Mites teillä on mennyt nämä takuu asiat, 1,2 bensakoneen jakoketjun remonttikorjauksissa?
http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=39&t=4854&sid=8453c8b91a47db42d81fed0a3121d123
1.2 tce jakopäärempan kustannusten jako?
23
5600
Vastaukset
- Landcruiseri
Autot suunnitellaan nykyisin kestämään n. 200tkm. Niinpä on melko tavallista, että sitten osa autoista (moottoreista) ei kestä kuin sen 50tkm. Jos jakoketju hajoaa vaikka 88tkm ajettuna, niin myyjä/maahantuoja ystävällisesti maksaa pienen väittelyn jälkeen 30-70%. Tälläinen % perustuva korvauskäytäntö on melko edullinen myyjäosapuolelle. Korjauksen hinta kun hinnoitellaan tarpeeksi korkealle, niin itseasiassa myyjä/maahantuoja tekee positiivista liiketoimintaa, tällä vauriotoiminnalla. 3000euron näennäishintaisesta remontista kuluttaja maksaa 1000-1500e. Myyjä saa osat tehtaalta n.150e ja työtä 5h. Liikevoittoa tulee se normaali 20-30%. Kauppa se on mikä kannattaa.
1. Auton ostaja saa "reilun" vastaan tulon kustannuksissa.
2. Myyjä saa katettua kaikki omat kustannuksensa ja hieman liikevoittoa, ostajan maksamalla omavastuu osuudella. Jäähdytysnesteet täyteen hintaan jne.
Kaikki voittavat... vai voittiko sittenkään?
Tämä käytäntö on lähes kaikilla merkeillä nykyisin. Pahin taitaa olla VW-ryhmä. Ikävää että Renault-Nissan-DAcia on lähtenyt samaan kustannusten jako tyyliin. Aikaisemmin Toyota hoiti erittäin hyvin jälkimarkkinoinnin. Omaan autooni vaihtoivat aiknaaan salaa uusia osia, huollon yhteydessä varmuuden vuoksi. Nyky toiminnasta en osaa sanoa. - dfaökjöfkdj
Jakopäärempasta 3000 .... ;) Kallista ketjua. Tai sitten joku vetää välistä vähän reilummin. Tehdasuusi konekaan kun ei montaa tonnia maksa.
- serviices
Eihän sillä hinnalla ole mitään väliä, mitä se maksaa, koska myyjä maksaa takuukorjauksesta 70%. Hyvä että saa auton taas uudenveroiseksi, vaikka sinne laittavatkin tilalle yhtä huonot osat kuin alkuperäiset. Tekee sitten taas 80000km jälkeen takuukorjauksen, samalla edullisella tavalla. Tosin maahantuojan vastaantulo /goodwill ei ole enään kuin 50%.
- Toyota.rules
Taas tieto vaan vhvistui, mitkä merkit kannattaa kiertää kaukaa. Toiset tekee laatua ja toiset mielikuvaa. Onkohan jakopään osien toimittaja sama alihankkija volkkarilla ja renaultilla? On siinä kuluttajalla luovimista ettei osu noihin pommeihin. Tyhmä pitää olla jos ei ainakaan volkkarista ja rellusta pysty pysymään erossa.
- Meksukolome
Pistä hakuun Toyota timing chain problem tai Toyota oil consumption, kyllä löytyy vikaa ihan yhtä lailla Toyotista. Etsivä löytää. Mukavampihan se tosin on muiden merkkien palstoilla käydä pullistelemassa.
Noita TCe koneita on valmistettu miljoonia, ei kannata parin koneen takia seinille hyppiä. - liikkujapahyvinkin
Tuossahan vasta oli myytävänä Avensis, olisko ollu vajaa 400 euroa. ikiliikkuja josta moottori oli mossahtanut, kiertokanki poikki....?
- Kfgkgkgk
Meksukolome kirjoitti:
Pistä hakuun Toyota timing chain problem tai Toyota oil consumption, kyllä löytyy vikaa ihan yhtä lailla Toyotista. Etsivä löytää. Mukavampihan se tosin on muiden merkkien palstoilla käydä pullistelemassa.
Noita TCe koneita on valmistettu miljoonia, ei kannata parin koneen takia seinille hyppiä.Tässähän ei ollut kyse vain siitä, että hajoaako kone, vaan mitä sitten, jos hajoaa?
- oduapoifueef
Jokos muhaha-mies on käynyt kommentoimassa? Yleensä häneltä löytyy kommentti jokaiseen Dacia-aiheiseen keskusteluun.
- Justus4852
Jokos muhaha-mies on käynyt kommentoimassa?. Täytyy vain sanoa että luultavasti ole vielä löytynyt "vertaistensa "kaltaista foorumia niin täytyy väkisin puskeutua Dacia foorumille,,, kyllähän tuo vika on päässä ja aika pitkällä . Olisiko tuo sitä hullun lehmän tautia !!!!
- Justus4852
En kyllä käsitä että kiristäjiä ei osata enää tehdä ja välillä näkee aivan ala arvoisia ketjujakin (kuin pyörän kettinki ). Olihan se ketju leveäkin takaveto Ladan aikoina mutta ne alkuperäiset ketjuohjarit ja mekaaninen kiristäjä oli kyllä suuri työllistäjä. Tiedän senverran kuitenkin Nissanista kun minun jälkikasvua on töissä Nissanilla että 900cc turbokoneissa on tullut muutamia ketjuremontteja jo noin 40000km päästä ja on korjattu takuuseen ja osat ovat olleet jo niinsanottua parannettua painosta (kiristäjä) Kestäishän ne remmitkin puolitoistasataa tuhatta kilometriä kun niihin pantaisiin leveyttä lisää eikä kokonaisleveys 10-12mm kuten joissain pienimmissä autoissa. Toinen asia vielä remmeistä että kopat voisivat olla JOKA automerkissä tiiviitä. Peräti Volvojakin on vielä 2000 luvulta että kun ajat lumiseen vuodenaikaan ojaan niin koppa päästää (suuurella varmuudella )lunta sisään ja jos mottori on vielä käynnissä niin HUPS ! Jos tuurilla moottori sammuu ja moottorin lämpö kerkiää sulattaa lumen ennen uutta starttia niin on kuitenkin homma vielä reilassa . Se näyttää olevan näin että auto on tehty yleensä suureksi rahansyöjäksi ja korjattavaa riittä vaikka moottorit muuten ovat parantuneetkin jos puhutaan materiaaleista
- autoteknikko
Osittain vastasit jo kysymyksellä. Autot suunnitellaan kestämään 150-200tkm. Saksassa, Espanjassa jne. ne hyvin sen kestävätkin. Suomessa sitten muutama viikko pakkasta ja sitten käyntiin, niin se onkin sitten kuivuneelle ketjulle ja kiristäjälle, 20tkm kerta laakilla. Tästäkin on TekniikanMaailma testi jostain 90-luvulta, minkä verran pakastinmessa oleva mersun bensa nelisylinterinen kone kului kylmäkäynnistyksissä. Ihan merkittävää se kuluma oli, km en enään muista. Vanhoissa diesel Nissaneissa oli jakopää tehty rattailla, painava, ei energiatehokas jne. mutta tekivät miljoona kappaletta, eikä ilmeisesti yhtään rikki? Varaosa myynnin ja huoltotoiminnan kannalta tietysti huono homma.
Autoteollisuus opettaa meitä vähitellen siihen, että autoilu on könttäsumma kuukaudessa. Tähän sopii hyvin se että auton elinkaari on 3-4 vuotta. Sähköistyminen hieman sotki suunnitelmia, mutta onneksi akut rajoittavat käyttöikää. Sekä käyttäjäkokemuksen turvaamiseksi toki myös ohjelmallisesti, auton sähkömoottoreiden ja ohjauselektroniikan käyttöikä määritellään hyvin tarkasti. Polttomoottoreihin oli tulossa vaihtojärjestelmä, päästöjärjestelmien ja jäteöljyjen jne hallinnan takia. 70000km välien olisi aina vaihdettu kokonaan, uusi/tehdas kunnostettu moottori. Päästöt mitattu/sertifioitu tehtaalla/korjaamolla. Tämä ei nyt ilmeisesti toteudukkaan.- RRRqsdf7
"Suomessa sitten muutama viikko pakkasta ja sitten käyntiin, niin se onkin sitten kuivuneelle ketjulle ja kiristäjälle, 20tkm kerta laakilla."
Kohtuus liioitellessakin olisi ihan paikallaan, mutta vaikuttaa jostakin syystä olevan "teknikon" tavaramerkkinä kuin täi tervassa. Mitä lienee kuvittelee tuollaisen mielen mekaniikan sitten palvelevan ...
Sitten hieman itse asiaan. Eri automerkkien koneiden ketjuissa ja kiristäjissä voi olla ongelmia, kuten taannoin oli mm. Mersun kestävä tuplaketju, joka sitemmin oli muutettu joissakin konetyypeissä simppeliksi ja joka kuulema riskeerasi venyä ennen aikojaan.
Sitten koneesta riippuen, niin turha ja pitkä tyhjäkäynti on riski ketjulle ja kiristäjälle, mikäli kiristäjä toimi öljynpaineeseen perustuen, joka tyhjäkäynnillä matalemmista paineista johtuen ei kiristä tarpeeksi ketjua.
Kuinka moni koettaakin tyhjäkäyttää talvella koneen lämpimämmäksi ennen liikkeelle lähtemistä (?) vaikka kone lämpiää ja tulee voidelluksi paremmin rauhallisella ajolla.
Sitten yksi monien huono prustapa on raskaasti ja huoletta rasittaa kylmää konetta edes ajamatta ensin maltilla kunnes kone on käyttölämmöissä.
Sitten turbokone sammutetaan raskaasta ajosta ilman jäähdyttelyä, niin jo'vot ja silti valitellaan turbon kestävyydestä, vaikka ongelmma on käyttäjässä.
Sitten kun vielä kuvaan lisätään Long Life "huollot", niin ongelmia riskeeraa ilmetä jo edellisistäkin johtuen.
Mutta ylipäätään nuo eri merkkien nykyiset pienet turbo-bensat ovat vähemmän luottamusta herättäviä, vaikka niitä oikein käyttäisikin.
- autoinsinööri12345
Höpöhöpö... mersun tuplaketjua ei ole olemassakaan. Ketjut on ollut aina moniriviketjua. Nykyisin ovat ns. lamelliketjuja. Joten olipa taas yksi "asiantuntija".
- RRRqsdf7
"Höpöhöpö... mersun tuplaketjua ei ole olemassakaan. Ketjut on ollut aina moniriviketjua. Nykyisin ovat ns. lamelliketjuja. Joten olipa taas yksi "asiantuntija". "
Vaikuttaa olevan voimakkaan tunnepitoista ja suorastaan penikkamaisen riidanhaasteellista sanoista saivartelua ja "loogisestikin" kommentin itse asiasiällön kokonaan ohi luentaa.
Mersun koneissa on ollut yksi- sekä kaksirivisiä nokkaketjuja, jossa edellä tuplaketjulla luonnollisestikin viittasin kasiriviseen nokkaketjuun ... yhden rivin sijaan kaksi, siis tuplat.
Mikä tässä on älyllisesti noin ylivoimaista sisäistää?
Joidenkin MB-koneiden yksirivisissä ketjuissa on ollut ennenaikaista venymistä.
- Justus4852
autoinsinööri12345
Kyllä Mersulta löytyy heikkojakin ketjuja . Huomioi että Mersujakin on paljon erilaisia malleja, Mersuista itselläni on vähemmän kokemusta mutta yksi minun pojistani on ollut viimeiset 12v Veho AB.llä töissä MB/ Nissan ja olen kyllä jonkinverran seurannut ja keskustellut näistä touhuista uteliaana. Mescedes on kuitenkin yksi paras Good vill tapauksissa ja taas Nissan kyseenalainen !! - autoinsinööri12345
Ketä kiinnostaa vuoden 1983 mallisen mersun nokkaketju? Lamelliketjut on ollut jo 20 vuotta, joten lopettakaa höpötys jostakin tuplaketjuista.
- RRRqsdf7
Sanoilla saivartelu ja selkäytimeen piintynyt riidanhaasteellisuus eivät muuta todellisuutta.
W204 joita on edelleen paljon liikentessä ja sen nokkaketjuongelmallinen M271 ja uudempi M274 ovat molemmat simppelillä, eli yksirivisellä nokkaketjulla, eivät tuplaketjulla, eli kakisrivisellä.
Niissä on lukemani mukaan ollut myös kiristimen ongelmia, joista on sittemmin valmistettu uudempia paranneltuja versioita.
Nokkaketjuongelmia ei myöskään edesauta minimoimaan ylipitkät Long Life "huollot."
Samoin öljynpaineella toimivalla kokkaketjun kiristimellä olevan runsas tyhjäkäynti on lisäriski ketjulle ja kiristimelle, sillä tyhjäkäynnin öljynpaineet ovat liian alhaiset kiristimen optimaalille toiminnalle.
- hajoaamuutkäytössäVW
Vain toyotan 1.6 moottori on se kestävä?
näinkö se menee?- ainakinse
4AFE on kyllä osoittanut melkoista kestävyyttä. Eikä kyse ole siitä että pari vuotiaalla taksilla olisi vedetty 300tkm vaan että järjestään 25-vuotiailla tojoilla on puoli milliä mittarissa.
- autoinssixxx
Autoinsinöörit eivät tehtaalla sitten osaa laskea sen kiristimen työsylinterin kokoa niin, että kiristysvoima riittäisi myös tyhjäkäynnillä....? Hohhoijaa, joku taitaa nyt olla hieman tyhmä. Mitenkähän se moottorin yläpään voitelu sitten jaksaa toimia, jos öljynpaine olisi liian matala?
Sitten vielä sekin, että ne öljypumput ovat säätyviä, eli öljynpaine on melko vakio eli riippumaton moottorin kierroksista. Joten älkää nyt höpöttäkö, kun ette näköjään moottori tekniikasta mitään tiedä!- RRRqsdf7
"Autoinsinöörit eivät tehtaalla sitten osaa laskea sen kiristimen työsylinterin kokoa niin, että kiristysvoima riittäisi myös tyhjäkäynnillä....?"
Niin, patologisen iki-riidanhaasteellinen multinikki voi mennä kertomaan tuon fiktiivisen insinööriytensä lopputuleman vaikkapa muuan Mersun marmorin ex-asentajalle ja joka on sen jälkeen pitänyt omaa Mersuihin keskittyvää korjaamoaan kymmeniä vuosia. Hän kehoitti välttämän tarpeettomia ja pitkiä tyhjäkäyntejä juurikin ko. syystä johtuen. Asia ei ehkä koske kaikkia Mersun moottorityyppejä.
Ps. Mutta onhan nillä valmistajien autoinsinööreillä kuitenkin hyvin vakavia ongelmia, sillä noita nokkaketjun kiristimiä ja koko jakopäänkin systeemejä on jouduttu jälkikäteen päivittämään kestävempiin versioihin, eikä ongelma jää vain yhteen merkkiin ja moottorityypiin.
Tosin useinkin valmistaja koettaa viimeiseen saakka kiistää insinöörisuunnittelun vajavaisuudesta johtuvan valmistusvian.
# Tiettyjä Opeleita vaivaavat jakoketjun kiristäjään liittyvät moottorivauriot. Konerikon kohdannut autoilija ihmettelee, miksi maahantuoja ei ole varoittanut asiasta.
- https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/27/opelin-jakopaan-kiristin-voi-pettaa-kalliisti
.
- Justus4852
Tämäkin on yksi suuri ongelma että jos tehdas on tunnustanut ongelman ja aikoo tulla takuun jälkeenkin ottamaan osaa kustannuksiin, niin no.1 = vain merkkiverstaille tulee tietoa tästä ja jos tulet huoltoon oikeaan paikkaan niin asia hoituu, jos et niin tietoa tästä et saa muualta,. Jos auto vaihtaa omistajaa niin " saatat " olla myös ulkona kun auton takkuu ehdoissa lukee että auton takuu koskee ensimmäistä omistajaa. Googvill "voi" lakisääteisesti silloin olla pois. VW.n pakettiautoissa on ollut 2000 luvulla on ollut viallisia turboja joista VW ei ole antanut mitään tieoa omistajilleen ja kun olet hinauttanut rikon sattuessa auton heille niin sitten vasta saat tietoa että burbot ovat olleet sellaisia.. Luultavasti pelätään että auton omistajat levittelevät tietoa muille !!!
- turbo.kaput
Niiden autojen katolle pitäisi laittaa kyltti, että turbo hajosi jo lukemilla xxx ja sitten autolla pitäisi ajaa jokaiseen VW-näyttelyyn, että muutkin saisivat tietää totuuden.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273693- 412519
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut382413Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82225- 381619
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta451596- 161581
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2881383- 1321376
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451315