Alivuokralainen

Alivuokkis

Omistan itse omakotitalon.

Käyn reissuhommissa viikot ja viikonloput olen kotona.

On mielessä käynyt, että vuokraisin talosta osan esim. opiskelijalle, joka viettäisi viikot talossani ja viikonlopuksi menee vanhempiensa luokse.

Tämä lähinnä vain siksi, että talossa olisi "vahti" aina viikolla ja saisihan tuosta pienen korvauksenkin. Ajattelin lähinnä vuokraksi pientä summaa, joka olisi asumistuen verran.

Onko siis alivuokralaisella mahdollisuus saada asumistukea normaalisti ? Lukenut uutisia, että jos toinen on eri sukupuolta, niin meidät katsottaisiin avopuolisoiksi ? Varmin tapa on varmaan siis hankkia alivuokralaiseksi samaa sukupuolta oleva henkilö ?

Voi kela myös ihmetellä vuokran hintaa, jos on vain esim. 150e/kk. Toki vuokrasopimukseen voi laittaa, että vuokrattavana on vain yksi makuuhuone ja keittiö/pesutila on käytössä.

8

1607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghgfhjhjfkf

En tiedä vastauksia kysymyksiisi, mutta haluan kommentoida. Asuin opiskeluaikoina muutamassa alivuokralaisasunnossa. Se oli yleistä silloin. Yhdessä paikassa oli tuollainen järjestely, että talon omistaja oli merimies ja halusi talonvahdin. Toinen oli vanha mummo, jolle olin seurana. Yhdessä perheessä olin lapsenvahtina. Pikkuinen huone, ja käyttöoikeus keittiöön, kylppäriin ja saunaan. Toimi hienosti kaikille. Mitä oikein tapahtui, kun alivuokralaisasuntoja ei enää tarjota eikä etsitäkään? Eikö pitäisi olla itsestään selvää, että opiskelijalle tai yksinäiselle työttömälle tai eläkeläiselle tämä olisi hyvä asia? Voisihan talon omistaja tai päävuokralainen tarjota myös satunnaista siivous- tai muuta työtä alivuokralaiselleen. Vaikka niitä leikkurimallin '18 tunnin töitä'.

• minäkin.asuin.opisk

Onnea suunnitelmallesi. Joku on varmaan tyytyväinen tuohon järjestelyyn. Voit yrittää sopia, että nuori menee vanhuksilleen viikonlopuksi, muttet voi määrätä sitä. Luotettavan nuoren löytäminen voi olla ongelma. Halpa vuokra houkuttelee kaikennäköisiä epämääräisyyksiä.. Etkä ole itse paikalla katsomassa.. voi ollakin useampi vuokralainen tietämättäsi.

• wwkd

Ei pidä paikkaansa. Vuokrasopimus voidaan laatia siten, että asunto ei ole käytettävissä viikonloppuisin.

• minäkin.asuin.opisk
        wwkd kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Vuokrasopimus voidaan laatia siten, että asunto ei ole käytettävissä viikonloppuisin.

Missä sanoin, ettei ole mahdollista tehdä sellaista sopimusta? Se on yleistä opiskelija-asuntolassa, että sieltä ollaan viikonloppu poissa. Mutta vuokralaisen on siis suostuttava sellaiseen sopimukseen. Ongelma on löytää riittävän luotettava vuokralainen "vahdiksi".

• 8989089

Asumistuella tuetaan vuokranmaksajan maksukykyä. Jos vuokra on esim 200€, siihen voi saada tietyn summan asumistukea. Ei koko summaa. Tuki on prosentuaalinen osuus vuokrasta. Toki sos.toimenasiakkaille korvataan kaikki, mutta et ehkä ole hakemassa sellaista kuviota elämääsi.
      Jos olet vuokranantaja, olet vuokranantaja. Olet solminut vuokrasopimuksen vuokralaisen kanssa. Halutessasi voit ilmoittaa maistraattiin tms paikkaan (en muista mihin ilmoitetaan) että asunnossasi on asunnot 1 ja 2 tai a ja b. Näin ovat asuntonnekin yksilöidyt.
      Vuokratulostasi maksat n. 30 prosenttia pääomatuloveroa. Jos saat 200€, siitä menee se kuuskymppiä ja mistään talonvahdeista ei kannata puhua, koska se tekee sinusta työnantajan ja työn arvo tulee määritellä ja jälleen olet maksumiehenä.

• ihmettelijä11

"Vuokratulostasi maksat n. 30 prosenttia pääomatuloveroa."

Mistä olet tuollaiseen hurjaan prosenttiin päätynyt? Minä vuokraan yksiötä haja-asutusalueella 310€/kk. 310€ asti pääomatuloiksi katsottavat vuokratulot ovat verottomia. Ennen vuokrausta tarkistin asian verotoimistosta ja totta puhuivat. Pennin jeesusta ei ole mennyt 1½ vuoden aikana 310€ vuokratuloista.

• 898988
        ihmettelijä11 kirjoitti:

"Vuokratulostasi maksat n. 30 prosenttia pääomatuloveroa."

Mistä olet tuollaiseen hurjaan prosenttiin päätynyt? Minä vuokraan yksiötä haja-asutusalueella 310€/kk. 310€ asti pääomatuloiksi katsottavat vuokratulot ovat verottomia. Ennen vuokrausta tarkistin asian verotoimistosta ja totta puhuivat. Pennin jeesusta ei ole mennyt 1½ vuoden aikana 310€ vuokratuloista.

Sitten, kun ilmoitat nuo verotuksessasi maksat jälkiverona ko summan.
        https://www.osakeliitto.fi/uutiset/huomioitavaa-paaomatulojen-verotuksessa-vuonna-2018/

• 898988

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10621
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3309
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      227
      2215
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2033
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      1
      1437
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1144
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 175
      1011
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe