Smith-Polvinen ver.2

Historia_toistaa

Helsinkiin on rakentumassa uusi versio taannoin kuopatusta moottoritie verkostosta. Uusi versio omine liikenneverkkoineen, siltoineen ja tunneleineen tulee hallitsemaan kaupungin maisemaa raskaalla ja kalliilla infralla. Tällä kertaa tätä suunnitellaan Helsingin uuden ideologian mukaan pöyräiljöiden ehdoilla. Baanoja, siltoja ja tunneleita pieniin oikaisuihin, siltoja merenlahtien ylityksiin jne. Tällä vauhdilla on vaara, että kaupunkilaisten miljoonat hukkuvat hukkainvestointeihin, jotka ovat muutamassa vuosikymmenessä monumentteina nykyisestä lyhytnäköisyydestä.

21

1042

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ympäristönpuolesta

      Satsaus kevyeen liikenteeseen ja julkiseen liikenteeseen ei ole hukkaan heitettyä rahaa.

      Käsittämätöntä kun katsoo työmatkaliikennettä, niin lähes jokaisessa henkilöautossa on vain yksi matkustaja ja se on kuski. Ei mitään järkeä sellaisessa.

      • Ympäristössä_asuva

        Vertaamalla suoraan ihmismäärää, jotka istuvat yksin autoissaan, ja niitä, jotka polkevat omalla väylällään samaa reittiä, huomaa helposti, missä ihmiset ajattelevat olevan järkeä. Pyöräily on useimman mielestä joko harrastus tai sopiva välinen lähiliikkumiseen, mutta työmatkat ovat sille liian pitkiä. Se mikä on yhdelle järkevää on toiselle järjetöntä. Emme ole samasta muotista.


      • näin_näkisin
        Ympäristössä_asuva kirjoitti:

        Vertaamalla suoraan ihmismäärää, jotka istuvat yksin autoissaan, ja niitä, jotka polkevat omalla väylällään samaa reittiä, huomaa helposti, missä ihmiset ajattelevat olevan järkeä. Pyöräily on useimman mielestä joko harrastus tai sopiva välinen lähiliikkumiseen, mutta työmatkat ovat sille liian pitkiä. Se mikä on yhdelle järkevää on toiselle järjetöntä. Emme ole samasta muotista.

        Ihmiset ovat vain laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Tuolla tuota pyöräilyä helpotetaan ja mukavuutta lisätään.


      • kohta-todellisuutta
        Ympäristössä_asuva kirjoitti:

        Vertaamalla suoraan ihmismäärää, jotka istuvat yksin autoissaan, ja niitä, jotka polkevat omalla väylällään samaa reittiä, huomaa helposti, missä ihmiset ajattelevat olevan järkeä. Pyöräily on useimman mielestä joko harrastus tai sopiva välinen lähiliikkumiseen, mutta työmatkat ovat sille liian pitkiä. Se mikä on yhdelle järkevää on toiselle järjetöntä. Emme ole samasta muotista.

        Siksi onkin joukkoliikenne olemassa. Monta ihmistä mahtuu yhteen ajoneuvoon. Halu vähentää yksityisautoilua ilmanlaadun takamiseksi näkyy jo.

        "Saksa sallii dieselautojen ajokiellot – Oikeus: ilmansuojelu on tärkeämpää kuin ihmisten oikeus liikkua autollaan"
        https://yle.fi/uutiset/3-10094030

        Kaikkein saastuttavimmille autoilla halutaan ajokielto.


      • Joukkoliikenne

        Ongelmana on siirtyminen omasta autosta julkisiin. Liityntäparkkeja ei ole tarpeeksi, niillä on liian lyhyt maksimiaika, tai ne ovat maksullisia. Ei houkuttele. Vielä, jos joutuu käyttämään useampaa julkista, menee matkustaminen kiertoajeluksi. Mielummin ajaa kerralla perille. Joukkoliikenne vaatii joukkoja, joita ei näin pienessä maassa riitä joka paikkaan


    • Konsulttikielellä

      Siinä missä autosilta on ruma ja massiivinen maisemanpilaaja, on raitiotiesilta kaunis ja harmooninen kaari maisemassa.

    • Kustannuslaskija
    • Järkikäteen

      Kyseinen tunneli- tai siltaratkaisu olisi kannattava vain rakennusliikkeille. Kevyenliikenteen kannalta sujuvampia ratkaisuja löytyy katsomalla vaikka ilmakuvaa aseman seudusta.
      Ratapihan alitus, kevliltä toiselle, voitaisiin toteuttaa monesta kohtaa. Jopa hyödyntäen Töölönlahden ja Eläintarhanlahden välistä kanavan pätkää.

      Pyöräilijät ovat liikenteen marginaaliryhmä ja tulevat kyllä riittävästi huomioonotetuiksi jalankulkijoita koskevissa päätöksissä.

      • näin_näkisin

        Vanhentunutta käsitystä.

        "Pyöräilyn suosio jatkaa huimaa kasvua
        Suomalaisista on tulossa hyvää vauhtia pyöräileva kansa. Esimerkiksi Espoossa pyöräilijöiden määrä lähes tuplaantui kymmenessä vuodessa."

        https://yle.fi/uutiset/3-8240009


      • fillari.on.pop
        näin_näkisin kirjoitti:

        Vanhentunutta käsitystä.

        "Pyöräilyn suosio jatkaa huimaa kasvua
        Suomalaisista on tulossa hyvää vauhtia pyöräileva kansa. Esimerkiksi Espoossa pyöräilijöiden määrä lähes tuplaantui kymmenessä vuodessa."

        https://yle.fi/uutiset/3-8240009

        Juuri näin. Minäkin pyöräilisin ellei olisi 25 km työmatka suuntaan. Siinä menee jo liikaa aikaa. Alle 10 km työmatkat voi hyvin pyöräillä. Jopa 15 km matka aamulla ja iltapäivällä taituu monelta.


      • Myös_pyörilijä

        Minä ajelin jo 80-luvun alussa Vantaalta Lauttasaareen työmatkaa pyörällä. Tottakai vain kesällä, hyvällä kelillä. Nyt eläkkeellä tulee ajeltua kylällä lähiajelua, kesällä, hyvällä kelillä. En ole masokisti, enkä kaipaa extreme-kokemuksia pyöräilemällä lumessa ja tuiskussa tai sateessa pakonomaisesti. Huonolla kelillä auto on parempi.


      • sähköavusteinen
        fillari.on.pop kirjoitti:

        Juuri näin. Minäkin pyöräilisin ellei olisi 25 km työmatka suuntaan. Siinä menee jo liikaa aikaa. Alle 10 km työmatkat voi hyvin pyöräillä. Jopa 15 km matka aamulla ja iltapäivällä taituu monelta.

        Sitten kun matka alkaa tuntua liian pitkältä voi miettiä sähköpyörää.


      • Miksi_ihmeessä

        Senkin ajan, mitä pitkä matka pyörällä vie, voi käyttää paremminkin. Polkeminen ei ole itseisarvo, vaan vain keino liikkua. Mopollakin pääset nopeammin perille, saati autolla.


      • mene_kokeilemaan

        Muutaman kilometrin matka pyörällä sujuu ruuhkassa yleensä autoa nopeammin, etenkin Helsingissä.


      • näin_näkisin

        Eipä juuri aikaa voi käyttää paremmin kuin pyöräilemällä, siinä tulee päivän liikunnat samalla, ei tarvitse työpäivän jälkeen lähteä lenkille vaan voi rentoutua, työpaikalle saapuu vireänä, pyöräily lisää terveyttä ja linjat kunnossa ja yöt nukkuu kuin tukki ja tämä lähes ilmaisena boonuksena. Autoilu lisää lähinnä päästöjä, ruuhkia, keskivartalolihavuutta jossa piilee diabeteksen vaara ja autoiluhan maksaa. Toki autoilija lisää myös valtion verovaroja.


      • UlosSuksille

        Hiihtokin on terveellisempää. Hihtämällä ei liikuta pölyävillä liikenneväylillä, vaan puhtaassa luonnossa.


      • Vastaavasti
        mene_kokeilemaan kirjoitti:

        Muutaman kilometrin matka pyörällä sujuu ruuhkassa yleensä autoa nopeammin, etenkin Helsingissä.

        Ilman ruuhkaa mikä tahansa matka sujuu autolla nopeammin.


      • etelä-suomessa
        UlosSuksille kirjoitti:

        Hiihtokin on terveellisempää. Hihtämällä ei liikuta pölyävillä liikenneväylillä, vaan puhtaassa luonnossa.

        Hiihtää voi vain muutamana päivänä vuodessa.


      • Hiihtävä_pyöräilijä
        etelä-suomessa kirjoitti:

        Hiihtää voi vain muutamana päivänä vuodessa.

        Suurinpiirtein yhtä moni hiihtää kesällä, kuin pyöräilee talvella. Muille kumpikin laji on kausiurheilua.


      • 45j74574
        Hiihtävä_pyöräilijä kirjoitti:

        Suurinpiirtein yhtä moni hiihtää kesällä, kuin pyöräilee talvella. Muille kumpikin laji on kausiurheilua.

        Nimenomaan, pyöräillä pystyy ympäri vuoden. Kannatta katsella ympärilleen, aika moni mummeli ja papparainenkin pyöräilee talvella, nuoremmalle pullamössö-sukupolvelle se on liian extremeä hommaa.


    • 5377

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      194
      14201
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      157
      11592
    3. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      174
      6474
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      39
      5900
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      62
      4811
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      8
      4605
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      18
      3884
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      89
      3569
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      79
      3539
    10. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3151
    Aihe