Dusterin 80tkm huoltohinta 470e

Datsia

Bensa Dusterin 80tkm huolto 470e. Hintaa kuulema nostaa takana olevien rumpujarrujen avaus- ja puhdistustyö. Kummallinen logiikka autotehtaalla, laitetaan autoon pikkuauton (Nissan Juke, Micra, Rellu Clio) takajarrut ovat siinä vaiheessa tietysti halvat. Huolto onkin sitten kalliimpaa.

45

4560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pepshukka

      Asia ei ihan tolleen ole vaikka provoa yritätkin tästä vääntää!
      Suomen olosuhteissa rumpujarrut ovat jopa paremmat kaikinpuolin kuin levyt ja ken jarrutustehoon tässä takertuu niin kerrottakoot että nykymateriaalit mahdollistaa ihan samat käytännön jarrutusmatkat mutta rumpujarrut hylkii vettä-kuraa-lunta ja ruostetta toisin kuin levyjarrut.
      Levyjarrujen "hienous" perustui aikoinaan parempaan lämmönkestävyyteen ns kovassa ajossa mutta jo silloinkin löytyi hyvin tehokkaita esim alumiinisia jarrurumpuja,jäähdytysripoja ja halkaisijaltaan isompia kuin mallistojen perusrummut,löytyi myös metalliseoksesta tehtyjä erikoisjarrukenkiä ym ja jopa painaviin isoihin jenkkiautoihin moisia jarruja sai lisävarusteena 60-luvulta alkaen,toki merkistä mallista riippuen mutta kumminkin.
      Mitä painavampi auto ja lämpimämmät olosuhteet niin rumpujarrut kuumeni ja häipyi perättäisissä täysjarrutuksissa tai vuoristoajossa,ei normaaliajossa.
      Mitäkö ajan tällä takaa?
      Sitä että rumpujarrut moninverroin huolettomammat kuin levyt ja varsinkin takana olevat levyt tahtovat jumittaa,ruostua ja aiheuttaa muitakin murheita vaikka sinusta ne antiikiset ovatkin.
      Puhdistus on helppo operaatio( ellei rumpu kovin kulunut)eikä tarvi vuosittainkaan tehdä jos ajomäärät normaalitasoa ,siis vaikka renkaanvaihdon yhteydessä sillointällöin ja löytyy niitäkin jotka ilmanpaineella puhaltaa rumpuun säätöreiästä senkummemmin avaamatta...lähteehän ne pölyt toki niinkin kunhan ei hengitä niitä mutta tuo avaaminen parempi näkee kitkapinnat rumpujen kunnon.
      Suurin osa ei tee sitäkään ja ajaa vaan kunnes korjaamo hoitaa jarrumurheet.
      Tee-se-itse miehelle hyvä jarruratkaisu ja esim työmaastureissa kuin raskaassa kalustossa on..niin rummuthan ne.
      Nykyään levyjarrut löytyy kait joka autosta edestä ja takaakin suuressa osaa perusmalleissakin ja miksikö?
      Siksi että ne on nopeita asentaa,vähemmän osia ja valtavina erinä ostettaessa halvempiakin kuin rumpujarrut nykyään ja Duster maasturityyppiseen oiva valinta.

    • vcngfdhgdhtr

      Tänään ei olekaan tullut muita rumpujarruavauksia. Alkaako "autoasiantuntija/autokatsastaja/autoinsinööri jne..." hemmo väsyä?

    • autoasentaja

      Jos rumpujarrut ovat niin hyvät, miksi niitä ei käytetä esim. VW Tiguanissa tai t-rocissa tai Toytotan RAV--4 . Sama juttu Nissaneissa ja Relluissa Kadjar ja Qaqkai, miksi ihmeessä ovat laittaneet huonommat jarrut autoon taakse., eli levyjarrut?

      • jalba

        Mieti poika sitä. M I E T I.


      • Rav_oli_näppärä_peli

        Vanhassa Toyota RAV4:ssä oli rumpujarrut takana. Omistin auton 7-8 vuotta eikä jarruihin tarvinnut koskaan puuttua. Auto jatkaa elämäänsä nykyisin Lapissa ja jäi myydessä sellaiseen kuntoon että jatkanee vielä pitkään. Idioottivarma peli.


      • Justus4852

        Autoasentajalle : Autotehtailla ei ajatella muuta kuin että uusia autoja menee kaupaksi ja paljon , he eivät edes halua tietää onko rummut vai levyt paremmat omistajalle . Luulen kuitenkin että valmistus kustannus on levyjarrussa halvempi ja on enemmän nuorison mieleen kun vanteen ilma aukoista paistaa kiiltävä tai ruosteunen levy joka on pakottanut investoimaan vielä suuremmat aluvanteet .


      • Justus4852

        Autoasentajalle: Rumpuja löytyy sietä täältä autoista mutta et halua tietää. Peräti Nissan X-trail 2,2 vuonna 2013 oli vielä varustettu takajarruilla (rummut)


    • Volvo760

      Pitääkö niitä rumpujarruja jotenkin säätää? Jos niissä on kerran joku " säätöreikä"? Eikös tuo ole aika hankalaa? Levyjarrut eivät taida tuollaisia säätöreikiä tarvita. Ilmavirta vie pölyt pois.

    • kysykää.Remulta

      Remu Aaltonen tietää ihan kaiken rumpuista.

    • Pepshukka

      Rumpujarruissa on automaattisäätö mutta niitä voi säätää myös manuaalisesti rummussa olevan säätö/tarkistusreiän kautta eli tarkoittaa että mikäli automaattisäätö jostain syystä ei toimisi kunnolla tai lähtökohta liian kaukana esim rempan jälkeen automaattisäädölle niin onnistuu sen aukon kautta joko ruuvitaltalla tai ihan siihen suunnitellulla työkalulla josta pyöritetään pienen hammasrattaan näköistä osaa ylös tai alaspäin,tarpeen mukaan eli jos jarru laahaa niin toisinpäin ja jos liian kaukana kenkä rummusta niin toiseen suuntaan ja automaatti hoitaa loput mutta saa sen kohdilleen ihan manuaalisestikkin.
      Kuten mainitsin niin hintasyyt ja näyttäähän ne aluvanteiden läpi hienommilta kuin rummut eikä nuo hienot citymaasturit oikeita maastoautoja siinä mielessä ole että niiillä suolle,tundralle tai metsään lähdettäisiin rypeämään.
      Levyjarrut kerää kaiken mahdollisen lian itseensä ja toki jarrutusteho on huono jos rapaa,lunta tai muuta ylimääräistä kuorrutuksena.
      Ovat myös hiekalle ja pölylle otolliset mutta eihän suuressa asfalttimaailmassa tämmöisiä erikoisolosuhteita oikein ole kuin jopa täällä normaalikäytössä löytyy.
      Ilmavirta vie kyllä pölyt pois tavallaan mutta ei toki kaikkea ja ajan kanssa jos sittenkään,riippuu niin olosuhteista.
      Rumpujarruihin ABS ei myöskään sen kummempi juttu kuin levyihin,sekään ei syynä rumpujen häviämiseen.
      Autossa jossa levyjarrut takana ne tahtovat jumittua varsinkin täällä,syynä että ne ottavat vähemmän kevyissä jarrutuksissa ja aikaa myöten jumiutuvat,katsastusmies kertoo asian konttorilla monille.
      Säännöllinen puhdistus,satuloiden herkistely ja jarrunesteiden vaihtaminen 4-5v välein niin ok levyille taakse ja eteenkin niin toimii.
      Rumpujarruille riittää sillointällöin puhdistaminen,ovat niin hyvin suojattuja lialta eli juuri se säätöaukko ja sen kautta tapahtuva säätömahdollisuus helpottaa tiukassa tai jo uran muodostaneen runmmun ulosvetoa eli löysätään jarrukenkiä manuaalisesti aukon kautta ja rumpu lähtee nätisti ulos huoltotoimien helpottamiseksi jolloin käsivaijerijutut,kenkien vaihto,rumpupintojen hionta ja vaikkapa pyöränlaakerille pääsy sitämyöden avautuu.
      Mitään järjellistä syytä miksi rumpujarruja ei voisi käyttää maastureissa tai henkilömalleissa ei ole ja ovathan monet pakettiautotkin kahden puolen onko levyjä tai rumpuja.

      • eikai.mitäänrumpuja

        Rumpujarrut ovat enää historian havinaa ja kaikuja viime vuosituhannelta. Tosi tyytyväinen olen että siitäkin riesasta on eroon päässyt. Vaijerikäyttöisiä tehostamattomiakaan ei onneksi enää käytetä kun kehitys on kehittynyt. Silloin jarrusylinterit ei jumittaisi eikä jarrunesteitäkään tarvitsisi vaihtaa.............


      • Kantapään_kautta

        Takajarrujen omatoiminen huolto on oikeastaan melko helppoa. Pyörä pois, jarrupalat pois, männän painaminen sisään ja polkeminen varovasti ulos sekä ehkä tärkeimpänä liukutappien liikkuvuuden varmistus ja niiden mahdollinen rasvaus. Muuta ei useimmiten tarvita. Tärkeintä on etteivät liukutapit pääse jumiin, saattaa teettää pahimmillaan paljon töitä.


      • Munba

        Rumpujarrujen vielä helpompaa. Hallitunkilla peräpää ilmaan. Mutterimopolla pyörän pultit auki. Pyörä pois, rumpu pois, paineilmaa. Rumpu takaisin, pyörä takaisin, pyöränpultin kiinni mutterimopolla. Näin on menty jo 11 vuotta. Takapään jarruhuolto kestää noin vartin, kun huolellisesti putsaa.


    • Autokunauto

      Onko 470€ määräaikaishuollossa paljon 80 tkm kohdalla? Uskallan sanoa, että ei ole.

      • Jotain_rajaa_

        No onhan se nyt hirveä hinta vaikka jarrujen kanssa menisi yksi ylimääräinen tunti. Epäilen, että siinä on teetetty jokin muu isompi/kalliimpi homma samalla.


      • kaikki-on-suhteellista
        Jotain_rajaa_ kirjoitti:

        No onhan se nyt hirveä hinta vaikka jarrujen kanssa menisi yksi ylimääräinen tunti. Epäilen, että siinä on teetetty jokin muu isompi/kalliimpi homma samalla.

        Premiumin öljynvaihtohuolto (valohoidon kera) voi maksaa enemmänkin, koska "laatu".


    • Pepshukka

      Kerran vielä ja olkoot minun puolestani,eikä tämä minun kannaltani ole kynnyskysymys ostakoot kukin mitä tahtoo mutta faktat kumminkin tuotava esiin eikä pelkät mutu "mainosfaktat".
      Rumpujarrut on ja ei historian havinaa eli uusissa henkilöautoissa kyllä mutta raskaammalla puolella ei niille näköpiirissäkään korvaajaa,siihen väliin pakut ja maasturit riippuen mihin valmistaja käyttötarkoituksen ajatellut ja onko hinnaston ylä vai alapäästä malliversio ym jutuista.
      Kustannussyistä asennetaan monesti kaikkiin levyt eteen taa,vähemmän varaosia helpompi tehdaskasauksen suhteen kun ei tarvi eritellä hinnat painettu alas.
      Mitään riesaa ei rumpujarruissa toimintamielessä ole levyihin paitsi jos kyseessä vanhat rumpujarrut niin ominaisuuteen kuului vetely jarrutuksissa jos kengät ei ottaneet ihan samanaikaisesti ja rummut oli kylmät.
      Vanhat levyt taasen temppuilee muilla tavoin ja arkoja sateelle lialle vaatien nekin lämmittelyä niin auto kuin mp puolella.
      Vaijerikäyttöisiä ei ole käytetty kuin isoisän isän aikoihin viimeksi,niitä nyt turha tähän vetää koska ei sellaisia uusiin autoihin saa edes rahalla eikä löydy kuin museoautoista.
      Moisia käytettiin hyvin pitkään moottoripyörissä kuten tietänet ja käytetään yhä pienehköissä ja mopoissa riippuen valmistajista.
      Jarrusylinterit EI jumitu JOS jarrunesteet vaihtaa säännöllisesti eikä tule myöskään vuotoja mutta itsehän tuon teorian kehittelitkin.
      Jarrunesteet pitää siis vaihtaa oli levyt tai ei!
      Poikkeuksena tähän on silikonijarruneste jota käyttää mm HD ja jotkut automerkit vakiona mutta erityisen suosittua harrasteajoneuvoihin jotka seisoo pidempäänkin ja niitä ei todellakaan tarvitse periaatteessa vaihtaa koskaan,alunperin kilpureihin ym erikoiskäyttöön kehitettyä erikoistavaraa.
      Järjestelmän nestetyypin vaihdossa se on huuhdeltava hyvin ja huomioitavaa että silikonineste hylkii kosteutta toisin kuin perinteinen jarruneste joka sitoo ja se ratkaiseva ero normaalikäytössä.
      Missään tapauksessa ei saa sekoitaa normijarrunesteeseen pisaraakaan,ne ei sekoitu eikä kemiat kohtaa joten puuroa pukkaa!!
      Silkonineste käyttäytyy vähän eritavoin ja poljintuntuma kumimainen ym eroja lämmönkestävyydessä mutta se hellii kumiosia jarruissa,ei jumiuta sylintereitä ja tunteeton ajalle muutoksille vanhetessaan kunhan huolehtinut ettei siellä seikkaile vesihelmiä tai ilmaa jarruputkistossa eli tehnyt homman kunnolla.
      Tallista löytyy 52v vanha tehostamattomin rumpujarruin joka pyörässä oleva 2000kg henkilöauto,rummut yhä kuin uudet männät jarrusylintereissä avaamattomat kuten pääsylinterikin ,orkkisnipatkin mutta toki kengät jarruletkut vaihdettu.
      Taikasana silkonineste jotka ensimmäiset vaihdoin -92 kun liruttelin mustat ties kuinka vanhat tavalliset ulos huuhtelin järjestelmän pumppaamalla läpi silkoninestettä kohtuupaljon ja senjälkeen vaihdettu kerran parisen vuotta sitten mutta neste oli yhä kirkasta vaan tulipahan tehtyä eikä tuo iso juttu ole.
      Ikinä ei mitään jarruongelmia toimivuudessa,ainut kylmien jarrurumpujen ominaisuus puoltoon kylmänä kunnes lämpenevät.
      Normaaliajossa ihan ok jarrut,rata-ajoon eivät.
      Löyty tietty myös nykyautoja levyjarruin pihasta ja myös vanha moottoripyörä tallissa jossa ne vaijerikäyttöiset tehostamattomat rumpujarrut (edessä takana) sekä villi sydän 2t triplekoneella .
      Mukavaa Kevättä kaikille ja jätän palstan teille tästä aiheesta!

    • Teevitonen

      Kiitos infosta ja meille ehkä vähän nuoremmille vieraasta jarrutyypistä olevasta tietoiskusta Pepshukalle.
      Sanotaanko että suuri osa autoilijoista ei tiedä jarruistaan eikä kiinnosta minkämoiset systeemit siellä piilee kunhan ulkokuori miellyttää ja auto toimii.

    • Dussehessu

      Omassa Dussessa 80tkm huolto maxoi 147€. Omat öljyt ja suodattimet!

    • juuuuuDa

      Suomessa on työ kallista ja huollon hinta on siksi sikamainen. Merkkihuolto siksi yrittääkin rahastaa merkkihuolloilla ja ei ole lainkaan harvinaista että huolto maksaa enemmän kuin keskihintaisessa autossa. Huollot on toki mahdollista kilpailuttaa ja yksinkertaisessa autossa ei erikoisosaamista edes tarvita.

    • Autoteknikko

      Rumpujarrujen puhdistus (tarkastus) vaatii pyörän irroituksen. Sitten jarruhihnojen löysäämisen jos jarrurumpuun on kulunut olake. Sitten puoli purkkia jarru gleaneria ja 1/2kg paperipyyhettä. Kukaan ei halua puhaltaa sitä jarrupölyä korjaamotilaan. Sitten kokoaminen ja pyörän kiinnitys. (Muista myös jälkikiristys.) Toisella puolella sitten sama juttu. Aivan käsittämätön juttu, että nykyaikaiseen autoon laitetaan vielä rumpujarruja. Aivan höpö puhetta, että rumpujarrut olisivat jossain käytössä paremmat kuin levyjarrut. Nythän puhutaan henkilöautoista. Jossain Intialaisissa ja kiinalaisissa maastureissa voi olla levyjarruja. Mutta kaikki Eurooppalaiset ja Amerikkalaiset autovalmistajat ovat niistä luopuneet.

      • uadroiupeoiuödi

        Jaa nyt olet enää teknikko? Eilen vielä insinööri, ja välillä katsastaja.

        Mikä aiheutti arvonalennuksen? Ehkä puutteelliset tiedot autojen jarrujärjestelmistä?


    • Autodiplomi-insinööri

      Menee kyllä uskottavuus täysin, jos joku väittää että rumpujarrut ovat paremmat kuin levyjarrut. Mikä saa ihmisen väittämään tuollaista??? Persoonallisuushäiriö? Kaikki maailman autotehtaat ovat väärässä kun ovat vaihtaneet jarruteknologian rumpujarrusta levyjarruihin....?

      • eupouqpeiourpqeiou

        Nyt oikein autodiplomi-insinööri. Tiesithän, ettei Suomessa voi valmistua "autodiplomi-insinööriksi"? Otaniemessä voi opiskella ajoneuvo- ja työkonetekniikkaa, mikä on vähän sinne päin.


    • Justus4852

      Kyllä täytyy todeta että jotain tuossa mättää viestin aloittajalla. Koko elinikänäni en ole joutunut tekemään minkäänlaisia välihuoltoja rumpujarruihin muuta kuin jos on ajettu käsijarru päällä liian kauan tai jarrut menee epätasaiseksi tai automaattisäätö ei enää toimi ja joutuu meisselillä säätämään,tai jos käsijarruvaijeri on vaihdettava. Yhden poikkeuksen voi tehdä huoltamo jos heillä ei ole muuta työtä kuin tuo yksi auto ja siitä täytyis saada kaikki puuttuvat tunnit Pölyt sieltä valuu aivan itsestään eikä siellä jarrupölyä ole koskaan näkynyt siinä määrin että se aiheuttais häiriötä toiminnassa . Rumpujarru ssa on auton elinikänä vähemmän rahanreikää kuin levyjarruissa PUHUKOON MUUT MITÄ HALUAA,ENKÄ EDES KOMMENTOI NIITÄ. Toisin sanoen ensiimmäinen remontti tulee normaalisti 150000-200000km sylinterit ja kengät uusiksi. Esimerkoiksi tuo Brälkeenin käyttä hihnoissa minua ihmetyttäis ensinnäkin kun sylinterit eivät edes noissa kilometreissä ole edes vuotamassa. Kanttikin rummuissa on varmaan vielä kohta näkymätön . Olen kuitenkin korjaillut autoja AMMATIKSENI vuodesta 1975 ja jäin puolieläkkeelle 2009 ja kansaeläke 2017kesällä että monta rumpujarrua olen aukaissut enkä ole nähnyt moista hölynpölyä . En edes vielä tarvitse nimittää itseään autoinsinööriksi, katsastusmieheksi tai autotietäjäksi . Sanon vain HÖPÖ HÖPÖ tälle viestin aloitukselle

    • Justus4852

      Luin juuri Ruotsin Foorumilta että eräs Dusterin omistaja maksoi 80000km hullosta nokkaremminvaihtoineen ,vesipumppuineen päivineen 4000 Skr ja piti sitä sopuhintaisena . Ruotsissa on myös huoltohinnat kalliimmat että en kommentoi enämpää !!

      • huojentavan.halpaa

        Jos Suomessa on vielä halvempaa kuin ao. ruotsalainen n. 400 euron ison huollon hinta niin eipä voi valittaa. Merkkihuollon hinnaksi varsin kohtuullista - ja premiumiin verraten (tai esim. Skodaan) erittäin paljon halvempaa..


    • vjdjhljdhld

      Jos autokatsastajalla/insinöörillä/teknikolla/diplomi-insinöörillä/asiantuntijallla on vaikeuksia huoltaa jarrujaan, varmasti Suomesta löytyy korjaamoita, jotka osaavat tuon homman tehdä. Voit vaikka joka kerta vaihtaa kokonaan uudet jarrurummut; ne maksavat noin 35 euroa.

    • voielämänkevä

      Rumpujarruja ei ole ollut vuosikymmeniin kuin betonimyllyissä...henkilöautoissa on levyjarrut.

    • Justus4852

      Fordiltakin lötyy rummut takana määrättyissä malleissa esim . Fiesta 2008- ja eteenpäin , joillain vain on niin huono muisti !!!!

    • Justus4852

      huojentavan.halpaa : Joissain Skoda malleissa on nokkaremmihomma aika hankala ja silloinhan se tulee hintoihinsa . Muistan kun vaihdoin Nyköpingissä eräälle tutulle Dieseli Oktaviaan vuosimalli jostain 2009-2011 nokkaremmisarjan , niin ei kyllä jäänyt ikävä sitä hommaa. Pahin oli ylätyynyn raudan irroitus sylinterin kannen päästä oikealla ylhäällä. Sillä oli kuulemma merkkiliikkeessä tähtitieteellinen hinta . Vaihdoin samalla viikolla vesijäähdytteiseen 70 luvun puolelta olevaan V8 Porscheen remmisarjan ja se oli Skodaan verrattuna pelkkää leikintekoa !!!!!!!

    • Justus4852

      Vertailun vuoksi vielä mikä on kalliimpi ratkaisu. Jos ajetaan esim. 200000 km : Rumpujarrut takana korjataan korkeintaan 1 kerran , 2 sylinteriä ja hihnat 50-120e ja ehkä montteeraus sarja 10e 1,5-2,5tuntia töitä ,
      riippuu autosta : Levyjarrut takana 200000 km ajon aikana puretaan 2 kertaa palojen takia ja vielä yhdenkerran jumittavien satuloiden takia ja pistetään uudet levytkin , töitä kaikkiaan 3-6tuntia : Yksipari levyjä kahdet palat,, varmaan yksi montteeraus sarja : Yksi pari satuloita käsijarrulla varustetut 150-200e, kahdet palat 45-75e, yhdet levyt40-100e. Levyt saattavat olla vielä paljon kalliimmat kun tulee uudet laakeritkin jos niissä on kiinteät laakeripesät kuten joissain Nissan ja Opel malleissa yms. Vaijereita ei kannata laskea ,niitä menee levy ja rumpujarruissa. Eikö tämä ole nyt tässä hyvin vertailtavana mikä autossa syö rahaa., laskekaa yhteen hinnat ja laskekaa työtunnit rahaksi niin se on selvääkin selvempi

    • tehtyoikein

      Maastoautossa levyjarrut on yksinkertaisesti huono ratkaisu, vallankin taka-akselilla.

    • Justus4852

      Varmaan vielä joku kirjoittelee että joku traktorimerkki kin on levyjarruilla ,jos ei muilla niin heillä itsellään !!

    • Metsäkonekoulu

      Länsi-traktoreissa on jo pitkään ollut öljykylpy levyjarrut John Deere jne. Belaruksissa ja Zetoreissa on vielä rumpujarruja. Jopa metsäkoneissa käytetään levyjarruja, pyörissä ja ns. runkolukkona. Käyttövarmenpia ja huolto helpompaa.

    • Justus4852

      Metsäkonekoulu :: No tuohan kertookin jo kaiken (öljykylpylevyt) ettei ne ole alttiina kaikelle ulkopuoliselle ,roiskeelle ,lumelle, suolalle ym. Tuotapa en tiennytkään mutta traktorit ovat minulle tuntemattomampi puoli !!

    • AutoalanOpettaja

      Siis oikeassa metsään tarkoitetussa koneessa on aina levyjarrut. Ammattikoneissa ne on öljykylpyiset. Tavalliseen käyttöön riittää tavalliset levyjarrut. Rumpujarruja on käytössä enään lähinnä vain Kiinan tuotteissa ja autojen mallisarjojen halvimmissa autoissa. Nissan Juke, Rellun Clio jne.

    • Justus4852

      Siellä ammattikoneissa niistä on saatu se hyöty ja huollon helppous kun ne ovat suojattuina ,mutta autoissa se on vain rahanreikä. Eiköhän se olisi ollut viisainta tuollaiset keksinnöt autoissakin piilottaa sinne tasauspyörastö koteloon oljyn sisään eikä suolan ja soran syötäväksi. Myös se jarrusatulakin (käsijarrulla varustettu) saisi voitelunsa ja jäähdytyksensä öljystä eikä suolavedestä halkeamisten kera ja saisi kestämään auton iän. Jos noin olisi autoissa niin en olisi kajonnut edes koko asiaan

    • Justus4852

      Korjaus minun edelliseen, kirjoitusvirhe jarrusatuloista,,,eivät jarrusatulat halkea vaan levyt !!!!

    • hoidanejarrut

      """Omassa Dussessa 80tkm huolto maxoi 147€. Omat öljyt ja suodattimet! """"

      Joo, sulla on tämä jarrujen herkistelyhuolto tekemättä, tuohon rahaan sitä ei tehdä. Vie auto takaisin huoltoon ja kysy miksei jarruja huollettu.

    • kädetönautonkorjaaja

      Halpaahan tuo oli. Ole onnellinen, ettei sinulla ole levyjarruja takana. Ne eivät sovellu Suomen suolavelliin yhtä hyvin kuin vanhat kunnon rumpujarrut. Dacia on muuten tosi halpa auto, mutta huolto maksaa siihenkin jonkin verran.

    • Anonyymi

      tahtovat rumpujarrut ajon jälkeen kovilla pakkasilla jäätyä. kengät on jääneet märkinä makaamaan tai erehtynyt vetämään käsijarrun. ennen oli jarrukenkien pinnat kiinni niittaamalla, nyt ne on liimattu. liian usein on liimat haihtuneet ja pinnat irronneet. on ne joskus melko työläät rummut irrottaa, joskus lähtenyt vasta palasina irti kun on ulosvetäjällä vedetty. paitsi joissain fiateissa , kun otti renkaan pois niin rumpu tipahti! (-:

    • Anonyymi

      suzuki jimny vm 2019. Rumpujarrut takana. Maksaa 27 990,00€ ei ehkä säästö syistä rumpu jarruilla.

      • Anonyymi

        rumpujarru on paljon kestävämpi Suomen olosuhteissa ja käytännössä huoltovapaa

        huoltovapaa tarkoittaa käsijarrua, levyjarrut joihin on rakennettu käsijarru, ovat aina ongelmallisia.


    • Anonyymi

      Kyllähän levyjarrut menisi jos saisi käyttää laivan ankkuria parkkeeraamiseen ja siihen vielä katsastusmiehen hyväksynnän . Sen ankkurin kun aina nostais peräkoppiin lähtiessä niin eivät jarrut laahaisi takapäässä ja bensaakin säästyisi !!!!!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe