Mikä voisi olla syynä hiustenlähtööni?

MarianneJulia

Olen 22-vuotias nainen ja kärsinyt kaljuuntumisesta kohta 5v ajan. Loppu häämöttää!

Hiuksia on lähtenyt koko ajan tasaisesti koko pään alueelta ja sitä mukaa on myös ponnarini ohentunut.

Kun hius irtoaa niin sen tilalle kasvaa hetken aikaa uusi hius, kerkeää kasvaa ehkä noin 4-5cm pituiseksi kunnes sekin irtoaa ja sitten ei kasva enää mitään. Tälleen on kaljuuntumiseni edennyt.

Minulla oli ensimmäisen kerran hiustenlähtöä jo 11-12vuotiaana, mutta sillon kasvoi aina uutta tilalle ja kaljuuntumista ei päässyt muodostumaan vaikka hiuksia lähti paljon.

Elämässäni on paljon ollut stressiä ja ahdistusta, 5v sitten olin tosi ahdistunut ja sen seurauksena tuli polttava kivulias reaktio päänahkaan ja ehkä noin 1-2 viikkoa myöhemmin huomasin että olin alkanut selkeästi kaljuuntumaan ohimoilta. Joten ohimot oli selkeä merkki josta ensin kaljuuntumiseni huomasin. Päänahassa esiintynyt vähän myös kutinaa ja joskus päänahka saattanut punoittaa, ihan kuin olisi ärtynyt jostakin syystä.

Olen yrittänyt etsiä parannus keinoja sairauksiini. Sairastan siis muutakin kuin kaljuuntumista: mielenterveysongelmia, unettomuutta, ärtynyttä suolta, virtsanpidätys vaikeuksia, kuukautishäiriöitä jne. En ole löytänyt vielä kunnollista parannusta sairauksiini, paitsi homeopatialla saatiin paranemaan vatsan turvotus ja on pysynyt poissa nyt 6v ajan, mutta se oli vain yksi oire joka parantui joten laiha lohtu!

Minkälaisia hoitoja nykyään kaljuuntumiseen on ja mikä sopisi mulle parhaiten?

En oo pessyt hiuksia useaan kuukauteen ja on ällö olo, kynnellä kun raaputan niin päänahasta lähtee aina jotain valkosta talia/hilsettä kai koska se on niin likainen. En oo halunnu pitkään aikaan pestä, koska sen verran vähän hiuksia jäljellä että kun seuraavan kerran pesen niin alkaa kalju näkymään ja se täytyy ulkona liikkuessa peittää jotenkin, sitä varten oon ostanut pipon. Henkisesti täytynyt kerätä voimia tähän tulevaan pesukertaan ja harjatessa tuntuu että eniten hiuksia lähtee, aina yhden harjaus kerran jälkeen harja täynnä hiuksia...

En haluaisi kuitenkaan koko loppuelämää tuudittautua peittelemään kaljua päähineillä tai peruukeilla! Joten onko mulla mahdollisuus saada vielä omat kauniit ja hyväkuntoiset hiukset takaisin?

Latvoista hiukseni on huonokuntoiset, sellanen takku kasa, niissä näkyy vissiin vieläkin blondaamisen vauriot vaikka en oo värjänny hiuksiani useaan vuoteen..?

Lääkäreillä oon ravannu tämän vaivan takia ja ainut apu mitä oon saanut niin on ollu " opettele elämään vaivojesi kanssa "

Jotenkin tulee tunne että kaljuuntumista on ihan mahdoton ja vaikea hoitaa.....

Tottakai oon kuullut näistä lääkkeistä nimeltä Rogaine yms, mutta en oo aikasemmin uskaltanu sellasta kokeilla koska lukenut että joillain se vaan kiihdyttänyt kaljuuntumista, mutta nykyään oon valmis kokeilemaan mitä tahansa, koska se on ihan sama mitä tähän päähän tunkee koska sen verran vähän hiuksia jäljellä...

Äitini ja mummoni kaljuuntuneet myös, mutta ei todellakaan näin nuorena, vaan vasta vaihdevuosi iässä kun hormooni toiminta muuttuu... Ei kai minun ikäisenä kaljuuntuminen ole normaalia kun suurimmalla osalla nuorista naisista tukka päässä!?

Olen käynyt vaihtoehtoja läpi ja mun kaljuuntumista kuvastaa parhaiten diffuusi hiustenlähtö. Olen miettinyt myös voisiko kyseessä olla telogeeninen hiustenlähtö, koska eikös sellaisen voi laukaista voimakas stressi? siinä kuitenkin vissiin pitäisi tapahtua tyyliin 3kk aikana massiivinen kaljuuntuminen mutta sen jälkeen alkaa tukka kasvamaan takaisin... mulle ei käynyt näin. Sitten tietty yks vaihtoehto on krooninen telogeeninen hiustenlähtö, mistä syystä se voi johtua? Jos tämä perinnöllistä olisi niin eikö mun sillon pitäisi kaljuuntua tähän tyyliin:

https://aijaa.com/hhinrH

Eli hiusjakaus lähteä leventymään, mullahan lähtenyt hiukset tasaisesti joka puolelta päätä...

Pelkään vaan, että tää on jotain perinnöllistä mitä ei voida hoitaa ja voiko stressi laukaista aiemmin jonkun sairauden joka muuten olisi puhjennut mulle vaikka vasta 47v iässä, kuten esimerkiks tämä kaljuuntuminen? Tuntuu että olen ihan yksin tämän sairauteni kanssa koska en ole saanut edes lääkäreiltä apua. Masentaa, monet itkut oon itkeny ja paniikissa ollut, enkä ole tällä voittanut mitään, korkeintaan vaan pahentanut oloani.

6

289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanna_R

Itsellä vähän samanlainen ongelma. Tuntuu, että ponnari on pienentynyt lyhyen ajan sisällä ainakin kolmanneksella, ehkä jopa puolella ja vähän ohimoiden yläpuolella kasvaa enää vain sellaista untuvaa/"vauvahiuksia" oikeiden hiusten sijaan. Ikää itselläni on 21-vuotta ja olen vajaa kolme vuotta kärsinyt myös mielenterveysongelmista kuten voimakkaasta ahdistuksesta ja masennuksesta. Stressiä on myös todella usein.

Olen yrittänyt viimeaikoina olla rasittamatta hiuksia turhaan. Yritän mm. harjata hiukset todella varovasti ja olla repimättä niitä sekä yritän välttää lämpökäsittelyä ja muotoilutuotteita mahdollisuuksien mukaan. Syön nykyään myös monivitamiineja purkista, jos se auttaisi edes vähän tähän tilanteeseen. Alla on pari sivustoa, jotka löysin tässä lähiaikoina. Niissä on jotain tietoa, vinkkejä ja tuotteita mistä voisi olla apua.

https://askelterveyteen.com/esta-hiustenlahto-nailla-luonnollisilla-keinoilla/

http://www.apuasairauksiin.fi/p/hiusten-lahto.html

Tsemppiä ja voimia! Jos löydät jonkun avun tähän, tulethan jakamaan sen tänne. Kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita.

• 73mittarissa

Minulla lähti myös hiuksia jokaisen pesussa. Olen pessy hiukseni joka aamu mutta nyt vain joka kolmas aamu. Näin hiukseni lähtevät harvemmin. Mitäs jos kokeilisin pesua vain kerran viikossa ja sittenkin hyvin varovasti. Voisiko näin vähentää hiuslähtoä. Onko muilla vastaavaa?

• VHH.-kannattaja

Useimpiin ihosairauksiin syyllinen on viljatuotteet. Siitä vain kirjastoon hakemaan sopiva kirja ja tutustumaan viljattomaan elämään.

• iugyufiyufvgjygv

Hiustenlähtö ei välttämättä johdu ihosairauksista, joten sitä ei voi laittaa syyksi. Nämä terveysintoilijat ja VHH-uskovaiset tyrkyttää ohjeitaan joka vaivaan.

• Toivottavastiapua

Samanlainen tarina on minulla, että hiuksia kerkesi lähtemään 5 vuotta. Minulla on tosin onnellinen loppu asialle ja kerron mikä minulla auttoi. Stressi ja ahdistus kuluttavat hirveästi kehoa ja vitamiineja. Ensin täytyy opetella stressistä pois, meditaatio, syvät hengitysharjoitukset oikeasti auttavat kunhan jaksaa joka päivä paneutua vaikka 5min. Sitten todella vahva monivitamiini, Iherbistä esim two per day. D, omega3, C, E vitamiinit, B vitamiinit, b5 erityisesti vielä erikseen ja b12, sinkki, seleeni, jodi, msm, biotiini ja rauta. Iltaisin vahva magnesium, sekä homeokalk valmiste. Minulla oli vuosia alhaiset rautavarastot, vaikka hemoglobiini hyvä. Eli rauta saattoi olla suurin syy, sekä sinkki. Sinkin puute aiheuttaa kuukautiskierron ongelmia, joten kuukautisetkin normalisoituivat.
      Kaikesta huolimatta hiustenlähtö vähentyi, mutta ei loppunut täysin. Epäilin, että kehoni ei tuota estrogeenia tarpeeksi, vaikka ikää olikin vasta 23v. Mietin tätä koska e-pillereiden lopettamisen jälkeen (4 vuotta sitten) alkoi myös ahdistuneisuus. Kävin itse mittaamassa tasojani, koska gyne ei suostunut kun olinhan niin nuori ettei ongelmia voi olla. Aloitin e-pillerit nimeltään Qlaira ja ensimmäisen kuukauden jälkeen huomasin kuinka hiustenlähtö oli pysähtynyt. Nyt siitä on aikaa 2 vuotta ja hiukset ovat kasvaneet takaisin ja minulla on taas paksu tukka.
      Edelleen jos on stressiä syön tupla annostuksen vahvaa monivitamiinia, b vitamiineja ja iltaisin vahvaa magnesiumia, homeokalk valmistetta.
      Söin myös huonoon mielialaani silloin mäkikuismaa ja se auttoi mielialaan todella paljon. Mäkikuismaa ei kuitenkaan saa syödä e-pillereiden kanssa! Mäkikuisman tilalle otin iltaisin 5htp:n ja kokeilin myös l-tryptofaania ja ne auttoivat myös.

Suosittelen kokeilemaan stressi tosiaan syö vitamiineja, etenkin b ryhmän, sekä se syö hirveästi hivenaineita sinkki, magnesium ainakin ja ne on tärkeitä keholle!

• MarianneJulia

Löytyiskö teiltä muilta vielä lisää tietoa/ajatuksia mikä voi aiheuttaa kaljuuntumiseni ja miten sen pystyisi hoitamaan pois ja saada ainakin osa menetetyistä hiuksista kasvamaan takaisin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe