Osatyökyvyttömyyseläkkeeltä työkyvyttömyyseläkkeel

ttrat

Puhutaan että osatyökyvyttömyyseläkkeeltä on 60 vuotiaana" matalempi kynnys" ja katsotaan vain soveltuvuutta omaan ammattiin , päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Minä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja täytän ensivuonna 60 v... kysymys: Pitääkö olla 60 vuotta täyttänyt kun hakee työkyvyttömyyseläkettä , vai voiko sitä hakea esim 2-4 kk etukäteen, vaikka mahdollinen eläkkeen maksaminen alkaisi sen jälkeen kun olen 60 vuotta täyttänyt.
olisi rahallisesti minulle tärkeää, että saisin eläkkeen heti 60 vuotta täytettyäni, seuraavan kuukauden alusta.

11

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ChristofferToffell

      Mitä se muille kuuluu. Haet jos haet eläkettä.
      Hakevalle annetaan?

    • Lindströminpihvi

      Kannattaa hakea, säästät vielä aktiivimallin sanktion etuusosuudesta. Minä pääsin 60 täytettyäni täydelle eläkkeelle.

      • Anonyymi

        Jep...Sama täällä 60v ja nyt ihailen komeaa työeläkekorttiani :-)


    • purkka

      Lindströmin pihvi, olitko siis sitä ennen osatyökyvyttömyyseläkkellä? Tarvitsiko ennen täyttä eläkettä olle vuosi sairaslomalla? Itsellä sellainen tilanne,että olen osaeläkkeellä ollut jo liki 10 vuotta ja nyt jäämässä työttömäksi ja työ vaatii ajokortin jota en ehkä saa enään 60-vuotis tarkastuksessa. 60 täytän maaliskuussa 2019. Lääkärihän sen kortin päättää, mutta enhän minä mitään osaa tehdä kuin ajaa autoa ja kortiton tuskin autonkuljettajaksi pääsee ja miten sitten ansiosidonnainen, kun ei voi työtä ottaa vastaan ja sairaslomalla ei taida tässä tilanteessa juuri euroja tulla

      • Ajokortti

        Mistä revit tuon 60-vuotta ajokorttiasiassa?

        "Auton ajo-oikeus on voimassa vain siihen saakka, kunnes ajokortin haltija täyttää 70 vuotta. Jos lääkärintodistus osoittaa, että mitään estettä ajamiselle ei ole, poliisi uusii ajo-oikeuden enintään viideksi vuodeksi kerrallaan."

        Vai onko sinulla jokin muu, kuin B-kortti?


      • Ajokortti kirjoitti:

        Mistä revit tuon 60-vuotta ajokorttiasiassa?

        "Auton ajo-oikeus on voimassa vain siihen saakka, kunnes ajokortin haltija täyttää 70 vuotta. Jos lääkärintodistus osoittaa, että mitään estettä ajamiselle ei ole, poliisi uusii ajo-oikeuden enintään viideksi vuodeksi kerrallaan."

        Vai onko sinulla jokin muu, kuin B-kortti?

        Vanha viesti, mutta osaisiko joku vastata kysymykseen, joka liittyy edelliseen kommenttiin.

        Aikoinaan sain lääkäriltä todistuksen, ettei ajokortin hallinnalle ole estettä. Onko minun korttini siis ollut vain 5 vuotta voimassa? Vai tarkoittaako tämä vain 70 vuotta täyttäneitä?

        Mikäli näin on, niin mielestäni ikäihmisiä syrjitään. Olenko vammautuneena parempi kuski kuin 70 vuotias, kuntoileva sekä terve ja valpas ikä-ihminen? Ja tämä ihan vain iän perusteella.


    • entinenkonttorirotta

      hei,
      tässä yksi kokemus työkyvyttömyyseläkeasioita miettiville.
      Minä olin hieman alle 60-vuotiaana muutaman vuoden työttömänä ansiosidonnaisella, ja osan ajasta sairauspäivärahalla (alle 300pv). Sain ohjeeksi lääkäriltä hakea työkyvyttömyyseläkettä aikaisintaan muutamaa kuukautta ennen kuin täytän 60, (hänen mukaansa yli 60-v. hakemuksilla on eri käsittelijät, niin hakemus menee heti oikeaan pinoon.) Olin jo täyttänyt 60 kun hain, ensin tuli aika ylimalkaisen tuntuinen hylkypäätös, josta sitten valitin ohjeiden mukaisesti ja tuloksena eläkelaitoksen uusintakäsittelyssä oma myönteinen päätös jossa minut todettiin työkyvyttömäksi 60 v. syntymäpäivästäni alkaen ja sain eläkkeen takautuvasti puolelta vuodelta. Itse laitoin kaikki oleelliset lääkärintodistukset uudelleen mukaan ja selkeän kertomuksen arjestani ja sairauteni vaikutuksesta siihen. (esim. yksi A4 ja ilman vaikerrusta)
      Tulin siihen tulokseen että puoliaan on pidettävä ja tuo valitusprosessi tavallaan kuuluukin prosessiin, ainakin jos et ole täysin selkeä tapaus.

      • Anonyymi

        Minä tein vaan uusia hakemuksia en valittanut hylsyistä,koska valitusajat on niin pitkiä ja työttömän aktiivimalli olisi puraissut sen aikana, ketjutin hakuja sen takia.Hain kesäkuussa ja täytin 60 heinäkuussa,myönteisen päätöksen sain elokuussa.Minusta kannattaa viimeisin hakemus laittaa pari kuukauta ennen 60v,niin päätös valmistuu synttäreiden jälkeen sopivasti.Tarpeeseen tuli koska töihin ei kykene enään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä tein vaan uusia hakemuksia en valittanut hylsyistä,koska valitusajat on niin pitkiä ja työttömän aktiivimalli olisi puraissut sen aikana, ketjutin hakuja sen takia.Hain kesäkuussa ja täytin 60 heinäkuussa,myönteisen päätöksen sain elokuussa.Minusta kannattaa viimeisin hakemus laittaa pari kuukauta ennen 60v,niin päätös valmistuu synttäreiden jälkeen sopivasti.Tarpeeseen tuli koska töihin ei kykene enään.

        Kannattaa nostaa kytkintä työelämästä heti 60v tienoilla jos vaan on mitenkään mahdollista.Viikatemies ei kysele "joko kerkesit olla eläkkeellä",vaan se hoitaa tehtävänsä joka tapauksessa vaikka olisit jo eläkeiän kynnyksellä ja sehän pakenee kokoajan edellä.


    • Anonyymi

      Ei ole enään ollenkaan osatyökyvyttömyyseläkettä.Se lopetettu eli vain työkyvyttömyyseläke tai sitten on kuntoutustuella työttömänä.

      • Rakas anonyymi. Kyllä, olet oikeassa. KELA ei enään aikoihin ole tuntenut osatyökyvyttömyyseläkettä. Olet myös väärässä. Työeläkeyhtiöiden arsenaaliin kuuluu vieläkin osatyökyvyttömyys. Tämä siksi, että säästää omaan perseeseen niitä eläkemaksuja.

        Minä olen nykyään hakenut täyttä työkyvyttömyyttä, mutta aina on hylätty. Alunperin kuvittelin itsestäni liikoja ja hain osa-aika... Päätös tuli viikossa myönnettynä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3178
    2. 121
      1395
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      135
      1253
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1142
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      952
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      814
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      802
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      793
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    10. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      775
    Aihe