Onko moraali kaikille sama?

PodinpaVaan

Onko moraali objektiivista (kaikille sama) vai subjektiivista eli jokaisella on oma henkilökohtainen moraalikäsitys ja mitään yleismaailmallista oikeaa tai väärää moraalia ei ole?

Useimmat uskonnot vastaavat, että moraali tulee Jumalalta. Tällöin moraali on tietenkin kaikille sama eli objektiivinen, koska oikea ja väärä on Jumalan käsitys asiasta. Mutta ratkaiseeko tämä moraaliongelman? Mielestäni ei. Pohjimmiltaan jokaisen ihmisen pitää muodostaa oma moraalikäsitys, Meillä ei ole tietoa Jumalallisesta moraalista, vaikka sellainen olisikin olemassa. Samoin, jos oma moraalikäsitykseni on ristiriidassa auktoritäärisen itsevaltiaan moraalikäsityksen kanssa, niin millä periaatteella tiedämme kumpi meistä on oikeassa. Jos jumala esimerkiksi sallisi orjuuden, niin onko se tällöin moraalista - mielestäni ei.

Toinen mahdollinen moraalin lähtökohta on sosiaalinen tai yhteiskunnallinen. Olemme sosiaalinen eläin, jolla on empatiakyky ja vahva vaisto suojella omia läheisiämme - etenkin lapsiamme. Ihmiselle luonteenomaista on myös reiluuden-käsite ja yhteistyöalttius, jota ei juuri löydy edes läheisimmäisiltä lajikumppaneiltamme.

Itse katson, että moraali on sekä objektiivista että subjektiivista. Lähes kaikki ihmiset uskontotaustasta riippumatta hyväksyvät seuraavan moraalin peruskulmakiveksi/periaatteeksi:

"Moraalista on toimia siten, että tuottaa toisille *tietoisille* olennoille mahdollisimman vähän vahinkoa, kärsimystä tai mielipahaa."

On kuitenkin vaikea sanoa, että tulkitsemme ylläolevaa periaatetta samoilla kriteereillä. Miten esimerkiksi selitämme, että on moraalista syödä lihaa silloinkin, kun liharavinnon voi ilman haittoja korvata kasviruokavaliolla? Onko ihmisen mielihyvä arvokkaampi kuin eläimen henki? Lihansyöjänä myönnän, että vegaanius on moraalinen hyve muttei vältämättä velvoite. Näin ollen moraalista tai vähintäänkin moraalinpainotuksesta tulee subjektiivista - yhteiskunnallisista säännöistä riippuvaa. Ei ole hyvää keinoa määritellä kenen moraalipainotus on se oikea ja kenen on väärä.

Eli minun väittämä:
1. Moraalin peruskivi "minimoida kärsimys toisille tietoisille olennoille" on objektiivinen.
2. Mutta koska edellistä voidaan painottaa räikeästi eri tavoilla (oma kärsimys vs toisten kärsimys) niin käytännön moraali on lähes aina subjektiivista - jokaisen omasta harkinnasta/tulkinnasta riippuvaa.

9

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DDD

      ulkoistutettu moraalielämä

    • Jokainen joka lukee samaa kirjaa käsittää lukemansa eri tavalla.

      Moraali on siinä mielessä objektiivista, että se perustuu geeneihin. Noin 50 prosentilla on geeni, joka tekee heistä eettisiä ja juovuksissa raivoisia. Toisella 50 prosentilla on geeni, joka tekee heistä esteettisiä ja juovuksissa iloisia.

      Luulen, että ympäristö kyllä kykenee evoluutiomekanismien avulla muokkaamaan perimää. Eli nuo eettiset olivat luola-aikakaudella metsästämään lähteneitä miehiä, jotka hankkivat liharavinnon yhteisölle. Sen sijaan esteetikot olivat kotiin jääneitä naisten ja lasten helmoissa viihtyneitä keräilijöitä. Heillä on yhä taipumus keräillä tavaroita.

      Ihminen on psyko-FYYSINEN kokonaisuus. On otettava huomioon, että huolimatta siitä millä tavoin geenit ovat muokkautuneet niin nykyisin geenit säätelevät paljon sitä miten moraali koetaan.

    • Triinailon

      Riippuu jäiden paksuudesta ja indeksien ohuudesta, eikä niin kankaista.

    • mitälie

      Moraali on yhteisöllinen ominaisuus jonka yksilö kokee subjektiivisesti niinkuin kaiken muunkin.

    • nihietkejorp

      Moraali on objektiivista eli toiminnan oikeus/vääryys johtuu toiminnan ominaisuuksista. Moraaliset ominaisuudet ovat objektissa, toiminnassa. Moraalinen arviointi tapahtuu subjektissa, moraaliset mielipiteet ovat subjektiivisia.
      Veden lämpötila on veden objektiivinen ominaisuus (koska se on objektissa havainnoijasta riippumatta). se tuntuuko vesi haalealta vai viileältä on subjektiivista (koska arvostelma syntyy havainnoivassa subjektissa).
      Moraalin objektiivisia ominaisuuksia tutkivat moraalifilosofia ja etiikka. Ihmisillä on subjektiivisia käsityksiä siitä mikä on oikein/väärin. Näitä käsityksiä tutkivat esim. sosiologia ja psykologia.

      Omien subjektiivisten mieltymysten havainnointi ei tee moraalista yhtään vähemmän objektiivista. Jokin voi olla oikein, vaikken haluaisikaan tehdä sitä. Oma, todellinen kärsimys painaa vaakakupissa jo enemmän. Mutta voiko yli yhden kärsimyskykyisen olennon kärsimyksen sallimisen perustella sillä, että haluan välttää omaa kärsimystäni? Mielestäni oman kärsimyksen vältttely on egoistinen perustelu, ei moraalinen. Rehellisempää kuin väittää moraalin muuttuvan subjektiivisten preferenssien mukaan olisi myöntää, että emme aina halua toimia oikein.

      Puheet moraalitajunnan geneettisestä perustasta eivät ole puhetta moraalista vaan biologiasta tms., aivan samaan tapaan kuin puhe matemaattisen tajunnan geneettisestä perustasta ei ole matematiikkaa vaan biologiaa. Ts. sen selittäminen, miksi ihmisille on kehittynyt moraalinen ymmärrys ja erilaisia moraalinormistoja ei kosketa moraalia, kuten myöskään keihäänheiton ja kuvataiteellisen tajunnan yhteydellä spekulointi ei vastaa kysymykseen siitä, mitä on taide.

    • Moraalirealisti

      Objektiiviset moraalinäkemykset koskettavat itse asiaa. Vastaavasti subjektiivisten moraalikäsitysten kohdalla puhumme vain omista moraalisista tunteistamme, (emotivismi). Jako ei ole kuitenkaan jyrkkä, sillä sekä objektivistit ja subjektivistit voivat olla ainakin joissain moraalisissa kysymyksissä täysin samaa mieltä.

      Moraali voidaan jakaa myös moraalirealismiin ja moraalirelativismiin, Moraalirealismin mukaan moraali on maailmassa tosiasioina riippumatta siitä, onko ihminen itse moraalinen. Relativismilla puolestaan tarkoitetaan etiikan teesiä, jonka mukaan moraaliväitteen pätevyys riippuu joko sen esittäjästä, historiasta, olosuhteista, yhteiskunnasta tai kaikista näistä.

      Toisaalta moraali ei ole yhteiskunnallinen vakio, sillä se muuttuu ihmisten ja yhteiskuntien mukana. Moraali voi myös välineellistyä, mikä nähdään mm. poliittisessa keskustelussa. Kulttuuri-ilmiönä moraali on sidoksissa maan lakeihin, perinteisiin ja erilaisiin tapoihin.

      Sitten esittämiisi väitteisiin: Mielihyvä ja kärsimys ovat yksilöllisiä tunnetiloja, joten ne eivät voi olla pelkästään objektiivisia. Puolestaan käytännön moraali perustuu paljolti yksinkertaisiin peukalosääntöihin, juridiikkaan ja sekä kirjoitettuihin, että kirjoittamattomiin sääntöihin ja määräyksiin, joten ne eivät voi olla pelkästään subjektiivisia.

    • Ihminen, joka ajattelee vain toisia, muodostuu helposti heikoimmaksi lenkiksi ja taakaksi muille ihmisille.

    • viimeksi

      Taistelu olemassaolosta on loppujen lopuksi se ainoa oikea moraali.

    • pah_

      Lyhyesti pohtijalle hieman pohdittavaa.

      Jos jätetään uskonnot pois keskustelusta, joudutaan kysymään, kuinka moraali voisi olla objektiivista perustaltaan. Olemmehan ihmisiä eikä esim. eläimillä katosta olevan moraalia (tosin joillakin apinalajeilla esiintyy vastaavaa käyttäytymistä kuin ihmisillä joissakin tilanteissa esim. ruoan jakaminen oikeudenmukaisesti).

      Edellä sanottuun vitaten väitän moraalin olevan ihmisten keskinäinen "sopimus" ja siis perustuen ihmisten käsityksiin oikeasta ja väärästä. Filosofit sanovat tällaista intersubjektiiviseksi erotukseksi subjektiivisesta, jolloin moraali olisi vain yhden yksilön moraalia, ts. siis kenen tahansa määrättävissä, mikä olisi oikein ja väärin.

      Esität moraalisen väittämän:
      "Moraalista on toimia siten, että tuottaa toisille *tietoisille* olennoille mahdollisimman vähän vahinkoa, kärsimystä tai mielipahaa."

      Tämä väittämäsi ei ole itsestään selvä. Mielestäni se on väärä väite. Jos tavoite olisi tuottaa pelkästään mahdollisimman vähän kärsimystä, moraali olisi erittäin kapea. Entä jos jollakin teolla voisit tuottaa hyvin paljon hyvää suurelle joukolle ihmisiä, mutta joillekin yksilöille joutuisit tuottamaan samalla vähäisessä määrin kärsimystä? Väitteesi mukaan tuollainen teko olisi väärin. Olen eri mieltä.

      Väitettä tulisi korjata: "Moraalista on toimia siten, että tuottaa toisille *tietoisille* olennoille mahdollisimman paljon hyvää samalla aiheuttamatta kenellekään vähäistä suurempaa vahinkoa, kärsimystä tai mielipahaa."

      Pohdit myös lihan syönnin moraalia. " Onko ihmisen mielihyvä arvokkaampi kuin eläimen henki? "

      Mikä arvo eläimelle on sen hengellä? Oletetaan käsiteltävän tavanomaisia teuraseläimiä. ne tajuavat kipua ja kärsimystä, mutta niiden elämä ei ole samalla tavalla tietoista kuin ihmisillä. Hengissä olemisella ei ole niille itseisarvoa. Selvää on, että kärsimystä tulisi niille välttää, jos se on mahdollista, mutta eläimen tappaminen, jose se tapahtuu kivuttomasti on moraalisesti oikein. Ihmiset, jotka käyttävät eläimen lihan ravinnokseen hyötyvät ja lihan syönti tuottaa siten monille ihmisille paljon hyvää. Vertaa edellä korjattuun väitteeseen.

      "1. Moraalin peruskivi "minimoida kärsimys toisille tietoisille olennoille" on objektiivinen."

      Väärin. Se on virheellinen. Ks. edellä.

      "2. Mutta koska edellistä voidaan painottaa räikeästi eri tavoilla (oma kärsimys vs toisten kärsimys) niin käytännön moraali on lähes aina subjektiivista - jokaisen omasta harkinnasta/tulkinnasta riippuvaa."

      Väärin. Moraali on ihmisten keskinäinen "sopimus". Subjektiivinen moraali olisi kenen tahansa määrättävissä. Mummon potkijakin voisi väittää toimivansa oman subjektiivisen moraalinsa mukaan oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7839
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4482
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2188
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1915
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1765
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1669
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe