Minkä liskon?

Iguana

Kertokaapa että mikä lisko sopisi hyvin aloittelijalle? Aavikkoiguaani kiinnostaisi, onko kellään kokemusta? Ja kannattaako lisko hommata eläinkaupasta vai yksityiseltä kasvattajalta?

6

763

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zuuls

      Ehdottomasti kasvattajalta kannattaa lisko hommata. Saat vielä kasvattajalta etukäteen neuvoja ja jälkikäteenkin (kun lisko on jo sinulla) monet kasvattajat ovat valmiita neuvomaan liskonsuhteen ja liskot ovat yleisesti ottaen hoidettu paremmin ja terveitä varmasti, kun ne kasvattajalta ostaa. Eli en suosittele e.kauppaa liskonostajalle.

      Tämä on ikuisuuskysymys mikä sopii minulle, kun olen aloittelija. Itse olen hiukan sitä mieltä, että melkeinpä mikä lisko vain käy, jos lajista etsitään tietoa etukäteen ja todella tutustutaan lajiin. Ehkä selkeästi vaativimmat esim. iguana iguana ei ihan ekaksi liskoksi ole suositeltava jo kokonsa takia ravinto on erittäin tärkeää.

      Aavikkoiguaanista sen verran, että mielestäni, jos olet lajiin ihastunut ja tutustunut jo hiukan niin en näe itse mitään estettä miksi et voisi ottaa, jos paneudut tutustumaan lajiin ja kasvattajaa etsimään vasta, kun tunnet, että omaa tietopuolta on jo paljon.

      Kannattaa perehtyä lajiin esim. Marikan herppisivuilta saa hyvää inffoa ja sitten herppi.net (lomalla vielä jonkun aikaa) ja sieltä hakutoiminnolla selailee viestejä ja alkaa pohtia miten terran tekisi ja olisiko pohjamatsku nyt kokonaan hiekkaa vai hiekan/turpeen sekoitusta yms. asioita. Tärkein ehdottomasti on aavikkoiguaanillakin ravinto, koska on kasvissyöjä lähes 100% (välillä voi antaa hyönteisen herkkuna) ja syö mm. kukintoja. Eli tuo ravintopuoli on se mihin kannattaa myös kiinnittää huomiota jo ennen liskonottamista.

      Sitten näitä aloittelijalle sopivia liskoja taas löydät myös marikan herppisivuilta, koska lajinesittelysivulla yleensä mainitaan suositellaanko lajia aloittelijalle vai ei. Samalla voit kahlata siitä liskoja läpikin, jos et ole varma vielä haluatko aavikkoiguaanin. :)

      Linkki sivuille:
      http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/

      • Iguana

        Kyllä olen paljon tietoa etsinyt aavkikkoiguaanista, mutta olisi myös mukava kuulla kokemuksista siitä. Ilmeisesti ei ihan suosituimpien liskojen joukkoon kuulu..


      • Gyunyu
        Iguana kirjoitti:

        Kyllä olen paljon tietoa etsinyt aavkikkoiguaanista, mutta olisi myös mukava kuulla kokemuksista siitä. Ilmeisesti ei ihan suosituimpien liskojen joukkoon kuulu..

        Itselläni ei aavikkoiguaania ole mutta kaveri omistaa. Se ei ole suositumpia mutta se on helppo hoitoinen ja suhteellisen pitkä ikäinen. Kovin aktiivinen se ei ole (ainakaan niin kuin olen nähnyt) mutta sitäkin suloisempi.
        Kaverillani 7v ollut aavikkoiguaani ei ole koskaan kuulemani mukaan sairastanut tai muita ongelmia ollut. Se on kasvanut sen verran kesyksi että kun kaverini laittaa kätensä terraan, se kävelee itse siihen tietäen että pääsee tutkiin maailmaa jälleen.
        Se tietää itse jopa milloin on aika palata takaisin ja etsii tiensä takaisin kädelle. Se kun on lämmin paikka.
        Kaverini syöttää niille erilaisia hedelmiä (kiivi, päärynä...) ja hyvin ovat elelleet. (Ystävälläni on ollut toinen 7v ja toinen n.1v mutta ovat samanikäisiä).
        Tarkemmin en osaa sanoa koska itselläni ei ole kyseistä liskoa.


      • aavikkoipana:)
        Gyunyu kirjoitti:

        Itselläni ei aavikkoiguaania ole mutta kaveri omistaa. Se ei ole suositumpia mutta se on helppo hoitoinen ja suhteellisen pitkä ikäinen. Kovin aktiivinen se ei ole (ainakaan niin kuin olen nähnyt) mutta sitäkin suloisempi.
        Kaverillani 7v ollut aavikkoiguaani ei ole koskaan kuulemani mukaan sairastanut tai muita ongelmia ollut. Se on kasvanut sen verran kesyksi että kun kaverini laittaa kätensä terraan, se kävelee itse siihen tietäen että pääsee tutkiin maailmaa jälleen.
        Se tietää itse jopa milloin on aika palata takaisin ja etsii tiensä takaisin kädelle. Se kun on lämmin paikka.
        Kaverini syöttää niille erilaisia hedelmiä (kiivi, päärynä...) ja hyvin ovat elelleet. (Ystävälläni on ollut toinen 7v ja toinen n.1v mutta ovat samanikäisiä).
        Tarkemmin en osaa sanoa koska itselläni ei ole kyseistä liskoa.

        mistä kaverisi on liskon hankkinut ? etsiskelen aavikkoigun kasvattajia.


    • Draco

      LEOPARDIGEKKO ON NUMERO 1!!Suosittelen leoskeja. Ne on tosi söpöjä lemmikkejä ja sopivat aloittelijoille (itsekin oon) joten... No, itte hommasin Megin eläinkaupasta, ja terve tyttö on. Osaa nekin jotakin neuvoja antaa, mutta ei mitään kasvattajien kultaisten neuvojen rinnalla.

      • iguana

        Joo elikkäs hommasin muutamaviikko sitten Parta-agaman kun aavikko iguaania en löytänyt mistään. Mukava 3kk vanha tyttö partis:)Kova syömään. Kirjoittelen tuolla Aksu nimellä nykyään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe