Auton osto ilman luottotietoja

uusitilanne

Meneekö auto ulosmitattavaksi, jos sen omistaja on ajokortiton ja haltijaksi merkitään luottotiedoton?

13

3949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asffs3535

Riippuu ihan auton arvosta, alle 2-3000 autoja ei ulosmitata. Muuten kyllä menee eli haltija ei ole "suojattu"

• No-just-joo-

????? Meinaat että ulosotossa olevalta auton haltijalta ulosmitataan omaisuus jota HÄN EI EDES OMISTA??? Kyllähän maailmassa paljon outoa tapahtuu mutta ei nyt sentään niin pitkälle ole menty että ihmiseltä viedään hänen omaisuutensa jonkun toisen ihmisen velkojen tähden!

Eli vastauksena alkuperäiselle: auton omistajalla ei tarvitse olla ajokorttia (mikään laki ei siihen velvoita) ja hän saa vapaasti antaa auton jonkun toisen haltuun, eli haltijaksi merkitään tuo toinen. Vaikka haltijalla olisi ulosotossa miten paljon hyvänsä, ja auto miten arvokas hyvänsä, sitä ei tietenkään ulosmitata niin kauan kuin auton OMISTAJA itse ei joudu ulosottoon.

Huom! Luonnollisesti auton ostajan pitää olla siinä asemassa että hän itse todellakin pystyy ostamaan auton omilla rahoillaan. Jos tehdään niin että velallinen antaa rahat auton ostoon, niin tuohan tietysti menee velallisen epärehellisyydeksi ja siitä joutuu kyllä kuseen.

• asffs3535
        No-just-joo- kirjoitti:

????? Meinaat että ulosotossa olevalta auton haltijalta ulosmitataan omaisuus jota HÄN EI EDES OMISTA??? Kyllähän maailmassa paljon outoa tapahtuu mutta ei nyt sentään niin pitkälle ole menty että ihmiseltä viedään hänen omaisuutensa jonkun toisen ihmisen velkojen tähden!

Eli vastauksena alkuperäiselle: auton omistajalla ei tarvitse olla ajokorttia (mikään laki ei siihen velvoita) ja hän saa vapaasti antaa auton jonkun toisen haltuun, eli haltijaksi merkitään tuo toinen. Vaikka haltijalla olisi ulosotossa miten paljon hyvänsä, ja auto miten arvokas hyvänsä, sitä ei tietenkään ulosmitata niin kauan kuin auton OMISTAJA itse ei joudu ulosottoon.

Huom! Luonnollisesti auton ostajan pitää olla siinä asemassa että hän itse todellakin pystyy ostamaan auton omilla rahoillaan. Jos tehdään niin että velallinen antaa rahat auton ostoon, niin tuohan tietysti menee velallisen epärehellisyydeksi ja siitä joutuu kyllä kuseen.

No ei tietenkään mutta kyllä aloittajan kyssäristä paistuu läpi se että hän ostaa auton ja laittaa sen kortittoman kaverin nimiin, itse tulee haltijaksi. Eli piilottaa näin ollen omaisuutta.

Voin toki olla yhtä sinisilmäinen ja väärässä :)

• Tuomari.Turmio

Auto paalataan, omistaja tervataan ja haltija höyhennetään. Ennen heittämistä kiven sisään.

• epärehellistäkö

Kuvitellaan perusperhe. 2 aikuista ja 2 lasta. Isällä on ajokortti ja isä menettää luottotietonsa. Talo
      on äidin nimissä. Voivatko he tässä tilanteessa hankkia perusauton koko perheelle aloittajan taktiikalla?

• järjestelyjävain

Auton omistaja saa päättää itsenäisesti kuinka auton paperit laitetaan. Hän myös vastaa asetelman laillisuudesta. Mutta päällisin puolin kyllähän niin voi olla että perheenjäsen omistaa ja toinen perheenjäsen hallitsee. Yhteisistä perheen menoista ei voi päätellä kuka maksoi automaksun ja kuka vastikkeen.

• Ei.noin.helppoa

>> Meinaat että ulosotossa olevalta auton haltijalta ulosmitataan omaisuus jota HÄN EI EDES OMISTA??? Kyllähän maailmassa paljon outoa tapahtuu mutta ei nyt sentään niin pitkälle ole menty että ihmiseltä viedään hänen omaisuutensa jonkun toisen ihmisen velkojen tähden!>>

Kyllä tasan tarkkaan näin tapahtuu. Ulosotto käyttää irtaimen omaisuuden (esim. auto) kohdalla ns. hallintaolettamaa ja vie tavaran mennessään. Jos "oikea omistaja" vastustaa tätä, hän tekee asianmukaisen ulosottovalituksen ja saattaa saada tavaransa takaisin. Sellainen "kaverin nimiin" hankittu omaisuus on ikivanha kikka, jonka jokainen ulosottomies tuntee ja johon laki on jo etukäteen varautunut .

Katso tarkemmin ulosottokaaren neljäs luku:
      - 10 § Velallisen hallinnassa oleva irtain omaisuus
      - 14 § Keinotekoinen järjestely

• eiautomaattisesti

Ylläolevaa menettelyä käytetään silloin, jos velkaa ei muutoin saada perittyä. Vielä pitää huolehtia siitä ettei ulosmittaus loukkaa omistajan oikeutta. Jos siis luottotiedottomalla on täyspäivätyö, josta jo ulosmitataan kolmasosa, niin ei kyllä täyty edellytykset irtaimen ulosmittaamiselle. Samoin luottotiedoton voi tarvita autoa elinkeinoa saadakseen.

• Autoitselläkin

Auton voi omistaa toinen henkilö. Vaikka perheen alaikäinen lapsi. Uo yleensä antaa olla n.3000e arvoisen auton, jos auto on yli 3000e ja velaton. Kannattaa omistajaksi laittaa perheen jäsen, joka ei ole uo:ssa. Omistaja saa olla alaikäinen, jos auto on velaton, nimittäin autorahoitus oltava täysi-ikäisellä. Autolla saa olla useampikin omistaja. Auton omistajan ollessa alaikäinen on vakuutusta otettaessa oltava täysi-ikäinen haltija 2. Siihen kelpaa uo:ssa olevakin.
      Esim. Jos vanhemmat ovat joutuneet uo:n ja lapsi on 16v. Auto maksettu, mutta arvo 12000e. Auton voi laittaa 16v lapsen omistamaksi, mutta toiseksi haltijaksi toinen vanhemmista. Tällöin vakuutuksen voi ottaa vanhempi, jolla on todennäköisesti täydet bonukset käytössään.
      Toivottavasti tästä oli apua.

• Neuvoton18

Nimellisesti laita auto ulkopuolisen ihmisen nimiin ja minä voisin ruveta omistajaksi ja kaksi haltijaa joka auton omistajana ja sinä yhtenä ihmisenä.
      Jos tarvitset yhteystietoni laita oma sähköpostisi tiedot niin vastaan sinulle.
      Auton omistajaksi ei voi laittaa luottotiedotonta ihmistä ja vakuutukset olla omistajan tai haltijan nimissä.

• 5686588

"Auton omistajaksi ei voi laittaa luottotiedotonta ihmistä "

Mihinkäs tuon perustat ????? Luottotiedoton voi todellakin olla vaikka 10 auton omistaja.. Vakuutukset tosin joutuu maksamaan kerralla vuoden etujäteen eikä kaskoja saa.

• Pjczzzzz

Olen ulosotossa. Puolisolla on kaksi osamaksuautoa ja toisella ajan minä ko kolmatta vuotta. Mulla pitkä työmatka, 200km päiväsä. Koti osti puoliso omiin nimiin ja olen myös osallistunut kuluihin joka kuukausi.

• Anonyymi

Voiko auton haltija estää auton omistajan autonmyynnin

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1297
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      135
      1043
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      897
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      846
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      54
      822
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      774
    Aihe