Katson juuri hiihdon ski classics- kilpailua, joka hiihdetään Tsekeissä. Lunta on ihan reippaasti, ja siitä innostuneena katsoin mikä on laki nastojen kanssa kyseisessä maassa. No, tietysti nastarenkaat ovat kielletty, kuten kaikissa järkevissä maissa. Lumiketjuja saa käyttää vain silloin, kun tiellä on tarpeeksi lunta suojaamaan tien pintaa. No, Tšekki on irtisanoutunut EU:n pakolaisten uudelleensijoitusohjelmasta, joten siellä taitaa olla ihan järkevää porukkaa muutenkin.
Nastarenkaat Tsekeissä
92
1110
Vastaukset
- voiko.nastoihin.kuolla
Mitä noista nastarenkaista kuukausitolkulla saarnaat. Käytä edes osa ajastasi valtioiden nimien opetteluun. Miten nuo nastamääräykset ovat Romanioissa ,Ranskoissa tai Kreikoissa?
- KukaSeVajakkiOnkaan
Kyllä keskusteluketjunaloittaja jauhaa nastarenkaista ihan ympäri vuoden. Ei riitä pelkästään muutama kuukausi. Sen verran pahasti on hermonsa menettänyt. On käsittämätöntä miten jollekin voi ilmaantua noin suuret henkiset ongelmat toisten käyttämistä talvirenkaista. Käsittämätöntä on sekin että samainen tyyppi kuvittelee jatkuvilla nastarenkaisiin kohdistuvilla valituskirjoituksilla saavansa nastarenkaita käyttävät autoilijat vaihtamaan nastat esim. kitkarenkaisiin. Ja sitten tällä puupäällä on vielä kanttia väittää muita vajakeiksi. Hehe.
- parkkihalleissa
KukaSeVajakkiOnkaan kirjoitti:
Kyllä keskusteluketjunaloittaja jauhaa nastarenkaista ihan ympäri vuoden. Ei riitä pelkästään muutama kuukausi. Sen verran pahasti on hermonsa menettänyt. On käsittämätöntä miten jollekin voi ilmaantua noin suuret henkiset ongelmat toisten käyttämistä talvirenkaista. Käsittämätöntä on sekin että samainen tyyppi kuvittelee jatkuvilla nastarenkaisiin kohdistuvilla valituskirjoituksilla saavansa nastarenkaita käyttävät autoilijat vaihtamaan nastat esim. kitkarenkaisiin. Ja sitten tällä puupäällä on vielä kanttia väittää muita vajakeiksi. Hehe.
Ne on hyväksi. Ropina paljasta tumpelon!
- kahjot.hoitoon
Siinähän sinulla onkin miettimistä, miksi niistä pitää saarnata. Joku päivä ehkä ymmärrät, kun oikein pinnistät. Ja kylä nastoihin voi kuolla. Ei tosin Tsekeissä, mutta Suomessa kyllä.
- Mitäpä-luulet
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Siinähän sinulla onkin miettimistä, miksi niistä pitää saarnata. Joku päivä ehkä ymmärrät, kun oikein pinnistät. Ja kylä nastoihin voi kuolla. Ei tosin Tsekeissä, mutta Suomessa kyllä.
Kumpaan kuolee mielestäsi Suomessa enemmän liikenteen aiheuttamana, suolan haittoihin vai nastojen haittoihin?
- Järkeä-vähän-tähänkin
Mitäpä-luulet kirjoitti:
Kumpaan kuolee mielestäsi Suomessa enemmän liikenteen aiheuttamana, suolan haittoihin vai nastojen haittoihin?
Nastarenkaiden haitta-hyötytase on varmasti paras talviliikenteen osalta.
Eli hyödyt haittoja merkittävästi suuremmat otetaanpa onnettomuus, kustannus, tiestön kunto, päästöt, terveysriskit jne huomioon vaihtoehtoisiin liukkaudentorjuntamenetelmiin.
Näin nimenomaan niissä maissa, joissa on oikea talvi. Näissä maissahan ei missään ole nastat kiellettyjä, mutta kaikissa on kyllä rajoituksia kuten Suomessakin.
Vaikea ymmärtää logiikkaa joidenkin kiihkeimpien nastavastustajien jatkuvaa vertailua Suomen olosuhteita keskisen ja eteläisen Euroopan olosuhteisiin tai muiden selvästi etelämpien maiden olosuhteisiin. Eihän nastarenkaita tietenkään tarvita muuten kuin talvisten teiden liukkauden torjumiseen, ei Suomessakaan.
Säässä toki on poikkeusoloja niin Suomessa kuin eteläisissä maissakin, mutta ei kai kukaan nyt tosissaan ajattele lainsäädäntöä tämänkään osalta tehtävän näiden poikkeusolojen mukaan. - HitaastikinEhtii
Järkeä-vähän-tähänkin kirjoitti:
Nastarenkaiden haitta-hyötytase on varmasti paras talviliikenteen osalta.
Eli hyödyt haittoja merkittävästi suuremmat otetaanpa onnettomuus, kustannus, tiestön kunto, päästöt, terveysriskit jne huomioon vaihtoehtoisiin liukkaudentorjuntamenetelmiin.
Näin nimenomaan niissä maissa, joissa on oikea talvi. Näissä maissahan ei missään ole nastat kiellettyjä, mutta kaikissa on kyllä rajoituksia kuten Suomessakin.
Vaikea ymmärtää logiikkaa joidenkin kiihkeimpien nastavastustajien jatkuvaa vertailua Suomen olosuhteita keskisen ja eteläisen Euroopan olosuhteisiin tai muiden selvästi etelämpien maiden olosuhteisiin. Eihän nastarenkaita tietenkään tarvita muuten kuin talvisten teiden liukkauden torjumiseen, ei Suomessakaan.
Säässä toki on poikkeusoloja niin Suomessa kuin eteläisissä maissakin, mutta ei kai kukaan nyt tosissaan ajattele lainsäädäntöä tämänkään osalta tehtävän näiden poikkeusolojen mukaan.Kuule, kyllä ihan tutkitusti nastapöly tappaa reilusti enemmän ihmisiä vuodessa, kuin mitä nastatumpelot ehtii muuten liikenteessä törmäillä.
- KukaSeVajakkiOnkaan
Kuvitteleeko ketjun aloittanut kahjo että kirjoitteluillaan nastatenkaiden käyttäjät tai edes osa niistä vaihtaa renkaansa muiksi? Kuvitteleeko kyseinen kahjo että nastojen aihettamat ongelmat poistuvat hänen ympärivuotisilla itkuvirsillään? Kuvitteleeko tämä samainen kahjo että kirjoittelujaan lukeneet nastarenkaiden käyttäjät tuntisivat jotain syyllisyyttä tai mieltävät itsensä jotenkin tyhmiksi tai huonoiksi kuljettajiksi kun nastoilla ajavat? Tämän kahjon on turha kehoittaa nimimerkeillään nastarenkaiden käyttäjiä menemään hoitoon koska on aivan selvää että että kahjo ja vajakki itse sinne hoitoon ensimäisenä pitäisi viedä!
- EhtiipäHyvinkin
HitaastikinEhtii kirjoitti:
Kuule, kyllä ihan tutkitusti nastapöly tappaa reilusti enemmän ihmisiä vuodessa, kuin mitä nastatumpelot ehtii muuten liikenteessä törmäillä.
Kuule, kyllä suola-hiekkapöly tappaa reilusti enemmän ihmisiä vuodessa kuin mitä kitkatumpelot ehtii muuten liikenteessä törmäillä.
Kuule, kyllä ilman kokonaispöly, josta liikenteen osuus on noin 15-20% ja siitä nastapölyä noin 2%, suolaus-hiekkapölyä noin 6%, tappaa reilusti enemmän ihmisiä vuodessa kuin liikennetumpelot ehtii muuten liikenteessä törmäillä.
Ja nämä kaikki tutkitusti. - KenenSyyllistäminen
KukaSeVajakkiOnkaan kirjoitti:
Kuvitteleeko ketjun aloittanut kahjo että kirjoitteluillaan nastatenkaiden käyttäjät tai edes osa niistä vaihtaa renkaansa muiksi? Kuvitteleeko kyseinen kahjo että nastojen aihettamat ongelmat poistuvat hänen ympärivuotisilla itkuvirsillään? Kuvitteleeko tämä samainen kahjo että kirjoittelujaan lukeneet nastarenkaiden käyttäjät tuntisivat jotain syyllisyyttä tai mieltävät itsensä jotenkin tyhmiksi tai huonoiksi kuljettajiksi kun nastoilla ajavat? Tämän kahjon on turha kehoittaa nimimerkeillään nastarenkaiden käyttäjiä menemään hoitoon koska on aivan selvää että että kahjo ja vajakki itse sinne hoitoon ensimäisenä pitäisi viedä!
Ei nastarenkailla ajavien edes tarvitse tuntea syyllisyyttä. Miksi pitäisi?
Turvallisuus selvästi parempi ja säästää siten onnettomuuksia, henkilövahinkoja ja materiaalivahinkoja. Ja tämä turvallisuuslisä koskee vähintään yhtä lailla kitkailijoitakin.
Nastojen käyttäminen lisäksi vähentää luonnon saastumista, tiestön rikkoutumista, liikenneympäristön, siltojen jne rapautumista, autojen ruostumista, kun vertaa tilanteeseen ettei nastoja käytettäisi.
Tietä nastat, vielä nykyiset uudetkin hieman, kuluttavat voimakkaasti suolalla märkinä pidettyjä etenkin, mutta nastoilla ajavat maksavat noin 80-85% kaikista autoilijoilta perittävistä liikenteeseen liittyvistä veroista. Ne kyllä kattavat nastojen tiehen aiheuttaman lisäkulumisen. Helposti. Sen sijaan nuo luonnon saastumiset suolan levityksen vuoksi lienevät niin kustannuksiltaan mittavia, ettei taida ihan riittää. No sehän on ennenkaikkea lastemme murhe, joten mitäpä me niistä. Eikö niin nastavihakiihkoilijat? - KukaSeVajakkiOnkaan
KenenSyyllistäminen kirjoitti:
Ei nastarenkailla ajavien edes tarvitse tuntea syyllisyyttä. Miksi pitäisi?
Turvallisuus selvästi parempi ja säästää siten onnettomuuksia, henkilövahinkoja ja materiaalivahinkoja. Ja tämä turvallisuuslisä koskee vähintään yhtä lailla kitkailijoitakin.
Nastojen käyttäminen lisäksi vähentää luonnon saastumista, tiestön rikkoutumista, liikenneympäristön, siltojen jne rapautumista, autojen ruostumista, kun vertaa tilanteeseen ettei nastoja käytettäisi.
Tietä nastat, vielä nykyiset uudetkin hieman, kuluttavat voimakkaasti suolalla märkinä pidettyjä etenkin, mutta nastoilla ajavat maksavat noin 80-85% kaikista autoilijoilta perittävistä liikenteeseen liittyvistä veroista. Ne kyllä kattavat nastojen tiehen aiheuttaman lisäkulumisen. Helposti. Sen sijaan nuo luonnon saastumiset suolan levityksen vuoksi lienevät niin kustannuksiltaan mittavia, ettei taida ihan riittää. No sehän on ennenkaikkea lastemme murhe, joten mitäpä me niistä. Eikö niin nastavihakiihkoilijat?" Ei nastarenkailla ajavien edes tarvitse tuntea syyllisyyttä. Miksi pitäisi? "
En minä tiedä. Kysyin asiaa vaan palstan suurimmalta nastarenkaista jauhavalta kahjolta. En ymmärrä miksi kyseisen kahjon on jauhettava tällä palstalla nastarenkaista ympäri vuoden ja epäilen että yksi syy siihen on se että se yrittää luoda nastarenkaiden käyttäjille jotain syyllisyyyden tunnetta siitä että heidän nastansa rouhii asfalttia urille. Jokin taka-ajatus kyseisellä nastarengasfobikolla täytyy olla että jaksaa ympäri vuoden jauha nastarenkaista. - PääsenpäHalvalla
KenenSyyllistäminen kirjoitti:
Ei nastarenkailla ajavien edes tarvitse tuntea syyllisyyttä. Miksi pitäisi?
Turvallisuus selvästi parempi ja säästää siten onnettomuuksia, henkilövahinkoja ja materiaalivahinkoja. Ja tämä turvallisuuslisä koskee vähintään yhtä lailla kitkailijoitakin.
Nastojen käyttäminen lisäksi vähentää luonnon saastumista, tiestön rikkoutumista, liikenneympäristön, siltojen jne rapautumista, autojen ruostumista, kun vertaa tilanteeseen ettei nastoja käytettäisi.
Tietä nastat, vielä nykyiset uudetkin hieman, kuluttavat voimakkaasti suolalla märkinä pidettyjä etenkin, mutta nastoilla ajavat maksavat noin 80-85% kaikista autoilijoilta perittävistä liikenteeseen liittyvistä veroista. Ne kyllä kattavat nastojen tiehen aiheuttaman lisäkulumisen. Helposti. Sen sijaan nuo luonnon saastumiset suolan levityksen vuoksi lienevät niin kustannuksiltaan mittavia, ettei taida ihan riittää. No sehän on ennenkaikkea lastemme murhe, joten mitäpä me niistä. Eikö niin nastavihakiihkoilijat?Maksanko minä liikenteen veroista vain 15 - 20 % koska ajan kitkarenkaallisella autolla? Mitä ovat ne verot joita sinä maksat mutta minä en?
- dippadaadappadii
PääsenpäHalvalla kirjoitti:
Maksanko minä liikenteen veroista vain 15 - 20 % koska ajan kitkarenkaallisella autolla? Mitä ovat ne verot joita sinä maksat mutta minä en?
Näinhän se vain menee. Nastarenkailla ajavia on 80-85% autoilijoista. Kaikki maksavat samat verot, mutta nastarenkaallisten osuus verokertymästä on 80-85%.
- EtPääseHalvemmalla
PääsenpäHalvalla kirjoitti:
Maksanko minä liikenteen veroista vain 15 - 20 % koska ajan kitkarenkaallisella autolla? Mitä ovat ne verot joita sinä maksat mutta minä en?
Yrität siin olla oikein fiksu, onnittelut siitä. Valitettavasti vain (tahallasi) ymmärsit asia pahasti väärin.
Kuten ymmärrät, vaikka muuta yrität viisastella, liikenteen veroista n. 80-85% maksaa nastarenkaita käyttävät ja 15-20% kitkarenkaita käyttävät. - Siiv_ari
Penis.
- PääsenpäHalvalla
EtPääseHalvemmalla kirjoitti:
Yrität siin olla oikein fiksu, onnittelut siitä. Valitettavasti vain (tahallasi) ymmärsit asia pahasti väärin.
Kuten ymmärrät, vaikka muuta yrität viisastella, liikenteen veroista n. 80-85% maksaa nastarenkaita käyttävät ja 15-20% kitkarenkaita käyttävät.Ei ole tarkoitus viisastella mitenkään.
Onko se sitten niin että jos maksaa paljon veroja niin sitten on ihan ok että rouhii tiestöä? Eikö olisi pirun hyvä jos ne maksamasi verorahat voisi käyttää johonkin muuhun kuin urien paikkaamiseen tai ettei niitä veroja tarvitsisi maksaa lainkaan tai edes niin paljon kuin nykyään? Minäkin vannoin ennen nastarenkaiden nimeen mutta neljä vuotta sitten kun muijalle hankittiin uusi auto niin sen mukana tuli kitkarenkaat. Muija on pärjännyt sillä neljä talvea työmatkoillaan ja itsekin sen autolla ajaneena vaihdoin nyt omaankin autoon kitkat vaikka hyvät nastat vielä alla olikin. Tiedostan hyvin että kitkoilla tietyissä keliolosuhteissa pito on heikompi kuin nastoilla mutta kun sen tietää ja sellaisia kelejä on täällä etelässä todella vähän ei ole mitään haluja ajaa 95 % talviajoista sulalla asfaltilla uria lisäten, ei vaikka itsekin enemmän veroja maksaisinkin. - KukaanEiPääseHalvalla
PääsenpäHalvalla kirjoitti:
Ei ole tarkoitus viisastella mitenkään.
Onko se sitten niin että jos maksaa paljon veroja niin sitten on ihan ok että rouhii tiestöä? Eikö olisi pirun hyvä jos ne maksamasi verorahat voisi käyttää johonkin muuhun kuin urien paikkaamiseen tai ettei niitä veroja tarvitsisi maksaa lainkaan tai edes niin paljon kuin nykyään? Minäkin vannoin ennen nastarenkaiden nimeen mutta neljä vuotta sitten kun muijalle hankittiin uusi auto niin sen mukana tuli kitkarenkaat. Muija on pärjännyt sillä neljä talvea työmatkoillaan ja itsekin sen autolla ajaneena vaihdoin nyt omaankin autoon kitkat vaikka hyvät nastat vielä alla olikin. Tiedostan hyvin että kitkoilla tietyissä keliolosuhteissa pito on heikompi kuin nastoilla mutta kun sen tietää ja sellaisia kelejä on täällä etelässä todella vähän ei ole mitään haluja ajaa 95 % talviajoista sulalla asfaltilla uria lisäten, ei vaikka itsekin enemmän veroja maksaisinkin.Onko se sitten oikein, että maksaa hurjasti tieliikenneveroja, mutta ei edes teitä kyetä pitämään kunnossa? Tieliikenne maksaa veroja noin 7-10 kertaisesti sen mitä tieliikenteen hyväksi käytetään. Ja tästä summasta tosiaan maksaa nastarenkailla ajavat tuon 80-85%. Ja sitten vielä joku kahjo syyttää, ettei maksa tarpeeksi.
Tottakai nastarenkaat kuluttavat teitä, mutta jatkuva suolaussulatus-jäätyminen-suolaussulatus jne rikkovat teitä, kuopat, repeämät jne ja lisäksi vielä lisäävät nastojenkin kuluttavaa vaikutusta aivan oleellisesti.
Jätän nyt kokonaan mainitsematta tuossa edellä esillä olleet muut vakavammat haitat, kun niistä et näytä olevan tippaakaan kiinnostunut, kun lasku niistä tosiaan menee lapsillemme.... usko pois, kyllä nekin kustannukset vielä tulee maksettavaksi. 120.000.000 kiloa suolaa/talvikausi ei sekään ilmaita tietysti ole pelkkien levitys-ja raaka-ainekustannustenkaan osalta noiden muiden haittojen lisäksi.
Sinun ja sinun muijasi ajamiset eivät ole mitään yleistämistä osoittavaa. Jos nastarenkaita ei olisi lainkaan liikenteessä, niin olosuhteet olisivat kokolailla erilaiset ja suolausta hiekoituksineen lisättäisiin huimasti, jos halutaan yhtä hyvä liukkaudenhallinta maanteille. Nyt nastojen hyödyt tulevat myös kitkoilla ajavillekin ja kaikille muillekin tielläliikkujille.
Suomessa voisi ajaa henkilöautoillakin kesärenkailla ympäri vuoden ja silti suurin osa selviäisi ongelmitta. Itse asiassa ihan jokainen muukin auton turvavaruste on suurimmalle osalle tarpeeton. Silti niistä katsotaan olevan hyötyä, jos edes kuolemantuottamukset ja muut kolarit niiden vuoksi vähenevät. - kahjot.hoitoon
PääsenpäHalvalla kirjoitti:
Ei ole tarkoitus viisastella mitenkään.
Onko se sitten niin että jos maksaa paljon veroja niin sitten on ihan ok että rouhii tiestöä? Eikö olisi pirun hyvä jos ne maksamasi verorahat voisi käyttää johonkin muuhun kuin urien paikkaamiseen tai ettei niitä veroja tarvitsisi maksaa lainkaan tai edes niin paljon kuin nykyään? Minäkin vannoin ennen nastarenkaiden nimeen mutta neljä vuotta sitten kun muijalle hankittiin uusi auto niin sen mukana tuli kitkarenkaat. Muija on pärjännyt sillä neljä talvea työmatkoillaan ja itsekin sen autolla ajaneena vaihdoin nyt omaankin autoon kitkat vaikka hyvät nastat vielä alla olikin. Tiedostan hyvin että kitkoilla tietyissä keliolosuhteissa pito on heikompi kuin nastoilla mutta kun sen tietää ja sellaisia kelejä on täällä etelässä todella vähän ei ole mitään haluja ajaa 95 % talviajoista sulalla asfaltilla uria lisäten, ei vaikka itsekin enemmän veroja maksaisinkin.Hyvin sanottu. Vajakit eivät tietysti voi tuota ymmärtää. Heidän päässään kylmä tuuli puhaltaa kuusi kuukautta vuodessa täällä pk-seudullakin. Jos omaa jonkinlaista ajotaitoa, ei nastoilla ole mitään käyttöä, ainakaan pk-seudulla, jossa suolaa kylvetään yllin kyllin. Hämmästyttävän pieni osa suomalaisista osaa autoa ajaa.
- KesärenkaatEiToimi
KukaanEiPääseHalvalla kirjoitti:
Onko se sitten oikein, että maksaa hurjasti tieliikenneveroja, mutta ei edes teitä kyetä pitämään kunnossa? Tieliikenne maksaa veroja noin 7-10 kertaisesti sen mitä tieliikenteen hyväksi käytetään. Ja tästä summasta tosiaan maksaa nastarenkailla ajavat tuon 80-85%. Ja sitten vielä joku kahjo syyttää, ettei maksa tarpeeksi.
Tottakai nastarenkaat kuluttavat teitä, mutta jatkuva suolaussulatus-jäätyminen-suolaussulatus jne rikkovat teitä, kuopat, repeämät jne ja lisäksi vielä lisäävät nastojenkin kuluttavaa vaikutusta aivan oleellisesti.
Jätän nyt kokonaan mainitsematta tuossa edellä esillä olleet muut vakavammat haitat, kun niistä et näytä olevan tippaakaan kiinnostunut, kun lasku niistä tosiaan menee lapsillemme.... usko pois, kyllä nekin kustannukset vielä tulee maksettavaksi. 120.000.000 kiloa suolaa/talvikausi ei sekään ilmaita tietysti ole pelkkien levitys-ja raaka-ainekustannustenkaan osalta noiden muiden haittojen lisäksi.
Sinun ja sinun muijasi ajamiset eivät ole mitään yleistämistä osoittavaa. Jos nastarenkaita ei olisi lainkaan liikenteessä, niin olosuhteet olisivat kokolailla erilaiset ja suolausta hiekoituksineen lisättäisiin huimasti, jos halutaan yhtä hyvä liukkaudenhallinta maanteille. Nyt nastojen hyödyt tulevat myös kitkoilla ajavillekin ja kaikille muillekin tielläliikkujille.
Suomessa voisi ajaa henkilöautoillakin kesärenkailla ympäri vuoden ja silti suurin osa selviäisi ongelmitta. Itse asiassa ihan jokainen muukin auton turvavaruste on suurimmalle osalle tarpeeton. Silti niistä katsotaan olevan hyötyä, jos edes kuolemantuottamukset ja muut kolarit niiden vuoksi vähenevät.Jos on lunta ja/tai jäätä tiellä ei kesärenkailla pääse yhtään mihinkään. Ja suurimmassa osaa maata tiet, eteenkin sivutiet, ovat lumen ja jään peittämiä koko talven. Etelässä suurimmissa kaupungeissa lauhoina talvina asfaltti voi olla paljaana suurimman osan ajasta. Kesärenkaat eivät siis ole mikään vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon koko maassa. Sellaista on täysin turha edes teoriassa esittää.
- VoiHyväSylvi
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Hyvin sanottu. Vajakit eivät tietysti voi tuota ymmärtää. Heidän päässään kylmä tuuli puhaltaa kuusi kuukautta vuodessa täällä pk-seudullakin. Jos omaa jonkinlaista ajotaitoa, ei nastoilla ole mitään käyttöä, ainakaan pk-seudulla, jossa suolaa kylvetään yllin kyllin. Hämmästyttävän pieni osa suomalaisista osaa autoa ajaa.
Vai hämmästyttävän pieni osa suomalaisista osaa ajaa autoa? Ja sinä ilmeisesti et mielestäsi kuulu siihen, tietenkään, eikö niin? 😎
On se jollain tapaa hyvin kuvaavaa, kun keskusteluun aina nämä omasta mielestään selvästi tavallista paremmat kuljettajat ottavat tuon ajotaidon syyksi ellei tyydy heikompiin auton turvavarusteluihin renkaiden osalta, vaan haluaa niissäkin hankkia mahdollisimman hyvät varusteet.
Oletko tullut ajatelleeksi, että juuri tuollaisilla väitteillä ja asenteella itsekin paljastat tietäväsi nastarenkaiden paremman turvallisuuden, mutta ihailet niitä, jotka vähät tuollaisista joutavuuksista välittävät.
Oletko samaa mieltä muidenkin turvallisuutta lisäävien varusteiden osalta?
Huipputaitavat tosirattimiehet eivät tietenkään käytä turvavöitä tietenkään, kun ilman niitäkin pärjää, eikö niin?
Ajonvakaus, abs, ja nitä kaikkia niitä nyt onkaan, ovat niitä varten, jotka eivät tietysti kuulu tuohon mainitsemaasi ’hämmästyttävän pieneen osaan suomalaisista, jotka osaavat ajaa autoa”.
Voi tuota ällistyttävän naiivia ja tyhmää asennetta... - TottahanSe
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Hyvin sanottu. Vajakit eivät tietysti voi tuota ymmärtää. Heidän päässään kylmä tuuli puhaltaa kuusi kuukautta vuodessa täällä pk-seudullakin. Jos omaa jonkinlaista ajotaitoa, ei nastoilla ole mitään käyttöä, ainakaan pk-seudulla, jossa suolaa kylvetään yllin kyllin. Hämmästyttävän pieni osa suomalaisista osaa autoa ajaa.
Olet oikeassa siinä, että etelän suurissa kaupungeissa, eritoten juuri Helsingissä, suolaa ja hiekkaakin kylvetään yllin kyllin eli selvästi eniten verrattuna muun Suomen kaupunkeihin. Ero on valtava. Täällähän on kitkarenkaiden osuus huomattava ja paljon suurempi kuin muualla Suomessa.
- kahjot.hoitoon
VoiHyväSylvi kirjoitti:
Vai hämmästyttävän pieni osa suomalaisista osaa ajaa autoa? Ja sinä ilmeisesti et mielestäsi kuulu siihen, tietenkään, eikö niin? 😎
On se jollain tapaa hyvin kuvaavaa, kun keskusteluun aina nämä omasta mielestään selvästi tavallista paremmat kuljettajat ottavat tuon ajotaidon syyksi ellei tyydy heikompiin auton turvavarusteluihin renkaiden osalta, vaan haluaa niissäkin hankkia mahdollisimman hyvät varusteet.
Oletko tullut ajatelleeksi, että juuri tuollaisilla väitteillä ja asenteella itsekin paljastat tietäväsi nastarenkaiden paremman turvallisuuden, mutta ihailet niitä, jotka vähät tuollaisista joutavuuksista välittävät.
Oletko samaa mieltä muidenkin turvallisuutta lisäävien varusteiden osalta?
Huipputaitavat tosirattimiehet eivät tietenkään käytä turvavöitä tietenkään, kun ilman niitäkin pärjää, eikö niin?
Ajonvakaus, abs, ja nitä kaikkia niitä nyt onkaan, ovat niitä varten, jotka eivät tietysti kuulu tuohon mainitsemaasi ’hämmästyttävän pieneen osaan suomalaisista, jotka osaavat ajaa autoa”.
Voi tuota ällistyttävän naiivia ja tyhmää asennetta...Turvavyöt varmasti tuhoavat tiet ja ihmisten keuhkot, vai kuinka?
- VoiHyväSylvi
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Turvavyöt varmasti tuhoavat tiet ja ihmisten keuhkot, vai kuinka?
Ei, mutta ovat turvavarusteita siinä kuin nastarenkaatkin. Kommentoinkin ensisijaisesti tuota uskomattoman typerää asennettasi, joka tuo aina teidän ’tavallista parempien kuljettajien’ naiiviuden esiin kun uskotte turvavarusteiden käytön kuuluvan vain meille tavallisille kuljettajille ja ovat turhia teidän ’tavallista parempien kuljettajien’ välineitä.
Jos olet sitä mieltä, että kaikki haitta menee selvienkin ja suurempien hyötyjen edelle aina, niin lopeta hyvä mies koko liikkuminen ja varsinkin autolla. Voi hyvänen aika sentään....
Teitä ’tuhoaa’ taasen kaikki liikenne. Tiet kuluu kun niitä käytetään. Onko se sinulle yllätys?
Suolaus rikkoot teitä, nastat kuluttaa (tosin uudet jo aika vähän). Miten niin vain nastapöly tuhoaa ihmisten keuhkoja?
Suolaus-hiekotus tuottaa kolminkertaisesti pölyä ja edelleen naiviutesi tulee esiin, kun uskot, että vain nastojen tuottama pöly tuhoaa keuhkoja.
Mikä teitä kiihkeitä nastavihaajia oikein vaivaa? Faktat kun ei millään lisää ymmärrystänne. - VoiPyhäEsteri
VoiHyväSylvi kirjoitti:
Ei, mutta ovat turvavarusteita siinä kuin nastarenkaatkin. Kommentoinkin ensisijaisesti tuota uskomattoman typerää asennettasi, joka tuo aina teidän ’tavallista parempien kuljettajien’ naiiviuden esiin kun uskotte turvavarusteiden käytön kuuluvan vain meille tavallisille kuljettajille ja ovat turhia teidän ’tavallista parempien kuljettajien’ välineitä.
Jos olet sitä mieltä, että kaikki haitta menee selvienkin ja suurempien hyötyjen edelle aina, niin lopeta hyvä mies koko liikkuminen ja varsinkin autolla. Voi hyvänen aika sentään....
Teitä ’tuhoaa’ taasen kaikki liikenne. Tiet kuluu kun niitä käytetään. Onko se sinulle yllätys?
Suolaus rikkoot teitä, nastat kuluttaa (tosin uudet jo aika vähän). Miten niin vain nastapöly tuhoaa ihmisten keuhkoja?
Suolaus-hiekotus tuottaa kolminkertaisesti pölyä ja edelleen naiviutesi tulee esiin, kun uskot, että vain nastojen tuottama pöly tuhoaa keuhkoja.
Mikä teitä kiihkeitä nastavihaajia oikein vaivaa? Faktat kun ei millään lisää ymmärrystänne.Aiheutti ne nastat sitten paljon tai vähän pölyä, kulutti ne sitten tiestöä paljon tai vähän niin miksei niitäkin haittoja voisi vähentää poistamalla nen nastat? Kitkarenkailla pärjää aivan hyvin.
Mikä teitä kiihkeitä kitkavihaajia oikein vaivaa? Faktat kun ei millään lisää ymmärrystänne. - VoiPyhäSylvi
VoiPyhäEsteri kirjoitti:
Aiheutti ne nastat sitten paljon tai vähän pölyä, kulutti ne sitten tiestöä paljon tai vähän niin miksei niitäkin haittoja voisi vähentää poistamalla nen nastat? Kitkarenkailla pärjää aivan hyvin.
Mikä teitä kiihkeitä kitkavihaajia oikein vaivaa? Faktat kun ei millään lisää ymmärrystänne.Tottakai nastat voi poistaa liikenteestä, niin silloin tuo noin 2%:n lisä tuossa pölykuormassa poistuu. Jos poistetaan suolaus ja hiekoitus, niin poistuu noin 6%:n pölykuorma. Jos poistetaan koko liikenne, niin poistuu noin 15-20%:n pölykuorma jne.
Jos tuo 2%:n pölykuormittaja poistetaan eli nastarenkaat, niin sen seurauksena suolauksen ja hiekoituksen määrä kasvaa. Ja moni muukin haitta kasvaa, mm tienpintojen liukkaus, kun nastat ei ole ’rouhimassa’ jäätä pois ja kitkat tiivistävät lumipinnatkin melkoisen kiiltäviksi ja liukkaisi. Ja mitä siitä seuraa... ei ole vaikea arvata. Helsingissä suolaus ja hiekoitus on erittäin paljon suurempaa jo nytkin, kun kitkojen osuus on selvästi muuta maata suurempaa.
Kitkoilla pärjää ilman muuta, siitähän ei ole ollut kysekään. Nykyisin vallan mainiosti, kun nastojen osuus on kuitenkin 80-85%. Se ei siltikään mitenkään todista, että ne turvallisuuspuolella olisivat nastojen veroisia.
Nastojen puolustajat perustavat näkemyksensä tutkittuun tietoon, testeihin ja realismiin. Ei mihinkään kitkavihaan tms. Se ei ole tarpeen, kun faktat riittää perusteluiksi.
Haitatkin on hyvin tiedossa, mutta niin on hyödytkin. Myös kitkojen käytön haitat ja hyödyt on hyvin tiedossa ja varsinkin kitkojen käytön haitat näyttävän olevan lähes tuntemattomia telle kiihkeille nastavihaajille. Saati seuraukset, jos nastat poistuisivat.
Vetoaminen johonkin ajotaitoon nasta-kitkarenkaiden valintaperusteluna yms, joka näyttää sekin olevan suosittu perustelu, on kaiken lisäksi hupaisa jo senkin vuoksi, kun siinä te nastavihaajat itsekin tunnustatte nastojen paremmuuden.
Suon mielihyvin sinun kopioivan tämänkin pohjaksi seuraavaan kommentiisi, mutta omatkin näkemykset perusteluineen olisivat tervetulleita - VoiPyhäEsteri
VoiPyhäSylvi kirjoitti:
Tottakai nastat voi poistaa liikenteestä, niin silloin tuo noin 2%:n lisä tuossa pölykuormassa poistuu. Jos poistetaan suolaus ja hiekoitus, niin poistuu noin 6%:n pölykuorma. Jos poistetaan koko liikenne, niin poistuu noin 15-20%:n pölykuorma jne.
Jos tuo 2%:n pölykuormittaja poistetaan eli nastarenkaat, niin sen seurauksena suolauksen ja hiekoituksen määrä kasvaa. Ja moni muukin haitta kasvaa, mm tienpintojen liukkaus, kun nastat ei ole ’rouhimassa’ jäätä pois ja kitkat tiivistävät lumipinnatkin melkoisen kiiltäviksi ja liukkaisi. Ja mitä siitä seuraa... ei ole vaikea arvata. Helsingissä suolaus ja hiekoitus on erittäin paljon suurempaa jo nytkin, kun kitkojen osuus on selvästi muuta maata suurempaa.
Kitkoilla pärjää ilman muuta, siitähän ei ole ollut kysekään. Nykyisin vallan mainiosti, kun nastojen osuus on kuitenkin 80-85%. Se ei siltikään mitenkään todista, että ne turvallisuuspuolella olisivat nastojen veroisia.
Nastojen puolustajat perustavat näkemyksensä tutkittuun tietoon, testeihin ja realismiin. Ei mihinkään kitkavihaan tms. Se ei ole tarpeen, kun faktat riittää perusteluiksi.
Haitatkin on hyvin tiedossa, mutta niin on hyödytkin. Myös kitkojen käytön haitat ja hyödyt on hyvin tiedossa ja varsinkin kitkojen käytön haitat näyttävän olevan lähes tuntemattomia telle kiihkeille nastavihaajille. Saati seuraukset, jos nastat poistuisivat.
Vetoaminen johonkin ajotaitoon nasta-kitkarenkaiden valintaperusteluna yms, joka näyttää sekin olevan suosittu perustelu, on kaiken lisäksi hupaisa jo senkin vuoksi, kun siinä te nastavihaajat itsekin tunnustatte nastojen paremmuuden.
Suon mielihyvin sinun kopioivan tämänkin pohjaksi seuraavaan kommentiisi, mutta omatkin näkemykset perusteluineen olisivat tervetulleitaMinä en ole kopioinut yhtään mitään ja kirjoittamani näkemykset ovat olleet aivan omiani. Jos et pysy kärryillä siitä kuka kirjoittaa ja mitä niin turha on keskustelua jatkaa.
- kahjot.hoitoon
VoiPyhäSylvi kirjoitti:
Tottakai nastat voi poistaa liikenteestä, niin silloin tuo noin 2%:n lisä tuossa pölykuormassa poistuu. Jos poistetaan suolaus ja hiekoitus, niin poistuu noin 6%:n pölykuorma. Jos poistetaan koko liikenne, niin poistuu noin 15-20%:n pölykuorma jne.
Jos tuo 2%:n pölykuormittaja poistetaan eli nastarenkaat, niin sen seurauksena suolauksen ja hiekoituksen määrä kasvaa. Ja moni muukin haitta kasvaa, mm tienpintojen liukkaus, kun nastat ei ole ’rouhimassa’ jäätä pois ja kitkat tiivistävät lumipinnatkin melkoisen kiiltäviksi ja liukkaisi. Ja mitä siitä seuraa... ei ole vaikea arvata. Helsingissä suolaus ja hiekoitus on erittäin paljon suurempaa jo nytkin, kun kitkojen osuus on selvästi muuta maata suurempaa.
Kitkoilla pärjää ilman muuta, siitähän ei ole ollut kysekään. Nykyisin vallan mainiosti, kun nastojen osuus on kuitenkin 80-85%. Se ei siltikään mitenkään todista, että ne turvallisuuspuolella olisivat nastojen veroisia.
Nastojen puolustajat perustavat näkemyksensä tutkittuun tietoon, testeihin ja realismiin. Ei mihinkään kitkavihaan tms. Se ei ole tarpeen, kun faktat riittää perusteluiksi.
Haitatkin on hyvin tiedossa, mutta niin on hyödytkin. Myös kitkojen käytön haitat ja hyödyt on hyvin tiedossa ja varsinkin kitkojen käytön haitat näyttävän olevan lähes tuntemattomia telle kiihkeille nastavihaajille. Saati seuraukset, jos nastat poistuisivat.
Vetoaminen johonkin ajotaitoon nasta-kitkarenkaiden valintaperusteluna yms, joka näyttää sekin olevan suosittu perustelu, on kaiken lisäksi hupaisa jo senkin vuoksi, kun siinä te nastavihaajat itsekin tunnustatte nastojen paremmuuden.
Suon mielihyvin sinun kopioivan tämänkin pohjaksi seuraavaan kommentiisi, mutta omatkin näkemykset perusteluineen olisivat tervetulleitaMitkä helvetin faktat? Sekö, että nasta pitää jäällä paremmin? Kuinka moni jäähallissa ajelee? Yhtenäkään päivänä en ole nastoja tänäkään talvena tarvinnut. Eikä ole vaimonikaan, vaan on joka päivä mennyt autolla töihin. Eikä ole läheskään niin hyvä kuski kuin minä. Ei siis lähellekään. Ja hyvin on kitkoilla pärjännyt. Nastat ovat ihan hyvä vaihtoehto mummoille, vaareille ja ajotaidottomille kuskeille. Vielä kun ymmärtäisivät edes sen, milloin ne kannattaa laittaa alle.
- että.näin
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Hyvin sanottu. Vajakit eivät tietysti voi tuota ymmärtää. Heidän päässään kylmä tuuli puhaltaa kuusi kuukautta vuodessa täällä pk-seudullakin. Jos omaa jonkinlaista ajotaitoa, ei nastoilla ole mitään käyttöä, ainakaan pk-seudulla, jossa suolaa kylvetään yllin kyllin. Hämmästyttävän pieni osa suomalaisista osaa autoa ajaa.
Kovin on pieni osa noita ajamisen osaavia vain n. 3.6 miljoonaa.
Sinä et tosin, kirjoitustesi perusteella, tähän "pieneen" ryhmään kuulu. - Kjell.C.D.Pippelström
että.näin kirjoitti:
Kovin on pieni osa noita ajamisen osaavia vain n. 3.6 miljoonaa.
Sinä et tosin, kirjoitustesi perusteella, tähän "pieneen" ryhmään kuulu.Valitettavasti sinä kuulut siihen "pieneen" ryhmään, joka myös "mehupilleinä" tunnetaan...
- eikö.näin
PääsenpäHalvalla kirjoitti:
Ei ole tarkoitus viisastella mitenkään.
Onko se sitten niin että jos maksaa paljon veroja niin sitten on ihan ok että rouhii tiestöä? Eikö olisi pirun hyvä jos ne maksamasi verorahat voisi käyttää johonkin muuhun kuin urien paikkaamiseen tai ettei niitä veroja tarvitsisi maksaa lainkaan tai edes niin paljon kuin nykyään? Minäkin vannoin ennen nastarenkaiden nimeen mutta neljä vuotta sitten kun muijalle hankittiin uusi auto niin sen mukana tuli kitkarenkaat. Muija on pärjännyt sillä neljä talvea työmatkoillaan ja itsekin sen autolla ajaneena vaihdoin nyt omaankin autoon kitkat vaikka hyvät nastat vielä alla olikin. Tiedostan hyvin että kitkoilla tietyissä keliolosuhteissa pito on heikompi kuin nastoilla mutta kun sen tietää ja sellaisia kelejä on täällä etelässä todella vähän ei ole mitään haluja ajaa 95 % talviajoista sulalla asfaltilla uria lisäten, ei vaikka itsekin enemmän veroja maksaisinkin.Se on aivan oikein, että ensin laittaa akkansa testaamaan huonommaksi tietämiään renkaita ja jos akka pysyy elossa niin hyväthän ne täytyy olla. Loistavaa järkeilyä sinulta.
Vaikka 95% ajoista jotenkin pärjää kitkoilla, niin mitäs sitten kun tulee vaikkapa se yksi ainoa päivä jolloin liukkaus on sitä luokkaa, että ne pitokyvyltään olemattomat kitkat on kelvottomat?
Juu älä vastaa, että voi mennä julkisilla, voi olla menemättä duuniin,voi sitä sun tätä ja muuta kitkailijoiden esittämää typerehtimistä. - eikö.näin
Kjell.C.D.Pippelström kirjoitti:
Valitettavasti sinä kuulut siihen "pieneen" ryhmään, joka myös "mehupilleinä" tunnetaan...
Voisitko sinä kehitysvammainen idiootti siirtyä kirjoittamaan sairaudestasi ao. palstoille.
Kiitos. - VoiPyhäSylvi
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Mitkä helvetin faktat? Sekö, että nasta pitää jäällä paremmin? Kuinka moni jäähallissa ajelee? Yhtenäkään päivänä en ole nastoja tänäkään talvena tarvinnut. Eikä ole vaimonikaan, vaan on joka päivä mennyt autolla töihin. Eikä ole läheskään niin hyvä kuski kuin minä. Ei siis lähellekään. Ja hyvin on kitkoilla pärjännyt. Nastat ovat ihan hyvä vaihtoehto mummoille, vaareille ja ajotaidottomille kuskeille. Vielä kun ymmärtäisivät edes sen, milloin ne kannattaa laittaa alle.
Faktoiksi kutsutaan esim testattuja ja tutkittuja tosiasioita eikä mutu- tai asennepohjaisia mielipiteitä.
Sinä ja vaimosi väittämäsi ajokokemukset ovat vain teidän, joten se siitä. Ne eivät ole mitään testattua ja tutkittua faktaa, joten niitä on turha yleistää mihinkään. Tehän ajatte Siomessa, jossa nastarenkailla ajaa noin 80-85% autoilijoista. Teilläkään varmaankaan ei ole kattavaa kokemusta, jos nastarenkaita ei laisinkaan olisi Suomen talviliikentessä.
Etkö ole edes huomannut keskustelun ydintä laisinkaan? Kysehän ei ole ollut siitä, etteikö kitkoilla selviäsi. Ei, vaan itse talvirenkaista ja niiden pitokyvystä ja seurauksista talviliikenteessä, jos jokainen siirtyisi heikommin pitäviin kitkarenkaisiin.
Erinomaisesti kaikenlisäksi kuvaa asennettasi, ymmärryskykyäsi ja ajatusmaailmaasi tässä asiassa tuo lopussa oleva lauseesi:
”Nastat ovat ihan hyvä vaihtoehto mummoille, vaareille ja ajotaidottomille kuskeille.”
Kykenetköhän ymmärtämään miksi? Epäilen vahvasti - EiSaisiRuokkiaTrollia
eikö.näin kirjoitti:
Voisitko sinä kehitysvammainen idiootti siirtyä kirjoittamaan sairaudestasi ao. palstoille.
Kiitos.Voisitko sinä kehitysvammainen idiootti siirtyä kirjoittamaan sairaudestasi ao. palstoille.
Kiitos.
Älä nyt viitsi. Pippelström on jo vuosia yrittänyt olla hauska ja kuten kaltaisensa nettitrollit niin Pippelströmkin saa tyydytystä jokaisesta kommentista jonka muka haskat kirjoituksensa aiheuttaa. - TsekkejäMissä
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Siinähän sinulla onkin miettimistä, miksi niistä pitää saarnata. Joku päivä ehkä ymmärrät, kun oikein pinnistät. Ja kylä nastoihin voi kuolla. Ei tosin Tsekeissä, mutta Suomessa kyllä.
Onko niitä Tsekkejä useampiakin? Minä tiedän vain yhden Tsekin. Missä päin maailmaa näitä tsekkejä on?
- kahjot.hoitoon
TsekkejäMissä kirjoitti:
Onko niitä Tsekkejä useampiakin? Minä tiedän vain yhden Tsekin. Missä päin maailmaa näitä tsekkejä on?
Kannattaa katsoa vaikka karttakirjasta.
- OletSairas
Olet kyllä uskomaton typerys. Jaksat jauhaa tuota samaa päähänpinttymääsi, ensin Etelä-Korea, nyt Tsekki ja mitä vielä tuleekaan... aiemmista jankutuksistasi puhumattakaan...
Mitäpä jos juttelisit vähän psykiatrisi kanssa tuosta pinttymästäsi....- kahjot.hoitoon
Ja sinun mielestä puoli vuotta pk-seudun teitä rouhiva vajakki on ihan terve?
- KukaSeKahjoOnkaan
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Ja sinun mielestä puoli vuotta pk-seudun teitä rouhiva vajakki on ihan terve?
Parhaan mahdollisen pidon liukkaalla antavilla renkailla ajava jos joku on terve. Se että parhaan mahdollisen pidon antavat renkaat kuluttavat tiestöä ei tee kuljettajasta sairasta. Sellainen henkilö joka jauhaa samasta asiasta ympäri vuoden on puolestaan sairas. Diagnoosinaan maanisdepressiivinen vainoharhaisuus.
- JärjelläEiVoimalla
KukaSeKahjoOnkaan kirjoitti:
Parhaan mahdollisen pidon liukkaalla antavilla renkailla ajava jos joku on terve. Se että parhaan mahdollisen pidon antavat renkaat kuluttavat tiestöä ei tee kuljettajasta sairasta. Sellainen henkilö joka jauhaa samasta asiasta ympäri vuoden on puolestaan sairas. Diagnoosinaan maanisdepressiivinen vainoharhaisuus.
paras pito on nastoilla kun on kypärä päässä (kuten monilla kehareilla). Kaikkeen voi aina ylivarustautua, mutta jonkinlainen järjen käyttö on myös sallittua. Ei kaikki mikä oli 50 vuotta sitten autoillessa tarpeellista ole sitä enää tänäpäivänä.
- KukaSeKahjoOnkaan
JärjelläEiVoimalla kirjoitti:
paras pito on nastoilla kun on kypärä päässä (kuten monilla kehareilla). Kaikkeen voi aina ylivarustautua, mutta jonkinlainen järjen käyttö on myös sallittua. Ei kaikki mikä oli 50 vuotta sitten autoillessa tarpeellista ole sitä enää tänäpäivänä.
Missä kohtaa minä mainitsin nastarenkaat? Minä vain totesin että parhaan pidon antavat renkaat ovat terveen kuljettajan valinta. Se että antaako parhaan pidon nasta-tai kitkarengas en maininnut sanallakaan. Sairaaksi kuvasin sellaisen henkilön joka jauhaa nastarenkaista ja niiden mahdollisista haitoista ympäri vuoden.
- OpiÄläkäOleta
KukaSeKahjoOnkaan kirjoitti:
Missä kohtaa minä mainitsin nastarenkaat? Minä vain totesin että parhaan pidon antavat renkaat ovat terveen kuljettajan valinta. Se että antaako parhaan pidon nasta-tai kitkarengas en maininnut sanallakaan. Sairaaksi kuvasin sellaisen henkilön joka jauhaa nastarenkaista ja niiden mahdollisista haitoista ympäri vuoden.
Valitettavasti se nastarenkaiden haitta on jo sitä luokkaa, että siitä on ymmärtämättömille jauhettava vuodet ympäriinsä, ennen kuin valistus menee perille. Kukapa enää väittää, että tupakointi on terveellistä, kuten 50-luvulla väitettiin.
- UnohdaAsenteesiJaOpi
OpiÄläkäOleta kirjoitti:
Valitettavasti se nastarenkaiden haitta on jo sitä luokkaa, että siitä on ymmärtämättömille jauhettava vuodet ympäriinsä, ennen kuin valistus menee perille. Kukapa enää väittää, että tupakointi on terveellistä, kuten 50-luvulla väitettiin.
Paitsi, että uusien nastarenkaiden haitta eli asfaltin suurempi kuluttaminen ja sitä myöden tietty jonkintasoinen vaikutus myös pölyn lisääntymiseen ovat pienentyneet suorastaan murto-osaan siitä mitä ne olivat vielä viitisen vuotta sitten.
Tämä nastarenkaiden haitta ei ole kenellekään tuntematon asia.
Sen sijaan voi kysyä, miksi suolauksen massiivisista haitoista ei edes keskustella, saati että joku laskisi noiden haittojen kustannuksia. Suolauksen määrähän on kasvanut vuosi vuodelta sitä mukaa kun nastarenkaiden osuus on vähentynyt. Osaisitko vastata miksi suolauksen kustannukset ja haitat ei nostata minkäänlaista keskustelua, mutta nastojen vähäisemmät ja yhä pienenevät haitat kustannuksineen on jatkuvasti esillä? - kahjot.hoitoon
KukaSeKahjoOnkaan kirjoitti:
Parhaan mahdollisen pidon liukkaalla antavilla renkailla ajava jos joku on terve. Se että parhaan mahdollisen pidon antavat renkaat kuluttavat tiestöä ei tee kuljettajasta sairasta. Sellainen henkilö joka jauhaa samasta asiasta ympäri vuoden on puolestaan sairas. Diagnoosinaan maanisdepressiivinen vainoharhaisuus.
Eli mielestäsi talvi kestää kuusi kuukautta täällä pk-seudulla?
- kahjot.hoitoon
UnohdaAsenteesiJaOpi kirjoitti:
Paitsi, että uusien nastarenkaiden haitta eli asfaltin suurempi kuluttaminen ja sitä myöden tietty jonkintasoinen vaikutus myös pölyn lisääntymiseen ovat pienentyneet suorastaan murto-osaan siitä mitä ne olivat vielä viitisen vuotta sitten.
Tämä nastarenkaiden haitta ei ole kenellekään tuntematon asia.
Sen sijaan voi kysyä, miksi suolauksen massiivisista haitoista ei edes keskustella, saati että joku laskisi noiden haittojen kustannuksia. Suolauksen määrähän on kasvanut vuosi vuodelta sitä mukaa kun nastarenkaiden osuus on vähentynyt. Osaisitko vastata miksi suolauksen kustannukset ja haitat ei nostata minkäänlaista keskustelua, mutta nastojen vähäisemmät ja yhä pienenevät haitat kustannuksineen on jatkuvasti esillä?Kyllähän suolaamisen haitoista on puhuttu iät ja ajat. Hannu Karpo asian usein otti esiin ohjelmassaan. Itse olen soittanut esim. kaupungille, ja kysynyt miksi pitää suolata tietä, jossa on 30 km/h rajoitus. Ja kyseinen tie on noin 500 metriä pitkä. Vastaus oli, että ihmiset haluavat sitä. Todennäköisesti pelokkaat nastakuskit siis soittavat ja vaativat suolausta, ettei vaan tule kaikki housuun, kun on normaali talvikeli.
- Olet_vaaraksi_muille
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Kyllähän suolaamisen haitoista on puhuttu iät ja ajat. Hannu Karpo asian usein otti esiin ohjelmassaan. Itse olen soittanut esim. kaupungille, ja kysynyt miksi pitää suolata tietä, jossa on 30 km/h rajoitus. Ja kyseinen tie on noin 500 metriä pitkä. Vastaus oli, että ihmiset haluavat sitä. Todennäköisesti pelokkaat nastakuskit siis soittavat ja vaativat suolausta, ettei vaan tule kaikki housuun, kun on normaali talvikeli.
Miksi nastoilla ajavat muka vaatisivat suolaa teille? Heillähän on nastat, joten pitoa riittää tuon pätkän ajoon.
Voihan se tietysti olla niinkin, jos tuon tiesi varrella asuvat tietävät sinun vankkumattoman uhosi ja uskosi omaan ylivertaiseen kykyysi autokuskina ja pelkäävät aiheellisestikin lastensa puolesta ja siksi vaativat tietä sulaksi. Ymmärrän heitä oikein hyvin, kun kirjoituksiasi ole täällä lukenut. - UnohdaAsenteesiJaOpi
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Kyllähän suolaamisen haitoista on puhuttu iät ja ajat. Hannu Karpo asian usein otti esiin ohjelmassaan. Itse olen soittanut esim. kaupungille, ja kysynyt miksi pitää suolata tietä, jossa on 30 km/h rajoitus. Ja kyseinen tie on noin 500 metriä pitkä. Vastaus oli, että ihmiset haluavat sitä. Todennäköisesti pelokkaat nastakuskit siis soittavat ja vaativat suolausta, ettei vaan tule kaikki housuun, kun on normaali talvikeli.
Kappas kun tuo Karpon ohjelma aikanaan on mennyt ohi tai ei ole jäänyt mieleen. Eikä se mitä haitoista tuolloin Karpo kertoi. Olisikin mielenkiintoista tietää mitä haittoja Karpo esitteli...
Niinpä näkyy unohtuneen monilla muillakin, koska suolausta on lisätty voimakkaasti. Tai niistä ei vain välitetä. Eikä nykyisin kovin monesti kuule kenenkään esittävän asiasta huolta. Yhtään kustannuksista kertovaa en muista nähneeni tai kuulleeni.
Hiljaisuus tämän osalta on minusta jopa ’käsin kosketeltavaa’ verrattuna nastojen haittoihin. Sitä voi perustellusti ihmetellä, kun luontoarvot ovat nykyisin kovin suosittuja. Nastojen osaltahan on esillä kaikki mahdolliset haitat ja usein. Vaikka ne ovat aivan varmasti vähäisempiä kuin suolauksen.
Kehitys tässä on suolauksen osalta kulkenut täysin päinvastaiseen suuntaan kuin nastarenkaiden haittojen osalta. Nastarenkaiden haitat ovat vähentyneet erittäin paljon kehityksen myötä. En muista missään kerrotun vastaavaa kehitystä tapahtuneen suolauksen osalta - KukaSeVajakkiOnkaan
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Eli mielestäsi talvi kestää kuusi kuukautta täällä pk-seudulla?
Sinun ympärivuotisen itkun ja valituksen ansiostako se talvi lyhenee ihmisten mielissä?
- kahjot.hoitoon
Olet_vaaraksi_muille kirjoitti:
Miksi nastoilla ajavat muka vaatisivat suolaa teille? Heillähän on nastat, joten pitoa riittää tuon pätkän ajoon.
Voihan se tietysti olla niinkin, jos tuon tiesi varrella asuvat tietävät sinun vankkumattoman uhosi ja uskosi omaan ylivertaiseen kykyysi autokuskina ja pelkäävät aiheellisestikin lastensa puolesta ja siksi vaativat tietä sulaksi. Ymmärrän heitä oikein hyvin, kun kirjoituksiasi ole täällä lukenut.Kukapa muu sitä suolaa vaatisi, kuin pelokkaat nastailijat. Hehän vaihtavat pk-seudulla nastat alle, kun Kilpisjärvellä on ensimmäinen yöpakkanen. Silloin on jo sellainen paniikki, että vaativat suolaa ja äkkiä.
- Vai-oletko-oikeasti
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Kukapa muu sitä suolaa vaatisi, kuin pelokkaat nastailijat. Hehän vaihtavat pk-seudulla nastat alle, kun Kilpisjärvellä on ensimmäinen yöpakkanen. Silloin on jo sellainen paniikki, että vaativat suolaa ja äkkiä.
Älä nyt viitsi olla noin tyhmä....
- kahjot.hoitoon
Vai-oletko-oikeasti kirjoitti:
Älä nyt viitsi olla noin tyhmä....
Avaa hieman tarkemmin tuota kommenttiasi. Mikä tuossa faktassa oli tyhmää?
- Vai-oletko-oikeasti
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Avaa hieman tarkemmin tuota kommenttiasi. Mikä tuossa faktassa oli tyhmää?
On kaksi päätyyppiä kirjoittajia: niitä, joille ei tarvitse selittää ja niitä, joille ei kannata selittää.
Koska tuon kysymyksesi perusteelka kuulut ilmiselvästi noihin jälkimmäisiin, niin olkoon tämä tässä... - kahjot.hoitoon
Vai-oletko-oikeasti kirjoitti:
On kaksi päätyyppiä kirjoittajia: niitä, joille ei tarvitse selittää ja niitä, joille ei kannata selittää.
Koska tuon kysymyksesi perusteelka kuulut ilmiselvästi noihin jälkimmäisiin, niin olkoon tämä tässä...On tosiaankin kahta tyyppiä kirjoittajia täällä. Sellaisia, jotka kommentoivat toisten kirjoituksia tyyliin " älä nyt viitsi olla noin tyhmä", pystymättä kuitenkaan millään lailla perustelemaan kommenttejaan. Sitten on fiksuja ihmisiä ja hyviä kuskeja, kuten minä.
- sulle.neuvo
kahjot.hoitoon kirjoitti:
On tosiaankin kahta tyyppiä kirjoittajia täällä. Sellaisia, jotka kommentoivat toisten kirjoituksia tyyliin " älä nyt viitsi olla noin tyhmä", pystymättä kuitenkaan millään lailla perustelemaan kommenttejaan. Sitten on fiksuja ihmisiä ja hyviä kuskeja, kuten minä.
Sinä voit työntää tuon kommentin perseeseesi.
- KukaSeVajakkiOnkaan
kahjot.hoitoon kirjoitti:
On tosiaankin kahta tyyppiä kirjoittajia täällä. Sellaisia, jotka kommentoivat toisten kirjoituksia tyyliin " älä nyt viitsi olla noin tyhmä", pystymättä kuitenkaan millään lailla perustelemaan kommenttejaan. Sitten on fiksuja ihmisiä ja hyviä kuskeja, kuten minä.
Unohdit sen äärimmäisen pienen ryhmän ihmisiä jotka sairaalloisesti jauhavat yhtä ja samaa asiaa internetissäkin ympäri vuoden. Näille harvoille, erittäin sairaille ihmisille on tyypillistä vääristynyt kuva itsestään sekä ahdistus ja paniikki siitä asiasta josta jauhavat. Liikennepalstoilla näillä sairailla on vääristynyt ja harhainen kuva omasta ajotaidostaan sekä ylimitoitettu tuska päässään pyörivästä asiasta. Tunnetko yhtään edellä mainitsemani kaltaista vajakkia? Löydät yhden sellaisen kun katsot peiliin.
- Sulleko_epäselvää
kahjot.hoitoon kirjoitti:
On tosiaankin kahta tyyppiä kirjoittajia täällä. Sellaisia, jotka kommentoivat toisten kirjoituksia tyyliin " älä nyt viitsi olla noin tyhmä", pystymättä kuitenkaan millään lailla perustelemaan kommenttejaan. Sitten on fiksuja ihmisiä ja hyviä kuskeja, kuten minä.
Tuossahan oli perusteluna ihan tuo sinun oma kirjoituksesti.
Se oli kyllä melkoisen vankka perustelu eikä jäänyt kenellekään epäselväksi. Niin, paitsi sinulle, mutta tuskin sitä kukaan ihmetteleekään...
- KQLMEKAKARAAJARAKKIorig
Ykkösautossa menee kitkat, kakkosessa ja moottoripyörässä piikit.
Ykkönen liikkuu 50t, kotitonttu 5t, konepyörä 10t. Josta talvella 3t.
Ykköstä ajan minä, (kokemusta yli 3milj. Kotitonttua vaimo, kokemus 50t, moottoripyörä talvella ilman piikkejä olisi hieman epästabiili)- KuvitteletVain
Et muuten ole ajanut yli kolmea miljoonaa kilometriä. Et millään ajoneuvolla.
- KQLMEKAKARAAJARAKKIorig
KuvitteletVain kirjoitti:
Et muuten ole ajanut yli kolmea miljoonaa kilometriä. Et millään ajoneuvolla.
Niinkö? Myönnettäköön että ois kannattanut uskoa äitiä ja mennä sinne lääkikseen😞
Vaan kun kuorma-autokortin sain -77 nin maanajoon, siitä parin vuoden päästä yhdistelmän puikkoihin. Samalla tiellä yhä.
Työkaluun tulee nykyään 2468/ viikko, omaan autoon 50.000/ vuosi, konepyörään Kymppitonni.
Joten tuo reilu 3milj. on ennemminkin alakanttiin.
Ja entäs sitten? - JaTämäOnVarmastiTotta
KQLMEKAKARAAJARAKKIorig kirjoitti:
Niinkö? Myönnettäköön että ois kannattanut uskoa äitiä ja mennä sinne lääkikseen😞
Vaan kun kuorma-autokortin sain -77 nin maanajoon, siitä parin vuoden päästä yhdistelmän puikkoihin. Samalla tiellä yhä.
Työkaluun tulee nykyään 2468/ viikko, omaan autoon 50.000/ vuosi, konepyörään Kymppitonni.
Joten tuo reilu 3milj. on ennemminkin alakanttiin.
Ja entäs sitten?Niin se aika kultaa muistot. Minä aloitin Fargolla ajamaan heti Helsingin olympilaisten jälkeen. Sen jälkeen olen peruuttanut enemmän kuin sinä olet kuvitelmiesi mukaan ajanut eteenpäin. Minä ajoin muuten yksin kaiken soran Tarvontielle kun sitä rakennettiin. Kymppipyörä Scanialla.
- NetinSuojissa
KQLMEKAKARAAJARAKKIorig kirjoitti:
Niinkö? Myönnettäköön että ois kannattanut uskoa äitiä ja mennä sinne lääkikseen😞
Vaan kun kuorma-autokortin sain -77 nin maanajoon, siitä parin vuoden päästä yhdistelmän puikkoihin. Samalla tiellä yhä.
Työkaluun tulee nykyään 2468/ viikko, omaan autoon 50.000/ vuosi, konepyörään Kymppitonni.
Joten tuo reilu 3milj. on ennemminkin alakanttiin.
Ja entäs sitten?Täällä netissähän voi kertoilla mitä tahansa, olevansa kuka tahansa, tehneensä mitä tahansa, koska tahansa, missä ja milloin tahansa. Kenellekään kun ei tarvitse mitään todistaa.
- KQLMEKAKARAAJARAKKIorig
Tämä nastatkitkatjuupaseipäs😁
Mie oon ajanu pääsääntöisesti kitkoilla -85 alkaen. Nykykitkat ovat ihan toista luokkaa ku alkuaikoina, niin muuten ovat nastarenkaatkin. Nykyään AUTOJEN nastarenkaat ovat hyvin lähellä kitkoja, kumilaatu,lamellointi nastat.
Mie ajan kitkoilla äänettömyyden vuoksi, kotitontussa nastat varmuuden vuoksi.Tämä ympäri vuoden vellova kiista talvirenkaista on kyllä surkuhupaisaa. Fanaattisimmat ilmeisesti kuvittelevat että kun tarpeeksi palstalla asiasta kirjoittaa niin totuus siitä mitkä ovat parhaat talvirenkaat selviää. Kiista talvirenkaista ei koskaan lopu. Ei ainakaan niin kauaa kun autoissa on kumiin perustuvat renkaat ja Suomessa on eri vuodenajat ja erilaiset ajo-olosuhteet.
- ParemmanIlmanPuolesta
cletus_van_damme kirjoitti:
Tämä ympäri vuoden vellova kiista talvirenkaista on kyllä surkuhupaisaa. Fanaattisimmat ilmeisesti kuvittelevat että kun tarpeeksi palstalla asiasta kirjoittaa niin totuus siitä mitkä ovat parhaat talvirenkaat selviää. Kiista talvirenkaista ei koskaan lopu. Ei ainakaan niin kauaa kun autoissa on kumiin perustuvat renkaat ja Suomessa on eri vuodenajat ja erilaiset ajo-olosuhteet.
Eihän se kiista lopu ennen kuin valtiovalta puuttuu peliin ja kieltää nastat kuten on osittain tehnyt jo muissa pohjoismaissa. Tervetuloa edistys tänne meillekin.
- kahjot.hoitoon
ParemmanIlmanPuolesta kirjoitti:
Eihän se kiista lopu ennen kuin valtiovalta puuttuu peliin ja kieltää nastat kuten on osittain tehnyt jo muissa pohjoismaissa. Tervetuloa edistys tänne meillekin.
Näin on. Saksassa nastat taidettiin kieltää jo 70-luvulla, nimenomaan niiden aiheuttamien tuhojen takia. Mutta suomalainen nastajäärä se vaan jatkaa rouhimistaan, kun on aina niin tehnyt.
- ÄläValehtele
ParemmanIlmanPuolesta kirjoitti:
Eihän se kiista lopu ennen kuin valtiovalta puuttuu peliin ja kieltää nastat kuten on osittain tehnyt jo muissa pohjoismaissa. Tervetuloa edistys tänne meillekin.
Yhdessäkään pohjoismaassa nastat eivät ole kiellettyjä. Rajoituksia on jokaisessa pohjoismaassa.
Ei nastat ole kielletty missään muuallakaan, jossa talviolosuhteet ovat pohjoismaiden kaltaiset. - ÄläValehtele
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Näin on. Saksassa nastat taidettiin kieltää jo 70-luvulla, nimenomaan niiden aiheuttamien tuhojen takia. Mutta suomalainen nastajäärä se vaan jatkaa rouhimistaan, kun on aina niin tehnyt.
Saksan pohjoisrannikko on lähes tuhat kilometriä etelämpänä kuin Suomen etelärannikko. Uskoisitko tuolla olevan jotain merkitystä?
- kahjot.hoitoon
ÄläValehtele kirjoitti:
Saksan pohjoisrannikko on lähes tuhat kilometriä etelämpänä kuin Suomen etelärannikko. Uskoisitko tuolla olevan jotain merkitystä?
Ai senkö takia nastat Saksassa kiellettiin?
- ÄläValehtele
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Ai senkö takia nastat Saksassa kiellettiin?
Mietipä sitä. Mieti ihan oikeasti...
- kahjot.hoitoon
ÄläValehtele kirjoitti:
Mietipä sitä. Mieti ihan oikeasti...
Juupa juu, saksalaiset käyttivät nastarenkaita, ja luulivat, että maapallo on litteä. Pelkäsivät putoavansa sen reunalta. Kävivät asiaa tutkimassa ja totesivat sen olevan pyöreä. Samalla huomasivat, että Suomen etelärannikolle on pitkä matka, joten päättivät kieltää nastarenkaat.
- ÄläValehtele
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Juupa juu, saksalaiset käyttivät nastarenkaita, ja luulivat, että maapallo on litteä. Pelkäsivät putoavansa sen reunalta. Kävivät asiaa tutkimassa ja totesivat sen olevan pyöreä. Samalla huomasivat, että Suomen etelärannikolle on pitkä matka, joten päättivät kieltää nastarenkaat.
Väärin meni taas.
Mietihän uudelleen... ja yritä kovemmin - kahjot.hoitoon
ÄläValehtele kirjoitti:
Väärin meni taas.
Mietihän uudelleen... ja yritä kovemminNiin, minähän kerroin jo tuossa aiemmin sen, miksi nastat Saksassa kiellettiin. Kerro ihmeessä oma tietosi asiasta.
- ÄläValehtele
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Niin, minähän kerroin jo tuossa aiemmin sen, miksi nastat Saksassa kiellettiin. Kerro ihmeessä oma tietosi asiasta.
Eipä vieläkään näköjään sulle auennut.
Yritäpä vielä kovemmin. Pinnistä, pinnistä... jos hyvin käy, niin ymmärrät mitä noin tuhannen kilometrin maantieteellinen ero etelä-pohjoissuunnassa merkitsee esim talvien olosuhteissa. - kahjot.hoitoon
ÄläValehtele kirjoitti:
Eipä vieläkään näköjään sulle auennut.
Yritäpä vielä kovemmin. Pinnistä, pinnistä... jos hyvin käy, niin ymmärrät mitä noin tuhannen kilometrin maantieteellinen ero etelä-pohjoissuunnassa merkitsee esim talvien olosuhteissa.Eli käyttivät Saksassa aikoinaan nastarenkaita, kunnes huomasivat, ettei heillä ole talvea ollenkaan, ja Suomikin on tuhannen kilometrin päässä. Päättivät sen vuoksi ne kieltää?
- ÄläValehtele
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Eli käyttivät Saksassa aikoinaan nastarenkaita, kunnes huomasivat, ettei heillä ole talvea ollenkaan, ja Suomikin on tuhannen kilometrin päässä. Päättivät sen vuoksi ne kieltää?
Nyt jo lähestyt. Yritäpä vielä kerran.
Pieni vihje ohjeeksi yrityksille virittäämään ajatteluasi oikeaan suuntaan: mietipä asiaa Suomen näkökulmasta. Siitähän tässä on ollut kyse.
Jos keksit, niin sinussa saattaakin olla piilevää kehityspontentiaalia, joka kovan harjoittelun jälkeen saattaisi ilmetä jo normaalina tavisihmisen ajatusjuoksulta. On siihen vielä matkaa, mutta älä lannistu, kyllä se siitä.... - kahjot.hoitoon
ÄläValehtele kirjoitti:
Nyt jo lähestyt. Yritäpä vielä kerran.
Pieni vihje ohjeeksi yrityksille virittäämään ajatteluasi oikeaan suuntaan: mietipä asiaa Suomen näkökulmasta. Siitähän tässä on ollut kyse.
Jos keksit, niin sinussa saattaakin olla piilevää kehityspontentiaalia, joka kovan harjoittelun jälkeen saattaisi ilmetä jo normaalina tavisihmisen ajatusjuoksulta. On siihen vielä matkaa, mutta älä lannistu, kyllä se siitä....Se on ihan sama mistä kulmasta asiaa katsoo, niin totuus on se, että ne kiellettiin nastojen aiheuttamien ongelmien takia. Se ei vaikuta asiaa millään lailla, vaikka Suomi olisi 5000 kilometrin päässä Saksasta.
- Älävalehtele
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Se on ihan sama mistä kulmasta asiaa katsoo, niin totuus on se, että ne kiellettiin nastojen aiheuttamien ongelmien takia. Se ei vaikuta asiaa millään lailla, vaikka Suomi olisi 5000 kilometrin päässä Saksasta.
Koitahan vielä. Jatketaan vielä tätä menttaaliharjoitusta...
Nyt olet kyllä ymmärtänyt toisen puolen eli haitat. Toinen puoli on sinulta vielä täysin hukassa. (Tai ehkei ihan, kun totesit vaarien ja mummojen ja olikos se nyt ’ajotaidottomien’ olevan tarpeen käyttää nastoja. Tulitko siinä paljastaneeksi jotain alitajunnastasi, jota et ihan ymmärtänytkään. Eli miksi nastat ovat noille mielestäsi hyvä valinta?)
Seuraava vihje: pystyisitkö mitenkään kääntämään ajatteluaisi siihen miksi nastarenkaita ylipäänsä käytetään ja mihin ne on tarkoitettu ja mitä varten niitä on kehitetty? Toinen vihje tässä samaan pakettiin: niitä ei ole kehitetty käyttöön haittojen vuoksi eikä kukaan niitä käytä siksi, että aiheuttaisi vahinkoa.
Jos tuo onnistuu, niin seuraavaksi pinnistä vielä rajalliset kykysi siihen onko noilla mitään yhteyttä siihen sijaitseeko paikat joissa noita käytetään 1000 km pohjoisempana, joissa on talvet joka vuotisena normaalina liikenneolosuhteina kuukausikaupalla vai 1000 km etelämpänä paikoissa, joissa joissa talvi tarkoittaa lähinnä sadekeliä.
Ihan sama tosiaan vaikka Suomi olisi 5000 km pohjoisempanakin, kun talvi on yleinen jo noin 1000 km:n erollakin. Toisaalta eipä kovin kauaksi tuo 5000 km menekään, kun katsoo Suomen pohjoisinta ja Saksan eteläisintä kulmaa.
Voi tosiaan olla, että saat piilevät aivojesi kyvyt esiin ja saavuttavasi siinä normaalin peruskansalaisen tason tämän ankaran harjoituksen avulla. Autan mielelläni.... - kahjot.hoitoon
Älävalehtele kirjoitti:
Koitahan vielä. Jatketaan vielä tätä menttaaliharjoitusta...
Nyt olet kyllä ymmärtänyt toisen puolen eli haitat. Toinen puoli on sinulta vielä täysin hukassa. (Tai ehkei ihan, kun totesit vaarien ja mummojen ja olikos se nyt ’ajotaidottomien’ olevan tarpeen käyttää nastoja. Tulitko siinä paljastaneeksi jotain alitajunnastasi, jota et ihan ymmärtänytkään. Eli miksi nastat ovat noille mielestäsi hyvä valinta?)
Seuraava vihje: pystyisitkö mitenkään kääntämään ajatteluaisi siihen miksi nastarenkaita ylipäänsä käytetään ja mihin ne on tarkoitettu ja mitä varten niitä on kehitetty? Toinen vihje tässä samaan pakettiin: niitä ei ole kehitetty käyttöön haittojen vuoksi eikä kukaan niitä käytä siksi, että aiheuttaisi vahinkoa.
Jos tuo onnistuu, niin seuraavaksi pinnistä vielä rajalliset kykysi siihen onko noilla mitään yhteyttä siihen sijaitseeko paikat joissa noita käytetään 1000 km pohjoisempana, joissa on talvet joka vuotisena normaalina liikenneolosuhteina kuukausikaupalla vai 1000 km etelämpänä paikoissa, joissa joissa talvi tarkoittaa lähinnä sadekeliä.
Ihan sama tosiaan vaikka Suomi olisi 5000 km pohjoisempanakin, kun talvi on yleinen jo noin 1000 km:n erollakin. Toisaalta eipä kovin kauaksi tuo 5000 km menekään, kun katsoo Suomen pohjoisinta ja Saksan eteläisintä kulmaa.
Voi tosiaan olla, että saat piilevät aivojesi kyvyt esiin ja saavuttavasi siinä normaalin peruskansalaisen tason tämän ankaran harjoituksen avulla. Autan mielelläni....Kuinkas monta kuukautta talvi on mielestäsi pk-seudulla kestänyt? Entä viime talvena? Ja yöpakkanen EI tarkoita talvea.
- ymp-ystävällisesti
Suomen kannattaisi ottaa opiksi siitä miten Tsekissä toimitaan. Ei se asfaltti meilläkään uusiudu itsestään jos se talvisin tahallaan pilataan. Monesti noissa entisen Itä-Blokin maissa järjen käyttö on edelleen arvossaan.
- ÄläValehtele
Sinulle suosittelen tutustumista edellä käytävään harjoitukseen nimimerkki ’kahjot-hoitoon’ kanssa, joka liittyy aika läheisesti maatieteelliseen sijaintiin ja sen vaikutuksesta liikenneolosuhteisiin talviaikoina ja edelleen niihin liittyviin turvavarusteista tärkeimpään eli talvirenkaisiin.
Olemme hieman edistyneet ’kahjot-hoitoon’ -nimimerkin kanssa. Ei paljoa, mutta kuitenkin.... - AjatteleKunAjat
ÄläValehtele kirjoitti:
Sinulle suosittelen tutustumista edellä käytävään harjoitukseen nimimerkki ’kahjot-hoitoon’ kanssa, joka liittyy aika läheisesti maatieteelliseen sijaintiin ja sen vaikutuksesta liikenneolosuhteisiin talviaikoina ja edelleen niihin liittyviin turvavarusteista tärkeimpään eli talvirenkaisiin.
Olemme hieman edistyneet ’kahjot-hoitoon’ -nimimerkin kanssa. Ei paljoa, mutta kuitenkin....Eihän tämän nastojen puolustelijan logiigassa ole mitään järkeä. Vähän sama kuin perustelisi vaimonsa hakkaamista sillä, että Suomessa on kylmempi kuin Saksassa ja siksi se on sallittua täällä, muttei Saksassa. Eihän nastakeskustelussa ole kysymys siitä onko nastojen tuoma pieni lisäturvallisuus olennaista vaan nastarenkaiden rouhiman pienhiukkasten tuoma sairastumisriski hengityselinsairauksiin on kuitenkin suurempi ongelma pieneen pidonlisäykseen verrattuna.
- AjattelehanKunAjat
AjatteleKunAjat kirjoitti:
Eihän tämän nastojen puolustelijan logiigassa ole mitään järkeä. Vähän sama kuin perustelisi vaimonsa hakkaamista sillä, että Suomessa on kylmempi kuin Saksassa ja siksi se on sallittua täällä, muttei Saksassa. Eihän nastakeskustelussa ole kysymys siitä onko nastojen tuoma pieni lisäturvallisuus olennaista vaan nastarenkaiden rouhiman pienhiukkasten tuoma sairastumisriski hengityselinsairauksiin on kuitenkin suurempi ongelma pieneen pidonlisäykseen verrattuna.
Eihän, vaan nastojen hyöty on haittoja suurempi. Selvästi. Ja se on nimenomaan se olennaisin asia.
Siksihän nastoja käytetään kaikkialla, missä on säännölisesti jatkuvat talviset olosuhteet. Vai miksi luulet nastojen olevan niin yleisiä? Senkö takia muka, että saisi kuluttaa teitä? Älä nyt viitsi....
Minusta juuri tuo kitkaintoilijan logiikka on täysin hukassa. Eihän tietenkään ole mitään järkeä ajella nastarenkailla jossain reippaan tuhannen tai kahdentuhannen kilometriä etelämpänä, jossa talvi on lähinnä sadekeli. Sen käyttäminen perusteluna Suomen talvirengaskeskustelussa on lähinnä idiotismia.
Tuo pöly ja pienhiukkaset taasen on selvästi vähäisempi nastojen haitta. Suolaus, hiekoitus ovat noin kolminkertainen pölynlähde nastoihin verrattuna. Puhumattakaan muista lähteistä, koko liikennekin tuottaa tuosta ilman kokonaispölystä vain alle 20%. - Päinvastoinhan
AjatteleKunAjat kirjoitti:
Eihän tämän nastojen puolustelijan logiigassa ole mitään järkeä. Vähän sama kuin perustelisi vaimonsa hakkaamista sillä, että Suomessa on kylmempi kuin Saksassa ja siksi se on sallittua täällä, muttei Saksassa. Eihän nastakeskustelussa ole kysymys siitä onko nastojen tuoma pieni lisäturvallisuus olennaista vaan nastarenkaiden rouhiman pienhiukkasten tuoma sairastumisriski hengityselinsairauksiin on kuitenkin suurempi ongelma pieneen pidonlisäykseen verrattuna.
Asiahan nin niinpäin, että tuo pieni lisä liikenteen pölymäärään, minkä nasta tuo, on olematon verrattuna siihen hyötyy minkä nastoista saa.
- EiOppiOjaanKaada
AjattelehanKunAjat kirjoitti:
Eihän, vaan nastojen hyöty on haittoja suurempi. Selvästi. Ja se on nimenomaan se olennaisin asia.
Siksihän nastoja käytetään kaikkialla, missä on säännölisesti jatkuvat talviset olosuhteet. Vai miksi luulet nastojen olevan niin yleisiä? Senkö takia muka, että saisi kuluttaa teitä? Älä nyt viitsi....
Minusta juuri tuo kitkaintoilijan logiikka on täysin hukassa. Eihän tietenkään ole mitään järkeä ajella nastarenkailla jossain reippaan tuhannen tai kahdentuhannen kilometriä etelämpänä, jossa talvi on lähinnä sadekeli. Sen käyttäminen perusteluna Suomen talvirengaskeskustelussa on lähinnä idiotismia.
Tuo pöly ja pienhiukkaset taasen on selvästi vähäisempi nastojen haitta. Suolaus, hiekoitus ovat noin kolminkertainen pölynlähde nastoihin verrattuna. Puhumattakaan muista lähteistä, koko liikennekin tuottaa tuosta ilman kokonaispölystä vain alle 20%.Tässä kaikille rouhijoille tietoa: https://yle.fi/uutiset/3-9470466
- AjattelehanKunAjat
EiOppiOjaanKaada kirjoitti:
Tässä kaikille rouhijoille tietoa: https://yle.fi/uutiset/3-9470466
Mikä tuossa uutisessa oli sellaista, joka ei jo täälläkin ole tullut esiin?
Kukaanhan ei ole väittänyt nastojakaan haitattomiksi, ainakaan selkainen ei ole pistänyt silmiini.. - UudessakoVaraParempi
AjattelehanKunAjat kirjoitti:
Mikä tuossa uutisessa oli sellaista, joka ei jo täälläkin ole tullut esiin?
Kukaanhan ei ole väittänyt nastojakaan haitattomiksi, ainakaan selkainen ei ole pistänyt silmiini..Samassa jutussa linkki siihen ettei ne uudet, vähemmän asfalttia kuluttavat nastarenkaat välttämättä kulutakaan tienpintaa vanhoja vähemmän. ==> https://yle.fi/uutiset/3-8806710
- Nastojenhaitattiedossa
UudessakoVaraParempi kirjoitti:
Samassa jutussa linkki siihen ettei ne uudet, vähemmän asfalttia kuluttavat nastarenkaat välttämättä kulutakaan tienpintaa vanhoja vähemmän. ==> https://yle.fi/uutiset/3-8806710
Itse asiassa tuossakaan ei ole oikeastaan mitään sellaista, joka ei olisi jo ollut esillä ja yleisesti tiedossa. Edelleen kaikki tietävät kyllä nastoillakin olevan haittavaikutuksia eikä niitä kai kukaan ole kieltänytkään.
Nastarenkaiden haittoja on tutkittu niin perusteellisesti monissa eri tutkimuksissa Suomessakin ja tiheään, että tuskin enää mitään uutta oleellista ja yllättävää tietoa ihan heti on tulossakaan. Luultavasti mitään muuta asiaa tienpidon ja talvirenkaiden osalta ei ole tutkittu niin suurella hartaudella kuin nastarenkaiden haittoja ja loppuakaan ei tälle ole näkyvissä. Rahasta ei ole ollut puutetta. Jokainen suomalainen, autoilija tai ei, osaa suoralta kädeltä luetella nastarenkaiden haitat kuin vettä vaan vaikka unissaan.
Kiinnostus näyttää olevan niin suuri juuri tähän, että muut haitat ja nastarenkaiden vaihtoehtojen vaikutukset haittoineen ei näytä kiinnostavan oikeastaan ketään viranomaista, tutkijaa, testiorganisaatioita, yleisöä. Ei ketään. - HuHeijaa
Nastojenhaitattiedossa kirjoitti:
Itse asiassa tuossakaan ei ole oikeastaan mitään sellaista, joka ei olisi jo ollut esillä ja yleisesti tiedossa. Edelleen kaikki tietävät kyllä nastoillakin olevan haittavaikutuksia eikä niitä kai kukaan ole kieltänytkään.
Nastarenkaiden haittoja on tutkittu niin perusteellisesti monissa eri tutkimuksissa Suomessakin ja tiheään, että tuskin enää mitään uutta oleellista ja yllättävää tietoa ihan heti on tulossakaan. Luultavasti mitään muuta asiaa tienpidon ja talvirenkaiden osalta ei ole tutkittu niin suurella hartaudella kuin nastarenkaiden haittoja ja loppuakaan ei tälle ole näkyvissä. Rahasta ei ole ollut puutetta. Jokainen suomalainen, autoilija tai ei, osaa suoralta kädeltä luetella nastarenkaiden haitat kuin vettä vaan vaikka unissaan.
Kiinnostus näyttää olevan niin suuri juuri tähän, että muut haitat ja nastarenkaiden vaihtoehtojen vaikutukset haittoineen ei näytä kiinnostavan oikeastaan ketään viranomaista, tutkijaa, testiorganisaatioita, yleisöä. Ei ketään.He he vai että oikein muita haittoja nastarenkaisiin verrattuna. Voi hyvät hyssykät.
- Nastojenhaitatiedossa
HuHeijaa kirjoitti:
He he vai että oikein muita haittoja nastarenkaisiin verrattuna. Voi hyvät hyssykät.
Aivan.
Ja jo sinunkin vähättelevä asenteesi muihin haittoihin osoittaa oikeaksi juuri sen mitä kirjoitinkin tuossa edellä.
Onkohan sinulla edes niistä mitään tietoakaan? Vai kuvitteletko tosiaan, että talviliikenteen haitat ovat vain nuo kymmeniä kertoja läpitutkitut nastahaitat? Voi hyvät hyssykät sentään.... Ei ihme, että keskustelun taso tämän osalta on mitä on, - Savolaistollo
AjattelehanKunAjat kirjoitti:
Eihän, vaan nastojen hyöty on haittoja suurempi. Selvästi. Ja se on nimenomaan se olennaisin asia.
Siksihän nastoja käytetään kaikkialla, missä on säännölisesti jatkuvat talviset olosuhteet. Vai miksi luulet nastojen olevan niin yleisiä? Senkö takia muka, että saisi kuluttaa teitä? Älä nyt viitsi....
Minusta juuri tuo kitkaintoilijan logiikka on täysin hukassa. Eihän tietenkään ole mitään järkeä ajella nastarenkailla jossain reippaan tuhannen tai kahdentuhannen kilometriä etelämpänä, jossa talvi on lähinnä sadekeli. Sen käyttäminen perusteluna Suomen talvirengaskeskustelussa on lähinnä idiotismia.
Tuo pöly ja pienhiukkaset taasen on selvästi vähäisempi nastojen haitta. Suolaus, hiekoitus ovat noin kolminkertainen pölynlähde nastoihin verrattuna. Puhumattakaan muista lähteistä, koko liikennekin tuottaa tuosta ilman kokonaispölystä vain alle 20%.Vilkaisu tilastoihin osoittaa, että Saksan talvi vastaa suunnilleen Keski-Suomen marraskuuta. Minä täällä Savonmaalla olen yleensä ajellut marraskuun läpi kesärenkailla, vaikkakaan en suosittele tätä niille, joilla on pakkolähtö liikenteeseen joka aamu. Tältä pohjalta en suurestikaan ihmettele, että Saksassa nastattomat renkaat toimivat mainiosti läpi sikäläisen talven, varsinkin kun suolaus on siellä suorastaan hillitöntä pakkasen sattuessa. Vuoristoissa tilanne on tietysti toinen.
Kuten myös täällä, missä on neljä kuukautta kylmempää kuin Saksan tammikuussa.
Huomenna muuten on laillista ajaa kesärenkailla täällä Suomessakin. Pitäisiköhän tehdä niillä pakkasennätys, kun aamuksi on vielä luvattu 25 astetta. - kahjot.hoitoon
AjattelehanKunAjat kirjoitti:
Eihän, vaan nastojen hyöty on haittoja suurempi. Selvästi. Ja se on nimenomaan se olennaisin asia.
Siksihän nastoja käytetään kaikkialla, missä on säännölisesti jatkuvat talviset olosuhteet. Vai miksi luulet nastojen olevan niin yleisiä? Senkö takia muka, että saisi kuluttaa teitä? Älä nyt viitsi....
Minusta juuri tuo kitkaintoilijan logiikka on täysin hukassa. Eihän tietenkään ole mitään järkeä ajella nastarenkailla jossain reippaan tuhannen tai kahdentuhannen kilometriä etelämpänä, jossa talvi on lähinnä sadekeli. Sen käyttäminen perusteluna Suomen talvirengaskeskustelussa on lähinnä idiotismia.
Tuo pöly ja pienhiukkaset taasen on selvästi vähäisempi nastojen haitta. Suolaus, hiekoitus ovat noin kolminkertainen pölynlähde nastoihin verrattuna. Puhumattakaan muista lähteistä, koko liikennekin tuottaa tuosta ilman kokonaispölystä vain alle 20%.Niin, viime talvet pk-seudulla ovat olleet lähinnä vesisadetta. Silti se vajakki rouhii 5-6 kuukautta paljasta asvalttia. Eikös sama siis kannattaisi tehdä myös Saksassa?
- Kerro-lisää
kahjot.hoitoon kirjoitti:
Niin, viime talvet pk-seudulla ovat olleet lähinnä vesisadetta. Silti se vajakki rouhii 5-6 kuukautta paljasta asvalttia. Eikös sama siis kannattaisi tehdä myös Saksassa?
Miksi Saksassa kannattaisi ajaa nastarenkailla?
Siksikö, että Suomessakin saattaa talvella olla plusasteita ja vesisadetta?
Kertopa vähän lisää tuosta älykkäältä vaikuttavasta ajatuksestasi...
- eeetuskalla
Minä ajelen eteläsuomen alueella . Nastat alla ja välillä ketjutkin tarpeen . Pitäiskö minun ajaa vanteilla et passais aloituksen tekijälle ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031585
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781224- 881147
- 1391066
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras11027Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5821015- 20920
Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8912Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9774Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8700