Peliriippuvuus, velat ja mies halua puhua

Metsänkeijuko

Hei, toivoisin asiallista keskustelua ja neuvoa. Sain selville että miehelläni on epämääräisiä velkoja yli 30000 euroa. Olen tiennyt hänen pelaavan mutten todellakaan velaksi. Hän ei suostu asiasta puhumaan ja sanoo että raha-asiat ovat hänen omiaan eikä minun tarvitse olla huolissaan. Kyllähän tuo nyt vaikuttaa meidän perheeseen! Menen itse aivan sekaisin tästä ajattelusta. Mitä Mä oikein teen? Rakastan häntä, en halua lapsille muutosta mutten kyllä uskalla antaa hänen viedä meitä mukanaan. Onko kokemuksia tai neuvoja?

15

1379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jääsunmaksettavaksi

      Älä vaan laita takaajana nimeäsi mihinkään.

      • Alkup

        En onneksi ole takaajana ja talo on puoliksi eikä olla naimisissa.


    • hdsfj

      jos pelaa niin sieltä ne velat tulee ja lisää tulee velkaa. Moni luulee voittavansa hävityt rahansa takaisin kun jatkaa pelaamista. Totuus on toinen, velka senkun kasvaa. Mutta sinä ota jalat allesi, peliriippuvuus on vaikea ja velkainen sairaus.

      • Alkuper

        Niin sanoo järki, tunteet ja etenkin lasten puolesta jotain ihan muuta. On tää kyllä niin paska asia, pilata hyvä elämä näin.


    • Kokenutsaman

      Anna miehelle kaksi vaihtoehtoa:

      *Lopettaa pelaamisen ja hankki apua riippuvuuteen

      * Lusukat jakoon

      Muuten menee talot ja tavarat miehen pelaamiseen.

      • Alkuper

        Näin olen ajatellut. Mutta ero tuntuu vaan ihan kamalalta, ilman tätä riippuvuutta hän on ihana mies. Saakeli olen kyllä raivona hänelle! Nimimerkkisi; oletko kokenut tämän ja miten kävi?


      • avioerosparas
        Alkuper kirjoitti:

        Näin olen ajatellut. Mutta ero tuntuu vaan ihan kamalalta, ilman tätä riippuvuutta hän on ihana mies. Saakeli olen kyllä raivona hänelle! Nimimerkkisi; oletko kokenut tämän ja miten kävi?

        Sehän se on,..ihana mies varmasti niin kuin o n alkoholistikin. Se on kumma juttu niin alkoholistitkin ovatihan kivoja ja mukavia mutta se alko ja humala ja se rahanmeno on kamalaa. Juovat asunnot ja kaikki.

        Sanon ihan suoraan niin pelaaminen ei lopu. Minun läheiseni on pelannut aivan kaiken. Peliongelmaa hä piti salassa useita vuosia. Tilanne oli vaan niin, että rahat olivat loppu, mutta hän kuitenkin sai maksettua laskunsa ja käy työssä. Tuon lähimmäiseni tilanne oli paha ja avioero seurauksena, myöskin alkon kyttöä oli ja niin hän on ulosotossa ollut jo useita vuosia.

        Avioero on ainoa vaihtoehto, mikäli haluaa säästyä itse henkiseltä stressiltä. Alat nimittäin ihan varmasti voimaan nii fyysisesti kuin henkisestikin tosi huonosti. Kun on pelaamisen aloittanut niin se todellakaan ei lopu sinun käskystäsi. Tämä minun lähimmäiseni on ollut myöskn psykiatrin hoidossa ja on käynyt A-klinikoilla ja muualla, mutta kuuleppa totuus on niin PELAAMINeN JATKUU YHÄ. Hän elää kädestä suuhun. Hänellä ei ole mitään, koska kaikki on mennyt pelaamiseen. Hän lainaa rahaa, maksaa tuttavilleen sitten lainansa. Lähimmäiset saavat kärsiä kohtuuttomasti näistä pelureista.

        Pelaajalle kaikkein tärkein asia ovat pelit. Pidä tämä nyt mielessäsi. Perhe on toissijainen asia heille. Pelaaja myöskin osaa olla melkein iholla kun hän tarvitsee pelirahaa. Hän ei puhu to tta, mikäli haluat tietä, minne rahasumma meni. Pelurit sepustavat juttuja ja selittelevät,....ottavat PIKAVIPPEJÄ, joista komeat korot. Heillä ei oikeasti ole rahantajua.

        Monet vanhat äidit ovat näiden pelurien kohteina. Vaimojaan osaavat huijata ihanlla olemuksellaan.

        Oletko tietoinen, pelaajilla on löyhät elämänkehykset. He luistavat helposti pettämään aviopuolisoaan.

        Verrattavissa alkoholiriippuvuuteen. Eihän alkoholisteillekaan merkkaa omat lapsetkaan mitään. Totuus on tämä.


      • PollAMean
        Alkuper kirjoitti:

        Näin olen ajatellut. Mutta ero tuntuu vaan ihan kamalalta, ilman tätä riippuvuutta hän on ihana mies. Saakeli olen kyllä raivona hänelle! Nimimerkkisi; oletko kokenut tämän ja miten kävi?

        Talo on puoleksi sinun. Miehesi pelaa talonne. Niin mitäs sitten?????

        Onko mieheläsi salainen rakastajatar????

        Onko miehesi ostanut kalliita koruja ym salaselle rakastajattarelleen, vaiko????

        Harvemmin sitä avio/avomies kertoo, jos on uusi hihassa!!!!


    • fdas

      Minun ex-mieheni on kymppitonnien pikavippejä saanut hankittua ulosottoon, ja meno senkun jatkuu entistä pahempana. Mikään raha ei pysy hänen tilillään päivää kauempaa, koska hän pelaa ne. Hän pelaa ihan kaiken ja kun ruuat loppuu, hän lähtee äiskän luo mussuttamaan rahattomuudestaan, myy omaisuuttaan ja kerää pulloja. Hän käy töissä, mutta mitään ei koskaan jää käteen, ei ole jäänyt moneen vuoteen. Olen säälistä suostunut siihen, että hän lähettää osan palkastaan minulle, ettei hän pelaisi ruokarahojaa, koska hänellä ei ole ketään muuta joka auttaisi. Jos on paha peliongelma, niin ei kannata nähdä vaivaa. Jos häntä yrittää auttaa rahallisesti, niin pelaaminen vain pahenee. Kannattaa ajatella asiaa vain siltä kannalta, miten saat oman taloutesi ja lasten talouden turvattua. Yritä suostutella miehesi, että saisit hallita osaa hänen rahoistaan ja jos mahdollista, yritä saada hänet vaikka soittamaan jonnekin ammattiauttajalle ja ehkä velkaneuvontaan. Mutta hänen peliongelmansa ei ole lopulta sinun ongelmasi, eikä sinun pidä syyllistää itseäsi siitä. Jos mikään ei auta eikä hän hoida ongelmaansa, niin kannattaa erota. Missään nimessä ei kannata antaa rahaa eikä ottaa lainaa hänen puolestaan, koska se yleensä vain pahentaa ongelmaa ja sotkee sinutkin mukaan siihen.

    • Mjööhh

      Jos joku on tehnyt virheitä ja hän huomaa, että peliriippuvuus on muodostumassa ongelmaksi, niin eivät jotkut tämän ketjun "jätä se heti ja juokse" tyyliset viestit ainakaan rohkaise häntä ottamaan asiaa puolison kanssa puheeksi. Ja toisaalta sen puheeksi ottamisen tärkeyttä peliriippuvuuteen apua tarjoavat terapeutit ym. korostavat. Peliriippuvainen voi alkaa miettiä, että ovatkohan turvan kiinni pitäminen, salailu ja itsekseen lopettamisen yrittäminen sittenkin parempia vaihtoehtoja.

      • rehellinenarvo

        Rahan tuhlaus tavalla millä hyvänsä on parisuhteen loppu, mikäli toinen osapuoli ei ole samanlainen tuhlari. Mikäli suhde on normaalilla pohjalla, niin asunto ym hankitaan fifty-fifty eli puoliksi. Jokinen tajuaa, mitä siitä seuraa, kun kaikki menee" rahaa tuhlaamalla ", lähtee asunto ym käsistä.
        Pelaaminen on rahantuhlaustapa samoin kuin mikä tahansa harrastus, joka ei tuota. Jotkut harrastavat matkustamista ottamalla jopa lainaa matkoihinsa. Jollekin matkustaminen on elämäntapa eli kaikki, mikä tulee laitetaan matkustamiseen. Eli kaikkea voidaan nimittää riippuvuudeksi, jos sikseen on.
        Sana riippuvuus on lääketehtaiden buisnes-sana. Tuon sanan taakse voi helposti sitten ihminen verhoutua. Lääkärit siis ovat ottaneet tämän sanan riippuvuus indikaatioksi määrätä mieliala ym. psyykenlääkkeitä. Psykologinen termi riippuvuus, tällä termillä voidaan oikeastaan kuitata omat vastenmieliset teot. On nyt muistettava niin rahantuhlauksen aikana ihminen kyllä tajuaa, mitä tekee. Maailmassa on miljoonia paikkoja ja asioita, joihin voi syytää rahaansa saamatta oikeastaan mitään kunnollista vastinetta.

        Pelaaminen harrastuksenaei ole mikään riippuvuus sen kummemmin kuin mikään matkustaminenkaan, Ne ovat kaikki harrastuksia, vaikka ei rahoilleen pysyvää vastinetta saakaan.

        Kehoittaisin ihmisiä ajattelemaan rehellisellä tavalla. Tuo sanojen valinta saa monet hätkähtämään liiaksi. Lääketeollisuuden asema on niinvoimakas, joten tämä riippuvuus-sanakin on ihan sieltä kotoisin. Puhutaan peliharrastuksesta ja jokainen harrastuksensa valitsee. Myöskin jokaisella on oikeus olla menemättä parisuhteeseen sellaisen ihmisen kanssa, jolla on kallis harrastus.


    • suksippa-ukko-suolle

      yli varojen pelaaminen on peliriippuvuutta joten turhaan koetat veikan ukko selitellä. Veikkaus ei välitä vaikka perhe jäisi kotia ja ruokaa vaille.

    • nmnmbhgv

      Moi. Kyllä riippuvuudesta voi eroon päästä kun sitä oikeasti haluaa. Itse pelasin toistakymmentä vuotta ja velkaannuin yli 100000euroa. Viimein kun kaikki rahat oli mennyt niin menin GA:han . Minulta on mennyt parisuhteet, vuokrakämppä alta ym.ym. Töissä olen käynyt kokoajan kumminkin ja saanut velat maksettua kovalla työllä ja tekemällä lisätienistejä ottamalla toisen työn päätyön lisäksi. GA-ryhmiä on isoissa kaupungeissa esim Helsingissä ,Espoossa ja Tampereella ainakin. Minulle auttoi tou GA mutta eihän hoidolla sin'llään ole väliä jos apu vaan löytyy. Alkuperäiselle kirjoittajalle vinkiksi että jos haluat jatkaa yhteiseloa miehesi kanssa niin tee selvät säännöt mistä et sitten lipsu. Miehen pitää mennä hoitoon ja pelien pitää loppua hänen omasta halustaan. Jos näin ei tapahdu niin pelasta itsesi ja nosta kytkintä.

    • Mietinytvähänittees

      No 30000e velkojen takia tuskin kukaan alkaa eroamaan. Puhutaam aivan mitättömistä summista lopulta. Monilla on erilaisia velkoja monia satojatuhansia. Itsellä on autovelkaa 115tuhatta euroa, asuntovelkaa 480tuhatta, luottokortit ja kulutusluotot 48tuhatta euroa. Tienaan bruttona vajaa 100tuhatta vuodessa ja ihan hyvin mulla menee. Pelaaminen on toki hölmöä muttei nyt oikeesti turhanpäiväisten pikkuvelkojen takia kukaan ala eroamaan.

    • Kimpi

      Minulla itselläni on ongelmia tuon pelaamisen suhteen ja siksi olen mennyt täällä Joensuussa GA -ryhmään.Ryhmästä on ollut minulle paljon apua ja siksi suosittelen samaa myös miehellesi.Vertaistuki on eritoten iso juttu, tiedetään mistä puhutaan kun ollaan ns."samassa veneessä" . Peliriippuvuus on kehkeytynnyt minulle pitkällä aikavälillä ja luulen että siitä irtipääseminen vie aikaa, mutta uskon että "hyvä siitä tulee"sinulle tsemppiä ja ole lujana,miehesi tarvitsee apua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe