Mikä on parempi todiste katolilaisesta / ortodoksisesta hapatuksesta kuin niiden vetovoima ateistien keskuudessa. Palsta-atte pilkkuviivaviiva hehkuttaaa tuolla toisessa keskustelussa näin:
""Ort. ja kat. kirkoissa naispappeus on kielletty, samoin homoavioliitot. Mikä niissä siis vetoaa Raamattukriittisiin liberaaleihin?"
Ensinnäkin, ainoastaan piilokaappihomot redusoivat kristinuskon noihin kysymyksiin sukupuolista ja seksuaalisista suuntautumisista. Kyse on paavalilaisista oman suuntautumisensa kanssa kipuilevista änkyrä"uskovista" jotka samalla kun väittävät tuntevansa rakastavan Jumalan joka "pelastaa" pelkästä uskosta ja armosta syöksee turmioon jostakin yksittäisestä inhimillisen käyttäytymisen muodosta. Mikä tuo turmion iljetys, inhimillisen käyttäytymisen muoto kenenkin "uskovan" mielestä on, paljastaa hänen itsensä kipukohdan.
Mitä tulee itse aloituksen kysymykseen, vastaan lähinnä ortodoksisen kirkon osalta, koska katolilaisuudesta minulla ei ole juuri kokemusta. Katolilaisuuden osalta käsitykseni perustuvat parin loistavan katolilaisen papin ja viisaan ajattelijan kirjoituksiin. Nämä suurenmoiset hengenmiehet ovat jo edesmennyt Henri Nouwen sekä yhä aktiivinen Richard Rohr. Suosittelen tutustumaan.
Ortodoksisissa jumalanpalveluksissa olen vieraillut paljonkin. Ortodoksisen Suuren Paaston aikana heillä on suurenmoisia palveluksia. Mikä niissä viehättää? Olkoonkin että ortodoksiset liturgiset tekstit ja seremoniat perustuvat samoihin menneen maailman oppeihin kuin muidenkin kirkkokuntien, ortodoksinen jumalanpalvelus ja ortodoksinen teologia ovat erittäin hoitavia. Ortodoksisessa kirkossa "on kielletty" mm. nuo aloittajan mainitsemat asiat, mutta toisaalta ortodoksinen usko tarjoa niin paljon ravintoa etteivät nuo kysymykset ole edes esillä. Ainakaan näissä Suomen ortodoksisen kirkon piireissä joissa olen vieraillut ei vaikuttaisi olevan mitään tarvetta nostaa noita kysymyksiä esille.
Ortodoksisessa jumalanpalveluselämäsä ja teologiassa minun kokemukseni mukaan nousee keskiöön ihmisen (sekä minun yksilönä että kristittyjen yhteisönä) matka kohti pyhyyttä. Ortodoksinen teologia toki käyttää samoja termejä kuin vaikkapa luterilainen; Jumala, Kristus, taivas, helvetti, synti...osin paljon konkreettisemmin ja "kiveen hakatummin" kuin luterilainen vastaava. Ortodoksi kristitty ei kuitenkaan ole jokin perusteiltaan paha, syntinen. Perisyntiä ei ole, on vain ihminen, joka syntyy maailmaan jossa on ehkä helpompi ajautua pahaan kuin hyvään, johtuen osaksi toki ihmisen itsekkäistä pyyteistä. Ihminen ei kuitenkaan ole pelkkä syntisäkki, pelkästään omasta uskostaan käsin "pelastuva" surkea olento. Ihmisen osa on kilvoitus ja sen päämääränä jumaloituminen, niin pitkälle kuin se inhimillisesti on mahdollista.
Käsittipä tuon jumaloitumisen käsitteen miten tahansa, kyse on kuitenkin siitä, että ihminen voi, ja hänen tulee tehdä työtä itsensä muuttamiseksi, tullakseen "paremmaksi". Jumala pelastaa, käsittäköön kuka miten haluaa tämänkin, mutta ei väkisin eikä ilman ihmisen omaa myötävaikutusta. Tässä tullaan paljon lähemmäksi Jeesus Nasaretilaisen oppeja kuin paavalilaisia horinoita uskosta ja armosta "pelastumiselle". Mitä sydän on täynnä sitä suu puhuu, ja sydämen pahuudesta kumpuaa ihmisten pahakin, opetti viisas opettaja. Ortodoksinen teologia, jumalanpalvelus ja rukouksen mystinen itäienn perinne tarjoavat hyvää opetusta ja ravintoa oman sydämen, tai sanotaan vaikka sielun puhdistamiselle.
Suosittelen käymään ortodoksisissa paastonajan palveluksissa. Ne ovat "valoisan surumielisyyden" täyteisiä, sielua hoitavia tilaisuuksia. "
Palsta-atte ja spongilainen hereetikko hehkuttaa ortodoksiaa. M.O.T. on silloin että Kristus ja Pyhä Henki löytyvät toisaalta.
ort. ja kat. kirkot viehättää ateisteja
26
354
Vastaukset
- vääärin
Katolinen ja ortodoksinen kirkko ovat Kristuksen maan päälle perustama yksi katolinen ja apostolinen kirkko. Siellä on myös Kristuksen sanoman täyteys ja pelastus. Ehkäpä ateistit tuntevat vetoa noihin kirkkoihin koska siellä heitä kutsuu tse Kristus.
- Älä_yritä_päteä
"M.O.T. on silloin että Kristus ja Pyhä Henki löytyvät toisaalta."
Älä kirjoita MOT kun et ole kerran todistanut mitään. Tuolla tavalla teeskentelemällä teet vain itsesi naurunalaiseksi. - hilipatasuippa
Ortodoksiluostareissa saa juoda vinettoa eikä siellä katsota tuomitsevasti kieroon jos joku haisee aamulla vähän asetyleeniltä ;D
- tapoaj
Mikä aloituksessa on aloittajan ja mikä mahdollisen toisen kirjoittajan tekstiä olisi korrektia selvästi eroittaa ja lähdekin mainita.
- toisaalta.taas
Taitaa sitä jokunen ateisti olla luterilaisessakin kirkossa ihan pappisvirassa. Mitenköhän ort. ja kat. kirkoissa?
Mieti itse, miksiköhän ateisti on mieluummin ortodoksisessa jumalanpalveluksessa kuin luterilaisessa...
Miksi ateisti ylipäätään on jumalanpalveluksessa? Keräätkö tulisiä hiiliä pääsi päälle Jumalan huoneessa ollen ja Hänet samalla kieltäen? Eikö taakkasi uskosta osattomana ole muutenkin jo tarpeeksi raskas ja määränpääsi tiedät?
taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:
Miksi ateisti ylipäätään on jumalanpalveluksessa? Keräätkö tulisiä hiiliä pääsi päälle Jumalan huoneessa ollen ja Hänet samalla kieltäen? Eikö taakkasi uskosta osattomana ole muutenkin jo tarpeeksi raskas ja määränpääsi tiedät?
En minä kiellä jumalaa. Miksi kieltää olematonta...
taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:
Miksi ateisti ylipäätään on jumalanpalveluksessa? Keräätkö tulisiä hiiliä pääsi päälle Jumalan huoneessa ollen ja Hänet samalla kieltäen? Eikö taakkasi uskosta osattomana ole muutenkin jo tarpeeksi raskas ja määränpääsi tiedät?
>> Miksi ateisti ylipäätään on jumalanpalveluksessa? <<
Kohteliaisuudesta muita kohtaan?
>> Eikö taakkasi uskosta osattomana ole muutenkin jo tarpeeksi raskas ja määränpääsi tiedät? <<
Onko se nyt ihan mahdotonta käsittää, että ateisti ei usko mihinkään jumaliin, ei edes ortodoksien Jumalaan, eikä siksi myöskään kuvittele kenenkään päätyvän sen enempää helvettiin kuin taivaaseenkaan.
>> ort. ja kat. kirkot viehättää ateisteja <<
Ortodoksisuudesta en juurikaan tiedä, mitä nyt Venäjän ortodoksinen kirkko on korruptoitunut Putinin keppihevonen. Se on nykyisin pelkkä Putinin poliittinen työkalu, jota Kultakello-Kirill "johtaa".
Mutta katolinen kirkko on maailman suurin mätäpaise sen systemaattisesti harjoittaman pedofiilipappien suojelun vuoksi.Eli ymmärsinkö päättelyketjun oikein...Todiste katolisten ja ortodoksien hapatuksesta on se, kun atet ovat siitä kiinnostuneita, ja ateistien kiinnostuksesta kertoo se, että nimimerkki " pilkkuviivaviiva hehkuttaaa tuolla toisessa keskustelussa "? Edustaako hän atteja? Voiko yhden aten hehkutuksesta vetää johtopäätöksen, että atet ...jotain?
qwertyilija kirjoitti:
Pahaan pelkään, että ymmärsit ihan oikein. Noin se tuntuu ajattelevan.
Melko pitkälle meneviä johtopäätöksiä ateista yhden aten hehkutuksen perusteella :). Sitä on ollut täällä nyt liikkeellä...
Eerikatässämoi kirjoitti:
Melko pitkälle meneviä johtopäätöksiä ateista yhden aten hehkutuksen perusteella :). Sitä on ollut täällä nyt liikkeellä...
Minä kyllä kirjoitin minkä kirjoitin ihan omasta puolestani vain. Muut "atet" puhukoon omasta puolestaan...
pilikkuviivaviiva kirjoitti:
Minä kyllä kirjoitin minkä kirjoitin ihan omasta puolestani vain. Muut "atet" puhukoon omasta puolestaan...
Niin minä vähän ajattelinkin. Mutulla voisi kuvitella, että ateistia ei kirkolliset jutut juuri kiinnosta. Osaa ateisteista kiinnostaa tämän kaltaiset keskustelut kyllä,mutta eipä sitäkään voine yleistää koskemaan kaikkia ateisteja.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Niin minä vähän ajattelinkin. Mutulla voisi kuvitella, että ateistia ei kirkolliset jutut juuri kiinnosta. Osaa ateisteista kiinnostaa tämän kaltaiset keskustelut kyllä,mutta eipä sitäkään voine yleistää koskemaan kaikkia ateisteja.
Ateismi ei tarkoita muuta kuin jumaluskon puuttumista. Tämä on se mikä tekee ateistista ateistin. Muuten ateistit eivät todellakaan ole mikään homogeeninen ryhmä. Yhtä kiinnostaa tämä, toista tuo. Itse olen kiinnostunut uskonnoista ja etenkin Jeesus Nasaretilaisesta. On olemassa ateisteja jotka ovat kouluttautuneet Raamatun tutkijoiksi...ja sitten se valtava määrä ateisteja joita uskonnot eivät kiinnosta sen vertaa että viitsisivät aiheesta edes keskustella. Joitakin näistä puolestaan saattavat kiinnostaa vaikka UFOt, tai sitten ei...
Ortodoksisissa palveluksissa on se "juttu", tunnelma, kaikille aisteille jotakin, joka tekee ihmiselle hyvää. Minulle ainakin tekee. Siksi käyn aina silloin tällöin ortodoksisissa palveluksissa. Käyn nimenomaan näin paaston aikaan erityisen mielelläni. Siinä on jotakin terapeuttista tavalla johon luterilaiset eivät yllä lähellekään, ei sinne päinkään.pilikkuviivaviiva kirjoitti:
Ateismi ei tarkoita muuta kuin jumaluskon puuttumista. Tämä on se mikä tekee ateistista ateistin. Muuten ateistit eivät todellakaan ole mikään homogeeninen ryhmä. Yhtä kiinnostaa tämä, toista tuo. Itse olen kiinnostunut uskonnoista ja etenkin Jeesus Nasaretilaisesta. On olemassa ateisteja jotka ovat kouluttautuneet Raamatun tutkijoiksi...ja sitten se valtava määrä ateisteja joita uskonnot eivät kiinnosta sen vertaa että viitsisivät aiheesta edes keskustella. Joitakin näistä puolestaan saattavat kiinnostaa vaikka UFOt, tai sitten ei...
Ortodoksisissa palveluksissa on se "juttu", tunnelma, kaikille aisteille jotakin, joka tekee ihmiselle hyvää. Minulle ainakin tekee. Siksi käyn aina silloin tällöin ortodoksisissa palveluksissa. Käyn nimenomaan näin paaston aikaan erityisen mielelläni. Siinä on jotakin terapeuttista tavalla johon luterilaiset eivät yllä lähellekään, ei sinne päinkään.Me ihmiset emme ole klooneja ja siksi välillä tuntuu hassulta nämä ateistit jotain tai uskovat jotain muuta. Kyllä sitä variaatioiden kirjoa on ihan joka paikassa.
Vanha kansa tiesi jo, ettei yksi pääsky kesää tee :) ... tai yksi atte ei kero kaikista ateista :)"Todiste katolisten ja ortodoksien hapatuksesta on se, kun atet ovat siitä kiinnostuneita..."
Suurin osa ateisteista ei ole millään tavalla kiinostuineita uskonnoista. Mutta koska ateistit eivät ole mikään yhteinäinen joukko, luonnollisesti on heitä, jotka ovat kiinnostuneita.
Mutta todellakaan, tuo ei ole mikään todiste vaan varsin vapaa ajatuskiemura.- mietippä.uusiski
mummomuori kirjoitti:
"Todiste katolisten ja ortodoksien hapatuksesta on se, kun atet ovat siitä kiinnostuneita..."
Suurin osa ateisteista ei ole millään tavalla kiinostuineita uskonnoista. Mutta koska ateistit eivät ole mikään yhteinäinen joukko, luonnollisesti on heitä, jotka ovat kiinnostuneita.
Mutta todellakaan, tuo ei ole mikään todiste vaan varsin vapaa ajatuskiemura.Mutta näytä mulle yksi atte joka ylistää luteriulaista kirkkoa tuolla tavalla kuin aloittaja ylistää orto. ja kato. kirkkoja. Ei löyty!
mietippä.uusiski kirjoitti:
Mutta näytä mulle yksi atte joka ylistää luteriulaista kirkkoa tuolla tavalla kuin aloittaja ylistää orto. ja kato. kirkkoja. Ei löyty!
Jos ateisti pitää jostakin hengellisestä, sehän ei oikeasti kerro siitä, että siinä hengellisessä on hapatusta.
Aika moni uskova eri hengellisissä liikkeissä on ollut ateisti.Eerikatässämoi kirjoitti:
Jos ateisti pitää jostakin hengellisestä, sehän ei oikeasti kerro siitä, että siinä hengellisessä on hapatusta.
Aika moni uskova eri hengellisissä liikkeissä on ollut ateisti.Useimmiten he ovat niitä, joita kutsun etsijöiksi. Kyllä, moni ateisti tai agnostikko voi käydä hengellisissä tilaisuuksissa ja niin edelleen, eikä se tee niistä sen huonompia. Aika outua olisikin, jos näin tapahtuisi?
- rapalanuistin5
Olen ev.lut, ortodoksisuus kiinnostaa ja olen opiskellut sitä etänä.
Valamossa on kiva käydä ja Jumalanpalvelukset voi kuunnella netin kautta.
Jokaiselle meistä on sallittu uskonnonkin vapaus. - klo989
Ev.lut Jätti minut ainakin "tyhjäksi", ei voi mitään.Jotain hyvääkin, esim. Temppelituomion kirkko.Samoin musiikissa jotain todella syventäviä sävellyksiä.
Henkinen sisältö jäi vieraaksi, elämänkatsomuksen omaaminen ortodoksisuudesta on minulle ollut todella antoisaa.Ortodoksiseen kirkkoon en liity, harkitsin tosin sitä.Mutta onneksi ortodoksit eivät kiellä osallistumista heidän tilaisuuksiinsa.Ortodoksisia kirkkoja tosin harvassa, joten sekin jää sikseen. Ainakaan täällä ortodoksit eivätkä katoliset jakele helvettituomioita eikä leiki Jumalaa kuten epämääräiset oikeauskoiset täällä luterilaisuus-palstalla.
mummomuori kirjoitti:
Ja jos olet tarkkana, eivät muutkaan perinteiset kirkot.
No näin on, ainoastaan yksittäiset palstakirjoittajat syyllistyvät näihin eikä heistä saa useimmiten selvää mihin he oikeasti kuuluvatkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1141858Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541312Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551287- 491012
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126962Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75916- 52834
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36827Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62802- 56771