Johan on arka paikka

SananvapausUhattuna

kun ei saa kysyä, että paljonko se tulkkaus maksaa jota eräs Vasemmistoliiton edustaja tarvitsee kaupunginvaltuuston kokouksissa?

Ilmaista se ei ainakaan ole, mutta toivottavasti Lieksan vasemmisto maksaa sen.

31

875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran jo kysyit ja sait vastauksen noin eikö riitä?

    • Kuten jo kerran neuvottiin, aloittajan kannattaa kysyä hintaa suoraan kaupungin virkamiehiltä, jotka käsittelevät kyseisiä maksuja. Tuskin tällä palstalla niistä kukaan tietää mitään. Miksi sinulle on arka paikka kysyä hintaa suoraan kaupungilta?

    • hoh.hoijaa

      Totta on se, että turha tätä täällä on jauhaa, monesti käsiteltyä asiaa. Se vaan ihmetyttää, miten ko. valtuutettu ei ole oppinut suomen kieltä, kun käsittääkseni on jo 8 vuotta Suomessa asunut?

      • Rasse.jetkaa.ja.ruuhi

        Ja sinä et ole oppinut oikeinkirjoitusta ja silti räkytät.


      • aivan.oikein
        Rasse.jetkaa.ja.ruuhi kirjoitti:

        Ja sinä et ole oppinut oikeinkirjoitusta ja silti räkytät.

        Kirjoitus on suomen kielellä ihan oikein. Joku epäili, että suomen kieli on yhdyssana, mutta kun se ei ole.


      • miksi.edes.opetella

        Tiedän erään 60-luvulla Ruotsiin muuttaneen Mätäsvaaralaisen perheen, joiden vanhemmat eivät oppineet puhumaan tai kirjoittamaan ruotsin kieltä 40 vuotta Ruotsissa asuttuaan. Heidän lapsensa oppivat ja osa heistä jäikin Ruotsiin. Kun kaikki lähiseudulla olevat asukkaat ja ystävät ovat suomalaisia, ei ole mitään tarvetta edes opetella vierasta kieltä. Tämä on tilanne myös Espanjaan muuttaneilla suomalaisperheillä.


      • Homo.eemelin.kamu
        aivan.oikein kirjoitti:

        Kirjoitus on suomen kielellä ihan oikein. Joku epäili, että suomen kieli on yhdyssana, mutta kun se ei ole.

        Suomenkieli on yhdyssana. Ooot sie ihan hölömö?


      • Homo.eemelin.kamu kirjoitti:

        Suomenkieli on yhdyssana. Ooot sie ihan hölömö?

        Osallistun kielikeskusteluun, ettei palstan lukijoille jää väärää käsitystä kyseisestä kielioppiasiasta.

        Kun kielen nimi, esimerkiksi suomi, esiintyy sanan kieli kanssa, sanat kirjoitetaan erilleen pienellä alkukirjaimella: suomen kieli. englannin kieli jne. Ei siis missään tapauksessa yhdyssanaksi.

        Kielten nimistä muodostetut adjektiivit eli laatusanat ja niistä muodostetut muut sanat ovat yhdyssanoja: suomenkielinen, suomenkielisyys ja ne kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

        Uskon, että omien opintojeni jälkeen suomen kielioppiin ei ole tehty muutoksia.
        Uskon myös, että yllä oleva viesti on tehty tahallaan harhaanjohtavaksi.


      • Adjetkio

        Älä höpise. Substantiivit kirjoutetaan yhteen.


      • subjektio
        Adjetkio kirjoitti:

        Älä höpise. Substantiivit kirjoutetaan yhteen.

        Menehän vielä kouluun harjoittelemaan "kirjouttamista". Kyllä nämä asiat sinullekin ehkä joskus valkenee!


      • suomalaiset.espanjassa
        miksi.edes.opetella kirjoitti:

        Tiedän erään 60-luvulla Ruotsiin muuttaneen Mätäsvaaralaisen perheen, joiden vanhemmat eivät oppineet puhumaan tai kirjoittamaan ruotsin kieltä 40 vuotta Ruotsissa asuttuaan. Heidän lapsensa oppivat ja osa heistä jäikin Ruotsiin. Kun kaikki lähiseudulla olevat asukkaat ja ystävät ovat suomalaisia, ei ole mitään tarvetta edes opetella vierasta kieltä. Tämä on tilanne myös Espanjaan muuttaneilla suomalaisperheillä.

        Mitä ihmettä tarkoitat? Kuinka niin suomalaisten ei tarvitse opetella Espanjassa kieltä? Me olemme ainakin opiskelleet. Ei täällä muuten paikallisten kanssa pärjää :)


      • tämä.on.todettu
        suomalaiset.espanjassa kirjoitti:

        Mitä ihmettä tarkoitat? Kuinka niin suomalaisten ei tarvitse opetella Espanjassa kieltä? Me olemme ainakin opiskelleet. Ei täällä muuten paikallisten kanssa pärjää :)

        Esimerkiksi Fuengirolassa voivat suomalaiset olla omissa oloissaan ja käyttää suomen kieltä, jota paikkakunnalla asuvat harvat espanjalaiset ovat suomalaisia varten opetelleet. Suomalaisia lapsia varten ovat omat koulut jne. Omaksi ilokseen voi pari sanaa tietenkin opetetella kuten cerveza ja hola. Varsinainen uuden kielen opiskelu ei ole läpihuutojuttu, vaan se vaatii usean vuoden aktiivisen opiskelun hyvän opettajan johdolla. Itseopiskelu ei ojohda koskaan mihinkään eikä ainakaan uuden kielen sujuvaan hallintaan.


      • ei.niin.helppoa.ole
        tämä.on.todettu kirjoitti:

        Esimerkiksi Fuengirolassa voivat suomalaiset olla omissa oloissaan ja käyttää suomen kieltä, jota paikkakunnalla asuvat harvat espanjalaiset ovat suomalaisia varten opetelleet. Suomalaisia lapsia varten ovat omat koulut jne. Omaksi ilokseen voi pari sanaa tietenkin opetetella kuten cerveza ja hola. Varsinainen uuden kielen opiskelu ei ole läpihuutojuttu, vaan se vaatii usean vuoden aktiivisen opiskelun hyvän opettajan johdolla. Itseopiskelu ei ojohda koskaan mihinkään eikä ainakaan uuden kielen sujuvaan hallintaan.

        Monella koulujakäymättömällä on varsin hatarat tiedot vieraan kielen opiskelusta. Esimerkiksi kansalaisopistoihin on syksyisin kova tunku vaikkapa espanjan kielen opiskeluun. Muutaman illan jälkeen moni huomaa tulleensa väärään paikkaan kun havaitsee, ettei kieltä opitakaan muutamassa tunnissa. Pahimmassa asemassa ovat ne, joiden äidinkielen kielioppi on jäänyt oppimatta. Alkeista aloitetaan ja siinä turvaudutaan suomen kielen kieliopin termeihin. Suuri osa keskeyttää ja varasijoilla olleita kutsutaan paikalle.

        Jotta jotenkuten tulee toimeen oppimallaan vieraalla kielellä, tarvitaan viidestä kymmeneen vuoden pituinen kansalaisopiston opiskelu. Se vaatii todella sitekyttä ja motivaatioita opiskelijalta. Vaikka olen lukion oppimäärän suorittanut, venäjän kielen opettelu vei minulta kaksalaisopistossa kuusi lukuvuotta, ennenkuin tulin toimeen joten kuten kyseisellä kielellä.


      • ei.niin.helppoa.ole
        ei.niin.helppoa.ole kirjoitti:

        Monella koulujakäymättömällä on varsin hatarat tiedot vieraan kielen opiskelusta. Esimerkiksi kansalaisopistoihin on syksyisin kova tunku vaikkapa espanjan kielen opiskeluun. Muutaman illan jälkeen moni huomaa tulleensa väärään paikkaan kun havaitsee, ettei kieltä opitakaan muutamassa tunnissa. Pahimmassa asemassa ovat ne, joiden äidinkielen kielioppi on jäänyt oppimatta. Alkeista aloitetaan ja siinä turvaudutaan suomen kielen kieliopin termeihin. Suuri osa keskeyttää ja varasijoilla olleita kutsutaan paikalle.

        Jotta jotenkuten tulee toimeen oppimallaan vieraalla kielellä, tarvitaan viidestä kymmeneen vuoden pituinen kansalaisopiston opiskelu. Se vaatii todella sitekyttä ja motivaatioita opiskelijalta. Vaikka olen lukion oppimäärän suorittanut, venäjän kielen opettelu vei minulta kaksalaisopistossa kuusi lukuvuotta, ennenkuin tulin toimeen joten kuten kyseisellä kielellä.

        Korjaan - kansalaisopistossa...


    • jaakobinpoikarebekka

      Kyse on kilpailutuksesta palvelusta eli katso Joensuun hankintatoimen sivut. Siellä kohta tulkkaus. Näet hinnat ja palvelujen tuottajat.

    • järki.päätöksiä

      Arvostettua kunnallispolitiikkoako ne ruojat ruotii.

      • etostaja.ainesta

        Kyllä, ja aivan syyttä. Katsokaappas te niin hänestä kehkeyttyypi vielä kansanevustaja. On niitä ennennii Lieksan suunnalta kehkeytynnä.


      • Lahjakasta.sukua
        etostaja.ainesta kirjoitti:

        Kyllä, ja aivan syyttä. Katsokaappas te niin hänestä kehkeyttyypi vielä kansanevustaja. On niitä ennennii Lieksan suunnalta kehkeytynnä.

        Lupaava nuori mies.


      • kielimiehii

        Eikös se mää näin suo.men.kieli.


      • ins...sikö

        Korkeasti oppinutkin ?


    • vanhemman-oppiin

      Kunhan oppii vielä vastustamaan uudistuksia, niin on kova politikko lieksanlaiseen kylään!

      • Uudistuksia vastustavat useimmiten konservatiivit eli Perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit.

        Laura Huhtasaaren vaalislogani oli esim. yhtä uudistusten vastustamista ja menneisyyteen haikailua, "Suomi takaisin".


      • vanhemman.oppiin
        Uuninpankko kirjoitti:

        Uudistuksia vastustavat useimmiten konservatiivit eli Perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit.

        Laura Huhtasaaren vaalislogani oli esim. yhtä uudistusten vastustamista ja menneisyyteen haikailua, "Suomi takaisin".

        Etpä taida tietää lieksan asioista mitään! Minkä puolueen arvelet torpanneen uuden sillan rakentamisen, eli laittaneen asian valituskierteeseen? Sen voin avuksi sulle sanoa, että mainitsemasi puolueet ei ollut asialla!
        Joissakin asioissa olisi paras haikailla menneitä, kuten Laurasta mainitsit,,,mutta joskushan se asia sullekkin valkenee kunhan maa on sekasorrossa lopullisesti!


      • suvaitsevainenko
        Uuninpankko kirjoitti:

        Uudistuksia vastustavat useimmiten konservatiivit eli Perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit.

        Laura Huhtasaaren vaalislogani oli esim. yhtä uudistusten vastustamista ja menneisyyteen haikailua, "Suomi takaisin".

        Pankolla edelleen vaino päällä Huhtasaarta kohtaan, jo ennen vaaleja haukkui todella alatyylisesti.


      • suvaitsevainenko kirjoitti:

        Pankolla edelleen vaino päällä Huhtasaarta kohtaan, jo ennen vaaleja haukkui todella alatyylisesti.

        En ole haukkunut ala- enkä ylätyylisesti. Huhtasaari valitsi itse iskulauseensa eli vainoaako hän itseään?


      • näin.kävi
        Uuninpankko kirjoitti:

        En ole haukkunut ala- enkä ylätyylisesti. Huhtasaari valitsi itse iskulauseensa eli vainoaako hän itseään?

        Siinä riehuessa sitten muistikin meni.


      • sinun.rekka.meni.jo
        näin.kävi kirjoitti:

        Siinä riehuessa sitten muistikin meni.

        Mummi on kade nuorelle ja kauniille naiselle, harmillisesti purkaa tuntojaan täällä.


    • kyllä.paikat.puutuvat

      Aloitus käsitteli Lieksan arkaa paikkaa - ei Lähi-Idän tai Afrikan. Pysytään aiheessa. Arka paikka on Lieksan Brahesali, jossa on todella huonot istuimet.

    • älämölöä.suomennettava

      Vasurimolottaajaahan se koski!

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe