Juomisen voi kyllä lopettaa

KadultaKotiin

Kirjoitan tämän aivan lyhyesti.

Itse alkoholistina / entisenä alkoholistina, myös muiden päihteiden väärinkäyttäjänä tiedän ja muistan varsin hyvin sen riippuvuuden ja alamäen johon nuorena tyttönä päädyin. Olin lähinnä alkoholisti. Huumeitakin käytin satunnaisesti. Lääkeongelma syntyi kun alkoholinkäyttö loppui, mutta siitäkin ongelmasta selviydyin.

Itseasiassa en tiedostanut ongelmaani juuri tuolla sanalla, "alkoholismi", vaan tiedostin että minulla on paha viinaongelma josta en itse omin voimin kyennyt selviytymään. Samalla juominen ja juopot tuttavat loivat itselleni harhan kuin tuo elämäntapa olisi ollut itselleni kuin tähtiin kirjoitettu ja määrätty ja josta ei ollut poispääsyä. Kuin normaalitila joka oli minun osani!

Raittiit ihmiset, yhteiskunnallista elämäntapaa viettävät, ajattelin johonkin epänormaaliin rinnakkaistodellisuuteen kuuluviksi. He eivät tunteneet elämää! Minä tyttö tunsin, mutta se elämä oli helvetillinen!

Yritin omin voimin selviytyä, itkin ja rukoilin joka krapulassa Jumalaa. Oksensin ämpäriin. Kännissä itkin, että aion tappaa itseni tai tappakaa te minut! Yritelmiäkin oli joitakin, mutta... en kuollut.

En tuntenut yhteiskunnan apukeinoja, en tiennyt katkaisuasemista, A-klinikoista, Sosiaalisairaalasta, huoltoloista, AA:sta. Kun kuulin näistä, lopulta luovuin ennakkoväärinkäsityksistä, että ne olisivat vain joitain vanhoja puliukkoja varten ja tajusin että ne saattoivat auttaa myös minuakin. Tartuin näihin ja sainkin tuen omalle halulleni lopettaa juominen ja mahdollisuus muuttaa elämäntapani.

Sitä seurasi monivuotinen hevoskuuri: päihdehoitoloita, hulluutta, terapeutteja, erilaisia (vääriä) lääkkeitä, kauhea psykiatrinen osastokin (kuin suoraan elokuvasta Yksi Lensi Yli Käenpesän ja josta nopeasti ymmärsin keplotella itseni ulos) ja lauma eri tason, lähinnä puoskaripsykologeja. Kun sitten Jumalan (se Jeesuksen Isä) avulla otin reippaasti oman elämäni hallintaani, alkoi selkeämpi toipuminenkin.

Toipumisen ensimmäinen ehto onkin, että itse tajuaa ongelmansa ja on oma halu päihteidenkäytön lopettamiseen, sekä halu ottaa myös apu vastaan. Ulkopuolista apua ei pidä väärinkäyttää vain hetkelliseen helpotukseen, vaan tulee varautua tosi taisteluun oman elämäntapansa muutoksen puolesta. Vaikkakin muiden hoitamana, tulee myös säilyttää oma, itsenäinen tahto.

Elämäntavan muutos on mahdollista, juomisen voi lopettaa, vaikka päihteidenkäyttäjä itse ennakolta saattaisi tätä epäilläkin.

Sain apua, mutta se tie oli pitkä, kesti vuosien ajan kaikkine hoitoineen. Selviydyin ja olen jo päälle 30 vuotta elänyt siinä "rinnakkaistodellisuudessa", taisteluineen, jota tuolloin vielä, ajoittain rappujen ylätasanteilla tai joidenkin elämässään "onnistuneempien" kavereiden sohvilla nukkuvana kodittomana, kurjana rääsyläisenä kaukaa ihailin ja kadehdin heissä, joilla ei ollut (ainakaan yhtä vakavaa) alkoholiongelmaa.

Toivotan onnea ja siunausta jokaiselle yritteliäälle päihteiden väärinkäyttäjälle joka tiedostaa ongelmansa ja tahtoo käydä taisteluun vahvaa vihollista, päihteitä, kuten alkoholia ja sen sairaalloista tunne-elämän riippuvuutta, alkoholismia vastaan.

Jos tahdot, sinäkin voit raitistua. Saada uuden elämän.
*

16

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelen.vaan

      Mistähän syystä tämä ketju ei näy etusivulla?

    • KotiinKasdulta

      Huumeiden avulla voi päästä eroon alkoholista, sanon tämän lyhyesti.

    • alkon-asiakas

      Tarinoita on useita. Eräs tuttava, joka asui lava-auton päälle tehdyssä kopissa. Ryyppäsi kaiken, mita nyt ihmisellä on perheen, lapset jäi jne. Itse kertoi tarinaansa, että eräänä päivänä piti lähteä hakemaan lisää viinaa, niin hän ei enään kyennyt siihen, vaan jäi makaamaan ja tietysti hyvin huonossa kunnossa. Siinä maatessa hän päätti, että, nyt se loppuu ja loppu kanssa. Ei ole omana kertomansa mukaan ottanut ryyppyäkään.
      AA kerho varmasti auttaa moniaa, joita tunnenkin useita. Eri ihmistyypit käyttäytyvät erilailla. Alkoholisti on ääreis luonne, kuten myös Täysin raitis ihminen. Alkoholisti ei voi voi ottaa edes yhtä ryyppyä, kuten eräs ystäväni totesi. Jos otan nyt ryypyn, niin jatkan siitä mihin viimeksi jäin.
      Toinen tuttavani taas päästyään alkoholista eroon, niin moittii muita, jotka ottavat vain sosiaali ryyppyjä kohtuullisesti. (juokaa juopot oli hänen motto)
      Luultavasti kiusaa, koska itse ei voi ottaa edes yhtä olutta. Mutta hyvä näin.
      Itse ota jos huvitta tai olen ilman. Nykyisin viimeksi mainittu tilanne on hallitsevampi.
      Näistä on hyvä keskustella

      • TuonKaikenVoiJättää

        Nimenomaisten alkoholistien tarinat ovatkin usein hurjia. Itse ajattelen alkoholismia kuin hissinä alas Helvettiin. Tällä hissimatkalla on erilaisia kerroksia, jolloin hissistä on mahdollisuus poistua. Jos tuolloin ei poistu, taas mennään alaspäin, eikä ulospääse vaikka tahtoisi, kirkuisi apua. Kunnes "hissi" taas pysähtyy: tulee hetki jolloin alkoholistin omatunto puhuttelee häntä rajusti, kehoittaa lopettamaan tähän, hakemaan apua. Monet lopettavat varhemmin, toisilla taas "hissi" laskeutuu aivan kuilunsa pohjaan asti.

        Tarkoitan tällä omaan kokemukseeni perustuen tätä, että on hetkiä jolloin alkoholisti herää omaan tilanteeseensa, häntä tavallaan kutsutaan jättämään huono elämäntapansa, tarjotaan ehkä apuakin. Jos alkoholisti tällöin ei tartu apuun, silloin kun hän itsekin mielessään ymmärtää että tilanne on paha, hän taas alkaa painua alemmas ja alemmas.

        Aikoinaan Kyläsaaren katkolla, ensikertaa tällaisessa hoidossa, kylpytakki päällä ja tukka pörrössä, kuuntelimme lääkärin esitelmää siitä mitä alkoholismi on. En muista, käyttikö hän sanaa "sairaus", mutta hän määritti sen sanoilla "fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen (sairaus / ongelma)". AA lisää tähän vielä määritteen "hengellinen".

        Kun henkilö alkoholisoituu, näiden kaikkien neljän elämänalan kohdalla alkaa rappeutuminen, tuho.

        - Fyysinen: ihmisen fyysinen kunto alkaa rapistua: ulkonäkö, siisteys, fyysinen terveys. Sisuskalut joutuvat koville. Hermosto vaurioituu: alkavat esim. vapinat. Alkoholismi on myös "tappava sairaus": esim. masentuneen alkoholistin itsemurha. Humalaisen onnettomuudet. Huonosta, sosiaalisesta elämäntavasta johtuen itse rikoksen uhriksi joutuminen tai toisen henkilön vahingoittaminen, tappaminen. Juomisesta johtuvat sairaudet jotka johtavat ennenaikaiseen kuolemaan.

        - Psyykkinen: Psyyke joutuu koville, sillä alkoholismi on ensisijaisesti tunne-elämän sairaus. Hermot alkavat kulua, pinna palaa nopeammin, holisti alkaa "sekoilla", riidellä, saattaa muuttua väkivaltaiseksi. Tämä kaikki psykosomaattisesti vaikuttaa myös fyysiseen puoleen. Masennuksesta johtuva juominen johtaa syvempään masennukseen ja tämä taas enenevästi juomiseen joka johtaa aina syvempään masennukseen ja joka taas johtaa... jne

        - Sosiaalinen: alkoholistin tuttavapiiri alkaa enenevästi muuttua samankaltaiseksi ja sosiaalinen alasmeno on nopeaa. Alkoholisti alkaa hakeutua muiden alkoholistien joukkoon. Nämä "ymmärtävät häntä", raittiit eivät!

        - Hengellinen: jos riivaajia on olemassa, ei ole epäilystäkään etteikö monissa alkoholisteissa myös tällaisia ilmene. Moraali rappeutuu. Hengellisestä näkökulmasta katsoen alkoholistin elämäntapa alkaa olla enemmän ja enemmän kaikkea sitä mitä kutsutaan "synniksi".
        *


      • VHH-lainen
        TuonKaikenVoiJättää kirjoitti:

        Nimenomaisten alkoholistien tarinat ovatkin usein hurjia. Itse ajattelen alkoholismia kuin hissinä alas Helvettiin. Tällä hissimatkalla on erilaisia kerroksia, jolloin hissistä on mahdollisuus poistua. Jos tuolloin ei poistu, taas mennään alaspäin, eikä ulospääse vaikka tahtoisi, kirkuisi apua. Kunnes "hissi" taas pysähtyy: tulee hetki jolloin alkoholistin omatunto puhuttelee häntä rajusti, kehoittaa lopettamaan tähän, hakemaan apua. Monet lopettavat varhemmin, toisilla taas "hissi" laskeutuu aivan kuilunsa pohjaan asti.

        Tarkoitan tällä omaan kokemukseeni perustuen tätä, että on hetkiä jolloin alkoholisti herää omaan tilanteeseensa, häntä tavallaan kutsutaan jättämään huono elämäntapansa, tarjotaan ehkä apuakin. Jos alkoholisti tällöin ei tartu apuun, silloin kun hän itsekin mielessään ymmärtää että tilanne on paha, hän taas alkaa painua alemmas ja alemmas.

        Aikoinaan Kyläsaaren katkolla, ensikertaa tällaisessa hoidossa, kylpytakki päällä ja tukka pörrössä, kuuntelimme lääkärin esitelmää siitä mitä alkoholismi on. En muista, käyttikö hän sanaa "sairaus", mutta hän määritti sen sanoilla "fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen (sairaus / ongelma)". AA lisää tähän vielä määritteen "hengellinen".

        Kun henkilö alkoholisoituu, näiden kaikkien neljän elämänalan kohdalla alkaa rappeutuminen, tuho.

        - Fyysinen: ihmisen fyysinen kunto alkaa rapistua: ulkonäkö, siisteys, fyysinen terveys. Sisuskalut joutuvat koville. Hermosto vaurioituu: alkavat esim. vapinat. Alkoholismi on myös "tappava sairaus": esim. masentuneen alkoholistin itsemurha. Humalaisen onnettomuudet. Huonosta, sosiaalisesta elämäntavasta johtuen itse rikoksen uhriksi joutuminen tai toisen henkilön vahingoittaminen, tappaminen. Juomisesta johtuvat sairaudet jotka johtavat ennenaikaiseen kuolemaan.

        - Psyykkinen: Psyyke joutuu koville, sillä alkoholismi on ensisijaisesti tunne-elämän sairaus. Hermot alkavat kulua, pinna palaa nopeammin, holisti alkaa "sekoilla", riidellä, saattaa muuttua väkivaltaiseksi. Tämä kaikki psykosomaattisesti vaikuttaa myös fyysiseen puoleen. Masennuksesta johtuva juominen johtaa syvempään masennukseen ja tämä taas enenevästi juomiseen joka johtaa aina syvempään masennukseen ja joka taas johtaa... jne

        - Sosiaalinen: alkoholistin tuttavapiiri alkaa enenevästi muuttua samankaltaiseksi ja sosiaalinen alasmeno on nopeaa. Alkoholisti alkaa hakeutua muiden alkoholistien joukkoon. Nämä "ymmärtävät häntä", raittiit eivät!

        - Hengellinen: jos riivaajia on olemassa, ei ole epäilystäkään etteikö monissa alkoholisteissa myös tällaisia ilmene. Moraali rappeutuu. Hengellisestä näkökulmasta katsoen alkoholistin elämäntapa alkaa olla enemmän ja enemmän kaikkea sitä mitä kutsutaan "synniksi".
        *

        Entisillä asuinsijoillani muutamat tuttavat liityivät kirkkoon päästäkseen alkoholista eroon. Monet onnisuivatkin, että hyvä näinkin.


      • JumalanArmossa
        VHH-lainen kirjoitti:

        Entisillä asuinsijoillani muutamat tuttavat liityivät kirkkoon päästäkseen alkoholista eroon. Monet onnisuivatkin, että hyvä näinkin.

        Myös itselleni kävi noin. Kun liityin Ev.lut.kirkkoon ja löysin Jumalan armon ilman mahdottomien, omien ansioiden yritelmiä, se suuresti vaikutti omaan toipumiseeni, vaikkakin vielä oli vaikeitakin ongelmia.


    • baariinmeen

      Ei kannata yrittääkään raitistua, alkoholistilla on sentään joskus hauskaa. Toipuvalla holistilla pelkkää tuskaa vuodesta toiseen. Edes kavereita ei ole reppalla.

      • elonmainingit

        Mistäs tiedät?

        Tai tiedänhän minä, ettet sinä tiedä. Etkä tule tietämäänkään.


      • PirtuViisastenJuomaa
        elonmainingit kirjoitti:

        Mistäs tiedät?

        Tai tiedänhän minä, ettet sinä tiedä. Etkä tule tietämäänkään.

        Päinvastoin. Luulenpa että juuri tuo kaveri tulee tietämään vielä paljonkin. Mutta se tieto saavutetaan yleensä n.16 vuoden ankaralla ryyppyputkella.

        Tuo 16 vuotta on mystinen luku. Moni aloittaa raitistumisen juuri 16 vuoden ryyppäjäisten jälkeen. Yhtä mystinen luku kuin monien laulajien kuolemat 27 vuoden iässä.


      • elonmainingit
        PirtuViisastenJuomaa kirjoitti:

        Päinvastoin. Luulenpa että juuri tuo kaveri tulee tietämään vielä paljonkin. Mutta se tieto saavutetaan yleensä n.16 vuoden ankaralla ryyppyputkella.

        Tuo 16 vuotta on mystinen luku. Moni aloittaa raitistumisen juuri 16 vuoden ryyppäjäisten jälkeen. Yhtä mystinen luku kuin monien laulajien kuolemat 27 vuoden iässä.

        Avaaja tulee tietämään paljonkin, juu, mutta ei sitä millaista toipuvan/toipuneen alkkiksen elämä on.


      • KäytönLopettanut
        elonmainingit kirjoitti:

        Avaaja tulee tietämään paljonkin, juu, mutta ei sitä millaista toipuvan/toipuneen alkkiksen elämä on.

        Tässä pari asiantuntijoiden esittämää laulelmaa aiheesta.

        Ensin sitä vedetään niin reippaasti. Tanssitaan pöydillä. Kuka tahtoo nähdä itämaisen napatanssin? Mutta mikä minua vaivaa? Kaverit voivat sitten lopettaa, noin vaan kesken iloisen illan, mutta minä tahdon lisää, kunnes sammun!

        Froikkarit - Juomalaulu:
        https://www.youtube.com/watch?v=pa9rjtYgJL0

        Ei näy kavereita. Yksin itken minä kaljalasiin. Olenkohan alkoholisti? Onkohan täällä kapakassa muita alkoholisteja? Pitäisikö kysyä? Ei, ne pitäis hulluna. Yksin oon minä hulluna humalassa...! Turpa kii, kun mä itken! "Syysyönää syynkkänää syynnnyyiin, eii tuikkineet täähtösetkäään...! Sniif... Syystuuli see keinuutti keehtoaaaiin.... nyyh....!"

        Froikkarit - Särkynytsydämiset:
        https://www.youtube.com/watch?v=88muQYibh_A

        Otetaanko vielä kymmenennet?

        Ei kiitos. En enää käytä.
        .


      • tipaton100dagarlusittu
        elonmainingit kirjoitti:

        Avaaja tulee tietämään paljonkin, juu, mutta ei sitä millaista toipuvan/toipuneen alkkiksen elämä on.

        VITTU MITÄ PASKAA tämä arki oikeesti on alkoholiongelman kanssa on. Kodista tulee vankila kuivin suin. Unta tulee pari tuntia yössä.

        Tästä oravanpyörästä on vain yksi ulospääsy, alkoon heti kun mahdollista!


      • KyllläSeSiitä
        tipaton100dagarlusittu kirjoitti:

        VITTU MITÄ PASKAA tämä arki oikeesti on alkoholiongelman kanssa on. Kodista tulee vankila kuivin suin. Unta tulee pari tuntia yössä.

        Tästä oravanpyörästä on vain yksi ulospääsy, alkoon heti kun mahdollista!

        Se on paskaa. Tuo nk. vieroituskin on voimille käyvää.

        Jos sulla olis mahdollisuus mennä katkolle, niin siellä vieroitus sujuu hoitajien silmien alla ja saat ehkä nukahtamislääkettä.

        Ei koti mikään vankila ole. Sinun on vain keksittävä uusia harrastuksia.

        A-klinikalla käynti voisi sopia sinulle. Siellä on lääkäri, sosiaalihoitaja = neuvoja, joka voi ehdottaa virikkeitä uuteen elämäntapaan.

        Myöskin AA-ryhmä on eräs vaihtoehto.


    • alkoholisti.kuivilla

      Ei juomista voi lopettaa noin vain. Alkoholisteista vain 1 - 2 % pääsee pitkäaikaisesti kuiville. Tämäkin luku on liian suuri, sillä useat alkoholistit tekevät itsemurhan.

      Useimmat harvoista kuiville päässeistä ovat kokeneet hengellisen herätyksen tai ottaneet tuekseen AA:n. mutta pitkäaikaisesti kuiville päässet ovat vain minimini pieni osa niistä, jotka ovat alunperin näihin päätyneet. Suurin osa jää "luopioiksi", liikeistä poistuneiksi, koska eivät ole pysyneet kuivilla.

      Eikä kuivillakaan olevan alkoholistin elämä ole helppoa, jatkuvaa ahdistuneisuutta ja sosiaalista vaikeutta, kun ei voi juoda niin kuin muut seurassa.

      • Bardi

        Aika masentuneita ajatuksia sinulla. Minä olen kyllä kokenut raittiin elämän paljon helpommaksi, joskin rajoitteita on olemassa. Eikä saa herpaantua. Aa- kerhoon tulevasta 100 alkkiksesta on kuukauden päästä enää parikymmentä jäljellä, vuoden päästä enää 2. Jos oma halu puuttuu , mikään ei raitista.


      • veeäm43

        Ilmeisesti kolmen vuoden päivittäinen, aamupäivisin alkanut dokaaminen ei vastoin luuloani tehnyt minusta alkoholistia koska muutin elämäntapaa johon osana kuului ryyppäämisen lopetus.
        Normaalioloissa saattaa kulua kuukausia, etten ota mitään mutta vastaavasti vuosittain on pari kuukauden jaksoa jolloin dokaaminen on vanhan mallin mukaista, päivittäistä.
        Arvio tulevien elinpäivien määrästä ja varsinkin laadusta säikäytti muutokseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1769
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1674
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      64
      1513
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1505
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1485
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1392
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe