Monet luulevat, että Joona pysyi hengissä vajottuaan meren pohjaan ja suuren kalan nieltyä hänet. Kun Joona kuoli, hänen sielunsa meni tuonelan kärsimyksiin. Tuonelan kärsimykset ovat sama tulinen paikka, jossa kärsi rikas mieskin anoen armoa Abrahamilta, mutta ei saanut sitä.
Joona heitettiin myrskyävään mereen, jossa hän kuoli hukkumalla. Jakeessa kaksi sanotaan, että Joona oli tuonelan kohdussa, jossa hän huusi apua. Hepreankielisissä Raamatussa on jakeessa kaksi sanat beten ja sheol. Beten tarkoittaa kohtua ja vatsaa sekä kuvaannollisesti tuonelan syvyyttä. Sheol tarkoittaa kuolleiden maailmaa, alamaailmaa, hautaa ja kuoppaa. Joonas ei ollut kuopassa, eikä haudassa, sillä hän oli joutunut mereen, jossa hän hukkui, siksi hänen sielunsa oli tuonelan kohdussa, koska hän oli kuolleena. Jae kolme kertoo kuinka Joona oli meren syvyyksissä ja kuinka meren virrat, kuohut ja aallot vyöryivät hänen ylitsensä. Tämä kaikki kuvaa sitä kuinka hän hukkui mereen. Jakeessa viisi sanotaan, että kaislat kietoutuivat Joonan päähän, koska hän makasi meren pohjassa.
Jakeessa kuusi sanotaan alkutekstin mukaan että Herra (Jhvh) Jumala (Elohim) nosti Joonan elämän ylös tuonelan kuopasta. Jakeessa kuusi on heprean sana shachath, joka merkitsee mätänemistä, tuhoa, hautaa ja kuvaannollisesti tuonelan kuoppaa. Ainoa oikea käännösvaihtoehto on tietenkin tuonelan kuoppa, koska Joona ei ollut haudassa, vaan hän oli ollut kuolleena tuonelassa, josta Herra Jumala nosti hänet ylös.
Jos Joona ei olisi kuollut, niin tämä esikuva olisi jäänyt vajaaksi, mutta Joona kuoli ja Herra Jumala nosti hänen sielunsa ylös tuonelan kuopasta. Näin koko profetiallinen esikuva kulkee samaa latua kuin sen täyttymys, jossa Herra Jeesus kuoli ja nousi kuolleista. Joonan kuolema ja kuolleista nostaminen oli profetiallista esikuvaa Herran Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta.
Joona ei ollut elossa kalan sisällä vaan kuolleena
40
583
Vastaukset
- dogmatiks
Joonan merkki on kiinnostava tarina. Joonan kirjan 2:10 on mainittu Jeesuksen nimikin.
Joona 2:10 Mutta minä saan uhrata ja laulaa kiitosta sinulle. Minkä olen luvannut, sen minä täytän. Vain Herra voi pelastaa.
"Herra voi pelastaa" = "yə-šū-‘ā-ṯāh Yah-weh." = Jehova Jesua(h)- dgfdf
fari.g kirjoitti:
JHWH pelastaa. Ei siinä ole jeesusta.
Ei ole Raamatussakaan ollut alun perin nimeä Jeesus. Se on kreikkalainen käännös sanasta Jeshua. Tämä sana löytyy Joona 2:10 jakeesta, joka on ollut Jeesuksen alkuperäinen nimi.
- anna-jo-olla
" Joona ei ollut elossa kalan sisällä vaan kuolleena "
No olipas kummallinen KUOLLUT, kun rukoili, kalan sisässä..?
JOONA 2
1. Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli
kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä.
2. Ja Joona rukoili Herraa, Jumalaansa, k a l a n sisässä .
Jätä pilikkuviivaviiva nämä Raamatun totuuden niille jotka niistä jotain ymmärtävät, kun sinä et näytä osaavan edes lukea. - mhjh
anna-jo-olla kirjoitti:
" Joona ei ollut elossa kalan sisällä vaan kuolleena "
No olipas kummallinen KUOLLUT, kun rukoili, kalan sisässä..?
JOONA 2
1. Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli
kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä.
2. Ja Joona rukoili Herraa, Jumalaansa, k a l a n sisässä .
Jätä pilikkuviivaviiva nämä Raamatun totuuden niille jotka niistä jotain ymmärtävät, kun sinä et näytä osaavan edes lukea.Joonan vartalo oli kalan sisällä kuolleena, mutta sielu oli tuonelan tulessa.
Joon. 2: 3 ja sanoi: -- Ahdingossani minä kutsun Herraa avuksi, ja hän vastaa minulle. Tuonelan kohdusta minä huudan apua, ja sinä, Herra, kuulet ääneni.
Hän oli kuollut, koska hän heräsi kuolleista.
7 Vuorten pohjiin minä painuin, vajosin syvyyksien maahan, sen salvat sulkeutuivat takanani ainiaaksi. Mutta sinä, Herra, minun Jumalani, nostit minut elävänä ylös haudasta. - dikduk
dgfdf kirjoitti:
Ei ole Raamatussakaan ollut alun perin nimeä Jeesus. Se on kreikkalainen käännös sanasta Jeshua. Tämä sana löytyy Joona 2:10 jakeesta, joka on ollut Jeesuksen alkuperäinen nimi.
Ei löydy nimeä Jeesus eikä Jona ollut kuolleena, beten on vatsa , ei kohtu, vaikka raskaana olleen naisen vatsaa voitiinkin kutsua mm " äidin vatsaksi", Jona ei siis ollut ison kalan kohdussa vaan vatsassa.
Tuonela, sheol, on maan alainen kuolleiden loppussijoituspaikka jossa kuolleet olivat ruumiillisessa muodossa, ei vielä ollut kristinuskoa sieluoppeineen . Tuonela ei myöskään ollut rangaistuspaikka.
Heprean sana apu,pelastus on feminiini muttei miehen nimi Jeshua ole tietenkään feminiini, vaan loppuu ajin- kirjaimeen ja on siis ilman feminiinin päätettä. - kirjoitusten.mukaan
dikduk kirjoitti:
Ei löydy nimeä Jeesus eikä Jona ollut kuolleena, beten on vatsa , ei kohtu, vaikka raskaana olleen naisen vatsaa voitiinkin kutsua mm " äidin vatsaksi", Jona ei siis ollut ison kalan kohdussa vaan vatsassa.
Tuonela, sheol, on maan alainen kuolleiden loppussijoituspaikka jossa kuolleet olivat ruumiillisessa muodossa, ei vielä ollut kristinuskoa sieluoppeineen . Tuonela ei myöskään ollut rangaistuspaikka.
Heprean sana apu,pelastus on feminiini muttei miehen nimi Jeshua ole tietenkään feminiini, vaan loppuu ajin- kirjaimeen ja on siis ilman feminiinin päätettä.Puhut puuta heinää. Joonan sielu oli samanlaisessa kärsimyksen paikassa (sheol, englanniksi hell), mitä kuvaa Jesajan kirjan viimeiset sanat ja myös, mitä kuvasi Jeesus Luuk 16.-luvussa rikkaan miehen kärsimyksiä tuonelan tulessa.
Jes 66:24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Matt 13:42: Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita.
Nimi Jeesus löytyy jakeesta 2:10 muodossa Jeshua(h), mikä oli Jeesuksen oikea nimi. Jeesus on kreikankielinen käännös nimestä Jeshua, mikä oli se nimi, jonka enkeli antoi Joosefille ja Marialle. - dikduk
kirjoitusten.mukaan kirjoitti:
Puhut puuta heinää. Joonan sielu oli samanlaisessa kärsimyksen paikassa (sheol, englanniksi hell), mitä kuvaa Jesajan kirjan viimeiset sanat ja myös, mitä kuvasi Jeesus Luuk 16.-luvussa rikkaan miehen kärsimyksiä tuonelan tulessa.
Jes 66:24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Matt 13:42: Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita.
Nimi Jeesus löytyy jakeesta 2:10 muodossa Jeshua(h), mikä oli Jeesuksen oikea nimi. Jeesus on kreikankielinen käännös nimestä Jeshua, mikä oli se nimi, jonka enkeli antoi Joosefille ja Marialle.Heprealaista Raamattua kannattaa lukea hepreaksi, sheol (tuonela) oli maan alainen paikka kuten hades, ei helvetti, vaan loppusijoituspaikka kaikille kuolleille. Profeetta Samuelkin sinne päätyi, hänet eräässä tarinassa kutsuttiin sieltä maan päälle ja tänne tultuaan tunnistettiin viitastaan jota profeetta edelleen piti yllään (1.Sam 28:9-16)
Jakov suri Josefia kun luuli tämän kuolleen :1.Moos.37:35" Hänen poikansa ja tyttärensä koettivat lohduttaa häntä, mutta hän ei huolinut lohdutuksesta, vaan sanoi: "Ei, minä suren, kunnes menen tuonelaan poikani luo." Ja isä itki Joosefia."
Jes .66 eikä mikään mukaan VT:n kohta puhu helvetistä, sen paremmin kristinuskon taivasta kuin helvettiä ei VT:ssä ole, kristinuskossa helvetti on sen opin pääkohtia ja kristinuskohan tarjoaa itseään juuri välineenä jolla voi välttää tuon omaan oppiinsa kuuluvan helvetin.
Maskuliini miehen nimi Jeshua ja feminiini Jeshuah ovat kaksi eri asiaa ymmärtäisit sen jos osaisit hepreaa. Jeesus olisi ollut tyttö jos olisi Jeshuah.
Nimi on heprealainen ,hepraa puhuvassa yhteisössä syntynyt ja käytetty. VT:ssäkin on yksi Jeshua ja myöhemmin oli Jeesus Siirakin Poika. Nimi on harvinainen, mutta kuitenkin muutama eri aikoina sen näköjään sai. - dogmatiks
dikduk kirjoitti:
Heprealaista Raamattua kannattaa lukea hepreaksi, sheol (tuonela) oli maan alainen paikka kuten hades, ei helvetti, vaan loppusijoituspaikka kaikille kuolleille. Profeetta Samuelkin sinne päätyi, hänet eräässä tarinassa kutsuttiin sieltä maan päälle ja tänne tultuaan tunnistettiin viitastaan jota profeetta edelleen piti yllään (1.Sam 28:9-16)
Jakov suri Josefia kun luuli tämän kuolleen :1.Moos.37:35" Hänen poikansa ja tyttärensä koettivat lohduttaa häntä, mutta hän ei huolinut lohdutuksesta, vaan sanoi: "Ei, minä suren, kunnes menen tuonelaan poikani luo." Ja isä itki Joosefia."
Jes .66 eikä mikään mukaan VT:n kohta puhu helvetistä, sen paremmin kristinuskon taivasta kuin helvettiä ei VT:ssä ole, kristinuskossa helvetti on sen opin pääkohtia ja kristinuskohan tarjoaa itseään juuri välineenä jolla voi välttää tuon omaan oppiinsa kuuluvan helvetin.
Maskuliini miehen nimi Jeshua ja feminiini Jeshuah ovat kaksi eri asiaa ymmärtäisit sen jos osaisit hepreaa. Jeesus olisi ollut tyttö jos olisi Jeshuah.
Nimi on heprealainen ,hepraa puhuvassa yhteisössä syntynyt ja käytetty. VT:ssäkin on yksi Jeshua ja myöhemmin oli Jeesus Siirakin Poika. Nimi on harvinainen, mutta kuitenkin muutama eri aikoina sen näköjään sai.Raamattu opettaa, että tuomitut joutuvat kuolemansa jälkeen tuliseen pätsiin kärsimyksiin, jossa tuli ei sammu ja sielua pureva mato ei kuole. Sinä selität heprean kielen merkityksiä väärin, koska et osaa Raamattua, et tunne Jumalaa etkä osaa hepreaa kunnolla.
Joona oli tuonelassa (sheol), joka oli hänelle tulista kärsimystä. Sheol sana esiintyy näissä jakeissa, jotka kertovat, että mistä on kyse.
Ps 6:5 (6:6) Sillä kuolemassa ei sinua muisteta; kuka ylistää sinua tuonelassa?
1 Sam 2:6 Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen. - lueppa.tämä
Joonan kirjan toinen luku kertoo selvästi, että Joonan kuoli ja nousi kuolleista kolmen päivän päästä ollessaan vielä kalan vatsassa. Joona rukoili ja sen jälkeen kala oksensi Joonan ulos mahasta. Tämä asia on opetettu hyvin selkeästi Lyn Mizen artikkelissaan, jos osaa englantia: https://www.ffruits.org/jonah.html
No jaa, jos Joona oli kalan mahassa kolme päivää, oli hän todellakin kuollut. Lisäksi mahanesteet olivat jo tehneet tehtävänsä. Nyt en tiedä sanoa kalan ruoansulatuselimistöstä ja siten mahanesteistä kovin tarkkaa tietoa, semminkin kun Joonan nielleen kalan lajistakaan ei ole tarkkaa dokumentointia. Jos kuintenkin tehdään rohkea oletus, että jotakin samantapaista fisun pötsissä täytyy olla kuin ihmisenkin masussa, niin kolmessa päivässä Joona oli aika pehmeää kamaa. Ihmisen pakkihan sisältää melkoisen hapanta lientä, joka koostuu mm. suolahaposta.
- tällätavalla
Biblia kääntää 2.-luvun jakeen, mitä se on tarkoittanut "helvetin vatsa", joka on Biblehubissa englanniksi "from the depth of hell".
Joona oli helvetissä:
"Ja sanoi: minä huusin Herraa minun ahdistuksessani, ja hän vastasi minua; minä paruin helvetin vatsasta, ja sinä kuulit minun ääneni." - dikduk
Tietenkin olisi ollut kuollut, ei vatsassa ole happeakaan vaan nesteitä ja ehkä jämiä fisun edellisistä aterioista, mutta tarinassa Jona- raukalle laitetaan mitä merkillisimpiä keljuja tapahtumia. Niistä kaikista hän selviää, mutta loputulos ei ole hänen mieleensä joten kun hän tarinan lopussa jää mököttämään kyhäämäänsä risumajaan risiinikasvin varjoon, kasvi tietenkin yön aikana kuolee pois ja Jona herää henkihieverissä.
Tarina opetus aikanaan on ollut, että jopa viholliskaupunkikin säästy JHWH:n rangaistukselta jos sen asukkaat katuvat ja parantavat tapansa ja niinhän he tekevät, erittäin perusteellisesti vielä :jopa eläimet puettiin säkkivaatteisiin.
Helvettiä ei tarinassa ole, sitä ei ollut eikä ole Israelin uskonnossa ja tarinan sanomahan on juuri se ettei käy hassusti kunhan parantaa tapansa. Niiniveä uhkasi maanpäällinen hävitys jota todellisuudessakaan ei tapahtunut joten tarina voi myös olla selitys sille miksi ei tapahtunut vaikka jotkut profeetat sellaista ennustivat. - niiinpäniiin
dikduk kirjoitti:
Tietenkin olisi ollut kuollut, ei vatsassa ole happeakaan vaan nesteitä ja ehkä jämiä fisun edellisistä aterioista, mutta tarinassa Jona- raukalle laitetaan mitä merkillisimpiä keljuja tapahtumia. Niistä kaikista hän selviää, mutta loputulos ei ole hänen mieleensä joten kun hän tarinan lopussa jää mököttämään kyhäämäänsä risumajaan risiinikasvin varjoon, kasvi tietenkin yön aikana kuolee pois ja Jona herää henkihieverissä.
Tarina opetus aikanaan on ollut, että jopa viholliskaupunkikin säästy JHWH:n rangaistukselta jos sen asukkaat katuvat ja parantavat tapansa ja niinhän he tekevät, erittäin perusteellisesti vielä :jopa eläimet puettiin säkkivaatteisiin.
Helvettiä ei tarinassa ole, sitä ei ollut eikä ole Israelin uskonnossa ja tarinan sanomahan on juuri se ettei käy hassusti kunhan parantaa tapansa. Niiniveä uhkasi maanpäällinen hävitys jota todellisuudessakaan ei tapahtunut joten tarina voi myös olla selitys sille miksi ei tapahtunut vaikka jotkut profeetat sellaista ennustivat.Ninive teki Joonan aikana parannuksen ja pelastui, mutta pian sen jälkeen profeetta Nahumin aikana Ninive ei tehnyt parannusta ja tuhoutui maan tasalle.
- anna-jo-olla
dikduk kirjoitti:
Helvettiä ei tarinassa ole, sitä ei ollut eikä ole Israelin uskonnossa ja tarinan sanomahan on juuri se ettei käy hassusti kunhan parantaa tapansa. Niiniveä uhkasi maanpäällinen hävitys jota todellisuudessakaan ei tapahtunut joten tarina voi myös olla selitys sille miksi ei tapahtunut vaikka jotkut profeetat sellaista ennustivat."Niiniveä uhkasi maanpäällinen hävitys jota todellisuudessakaan ei tapahtunut joten tarina voi myös olla selitys sille miksi ei tapahtunut vaikka jotkut profeetat sellaista ennustivat."
10. Niin Herra sanoi:
"Sinä armahdat risiinikasvia, josta et ole vaivaa nähnyt ja jota et ole kasvattanut, joka yhden yön lapsena syntyi ja yhden yön lapsena kuoli.
11. E n k ö siis minä a r m a h t a i s i Niiniveä, sitä suurta kaupunkia, jossa on enemmän kuin sata kaksikymmentä tuhatta ihmistä,
jotka eivät vielä tiedä, kumpi käsi on oikea, kumpi vasen, niin myös paljon eläimiä?"
TOINEN AIKAKIRJA 7
13. Jos minä suljen taivaan, niin ettei tule sadetta, jos minä käsken heinäsirkkain syödä maan tahi
jos minä lähetän ruton kansaani, 14. mutta minun kansani, joka on otettu minun nimiini, nöyrtyy, ja he rukoilevat
ja etsivät minun kasvojani ja palajavat pahoilta teiltänsä, niin minä kuulen taivaasta ja annan anteeksi heidän syntinsä ja teen heidän maansa jälleen terveeksi.
Jumala "jossittelee", "JOS teette kuten minä sanon, niin MINÄ anna anteeksi ja parannan ".
Jumalalla on ISÄN SYDÄN, kuka isä oikeasti haluaa kurittaa omaa lastaan vaikka lapsi on tehnyt isän sanaa vastaan, jos lapsi pyytää anteeksi toki isä antaa anteeksi.
Sitä en ymmärrä miksi Jumalalla on omaisuuskansa Israel? Toki kaikki uskovat ovat myös Jumalan lapsia, mutta kokokansa.
Evankeliumi Johanneksen mukaan 12
47. Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
48. Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
49. Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
Jeesus oli haudassa kaksi vuorokautta ja kolmantena nousi ylös.
Juutalaiset olivat Euroopassa kaksituhatta vuotta ja kolmannella vuosituhannella nousivat takaisin ylös Jerusalemiin ja Israel syntyi uudelleen.
Kun kahteen kertaan sanotaan, että yksi päivä on kuin tuhat vuotta, niin kumpi noista on raamatullista ja kumman sinä voit nähdä tapahtuneen.- Oliskos.näin
Itse asiassa asia menee näin.
Jeesus kuoli keväällä 30 jKr. Siitä kaksituhatta vuotta on 2030.
Hoos 6:2 Vain päivä tai kaksi, ja hän virvoittaa meidät, kolmantena päivänä hän nostaa meidät ylös, ja niin me saamme elää ja palvella häntä.
Suleiman Suuri käski ennallistaa Jerusalemin kaupungin ja muurit vuonna 1539, mikä on kaiverrettu muurin muistokirjoitukseen. Siitä 69 vuosiviikkoa on 2022, mitä seuraava viimeinen 70. vuosiviikko on 2023-30, mikä on 16. vuosiviikko Balfourin julistuksesta ja Israelin valtaamisesta muslimeilta. Kappas vaan taas tulee luku 2030.
Dan 9: 24 -- Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillesi. Sitten jumalattomuus päättyy, synnistä tulee loppu, pahat teot sovitetaan, ikuinen oikeudenmukaisuus saatetaan voimaan, näky ja profetia sinetillä vahvistetaan ja kaikkeinpyhin voidellaan.
25 "Sinun tulee tietää ja ymmärtää: Siitä ajasta, jolloin se sana lähti liikkeelle, Jerusalemin entiselleen palauttamista ja rakentamista koskevan sanan lausumisesta, on voidellun hallitsijan tuloon seitsemän vuosiviikkoa. Ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa rakennetaan kaupunkia ennalleen, toreineen ja vallihautoineen. Mutta vaikeat ajat tulevat. 26 Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista. Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, mutta tulva tekee hänestä lopun.
-- Ja tuho on säädetty, ja se kestää sodan loppuun asti. 27 Hän on tekevä liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi sitä viikkoa hän on lakkauttava teuras- ja ruokauhrin. Ja temppelin ylimmällä kohdalla on oleva turmion iljetys aina siihen saakka kun turmion tuoja vääjäämättä joutuu turmioon."
Israel itsenäistyi vuonna 1948. Siitä olisi 82 vuotta vuoteen 2030, mikä mahtuu sukupolven ikään, mistä puhui vertaus viikunapuun tuleminen lehteen. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
- Miettijä
No onko tuosta sitten pääteltävissä se että joutuu helvettiin jos ei seuraa Jumalan kutsua?
- Pohdintaa.Raamatusta
Hyvä kysymys. Ensinnäkin tulee olla varma siitä, mikä on Jumalan kutsu. Ihmiset usein luulevat jotain Jumalan kutsuksi, vaikka se on todellisuudessa omaan lihallista kuvitelmaa.
Se on kuitenkin selvää, että se joka tunnustaa suullaan uskovansa Jeesukseen ja saa myös armolahjoja, voi joutua siitä huolimatta helvettiin, jos ei tee Jumalan tahtoa. Pelastuksen ehto on parannuksen teko laittomuuden tekemisestä. Armoa ei tule, jos ei käänny noudattamaan Jumalan tahtoa. Joonan tapauksessa kyse oli siitä, ettei hän totellut Jumalaa.
Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia... 27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.
Jaak. 2: 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
Suomalaisissa seurakunnissa on ongelmana, että ihmiset saavat paljon yliluonnollisia kokemuksia, joissa valkeuden enkeli tekeytyy Jumalaksi, mutta ihmiselle puhuu käärme. On oltava tarkkana, jos joku käskee tekemään jotain, ettei se ole käärme joka puhuu.
Arjen elämässä kyse on yleensä siitä, että noudattaako Jumalan tahtoa, kuten se on kirjoitettu Raamattuun, vain noudattaako omia himoja. Tämä on se jakolinja, jossa yleensä erotetaan ne, kuka menee helvettiin ja kuka pelastuu.
Bibliasta:
Ilm 22:14 Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät. 15 Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät. - Pohdintaa.Raamatusta
Tivasit vielä toisella palstalla sitä, että joutuuko siitä helvettiin jos ei tottele Jumalan kutsua. Vastasin siihen näin:
Jos Jumala on oikeasti käskenyt jotain tehdä, eikä siis kyse ole mitään luulemisesta, vaan todellisesta Jumalan käskystä, niin Jumala odottaa, että käskyä totellaan. On aika harvinaista, että Jumala puhuu jollekin ihmiselle suoraan tai profeettansa kautta. Joona ei totellut ja joutui helvettiin.
Ihan samalla tavalla kävi profeetalle, joka meni Betheliin profetoimaan ja paluumatkalla erehtyi rikkomaan Jumalan käskyä vastaan, kun väärä profeetta yllytti rikkomaan Jumalan käskyä vastaan. Tien varrella ollut leijona raateli tottelemattoman profeetan kuoliaaksi. Jumalan antama kuoleman rangaistus on sama asia kuin tuomio helvettiin.
Kuningas Saul ei saanut ottaa sotasaalista, mutta kuitenkin otti ja menetti kuninkuuden ja pelastuksen. Jerikossa yksi Israelin sotilas varasti Herran aarteistoon kuulunutta hopeaa ja kultaa sotasaaliista, jonka jälkeen hänet kivitettiin kuoliaaksi Herran käskyn mukaan.
Vastauksesi sanon, että jos joku on saanut Herralta käskyn toimia jollakin tavalla, eikä sitä käskyä noudata, niin kyllä sellaisesta voi joutua helvettiin. En osaa sanoa onko joka tapauksessa näin, mutta lähtökohdaksi pitää ottaa, että kyllä joutuu helvettiin, jos ei uudelleen kehotuksista huolimatta tottele Jumalan käskyä.
Jos käskyn laiminlyönnin lisäksi vielä arvostelee herjaavilla sanoilla Pyhää Henkeä tai herjaa viestin antanutta Jumalan profeettaa sekopääksi, niin varmasti joutuu helvetin tuleen.
Mt 5:22 se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Mt 12:31 "Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta. 32 Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa. - Miettijä
Nyt täällä kaydään kahdella palstalla keskustelua, mutta kiitos vastauksesta. Melko pelottava ajatus, kyllä sitä kannatta totella Jumalaa kun käsky käy.
- Pohdintaa.Raamatusta
Miettijä kirjoitti:
Nyt täällä kaydään kahdella palstalla keskustelua, mutta kiitos vastauksesta. Melko pelottava ajatus, kyllä sitä kannatta totella Jumalaa kun käsky käy.
Jumala antoi profeettansa Mooseksen kautta faaraolle käskyn, anna kansani lähteä pois Egyptistä palvelemaan Jumalaansa. Faarao ei totellut, joten ensin kuoli faaraon esikoispoika ja lopulta joutui helvettiin faarao hänen taikurinsa Jannes ja Jambres sekä Egyptin armeija.
Raamattu puhuu tässä kohtaa myös paaduttamisesta. Faarao ja taikurit eivät totelleet Jumalan käskyä, jotta heille kävisi vielä pahemmin. Jumalan Sana joko paaduttaa tai vahvistaa.
Kun Jumalan profeetta tulee seurakuntaan ja julistaa, että näin täytyy tehdä, koska se on viesti Jumalalta, niin usein käy niin, ettei kukaan sitä usko. Moni on kuullut niin paljon vääriä profetioita, että suhtautuvat oikeaan profetiaan samalla tavalla torjuvasti. Heidän mielestä kaikki profetiat ovat yli Jumalan Sana, vaikka niin ei aina ole.
Mikä on silloin oikean profetian tarkoitus, kun näyttää epätodennäköiseltä, että sitä kukaan uskoisi, vaikka se on täynnä pelkää totuutta? Profetoinnin tarkoitus on antaa syy Jumalalle tuomita kuumempaan osaa helvettiä ne, jotka ovat eläneet laittomuudessa, valheissa ja muissa synneissä. Jos he olisivat uskoneet profetiaa ja toimineet sen mukaan, se olisi ollut heille tie pelastukseen, mutta kun heidän paatuneet sydämensä herjaavat oikeaa profetiaa, se on aihe Jumalan tuomita heidät kuumempaan paikkaan tulisessa järvessä.
Jumala varjelee omansa. Tällaisia koetteluja ei tule niille, jotka elävät Jumalan tahdon mukaisesti totuudessa.
- tällätavalla
Biblia kääntää 2.-luvun 3. jakeen, mitä se on tarkoittanut "helvetin vatsa", joka on Biblehubissa englanniksi "from the depth of hell". Joona oli helvetissä:
"Ja sanoi: minä huusin Herraa minun ahdistuksessani, ja hän vastasi minua; minä paruin helvetin vatsasta, ja sinä kuulit minun ääneni."- dikduk
Jona heprealaisessa tarinassa oli ison kalan vatsassa "Mutta JHWH pani suuren kalan nielaisemaan Joonan. Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä.Hän rukoili JHWH.ea Jumalaansa, kalan sisuksissa
2 ja sanoi: -- Ahdingossani minä kutsun JHWH:ea avuksi, ja hän vastaa minulle. Tuonelan vatsasta (mibeten sheol) minä huudan apua, ja sinä, JHWH, kuulet ääneni.
Sheol EI ole helvetti,mutta englantilainen käännös on päin helv--ttiä. - tällätavalla
dikduk kirjoitti:
Jona heprealaisessa tarinassa oli ison kalan vatsassa "Mutta JHWH pani suuren kalan nielaisemaan Joonan. Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä.Hän rukoili JHWH.ea Jumalaansa, kalan sisuksissa
2 ja sanoi: -- Ahdingossani minä kutsun JHWH:ea avuksi, ja hän vastaa minulle. Tuonelan vatsasta (mibeten sheol) minä huudan apua, ja sinä, JHWH, kuulet ääneni.
Sheol EI ole helvetti,mutta englantilainen käännös on päin helv--ttiä.Raamattu ilmoittaa, että Joona kuoli hukkumalla ja sielu meni helvettiin. Biblehub on pätevämpi kielenkääntäjä kuin sinä. Bibliakin puhuu helvetistä. Joonan ruumis oli kalan vatsassa kolme vuorokautta, missä ei voi hengittää, joten Joona kuoli. Kalan vatsahapot myös polttivat Joonan ruumista. Mutta Jumala herätti Joonan kuolleista samalla tavalla, miten Jumala herätti Lasaruksen, jonka ruumis oli jo mädäntynyt.
- dikduk
tällätavalla kirjoitti:
Raamattu ilmoittaa, että Joona kuoli hukkumalla ja sielu meni helvettiin. Biblehub on pätevämpi kielenkääntäjä kuin sinä. Bibliakin puhuu helvetistä. Joonan ruumis oli kalan vatsassa kolme vuorokautta, missä ei voi hengittää, joten Joona kuoli. Kalan vatsahapot myös polttivat Joonan ruumista. Mutta Jumala herätti Joonan kuolleista samalla tavalla, miten Jumala herätti Lasaruksen, jonka ruumis oli jo mädäntynyt.
Nähtävästi tuo hub on perin kehno...
- Biblehubinpuolesta
dikduk kirjoitti:
Nähtävästi tuo hub on perin kehno...
On pätevämpi kuin sinä.
- sage8.ei.kirj
Mytologian yhtä myyttiä on aika vaikea taviksen käsitellä muuten kuin myyttinä.
- cbcv
Mt 12:39 Mutta Jeesus vastasi heille: "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki.
- dikduk
cbcv kirjoitti:
Mt 12:39 Mutta Jeesus vastasi heille: "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki.
Sukupolvi, tuo tai aiempi, ei ollut kuullutkaan Jonan merkistä, se kun on vain UT:ssa.
- niinpäniiiin
dikduk kirjoitti:
Sukupolvi, tuo tai aiempi, ei ollut kuullutkaan Jonan merkistä, se kun on vain UT:ssa.
Jeesus viittaa Joonan olleen esikuva. Se löytyy VT:stä.
- nnn_
Hautaan joutuminen ja haudasta pelastuminen ovat VT:n rukouksissa ym. esiintyviä kielikuvia ihmisen syystä tai toisesta ahdingossa olosta ja siitä miten Jumala on siitä pelastanut, ilman että ao. rukoilija tm. olisi tosiasiallisesti kuollut. Esim.
Ps 30 (j.2: pelastuminen vihollisilta)
j.4 "Herra, sinä nostit minun sieluni tuonelasta, sinä herätit minut henkiin hautaan vaipuvien joukosta."
Ps 88; (j.1: ”veisataan kuin ’sairaus’”)
j.7" Sinä olet laskenut minut syvimpään hautaan, pimeyteen, syviin kuiluihin."
Ps 107:1-22 taas kuvaa pakkosiirtolaisten pelastusta ja paluuta maahansa kuten Hes 37.
Hes 37:11-14: "Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, he sanovat: 'Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa.' Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan. Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne. Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra." "
Joonankin tapauksessa kyse on samasta kielikuvasta, ei hänen kuolemisestaan "oikeasti".- mbmbb
Sinun kielikuvasi ovat omia kuvitelmiasi. Raamattu kertoo, että Jumala herätti Joonan kuolleista. Joona kuoli jo hukuttuaan Välimeren pohjaan kaislojen keskelle. Kukaan ei pysy elossa kolme vuorokautta kalan vatsassa, missä ei voi hengittää ja vatsahapot polttavat. Tämän takia Jeesus antoi Joonan merkin, koska kyse oli kuolleista heräämisestä.
- kirjoitusten_mukaan
Mt 12:40: Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.
Joonan hauta oli kalan vatsa. Jeesuksen hauta oli kalliohauta. Kumpikin nousivat ylös kuolleista.
Joona 2:7 Vuorten pohjiin minä painuin, vajosin syvyyksien maahan, sen salvat sulkeutuivat takanani ainiaaksi. Mutta sinä, Herra, minun Jumalani, nostit minut elävänä ylös haudasta. - bnmbm
Joonan kirjan toinen luku kertoo selvästi, että Joonan kuoli ja nousi kuolleista kolmen päivän päästä ollessaan vielä kalan vatsassa. Joona rukoili ja sen jälkeen kala oksensi Joonan ulos mahasta. Tämä asia on opetettu hyvin selkeästi Lyn Mizen artikkelissa: https://www.ffruits.org/jonah.html
- kirjotusten-mukaan
Joonan kuolema ja ylösnousemus on selvästi kerrottu Joonan kirjan toisessa luvussa. Alussa kerrotaan, että Joona oli ollut kolme vuorokautta kalan sisällä. Joonan rukouksesta ymmärrämme, että hän heräsi kolmen päivän jälkeen kuolleista ollessa vielä kalan vatsassa.
Joona rukoilee kalan vatsassa ja kertoo, miten hänet heitettiin mereen. Joona kertoo vajonneensa meren pohjaan kaislojen keskelle. Joonan kuolema tapahtui meren pohjassa hukkumalla. Sen jälkeen Joona kertoo hänen sielunsa menneen meren pohjasta vuorten ja maiden syvyyksiin. Hänen sielunsa ei ollut enää meren pohjassa, koska hän kuoli. Joonan sielu meni tuonelan syvyyteen, joka Raamatun mukaan on maan pinnan alapuolella. Rukouksessa esiintyvät sanat beten ja sheol tarkoittavat kuolleitten maailmaa. Joonan kuolleen ruumiin nielaisi suuri kala, josta tuli Joonan hauta, kuten Joonan kirja kertoo. Elävillä ei ole hautaa, mutta kuolleet ovat haudassa.
Joonan rukous kertoi menneestä ajasta, jonka jälkeen Joonan kirjan kertomus palaa siihen hetkeen, kun Joona oli juuri herännyt kuolleista oltuaan kolme vuorokautta haudassa. Heti ylösnousemuksen ja rukouksen jälkeen jälkeen Jumala käski kalaa oksentamaan Joonan ulos mahastaan. Näin kuolleista herännyt Joona pääsi pois haudastaan.
UT opettaa Joonan merkin vastaavan samaa tapahtumien kulkua mitä oli Jeesuksella: Kuolema, kolme päivää haudassa ja ylösnousemus. Tämän jälkeen evankeliumi levisi suurella voimalla kansojen keskuudessa. Tämä on Joonan merkki.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1483219- 1082613
- 512591
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402258Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4832112- 1101911
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521895Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91744Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151647Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1111638