Moninivelrikko

Pupurikko

Kyselisin muiden kokemuksia liittyen moninivelrikkoon ja elämän järjestämiseen alentuneesti työkykyisenä.
Itselläni n. kolmen vuoden sisällä terveys romahtanut. Polvn oireilu alkoi pahana 2014 ja sormien vähän myöhemmin samana vuonna. Nyt tilannese, että kaikissa sormien pikkunivelissä, molemmissa polvissa, peukalon tyvinivelissä, nilkassa ja lonkassa todettu nivelrikko. Näistä pahimmat pikkusormessa, keskisormessa, toisessa polvessa ja nilkassa. Ranteissa kolmirustonivelen repeymää kulumisen seurauksena . Polven rustovaurio alkaa olla jo nelosasteinen. Ongelmani on se, että en saa mistään mitään hoitoa. Kipulääkkeitä kyllä määrätään aina lisää ja lisää. Tällä hetkellä len raskaasta työstä sairaslomalla, mutta en saa mitsään selkeää käsitystä siitä olisiko minun mitään mahdolliuutta jo tässä vaiheessa päästä esim osa-aikaeläkkeelle, "kuntoutusta kovasti tuputetaan, ei hoidollista vaan ammatillista, mikä käytännössä tarkotitaa sitä,että minun pitäisi löytää uusi työpaikka saamatta sitä ennen mistään mitään hoitoa.
Olen lukenut netistä hurskaita artikkeleita siitä kuinka kaikin keinoin muka pyrittäisiin nivelrikkopotilaiden kipua lievittämään, mutta käytäntö aivan muuta. Olen lukenut, että sormien ganglioita voisi poistaa, ruiskeita saada polviin, nilkkaa jäykistää ymymym...Mutta käytäntö on se, että aina kun yritän ottaa puheeksi jonkin hoitomudon niin se itsestään selvästi evätään. ilmeisesti kaikki resurssit nykyisin ainoastaan keinonivellkirurgiassa, mikä minulla itsestäänselvästi edessä toisen polven suhteen, muttei vielä ja esim sormia ja nilkkaahan ei voi ilmeisesti leikata.

Olen ihan pihalla...Olisikohan joku muu oikeasti saanut hoitoa jostain!? Ja mitä suosittelette? Kannattaako esim ganglioiden poisto sormista tai pistokset polviin? Fysioterapiassa ja uimassa käyn, mutta elämä on yhtä kipua ja toivoisin sentään jotain edes hoitoyritystä tilanteeseeni...viimeisin vitsi oli reumalääkärin suositus,e ttä kannattaa vaivata pullataikinaa käsien hoidoksi....Entä onko joku päässyt eläkkeelle tässä vaiheessa?

Lisäksi minulle on esitetty Parkinsontauti-epäily "kipua selittämään", mikä suht mielenkiintoista, koska eivätköhän 24 nivelrikkoa aika hyvin selitä kivut ja jäykkyyden. Toki jos se diagnoosi paukahtaa, niin ehkä pääsen eläkkeelle?

On inhottavaa sääliä itseään, mutta tällä hetkellä vähän hirvittää mitä tästä seuraa :DDDD.

Olisin kiinnostunut kuulemaan vertaiskokemuksista :-).

12

6658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pupurikko

      Kiitos vastauksista!
      Minullakin varmaan polveen se tekonivel ennen pitkää, mutta tokihan sitä pitkittävät.
      Olen lukenut,e ttä yleensä on joko muutaman ison nivelen rikko tai sitten sormet. Ei tunnu pitävän paikkaansa, koska täälläkin vastaajilla kaikki, niin kuin minulla. itselläni kierre alkoi jo monta kymmentä vuotta sitten loukkaantumisilla, kun nilkka meni. eli siitäkin vähän kaksijakoista tietoa tarjolla, että onko rakneteellista vammoihin ja kulumisiin perustuvaa tuo nivelten tuho vai sairaus.
      Kurjasti kyllä terveydenhuollossa kohdellaan, kun jätetään niin oman onnensa nojaan, vaikka olen lukenut, että esim sormiin tulleita ganglioita voisi poistaa. en tiedä. Mutta kiitos kanssakipuilijoille vastauksista. itse päätellyt inkivääriä nyt alkaa käyttää, eipä muuten muita apuja kuin kipulääkkeet. minulla jalkaa tutkinut ortopedi siis keksi "kipujen syyksi" parkinsonin taudin, vaikka kyseisessä jalassa kolme vanhaa murtumaa ja nivelrikko sekä nilkassa että polvessa.. Outoa ja kummallista pompotusta ja pelleilyä ilman mitään varsinaista apua.

    • Aloitteleva

      Minulla vasta alkutekijöissä. Kävin lääkärissä ja lääkäri epäili nivelreumaa. Passitti labrakokeisiin ja totesi, että vaikka kokeet näyttäisivätkin negatiivistä, laittaisi silti lähetteen reumalääkärille, koska muutokset sorminivelissä niin selkeät. Lääkäri oli kuitenkin lausuntoonsa kirjoittanut ennen tuloksia diagnoosiksi määrittämätön moninivelrikko ja, että laittaa lähetteen eteenpäin vain jos tulokset positiiviset. Noh. Tulokset tuli, negatiivisinä. Lääkäri oli niihin kommentoinut vain, että tulokset negatiiviset, lasko 5 matala. Eikä mitään muuta. Entäs tästä eteenpäin? Antaako lääkäri asian olla ja itse jatkan kipeine ja aamujäykkine sormineni elämääni?

      • W1ljam

        Hei, mulla myös nivelrikkoa ja ei verikokeissa mitään. Olen jo huomannut kuinja ärsyttävää on kipujen kanssa kun ei oteta todesta eikä tutkita mitään.
        Myös spondylartropatiaa on ollut sormissa ja polvessa ja verikokeet ok silloin pääsin reumapolille mutta minut lähettiin sinne koska tulehduksellisiin suolistosairauksiin voi liittyä spondylartropatia.


      • Aloitteleva

        Vihdoin. Lääkäri halusi tavata uudestaan, kävin röntgenissä ja nyt odottelen kutsus reumatologille. Sain sinne kuitenkin lähetteen. Hankala tässä vain on kun on venäläinen lääkäri. Joka kerta hän on lausuntoon kirjoittanut asioita väärin. Itsellä sormien muutokset ovat tulleet pikkuhiljaa reilun 5 vuoden aikana ja kivut vasta nyt kesän alussa ja siksi lääkäriin meninkin. Hän kirjasi, että epäilee enemmän nivelrikkoa koska kipuja ollut jo viisi vuotta. Noh jospa olisi ihan suomalainen reumatologi joka ymmärtäisi kaiken mitä kerron. Nyt koitan työssäni vain selvitä sinne asti ja katsotaan sitten asiaa.


      • Anonyymi

        Jaha..minä sain aivan samanlaisen vastauksen lääkäriltä omaan vastaavaan tilanteeseeni...ihan oon yhtä pihalla kaikesta kuin" aloittelevakin"...töissä vaan itkun kanssa kipuineni olen, kun en muutakaan näköjään voi.


    • Auttoihansekin

      En mitään. Mielenterveysdiagnoosin kyllä

    • Kipuilijax

      Hei! Minulla myös moninivelrikko ja kymmenen vuoden pallottelun jälkeen osui kohdalle lääkäri, joka otti tosissaan. Röntgeniin ja kortisonipiikkiä polveen ja peukalo leikkaukseen. Nyt on kortisonia laitettu viisi kertaa polviin (auttaa sellasen kolme kuukautta) ja ranteisiin, varpaita korjattu leikkauksella ja toi peukalo leikattu. Sormien nivelrikon vuoksi olen saanut apuvälineitä pilvin pimein ja erilaisia tukia niveliin. Mutta eläkkeestä on turha haaveilla kun pää toimii vielä. Joten tiedossa meno ammatilliseen kuntoutukseen...

    • Anonyymi

      No mulla myös moninivelrikko, rappeunmaa jne. Niskassa välilevy madaltumat, hermojuuriahtaumaa, lannerangassa rappeuman nikama siirtymä 7mm, nikama kaaret poikki, peukalon tyvinivelen rikot, olkapäiden artroosia vasen ei juuri mitään välissä, oikea lievä artroosia, jännekalkit, lonkat kipeät liikerajoittuneet jo, sisä kierto vain 10 %, polvien sisäsyrjä kivut, hermoa puuttuu onnettomuuden seurauksena vasemmamjalan pohkeen sisäsyrjä alaosasta 5 cm. Jalassa hermosärky, tunnoton jalkapohja, napsusormi, rannekanavaahtaumat, oikean jalan akillesjänne katkesi myös onnettomuudessa sitä piti lyhentää 1cm ja kääntää kieleke kun ei helteellä haava parantunut. Aivovamma, diabetes, verenpainetauti. Eläkeyhtiö Elon älykääpiö ryhmä on Arvioinut etää pystyn raskaaseen oman alani rakennustyöhön. Vaikka ylilääkärit ovat todenneet työkyky i alentuneen yli3/5. Saan osatyökyvyttömyyseläkettä kun jokin osaminussa pystyy heidän Arvionsa mukaan oma alani työhön.Joudun jatkuvasti hakemaan lääkärintodistuksen vaikka niissä pyydetään Elon pr päättäjiä Antamaan pieni kokoajan eläkkeeni. Ja vaikka jokaisessa todistuksessa lukee työkyvytön Toistaiseksi. Että tällainen kärsimysnäytelmä mutta silti jaksan aina päivän kerrallaan. Harrastin nuorempana voimabodausta 20 vuotta, niillä tietysti kulmiin vaikutus. Että ei kande liiallinen repiminen töissä eikä harrastuksissa, mutta muuten hyvempi olla kun 15 kiloa lihasmassaa poistunut turhana painona. Ukko -vm. 62

    • Anonyymi

      Tekstin poisto

    • Anonyymi

      Olen kuullut että moninivelrikkoa sairastavalle kuuluu ilmainen jalkaterapia tarpeen mukaan useamman kerran vuodessa , kuka osaa kertoa onko näin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      596
      16328
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14594
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      373
      9231
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5199
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4472
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      162
      2951
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      111
      1780
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1329
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1245
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1227
    Aihe