Omistajien sosioekonomia ja venetyypit

Venesosiologi

Tämä stimuloiva ja kutkuttava aihe kaipaa laajempaa tarkastelua. Voidaanko veneestä tehdä päätelmiä, millainen ihminen sitä kuljettaa ja toisinpäin. Aiemmin tuli jo esille, että omistajan muut traitit voivat paljastaa myös ns. Ristiinostajat", kuten esimerkiksi vaikkapa haalistuneella 70 luvun h-veneellä ajavan Eiran asuntokuninkaan. Jutellaan aiheesta.

91

1777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yessir

      sosioekonomiani on vahvasti sosiopainotteinen. Kun ekonomia on paremmassa hapessa, haluan purkkarin. Halpuus on ensisijaista. Olen nähnyt parempiakin päiviä vaikka silinterihattuni on kulunut, pukuni nukkavieru ja kaulukset liiduttu valkoisiksi. Tiedän paikkani.

    • Komeetaollapitää

      Olen haalistunut Eiran asuntokuningas. Vedän Itämeren komeilnta peräaaltoa.

    • vihervassaritjavihreäves

      Pitääkö se huhu edelleen paikkansa, että vihervasurit taivaanrannan maalarit ja yliopiston porukka ovat sitkeästi purjehtijakansaa, eri sosioekonomisessa luokassa tietenkin, rikistä vuotava scamper versus vahattu jeanneau sun odyssey

      • souda.ja.huopaa

        Huhu ei koskaan ole pitänyt paikkaansa. Vihervasurit eivät imagosyistä voi purjehtia kuin valeasussa perinneveneellä. Moottoriveneily taas on mahdotonta ideologisesti, jäljelle heille jää soutu ja melonta.


    • PatrikJ

      Ylemmän keskiluokan, tai alemman yläluokan, henkilöt ostavat hyvin arkisia ja etenkin turvallisia asioita: iso volvo ja veneeksi joku yksinkertainen, eikä missään tapauksessa huomiota herättävä, moottorivene. Siis esimerkiksi keskikokoinen 50hv moottorilla oleva Silver/Buster tms. Mutta se ostetaan uutena ja kaikilla varusteilla.

      Sitten melko harva yläluokka, jolla harrastuksena voi olla esimerkiksi hienot, vanhat ja kalliit puuveneet. Esimerkiksi Norjan kuningas on nähty Helsingissä r8-luokan MM-kisoissa.

      Sitten on uuden rahan jengi, siis nousukkaat. Ensimmäisen polven rikkaat, Selänteet, Räikköset ja wannabeet, haluavat näyttää menestystä jahdeilla. He ovat oikeasti vain alempaa keskiluokkaa, joille on annettu liikaa rahaa.

      Duunareille kelpaa puolestaan vain yli 20v vanhat moottoriveneet. Plussaa jos kone savuttaa ja vuotaa vähän öljyä. Veneen koolla ei väliä.

      • PatrikJ

        Niin ja keskiluokalle tavallisia purjeveneitä, joita vaihdetaan isompaan ja parempaan aina kun varallisuus vähän kasvaa.


      • Richkid

        Kyllä varsinkin täällä etelässä on paljon ihmisiä farmarivolvo/busterin ja Räikkösen välissä. Näillä on Porsche Cayenne, Audi A6/8, Tesla, Land Rover tms. Näillä ei todellakaan ole mikään käpyinen pusteri vaan Targa, uusi Bavaria tms. Rahaa on ja sitä myös käytetään, kuitenkin järki säilyttäen. Eli ostetaan premiumia mutta ei varsinaisesti turhaa luksusta. Turha vaatimattomuus ja nuukailu on pois, mutta ei myöskään elvistellä liikaa. Ostetaan laatua ja siitä mistä pidetään.


      • paksu.lompakko

        ostetaan premiumia ja laatua: Bavaria.
        Tämä olikin ihan uutta "tietoa"!

        kirjoittaja ei siis kuulu tähän varakkaaseen porukkaan.


      • Richkid
        paksu.lompakko kirjoitti:

        ostetaan premiumia ja laatua: Bavaria.
        Tämä olikin ihan uutta "tietoa"!

        kirjoittaja ei siis kuulu tähän varakkaaseen porukkaan.

        No jaa, kyllä iso uusi Bavaria on tasoltaan ihan samaa luokkaa kuin joku A6/A8, eli premium, ei luxus. Hintaa semmoinen 300t. Nyt ei puhuttu superrikkaista jolloin veneostokset suuntautuu esim. Suomen länsirannikolle.


      • paksumpi.lompakko
        paksu.lompakko kirjoitti:

        ostetaan premiumia ja laatua: Bavaria.
        Tämä olikin ihan uutta "tietoa"!

        kirjoittaja ei siis kuulu tähän varakkaaseen porukkaan.

        Bayliner onkin jo huippukamaa!


    • Meitähänriittää

      Asia on hieman moniulosteisempi. Varallisuuden dimensiona kun voi ajatella esim uutta ja vanhaa rahaa, pörssi.erkkeinä vaikkapa vasta yhtiönsä listannut miljonääri joka ostaa enemmän, kalliimpaa, tehokkaampaa ja toisena esimerkkinä vaikkapa perikunnan 12mR purkkarilla ajeleva aatelisperheen vesa. On myös välimuotoja - pragmaattisesti veneilyyn suhtautuva buster-aatelineni joka ei viihdy vesillä mutta käy soutaen katiskalla tai uusrikas joka tavoittelee aatelista elämäntyyliä ja ostaa aatelissuvun puuveneen ja kunnostuttaa sen.

      Inssi voi löytää purjehtimisestä enemmän haastetta kuin tehokkaasta koneesta ja muusikko saattaa ihastua V8:n soundiin.

      • Niinsitäpitää

        ja he ovat kaikki oikeassa.


      • arvuuttelua

        Busterinen-aatelinen särähti korvaan. Eikö Buster kuitenkin ole sosioekonomisen rottakisan häviön symbooli ? Tai riippuu veneen iästä. kaikki käytetyt, hapettuneet ja lommoiset siis. Uusi buster on puolestaan sitä turhaa luksusta. Kelluvaan tiskialtaaseen laitetaan niin paljon rahaa.

        En usko väitteesseen että ylempi keskiluokka ajaa uudella busterilla. Tämä on vain jonkun merkkiä ihannoivan näkemys. Kyse on kuitenkin melko miehisestä, lähinnä kalastajille suunnatusta virvelinkoukkujen ja kaljatölkkien kolinaa ja raapaisua kestävästä jätkäveneestä, ei perhepiknikveneestä. Uskoisin tuotteen olevan enemmän sellainen aikamiespoikien ja ammattikalastajien työkalu, ehkä jopa yhteiskäytössä ja tai leasingilla hankittuna.

        Entäs nämä puuveneet. Siis eihän Suomen rannikoilla ole puuveneitä kuin lasikuidutettuina, sellaisia 100 - 3000 euron arvoisia meriläisiä jossa vanha Arona tai Bukh. Sitä ei voi parhaallakaan tahdolla kutsua aatelissuvun kunnostuksen kohteeksi. Nämähän veneet kuuluvat siihen rottakisan häviösektoriin.


        Oma arvioni on, että alle 2000e/kk väestö kulkee 4-5 metrisillä avoveneillä, vanhoilla tuulilasiveneillä ja kuidutetuilla 7-9 m meriläisillä, vanhoilla sellaisilla. Kyse on lähinnä keinosta päästä vesille, halvimpaan hintaan.

        keskiluokka puolestaan sellaisilla etuhytillisillä 6-7 m daycruiser veneillä, vuosimallit sitten riippuen varallisuudesta. Näissä on myös kapasiteettia perheen kuljettamiseen jota näillä yleensä on. Joku iäkkäämpi lasikuitumeriläinen bella 8002 tai vastaava kuulunee tämän poruan peruskauraan.

        Ylempi keskiluokka puolestaan ostaa sitten näitä isoja yli 8 m matkaveneitä ja flybridge jahteja, jossa kulminoituu heidän sosioekonominen status, viihdytystilat ja yleinen aluksen koko.


      • katovieläkerta

        Ajelepa maisemia katsellen Kauppatorin rannasta Blekholmenin ohi ja siitä Merisatamaan. Mieti sitten uudestaan, olivatko matkalla nähdyt puuveneet kuidutettuja tonnin fiskareita vai joatin muuta. Edellyttää tietysti, että oivaltaa virheettömänä kiiltävän maalipinnan alla olevan puuta.


      • kuitupitääpuuei
        katovieläkerta kirjoitti:

        Ajelepa maisemia katsellen Kauppatorin rannasta Blekholmenin ohi ja siitä Merisatamaan. Mieti sitten uudestaan, olivatko matkalla nähdyt puuveneet kuidutettuja tonnin fiskareita vai joatin muuta. Edellyttää tietysti, että oivaltaa virheettömänä kiiltävän maalipinnan alla olevan puuta.

        Maalatut puuveneet hesan keskustan "perintövenepaikoissa". Olipas naseva kevennysvitsi perjantai-iltaan.
        Tule normaalin hintaisen venesataman alueelle esim. Turkuun, ja käytännössä joka ainoa puuvene jonka näet on lasikuidutettu.


      • Busterkuskikontulasta

        Kertonee ennemminkin Turkulaisista kuin stadin kutosarmadasta. Kyllä Pelle Svinrik från HSS purjehtii jollain sata vuotta vanhalla kutosella ennemmin kuin bavarialla. Kuten myös Antti Herlin Lygaialla.


      • hkitku

        epäonnistut väittelyssä, ja maadoitat keskustelun hki-tku vastakkainasetteluvitsillä. Oletko 15 vuotias vai hiukan yksinkertainen ?


      • Busterkuskikontulasta
        hkitku kirjoitti:

        epäonnistut väittelyssä, ja maadoitat keskustelun hki-tku vastakkainasetteluvitsillä. Oletko 15 vuotias vai hiukan yksinkertainen ?

        Are you talking to me? Puhukkonäämulle?


      • Töttörööööö

        Totta. Asia on hyvin moniulosteinen.


    • Tyylittömiävärkkejä

      En pidä jotain flaikkarijenkkiä mitenkään vie oja. Päin vastoin 80-luvun "ökyveneet" ovat jo jokunen vuosi sitten pehmentyneet alemman keskiluokan ulottuville. Kaljamahaiset opintoinssit ja merkonomit pitävät niitä hienoina.

      • Totuusontoinen

        Aloittaja yrittää pönkittää omaa keskiluokkaista maailmankuvaansa ja nostaa ihailemansa keskiluokkaisen venetyypit vaurauden ilmestymäksi.
        On parempi että annetaan ihmisten jatkossakin veneillä paitsi sosioekonomisten taipumustensa, myös mieltymystensä ja ajankäyttöpreferenssiensä mukaan.


      • Outoja.avautumisia

        Hienosta tiedä, mutta pirun tilavia ja käyttökelpoisia kohtuuhintaan. Pakkomielteiset pohtikoot niiden merkityksiä. Veneilijä veneilee ja on helvetin onnellinen kun on kiva tilava vene.


      • fs555d
        Totuusontoinen kirjoitti:

        Aloittaja yrittää pönkittää omaa keskiluokkaista maailmankuvaansa ja nostaa ihailemansa keskiluokkaisen venetyypit vaurauden ilmestymäksi.
        On parempi että annetaan ihmisten jatkossakin veneillä paitsi sosioekonomisten taipumustensa, myös mieltymystensä ja ajankäyttöpreferenssiensä mukaan.

        Buster-mieltymystaistelija siellä älähti terhakkaasti.


    • näitäonpaljon

      On olemassa ryhmä, pikkuvarakkaat, tai sellaiseksi itsensä kuvittelevat, joiden talous on kuitenkin löysällä pohjalla ja velkavetoinen. Näille vene merkitsee statussymbolia, ostetaan useimmiten velaksi mahdollisimman näyttävä paatti, jonka avulla yritetään vahvistaa itsetuntoa ja tuoda julki varallisuutta. Laiturista ei juuri lähdetä, kuin kerta pari kesässä, veneen hallinta on niin heikkoa, että laiturista lähtökin pelottaa, vene on usein epäkäytännöllinen, näyttävää olla pitää.

      • Uskomattomia.murheita

        Enemmin väittäisin olevan niitä arvostelijoita, jotka ottavat kantaa, muiden veneisiin, niiden käyttöön ja käytännöllisyyteen - syytä voi vain arvailla :D


      • osujaupposi
        Uskomattomia.murheita kirjoitti:

        Enemmin väittäisin olevan niitä arvostelijoita, jotka ottavat kantaa, muiden veneisiin, niiden käyttöön ja käytännöllisyyteen - syytä voi vain arvailla :D

        Syytä ei tarvitse arvailla, miksi vastasit tuohon ;DD


      • Ei.kovin.onnistunut
        osujaupposi kirjoitti:

        Syytä ei tarvitse arvailla, miksi vastasit tuohon ;DD

        Niinpä, pakkooli sitten siihen koittaa . . . . :D


    • Tyrnäväntörpedo

      Ei ole yllätys, että tämä keskustelu kertoo kirjoittajan omasta maailmankuvasta. En ihan ymmärrä sen tarkoitusta, mutta kyllähän maailmaan puhetta mahtuu.

      Epäilemättä asia on niin, että mitä kalliimpi vene, sitä rikkaampi omistaja. Se pätee myös vekselivetoisiin koska ison lainan saamiseksi pitää olla maksukykyä.

      • Rikasmiesjosoisin

        Mikään ei ole niin suurta kuin duunarit kiima ajaa herrasväen pirssillä. Siksi duunari ei säästele vaivojaan kun hakee Saksasta miljoonan ajettuja 20 vuotta vanhoja mersuja. Vesillä sama ilmiö toistuu: duunari ostaa beikun jossa runko on vettynyt, kone yskii ja sähköt kipinöi, ja voi melkein tuntea itsensä rikkaaksi. Beikun ostossa auttaa jos ei tiedä liikaa veneistä ja sen pitäminen tulee halvemmaksi kun ei ota turhia vakuutuksia eikä käytä rahaa turhiin navigointinursseihin, onhan 10 vuotta vanha plotteri. Itse asiassa vakuutus tulee mieleen vasta siinä vaiheessa kun veneen korjaaminen osoittautuu ylivoimaiseksi.ja lähdetään etsimään ratkaisua sen likvidointiin, että sais harrikan.


      • jössessentään
        Rikasmiesjosoisin kirjoitti:

        Mikään ei ole niin suurta kuin duunarit kiima ajaa herrasväen pirssillä. Siksi duunari ei säästele vaivojaan kun hakee Saksasta miljoonan ajettuja 20 vuotta vanhoja mersuja. Vesillä sama ilmiö toistuu: duunari ostaa beikun jossa runko on vettynyt, kone yskii ja sähköt kipinöi, ja voi melkein tuntea itsensä rikkaaksi. Beikun ostossa auttaa jos ei tiedä liikaa veneistä ja sen pitäminen tulee halvemmaksi kun ei ota turhia vakuutuksia eikä käytä rahaa turhiin navigointinursseihin, onhan 10 vuotta vanha plotteri. Itse asiassa vakuutus tulee mieleen vasta siinä vaiheessa kun veneen korjaaminen osoittautuu ylivoimaiseksi.ja lähdetään etsimään ratkaisua sen likvidointiin, että sais harrikan.

        Oikolukemalla tekstistäsi maailmankuvasi, se näkyy menevän jotenkin näin:

        Pidät sarjavalmistettua nopeaa venettä vääränä ratkaisuna, etenkin jos sen saa edullisesti ja poislukien mahdollisuudet fiksata pienet ajanpatinat itse.
        Jotka ei noudata tätä sinun elämänlankaohjetta, eivät myöskään ota venevakuutusta eikä osallistu sinun edustamasi veneseuran maksullisille oppitunneille. Vain teidän oppitunneilta saa tietoa jota ei korvaa muualta hankittu tieto. Käytetyn sarjavalmisteveneen elektroniikka on lähtökohtaisesti epäkelpoa tyyppiä ja tiedät ettei kukaan osta veneeseen mitään varusteita sen valmistuspäivän jälkeen. Kaikki sarjavalmisteisen veneen ostajat päätyvät myymään veneen ja ostamaan klassisen moottoripyörän, Harley Davidson merkkisen erityisesti koska se on sinun mielimerkkisi ja sitä on valmistettu ja ollut suosittu silloin kun sinä itse olit nuori. Olet 55-75 vuotias ja sinua "ynsii" perin pohjin kaikki vanhemmilla veneillä veneilevät, koska he edustavat mahdollisuutta että olet itse ostanut nettohyödyltään liian kalliin ja uuden, mutta erityisesti Eurooppalaisen, mieluiten saksalaisen daycruiserin.


      • Tyrnäväntörpedo
        Rikasmiesjosoisin kirjoitti:

        Mikään ei ole niin suurta kuin duunarit kiima ajaa herrasväen pirssillä. Siksi duunari ei säästele vaivojaan kun hakee Saksasta miljoonan ajettuja 20 vuotta vanhoja mersuja. Vesillä sama ilmiö toistuu: duunari ostaa beikun jossa runko on vettynyt, kone yskii ja sähköt kipinöi, ja voi melkein tuntea itsensä rikkaaksi. Beikun ostossa auttaa jos ei tiedä liikaa veneistä ja sen pitäminen tulee halvemmaksi kun ei ota turhia vakuutuksia eikä käytä rahaa turhiin navigointinursseihin, onhan 10 vuotta vanha plotteri. Itse asiassa vakuutus tulee mieleen vasta siinä vaiheessa kun veneen korjaaminen osoittautuu ylivoimaiseksi.ja lähdetään etsimään ratkaisua sen likvidointiin, että sais harrikan.

        Jos vaikka asia olisikin noin, niin rikkaampi duunari ostaa kalliimman veneen kuin köyhä.


      • Melkeinoikeinmeni
        jössessentään kirjoitti:

        Oikolukemalla tekstistäsi maailmankuvasi, se näkyy menevän jotenkin näin:

        Pidät sarjavalmistettua nopeaa venettä vääränä ratkaisuna, etenkin jos sen saa edullisesti ja poislukien mahdollisuudet fiksata pienet ajanpatinat itse.
        Jotka ei noudata tätä sinun elämänlankaohjetta, eivät myöskään ota venevakuutusta eikä osallistu sinun edustamasi veneseuran maksullisille oppitunneille. Vain teidän oppitunneilta saa tietoa jota ei korvaa muualta hankittu tieto. Käytetyn sarjavalmisteveneen elektroniikka on lähtökohtaisesti epäkelpoa tyyppiä ja tiedät ettei kukaan osta veneeseen mitään varusteita sen valmistuspäivän jälkeen. Kaikki sarjavalmisteisen veneen ostajat päätyvät myymään veneen ja ostamaan klassisen moottoripyörän, Harley Davidson merkkisen erityisesti koska se on sinun mielimerkkisi ja sitä on valmistettu ja ollut suosittu silloin kun sinä itse olit nuori. Olet 55-75 vuotias ja sinua "ynsii" perin pohjin kaikki vanhemmilla veneillä veneilevät, koska he edustavat mahdollisuutta että olet itse ostanut nettohyödyltään liian kalliin ja uuden, mutta erityisesti Eurooppalaisen, mieluiten saksalaisen daycruiserin.

        Muutamassa kohdassa meni väärin. Ikä oli oikein.

        Käytetyn jenkin ostaja ei aina tiedosta siinä olevia rakenneongelmia. Joissain tapauksissa niitä ei ole tai ne eivät haittaa ja joissain tapauksissa taito riittää korjaamaan. Silloin hyvä.

        En pidä Harrikoista kovin paljoa. Ymmärrän että jotkut pitävät, mutta yletön ameriikanvärkkien ihannointi on jopa omaani alemman sosiaaliluokan heiniä. Se ei aina ole perusteltua mutta toki luvallista siinä missä vaikka japsipyörien tai suomiveneiden ihailu.

        Fiksu veneilijä opettelee navigoimaan ja satsaa myös elektroniikkaan.
        En kuulu mihinkään seuraan mutta navigointitaidot on ainakin teoriassa ok.
        Käytäntöäkin kertyy hiukan joka kesä.


      • Taas.yksi.tällainen
        Melkeinoikeinmeni kirjoitti:

        Muutamassa kohdassa meni väärin. Ikä oli oikein.

        Käytetyn jenkin ostaja ei aina tiedosta siinä olevia rakenneongelmia. Joissain tapauksissa niitä ei ole tai ne eivät haittaa ja joissain tapauksissa taito riittää korjaamaan. Silloin hyvä.

        En pidä Harrikoista kovin paljoa. Ymmärrän että jotkut pitävät, mutta yletön ameriikanvärkkien ihannointi on jopa omaani alemman sosiaaliluokan heiniä. Se ei aina ole perusteltua mutta toki luvallista siinä missä vaikka japsipyörien tai suomiveneiden ihailu.

        Fiksu veneilijä opettelee navigoimaan ja satsaa myös elektroniikkaan.
        En kuulu mihinkään seuraan mutta navigointitaidot on ainakin teoriassa ok.
        Käytäntöäkin kertyy hiukan joka kesä.

        Kannattaisi varmaan aloitaa "veneilyosaaminen", hankkimalla vene, alkuun vaikkapa joku ihan kiva Buster. Sillä jo loistaa kummasti palstalla :)
        Voi luoja näitä itseriittoisia pösilöitä.


      • Varovaisutta
        Taas.yksi.tällainen kirjoitti:

        Kannattaisi varmaan aloitaa "veneilyosaaminen", hankkimalla vene, alkuun vaikkapa joku ihan kiva Buster. Sillä jo loistaa kummasti palstalla :)
        Voi luoja näitä itseriittoisia pösilöitä.

        Siis vastasiko minulle? En halua ruveta tässä leuhkimaan millään veneilyosaamisella. Jokainen taaplaa tyylillään ja taidoillaan, mutta perusasiat kannattaa kyllä osata. Ajan vanhalla ja kunnostetulla. Ainoastaan pari neuvoa jos meinaat vanhan jenkin ostaa niin nappaa ammattilainen mukaan. Joukossa on mätiä runkoja. Joudut ehkä maksamaan satasen, vältyt runkorempalta. Patinan poismyllyttämiset on pikku juttu tehdä itsekin.


      • Taas.yksi.narsisti
        Varovaisutta kirjoitti:

        Siis vastasiko minulle? En halua ruveta tässä leuhkimaan millään veneilyosaamisella. Jokainen taaplaa tyylillään ja taidoillaan, mutta perusasiat kannattaa kyllä osata. Ajan vanhalla ja kunnostetulla. Ainoastaan pari neuvoa jos meinaat vanhan jenkin ostaa niin nappaa ammattilainen mukaan. Joukossa on mätiä runkoja. Joudut ehkä maksamaan satasen, vältyt runkorempalta. Patinan poismyllyttämiset on pikku juttu tehdä itsekin.

        Älähän viitsi sepitellä noita juttujasi. palstaveneilijä sinä olet, et muuta.


      • kuituasevainon
        Varovaisutta kirjoitti:

        Siis vastasiko minulle? En halua ruveta tässä leuhkimaan millään veneilyosaamisella. Jokainen taaplaa tyylillään ja taidoillaan, mutta perusasiat kannattaa kyllä osata. Ajan vanhalla ja kunnostetulla. Ainoastaan pari neuvoa jos meinaat vanhan jenkin ostaa niin nappaa ammattilainen mukaan. Joukossa on mätiä runkoja. Joudut ehkä maksamaan satasen, vältyt runkorempalta. Patinan poismyllyttämiset on pikku juttu tehdä itsekin.

        Mikä pelottava operaatio stringerien vaihto lattian alta nyt on olevinaan ? mattoa sivuun, kotelot laikalla auki, uutta koolinkia sisään ja kuitua päälle. Kaikki on kiinni taidoista ja asenteista. On tainnut siellä päässä ainoa tutuksi tullut työkalu olla vahausmylly.


    • Pahamielituli

      Nyt tais joku käytety jenkin omistaja imaista palkokasvit nekkuun

      • Erikoista.käytöstä

        Miksi sinua kiinnostaa jonkun vanha jenkki? uusi tai käytetty, miksi se vaivaa sinua?


    • AkseliEIvekselivetoinen

      Minä taasen nautin näyttää vaatimattomalta suhteessa varallisuuteen, moni katsoo laiturissa miten tuollaisella viitsit ajella, sama juttu auton ja prätkän kanssa.
      Välillä oikein huvittaa kun joku sortuu ylimielisyyteen ja pätee jollain veneellä mistä voi heti sanoa että kyllä käyttötilin käteisvarat riittää heti tuohon, samalla miettien paljonko sinulla on lainaa tuosta.

      • Köyhtynyt

        No on siinä perää että kovin suurta osaa varallisuudesta ei kannata olla veneessä eikä autossa. Tällä hetkellä mulla on 5 tonnin vene ja 18 tonnin auto ja kummassakaan ei pitäisi olla piilevää korjausvelkaa. Toki veneen kanssa saa aika paljon puuhata.

        Tämäkin asia on kantapään kautta opittu. Toisaalta yllätyin joku vuosi sitten, miten vähänkin eksoottisempi kulkupeli noteerattiin. Melko vieraat ihmiset työelämässä yhtäkkiä muistivat minut autoistani ja tytöt tahtoivat kyytiin. Niin että ehkä kulkuneuvokin voi olla nuorelle miehelle hyvä investointi.


      • Tyrnäväntörpedo
        Köyhtynyt kirjoitti:

        No on siinä perää että kovin suurta osaa varallisuudesta ei kannata olla veneessä eikä autossa. Tällä hetkellä mulla on 5 tonnin vene ja 18 tonnin auto ja kummassakaan ei pitäisi olla piilevää korjausvelkaa. Toki veneen kanssa saa aika paljon puuhata.

        Tämäkin asia on kantapään kautta opittu. Toisaalta yllätyin joku vuosi sitten, miten vähänkin eksoottisempi kulkupeli noteerattiin. Melko vieraat ihmiset työelämässä yhtäkkiä muistivat minut autoistani ja tytöt tahtoivat kyytiin. Niin että ehkä kulkuneuvokin voi olla nuorelle miehelle hyvä investointi.

        Syntyvyys on laskenut huomattavasti. On erinomaista, jos tytöt haluavat kyytiin edes auton takia, jos muuten ei kiinnostaisi.


      • Mitä.väliä

        Normaali ihmistä ei pitäisi edes kiinnostaa, mitä muut ajattelevat ja luulevat.


      • jokurotisentään
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Syntyvyys on laskenut huomattavasti. On erinomaista, jos tytöt haluavat kyytiin edes auton takia, jos muuten ei kiinnostaisi.

        Mutta syntyvyysasioita miettivät naiset eivät tulisi jonkun Busterin tyyppisen veneen kyytiin, muista se. Eikä Skoda Dusterinkaan, kyse on kuitenkin itä-blokin brändistä.


      • kainalokarva

        Entäs itä-blokin naiset?
        Ovat tunnetusti vähän "helpompia".


      • Naiseteitunneveneitä
        jokurotisentään kirjoitti:

        Mutta syntyvyysasioita miettivät naiset eivät tulisi jonkun Busterin tyyppisen veneen kyytiin, muista se. Eikä Skoda Dusterinkaan, kyse on kuitenkin itä-blokin brändistä.

        Tapasin vaimoni melontaretkellä. Että kyllä bustereilla ja dustereillakin on toivoa.


      • Tyrnäväntorpedo
        Naiseteitunneveneitä kirjoitti:

        Tapasin vaimoni melontaretkellä. Että kyllä bustereilla ja dustereillakin on toivoa.

        Melalla tarkoitat tässä yhteydessä mitä?


      • tunnentämänasian
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Melalla tarkoitat tässä yhteydessä mitä?

        Hän tarkoittaa sellaista hellää kehollista vastakkaisen olennon (ei välttämättä vastakkaisen sukupuolen) lähestymistä tavoitteenaan harhauttaa keskittymästä vene-tahi automerkkiin, jonka asian omainen omistaa.


      • Tarkkk
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Melalla tarkoitat tässä yhteydessä mitä?

        Nyt taas murennat uskottavuutesi perustuksiasi todella merkittävästi. Tuon alatyylisen heittosi soisi jäävän vain ryyppyporukan keskinäiseen kommunikaatioon.


      • Tyrnäväntörpedo
        Tarkkk kirjoitti:

        Nyt taas murennat uskottavuutesi perustuksiasi todella merkittävästi. Tuon alatyylisen heittosi soisi jäävän vain ryyppyporukan keskinäiseen kommunikaatioon.

        En kirjoita miellyttääkseni sinua vaan ihan omaksi ilokseni.


      • Acdad
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        En kirjoita miellyttääkseni sinua vaan ihan omaksi ilokseni.

        Minkälainen "persoona" kokee ilon hetkiä moisista kirjoitteluista?


      • Tyrnäväntorpedo
        Acdad kirjoitti:

        Minkälainen "persoona" kokee ilon hetkiä moisista kirjoitteluista?

        Sellainen persoona, joka ei arvostele muita ja antaa kaikkien kukkien kukkia - ellei sitten joku aloita sanan säilän heiluttelua ensin.


      • Kova.on.uho.taas
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Sellainen persoona, joka ei arvostele muita ja antaa kaikkien kukkien kukkia - ellei sitten joku aloita sanan säilän heiluttelua ensin.

        Narsistinen kaikentietävä mulkku.


      • Tyrnäväntorpedo
        Kova.on.uho.taas kirjoitti:

        Narsistinen kaikentietävä mulkku.

        Sulla meni teksti ja nimimerkki sekaisin :D


    • Tässäselvennys

      Tarkoitin itse asiassa Lahnakosken perusmallia. Sittemmin hankin Azzali sportin. Nyt kiinnostaisi kokeilla Lahnan sellaista "alkuperäiskansojen" versiota, ohut- ja pitkälapaista mallia. Venemessuilla niitä oli.

      Vaimon kanssa on oltu sittemmin pitkään yhdessä ja joskus aina melotaankin.

      • positionnekysyjä

        MInkälainen sosioekonominen positio löytyy melojapariskunnan takaa ? Saanko arvuutella, olette kasvisravintolan pitäjä ja biologian opettaja, iältään 25-35 v ja kuljette vain pyörällä ja linja-autolla, ratikalla jos asutte kehäraakki kolmosen sisäkarsinassa. Menikö oikein ?


      • Metsäänkomeedti
        positionnekysyjä kirjoitti:

        MInkälainen sosioekonominen positio löytyy melojapariskunnan takaa ? Saanko arvuutella, olette kasvisravintolan pitäjä ja biologian opettaja, iältään 25-35 v ja kuljette vain pyörällä ja linja-autolla, ratikalla jos asutte kehäraakki kolmosen sisäkarsinassa. Menikö oikein ?

        No ei. Et pärjäisi minun työssäni, sillä tehtäväni on tehdä ennusteita. Ja sinun meni metsään.


    • EiTyöVenettä

      Kyllä veneellä ja autolla on merkitystä soidinmenoissa. Silloin kun mulla oli verkot vesillä kutevien naaraiden pyynnissä, veneen ostoon vaikutti tämäkin aspekti. Ostin siistin tyylikkään maalatun lasikuituveneen tiikkiturkilla ja hiljaisella nelarilla. Naisia kävi veneellä ja kehuivat. Veneeseen pystyi astumaan vaikka korkokengillä. En halunnut että laiturissa odottaa koliseva, lommoinen ja limainen pusteri perässään haiseva, savuttava ja äänekäs kakstahti. Siinä olisi neidit pian kääntyneet kannoiltaan.

      • EiSeVälttämättäOleNoin

        Sehän riippuu sinusta itsestä, jos olet Tuomas Embusken näköinen plösö, sinun pitää olla julkkis, tai panostaa veneeseen ja autoon, jotta saat edes jonkinnäköisen kantturan kiinnostumaan itsestäsi. Kaikilla tätä ongelmaa ei ole ja se vapauttaa valitsemaan veneensä muilla perusteilla.


      • Tyrnäväntorpedo
        EiSeVälttämättäOleNoin kirjoitti:

        Sehän riippuu sinusta itsestä, jos olet Tuomas Embusken näköinen plösö, sinun pitää olla julkkis, tai panostaa veneeseen ja autoon, jotta saat edes jonkinnäköisen kantturan kiinnostumaan itsestäsi. Kaikilla tätä ongelmaa ei ole ja se vapauttaa valitsemaan veneensä muilla perusteilla.

        Jäitä hattuun!

        Kyse on vain siitä, minkälaisen saaliin haluaa. Pusterin räminä on soidinkutsu yhdenlaisille naaraille ja killtävä kutupaatti toisenlaisille.


      • Tietyntyyppinen
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Jäitä hattuun!

        Kyse on vain siitä, minkälaisen saaliin haluaa. Pusterin räminä on soidinkutsu yhdenlaisille naaraille ja killtävä kutupaatti toisenlaisille.

        Muotoilisin niin että tietyntyyppisille "saaliille" on tärkeää se, millä ajat ja veneilet. Ja tietyntyyppisille miehillä vene tai auto on ainoa tapa osoittaa että varakkaita ollaan, vaikka velaksi.


      • veneenpohjalävistys
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Jäitä hattuun!

        Kyse on vain siitä, minkälaisen saaliin haluaa. Pusterin räminä on soidinkutsu yhdenlaisille naaraille ja killtävä kutupaatti toisenlaisille.

        Busterin räminä on soidinkutsu sellaisille Tattoolävistys-siiderivalaille jotka eivät piittää omastakaan ulkonäöstä, miksi siis veneenkään ulkonäöstä. Tyylikäs nainen astuu vain tyylikkääseen veneeseen.


      • HearHear
        veneenpohjalävistys kirjoitti:

        Busterin räminä on soidinkutsu sellaisille Tattoolävistys-siiderivalaille jotka eivät piittää omastakaan ulkonäöstä, miksi siis veneenkään ulkonäöstä. Tyylikäs nainen astuu vain tyylikkääseen veneeseen.

        Näin juuri on. Tuollaiselle saaliille räminä ei muutenkaan haittaa, Pirkka-siiderit muovipussissa eväinä kolisevat nekin.


    • Ainajollainonisompi

      Jos isket lyylin jollain kiiltävällä pikkuveneellä niin kohtahan se jo vilkuttaa sinulle isomman veneen tiikkikannelta.

      Muista: aina löytyy joku jolla on isompi.

      • Tyrnäväntorpedo

        Voi olla, että isompi ja kiiltävämpi vene houkuttelee, mutta sama pätee myös pustereihin. Jollakin voi olla vielä kolisevampi ja pienempi vene :D


      • antabussivisioille
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Voi olla, että isompi ja kiiltävämpi vene houkuttelee, mutta sama pätee myös pustereihin. Jollakin voi olla vielä kolisevampi ja pienempi vene :D

        Mutta se ei olisi meiltä Busterien kaukaa kiertäjiltä pois.

        Karmiva ajatus itsessään visio merellä; lommoisia bustereita, tatuoituja ylipainoisia rumia juoppoja, muovikasseja, siideritölkkejä, lävistyksiä, ehkä jopa radio rock pauhaa, rumuuskilpavarustelua...voi hyvä luoja, miten saan pyyhittyä tuon mielestäni ettei lounas tule ylös


      • Tyrnäväntorpedo
        antabussivisioille kirjoitti:

        Mutta se ei olisi meiltä Busterien kaukaa kiertäjiltä pois.

        Karmiva ajatus itsessään visio merellä; lommoisia bustereita, tatuoituja ylipainoisia rumia juoppoja, muovikasseja, siideritölkkejä, lävistyksiä, ehkä jopa radio rock pauhaa, rumuuskilpavarustelua...voi hyvä luoja, miten saan pyyhittyä tuon mielestäni ettei lounas tule ylös

        Toisaalta pusteriina voi olla hyvin varustettu hieman huorahtava nuori nainen märässä T-paidassaan ja farkuissa...


    • Outojuttu

      En omista busteria enkä dusteria mutta hämmästyttää että teillä on varaa vittuilla ihmisille joilla nyt kuitenkin ollut varaa pistää kenties kymppitonni veneeseen ja toinen autoon. Olisko teillä itsellänne varaa uuteen?

      • tosioutojuu

        Mitä se kertoo siitä että yrität nostaa sen arvostusta ylös "hankintahetken reaaliarvolla" ? Ettei se oikeasti lopulta ole sen väärti. Kaikki uusi ei ole aina automaattisesti arvostetumpaa. Joskus joku ihan muu on parempi, kunhan se on siisti, kunnossa ja tyylikäs. Joskus uutena ostettukin on vikaostos jo alunperin, eikä muuksi muutu.


      • Hehe.... kymppitonni. Ei siihen paljoa tarvita näköjään.


      • Jokainen uutena ostettu buster on vikaostos jo alunperin.


    • Sosiopaatteja

      Vittu miten on taas ylevä ketju. idioottien kansaoittamana.

      • Tyrnäväntorpedo

        Oliko tuo pieni ohimenevä itsekritiikkikohtaus?


    • Buusted

      Aihe on kiinnostava mutta se mikä on hienoa yhdestä ei ole vielä toisesta. Monen mielestä esim isolla v8:lla varustettu amerikkalainen on hieno ja toisen mielestä puinen hyvin hoidettu pienikin on hieno, kolmas hakee metikelpoista teräspaattia. Yleisesti sanoisin et sosiaaliluokittain preferenssit vaihtelevat ja varsinkin ylemmissä sosiaaliluokissa distinktiotekijät voivat olla hyvinkin moninaisia ja pienimuotoisia. Siksi joku kolhuinen busteri verkkoveneenä ei ehkä ole ongelma perintömiljonäärille, vaan hankinnat saattavat olla hyvin tarkoituksenomaisia ja joskus tahallisen köyhäileviä.

      • metikelpoinenpelti

        Mutta kuinka hlvetin pitkälle ihminen voi mennä "tarkoituksenmukaisessa naamioutumisessa" tulematta sellaiseksi itse ? Johan siinä kuulokin vaurioituu jos kurruttaa peltiveneellä aallokossa tärykalvot rikki. Milläs niitä Koncerttoja ja sinfonioita sitten kuullaan. Peltiveneessä menee kuulo, senhän nyt tietää kuka vain sellaisessa ollut.


    • Hönöt___

      Erikoinen ketju. Tuntuu että taas kerran ihmisen arvo mitataan rahan mukaan. Mitä varakkaampi sen parempi?

      • Tyrnäväntorpedo

        Ollaan varmaan luettu eri ketjua.

        Täällähän todetaan vain, että rikkaammalla on varaa kalliimpaan. Se ei ole mikään mitta vaan itsestäänselvyys.

        Toisaalta keskimäärin rikkaat ovat tietenkin parempia monilla mittareilla. Hajonta on suurta, mutta ihminen, joka haluaa rikastua, onnistuu sitä paremmin, mitä enemmän älyä, koulutusta tai muuten vain keskivertoa paremmat geenit.

        Geeneillä onkin suuri merkitys koska on todettu ettei koulutuskaan auta, jos perintötekijöissä on häikkää. Valitettavasti geenejä ei voi valita ja jos joskus voi, niin rikkailla on silti varaa parempiin...

        Toisaalta ihan vastaavasti älykäs, joka haluaa köyhäksi, onnistuu siinä tyhmää paremmin. Siinä kuitenkin kilvoitellaan vähemmän ja tyhmäkin pääsee persaukiseksi joskus jopa ilman ponnisteluja.


      • Totista.faktaa
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ollaan varmaan luettu eri ketjua.

        Täällähän todetaan vain, että rikkaammalla on varaa kalliimpaan. Se ei ole mikään mitta vaan itsestäänselvyys.

        Toisaalta keskimäärin rikkaat ovat tietenkin parempia monilla mittareilla. Hajonta on suurta, mutta ihminen, joka haluaa rikastua, onnistuu sitä paremmin, mitä enemmän älyä, koulutusta tai muuten vain keskivertoa paremmat geenit.

        Geeneillä onkin suuri merkitys koska on todettu ettei koulutuskaan auta, jos perintötekijöissä on häikkää. Valitettavasti geenejä ei voi valita ja jos joskus voi, niin rikkailla on silti varaa parempiin...

        Toisaalta ihan vastaavasti älykäs, joka haluaa köyhäksi, onnistuu siinä tyhmää paremmin. Siinä kuitenkin kilvoitellaan vähemmän ja tyhmäkin pääsee persaukiseksi joskus jopa ilman ponnisteluja.

        Mutta yksi mikä on varmaa, rikkaat eivät täällä pörrää.


    • Hahahaaahaa

      Rikkaus on siis tavoiteltavaa ja vähemmän rikas on usein tyhmä?

      • Tyrnäväntorpedo

        Tuo oli oma tulkintasi.

        Älykkäällä on paremmat edellytykset saavuttaa sen, mintä haluaa kuin vähemmän älykkäällä. Tämä on itsestäänselvyys.

        Se, tavoitteleeko rahaa. köyhyttä vai mielen- tai maailmanrauhaa, on jokaisen oma asia. Aika moni tuntuu tavoittelevan rahaa.

        Se, minkä kokee paremmaksi, on jokaisen omassa päässä. Jos itse tavoittelee rikkautta, pitää varmaan rikaampaa parempana, muutenhan ei siihen itse pyrkisi.


      • runoilijatRy

        Kun älykäskin ilman pitkiä kalliita koulutuksia heitetään työmarkkinatuella työttömäksi lähiöön ja maksamaan 600 euron vuokraa, ei siinä kovin suuria ihmeitä tehdä omalle elämälle. Kaikki lähtee rikkaan suvun omien suosimisesta. Kuin kasvien maailmassa, kosteasta lannansekaisesta turvepussista kasvetaan korkealle ilman ponnisteluja, yritäppäs samaa tuulenpieksemällä kuivalla hiekka-aukealla.


      • joopaJooJuu

        Olettaisi älykkään ihmisen olevan sen verran oman elämänsä herra, ettei häntä noin vain heitetä (kenen toimesta?) työttömäksi lähiöön. Joutuu jopa maksamaan vuokraa!!


      • runoilijatRy
        joopaJooJuu kirjoitti:

        Olettaisi älykkään ihmisen olevan sen verran oman elämänsä herra, ettei häntä noin vain heitetä (kenen toimesta?) työttömäksi lähiöön. Joutuu jopa maksamaan vuokraa!!

        Ahaa, eli olet peräkammarinpoika jonka äitee rahoittaa. Teitäkin on. Et lukenut viestiä kovin hyvin tai et yksinkertaisesti ymmärrä sitä.


    • Lähiönasukki

      Työttömäksi lähiöön? Mitä vikaa lähiössä? Varsinainen stereotypia. Esimerkiksi Helsingin asukkaista suurin osa asuu muualla kuin keskustassa eli siis lähiöissä.
      Asun lähiössä 70 m. merenrannasta isossa omistusaunnossa ja en todellakaan ole työtön enkä köyhä. Täällä on metsää ja hyvät liikuntamahdollisuudet ja muutama kilometri keskustaan. Asun täällä omasta halustani ja mielummin asun täällä kuin keskustassa.

      • Tyrnäväntorpedo

        Lauttasaari tai Haaga eivät ole lähiöitä eikä myöskään Töölö, näin esimerkiksi. Ne eivät ole myöskään Helsingin keskustaa. Lähiöitä on sen sijaan Myllypuro, Kumbala, Vuosaari jne...


      • Hastalavista11
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Lauttasaari tai Haaga eivät ole lähiöitä eikä myöskään Töölö, näin esimerkiksi. Ne eivät ole myöskään Helsingin keskustaa. Lähiöitä on sen sijaan Myllypuro, Kumbala, Vuosaari jne...

        Haaga ja Lauttasaari ovat lähiöitä ihan siinä kuin Myllypuro ja Vuosaarikin. Töölö nyt voidaan ehkä nykyään laskea keskustan alueeksi.
        Alkaa mennä asian sivuun, muttei tämä nyt muutenkaan kovin tasokas ketju ole.


    • philosophi

      Keskusteluketjun uusi ulottuvuus: millaisilla veneillä työttömät ajavat ?

      • Hhmmmmm

        Riippuu varmaan siitä, ollaanko vielä ansiosidonnaisella vai työmarkkinatuella. Ansiosidonnaisella varmaan voi jatkaa sillä samalla, millä ajeltiin ennenkin. Jos jälkimmäistä ja tilanne on jatkunut jo pidempään niin pahana, että perhekin ruokitaan sillä mitä Ahti sattuu antamaan, niin varmaan joku isompi Boston Whaler voisi tulla kyseeseen? Kestää hakea lohet ja taimenet vaikka vähän kovemmassakin kelissä.


      • toison
        Hhmmmmm kirjoitti:

        Riippuu varmaan siitä, ollaanko vielä ansiosidonnaisella vai työmarkkinatuella. Ansiosidonnaisella varmaan voi jatkaa sillä samalla, millä ajeltiin ennenkin. Jos jälkimmäistä ja tilanne on jatkunut jo pidempään niin pahana, että perhekin ruokitaan sillä mitä Ahti sattuu antamaan, niin varmaan joku isompi Boston Whaler voisi tulla kyseeseen? Kestää hakea lohet ja taimenet vaikka vähän kovemmassakin kelissä.

        Tiedä sitten bostonvalehista, mutta yksi on varma:
        yliopisto-opiskelijat ja opettajat ovat kajakkikansaa.


      • Tyrnäväntorpedo
        toison kirjoitti:

        Tiedä sitten bostonvalehista, mutta yksi on varma:
        yliopisto-opiskelijat ja opettajat ovat kajakkikansaa.

        Miksi yliopistoväki olisi kajakkikansaa?


      • toison
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Miksi yliopistoväki olisi kajakkikansaa?

        Empiirinen kokemus lähisuvun ja naapuruston syy=seuraus yhtäläisyyksistä, ei sen kummempaa. Miksi näin sitten on ? Sen kun tietäisin, ehkä perustaisin kajakkimyymälän


    • Veneelläeipädetä

      Kyllä jollakulla on kova huoli siitä, mikä halpa veneenrähjä parhaiten nostaisi sosioekonomista minäkuvaa.

      Vastaus on että rätit ja , auto ja sitten vasta vene. Ilman uskottavaa ammattia nekään ei nosta tarpeeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      3040
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      300
      1727
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1597
    4. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      405
      1417
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1411
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1169
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1077
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      339
      930
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      267
      909
    Aihe