Minkä liskon?

Iguana

Kertokaapa että mikä lisko sopisi hyvin aloittelijalle? Aavikkoiguaani kiinnostaisi, onko kellään kokemusta? Ja kannattaako lisko hommata eläinkaupasta vai yksityiseltä kasvattajalta?

6

884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zuuls

      Ehdottomasti kasvattajalta kannattaa lisko hommata. Saat vielä kasvattajalta etukäteen neuvoja ja jälkikäteenkin (kun lisko on jo sinulla) monet kasvattajat ovat valmiita neuvomaan liskonsuhteen ja liskot ovat yleisesti ottaen hoidettu paremmin ja terveitä varmasti, kun ne kasvattajalta ostaa. Eli en suosittele e.kauppaa liskonostajalle.

      Tämä on ikuisuuskysymys mikä sopii minulle, kun olen aloittelija. Itse olen hiukan sitä mieltä, että melkeinpä mikä lisko vain käy, jos lajista etsitään tietoa etukäteen ja todella tutustutaan lajiin. Ehkä selkeästi vaativimmat esim. iguana iguana ei ihan ekaksi liskoksi ole suositeltava jo kokonsa takia ravinto on erittäin tärkeää.

      Aavikkoiguaanista sen verran, että mielestäni, jos olet lajiin ihastunut ja tutustunut jo hiukan niin en näe itse mitään estettä miksi et voisi ottaa, jos paneudut tutustumaan lajiin ja kasvattajaa etsimään vasta, kun tunnet, että omaa tietopuolta on jo paljon.

      Kannattaa perehtyä lajiin esim. Marikan herppisivuilta saa hyvää inffoa ja sitten herppi.net (lomalla vielä jonkun aikaa) ja sieltä hakutoiminnolla selailee viestejä ja alkaa pohtia miten terran tekisi ja olisiko pohjamatsku nyt kokonaan hiekkaa vai hiekan/turpeen sekoitusta yms. asioita. Tärkein ehdottomasti on aavikkoiguaanillakin ravinto, koska on kasvissyöjä lähes 100% (välillä voi antaa hyönteisen herkkuna) ja syö mm. kukintoja. Eli tuo ravintopuoli on se mihin kannattaa myös kiinnittää huomiota jo ennen liskonottamista.

      Sitten näitä aloittelijalle sopivia liskoja taas löydät myös marikan herppisivuilta, koska lajinesittelysivulla yleensä mainitaan suositellaanko lajia aloittelijalle vai ei. Samalla voit kahlata siitä liskoja läpikin, jos et ole varma vielä haluatko aavikkoiguaanin. :)

      Linkki sivuille:
      http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/

      • Iguana

        Kyllä olen paljon tietoa etsinyt aavkikkoiguaanista, mutta olisi myös mukava kuulla kokemuksista siitä. Ilmeisesti ei ihan suosituimpien liskojen joukkoon kuulu..


      • Gyunyu
        Iguana kirjoitti:

        Kyllä olen paljon tietoa etsinyt aavkikkoiguaanista, mutta olisi myös mukava kuulla kokemuksista siitä. Ilmeisesti ei ihan suosituimpien liskojen joukkoon kuulu..

        Itselläni ei aavikkoiguaania ole mutta kaveri omistaa. Se ei ole suositumpia mutta se on helppo hoitoinen ja suhteellisen pitkä ikäinen. Kovin aktiivinen se ei ole (ainakaan niin kuin olen nähnyt) mutta sitäkin suloisempi.
        Kaverillani 7v ollut aavikkoiguaani ei ole koskaan kuulemani mukaan sairastanut tai muita ongelmia ollut. Se on kasvanut sen verran kesyksi että kun kaverini laittaa kätensä terraan, se kävelee itse siihen tietäen että pääsee tutkiin maailmaa jälleen.
        Se tietää itse jopa milloin on aika palata takaisin ja etsii tiensä takaisin kädelle. Se kun on lämmin paikka.
        Kaverini syöttää niille erilaisia hedelmiä (kiivi, päärynä...) ja hyvin ovat elelleet. (Ystävälläni on ollut toinen 7v ja toinen n.1v mutta ovat samanikäisiä).
        Tarkemmin en osaa sanoa koska itselläni ei ole kyseistä liskoa.


      • aavikkoipana:)
        Gyunyu kirjoitti:

        Itselläni ei aavikkoiguaania ole mutta kaveri omistaa. Se ei ole suositumpia mutta se on helppo hoitoinen ja suhteellisen pitkä ikäinen. Kovin aktiivinen se ei ole (ainakaan niin kuin olen nähnyt) mutta sitäkin suloisempi.
        Kaverillani 7v ollut aavikkoiguaani ei ole koskaan kuulemani mukaan sairastanut tai muita ongelmia ollut. Se on kasvanut sen verran kesyksi että kun kaverini laittaa kätensä terraan, se kävelee itse siihen tietäen että pääsee tutkiin maailmaa jälleen.
        Se tietää itse jopa milloin on aika palata takaisin ja etsii tiensä takaisin kädelle. Se kun on lämmin paikka.
        Kaverini syöttää niille erilaisia hedelmiä (kiivi, päärynä...) ja hyvin ovat elelleet. (Ystävälläni on ollut toinen 7v ja toinen n.1v mutta ovat samanikäisiä).
        Tarkemmin en osaa sanoa koska itselläni ei ole kyseistä liskoa.

        mistä kaverisi on liskon hankkinut ? etsiskelen aavikkoigun kasvattajia.


    • Draco

      LEOPARDIGEKKO ON NUMERO 1!!Suosittelen leoskeja. Ne on tosi söpöjä lemmikkejä ja sopivat aloittelijoille (itsekin oon) joten... No, itte hommasin Megin eläinkaupasta, ja terve tyttö on. Osaa nekin jotakin neuvoja antaa, mutta ei mitään kasvattajien kultaisten neuvojen rinnalla.

      • iguana

        Joo elikkäs hommasin muutamaviikko sitten Parta-agaman kun aavikko iguaania en löytänyt mistään. Mukava 3kk vanha tyttö partis:)Kova syömään. Kirjoittelen tuolla Aksu nimellä nykyään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe