Yksinpuhuminen...terapiaa

Aikoinaan nuorin tyttäreni kysyi,puhunko yksikseni,kun olin ollut täällä korvessa yksin viikkoja?
No tietenkin puhun:noille rantapuille isoille petäjille ja kuusille,niitä halaillesani kerron,kuinka tämä päivä on minua kuljettanut ja onko verkoissa ollut kalaa ja kuinka onnellinen olen teidän seurassanne?

No tietenkin halkopinolle kerron aivan eri tarinaa: viestitän edesmenneelle miehelleni,kuinka noita sinun tekemiäsi polttopuita on mukavaa mättää tulipesiin,mutta sinun elämällesi ,siellä enkeleiden
valtakunnassa olen vähän kateellinen?

Kerran katsoin jonkun psykoloogin ohjelmaa,että yksin puhuminen on terapiaa ja että meidän yksinäisten pitäisi kertoa peilikuvallemme ja kehua ja kertoa tunteistamme.
Ennenvanhaan sitä olisi pidetty vanhuudenhöperyytenä?
Näin muuttuu maailma Eskoseni?

47

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta yksin puhuminen on terapeuttista.
      Yleensähän aina kehotetaan puhumaan vaikeista asioista läheiselle ystävälle, mutta jos tarkkaan ajattelee, niin miksi yksityisten asioiden kertomiselle pitää olla kuulija? Eihän se toinen voi kuin voivotella! Tai lyödä läskiksi.
      Saattaa olla, että jokin asia painaa mieltä kauan, eikä sen kertominen auta yhtään. Saattaa olla, että lisää vain omaa murhettaan kun on mennyt kertomaan asian kaverille. Entä jos hän ei malta pitää salaisuutta!
      Parasta vain siinä omien askareitten lomassa purkaa mieltään, kun ei kukaan kuule. Itsehän ne ratkaisut ongelmiin on joka tapauksessa keksittävä.

      Muistan nuorena, kun jokin asia kalvoi mieltäni ja menin kertomaan sen edellisen sukupolven edustajalle, kun kuvittelin, että elämänkokemus tuo ratkaisun minun pulmaani.
      Sain kuulla, että nuori ihminen selviytyy mistä vain, on kuule paljon isommat murheet tässä itsekullakin ollut, ja nykypäivän nuoriso ei kyllä edes tiedä, millaisia ovat todelliset murheet, mutta jotkut ne eivät voi hyvin, jollei ole valittamisen aihetta . . . Jne.
      Kerrasta oppii.

      • Minä kävin aikoinaan terapiassa,siis ihan mielenterveys puolella ja kerroin naapurin
        tädille.Hän taivasteli ja asetti mielenterveyteni kaiketi kategoriaan,jonne kaikki vinksahtaneet
        voidaan asettaa?
        Kerroin tälle tädille,herttileijaa,kaiketi kerron huolistani vaitolovelvolliselle,ennemmin
        kuin epämääräiselle ystävälleni,joka juoruilisi ja lisäisi omiaan kertomukseen.
        Tämä naapurintåäti ei vierraillut luonani senkoommin?


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Minä kävin aikoinaan terapiassa,siis ihan mielenterveys puolella ja kerroin naapurin
        tädille.Hän taivasteli ja asetti mielenterveyteni kaiketi kategoriaan,jonne kaikki vinksahtaneet
        voidaan asettaa?
        Kerroin tälle tädille,herttileijaa,kaiketi kerron huolistani vaitolovelvolliselle,ennemmin
        kuin epämääräiselle ystävälleni,joka juoruilisi ja lisäisi omiaan kertomukseen.
        Tämä naapurintåäti ei vierraillut luonani senkoommin?

        Niin se on, että jotkut eivät ymmärrä, että pitää unohtaa, minkä toinen on tunnekuohunsa vallassa puhunut. Se on todellista ystävyyttä. Asiaan ei pidä palata, ei kysyä MITEN siinä sitten kävi, vaan on odotettava, haluaako toinen vielä puhua ongelmastaan.
        Usein vielä tapahtuu, että kuulija ei oikein pysty seuraamankaan kuulemaansa, kun mainitaan henkilöitä, joita ei tunne, tai tapahtumia, joissa ei itse ole ollut mukana.

        Ja terapiassa käynti on joidenkin mielestä viimeinen niitti. "Sitähän olen aina epäillytkin". Mikään ei enää estä juoruamasta ompeluseurassa mitä oli kuullut. Sillä onhan vähän velvollisuuskin varoittaa muita, sillä eihän tuollaisesta koskaan tiedä . . .

        Ja siksi se yksikseen puhuminen on vaaratonta.Tämä on minun menetelmäni. Puhun suuni puhtaaksi, eikä kukaan kanna kaunaa.


      • Makriina kirjoitti:

        Niin se on, että jotkut eivät ymmärrä, että pitää unohtaa, minkä toinen on tunnekuohunsa vallassa puhunut. Se on todellista ystävyyttä. Asiaan ei pidä palata, ei kysyä MITEN siinä sitten kävi, vaan on odotettava, haluaako toinen vielä puhua ongelmastaan.
        Usein vielä tapahtuu, että kuulija ei oikein pysty seuraamankaan kuulemaansa, kun mainitaan henkilöitä, joita ei tunne, tai tapahtumia, joissa ei itse ole ollut mukana.

        Ja terapiassa käynti on joidenkin mielestä viimeinen niitti. "Sitähän olen aina epäillytkin". Mikään ei enää estä juoruamasta ompeluseurassa mitä oli kuullut. Sillä onhan vähän velvollisuuskin varoittaa muita, sillä eihän tuollaisesta koskaan tiedä . . .

        Ja siksi se yksikseen puhuminen on vaaratonta.Tämä on minun menetelmäni. Puhun suuni puhtaaksi, eikä kukaan kanna kaunaa.

        Tavallaan,olin huvittunutkin tilanteesta!
        Jotkut,varsinkin täällä maalla olettavat,että jos avaa mielenterveystoimiston oven,niin se sanonta,ken siitä ovesta käy,voi toivon heittää?

        Jolloin ajauduin tilanteeseen,olin ylikuormitettu,jouduin kahdet hautajaiset järjestämään puolen vuoden sisällä,sekä perinnönjaot,samalla mieheni Alzheimer tuli esille.
        Aloin tuntea voimattomuutta,tuntui että kahden korvan kannattelu vaati jo voimia.

        Eivät sohvallalöhööjät varmaankaan koe lopuunpalamista? Tyypin A ihmiset,joiden tehtäväksi on
        anettu kantaa,tai oikeammin ovat ottaneet kannettavakseen ne toistenkin murheet,sairastuvat
        loppuunpalamiseen. A tyyppiä lisäksi vaivaa migreeni,kuten minuakin.
        Anteeksi vihaan noita sairaskertomuksia,tosin syyllistyin nyt itsekkin moiseen.

        Luojankiitos terapeuttini oli lähes enkeli ja hän oli varannut minulle aikaa kaksi tuntia ja hän kuunteli.Sen äidin hylkäämän,vahinkolapsen elämäntarinan,eikä siinä lääkkeitä tarvittu,vain se aika,jonka tämä koulutettu teraputti minulle antoi kuuntelemalla.

        Tämä keskustelupalsta todella ei ole masennusta kokevalle se oikea osoite,täällä kyllä löydetään se akileenkantapää ja siihen isketään puskasta ja lujaa.


    • Enkirjau

      Kyllä puhun itsekseni. Enimmäkseen moitin, Ääliö, siinä istut taasen paikallasi. Idiootti onko sinun puututtava joka-asiaan somessa tai ruokapöydässä. Pervo, oliko hymyilävä tuollekin naiselle, mikä nuori luulet olevasi? Kyllä hartiat kapenee, päänmuoto on omituisen luiska, Höntti, pysyttele luukussasi.

      Olen ikävää seuraa itselleni.
      Auttaisiko edes Puolustusvoimien leikattu konjakki.

      • Miksi nyt niin ärtyisä? Puhu sivupersoonallesi pois harminaiheet, niin elämäsi kirkastuu.
        Luulen, että vika on peilissäsi. Osta uusi, kultakehyksinen.

        Varo vaan sitä konjamiinia. Ärtymys voi iskeä uudelleen.
        Oravanpyörä!


      • enkirjautu

        Eitosiaan konjamiini auta vaan uutena päivänä pilaan itseni itsekehuilla ja a hyvällä itseni seuralla.

        Nyt jo tuntuu valoisammalta, lähdenkin hymyilemään auringolle.


      • Sinulle konjamiinipaukkujen myötävaikutuksella itseäsi tutkiskeleva ihminen?
        Jotenkin tuli mieleen,Hymyilevä Apollo,eihän tutkiskelu ole väärää?
        Minä yleensä juttelen myötämielisesti sen persoonani kanssa,

        Pääasia,etten joudu riitoihin hänen kanssaan?
        Nyt taas pökköä pesään ja huoltohommeleihin ama


      • jjoutava

        Jollain tavoin joudun välillä riitoihin itseni kanssa. Onhan mnulle käynyt niinkin että pyrkiessäni jumppaporukkaan niin se onkin miehiltä suljettu. Naapuritalossa oleveva jumppa, onhan se niin väärin. Luullaanko että aina on joku kummallinen shou käynnissä.
        Mielikerho on levyraati kunhan sinne pääsen toivon Marjo Leinonen, "Raven" siinä on sellainen oikea korvamatoesitys.


      • jjoutava
        Makriina kirjoitti:

        Miksi nyt niin ärtyisä? Puhu sivupersoonallesi pois harminaiheet, niin elämäsi kirkastuu.
        Luulen, että vika on peilissäsi. Osta uusi, kultakehyksinen.

        Varo vaan sitä konjamiinia. Ärtymys voi iskeä uudelleen.
        Oravanpyörä!

        Hitsi kun näkisit kuvan jonka otin itsestäni kultaraamisen peiliin edessä. Sitä tuli paljon tykkäyksiä facsessa


      • Makriina.ei.kirj
        jjoutava kirjoitti:

        Hitsi kun näkisit kuvan jonka otin itsestäni kultaraamisen peiliin edessä. Sitä tuli paljon tykkäyksiä facsessa

        Sitähän minä just ajattelin. Ympäristöllä on suuri vaikutus.


      • Makriina.ei.kirj kirjoitti:

        Sitähän minä just ajattelin. Ympäristöllä on suuri vaikutus.

        Harmi,ettei minulla ole kultaraamista peiliä?
        No ei se mitään,pääasia,että vielä tunnen sen ryppyisen naisen omaksi itsekseni,
        joka minua sieltä peilistä katselee??


      • jjoutava

        Älä välitä Ritu, Kadottanut olen jo sen peilin. Katoavaista on mainen komeus.


      • jjoutava kirjoitti:

        Älä välitä Ritu, Kadottanut olen jo sen peilin. Katoavaista on mainen komeus.

        Minusta vanha ihminen kaikkine uurteineen on todella kaunis!
        Sen jokaisen juonteen takana huokuu eletty elämä.Yhtään ryppyäni en antaisi pois?
        En minä sitä lahosuojaa käytä,kun mummotaksilla porhallan kirkonkylään,jos apteekissa käyn ja
        konjamiinkaupassa,niin eihän he minua edes tuntisi,jos olisin tälläytynyt johonkin sotamaalaukseen.
        Ennen se oli toista,kun sukansaumatkin piti olla suorassa??


      • Anonyymi

        Kenet tapan huomenna?


    • Ramoona_

      Enpä muista juurikaan yksinpuhelua harrastaneeni, mutta ei se sinänsä mitenkään oudolta tunnu. En ole yksin pitkiä aikoja viettänyt, ja herkästi tartun luuriin, jos puhuttaa, ja kun on suuri suku, puhekumppanin kyllä aina kiinni saa. Vielä kuukausia äidin kuoltua olin soittamassa hänelle, olisi niin ihanaa ollut jakaa asioita hänen kanssaan. Silloin tuli sanottua ihan ääneen, voi äiti, saisinpa kertoa tämän sinulle. Ajatuksissa puhun, kyselen , huokaan huolia ja henkäilen kiitollisuutta luonnon pyhätössä. Saan vastauksia aaltojen kohinassa, lehtien havinassa, tuulen suhinassa. Linnuilla on selvästi meille paljon kerrottavaa, osaavat ne varmaan kuunnellakin. Saatan laulella yksin askareissani, onhan sekin yksinpuhelua, mielialoista ne laulut ilmoille pulppuavat.

      Koiran kanssa juttelua joku saattaa pitää höppänyytenä, mutta jokainen joka sitä on tehnyt, tietää, että koira ymmärtää ja vastaa. Koira vaistoaa sanattomankin viestinnän, mielialan , ottaa osaa iloon ja murheeseen. Valitettavasti seurassakin joutuu joskus puhumaan yksin, jos kukaan ei korvaansa lotkauta, on vain omaan ääneensä ihastunut. Teinien kanssa tilanne on yleinen, heidän kuulonsa kovin valikoiva , ja he sulkevat korvansa myös kuulokkeilla. Vanhoissa avioliitoissakin saattaa toinen joutua yksinpuheluita käymään , eikä syynä ole aina kumppanin huonokuuloisuus.

      Voi, miten säteilevän kaunis pakkaspäivä onkaan !

      • Toi sulkea korvansa puhetulvalta,on todellisuutta.
        Kerran töissä Valmetilla Tampereella kerroin,että kun lähdemme mökille tonne keskiseen ja Alkossa käymme Orivedellä.
        Kun saan sen lonkero/kaljakassin jalkojeni viereen,niin puhetta alkaa tulla,ilman yhdenkään pullon avaamista.
        Syntyi hiljaisuus,jonka yksi työkaverini riikkoi:uskomatonta,kun oletkin niin helvetin hiljainen?
        Silloin tajusin,että osaan tuoda ajatelmiani todella esille?
        Edes kysymättä,haluaako kuulijakunta edes tietää kaikkea kokemaani?


    • Kiitos Makriina,Enkirjau ja tietty Ramoona!
      Jotenkin tunnen,etten ole yksin tämän puheripulini kanssa?
      Olen kuullut että luovat ihmiset ilmaisevat itseään juuri yksinpuhumisella?
      No itsestäni en luovaa yksilöä löydä hakemallakaan,mutta voin inspiroida tota kuulijakuntaa
      tänne rantatilani elinpiiriin vaikka kuinka paljon?

      Riippuu tilanteesta,olen puhunut jopa variksenpelättimellekin,kun oletin puhuvani miehelleni.
      No toi oli vanha juttu,
      Enää en voi puhua hänelle rakkaalle miehelleni,en bulmastiffi Topille,en englanninsrigel Ellille,
      en tälle viimeiselle Mini koiralleni,en kahdelle hevosilleni,enkä Hupu ja Tupu lampailleni.

      Elämä on luopumista,elämä on meille lainaa.
      Toi itsensäilmaisu on sitä ominta itseäni,ilman kuulijakuntaa se onkin parasta,ei tule riitaa?

    • uatu_

      Tuossa kerrottiin vain itsekseen puhumisesta, mutta pitemmälleni vietynä tällaisesta toiminnasta voi tehdä keskustelun.

      Voi esittää itselleen mielipiteitä ja kysymyksiä, vastata niihin ja tarjota niihin muita näkemyksiä . Toiminta tulee sillä tavoin paljon eloisammaksi. Voi riidelläkin itsensä kanssa. Täytyy sitten varoa, ettei tule jälkipuheita ja panettelua, joissa itse on tekijänä ja kokijana.

    • santtu.jr

      Olen aina yksikseni ollessani joko mutissut tai ääneenkin puhunut. Joskus ei huomaa että kanssaeläjiäkin on paikalla. Jotkut katselevat että kenenkähän kanssa se oikein puhui.

    • Kyllä sivistynyt ihminen tajuaa,että kommunikoida voi aivan vapaasti ilman kohdetta,eikä valkotakkisia tarvitse paikalle hälyttää?

      Jopa kassajonossa vois alkaa keskustelemaan,ei kaiketi etikettivirhe?Me suomalaiset tosin olemme jäyhiä ja" smooltook" ei lähde käyntiin kuin pikkutunneilla ja silloin jo saatamme haastaa riitaa??

      • On myös niin, että vanhemmalla iällä ei kaiken aikaa pelkää, että nolaa itsensä tai muut nauravat ivallisesti. Nuorena vältti sellaisia tilanteita, ja parempi olikin, sillä olisi saattanut joutua vaikeuksiin liiallisen tuttavallisuuden takia.
        Nyt kun mummu sanoo sanan tai pari siinä kassajonossa, saa kohteliaan vastauksen ja asiaan liittyvän kommentin, mutta ei kukaan kuvittele mummun yrittävän hankkia itselleen seuralaista.


      • Makriina kirjoitti:

        On myös niin, että vanhemmalla iällä ei kaiken aikaa pelkää, että nolaa itsensä tai muut nauravat ivallisesti. Nuorena vältti sellaisia tilanteita, ja parempi olikin, sillä olisi saattanut joutua vaikeuksiin liiallisen tuttavallisuuden takia.
        Nyt kun mummu sanoo sanan tai pari siinä kassajonossa, saa kohteliaan vastauksen ja asiaan liittyvän kommentin, mutta ei kukaan kuvittele mummun yrittävän hankkia itselleen seuralaista.

        Todella kerran täällä kassajonossa?
        Edelläni oleva mies alkoi juttelemaan,hän kertoi olevansa leski ja oli vielä hyvännäköinenkin,menin täysin shokkiin?
        Vasta tajusin kun parkkipaikalla näin hänen avaavan Mersun oven,että minkätähden en saanut suutani auki??
        Siinä meni oletettu tulevaisuuteni?


      • Voi surku! Kuitenkin olet niin sanavalmis ja aikaansaapa, mutta kun onni pysähtyi kohdallesi Mersukuskin hahmossa, menit puihin ja päästit tilanteen ohitse.
        Kuinka paljon tällaisia traagisia tapahtumia onkaan meidän jokaisen elämässä, kun oikein miettii.


      • ihmeellistä-elämää
        Makriina kirjoitti:

        Voi surku! Kuitenkin olet niin sanavalmis ja aikaansaapa, mutta kun onni pysähtyi kohdallesi Mersukuskin hahmossa, menit puihin ja päästit tilanteen ohitse.
        Kuinka paljon tällaisia traagisia tapahtumia onkaan meidän jokaisen elämässä, kun oikein miettii.

        "Kuinka paljon tällaisia traagisia tapahtumia onkaan meidän jokaisen elämässä, kun oikein miettii."

        No, onhan tuo todella traagista, jos joku kaupan kassalla puhutellut henkilö olisikin juuri se oikea ja vielä Mersulla ajeli?D

        Tuli mieleeni oma tyttäreni joskus vuosia sitten, kun hänkin ajeli (meidän) Mersulla. Oli sitten lähdössä jonkun poitsun kanssa ja poitsu oli ihaillut juuri hänen Mersuaan ja voin vain kuvitella, kun tyttäreni kaivoi avaimet taskustaan, että mennään sitten tällä? Ei siitä poitsusta tullut hänelle aviomiestä.


      • ihmeellistä-elämää kirjoitti:

        "Kuinka paljon tällaisia traagisia tapahtumia onkaan meidän jokaisen elämässä, kun oikein miettii."

        No, onhan tuo todella traagista, jos joku kaupan kassalla puhutellut henkilö olisikin juuri se oikea ja vielä Mersulla ajeli?D

        Tuli mieleeni oma tyttäreni joskus vuosia sitten, kun hänkin ajeli (meidän) Mersulla. Oli sitten lähdössä jonkun poitsun kanssa ja poitsu oli ihaillut juuri hänen Mersuaan ja voin vain kuvitella, kun tyttäreni kaivoi avaimet taskustaan, että mennään sitten tällä? Ei siitä poitsusta tullut hänelle aviomiestä.

        Joskus vitsailtiin mersumiehistä,että auto on heille olemattoman itsetunnon jatke?
        No tiedä häntä? Minulle auto ei koskaan ole ollut elintasonsymbooli ja nyt kun sitä ei minulla ole,
        niin vielä vähemmän.
        Potkukelkka riittää näin talvella ja polkupyörä kesällä.


    • Nykyisinhän ei kenenkään yksinpuhelu herätä minkäänlaista huomiota missään, kun ihmisillä on puhelimet korvan takana, he kuuntelevat kaapeleilla musiikkia, ja ovat naputtavinaan kännykkäänsä. Mutinat eivät ketään ihmetytä.

      • No tuohon on jo totuttu. Silloin kun tuo kännyköihin puhuminen alkoi ja joku selkäsi takana puhui tuli käännyttyä ja kysyttyä "sanosiks sää mul jottai?"
        Harvemmin enää kukaan linja-autossakaan niin kovaäänisesti kailottaa kun silloin alussa. Tajutaan että kuuluu se hiljaisemmallakin volyymillä.


      • nalle.huono

        Jos alkaa erikoisuutta hakeen, niin laittaa taskuun puhelimen ja kuuntelee tai soittaa piuhoilla. Kätevää, jää kädet vapaaksi.
        Tressaantuneena ja väsyneenä heittelen ärräpäitä. Kun olo siintä lutviutuu ja alkaa saamaan jotaa näkyvää aikhan. Sii voi tulla mukavia laulun renkutuksia mieleen.
        Ratevaa se on niitä hyrähellä.


      • Näinhän se on!
        Meidät on valjastettu facepookiin,meidät on valjastettu digitalisaatioon,emme me voi olla enää avautuvia ulkopuolella,meidän sulkeutuneisuus havaittivissa.
        Me puhumme kännyyn,me räpläämme sitä vain kokeaksemme,että olemme osa tätä digi elämänlatua.
        Kuuntelen samalla tota naisten kolmekymppistä,telkku auki tuvassa,samoinkuin aistit


    • Vähäiseksi on jäänyt minulta yksinpuhuminen. Joskus kyllä saatan antaa itselleni ikäänkuin käskyn siirtyä asiasta toiseen esim. "nyt keitän kahvia, alas imuroida jo, minäpä soitan Airille..."
      Jotenkin kolkolta kuulostaa se yksinpuhelu.
      Kaupungilla en takuulla sitä harrastaisi paitsi jos satun kompastumaan ja meinaan nokilleni mennä voi tulla spontaanisti jotain "ai, voi, ohohh".
      Äänen avaamisen kannalta yksinjuttelu olisi hyödyllistä, sillä jos et ole iltaan mennessä puhunut ja tapaat vaikka naapurin roskiksen luona et saa ääntä tulemaan ensi yrittämällä ennen rykäisyä.

      • Taustatekijät jättävät meille tilaa yksipuhumiselle!
        Katsoisin senkin tavallaan olevan taidelaji,luova sellainen?
        Minä en osaa luoda taululle omia tunteitani,mutta voi taivas,kuinka suurta
        luomistyötä voin tehdä täällä omassa miliössäni,kuinka suuren luomistöidenpersoonan
        maailma minussa menettääkään,kun kaikki ajatelmani vois heti tuoda taiteiden alttarille?


    • Dorolei

      En puhu yksin, sillä pelkään että siitä tulee paha tapa, mutta täällä käyn seurustelemassa täysin tuntemattomien kanssa. Tämä on minulle jonkinlainen henkireikä, eikä tarvitse mennä terapiaan. Eikä yrittää sekoittaa ihmissuhteitaan.

      • Yksinpuhuminen avaa sisintäsi! Yksinpujuminen avaa patoutumia! Yksinpuhuminen on tätä nykyaikaa,kun jokaisella kiire,vain sinä yksin vailla kuulijaa?
        Minä,yksin elvä kerron,nyt sytytän tulen takkaan ja mistähän sen sytkärin löydän,jaa tonnehan
        peräkammariin olinkin sen eilen jättänyt.

        Nykyisyyden menettäminen helppoa,mutta menneisyyden ei ?
        Siis oletus:musitisairaus?


      • tällä-saitilla
        rituliini_38 kirjoitti:

        Yksinpuhuminen avaa sisintäsi! Yksinpujuminen avaa patoutumia! Yksinpuhuminen on tätä nykyaikaa,kun jokaisella kiire,vain sinä yksin vailla kuulijaa?
        Minä,yksin elvä kerron,nyt sytytän tulen takkaan ja mistähän sen sytkärin löydän,jaa tonnehan
        peräkammariin olinkin sen eilen jättänyt.

        Nykyisyyden menettäminen helppoa,mutta menneisyyden ei ?
        Siis oletus:musitisairaus?

        "Siis oletus:musitisairaus?"

        Onko tuo musitissairaus joku mustasukkaisuuden ala lohko, vai .......--. en kirjoitakkaan, koska juopuneille on turha jutella, saati kirjoittaa, että ei akilleenkantapää tule liian pipiksi.


      • tällä-saitilla kirjoitti:

        "Siis oletus:musitisairaus?"

        Onko tuo musitissairaus joku mustasukkaisuuden ala lohko, vai .......--. en kirjoitakkaan, koska juopuneille on turha jutella, saati kirjoittaa, että ei akilleenkantapää tule liian pipiksi.

        Anteeksi! Minkähän sairauden kanssa olemme tekemisissä? Musitisairaus,en ole koskaan kuullutkaan? Ja ketähän juoppoja olet nyt kutsumassa sinne sisäpiiripippaloihisi?
        Sorry,nyt tällä-saitilla taitaa eilinenkin päivä olla hukassa,saati tämä päivä?
        Kiitos tuomastasi mielipiteestä keskusteluun,mielipiteesi rekisteröityy tänne keskustelupalstalle
        arvosteluasteikolle,huomionnotettavat kömmähdykset?


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Anteeksi! Minkähän sairauden kanssa olemme tekemisissä? Musitisairaus,en ole koskaan kuullutkaan? Ja ketähän juoppoja olet nyt kutsumassa sinne sisäpiiripippaloihisi?
        Sorry,nyt tällä-saitilla taitaa eilinenkin päivä olla hukassa,saati tämä päivä?
        Kiitos tuomastasi mielipiteestä keskusteluun,mielipiteesi rekisteröityy tänne keskustelupalstalle
        arvosteluasteikolle,huomionnotettavat kömmähdykset?

        Siis tolla kirjainten väärinjärjestelyllä oli aikoinaan nimi lukihäiriö,lieneekö nyt minuunkin iskeytynyt?
        Aivan aikuisten oikeesti huomasin sen?
        No minä kirjoitan todella nopeasti,enkä aina lue tekstiäni ja jos minulle vaikka tulee puhelu,niin lähetän sen ja niin siinä sitten käy?Sorry ama pyytää anteeksi.
        Se haluatko keskustella juopuneelle,ei ole sieltä sivistyneimmästä päästä ajatusmaailmaasi?

        Jos tunnet,että ajatusmaailmasi saa mielipiteestäsi sen papukaijamerkin,niin olet sen kaiketi ansainnut?
        Asetu näiden ajatelmien yläpuolelle ja nää itsessäsi lähimmäinen,älä kriitikkoa.
        Minulle -38v.syntyneelle mokia sattuu,mutta palsta on tavallaan meille -70 tarkoitettu.

        Kaikesta huolimatta hyvää ja avartavaa katsantokantaa ja kiitos oikaisusta!


      • Kiitos Dorolei!
        Minkätähden pelkäät yksinpuhumista? Ei Dorolei,se on aivan normaalia itsensä hyväksymistä!
        Nimenomaisesti ei se ole mikään pahatapa,ei se ole mitään vanhuuden höperyyttä.
        Kuinka voit ajatella noin? Minä yksin täällä riisudun,joko menen saunaan tai pujahdan lakanoihin,ihailen omaa peilikuvaani,nostelen rintojani ja katson,että olempa vielä rotunainen.

        Eihän meidän tule hävetä omaa kehoamme,ei omaa olemassaoloamme?
        Fyysinenkauneus on henkisenkauneuden yhteenliittymä ihmisenkehossa ja nimenomaan naisen kehossa.
        Olen neljän lapsen äiti ja raskausarvet ovat osa äitiyttäni,osa sitä elämää,kun sain tuottaa uutta elämää,ne ovat minulle tärkeimmät,kuin jotkut rusketusraidat,joita iskelmänikkari pitää tärkeinä?


    • moikkelis.moi

      Amalia armas, kippuravarvas isoveli useast väänteli. Nyt näytetään sää ruutuu.

    • korvesta.lähtenyt.m

      Oli se Jori Malmsten sodanjälkeen suomaisille iso laulujen tekijä. En niinkään pitänyt Eugen-veljen lauluäänestä. https://www.youtube.com/watch?v=U_LexTCPHXc

      Isosiskolla oli hyvä lauluääni ja rohkeutta siellä korpipaikassa laulella niitä koko lapsuutemme ajan.
      Anodiradiolla ei liikaa kuunneltu. Äiti aina aamu- ja iltahartaudet ja lauantain toivotut aina.
      Sähköt tulivat kun olinSA- Inttia suorittamassa.

      • kovesta.lähtenyt.m kiitos!

        Tippahan siinä linssiin tuli.Toi anodiradio ja noi iltahartaudet ja lauantain toivotut.
        Noi taustatkin tossa levytyksessä,niin aitoja.Lehmät piti aikoinaan lypsää,ennenkuin pääsi edes kirkonkylään elokuviin,saati tansseihin? Niin se oli. minullakin oli ihastus sotapoikaan aikoinaan,mutta hän kerkes toisen saattamaan siunattuuntilaan,joten jäin haavojani nuolemaan ja saattamaan opintojani päätökseen?


    • Itseltään

      Anoppivainaa oli sitä mieltä, että yksin puhuminen on hulluuden merkki. Omasta mielestäni se on varsin kannattavaa puuhaa, koska monta kertaa jonkun jutun / kymysyksen ääneen sanominen auttaa vastauksen saamisessa.

    • Anonyymi

      Anoppivainaasi on oikeassa
      Jos laulat yksinpuhuen tai organisoit, ok
      Mutta jos siivoat tiskaat ... ja samalla motkotat läpätät päivittelyä haukut, olet hullu
      Diagnoosilla lievä adhd

      Hulluus on nykyään muotia ja nuorten mieliammatti työnteon välttämiseksi
      Hullut lapsenlapset saattavat nostaa eläkeläisen verenpainetta

      • ADHD tuskin muotisairaus

        Suvusamme on nuori,jolla on tämä diagnoosi ja hän on töissä joka päivä.
        Hän on hiljainen, taiteellinen nuori.
        Hänen kanssaan on helppoa keskustella ja hän on ulospäinsuuntautunut nuori.

        Matti Nykänen oli myös tämän niinsanotun "hullun" ADHD diagnoosin kanssa elävä legenda.
        Albert Einstein ja monet muut yliviisaat suurmiehet ovat omanneet tämän "huluusdiagnoosin"
        ja kuinka he ovat tätä maailmaa eteenpäin vieneet,sen voimme lukea historianlehdiltä.

        Joku tämän viestiketjun esillevetäjä,kaiketi haluaa keskustelua jatkaa,minä en halua.

        Voin kertoa teille,että mittariini tulee tänään 82 vuotta ja vietän juhlapäivääni työnmerkeissä,kaikella kunnioituksella ama


    • Sydämelliset onnitteluni sinulle Rituliini. Huilaa tämä päivä ja nauti virtuaali kahvit kanssani.

      • Anonyymi

        Onassiksesta katsoin aamulla ohjelmaa ja tuli mieleen, et mistä sillä riitti energiaa.


    • Anonyymi

      Ei yksinpuhujaa kannata leimata hulluksi. Tai sitten olen hullu.Höpisen joskus itsekseni, kun on aniharvoin seuraa. Höpinäni on pikemminkin ääneenajattelua, pohdiskelua,kun ei muiltakaan voi kysyä mitään,niin kysyy itteltään.
      Onko se vaarallista, jos vielä tajuaa olla yksinpuhumatta julkisilla paikoilla ?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe