Genoan skuuttipisteen kelkan purku

Sailoripa

Kelkan 'pyörylä' kulunut ja pitäis vaihtaa. Mitenkäs sen akselin saa aukastua ? On ihan piukassa. Onkohan se jotenkin pakotettu. Kuka semmosen saa auki.

10

516

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuuroikkuu

Melkein useimmat on niitattu kiinni, jotkut kiinni hyvin tiukalla sovitteella, jotkut harvat mutterikiinnityksellä. Jos niittauksen jäljet näkyy, joko poraten tai hioen niitattu kanta pois ja loppu enemmän tai vähemmän väkivaltaa käyttäen. Materiaali- ja valmistustapaeroja on paljon. niistä riippuisi enemmät ohjeet.

• Akselitappikarhennus

Voi olla että lähtee pois lyömällä tapilla. Akselissa toisessa päässä on karhennus, toisessa ei. Lyö siihen päähän jossa ei ole karhennusta. Pitää kokeilla vaan

• Sailoripa

Ok kiitos avusta. Koitan näillä ohjeilla.

• Rikkomattaparas

Ajattelit sitten vaihtaa genoan skuuttiplokin köysikehrän. Ei kannata nähdä suurta vaivaa. Ei tule onnistumaan siististi. Pitänee vaihtaa koko ploki uuteen ja kehrältään ehjään. Ei noita kehri ole tehty vaihdettavaksi. Siksi tuo ploki on niitattu tms. tavalla pysyvästi valmistettu, ettei tuo vaihto kotikonstein onnistu .

Olen vasta purjehtinut 35 vuotta, enkä ole juuri muista törmänneeni plokiin, josta köyskehrän saisi vaihdettua pahasti plokia rikkomatta

• minäpä.muistan
        Rikkomattaparas kirjoitti:

Ajattelit sitten vaihtaa genoan skuuttiplokin köysikehrän. Ei kannata nähdä suurta vaivaa. Ei tule onnistumaan siististi. Pitänee vaihtaa koko ploki uuteen ja kehrältään ehjään. Ei noita kehri ole tehty vaihdettavaksi. Siksi tuo ploki on niitattu tms. tavalla pysyvästi valmistettu, ettei tuo vaihto kotikonstein onnistu .

Olen vasta purjehtinut 35 vuotta, enkä ole juuri muista törmänneeni plokiin, josta köyskehrän saisi vaihdettua pahasti plokia rikkomatta

Minulla kaupassa odottaa uudet varaosana hankitut kehrät noutamistaan. Vaihtuvat helposti, kun akselin päässä on mutteri. Kyljessä lukee Fredrikssen, mutta tilattu Ronstanin luettelosta.

Ja kyllä useimmat niitatutkin siististi auki saa. Siinä tapauksessa uusi kehrä syntyy vain sorvissa, koska ei ole purettavaksi tarkoitettu. Ja jos se sorvi on käytettävissä, sitten on porakonekin, jolla akseliin saa reiän ja kierteet. Niittauksen tilale tulee prikka ja ruuvi. On niinkin tehty. Ehkä se johtuu siitä, että olen purjehtinut 45 v.

• Koita kuumentaa, jos ei muoviosat kärsi.

• PylpyränHunsvottiKehrä

Pala nailonia tarvikekaupasta, porareiät ja sorvaus. Siinä uudet kehrät taas seuraavat 20 v.
      Toisaalta uudet saa pikkasen isommalla rahalla ja nekin kestää seuraavat 20 v. Kustannukset vuotta kohden likimain sama eli ei juuri mitään.

• vähän.halvempi

Jos ei kuitenkaan PA:a, eli nylonia, vaan POM:ia. Maksaa kympin verran, ei sillä kovin kaksista skuutikiskon ratsastajaa saa. Eikös jokaisella ole sorvi kellarissa ja rosteritangon pätkiä hyllyssä?

• seppomartti

Vaikeita avata kuten yllä on todettu. Mutta kehrät ovat siinä mielessä vaihdettavaksi tarkoitettuja, että löyty viimeksi mm Harkenin luettelosta a 80€ / kpl. 2006 veneessäni on kolmas kehräsukupolvi menossa. Tuhon mekanismi on suolavedessä kehittyvä kitka. Jos vastapäännöksessä ei pyöri niin köysi polttaa pilalle. Purhehduksen jälkeen makeavesihuuhtelu ja öljyspray auttaa ehkäisynä

• Sailoripa

Kiitoksia kaikille kommenteista.
      Kyllähän ne auki lähtivät. Laitoin ensin CRC:tä kummallekin puolelle ja annoin muhia. Sitten kopauttelin vasaralla akselit pois sieltä 'ei karhennetulta' puolelta. Lähtivät ilman suurempaa väkivaltaa.
      Sitten kiertelin muutaman venetarvikeliikkeen katselemassa saman kokoisia kehriä, mutta en löytänyt. Aika lähelle päästiin hintaan 60€ kpl.
      Eräältä myyjältä sain vihiä että Arifin sorvaa ihan mittojen mukaan. Sieltä mallikappaleen mukaiset kehrät nyt sorvauksessa 30€ kpl.
      Kiitokset myös makeavesi huuhtelu ja rasvaus neuvosta. Otan neuvosta vaarin het ensi kesänä.
      Hyviä purjehduksia kaikille ja pitäkää plokit kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1525
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe