Smith-Polvinen ver.2

Historia_toistaa

Helsinkiin on rakentumassa uusi versio taannoin kuopatusta moottoritie verkostosta. Uusi versio omine liikenneverkkoineen, siltoineen ja tunneleineen tulee hallitsemaan kaupungin maisemaa raskaalla ja kalliilla infralla. Tällä kertaa tätä suunnitellaan Helsingin uuden ideologian mukaan pöyräiljöiden ehdoilla. Baanoja, siltoja ja tunneleita pieniin oikaisuihin, siltoja merenlahtien ylityksiin jne. Tällä vauhdilla on vaara, että kaupunkilaisten miljoonat hukkuvat hukkainvestointeihin, jotka ovat muutamassa vuosikymmenessä monumentteina nykyisestä lyhytnäköisyydestä.

21

1002

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ympäristönpuolesta

      Satsaus kevyeen liikenteeseen ja julkiseen liikenteeseen ei ole hukkaan heitettyä rahaa.

      Käsittämätöntä kun katsoo työmatkaliikennettä, niin lähes jokaisessa henkilöautossa on vain yksi matkustaja ja se on kuski. Ei mitään järkeä sellaisessa.

      • Ympäristössä_asuva

        Vertaamalla suoraan ihmismäärää, jotka istuvat yksin autoissaan, ja niitä, jotka polkevat omalla väylällään samaa reittiä, huomaa helposti, missä ihmiset ajattelevat olevan järkeä. Pyöräily on useimman mielestä joko harrastus tai sopiva välinen lähiliikkumiseen, mutta työmatkat ovat sille liian pitkiä. Se mikä on yhdelle järkevää on toiselle järjetöntä. Emme ole samasta muotista.


      • näin_näkisin
        Ympäristössä_asuva kirjoitti:

        Vertaamalla suoraan ihmismäärää, jotka istuvat yksin autoissaan, ja niitä, jotka polkevat omalla väylällään samaa reittiä, huomaa helposti, missä ihmiset ajattelevat olevan järkeä. Pyöräily on useimman mielestä joko harrastus tai sopiva välinen lähiliikkumiseen, mutta työmatkat ovat sille liian pitkiä. Se mikä on yhdelle järkevää on toiselle järjetöntä. Emme ole samasta muotista.

        Ihmiset ovat vain laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Tuolla tuota pyöräilyä helpotetaan ja mukavuutta lisätään.


      • kohta-todellisuutta
        Ympäristössä_asuva kirjoitti:

        Vertaamalla suoraan ihmismäärää, jotka istuvat yksin autoissaan, ja niitä, jotka polkevat omalla väylällään samaa reittiä, huomaa helposti, missä ihmiset ajattelevat olevan järkeä. Pyöräily on useimman mielestä joko harrastus tai sopiva välinen lähiliikkumiseen, mutta työmatkat ovat sille liian pitkiä. Se mikä on yhdelle järkevää on toiselle järjetöntä. Emme ole samasta muotista.

        Siksi onkin joukkoliikenne olemassa. Monta ihmistä mahtuu yhteen ajoneuvoon. Halu vähentää yksityisautoilua ilmanlaadun takamiseksi näkyy jo.

        "Saksa sallii dieselautojen ajokiellot – Oikeus: ilmansuojelu on tärkeämpää kuin ihmisten oikeus liikkua autollaan"
        https://yle.fi/uutiset/3-10094030

        Kaikkein saastuttavimmille autoilla halutaan ajokielto.


      • Joukkoliikenne

        Ongelmana on siirtyminen omasta autosta julkisiin. Liityntäparkkeja ei ole tarpeeksi, niillä on liian lyhyt maksimiaika, tai ne ovat maksullisia. Ei houkuttele. Vielä, jos joutuu käyttämään useampaa julkista, menee matkustaminen kiertoajeluksi. Mielummin ajaa kerralla perille. Joukkoliikenne vaatii joukkoja, joita ei näin pienessä maassa riitä joka paikkaan


    • Konsulttikielellä

      Siinä missä autosilta on ruma ja massiivinen maisemanpilaaja, on raitiotiesilta kaunis ja harmooninen kaari maisemassa.

    • Kustannuslaskija
    • Järkikäteen

      Kyseinen tunneli- tai siltaratkaisu olisi kannattava vain rakennusliikkeille. Kevyenliikenteen kannalta sujuvampia ratkaisuja löytyy katsomalla vaikka ilmakuvaa aseman seudusta.
      Ratapihan alitus, kevliltä toiselle, voitaisiin toteuttaa monesta kohtaa. Jopa hyödyntäen Töölönlahden ja Eläintarhanlahden välistä kanavan pätkää.

      Pyöräilijät ovat liikenteen marginaaliryhmä ja tulevat kyllä riittävästi huomioonotetuiksi jalankulkijoita koskevissa päätöksissä.

      • näin_näkisin

        Vanhentunutta käsitystä.

        "Pyöräilyn suosio jatkaa huimaa kasvua
        Suomalaisista on tulossa hyvää vauhtia pyöräileva kansa. Esimerkiksi Espoossa pyöräilijöiden määrä lähes tuplaantui kymmenessä vuodessa."

        https://yle.fi/uutiset/3-8240009


      • fillari.on.pop
        näin_näkisin kirjoitti:

        Vanhentunutta käsitystä.

        "Pyöräilyn suosio jatkaa huimaa kasvua
        Suomalaisista on tulossa hyvää vauhtia pyöräileva kansa. Esimerkiksi Espoossa pyöräilijöiden määrä lähes tuplaantui kymmenessä vuodessa."

        https://yle.fi/uutiset/3-8240009

        Juuri näin. Minäkin pyöräilisin ellei olisi 25 km työmatka suuntaan. Siinä menee jo liikaa aikaa. Alle 10 km työmatkat voi hyvin pyöräillä. Jopa 15 km matka aamulla ja iltapäivällä taituu monelta.


      • Myös_pyörilijä

        Minä ajelin jo 80-luvun alussa Vantaalta Lauttasaareen työmatkaa pyörällä. Tottakai vain kesällä, hyvällä kelillä. Nyt eläkkeellä tulee ajeltua kylällä lähiajelua, kesällä, hyvällä kelillä. En ole masokisti, enkä kaipaa extreme-kokemuksia pyöräilemällä lumessa ja tuiskussa tai sateessa pakonomaisesti. Huonolla kelillä auto on parempi.


      • sähköavusteinen
        fillari.on.pop kirjoitti:

        Juuri näin. Minäkin pyöräilisin ellei olisi 25 km työmatka suuntaan. Siinä menee jo liikaa aikaa. Alle 10 km työmatkat voi hyvin pyöräillä. Jopa 15 km matka aamulla ja iltapäivällä taituu monelta.

        Sitten kun matka alkaa tuntua liian pitkältä voi miettiä sähköpyörää.


      • Miksi_ihmeessä

        Senkin ajan, mitä pitkä matka pyörällä vie, voi käyttää paremminkin. Polkeminen ei ole itseisarvo, vaan vain keino liikkua. Mopollakin pääset nopeammin perille, saati autolla.


      • mene_kokeilemaan

        Muutaman kilometrin matka pyörällä sujuu ruuhkassa yleensä autoa nopeammin, etenkin Helsingissä.


      • näin_näkisin

        Eipä juuri aikaa voi käyttää paremmin kuin pyöräilemällä, siinä tulee päivän liikunnat samalla, ei tarvitse työpäivän jälkeen lähteä lenkille vaan voi rentoutua, työpaikalle saapuu vireänä, pyöräily lisää terveyttä ja linjat kunnossa ja yöt nukkuu kuin tukki ja tämä lähes ilmaisena boonuksena. Autoilu lisää lähinnä päästöjä, ruuhkia, keskivartalolihavuutta jossa piilee diabeteksen vaara ja autoiluhan maksaa. Toki autoilija lisää myös valtion verovaroja.


      • UlosSuksille

        Hiihtokin on terveellisempää. Hihtämällä ei liikuta pölyävillä liikenneväylillä, vaan puhtaassa luonnossa.


      • Vastaavasti
        mene_kokeilemaan kirjoitti:

        Muutaman kilometrin matka pyörällä sujuu ruuhkassa yleensä autoa nopeammin, etenkin Helsingissä.

        Ilman ruuhkaa mikä tahansa matka sujuu autolla nopeammin.


      • etelä-suomessa
        UlosSuksille kirjoitti:

        Hiihtokin on terveellisempää. Hihtämällä ei liikuta pölyävillä liikenneväylillä, vaan puhtaassa luonnossa.

        Hiihtää voi vain muutamana päivänä vuodessa.


      • Hiihtävä_pyöräilijä
        etelä-suomessa kirjoitti:

        Hiihtää voi vain muutamana päivänä vuodessa.

        Suurinpiirtein yhtä moni hiihtää kesällä, kuin pyöräilee talvella. Muille kumpikin laji on kausiurheilua.


      • 45j74574
        Hiihtävä_pyöräilijä kirjoitti:

        Suurinpiirtein yhtä moni hiihtää kesällä, kuin pyöräilee talvella. Muille kumpikin laji on kausiurheilua.

        Nimenomaan, pyöräillä pystyy ympäri vuoden. Kannatta katsella ympärilleen, aika moni mummeli ja papparainenkin pyöräilee talvella, nuoremmalle pullamössö-sukupolvelle se on liian extremeä hommaa.


    • 5377

      Helsinki-palstalla kerrotaan, että siellä on jo tunneli ratapihan ali koko matkalta.
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15201677/fillaritunneli-rautatieaseman-ali-huippukallis

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5004
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      86
      1792
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      289
      1646
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1615
    5. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      1561
    6. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      256
      1458
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      135
      1227
    8. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1190
    9. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1139
    10. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      69
      1131
    Aihe