Aloittava yritys ja valmiit tavarat

diipadaapadii

Huonosti muotoiltu otsikko mutta näillä mennään... Jos aloitan yrityksen, johon otan jo valmiiksi omistamiani tavaroita (esim. ompelijalla omat lankavarastot, kirjanpitäjällä vanha tulostin, kuljetusfirmalla omat laatikot yms...) niin miten nämä jo valmiiksi omistetut tavarat, jotka otetaan perustamisvaiheessa yrityksen käyttöön, menee kirjanpidollisesti? Alkuvarastollekin olisi luultavasti kehiteltävä jokin alkuperä tai hinta? Ei jos vaikka perustaisi autokorjaamon ja ottaisi työkaluiksi pappavainaan perintökalut, niin miten ne aloittavan (tai miksei jatkavankin) yrityksen kirjanpidossa menee?

8

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uyruute

      Per ostot an oma pääoma (yksityistili/sijoitus) käypään arvoon ja ilman alvin vähennysmahdollisuutta.

      • diipadaapadii

        Eikö ostoista pitäisi kuitenkin olla myös kuitti?


    • merkitäpitää

      Laita kirjanpitoon lahjoitus. Merkintä siirtää nämä tavarat yhtiölle ilman kuittia mutta lahjoittajan kuittaus on oltava. Ei mene verolle ellet sitten myy niitä eteenpäin.

      • 534534535

        Ei siihen mitään kuittia tarvita - teet vain listan tavaroista, merkitset siihen hinnat ja vedät allekirjoituksesi alle. Oletus on tietysti, että tavara on todella olemassa ja hintataso on oikea. Ei tietystikään ole haitaksi vaikka ostolaskuja on myös liittää siihen liitteeksi. Kyllä tämä riittää ja kelpaa koska kelpaahan se käsin tehty laskelma käteismyynninkin tositteeksi....

        Ja tuollaiset höpinät mistään lahjoituksista voit sivuuttaa saman tien.....


      • puhutotta

        Lahjoitus on ihan sallittua. Höpötä sinä viisaana ihan omiasi. Sitäpaitsi, kun kyse on omista tavaroista. ei niitä ole pakko edes viedä kirjanpitoon. Saa niitä silti käyttää yhtiössä. Kun minulla on auto, ajan sillä itse vaikka oman yhtiöni ajot. Saan silti kilometrikorvauksen. Miksi yhtiön pitää omistaa kaikki tuolit ja kattilat mitä käyttää? Väitä nyt vielä, että laki vaatii.


      • 56656644

        No jo olet oikea tomppeli - ne tavarat kannattaa sijoittaa sinne yhtiöön koska ne saa vähentää kuluna verotuksessa.


    • Yrityksen alkupääoma voi olla myös muuta kuin rahaa. Kirjaat yritystoimintaan tarvittavat koneet, tarvikkeet ja alkutuotteet käyvillä hinnoillaan alkupääoman vaadittavan minimimäärän osaksi tai jatkeeksi.

      Ei sen vaikeampaa.

      • 57764577

        Juuri niin, sitähän tässä on koetettu selitää mutta täällä jotkut tomppelit alkavat vaahtoamaan lahjoituksista :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe