseen tuppukylään raitiotiehanke investointina on aivan järjetön. Turussa tuskin ennen vuotta 2030 kulkisi vielä yhtäkään ratikkaa, tekniikka busseissa olisi jo ajanut ohi. Miettikääpä nyt mikä kilometrimäärä täällä revittäisiin katuja auki ja upotettaisiin ratakiskoa katuun ja vielä satoja kilometrejä vaijereita ja kaapelia talojen seiniin ja tolppiin ym. . Olen matkustanut ratikassa silloin kuin niitä Turussa vielä oli, hyvä kun niistä päästiin. Konsulentti=tuote-esittelijä, konsultti=asiantuntija.

      • Entinenturkulainen

        Ratikka on runkolinjoilla 1/3 halvempi kuin bussiratkaisu. Turulla ei ole varaa busseihin.


    • kijuyuh

      Turku on tosiaan tuppukylä, eikä varmaankaan tästä kauhean nopeasti kasva.
      Täällä ei nyt tarvita ratikkaa tai mitään superbusseja, asiaa voisi ehkä harkita 30 vuoden päästä uudelleen, mutta uskoisin että tilanne olisi silloinkin sama kuin nyt.
      Föli toimii.


      Ps. Ratikan puolesta puhujat jankkaa että superbussin elinkaari olisi 12 vuotta ja ratikan 40 vuotta.
      Olisi kiva nähdä missä kunnossa olisi 39 vuotta kulkenut ratikka.

      • Entinenturkulainen

        Hyvälaatuinen ratikan elinkaari ei ole 40 vuotta, vaan jotain 50 - 100 vuoden välillä. Helsingissä Valmetit ovat vuosilta 1973-75. Ne ovat yli neljäkymmentävuotiaita ja käyttöikää olisi toinen sama lisää, mutta helsinkiläisistä vihreistä on kiva käyttää veronmaksajien rahoja uusiin raitiovaunuihin.

        Toinen ääripää ovat Helsingin Variottamit, jotka ostettiin vuosituhannen vaihteessa. Rakenne on täysi susi, eikä kestä näissä olosuhteissa. Lisäksi ne kuluttavat kiskoja kohtuuttomasti, mikä nostaa kustannuksia merkittävästi. Tämä oli myös virheiden moka. Vaativat esteettömiä vaunuja tilanteessa, jossa niitä ei ollut markkinoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3440
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2912
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2790
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2688
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2594
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2395
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      1962
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1827
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1733
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      154
      1596
    Aihe