halpisöljy säästääkin moottoria. teoriaa

halpaöljyjä ei markkinoida isolla rahalla. se on yksi syy miksi ovat halpoja. markkinointi nostaa öljyn hintaa hyllyssä. mutta itse asiaan. kalliisiin öljyihin luotetaan liikaa josta seuraa pidennetyt vaihtovälit. tästä seuraa ylimääräistä kulumista moottorille koska todellisuudessa vanha kura ei voitele kuten tuoreempi öljy. no, tästä pääsemmekin siihen että ostamalla halpaöljyjä koetaan tarpeelliseksi ajaa max 10tkm jolloinka moottori on tuoreissa ölpissä ja paskaa poistuu vanhan öljyn mukana moottorista.

tosin tästä voidaan vetää välimuodon malli eli valita joku laadukas mutta halpa. hintahan ei korreloi aina laadun kanssa yhteen. ei osta sitä 12 euron purkkia vaan ostaakin sen 25 ekun motoxin tahi 27 ekun diamondin ja ajaa sen 10tkm. ei tarvi siis ostaa mitäään 50 euron kallista pyttyä ja kuvitella harhoissaan että sillä voi ajaa moottorin kulumatta 30tkm.
Ilmoita


22 Vastausta

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.


Tärkeintä on huomioida auton moottorin vaatima öljyluokitus ja Suomen ajoittain hirvittävät olosuhteet.

En itse pidä järkevänä vaihdattaa öljyjä Suomessa harvemmin kuin vuoden välein. Öljynvaihto vähintään kerran vuodessa, ja sen verran edullisella mutta laadukkaalla öljyllä, ettei haittaa.
Ilmoita
" koska todellisuudessa vanha kura ei voitele kuten tuoreempi öljy"

Ja tuohan ei pidä paikkaansa. Asiaa on tutkittu ja öljyn "voitelevuus" ei ole se syy miksi se tulee käyttöikänsä päähän. Ensisijaisia syitä ovat lisäaineiden loppuunkuluminen ja kokonaisemäsluvun laskeminen alle hyväksyttävän tason ja happoluvun nousu, suomeksi siis happamoituminen. Suuren viskositeetti-indeksin öljyjen tapauksessa myös VII- lisäaineiden (Viscosity Index Improver) eli polymeerien leikkautuminen voi tulla vastaan. Itse öljy ei merkittävästi leikkaudu eli ohene, vaan sitä voidaan puhdistuksen ja uudelleen lisäaineistuksen jälkeen käyttää uudelleen.

Mm. Valvoline on koettanut markkinoida kierrätettyjä öljyjä mutta hinta ja kuluttajien asenteet ovat olleet vastassa. Ironista on se että sama kuluttaja ei tiedä kuinka paljon siinä ostamassaan "uudessa" moottoriöljyssä on kierrätettyä tavaraa josta ei kerrota ;)
4 VASTAUSTA:
Näitä vastaavia "keskusteluita" on ollut viime aikoina sen verran usein näillä palstoilla, että voi jo ennalta arvata mitä tapahtuu seuraavaksi.

Alkaa se todistusaineiston inttäminen ja sitten selitys että kun mitään ei ole todistettu NASA:n vaatimustason testeillä, sitä ei ole olemassakaan.
JoopatiJoopa kirjoitti:
Näitä vastaavia "keskusteluita" on ollut viime aikoina sen verran usein näillä palstoilla, että voi jo ennalta arvata mitä tapahtuu seuraavaksi.

Alkaa se todistusaineiston inttäminen ja sitten selitys että kun mitään ei ole todistettu NASA:n vaatimustason testeillä, sitä ei ole olemassakaan.
Hyvin voisi kyllä kysyä että missä ovat todisteet sitä että 30 000 kilometrin öljynvaihtoväli kuluttaisi moottoria mitattavasti. Sellaista todistusaineistoa vaan kun ei ole, on pelkkiä luuloja ja tuntumia. 30 000 on muodostumassa normaaliksi, ja samaan aikaan tapahtuu liukuma niin että 50 000km on se LongLife. Ja siltikään yhtään mitään kulumisepidemiaa ei ole tiedossa.

Näitä vastaavia "keskusteluita" aloittaa joku jäärä uskotellakseen itselleen että öljyjen vaihtaminen tarpeettoman usein olisi järkevää tai/ja ollessaan hulissaan siitä että hänelle, loppukäyttäjälle riittäisi tulevaisuudessakin "hyvin" huollettuja autoja.
NiinpätiNiin kirjoitti:
Hyvin voisi kyllä kysyä että missä ovat todisteet sitä että 30 000 kilometrin öljynvaihtoväli kuluttaisi moottoria mitattavasti. Sellaista todistusaineistoa vaan kun ei ole, on pelkkiä luuloja ja tuntumia. 30 000 on muodostumassa normaaliksi, ja samaan aikaan tapahtuu liukuma niin että 50 000km on se LongLife. Ja siltikään yhtään mitään kulumisepidemiaa ei ole tiedossa.

Näitä vastaavia "keskusteluita" aloittaa joku jäärä uskotellakseen itselleen että öljyjen vaihtaminen tarpeettoman usein olisi järkevää tai/ja ollessaan hulissaan siitä että hänelle, loppukäyttäjälle riittäisi tulevaisuudessakin "hyvin" huollettuja autoja.
Totta, näitä ketjuja avaa ilmeisesti sama jääräpää, aloitus on näennäisesti toisen aiheinen mutta päättyy aina samaan loppukaneettiin ja harhaan 30 000km vaihtovälistä ja sen kamaluudesta moottorille ja jonka luulon julistaminen onkin se pääasia.
Käytännössä vahvistit tuon saman sanoman, minkä muka kiistit.

Varmaan se 30tkm vaihtoväli kuluttaa mitattavastikin enemmän kuin 10tkm, mutta onko ero sitten auton elinkaarta ajatellen merkittävä? Ei se ainakaan uuden ostajaa haittaa.
+Lisää kommentti
Motox-kuraa ei kannata laittaa mihinkään moottoriin.
6 VASTAUSTA:
Ihan yhtä hyvää öljyä kuin muunkin merkkiset.
toinen sanoo että kuraa ja toinen että hyvää, kumpaa uskois?
kumpaavoiuskoo kirjoitti:
toinen sanoo että kuraa ja toinen että hyvää, kumpaa uskois?
Lue purkin kyljestä luokitukset, jätä uskomiset uskovaisille ja luulot luulotautisille.
kjhfbgkjhfkj kirjoitti:
Lue purkin kyljestä luokitukset, jätä uskomiset uskovaisille ja luulot luulotautisille.
Halpiskurapurkkeihin nyt lätkitään mitä tahansa luokituksia. Varminta on jättää motoxkura kaupan hyllyyn, eihän siitä uskalleta missään paljastaa edes specsejä.
Samaa tavaraa saa halvemmalla Tokmannilta Eurol merkkisenä, jos nyt välttämättä haluaa moottoria rääkätä.
Kullimaattori kirjoitti:
Halpiskurapurkkeihin nyt lätkitään mitä tahansa luokituksia. Varminta on jättää motoxkura kaupan hyllyyn, eihän siitä uskalleta missään paljastaa edes specsejä.
Samaa tavaraa saa halvemmalla Tokmannilta Eurol merkkisenä, jos nyt välttämättä haluaa moottoria rääkätä.
Luokitusten väärentämisestä saa sellaiset sakot markkinatuomioistuimesta että sitä ei kukaan uskalla harrastaa, puhumattakaan suomen suurimmasta autotavarataloketjusta jolle maine on tärkeä.

Moottori ei rääkkäänny yhtään mihinkään luokitukset täyttävän öljyn käytöstä vaikka niin lapsellisuuksissasi luulet. Sinulle on muodostunut jokin psykologinen ongelma tuon motonetin tiimoilta, pakkomielle.
Kullimaattori kirjoitti:
Halpiskurapurkkeihin nyt lätkitään mitä tahansa luokituksia. Varminta on jättää motoxkura kaupan hyllyyn, eihän siitä uskalleta missään paljastaa edes specsejä.
Samaa tavaraa saa halvemmalla Tokmannilta Eurol merkkisenä, jos nyt välttämättä haluaa moottoria rääkätä.
Taas mennään hakemaan motoxin 5W-40:tä 20 litran kanisteri. Sillä menty vuosien saatossa kolmella autolla yhteensä satoja tuhansia kilometrejä 15-20 000km vaihtoväleillä. Ei öljynkulutusta, leimalla päästöt kunnossa, olemattomat. Joten millähän öljysiivilällä herra kuranhöpöttäjä mahtaa ajella jos kokemukset ovat huonot?

Vai onko kokemuksia ollenkaan?
+Lisää kommentti
10 oppilaat uskoo mitä purkissa lukee, en kiroile opetettiin koulussa älä valehtele , ole reilu, mutta kun maailmalla tehdään rahaa vain ja yksinomaan pelkällä 100% muilutuksella laita 10-40 retkikeittimen alle vierekkäin huippukalliin kanssa ja katso miten käy, setti vierekkäin samaan aikaan ,siinä kotikoe, halpiskaupasta saat täys synteettistä 10-40 / 5 litraa 18.90e ei koiranpaska patukaksi muutu jos sen laitat snickers kuoriin.
2 VASTAUSTA:
Kumpiko sitten tulikaan muilutetuksi: 50e vai 20e öljystä maksanut? Ainakin se 30e häviäminen on kiistaton tosiasia, mitä ei tarvitse sen enempää todistella.

Mitä siinä keittimen kanssa käy? Varmaan olet kokeillut? Ja mistä se kertoo?
Öljykake ei usko mitään vaan luottaa omaan salaperäiseen intuitioonsa joka ei kuitenkaan perustu mihinkään faktatietoon; eihän hän, öljykake, uskoisi niitä kuitenkaan, perustuuhan hänen maailmansa 100% muilutukseen.

" laita 10-40 retkikeittimen alle vierekkäin huippukalliin kanssa "

Miten ja miksi ne pitäisi laittaa retkikeittimen alle? Siinä nyt ei varmasti tapahdu yhtään mitään. Nykytaideinstallaationa se voisi mennäkin, jos olisi nimeä.
+Lisää kommentti
Itse käytin ennen kalliimpaa merkki öljyä (magnatec 5w40) vaihtovälillä 1v/10tkm kun kuljin töihin pyörällä ja autoa käytin vain satunnaisesti ja iso osa ajosta oli pidempää matka-ajoa.

Kun sain uuden työpaikan ja tuli päivittäistä kaupunkiajoa, siirryin halvempaan öljyyn (Gold S 5w40) ja vaihdoin 6kk/5tkm välein. Kysesssä vanhempi 90-luvun auto.

Mielestäni jälkimmäinen järkevämpi jos tulee paljon lyhyttä ajoa.
Ilmoita
Motonet spesial 5w-30 c3 longlife. Mikähän tehtaan tuote on kyseessä? Mitä mieltä muut ovat kyseisestä öljystä partikkeli koneeseen
1 VASTAUS:
Osta laadukasta merkkiöljyä ja jätä kurax motonetin hyllyyn.
+Lisää kommentti
Kyllä se 30 tuhannen vaihtoväli voi olla liikaa ainakin joihinkin moottorehin, olihan tämä todistettu yhden autolehden testissä missä männän öljyreijät olivat pikeentyneet tukkoon ja ongelma olisi voitu välttää lyhyemmällä öljynvaihtovälillä.
Vähän näkee siitäkin kuinka paljon ja nopeasti öljy tummuu moottorissa. Ei musta öljy voitele niin hyvin kuin uusi. ja silläkin on merkitystä että ajetaanko pitkää matkaa vai lyhyttä.
Ilmoita
Klonksvaagenilla ajelen. Se syö öljyä niin paljon, ettei öljyjä tarvitse koskaan vaihtaa. Vuosittain kun vaihtaa suodattimen. Plttoaineen kulutus pysyy pienenä, kun osittain öljyllä pyörii.
Ilmoita
Laittakaapa klonklife uskovaiset kookkelin kuvahakuun: engine+sludge

Ajelkaa vaan tyytyväisenä pitkällä vaihtovälillä, ainakaan meikäläinen ei teidän romuista maksa koskaan penniäkään, toivottavasti ei kukaan muukaan.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

halpisöljy säästääkin moottoria. teoriaa

halpaöljyjä ei markkinoida isolla rahalla. se on yksi syy miksi ovat halpoja. markkinointi nostaa öljyn hintaa hyllyssä. mutta itse asiaan. kalliisiin öljyihin luotetaan liikaa josta seuraa pidennetyt vaihtovälit. tästä seuraa ylimääräistä kulumista moottorille koska todellisuudessa vanha kura ei voitele kuten tuoreempi öljy. no, tästä pääsemmekin siihen että ostamalla halpaöljyjä koetaan tarpeelliseksi ajaa max 10tkm jolloinka moottori on tuoreissa ölpissä ja paskaa poistuu vanhan öljyn mukana moottorista.

tosin tästä voidaan vetää välimuodon malli eli valita joku laadukas mutta halpa. hintahan ei korreloi aina laadun kanssa yhteen. ei osta sitä 12 euron purkkia vaan ostaakin sen 25 ekun motoxin tahi 27 ekun diamondin ja ajaa sen 10tkm. ei tarvi siis ostaa mitäään 50 euron kallista pyttyä ja kuvitella harhoissaan että sillä voi ajaa moottorin kulumatta 30tkm.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta