Isotretioniini kokemuksia

trtrtrt4

Jaan nyt tänne kokemuksia jos muitakin kiinnostaa vaikutukset.

Taustaa: Itse 29v mies jolla akne jäänyt päälle aikuisenakin. Pahimmillaan akne oli 16-17 vuotiaana ja arveutti posket (melko pahalaatuinen akne siloin), silloin en tajunnut hoitaa, paitsi Basironilla satunnaisesti. 18 vuotiaana oli antibiootit jotka auttoi vain kuurin ajan. Sen jälkeen vuosikausia Basironilla pysynyt jotenkin kurissa, auttaa sen verran että akne pysyy lievähkönä mutta jatkuvasti joitakin pieniä patteja ihon alla ja erityisesti valkoisia pieniä talipaiseita. Nenä ja otsa erittäin rasvaisia. Viime vuoden käytin reseptivoide Epiduoa joka vähän Basironia tehokkaampi, mutta tämäkään ei täysin parantanut aknea, ja ihon rasvaisuus erityisesti häiritsi vielä eikä ihonalaiset patit lähteneet Epiduollakaan. Ja paheni heti kon lopetti Epiduon.

Nyt sain kuitenkin isotretioniini kuurin ja 6. päivä menossa 20mg, joka melko pieni annos 100kg miehelle. Kuulemma lievän ylipainon takia voi olla rasvamaksaa ja siksi varovainen aloitus.

Ekana päivänä silmät tuntui hieman kuivilta, ei häiritsevää enkä tiedä kuvittelinko kun sen jälkeen en ole huomannut asiaa. Otsan ja nenän rasvaisuus hitusen vähentynyt, mutta edelleen rasvaisia, ei kuitenkaan yhtä pahasti kiillä enää. Iho tuntuu hieman paremmalta, voisi verrata hyvään vaiheeseen ilman hoitoa. Edelleen silti patit tallella ja valkoisia talikertymiä/ihomatoja. Pientä kuivuutta ollut suun ympärillä parina päivänä, sekin hävisi tavallisella kosteusvoiteella kun aamulla laittoi. Huulet ei kuivuneet yhtään normaalia enempää. Lihaskipujakaan ei ollut vaikka kuntosalilla ja hiihtämässä olen käynyt. Eli ei varsinaisesti huomattavia sivuoireita. Johtuu varmaan hyvin pienestä annoksesta. 2vko käytön jälkeen joka 2. päivä 40mg niin ehkä sitten alkaa tehoamaan. Mitään pahenemisvaihetta en ole huomannut.

8

1110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bramble

      Toivottavasti toimii sulla! Itellä toinen Kierros isotretinoin actavista meneillään kun 3 vuotta ensimmäisen kuurin lopettamisesta iho alko menee taas huonompaan suuntaan ja nyt saan syyä noita kuulemma lähes vuoden. jospa iho nyt ymmärtäis kestää siedettävänä.
      Mulla siis kyseessä kystinen akne ja annos 40 mg päivässä, melkeen 6 kk nyt syötynä. vähän alkaa vituttaa tää ihon ja limakalvojen kuivuminen mut positiivisena hiukset ei rasvotu melkeen ollenkaan, ennen kuuria siis sai olla pesemässä joka päivä. Päänsärkyjä oli sillon kun alotin kuurin mut ne meni nopeesti ohi ja muita sivuoireita tai pahenemis vaihetta ei oikeestaan oo ilmennyt.
      Ärsyttää vaan ku sillon ennen ensimmäistä kuuria arkailin lääkäriin menoa ja iho pääs aika pahaan kuntoon ja terveyskeskuksen ihotautilääkärikin sääti astetta rankemmalla kädellä niin nyt on aika mukavat arvet muistona tästä. nuoruus ja tyhmyys itsessä tuntu loikkivan käsikynkkää jorpakkoon sellasella itsepäisyydel et ei mitään rajaa.

    • trtrtrt4

      Nyt 2 viikkoa takana ja muutaman päivän olen ottanut 40/20mg vuoropäivin. Taas pientä kuivumista kasvoissa huomasi kun nosti annosta, mutta tuntuu että sekin taas hävisi parin päivän jälkeen. Huuletkaan ei oikeastaan tunnu normaalia kuivemmilta. Ihonalaiset vaaleat patit ovat ollet hieman kipeämpiä kun puristellut niitä ja jotkin jääneet vähän punoittamaan, ehkä tämä merkki siitä että lääke alkaa toimia ja puskee niitä ulospäin pikkuhiljaa. Muuten edelleen talikertymiä syntyy ihon alla ja otsa/nenä rasvoittuu vielä kunnolla. Varsinaisia sivuoireita en vieläkään huomannut, se pieni kuivuminen naamassakin ollut lievempää kuin esim Epiduo voiteella. Taitaa tuo 20/40mg vuoropäivin vieläkin olla turhan pieni annos noin 100 kiloiselle.

    • HitaastiJaVarmasti

      Täällä noin 3 kuukautta takana. Iho alkaa olemaan jo parempi kuin alussa, mutta ei todellakaan vielä hyvässä kunnossa. Itsellä 40mg annos päivässä.

      Huulet alkoivat kuivumaan kuurin alussa samantien, naama alkoi kuivumaan parin viikon kohdalla.

      2kk kohdalla mustapäät ovat jo hyvin lähteneet, tuli myös muutama erittäin ikävä ihonalainen finni, jota ei pysty puristamaan, näitä ei minulla ole koskaan aikaisemmin ollut.

      Vasta nyt 3kk kohdalla alkaa naamassa selvästi näkymään paranemisen merkkejä, mutta tosiaan
      vielä ollaan kaukana tavoitteesta.

