Onko Altian listautumishinta oikea?

Kysynmielipiteitä

Itse pidän hintaväliä 7,50€-9,00€ kalliina, koska suuria liikevaihdon nousuja ei ole odotettavissa. Vaikka aasiaan ja yhdysvaltoihin on tehty uusia jakelusopimuksia, yhtiö itse ilmoittaa tavoitteekseen noin 2% vuotuista kasvua, joka on erittäin maltillinen. Kun liikevaihto ei kasva, niin ei kasva juuri voittokaan. Altia toki on laittanut voittomarginaalitavoitteekseen 15%, mutta alalla on kova kilpailtu ja varsinkin yhdysvalloissa ja aasiassa, jolloin marginaali voi ennemminkin laskea kuin nousta.

Uskon että Altian liikevaihdossa ja marginaalissa ei juuri muutoksia tapahdu suuntaan eikä toiseen. Altian osakekohtainen tulos on ollut keskimäärin 0,50 euroa osake viimeiseltä kolmelta vuodelta, jos 2016 vuodelta vähennetään kertaluonteinen 16,3 miljoonan euron etuuspohjaisen eläkevastuun maksusta saatu nettovoitto. Jos Altia noudattaa 60% osinkopolitiikkaansa, niin kolmen vuoden keskimääräinen osinko olisi noin 0,30 euroa, jolloin listautumishinnan pitäisi olla lähempänä 6,00 euroa. 6,00 euron listautumishinnalla Altia olisi 5% osinkoa tuottava yhtiö.

Instituutionaalisille sijoittajille riittää vähempikin ja moni varmasti osallistuu merkintään isänmaallisuuttaan tai ihan vain huvin vuoksi, jolloin Altian tuotteita nauttiessaan voi hymyillä että oman firman tuotteita on niin mukava juoda ja sitä voi sitten pikkujouluissakin pienissä sievissä mainita, että otetaan taas oman firman pullosta huikka.

2

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitto-Lopullinen

      1. Alkoholin kulutus on jo laskussa.

      Ihmeitä pitää tapahtua, että Altia pystyisi nostamaan omaa liikevaihtoaan ja -voittoaan markkinalla, jossa ei saa edes markkinoida. Suomalaisen valtiollisen alkoholiviennin referensseistä voidaan mainita Finlandia-vodka, jota ansiokkaasti myytiin ulkomaille - myymällä koko tuotemerkki sinne. Nyt se tuottaa hyvin, uudelle omistajalleen. Hyvä Suomi.

      2. Edelliseenkin viitaten Ministeri Lintilän kohkaaminen asiassa ("kossuosakkeesta") on enemmänkin vahva peruste jättää merkitsemättä osaketta kuin merkitä sitä.

    • Varokaa_tällaisia

      Myyjähän tässä on määritellyt hinnan. Tuskinpa se silloin on ainakaan halpa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe