Huonosti muotoiltu otsikko mutta näillä mennään... Jos aloitan yrityksen, johon otan jo valmiiksi omistamiani tavaroita (esim. ompelijalla omat lankavarastot, kirjanpitäjällä vanha tulostin, kuljetusfirmalla omat laatikot yms...) niin miten nämä jo valmiiksi omistetut tavarat, jotka otetaan perustamisvaiheessa yrityksen käyttöön, menee kirjanpidollisesti? Alkuvarastollekin olisi luultavasti kehiteltävä jokin alkuperä tai hinta? Ei jos vaikka perustaisi autokorjaamon ja ottaisi työkaluiksi pappavainaan perintökalut, niin miten ne aloittavan (tai miksei jatkavankin) yrityksen kirjanpidossa menee?
Aloittava yritys ja valmiit tavarat
8
365
Vastaukset
- uyruute
Per ostot an oma pääoma (yksityistili/sijoitus) käypään arvoon ja ilman alvin vähennysmahdollisuutta.
- diipadaapadii
Eikö ostoista pitäisi kuitenkin olla myös kuitti?
- merkitäpitää
Laita kirjanpitoon lahjoitus. Merkintä siirtää nämä tavarat yhtiölle ilman kuittia mutta lahjoittajan kuittaus on oltava. Ei mene verolle ellet sitten myy niitä eteenpäin.
- 534534535
Ei siihen mitään kuittia tarvita - teet vain listan tavaroista, merkitset siihen hinnat ja vedät allekirjoituksesi alle. Oletus on tietysti, että tavara on todella olemassa ja hintataso on oikea. Ei tietystikään ole haitaksi vaikka ostolaskuja on myös liittää siihen liitteeksi. Kyllä tämä riittää ja kelpaa koska kelpaahan se käsin tehty laskelma käteismyynninkin tositteeksi....
Ja tuollaiset höpinät mistään lahjoituksista voit sivuuttaa saman tien..... - puhutotta
Lahjoitus on ihan sallittua. Höpötä sinä viisaana ihan omiasi. Sitäpaitsi, kun kyse on omista tavaroista. ei niitä ole pakko edes viedä kirjanpitoon. Saa niitä silti käyttää yhtiössä. Kun minulla on auto, ajan sillä itse vaikka oman yhtiöni ajot. Saan silti kilometrikorvauksen. Miksi yhtiön pitää omistaa kaikki tuolit ja kattilat mitä käyttää? Väitä nyt vielä, että laki vaatii.
- 56656644
No jo olet oikea tomppeli - ne tavarat kannattaa sijoittaa sinne yhtiöön koska ne saa vähentää kuluna verotuksessa.
Yrityksen alkupääoma voi olla myös muuta kuin rahaa. Kirjaat yritystoimintaan tarvittavat koneet, tarvikkeet ja alkutuotteet käyvillä hinnoillaan alkupääoman vaadittavan minimimäärän osaksi tai jatkeeksi.
Ei sen vaikeampaa.- 57764577
Juuri niin, sitähän tässä on koetettu selitää mutta täällä jotkut tomppelit alkavat vaahtoamaan lahjoituksista :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123846Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja293208Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2943153Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin82030- 2531848
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk81808Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2301408- 801375
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi421169Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81123