      Mitään pahempia sivuvaikutuksia ei ole ollut, huulia täytyy vain rasvailla usemman kerran päivässä.

    • trtrtrt4

      Yli 3 viikkoa nyt takana ja puolet tuosta nyt 20/40mg vuoropäivin.

      Suurin muutos ihossa varmaan että suun viereen tullut valtava paise, ei ole tuollaisia näkynyt yli 10 vuoteen, 18 vuotiaana taisi olla kerran vastaava. Tämä nyt varmaan se pahenemisvaihe. Muuten aknen osalta iho ok kunnossa, voisi verrata hyvään vaiheeseen ilman lääkkeitä mutta talikertymiä edelleen tulee. Ehkä rasvoittuminen ja talikertymät ihon alla hieman väheneet.

      Sivuoireina lähinnä että huulia saa rasvata useammin. Pientä kuivumissa joissakin kohtia naamassa ja kehossa mutta ei mitään häiritsevää, silloin tällöin vähän kosteusvoidetta naamaan. Päänahka hieman hilseillyt ilmeisesti kuivumisesta.

    • trtrtrt4

      Yli 6 viikkoa nyt takana ja 40mg päivittäin viime viikot. Akne pysynyt rauhallisena ja tuo yksi paisekin hävisi melko nopeasti. Kun aamulla tarkasteli peiliä niin ehkä iho nyt jopa hieman parempi kuin ennen isotretoniinia mutta akne ei kuitenkaan hävinnyt vielä. Tosin vasta yli 2kk käytön jälkeen pitäisi lääkärin mukaan alkaa häviämään.

      Ne pienet sivuoireet mitä oli, ovat oikeastaan hellittäneet nyt. Kasvoja ei enää tarvi rasvata kosteusvoiteella kuin satunnaisina päivinä. Ainoastaan huulia saanut rasvata hieman useamman kerran päivässä kuin ennen kuuria. Muita sivuoireita ei ole tullut.

      Tässäkin mielestän hyvä osoitus että ne sivuoireet ovat nettikeskusteluissa usein pahasti liioiteltuja.

    • trtrtrt4

      10 viikkoa takana eikä suuria muutoksia. Akne suht rauhallinen, vähän parempi kuin ennen isotretioniinia mutta edelleen vaaleita talinäppyjä ihon alle ja mustapäitä tulee. Ihon/huulien kuivuminen ehkä vähän hellittänyt kun tottunut lääkkeeseen, viime aikoina ei edes kosteusvoiteita tarvinnut. Ihon rasvoittumisen loppuminen suurin hyöty tähän mennessä, mutta se loppui jo kuurin alussa joten viime aikoina ei parannuksia.

      Edelleen menee 40mg päivässä joka minun kokoiselle melko pieni annos. Vapun juhlintojen jälkeen joku triglyseriini korkeahko joten annosta ei vielä nostettu. Tuntuu ettei tää 40mg ihan riitä minulle joten pakko kai se alkoholi jättää pois ainakin ennen seuraavia verikokeita.

    • trtrtrt4

      Aloitin tämän ketjun ja tänään tuli otettua kuurin viimeinen pilleri. Laskin että kumulatiivinen annokseni ollut noin 135mg/kg (painoni vaihdellut kuurin aikana), suositus on 120-150 joten ainakin tämä suositus täyttynyt.

      Suurimman osan ajasta meni 40mg päivässä, muutaman kuukauden jopa 60mg päivässä. Sivuoireista voin sanoa ettei olleet yhtään pahoja missään vaiheessa kuuria, joten ainakaan sivuoireiden takia ei kannata pelätä.

      Akne ei ole kuitenkaan täysin parantunut, suurin hyöty on edelleen paljon vähemmän rasvoittuva iho. Ihonalaisia talipisteitä tulee edelleenkin vaikka vähän ovat lieventyneet kuurin aikana. Pienoinen pettymys silti, akne pysynyt rauhoittuneena koko kuurin ajan, mutta mitenkään täysin ei ole hävinnyt. Toisaalta jos se rasvoittuminen pysyy poissa kuurin jälkeenkin, niin pelkästään sen takia oli syömisen arvoinen kuuri. Odotin kuitenkin vähän enemmän lääkkeeltä, yli 10kk syönyt mutta edelleen tulee mustapäitä ja saa puristella talia ihohuokosista...

      Odotan nyt miten tilannen kehittyy lopettamisen jälkeen, jos alkaa vähänkin pahenemaan, viimeistään syksyllä kokeilen varmaan toisen kerran kuuria.

    • Anonyymi

      Itsellä nyt viikko takana ja aikasemmat pikku finnit ovat historiaa kun nyt räjähti koko keho ihan uusille sfääreille. Näppylöitä on tuhansia. Ennen oli kymmeniä.

      Harmittaa aivan tavattommasti, että menin oikein pyytämällä pyytämään kuuria. Tämä sen vuoksi, koska näppyjä ollut jossakin määrin koko elämän ajan ja olen pian keski-iässä. Halusin jonkin pitävän ratkaisun, mutta tämmöistä en olisi koskaan osaut odottaa.

      Olen kuin joku spitaalinen. Näppylöitä syntyy ihan oikeasti ns. silmissä.

      Itse sanoisin kaikille, että älkää aloittako ellei tilanne ole niin paha, että mietit naamasi silpomista veitsellä. Sillä tämä aine saattaa räjäyttää sinunkin jonkun talirespetorin tms. Ihon on siis pahentunut siinä määrin, että nyt viikossa minulle on varmasti syntynyt finnejä ennemmän, kuin koko elämäni aikana yhteensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe