Yhtiölaina vai pankkilaina sijoitusasuntoon?

sijoitusasunnonostaja

Miten olisi taloudellisinta tehdä. Olen ostamassa sijoitusasuntoa, jonka vh on 125 000 ja mh n. 50 000. Vuokraa tulisin saamaan n. 500e, vuoteen 2020 maksaisin vain 145e/kk hoitovastiketta ja rahoitusvastiketta yhteensä, minkä jälkeen summa nousisi 470e saakka. Pankki taas luvannut minulle 0,6% marginaalin. Velkaa joudun ottamaan tuon 50 000 e ainakin, mutta kannattaisiko ottaa vain se ja maksaa yhtiölainaa vaiko ottaa pankilta tuo koko 125 000e?

8

1047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tavallinenlaskija

      Kysy veroasiantuntijalta. Pankkilainan korot ainakin saat vähentää tuloista kokonaan, mutta yhtiölainan korkoa et ehkä saa vähentää ollenkaan.
      Varainsiirtoveron joudut maksamaan koko hankintahinnasta.
      Jos olisi kaikki tarvittavat tiedot, osaisin laskea.

    • tieto.on.taloyhtiöllä

      Se, kuinka rahoitusvastikkeet käsitellään taloyhtiön kirjanpidossa , määrää saako taloyhtiön lainana otetun asunnon hinnan vähentää verotuksessa. Määrä on rahoitusvastikkeiden määrä vuosittain.

    • Pyyuu

      Luultavastihan rahoitusvastike on tuloutettu, jolloin ovat vähennyskelpoisia. Pääsääntö on, ettei kannata maksaa kuin myyntihinta ja hyödyntää rahoitusvastikkeen vähennyskelpoisuus. Toisaalta tuo saamasi marginaali on edullinen. Tiedätkö millä korolla taloyhtiö on saanut lainansa?

      • jos.saa

        Luultavasti ei auta mitään jos ne ei olekaan tuloutettu. Asia pitää selvittää taloyhtiöltä. Jos rahoitusvastikkeet rahastoidaan niin ehdottomasti on järkevää ottaa laina pankista.


    • useampiasunto

      Kannattaa ottaa pankista lainat, eikä maksella niitä taloyhtiön kautta. Korot ja kulut saa kuitenkin vähentää omassa verotuksessa tulonhankintaan liittyen.
      Ihan kokemuksella vaan, että olet taloyhtiön kokouksissa ihan toisessa asemassa, jos olet maksanut pois yhtiölainat. Hukka-Ukot ja Hukka-Akat on velkaa taloyhtiölle, hieman sama juttu, kun ajatko omalla autolla, vaiko pätkäautolla.

      Ja muutenkin, miettisin sinuna kaksi kertaa, että kannattaako ylipäätään lähteä tälläiseen bisnekseen, jos tälläisellä palstalla tarvitsee asiaa kysellä.

      • HöpöHöpöLöö

        Etpä taida olla asioista perillä, jos väität:
        "olet taloyhtiön kokouksissa ihan toisessa asemassa"

        Yhtiökokouksissa vallan määrää osakkeiden määrä, ei se, onko yhtölainaa maksettu, vai ei.


    • voi.pöljän.kevät

      Hauskaa huumoria. Taloyhtiön yhtiökokoksessa vain osakemäärä ratkaisee. Ei ole mitään eroa onko miljonääri vai pa.

    • Hyyhyyhyy

      Mun mielestä ei kannata ostaa sijoitusasuntoa, jossa parin vuoden päästä vastike on 470€. Sitten vielä korot tulee siihen. Nykyisin pankit vaativat koko lainan takaisin maksun kerralla suoritettavaksi, jos pankkia uhkaa taloudellinen lama. Korot saattavat nousta parin vuoden kuluttua korkeiksikin. Hinnasta päätellen on sellaisella alueella, jossa hinnat ovat laskusuunnassa todennäköisesti ainakin seuraavat pari kolme vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe