Valoverhot, nehän toimii!

bessie-

Koskaan en oikein ole ymmärtänyt valoverhojen päälle. Tarkoitan sellaisia ihan läpinäkyviä vaaleita verhoja, niitä kai sanotaan valoverhoiksi. Nyt mieli muuttui.

Ihanaa kun aurinko paistaa, mutta aika armottomasti se paljastaa sen kuinka huonosti olen pessyt ikkunat. Lievän? akrofobiani takia olen aina pesettänyt ikkunani ammattilaisella vähintään kerran vuodessa yleensä, joskus kaksikin. Nyt se on tainnut jo parina vuonna jäädä tekemättä, itse olen vähän niitä lääpinyt. Ei tosiaan hyvältä näytä.

Muistin säästäneeni veljeltäni jääneen todella ison valoverhon tai oikeastaan pitsiverhon. Kaivoin sen esiin ja pesin vaikka olin sen jo ennen varastointia pessyt ja laitoin ikkunaan. Kova työ, sillä olin aikoinaan laittanut 'oikeat' verhoni kahdesta verhokiskosta siihen seinää lähempänä olevaan, eli ne piti ottaa pois ja laittaa ulompaan kiskoon.
Vaikka verhot riitelevät keskenään aika tavalla niin lopputulos on kuitenkin hyvä, huomattavasti parempi kuin ikkunan likaisuuden näkyessä. Nyt sitä ei huomaa ollenkaan ja kuitenkin valoa tulee ja näen ulos ihan yhtä hyvin kuin ilman tuota pitsiverhoa.
Nyt voisin edelleen siirtää ikkunoiden pesettämistä vaikka vuosilla:), mutta enköhän sen keväämmällä tee.
Valoverhojen ystävä minusta kuitenkin tuli, taidanpa mennä ostamaan uudet, vähemmän koristeelliset ja paremmin huoneen tyyliin sopivat valoverhot.

9

4040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valoisat

      Tykkään myös valoverhoista, meillä on ikkunoita matalallakin ja valoverho estää myös sisälle näkemisen, jos joku niin utelias olisi. Tuskin muut kuin rosvouksia suunnittelevat.
      Ikkunat ovat pesun tarpeessa, keväällä ja lämpöisellä sitten.

      • bessie-

        Olin aina luullut etteivät valoverhot estä sisälle näkemistä ja siksi olen niitä vähän vierastanut, pitänyt turhina.
        Nyt asun kolmannessa kerroksessa kerrostalossa, näkymä metsikköiseen ja koiranulkoiluttajille tai muille liikkujille liian jyrkkään (ja yksityisalueelta vaikuttavaan vaikka kaupungin onkin) rinteeseen, joten näkösuojaa en tarvitse. Kävin siitä huolimatta partsin puolelta tarkistamassa ja tosiaan en nähnyt sisälle vaikka kuinka yritin tiirailla.
        Keittiöön tai 'työ'huoneeseen en ole ikinä kaivannutkaan näkösuojaa, päinvastoin, minusta on kiva kun keittiön pöytä tai työpöytä on ikkunan äärellä ja näen ulos, olkoon siinä sitten vaikka vilkas katukäytävä tai kylätie.
        Tähän olohuoneeseen ei pelkät valoverhot riitä, on pystyttävä verhoilla varjostamaan huonetta tilanteen mukaan, en esim. pystyisi lukemaan nojatuolissani, vastavalossa, ilman varjostavia verhoja. Ja ilman valoverhoja en kehtaisi päästää ketään sisälle asuntooni noiden pesemättömien/huonosti pestyjen ikkunoideni takia, molempi parempi!


      • Kirkkaat-kiikarit
        bessie- kirjoitti:

        Olin aina luullut etteivät valoverhot estä sisälle näkemistä ja siksi olen niitä vähän vierastanut, pitänyt turhina.
        Nyt asun kolmannessa kerroksessa kerrostalossa, näkymä metsikköiseen ja koiranulkoiluttajille tai muille liikkujille liian jyrkkään (ja yksityisalueelta vaikuttavaan vaikka kaupungin onkin) rinteeseen, joten näkösuojaa en tarvitse. Kävin siitä huolimatta partsin puolelta tarkistamassa ja tosiaan en nähnyt sisälle vaikka kuinka yritin tiirailla.
        Keittiöön tai 'työ'huoneeseen en ole ikinä kaivannutkaan näkösuojaa, päinvastoin, minusta on kiva kun keittiön pöytä tai työpöytä on ikkunan äärellä ja näen ulos, olkoon siinä sitten vaikka vilkas katukäytävä tai kylätie.
        Tähän olohuoneeseen ei pelkät valoverhot riitä, on pystyttävä verhoilla varjostamaan huonetta tilanteen mukaan, en esim. pystyisi lukemaan nojatuolissani, vastavalossa, ilman varjostavia verhoja. Ja ilman valoverhoja en kehtaisi päästää ketään sisälle asuntooni noiden pesemättömien/huonosti pestyjen ikkunoideni takia, molempi parempi!

        "Kävin siitä huolimatta partsin puolelta tarkistamassa ja tosiaan en nähnyt sisälle vaikka kuinka yritin tiirailla. "

        Pistäpä päälle valot ja käy tarkistamassa uudelleen, näkyykö? Saatat yllättyä.

        - Paljonko maksat ikkunanpesijälle?


      • bessie-
        Kirkkaat-kiikarit kirjoitti:

        "Kävin siitä huolimatta partsin puolelta tarkistamassa ja tosiaan en nähnyt sisälle vaikka kuinka yritin tiirailla. "

        Pistäpä päälle valot ja käy tarkistamassa uudelleen, näkyykö? Saatat yllättyä.

        - Paljonko maksat ikkunanpesijälle?

        No en tietenkään ylläty.

        Työ on yleensä maksanut 120 - 150 euroa. Vähän vaihtelee tuntiveloitukset ja matkakorvaukset. Parvekelasituksia en pysty itse pesemään tämän korkean paikan kammoni takia. Tilaan siis ammattilaisen ja pesetän sitten saman tien kaikki ikkunat ja vielä saunan ovenkin.


    • En myöskään ymmärrä valoverhojen periaatetta. Äitini niitä käytti, mutta ei tullut koskaan selvitettyä niiden perimmäistä tarkoitusta. Ihan tavallisilla verhoilla ollaan menty ja olen ollut mukana hankinnoissa, kun taloon ostetaan uusia verhoja. Haluam sanoa sanani, kun kerran joudun niitä myös katselemaan.

      Sivuan aloitustasi senkin uhalla, että minua aletaan nimittää naapurikyttääjäksi. Nimittäin, puolitoista vuotta sitten naapuri omakotitaloon muutti itseäni kymmenkunta vuotta nuorempi pariskunta lapsineen. Kiinnitti huomiota ettei heidän talossaan ei ole ensimmäisiäkään verhoja. Siis, eivät laittaneet mihinkään huoneeseen verhoja.

      • bessie-

        Olen minä niiden periaatteen aina ymmärtänyt, mutta sitä miten hyvin ne käytännössä toimivat myös näkösuojana, sitä en ole ymmärtänyt. Sen tietenkin olen ymmärtänyt, että jos ulkona on huomattavasti valoisampaa kuin sisällä, niin sisälle ei ihan niin vain näe. Ei näe edes täysin verhottomasta ikkunasta ja jos on valoverhot niin vielä huonommin.
        Valoverhojen tarkoitus kai on päästää valoa sisälle, 'pehmentää' sitä sisälle tulevaa, mahdollisesti häikäisevää valoa ja tarjota hieman näkösuojaa. Kai niitä pidetään ihan vain sisustuksellisistakin syistä.

        Saattaa olla että joskus taas luovun verhoista ja matoista, mutta juuri nyt se ei ole sopiva ratkaisu tähän asuntoon. Pitäisi muuttaa järjestystä ja laittaa uusiksi melkein kaikki huonekalut ja ehkä valaisimetkin ensin.

        Olen aina tykännyt katsella ikkunasta ulos, esimerkiksi tiellä liikkuvia yms.. Tai tiellä itse liikkuessani katsella muiden pihoille ja ihan ikkunoihinkin. Ei kyttäämismeiningillä, vaan ihan vain moikatakseni tai muuta sellaista, tottakai olen kiinnostunut naapureistani tai siitä keitä tiellä liikkuu. En tungettele tai kyttää, mutta en liioin vetäydy pois omien ikkunoideni luota tai kulje tiellä omituisesti päätäni kääntelemättä ja sivuilleni vilkuilematta.


    • Päivällä valoverhot ovat näkösuojana, mutta valojen palaessa eivät suojaa yhtään.
      Olen välillä pesettänyt ikkunat, nyt olen parina vuotena pesyt itse. En saanut yhden makuuhuoneen ikkunaa auki joten välistä jäi pesemättä viime kesänä. Pesen ikkunat kesällä kun koivun siitepölyaika on ohi.
      Sälekaihtimilla saa varjoa ja valoa mielensä mukaan. Tavalliset verhot on ikkunoissa.
      Kylillä on neljä isoa ikkunaa ja parvekelasit, saunassakin on lasiovi, aika paljon pestävää kun mökilläkin on ikkunat joskus pestävä.
      En ole kovin tarkka muutamasta villakoirasta, siivoan kun huomaan jossain siivottavaa, en pidä siivouspäiviä. Normaali siisti asunto on silti.

    • ö-Öö

      Verhopoliittinen kannanotto.

      Verhoilla säädellään valoa, myös lämpöä, toki estetään ulkopuolisia näkemään sisään. Noit mun mielestä verhojen tehtävät. Onhan ne myös sisustuselementtejä, jotkut korostaa sitä.

      Valoverhojen merkitystä piti hiven tuumata. Kyllä niissä funktionaalinen merkitys on, just valon säätely. Ikkunasts tulee valoa, mutta ei häiritsevästi alaosaan, jos nyt vaikka istuu siinä vieressä, ei häikäise. Kun oli niitä aikanaan pöndelläkin, vaikka naapureihin mitään näkömahdollisuutta, eikä valoverho oikein toimi eristeenäkään, muuta en keksinyt.

      Päätän verhopoliittisen kannanottoni tähän.

      =DW=

      • bessie-

        Laitetaan niitä senkin takia etteivät ikkunat ja lasiseinäiset terassit yms. olisi surmanloukkuna linnuille. Tai hirvieläimille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      141
      2101
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1274
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1147
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1037
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      946
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      935
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      67
      902
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      844
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      820
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      723
    Aihe