Suolistovaivat pilaavat elämääni

laiskasuoli

Hei. Olen vielä kouluikäinen nuori ja olen jo pitkään (sanoisinko, että kohta tulee täyteen vuosi) kärsinyt vatsavaivoista. Aluksi en antanut tämän paljoa häiritä elämääni, mutta noin puoli vuotta sitten mahavaivat alkoivat olla jokapäiväistä. Lukenut olen lukuisia kertoja eri mahdollisuuksia sairauksista tähän vaivaan liittyen netistä, mutta lääkäriin en ole vieläkään mennyt tai kertonut asiasta kenellekään muulle. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että minulla on ärtynyt suoli. Koulua on vaikea käydä, koska yritän väkisin peittää tätä ja sitten alkaa tunnilla ne pierukohtaukset, jotka yritän estää kaikin keinoin. Maha äänehtii melkeinpä koko ajan. Nyt sitten pitäisi alkaa muuttamaan ruokavaliota FODMAPIN avulla? Olen laiska ihminen, enkä jaksa tehdä tälläisia muutoksia, mutta nyt näyttää tosissaan siltä, että jotain on tehtävä. Argh! Miksi justiinsa minulle tälläinen piti tulla? Haluaisin olla normaalisti kavereiden kanssa, mutta koko ajan pitää ajatella vain sitä, että en varmasti haise tai pieraise heidän lähellä. Varmasti ovat haistaneet hajun, kun päästän vahingossa pienen pierun, mutta kukaan ei ole ainakaan vielä tullut sanomaan, että "Hyi ku sä haiset!" tai muuta vastaavaa. En tiedä edes, miksi kirjoitin tämän tänne, mutta halusin purkaa johonkin tuntemukseni. Lääkäriin pitäisi varmasti mennä katsomaan, että mikä minulla on, mutta tuntuu niin monimutkaiselta, kun ensin pitäisi kertoa vanhemmillekin tästä ja en tykkään avautua. Stressaa tämä. Taidan ensin kokeilla ruokamuutoksia "salaisesti" ja katsoa sitten tulos. Sitten myös stressi pois kyseisestä asiasta. Ehkä helpottaa?¿

PS. Päivittelen tänne kuulumisia sitten. Ehkä.

6

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä.tulee

      Hei ! Helpotan sinua, ärtynyt suoli ei kuitenkaan ole sairaus, se on vain oire, esimerkiksi stressistä tai jostain sinulle sopimattomista ruoista.
      Eli vältä sellaisia ruokia, jotka voivat aiheuttaa vatsavaivoja ja voivat aiheuttaa lisää kaasuja mahaan.
      Kaikilla on kaasuja, kaikkia pierettää. Ei se mikään häpeä ole.
      Keljua vaan, ettei aina tilanne ole sopiva, että voisi päräyttää ylimääräiset kaasut ulos :)

      Mieti, minkä ruokien arvelet aiheuttavan ongelmia suolistollesi.
      Jotkut hedelmätkin sisältävät paljon sokeria, joka alkaa "käymään" vatsassa ja aiheuttaa ilmaa ja kaasuja ja kivuliaisuutta.
      Ilmavaivat on ne, jotka aiheuttaa ainakin puolet kivun tunteesta vatsassa.
      Myös hiilihapotetuissa juomissa on sitä ilmaa.
      Usko pois, saat kyllä vatsasi rauhoittumaan !

    • eihätää

      Sellaiset vatsavaivat pitää tietenkin tutkia ja laittaa kuntoon. Vatsan ja suoliston kuntoon voi monet asiat vaikuttaa https://goo.gl/UKGzuB , mutta tärkein asia on tietysti se mitä syö, eli ruokavalio. Omin päin voi kokeilla, mikä ruokavalio sopii omalle vatsalle parhaiten. Jos kotikonstit ei auta, niin lääkäri auttaa sitten.

    • Hajuton.näätä

      Minua pierettää pitkän ajan kerralla melkein joka ilta, siis todellakin paljon enemmän kuin parikymmentä pierua/vrk, jonka sanotaan olevan normaali. Syön terveellisesti ja liikun paljon. Tiedän, että jokin ruoka sen tekee, tykkään raasteista, kaalesta, lantusta, nauriista, sipulista, piimästä, hedelmistä ja syön niitä sydämeni halusta. Ja ihmeellistä on se että pieruni ei haise kuin ihan harvoin. Yleensä vain silloin, kun syön jossain ruokalassa, pahimpia ovat vieraat kastikkeet salaatissa tai perunan kanssa. Silloin kyllä lemuaa.
      Minua ei haittaa piereskelyni ja asuinkumppani on myös siihen tottunut. Siitä ei ole mitään haittaa. Ei kipua, ei närästystä. Näin on aina ollut. Mutta onkohan siitä jotain haittaa suolistolle pitemmän päälle? Ettei lopulta tule jokin vakava pulma suolistoon.

    • Monivoiauttaa

      Ruokavaliota pitää muuttaa täysin jos haluaa nähdä sen vaikutukset. Fodmap on hyvä keino. Lisää kalaa, kanaa yms.

      Parempi on puhua asioista vanhemmillesi vaikka se ärsyttäisikin. Ainakin pidemmän päälle voi olla vaikeaa olla puhumatta asiasta. Muutenkin helpottaa mm ruokavaliotasi jos on yhteisruokaa.

      Maitohappobakteeritkin voivat auttaa.

    • mahakuntoon

      Näin on.Kokeileppa jättää maitotuotteet muuten pois ja osta vain laktoositonta,maustamatonta AB jugurttia,siitä saat kalsiumia ja hyvät maitohappobakteerit.Syö vain kauraleipää ja yleensäkin viljatuotteita vähemmän ,ainakin niin kauan että vatsasi rauhottuu.Jos et syö jugurttia tai vastaavaa,kannattaa syödä maitohappobakteeri kapseleita purkista.
      Vaikuttaa ,että sinulla on laktoosi vaiva,kokeileppa syödä vain laktoosittomia tuotteita viikko pari ,niin huomaat onko eroa mahantoiminnalla.
      Tärkeintä ,että kokeilet näitä keinoja.Tsemppiä.

    • peräKaasumestari

      Minulla oli todella pahat ilmavaivat ja ja suolistovaivat paljastuiva vasta kun KOVAN VAATIMISEN JÄLKEEN OTETUT KOKEET paljastivat sen olevan Crohnin tauti ja se on nyt lääkityksellä pidetty jonkilaisessa kurissa mutta tarkkana täytyy olla että syö vain sellaista ruokaa joka sopii omalle vatsalle..
      Itselläni on Crohnin tauti, kilpirauhasen vajaatoiminta ja viimeeksi todettiin Pernisiöösi anemia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27730
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17662
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9260
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6348
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4143
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1747
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1467
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1215
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1154
    Aihe