Mielisairaita syrjitään uskonliikkeissä

UUT_

Samoin kuin homoseksuaalit myös mielen sairauksista kärsivät joutuvat syrjityiksi fundamentalistisissa uskonliikkeissä. Ainakin niissä liikkeissä joissa uskotaan Jeesuksen parantavan ja tuovan menestystä elämässä. Kun näin ei tapahdukaan, usko joutuu koetukselle ja todellisuus paljastuu. Psyykkiset sairaudet kyseenalaistavat liikkeen opit. Usein sairaat joutuvat eriasteisen henkisen ja hengellisen painostuksen kohteeksi ja häntä saatetaan jopa syyttää uskon puutteesta tai demonisoida hänet. Ainoa oikea tapa on silloin lähteä pois kyseisistä piireistä. Tämäkään ei ole helppo ratkaisu mutta ainoa oikea siinä tilanteessa.

48

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos on jotakin henkisiä ongelmia niin missään nimessä ei kannata mennä herätysliikkeisiin. Tule kirkkoon ! En halua kuulostaa mainokselta , enkä värvää mutta siellä autetaan sinua muutenkin ja uskominen on ihan vapaaehtoista.

      • No ei tuon kaltainen menestysteologinen "kaikki parantuvat" -opetus todellakaan kuulu myöskään perinteisten vapaiden suuntien seurakuntien oppiin.


      • Tipale kirjoitti:

        No ei tuon kaltainen menestysteologinen "kaikki parantuvat" -opetus todellakaan kuulu myöskään perinteisten vapaiden suuntien seurakuntien oppiin.

        Ehkäpä niin. Mutta on säälittävää kun uskotellaan hyväuskoisille kuinka parannutaan.

        Kun pari kertaa on saanut pettyä ja nähnyt todellisen tilanteen, niin mikä saa ihmisen silti jäämään seurakunnan piiriin? Jatkuvaa huijaamista.


      • torre12 kirjoitti:

        Ehkäpä niin. Mutta on säälittävää kun uskotellaan hyväuskoisille kuinka parannutaan.

        Kun pari kertaa on saanut pettyä ja nähnyt todellisen tilanteen, niin mikä saa ihmisen silti jäämään seurakunnan piiriin? Jatkuvaa huijaamista.

        Koskaan ei pidä luvata kenellekään, että joku varmasti parantuu. Jumala voi parantaa, mutta voi jättää parantamattakin. Se, miksi Hän parantaa jotkut, mutta ei kaikkia, on meille ihmisille mysteeri.... Parantumatta jäänyttä ei missään nimessä pitäisi koskaan syyllistää tapahtuneesta. On hirveää hengellistä väkivaltaa väittää, että esim. hänen uskonsa ei ole riittävän suuri.

        Ja jokaisen, joka kokee parantuneensa rukouksen voimasta, on ehdottomasti käytävä lääkärissä ja saatava sieltä vahvistus, että voi esim. luopua lääkityksestä.


      • Tipale kirjoitti:

        Koskaan ei pidä luvata kenellekään, että joku varmasti parantuu. Jumala voi parantaa, mutta voi jättää parantamattakin. Se, miksi Hän parantaa jotkut, mutta ei kaikkia, on meille ihmisille mysteeri.... Parantumatta jäänyttä ei missään nimessä pitäisi koskaan syyllistää tapahtuneesta. On hirveää hengellistä väkivaltaa väittää, että esim. hänen uskonsa ei ole riittävän suuri.

        Ja jokaisen, joka kokee parantuneensa rukouksen voimasta, on ehdottomasti käytävä lääkärissä ja saatava sieltä vahvistus, että voi esim. luopua lääkityksestä.

        Niin vaan saan todistaa aina välillä kuinka "Jumala koskettaa ja parantaa".

        Kun niin ei vaan tapahdu. Pitää ensinnäkin ymmärtää, että Jumala ei Raamatussa paranna ketään, vaan tappaa monia. Olisiko Jumala täysin muuttunut?

        On kyse uskovista. He parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen. Mutta sitä ei tapahdu. Kyse ei ole siitä mitä sairaat ovat.


      • torre12 kirjoitti:

        Niin vaan saan todistaa aina välillä kuinka "Jumala koskettaa ja parantaa".

        Kun niin ei vaan tapahdu. Pitää ensinnäkin ymmärtää, että Jumala ei Raamatussa paranna ketään, vaan tappaa monia. Olisiko Jumala täysin muuttunut?

        On kyse uskovista. He parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen. Mutta sitä ei tapahdu. Kyse ei ole siitä mitä sairaat ovat.

        Parantaahan Jeesus (=Jumala) Raamatussa ihmisiä pilvin pimein.

        Ja ihminen toimii parannustilanteessa aina vain Jumalan välikappaleena. Ihminen ei ketään paranna,


      • totuus.esiin
        Tipale kirjoitti:

        Parantaahan Jeesus (=Jumala) Raamatussa ihmisiä pilvin pimein.

        Ja ihminen toimii parannustilanteessa aina vain Jumalan välikappaleena. Ihminen ei ketään paranna,

        Jeesus parantaa Raamatussa, mutta tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä. Totuus kannattaisi kyllä kertoa ihmisille.


      • Tipale kirjoitti:

        Parantaahan Jeesus (=Jumala) Raamatussa ihmisiä pilvin pimein.

        Ja ihminen toimii parannustilanteessa aina vain Jumalan välikappaleena. Ihminen ei ketään paranna,

        Sekoitat tahallaan. Jeesushan sanoi olevansa Jumalan poika, ei Jumala. Häpeä!

        Jeesus itse sanoo, että hänen jälkeensä uskovat ihmiset parantavat. Häpeä!


      • totuus.esiin kirjoitti:

        Jeesus parantaa Raamatussa, mutta tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä. Totuus kannattaisi kyllä kertoa ihmisille.

        "tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä."

        Onko noita tutkimuksia tehty montakin ja kenen toimesta?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        "tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä."

        Onko noita tutkimuksia tehty montakin ja kenen toimesta?

        On niitä joitakin tehty. Mutta ei lähiaikoina mitään kunnollista. Näin siksi, ettei taida olla kovinkaan aktuelli aihe?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        "tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä."

        Onko noita tutkimuksia tehty montakin ja kenen toimesta?

        Sen verran on tutkittu, että on saatu USA:ssa ja Suomessa sama tulos minkä on nähnyt omin silmin.


      • vähäntaustaa
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        "tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä."

        Onko noita tutkimuksia tehty montakin ja kenen toimesta?

        ""tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä."

        Onko noita tutkimuksia tehty montakin ja kenen toimesta?"

        Ja onkohan näissä "tutkimuksissa" käyty läpi KAIKKI Suomen rukoilemisen kautta parantuneet?

        On näitä tutkimuksia tehty, joissa on käyty läpi vain mitättömät korkeintaan sata tapausta ja aina on käytetty samaa kaavaa. Eli "todisteltiin" kaikki parantumistapaukset pois ja a'vot - - ei parantuneita :))

        Olen joitain läpikäynyt ja tutkijoiden kanssa myös paljon keskustelua käynyt. Tein myös taustatyötä haastattelemalla tutkijoiden haastattelemia ihmisiä. Eräskin lääkäri kertoi, että kun tämä lääkäri oli lääkärinkertomuksia hyväksikäyttäen todistanut parantumiset, niin tämä "tutkija" suuttui niin suunnattomasti, että hän alkoi kiljumaan eikä saanut enää sanaa suustaan. Keskustelu loppui siihen. Näin suuret voimat torjua kaikki parantumiset ovat liikkeellä kun pahuuden voimat riehuu näissä "tutkijoissa". Toinen tutkija kävi mummojen ja pappojen kotona porukalla haastattelemassa näitä parantuneita vanhusparkoja ja kuulustelivat heitä niin kauan painostaen, että vanhukset hädissään, tahtoessaan päästä eroon tästä kidutuksesta, alkoivat epäröimään samaan tyyliin kuin kidutetut poliittiset vangit ikään Stalinin Neuvostoliitossa.

        Täytyy aina tiedostaa, että nämä maalliset tai uskonsa menettäneet tutkijat eivät missään olosuhteissa suostu myöntämään parantumista ja jos mitään muuta keinoa eivät keksi niin selittävät, että parantumisessa oli kyse honeymoon-ilmiöstä. Vaikka suostuvat myöntämäänkin sen parantumisen, niin silti ne selittävät sen parantumisen pois honeymoon-taktiikkaa hyväksi käyttäen.


      • ihmeiden.tunnistaminen
        totuus.esiin kirjoitti:

        Jeesus parantaa Raamatussa, mutta tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä. Totuus kannattaisi kyllä kertoa ihmisille.

        Tiedän ihmisen, joka kertoi sairastavansa terminaalivaiheen syöpää. Hän oli todistettavasti saanut diagnoosin aggressiivisesta syövästä, käynyt läpi leikkaus-, säde- ja sytostaattihoidon, dokumentoinut ne, esitti magneettikuvat ja muut tositteet syövästä.

        Seurasin hänen elämäänsä, kun hän oli sairaalassa saamassa sytostaatteja, seurasin kun menetti hiuksensa sytostaattien takia ja kun hän sai palovamman sädehoitoalueelle. Hän dokumentoi kaiken. Olen uskovainen ja rukoilin runsaasti hänen puolestaan, että Jumala parantaisi hänet.

        Viimeinen asia, jonka hänestä kuulin, oli se, että hän kertoi syövän levinneen lukuisiin paikkoihin hänen kehossaan ja lääketieteen hoidot oli lopetettu: hän oli terminaalivaiheessa. Hän kertoi kuitenkin jatkavansa taistelua, nyt luonnonmukaisin keinoin. Rukoilin edelleen.

        Seuraavan kerran kuulin hänestä n. vuoden päästä. Hän oli parantunut syövästä. Hän esitti uudet magneettikuvat, joissa näkyi kaikkien kasvainten pienentyminen ja häviäminen. Hän itse ei ymmärtääkseni ole kristitty, mutta hän oli pitkin matkaa sanonut, että arvostaa sitä, että hänen puolestaan rukoillaan.

        Hänen oma väitteensä on, että hän parantui terminaalivaiheen syövästään tietyillä elämäntapamuutoksilla, mm. vegaanisella ruokavaliolla.

        En kiittänyt Jumalaa hänen parantumisestaan, koska olin hyvin varma siitä, että kyseessä oli huijaus. En kuitenkaan ymmärtänyt, miten tämä henkilö olisi voinut huijauksen järjestää. Olin täysin ymmälläni. Miten hän parantui?? En suoraan sanottuna usko, että vegaaniruokavalio yms. paransi hänet. En vain usko sitä ja sillä sipuli.

        Yhtenä iltana tulin ajatelleeksi, että ehkä Jumala sittenkin paransi hänet. Miksi en aiemmin ollut tajunnut sitä? Tämähän saattoi nyt olla sellainen ihmeparantuminen, jollaisista Raamatussakin puhutaan! Kiitin Jumalaa.

        Epäilys silti edelleen kaihertaa. En haluaisi epäillä, mutta en voi sille mitään.


      • vähäntaustaa kirjoitti:

        ""tutkimusten mukaan kukaan ei ole parantunut uskonnollisissa parantumiskokouksissa nykypäivänä."

        Onko noita tutkimuksia tehty montakin ja kenen toimesta?"

        Ja onkohan näissä "tutkimuksissa" käyty läpi KAIKKI Suomen rukoilemisen kautta parantuneet?

        On näitä tutkimuksia tehty, joissa on käyty läpi vain mitättömät korkeintaan sata tapausta ja aina on käytetty samaa kaavaa. Eli "todisteltiin" kaikki parantumistapaukset pois ja a'vot - - ei parantuneita :))

        Olen joitain läpikäynyt ja tutkijoiden kanssa myös paljon keskustelua käynyt. Tein myös taustatyötä haastattelemalla tutkijoiden haastattelemia ihmisiä. Eräskin lääkäri kertoi, että kun tämä lääkäri oli lääkärinkertomuksia hyväksikäyttäen todistanut parantumiset, niin tämä "tutkija" suuttui niin suunnattomasti, että hän alkoi kiljumaan eikä saanut enää sanaa suustaan. Keskustelu loppui siihen. Näin suuret voimat torjua kaikki parantumiset ovat liikkeellä kun pahuuden voimat riehuu näissä "tutkijoissa". Toinen tutkija kävi mummojen ja pappojen kotona porukalla haastattelemassa näitä parantuneita vanhusparkoja ja kuulustelivat heitä niin kauan painostaen, että vanhukset hädissään, tahtoessaan päästä eroon tästä kidutuksesta, alkoivat epäröimään samaan tyyliin kuin kidutetut poliittiset vangit ikään Stalinin Neuvostoliitossa.

        Täytyy aina tiedostaa, että nämä maalliset tai uskonsa menettäneet tutkijat eivät missään olosuhteissa suostu myöntämään parantumista ja jos mitään muuta keinoa eivät keksi niin selittävät, että parantumisessa oli kyse honeymoon-ilmiöstä. Vaikka suostuvat myöntämäänkin sen parantumisen, niin silti ne selittävät sen parantumisen pois honeymoon-taktiikkaa hyväksi käyttäen.

        Sinulla on väärä käsitys. Kun tutkimus tehdään, ei sitä tehdä kuten Ahvio ym. Ennakkoasenne jos on, niin mitään tutkimusta on turha tehdä.

        Itse olen ollut lukuisissa tilaisuuksissa, eikä missään ole tapahtunut mitään. Turhaa rahankeräystä kaikki.


      • torre12 kirjoitti:

        Sinulla on väärä käsitys. Kun tutkimus tehdään, ei sitä tehdä kuten Ahvio ym. Ennakkoasenne jos on, niin mitään tutkimusta on turha tehdä.

        Itse olen ollut lukuisissa tilaisuuksissa, eikä missään ole tapahtunut mitään. Turhaa rahankeräystä kaikki.

        Ollaanko muuten huomattu että sairaaloita ei ole lopetettu.


      • mummomuori kirjoitti:

        On niitä joitakin tehty. Mutta ei lähiaikoina mitään kunnollista. Näin siksi, ettei taida olla kovinkaan aktuelli aihe?

        Mietin vain tutkimusmenetelmiä. Voi olla aika vaikea jossain kokouksessa tehdä tutkimusta kovin tieteellisin keinoin.


      • torre12 kirjoitti:

        Sen verran on tutkittu, että on saatu USA:ssa ja Suomessa sama tulos minkä on nähnyt omin silmin.

        Tuntuu kyllä aika vaikealta tutkimuskohteelta. Jos joku ihminen sanoo parantuneensa rukouksen avulla, niin pidätkö häntä automaattisesti valehtelijana?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Tuntuu kyllä aika vaikealta tutkimuskohteelta. Jos joku ihminen sanoo parantuneensa rukouksen avulla, niin pidätkö häntä automaattisesti valehtelijana?

        En pidä. Mutta olen nähnyt hyvin läheltä parantamista eikä ole ollut muuta "näkyvää" kuin selkäkivut vähenivät. Itse tiedän kuinka kiputilat vaihtelevat.

        Raamatussa ei edes käsketään rukoilemaan sairaiden puolesta, vaan parantamaan panemalla kädet päälle. Suu on pidettävä kiinni siinä tilanteessa.


      • torre12 kirjoitti:

        En pidä. Mutta olen nähnyt hyvin läheltä parantamista eikä ole ollut muuta "näkyvää" kuin selkäkivut vähenivät. Itse tiedän kuinka kiputilat vaihtelevat.

        Raamatussa ei edes käsketään rukoilemaan sairaiden puolesta, vaan parantamaan panemalla kädet päälle. Suu on pidettävä kiinni siinä tilanteessa.

        Sanotaanko Raamatussa, että parantaessa täytyy pitää suu kiinni? En muista noita Raamatun kohtia parantamisesta.


      • Tämä parantumisasia on ikuisuusasia. Jos/ kun ihminen, jonka puolesta on rukoiltu paranee, uskovat selittävät Jumalan parantaneen ja ne jotka eivät siihen usko, sanovat ihmisen parantuneen spontaanisti. Kummassakaan tapauksessa ei niitä todisteita ole.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Sanotaanko Raamatussa, että parantaessa täytyy pitää suu kiinni? En muista noita Raamatun kohtia parantamisesta.

        On vain ne kädet touhussa. Puheita ei tarvita.


      • torre12 kirjoitti:

        On vain ne kädet touhussa. Puheita ei tarvita.

        Ok. Varmaan kuitenkin saa rukoilla, jos siltä tuntuu.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Mietin vain tutkimusmenetelmiä. Voi olla aika vaikea jossain kokouksessa tehdä tutkimusta kovin tieteellisin keinoin.

        Asia on siinä mielessä yksikertainen, että lääkäri tekee daignoosin, ottaa kokeita ym. joilla voi todentaa sairauden. Sen jälkeen ei ole mitään hoitotoimenpiteitä ja tehdään uusi tutkimus kaikille niille, jotka väittää ihmeparantuneensa. Jos muutoksia on parempaan suuntaan, voidaan silloin väittää asia todeksi.

        Toistaiseksi yhtään tapahtunutta ihmeparantumista ei ole voitu todeta.

        Olen tuntenut kolme henkilöä, jotka väittivät kokeneensa ihmeparantumisen. Kahden henkilön kohdalla oli vain oma väite, että lääkäri on tehnyt diagnoosin, mutta ne osoittautuivat lopulta ihan omiksi diagnooseiksi. Kolmas väitti parantuneensa oppimisvaikeudesta, mutta mitään havaittavaa ei ollut tapahtunut.

        En tyrmää ihmeitä. Kritisoin sitä, että niistä on tehty jotain markkinatavaraa, jolla kaupataan uskoa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Asia on siinä mielessä yksikertainen, että lääkäri tekee daignoosin, ottaa kokeita ym. joilla voi todentaa sairauden. Sen jälkeen ei ole mitään hoitotoimenpiteitä ja tehdään uusi tutkimus kaikille niille, jotka väittää ihmeparantuneensa. Jos muutoksia on parempaan suuntaan, voidaan silloin väittää asia todeksi.

        Toistaiseksi yhtään tapahtunutta ihmeparantumista ei ole voitu todeta.

        Olen tuntenut kolme henkilöä, jotka väittivät kokeneensa ihmeparantumisen. Kahden henkilön kohdalla oli vain oma väite, että lääkäri on tehnyt diagnoosin, mutta ne osoittautuivat lopulta ihan omiksi diagnooseiksi. Kolmas väitti parantuneensa oppimisvaikeudesta, mutta mitään havaittavaa ei ollut tapahtunut.

        En tyrmää ihmeitä. Kritisoin sitä, että niistä on tehty jotain markkinatavaraa, jolla kaupataan uskoa.

        Ajatuksena tuo, että käydään ensin lääkärissä ja sitten mennään testaamaan, tuntuu vähän sellaiselta, että ehkä Jumala ei lähde siihen mukaan.

        Kyllähän se aika markkinahumuista näyttää välillä olevan, mitä telkkarista olen niitä katsonut. Minä kyllä itsekin vierastan sitä kauheaa huutamista ja hurmosta, mitä niissä on näkynyt.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ok. Varmaan kuitenkin saa rukoilla, jos siltä tuntuu.

        Rukoilla saa, mutta siitä ei ole mitään hyötyä siinä tilanteessa kun parannetaan. Itse näen mitä Raamatussa sanotaan ja miten uskovat toimivat.

        Ikäänkuin he olisivat keksineet omia perinnäissääntöjä.


      • torre12 kirjoitti:

        Rukoilla saa, mutta siitä ei ole mitään hyötyä siinä tilanteessa kun parannetaan. Itse näen mitä Raamatussa sanotaan ja miten uskovat toimivat.

        Ikäänkuin he olisivat keksineet omia perinnäissääntöjä.

        Olen monesti ajatellut, että monella usko kaatuu siihen kun katselee mitä jotkut uskovat tekevät. Se on sääli.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Olen monesti ajatellut, että monella usko kaatuu siihen kun katselee mitä jotkut uskovat tekevät. Se on sääli.

        Samoja mietteitä on ollut. Todella surullista seurattavaa.


    • valitettavasti

      Tämä on niitä fundis -uskon ikävimpiä puolia.

      • Valitettavaa todellisuutta kuitenkin . Nuo piirit osaa sen homman, eihän ne edes värvää ihmistä jolla kaikki ok, juurikin siitä syystä, ettei sellaista ihmistä pysty ohjailemaan.


    • Mistä uskonliikkeistä nyt puhut?

      • UUT_

        Puhun fundamentalistisista uskonliikkeistä joissa uskoontulemisen katsotaan muuttavan ihmistä ja Jeesuksen parantavan silloin myös psyykkisiä ongelmia. Niissä uskotaan myös riivaajiin psyykkisten sairauksien aiheuttajina. Jokainen voi mittiä onko näin omassa seurakunnassa. Minä olen tavannut tuollaisen uskon rikkomia ihmisiä aivan liikaa.


      • UUT_ kirjoitti:

        Puhun fundamentalistisista uskonliikkeistä joissa uskoontulemisen katsotaan muuttavan ihmistä ja Jeesuksen parantavan silloin myös psyykkisiä ongelmia. Niissä uskotaan myös riivaajiin psyykkisten sairauksien aiheuttajina. Jokainen voi mittiä onko näin omassa seurakunnassa. Minä olen tavannut tuollaisen uskon rikkomia ihmisiä aivan liikaa.

        Psyykkiset ongelmat ja mielen sairaudet ovat joillekin ihmisille vaikea sulatettava ja näitä mielen ongelmien kanssa painivia ei haluta omaan pihapiiriin.
        Myös uskonnollisissa yhteisöissä on noita kuvaamasi kaltaisia ilmiöitä. On eri asia sitten se, profiloituuko oma yhteisö johonkin tuon tapaiseen ja jos profiloituu, tarkoittaako se sitä, että koko yhteisö on mätä?
        Kun me ihmiset erilaisine tabuinemme ja uskomuksinemme tulemme yhteen, ylilyöntejä tapahtuu. Siksi keskustelu onkin tärkeää ja näissä yhteisöissä se on erityisen tärkeää. Vallankäyttöön kuuluu vastuu ja se vastuu ymmärretään joskus niin, että esim. minä en voi sellaista allekirjoittaa.


    • Usko = mielisairaus / aivoloinen

      • Tautiluokituksista et kuitenkaan sitä löydä.


      • pilaantunut.ruokako

        Jerusalem-syndrooma? onko tuttu?


    • Joskus_noin_päin

      Näyttää siltä, että joidenkin uskonliikkeiden kohdalla se mielisairaus tai vähintään persoonallisuushäiriö on ennemminkin ehto mukaan pääsylle kuin syrjimiseen johtava tekijä.

      • Toki se on noinkin, ihan kuten sanoin, harvemmin värväävät ns. täysijärkisiä ja syykin on selvä, niitä kun on huomattavasti vaikeampi ajaa uskonhurmokseen jne. Sen sijaan ihminen joka on jo valmiiksi hiukan epätasapainossa on valmis uskomaan kaikki mitä sille sitten syötetäänkin ja jos ei valmista tule niin aina voidaan sitten syyllistää kyseinen henkilö , ettei uskosi ollutkaan kyllin vahvaa. Henkilökohtainen vastuu puutuu täysin monilta näiltä lahkoilta ja toki muukin roti , sinänsä sääli koska on olemassa ihan mukaviakin lahkolaisia mutta heidän ääni ei siellä pääse esiin koska ainahan siellä on sitten usein juurikin persoonallisuushäiriöinen saarnamies joka tietää asiat paremmin.


      • nähty.on kirjoitti:

        Toki se on noinkin, ihan kuten sanoin, harvemmin värväävät ns. täysijärkisiä ja syykin on selvä, niitä kun on huomattavasti vaikeampi ajaa uskonhurmokseen jne. Sen sijaan ihminen joka on jo valmiiksi hiukan epätasapainossa on valmis uskomaan kaikki mitä sille sitten syötetäänkin ja jos ei valmista tule niin aina voidaan sitten syyllistää kyseinen henkilö , ettei uskosi ollutkaan kyllin vahvaa. Henkilökohtainen vastuu puutuu täysin monilta näiltä lahkoilta ja toki muukin roti , sinänsä sääli koska on olemassa ihan mukaviakin lahkolaisia mutta heidän ääni ei siellä pääse esiin koska ainahan siellä on sitten usein juurikin persoonallisuushäiriöinen saarnamies joka tietää asiat paremmin.

        Aina?


      • Ei taida oikeasti olla. En ymmärrä, miksi mieltään sairastuneita pilkataan tai pidetään ihmisinä jotenkin väheksyttyinä?


      • tämä.on.totta
        mummomuori kirjoitti:

        Ei taida oikeasti olla. En ymmärrä, miksi mieltään sairastuneita pilkataan tai pidetään ihmisinä jotenkin väheksyttyinä?

        Syy on tässä: Psyykkisesti sairas asettaa uskonliikkeen ideat kyseenalaisiksi sairaudellaan. Hän on osoitus siitä ettei uskoontulo parantanutkaa tai ettei Jeesus parannakaan oikeasti vaikka saarnoissa niin kerrotaan. Tämä herättää ahdistusta ja epäuskoa ja epäilyä ja kyseenalaistaa koko yhteisön uskon. Siksi näitä ihmisiä syrjitään.


      • kuinkas.muutenkaan

        Hyvin suurella todennäköisyydellä monessa tapauksessa näin on.


      • tämä.on.totta kirjoitti:

        Syy on tässä: Psyykkisesti sairas asettaa uskonliikkeen ideat kyseenalaisiksi sairaudellaan. Hän on osoitus siitä ettei uskoontulo parantanutkaa tai ettei Jeesus parannakaan oikeasti vaikka saarnoissa niin kerrotaan. Tämä herättää ahdistusta ja epäuskoa ja epäilyä ja kyseenalaistaa koko yhteisön uskon. Siksi näitä ihmisiä syrjitään.

        Ehkä, voi olla. Silti he eivät ole sen tyhmempiä kuin muutkaan.


    • raamatunlukija

      Jeesus käytti aikansa "lääketiedettä" hyväkseen. Se oli silloin monen sopan keittoa, uskomuksia, uskomushoitoja, magiaa yms. Kertomukset parantumisista Raamatussa ovat vahvasti liioiteltuja

      • multinikki.evl.lle

        Jännittyneenä odotan evl, milloin aloitat Krs,n ja vapaiden suuntien herjaamisen ?
        Entäpä kristallipallo magiat kaikki muut sanahirviöt, joita yleensä viljelet, nythän et näitä tuonut aloituksessasi esille ollenkaan ?


      • multinikki.evl.lle kirjoitti:

        Jännittyneenä odotan evl, milloin aloitat Krs,n ja vapaiden suuntien herjaamisen ?
        Entäpä kristallipallo magiat kaikki muut sanahirviöt, joita yleensä viljelet, nythän et näitä tuonut aloituksessasi esille ollenkaan ?

        Eihän uskovat paranna niinkuin Jeesus, Automaattisesti.


      • no.jeesustelu
        torre12 kirjoitti:

        Eihän uskovat paranna niinkuin Jeesus, Automaattisesti.

        Moni on tullut sairaammaksi näissä Jeesus parantaa -kokouksissa. En tiedä kenenkään parantuneen. Tarinat ovat tarinoita.


      • Jos ne parantaisivat, niin ei kai uskovat ainakaan menisi sairaalaan.

        Jos Raamattu olisi totta, niin olisi vain muutama sairaala.


    • ”Ainakin niissä liikkeissä joissa uskotaan Jeesuksen parantavan ja tuovan menestystä elämässä.”

      Tarkentaisin tuota vielä sen verran, että ne yhteisöt, jotka vaativat ”ihmeitä” tapahtuviksi osoitukseksi ”oikeasta” uskosta. Olen tavannut muutamia tällaisia henkilöitä ja aika surullista seurattavaa tuo toiminta on.

      ”Usein sairaat joutuvat eriasteisen henkisen ja hengellisen painostuksen kohteeksi ja häntä saatetaan jopa syyttää uskon puutteesta tai demonisoida hänet…”

      Jaan mentaalisairaudet siten, että varsinaiset mielisairaudet, kuten skitsofrenia, maanisdepressiivisyys, psykoottinen masennus jne. ovat hoitoa vaativia sairauksia. Moni heistä voi hakea epätoivoonsa helposta näistä ihmeistä, mutta kyllä heidän älykkyytensä säilyy kaikesta huolimatta.

      Sitten on mielialasairauksia kuten masennukset jne., jotka eivät myöskään vaikuta älykkyyteen mutta mielialat voivat olla aika toivottomat. Etenkin näitä sairastavat henkilöt hakeutuvat varmaan hiukan enemmän näiden ihmeidentekijöiden pakeille, ja voivat olla manipuloitavissa.

      Raadollista tosiaan on silloin, jos yhteisö ei hyväksy sitä, ettei toinen parannukkaan. Silloin painostus voi olla kovaa.

      Mutta kuten sanoin, näitä tapahtuu vain osassa yhteisöjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      3014
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      118
      1872
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      86
      1619
    4. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      98
      1502
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      95
      1415
    6. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1236
    7. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1233
    8. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      65
      1212
    9. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1110
    10. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      80
      1079
    Aihe