Ponttooni lautta

bönttöörimönttööri

Miten saisi halvimmalla tilavan ja hyvän ponttoonilautan tehtyä.
On alkanu tuntua, että sellainen 2,5m x 6m kokoinen lautta on paljon parempi, kuin aina ahtaaksi käyvät veneet, joissa on nökötettävä pitkä päivä samalla paikalla.

ja koko lautan peittävä pressukatos, jonka saa sateella kätevästi paikalleen.
Alumiinista niitä on myytävänä, mutta älyttömän kalliita !

Tuliskohan n. puolenmetrin halkaisijaltaan olevasta PVC putkesta halvimmat ponttoonit, onko noista kokemusta ?

27

10277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmetouhua

      Kyllähän noita laituriponttooneja saapi erikseen ostettua vaikka laiturifirmoilta suorastaan edukkaasti , joskin mahdollisen ponttoonilautan suunnittelussa kannattaa mielestäni lähteä ajatuksesta millaista kantavuutta vehkeelle haetaan ja olisiko ajatus siinä, että laituri nököttää pääosin paikoillaan, vai olisiko sen tarkoitus oikein liikkuakkin.

      Jos liikkuvaksi ajateltu, niin kantavuuden mitoittamisessa kandee huomioida jotta vesirajan tulisi täydelläkin kuormalla olla kohtalaisesti ponttoonin profiilin puolen välin alapuolella jottei vehje herkiä sukeltamaan ajettaessa.

      • mönttööri

        Viemäriputket on aika jämäköitä, ja halpoja, mutta niissä on pahuksen karkea jurmutus ulkopinnalla, joka pitää välttämättä saada sileäksi.
        Kun ulkopinnaltaan sileäpintaiset ovat liian kalliita.

        Joillakin ranta-asukkailla on mahtava mahdollisuus hankkia semmonen laituri, johon pulttaa vain moottorin kiinni, ja saa ajella kuin olohuoneesta, "takkatulen" lämmössä.
        Mutta ne ponttoonit, niillä on uskomaton kantokyky, mitä oon selville saanut.


    • TOTTAhiivatissa

      SE PITÄÄ OLLA AJETTAVISSA,- kuka pirunpöljä sitä nököttää loppuikänsä seikkailemassa laiturin nokalla.

      Luulisi sen jo olevan aloituksessa selvästi olevan esille tuotuna.

    • Jälkiviisastelua

      Jos suunniteltu max kulkunopeus on jotain 3-4 solmua, niin voisin kuvitella kysyjän esittämien laituriponttoonien toimivan. Jos vauhti kasvaa esimerkiksi 6 solmuun, pitää ponttoonien pään kohtauskulma veteen miettiä loivemmaksi ja epäilen kyllä "HIRA" periaatteen mukaan jotta ponttoonien halkaisijan tulisi olla suurempi. Jos tavoitellaan plaaninopeuksia niin ponttoonien halkaisija ihan käyttöturvallisuusnäkökulmasta varmaan kokoluokassa halkaisijaltaan 600 - 700 mm soveltuvin riittävän paksuin ainesvahvuuksin tai ehkä tuplaamalla puolimetristen ponttoonien määrän.

      Tosin harvemminhan tämmöinen omatoiminen askartelu nyt varsinaisesti on taloudellisesti kannattavaa jos ja kun vehkeen yrittää rekisteröidä veneeksi ja kun trafi kyllä kovin mieluusti edellyttää veneen valmistajalta runko-, kantavuus- ja vakavuuslaskelmia. Mitkä nyt on aika työläitä tehdä jos ei alaan ole aiemmin perehtynyt. Sen sijaan jos haluaakin rakennella laiturista vaikkapa saunalautan, mikä ei liiku kuin hinaamalla, niin semmoinen voisi taloudellisesti onnistuakin.
      Jos tekijä muutoin on kätevä käsistään ja haluaa säästää, niin suht halavalla kyllä pääsee jos ei työtuntejaan laske ja hommaa valmiiksi tyyppihyväksytyn ja rekisterissä olevan veneen raadon ja lähtee tuosta raadosta rakentelemaan mieleistään..

      • ponttoonilautta

        Hienoa juttua.Koneena olisi 25hv Johnsonin moottori, jolla kyllä reippaaseen 28 solmun vauhtiin nousee nykyinen vene, joten oletan liukkaaksi tehdyn ponttoonilautankin kulkevan yli 20 solmua pitkillä taipaleilla ihan helposti-tottakai kuormasta riippuen.

        PÄÄASIA onkin kalastettavuuden mukavuuden uusiin svääreihin nostaminen, ettei tartte kököttää koko päivää samassa asennosssa kylymällä penkillä, vaan saa kävellä, kuin olohuoneessa.


      • Viilennystähatunalle
        ponttoonilautta kirjoitti:

        Hienoa juttua.Koneena olisi 25hv Johnsonin moottori, jolla kyllä reippaaseen 28 solmun vauhtiin nousee nykyinen vene, joten oletan liukkaaksi tehdyn ponttoonilautankin kulkevan yli 20 solmua pitkillä taipaleilla ihan helposti-tottakai kuormasta riippuen.

        PÄÄASIA onkin kalastettavuuden mukavuuden uusiin svääreihin nostaminen, ettei tartte kököttää koko päivää samassa asennosssa kylymällä penkillä, vaan saa kävellä, kuin olohuoneessa.

        Kun noita nopeuksia lähdet arvioimaan, niin ota huomioon märkäpinta ja ilman vastus.
        Ei tahdo lautat kulkea noita lukemia, mitä olet kirjoitellut - ilman älyttömiä tehoja.


      • Jälkiviisastelua
        ponttoonilautta kirjoitti:

        Hienoa juttua.Koneena olisi 25hv Johnsonin moottori, jolla kyllä reippaaseen 28 solmun vauhtiin nousee nykyinen vene, joten oletan liukkaaksi tehdyn ponttoonilautankin kulkevan yli 20 solmua pitkillä taipaleilla ihan helposti-tottakai kuormasta riippuen.

        PÄÄASIA onkin kalastettavuuden mukavuuden uusiin svääreihin nostaminen, ettei tartte kököttää koko päivää samassa asennosssa kylymällä penkillä, vaan saa kävellä, kuin olohuoneessa.

        No mennäänpä vielä hetkeksi lautan eikun veneen eikun lautan sittenkin rekisteröintiin... Jos kysyjä pudottaisi lautan pituuden hieman alle 5,5 m :iin ja konetehokin olisi hiaman alle 20 hp - niin ei tarttes kulkupeliä rekisteröidä trafiin.

        Sitten ponttoonien rakenteeseen. Jos siis käytetään halkaisijaltaan 0,5 metristä PE - laituriponttoonia on yhden 5.5 metrisen ponttoonin noste n. 1000 kg. Kun ponttooneja on kaksi noste on n. 2000 kg. jos vesirajan halutaan yltävän max ponttoonin puoleen väliin niin hyödynnettävä noste on jotain 700 ... 900 kg, mikä on loppukädessäni melkoisen niukka ajatellen ensiksi teräksestä hitsattavaa tukikehikkoa ja painekyllästetystä tehtävää kansirakennetta, joista yhteispainoksi tulee helposti jo 400 - 500 kg. Sitten kun kannelle tulee kalastaja kavereineen yhteensä 6 ukkoa a´80 kg per ukko ja pietarin kalansaalis niin on hyvä jos ukoilla on vielä nenä veden pinnalla kun lautasta loppuu kantavuus..
        Jos tuplaisi ponttoonien määrän ja köyttäisi niitä aina pareittain teräspannoilla yhteen, niin siinä vaiheessa kantavuus jo alkaisi olla jotenkin järjellisellä tasolla. Toinen vaihtoehto olisi pitäytyä kahden ponttoonin ratkaisussa, jolloin kummankin ponttoonin halkaisijan tulisi olla n. 70 cm


      • Jälkiviisastelua
        Jälkiviisastelua kirjoitti:

        No mennäänpä vielä hetkeksi lautan eikun veneen eikun lautan sittenkin rekisteröintiin... Jos kysyjä pudottaisi lautan pituuden hieman alle 5,5 m :iin ja konetehokin olisi hiaman alle 20 hp - niin ei tarttes kulkupeliä rekisteröidä trafiin.

        Sitten ponttoonien rakenteeseen. Jos siis käytetään halkaisijaltaan 0,5 metristä PE - laituriponttoonia on yhden 5.5 metrisen ponttoonin noste n. 1000 kg. Kun ponttooneja on kaksi noste on n. 2000 kg. jos vesirajan halutaan yltävän max ponttoonin puoleen väliin niin hyödynnettävä noste on jotain 700 ... 900 kg, mikä on loppukädessäni melkoisen niukka ajatellen ensiksi teräksestä hitsattavaa tukikehikkoa ja painekyllästetystä tehtävää kansirakennetta, joista yhteispainoksi tulee helposti jo 400 - 500 kg. Sitten kun kannelle tulee kalastaja kavereineen yhteensä 6 ukkoa a´80 kg per ukko ja pietarin kalansaalis niin on hyvä jos ukoilla on vielä nenä veden pinnalla kun lautasta loppuu kantavuus..
        Jos tuplaisi ponttoonien määrän ja köyttäisi niitä aina pareittain teräspannoilla yhteen, niin siinä vaiheessa kantavuus jo alkaisi olla jotenkin järjellisellä tasolla. Toinen vaihtoehto olisi pitäytyä kahden ponttoonin ratkaisussa, jolloin kummankin ponttoonin halkaisijan tulisi olla n. 70 cm

        Niin ja 20 hp:n koneella tuo laitos ei nouse plaaniin. Etenemisvauhti pysynee runkonopeudessa eli vajaassa 6 solmussa, missä vettä lentää kuskin niskaan riittävästi jolloin miellyttävä matkavauhti on n. 3...4 solmua. Jos pistää isomman koneen, niin pitää rekisteröidä jolloin koko homma menee puihin. Jos ton laitoksen haluaa plaaniin, niin HIRA periaatteella voisi onnistua koneteholla 2 x 40 hp, eli kummassakin ponttoonissa oma koneensa...


      • Anonyymi

        No olipas taas tyhmää tyhmenpikin tarina


      • Anonyymi
        Jälkiviisastelua kirjoitti:

        No mennäänpä vielä hetkeksi lautan eikun veneen eikun lautan sittenkin rekisteröintiin... Jos kysyjä pudottaisi lautan pituuden hieman alle 5,5 m :iin ja konetehokin olisi hiaman alle 20 hp - niin ei tarttes kulkupeliä rekisteröidä trafiin.

        Sitten ponttoonien rakenteeseen. Jos siis käytetään halkaisijaltaan 0,5 metristä PE - laituriponttoonia on yhden 5.5 metrisen ponttoonin noste n. 1000 kg. Kun ponttooneja on kaksi noste on n. 2000 kg. jos vesirajan halutaan yltävän max ponttoonin puoleen väliin niin hyödynnettävä noste on jotain 700 ... 900 kg, mikä on loppukädessäni melkoisen niukka ajatellen ensiksi teräksestä hitsattavaa tukikehikkoa ja painekyllästetystä tehtävää kansirakennetta, joista yhteispainoksi tulee helposti jo 400 - 500 kg. Sitten kun kannelle tulee kalastaja kavereineen yhteensä 6 ukkoa a´80 kg per ukko ja pietarin kalansaalis niin on hyvä jos ukoilla on vielä nenä veden pinnalla kun lautasta loppuu kantavuus..
        Jos tuplaisi ponttoonien määrän ja köyttäisi niitä aina pareittain teräspannoilla yhteen, niin siinä vaiheessa kantavuus jo alkaisi olla jotenkin järjellisellä tasolla. Toinen vaihtoehto olisi pitäytyä kahden ponttoonin ratkaisussa, jolloin kummankin ponttoonin halkaisijan tulisi olla n. 70 cm

        Kuka niitä nyt rekisteröisi.hulluhan se olisi.minulla monta venettä eikä yksikään rekisterissä.ei mitään järkee.


    • ccawwwrvqwerc

      Hommaa niitä sinisiä 200 litran tynnyreitä, ja niitä peräkkäin ja kakkosneloset ympärille, ja köysillä kiinni, esim 10kpl riittää isoonkin lauttaaan.

      • TYNNYRIT

        Toimii varmaan hitaalla nopeudella, eikä lautta mee nurin, jos keulatynnyri puhkeaakin, mutta ei niillä 25-30 solmun vauhtiin pääse ,joka on välttämätön nopeus vaatimus, kun on melkein rannaton ulappa.


    • saarimoottorilla

      Ponttooni saarta itsekkin tuuminut mutta 5m leveää eli avattavaa /kasetti tms mallia ja 6m pitkänä.
      Tuuli noihin vaan ottaa kovaa liikkeessä joten moottoriteho on oltava eikä 5hp hirveästi tuulen yltyessä auta.

      • OlisiSEhieno

        Tuskin tuuli kovasti painaa, jos on matala profiili. Ja pari 10 heppasta isolapaisilla potkureilla, etteivät tyhjää kirnua.

        Ei 5hp riitä, kun myötätuuleen.


    • LautallaPienoinenKahvila

      Jos ajatellaan sitä rekisteröintiongelmaa joka tulee vastaan sekä yli 5,5 metrin pituudesta että yli 20 hp koneesta, niin ehdotan seuraavaa: Halpaa omatekoista lauttaa ei saa plaaniin kuitenkaan (ponttonien muoto, vekottimen lujuus, jäykkyys jne), joten koneeksi riittää melkein mikä vain alle 20 hv.

      Sitten se pituusongelma: ei se ole mikään ongelma, kun lauttaa ajataan pitkä sivu edellä, eli ikään kuin poikittain. Tekee vaikka 10 * 5 metriä, niin aluksen pituus on alle 5,5m. Yksinkertaista, rakas Watson.

      • NOVOIHAN

        Niimpä tietenkin.


    • Ponttoonilautta

      Entäpä jos rälläköisi 70 sm halkaisijaltaan olevat 5,4 m pitkät muoviputket koko pituudeltaan halki, ja hitsauttaisi tasaisen parinsentin paksuisen muovilevyn pohjaksi neljään puolikkaaseen, jolloin kantopinta kasvaisi, ja pintaan nousu olisi jo ihan realistinen ajatus 20 hp moottorilla.

      Sillälailla saisi myös ponttoonien keulan viistettyä helposti ylöspäin, ja rakenne olisi matalampi.

      • Jälkiviisastelua

        Todellalla upeaa... Jos raha ei riitä valmiiden ponttonien ostoon, mitkä maksavat koosta riippuen n. 300 - 1000 € / kpl niin mitäpä luulet hitsaustyön erikoisponttoneihin maksavan... kuolleena syntynyt ajatus.
        Ja vaikka pelle peloton nyt jotenkin onnistuisi rakentelussa, niin onneksi olkoon olet onnistunut rakentamaan todellisen tappokoneen, mikä leikkaa holtittomasti vettä ja on erittäin vaarallinen jos sen siis saisi suurempiin nopeuksiin, joskin on aika selvää jottei 20 heppaisella tuotakaan laitosta saa plaaniin. Jos haluaa vehkeeseen liukuominaisuuksia niin rakentaa kellukkeet erikseen ja tekee vaikka taivutetusta fanerista keulakulman ja kantotasoja sopiviin paikkoihin... plaanitasojen rakenteenhan ei tarvitse olla umpinainen... Lycka till !!


      • Anonyymi
        Jälkiviisastelua kirjoitti:

        Todellalla upeaa... Jos raha ei riitä valmiiden ponttonien ostoon, mitkä maksavat koosta riippuen n. 300 - 1000 € / kpl niin mitäpä luulet hitsaustyön erikoisponttoneihin maksavan... kuolleena syntynyt ajatus.
        Ja vaikka pelle peloton nyt jotenkin onnistuisi rakentelussa, niin onneksi olkoon olet onnistunut rakentamaan todellisen tappokoneen, mikä leikkaa holtittomasti vettä ja on erittäin vaarallinen jos sen siis saisi suurempiin nopeuksiin, joskin on aika selvää jottei 20 heppaisella tuotakaan laitosta saa plaaniin. Jos haluaa vehkeeseen liukuominaisuuksia niin rakentaa kellukkeet erikseen ja tekee vaikka taivutetusta fanerista keulakulman ja kantotasoja sopiviin paikkoihin... plaanitasojen rakenteenhan ei tarvitse olla umpinainen... Lycka till !!

        Osta katamaraani.40 hv pääset 70 solmuun.ei kai sen lautan tarvii pinnassa kulkee.


    • lkajdöklfjaölkj

      Ostat vain viistetyt putket valmiina. Esimerkiksi sunmuovi piste fi. Jos ruokahalu kasvaa edelleen, hommaa lentokoneen kellukkeet. On aerodynamiikkaa ja hydrodynamiikkaa vaikka vähän kovempaankin ajoon. Niitä pyöritellään melko edullisesti ABS-muovirakeista. Eli tehdään muotti, sinne pari ämpärillistä rakeita ja lämmitettyä muottia sitten pyöritellään ja pysäytellään sen mukaan, miten paljon minnekin haluaa seinämänpaksuutta.

      • Ponttoonilautta

        OON aatellu ihan samaa, siis neljää lentokoneen ponttoonia. Kaikki vaihtoehdot on otettava huomioon, kun kuitenkin rakennan sellaisen eläkepäivinäni.


    • voiskosillämennä

      Entä tyhjennetty uima-allas joka nostetaan veteen ja laitetaan kone kiinni, ja eikun menoksi.

    • KolmeViisas

      Osta kaksi vanhaa samanlaista home Skandia joista saat ponttoonien. Alumiinista tukikehikko jolla yhdistät ne tukevasti toisiinsa, kansi ja mökki alumiini kennolevystä.

      Toinen vaihtoehto. Ostat routastyrox paaleja ja veistät mieleisen keulamuodon ja liität riittävästi paaleja jonoon, laminoit muutaman kuitumattokerroksen päälle, laitarähinässä vesivaneeria perään ja muualle niihin tarvitset rakenteellista lujuutta perämoottoreita ja muita kiinnityksiä varten.

      • Ihmetouhua

        Noinkin se onnistuu jos ei laske itelleen tuntipalkkoja


    • Anonyymi

      Mun mielestä kaikista epämääräisiatä lautoista pitäis maksaa tapporaha ja jos kyseessä on luontoa pilaava ja rakennusmääräyksiä kiertävä saunalautta, pitäisi se maksaa kahdennettuna.

      Siis tärkein motiivi noissa on kiertää kaiken maailmanmääräyksiä. Ne ovat paitsi rumia, myäs meluisia jurnuttaessaan kahta solmua eteenpäin. Meriteiden säännöt ovat hukassa mutta niinpä tuollainen onkin ohjailukyvyltään rajoitettu ja kuskikin on promilleissa.

      • Anonyymi

        Pysy sinä vaan kuule ukko rannassa sinä et tarvii minkäänlaista vedenpäällä kulkevaa laitetta.taidat olla espoosta kun noin puutut sellaisiin asioihin mitkä ei sulle kuulu.


    • Anonyymi

      Oompa nähny erittäin upeitakin kajuuttalauttoja. Eikä niillä määräyksiä kierretä.

      Kelluntaliivitkin on vain sakkojen estäjänä mukana, kun mielestäni turvallisuus tulee järjen käytöstä, että kaikki pysyy veneessä, eikä järvessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe