Merikartan uusintaväli

Mävaan1234

Hei
Kuinka usein uusitte merikartat? Ajattelin tilata ahvenanmaan kartan ja tuli mieleen että pitäisikö vuoden 2004 Helsinki-Viipurikin uusia?
Tiedän että kivet tuskin ovat siirtyneet, mutta osa viitoista on poistettu tai vaihtuneet.

24

1615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä.ja.siinä

      Minulle 2004 kartta olisi juuri sellainen harkinnan paikka. Saattaisi päivittyä, saattaisi jäädä päivittämättäkin. Jos tulisi vaikka sellainen tarjous kuin SPV:llä vuosi sitten oli, päivittäisin.

      Vanhassa kartassa on vanhat kivet paikoillaan, mutta uusia on tullut. Toisaalta niitä vanhoja viittoja ei välttämättä enää ole.

    • LLHH-

      Itsellä oli vielä pari vuotta sitten 2004 kartat - meni vaihtoon. Joo, kivet on paikoillaan - todennäköisesti. Väylät ja viitat onkin sitten muuttuneet... Oma päätös päivittää kartat tapahtui Porkkalan tienoilla - siellä tuntui olevan kokonaan uudet väylät verrattuna vm. 2004.

      • Hyvääkannattaaodottaa

        Minä odotan että Z sarjasta tulee uusi painos. Tosi kätevä viikonloppuretkille kun on Helsingissä vene. Harvoin vaan uusivat, mutta viimeinen 1998 sarja on vielä hyvässä tikissä.


    • Satamatmuuttuu

      No esimerkiksi vuosaaren sataman kokoisia muutoksia. Laittaisin kyllä vaihtoon muutaman vuoden välein. Jos vaikka vanhin on alle 10v. ja tuorein alle 5v.

    • Aina tuorein kartta. Taitaa olla katsastusvaatimuksissakin.

      • Katsastusohjeet edellyttävät "ajan tasalla olevia" karttoja, mutta ei sitä kai yksikään katsastaja niin tulkitse, että aina pitäisi olla tuorein painos. Harva katsastaja niitä edes katsoo. Itse ainakaan en normaaleissa vuosikatsastuksissa niitä kysele; lähinnä silloin, kun katsastan venettä, jonka tiedän olevan uusien omistajien ensimmäinen vene (ne ovat muutenkin ne aikaavievimmät katsastukset, koska usein omistajilla on paljon kysymyksiä ja neuvontahan se oikeastaan on koko prosessin idea).
        Jos toisaalta haluaisi oikein pilkuntarkasti tulkita, niin kartat pitäisi tietysti olla koko katsastusluokan kattamalta purjehdusalueelta Pohjanlahden perukoita myöten :)


    • tuoreimmat_meilläkin

      Paperikarttani ovat pääosin alle 50 vuotta vanhoja, yleiskartat vanhimpia. Suurin osa on 70- ja 80-luvuilta. Plotterissa on 10 v vanhat kartat.
      En ole ihan varma ovatko ne kivet paikoillansa. Löytyy kyllä kiviä, mitä karttoihin ei ole merkitty.

      • Kartta-ja-kompassi

        Sama juttu mulla. Vanhimmat 60 luvun lopulta ja uusimmat 2000 luvun alusta. Suurin osa on 80 luvun lopulta. Kun kortteihin tulee muutoksia korjaan omani kynällä. Plotteria en omista.


      • kukamilläkin

        Jotkut kehuskeli koulussa sillä, etteivät tehneet mitään. Toiset muilla törttöilyillään. Ovatko omat huonot tavat ja typeryydet todellakin jostain syystä kehuskelun aihe?


      • Kartta-ja-kompassi

        Minä en pysty millään kehuskelemaan, en edes yritä. Kerroin vain kuinka itse toimin.


      • EiKoskaanTurvavyötä

        Mä en käytä ikinä pelastusliivejä. Typerä keksintö. Kerran putosin kelissä yli laidan ja selvisin nipinnapin hypotermiassa toiseen veneeseen; tämä todistaa ettei liivejä tarvita. Sama juttu karttojen uusimisen kanssa.


      • niin.tai.näin
        Kartta-ja-kompassi kirjoitti:

        Minä en pysty millään kehuskelemaan, en edes yritä. Kerroin vain kuinka itse toimin.

        Se ei muuta toiminnan typeryyttä.


      • Kartta-ja-kompassi
        niin.tai.näin kirjoitti:

        Se ei muuta toiminnan typeryyttä.

        Mikä toiminnassani on mielestäsi typerää. ? Yli 50 vuotta olen veneillyt ja mielestäni kivasti pärjännyt. Kun on laosesta asti näin toiminut en näe mitään syytä toimia toisin. Paljon kuljen virallisten reittien ulkopuolella ja siihen kaikuluotain ja kartta on mitä parhaat apuvälineet. Plotteri on minulle tuntematon laite, mutta en tunne sellaista kaipaavani mitä en tunne. Pärjään näin ihan hyvin. En ymmärrä miksi minun tapani teitä ärsyttää, enhän sitä ole teille tyrkyttänyt, kunhan kerroin oman tapani toimia.


      • niin.tai.näin
        Kartta-ja-kompassi kirjoitti:

        Mikä toiminnassani on mielestäsi typerää. ? Yli 50 vuotta olen veneillyt ja mielestäni kivasti pärjännyt. Kun on laosesta asti näin toiminut en näe mitään syytä toimia toisin. Paljon kuljen virallisten reittien ulkopuolella ja siihen kaikuluotain ja kartta on mitä parhaat apuvälineet. Plotteri on minulle tuntematon laite, mutta en tunne sellaista kaipaavani mitä en tunne. Pärjään näin ihan hyvin. En ymmärrä miksi minun tapani teitä ärsyttää, enhän sitä ole teille tyrkyttänyt, kunhan kerroin oman tapani toimia.

        Noin oli tapana toimia 50 v sitten ja silloin minäkin sen opin. Osaan sen vieläkin, ei siinä mitään väärää ole, mutta silti typerää jättää niin karttojen sisällössä kuin tekniikassakin tapahtunut kehitys hyödyntämättä.

        Itse olen kerran ajanut pahasti kiveen. Se tapahtui luoviessa reippaasti väylän ulkopuolella. Plotteria ei vielä siihen aikaan ollut, mutta gps oli ja olin katsonut kartasta longitudilukeman, johon saakka voi mennä. Ja sitten kolahti täydessä matkavauhdissa kiveen, jota ei kartassa ollut, mutta samana vuonna päivitetyssä kartassa se jo oli. Onneksi oli vene, jonka kanssa selvisi muotokorjailuilla köliin. Ehkä olet 50 v veneillyt ja onni ollut mukanasi. Onneen luottaminen on oikeastaan typeryyttä pahempaa.

        Kun onnesi pettää, tulevat pelastajat meidän kustannuksellamme apuun. Kyllä siinä kohta typeryys ärsyttääkin.


    • Tyrnäväntorpedo

      Mitä, luulin että merikartat ei muutu !

    • Siirtolohkareet

      Helsingin rantaviiva on muuttunut siinä määrin viimeisten vuosien aikana että esimerkiksi Hernesaaren "Fordin nokassa" ajaa maihin jos menee vanhan kartan mukaan.

      • Untiefe

        Tuo oli hyvä huomio ja näitä löytyy muualtakin. Tunnen tapauksia, joissa on jouduttu palaamaan pitkämatka takaisin kun salmeen oli rakennettu silta, eikä masto sopinut alta läpi.
        Tähän tietysti auttaa karttakorjauksen tekeminen, mutta ne täytyy sitten tehdä huolella.


      • Tyrnäväntorpedo

        Riippuu mistä kohtaa kulkee.
        Ei se aukko ole kokonaan siirtynyt ;D


      • XO1

        Osuitpa villakoiran ytimen!
        "Tähän tietysti auttaa karttakorjauksen tekeminen, mutta ne täytyy sitten tehdä huolella."


      • Untiefe
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Riippuu mistä kohtaa kulkee.
        Ei se aukko ole kokonaan siirtynyt ;D

        Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat D


      • mitä.välii
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Riippuu mistä kohtaa kulkee.
        Ei se aukko ole kokonaan siirtynyt ;D

        Onkohan suurtakaan merkitystä, onko aukko siirtynyt siten, että kartalla muuttuneeseen esteeseen törmää alhaalta, sivulta tai ylhäältä?


    • Navigeeraaja

      Aina uusin paperikarttasarja johon tehdään käsin korjaukset.

    • Silmätummessa

      Piirrä se reitti fikkaan ettei tarvii.

    • Turskanperke

      Muistuu mieleen anekdootti 70-luvulta: Kreikkalainen kapteeni yritti rahtilaivalla Vanhan Vaasan satamaan, joka on nykyisin aika pitkällä sisämaassa. Tajusi sentään himmailla vähän ennen.
      Eli siis kartat on uusittava ainakin silloin kun maasto muuttuu (ehkä 20-30 vuoden välein) ja tiheämmin silloin, jos väyliä on muutettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe