Fokkkarin merikelpoisuus

Vasalainenn

Kaikki Folkkarit ja vastaavat kuinka merikelpoisia ovat ?
Itsellä vanha puufolkkari ja hyvin meneen vielä ahvenanmerellä 11 m/sek
Mikähän mahtaisi olla limitti näilla ja vastaavilla IF-MARIEHOM veneillä eli saako nurin ? Itse kyllä uakaltaisin aika kovaan keliin mennä toki järki päässä.
Eli en nyt ihan 20m/sek lähde.

25

995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.merikelpoinen

      Folkkaria hieman isommalla mutta muuten lähes identtisellä veneellä 20 m sek tuulessa oli vielä ihan mukava purjehtia pelkällä myrskyfokalla

    • Seilorg34

      Ei kyllä kaadu ellei iso murtuva aalto hajota venettä .
      Vastaus on kyllä merikelpoisia .

    • eisekaatuminen

      Folkkarin heikko kohta on istumalaatikko, joka ei ole itsetyhjenevä. Muutoinhan olisi ihan samantekevää, vaikka kaatuisikin, jos kaatumisen epämukavuutta ei lasketa. Aika isonkin hörppäyksen folkkari sietää, mutta ei montaa peräkkäin.

    • Folkkarinversioita

      Pelkkä tuulen nopeus ja siitä selviäminen ei ratkaise onko joku vene merikelpoinen vai ei. Paljon suurempi merkitys on merenkäynillä, aallonkorkeudella ja -jyrkkyydellä ja tietenkin tuulen suunnalla.
      Olen itsekin purjehtinut puufolkkarilla myrskytuulessa (21 m/s), mutta se ei tapahtunut avomerellä vaan saariston suojassa matkalla Raumalta Hankoon 1970-luvulla. Sivuvastaisessa tuulessa oli kaksi ongelmaa: purjealaa ei saanut tarpeeksi pieneksi ja toinen ongelma oli toistuva veden hörppääminen sitloodaan. Tyhjensimme ämpärillä kaverini kanssa vuorotellen. Tarkoituksemme oli purjehtia Hankoon, mutta illan pimetessä suunnistimme Taalintehtaan suojaan. Tuulen nopeus kuultiin merisään havainnoista.
      Folkkarista on tehty muunnelmia avomerikäyttöön: itsetyhjentyvä avotila , myrskypurjeet yms.

      1950-luvulla folkkarin muunnos "Jester" tuli kuuluisaksii useissa kilpapurjehduskisoissa Atlantin yli. Googlaamalla löydät tietoa. Wikipediassakin on jotain:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_Folkboat

      Lasikuitufolkkari on osallistunut ARC:iin ja myös purjehtinut Karibialta takaisin kotimaahansa Englantiin (taisi olla n. 2005-6, jos oikein muistan). Netissä oli blogi kuvineen. Siinä veneessä oli tietenkin itsetyhjentyvä avotila kuten on myös Marieholmin IF-folkkareissa.

    • matkapursiF

      Mukavampi on koettaa välttää huonoja säitä ja nauttia purjehduksesta, vaikka folkkari onkin merikelpoinen niillä vesillä joihin se on tarkoitettu!
      Youtubessa on folkkkarivideoita. Poimin niistä kaksi matkapurjehdusvarusteluun liittyvää.

      Kokeneen purjehtijan matkapurjehdukseen varustettu perinteinen puufolkkari:
      https://www.youtube.com/watch?v=jIPf5mDxMcw

      Tässä on matkapurjehduklseen varustettu IF:
      https://www.youtube.com/watch?v=X6IxjPnbSX0

    • seppomartti

      Tässä toistuu yleinen virhe. Tuulen nopeus merkitsee vähemmän kuin aallon korkeus. Tuulen nopeus hoidetaan reivaamalla. 10m aallonkorkeutta ei fokkarilla hoitele mitenkään. Ei edes em Jester selvinnyt kaikesta.
      Tuulen ja aallokon välisistä suhteesta avomerellä on taulukoita: tuulen nopeus, vaikutusaika ja esteetön merimatka. Mutta aallokko kulkeutuu satoja maileja. Välillä on huomattavaa epäsuhtaa tuulen nopeuden ja aallon korkeuden välillä. Folkkarilla Suomenlahdella alkoi maksimiaallokko olla käsillä kun veneitten välinen aalto näytti peittävän isopurjeesta vähintään puolet. Arvaus 3m. Valtamerellä ongelma voisi tulla 4-5m aallokosta.

      • mitään_katseltavaa

        Ei se isopurje ole kovissa keleissä katseltavissakaan, koska jo ennen tai viimeistään myrskytuulilukemissa isopurje on laskettu ja purjehditaan pelkällä pienellä myrskyfokalla.


      • iffari

      • folkkarimuistoja
        iffari kirjoitti:

        Tässä mennään n 4m aalloissa ilman ongelmia.
        https://www.youtube.com/watch?v=eqEktjkO5mg

        Eipä näyttänyt olevan erityisempää aallokkoa, ei kunnon vaahtopäitäkään tuossa Ystadin ulkopuolella videoidussa pätkässä. Mistä se 4 m oli arvioitu, kuvakulmasta läheltä meren pintaako?
        "Ei se isopurje ole kovissa keleissä katseltavissakaan" todettiin edellä. Ainakaan meidän puufolkkarisamme ei ollut myrskyfokkaa. Pelkällä fokalla sillä oli vaikea luovia vasta-aallokkoon. Kisaisossa ei ollut reivireikiä ollenkaan, mutta matkapurjeessa meillä oli yksi reivirivi. Se pienensi folkkarin isopurjeen myrskypurjeen kokoiseksi. Kovassa tuulessa folkkarimme puulatat tahtoivat katkeilla silpuksi, kun isoa oli pakko höllätä puuskien aikana.


    • seppomartti

      Folkkarin myrskykokemukseni ovat n 50 v takaa eli jo historian hämärässä. Silloin myrskyiso oli lataton vaijeritalaliikillä ( Ljungström?), mitä emme käyttäneet, myrskyfokasta ei ollut puhettakaan. Narureivi seisingeillä oli vaihtoehto. Viittaamani aallonkorkeus ja keli missä olimme näkyi mainoskuvassa, muistaakseni "Suomen meri". Puoli isopurjetta näkyi viereisestä veneestä. IF - veneet oli uusia muttei yksikään selvinnyt maaliin Hoskin syyskisassa. Ei muöskään Bremerin F, joka yleensä silloin hallitsi. Luultavasti olimme F:n suorituslyvyn rajoilla. Suomenlahden aalto tuskin oli 3m suurempi.
      Isoilla vesillä tilanne olisi F: lle ylivoimainen. Ei lannata aliarvioida tai vähätellä olosuhteita valtamerillä. 2 viikkoa sitten ensi kerran elämässäni jouduin ajelehtimaan myötätuuleen takilalla ja jarruttamaan Pohjoisatlannilla. Grib- filet antoi aallonlorkeudeksi 6.6- 6.8 päiväksusia ja ennusteet 5-7 m. Onneksi en ollut Folkkarilla.

    • 407

      Seppomartti seilasit siis Lucky Ladyn takaisin "liian aikaisin" lännestä itään, niin kuin suunnittelit. Minkälainen reitti ja sää lopulta oli? Minkälainen miiehistö?

      • seppomartti

        Ajatus oli seilata helmikuussa yli idästä länteen juuri hepoasteiden yläreunassa n 25 N latitudilla kun muulloin olen tullut 38 -39N. Siis matalien eteläreunassa. Yksi aikaisempi ylitys tapahtui maaliskuussa ja oli tuulinen. Nyt Bahamas- Bermuda seudun tavanomaisen korkeapaineen ja tyynialueen pohjoispuolelle pääsy vei 27,5 N asti, jotta pääsin hyvän matalan eteläreunaan kiinni. Mutta matala liikkuikin epätavallisesti ja ennusteen vastaisesti koillisen sijaan kaakkoon. Keskustan aallonkorkeus ylitti 10m. Karkumatka onnistui vain osittain. Noin 22N latitudilla helpotti. Takaa iskevät aallot irroittivat pelastuslautan telineestään ja menetin myös toisen pelastusrenkaan. Palasin BVI : lle. Miehistön 2 muuta eivät pystynyt ajamaan aallokossa käsin ja pelkäsivät. Tuuuliperäsintä oli ikävä. Aikaikkunoiden uhmaaminen ei onnistunut. Pohjoisatlatin talvimyrskyt ovat aika karu ympäristö avotuulessakin. Uusi yritys "oikeaan aikaan" toukokuun lopussa. Onko mukaan lähtijöitä?. Siihen aikaan on ollut aikaisemmin mukavat kelit.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Ajatus oli seilata helmikuussa yli idästä länteen juuri hepoasteiden yläreunassa n 25 N latitudilla kun muulloin olen tullut 38 -39N. Siis matalien eteläreunassa. Yksi aikaisempi ylitys tapahtui maaliskuussa ja oli tuulinen. Nyt Bahamas- Bermuda seudun tavanomaisen korkeapaineen ja tyynialueen pohjoispuolelle pääsy vei 27,5 N asti, jotta pääsin hyvän matalan eteläreunaan kiinni. Mutta matala liikkuikin epätavallisesti ja ennusteen vastaisesti koillisen sijaan kaakkoon. Keskustan aallonkorkeus ylitti 10m. Karkumatka onnistui vain osittain. Noin 22N latitudilla helpotti. Takaa iskevät aallot irroittivat pelastuslautan telineestään ja menetin myös toisen pelastusrenkaan. Palasin BVI : lle. Miehistön 2 muuta eivät pystynyt ajamaan aallokossa käsin ja pelkäsivät. Tuuuliperäsintä oli ikävä. Aikaikkunoiden uhmaaminen ei onnistunut. Pohjoisatlatin talvimyrskyt ovat aika karu ympäristö avotuulessakin. Uusi yritys "oikeaan aikaan" toukokuun lopussa. Onko mukaan lähtijöitä?. Siihen aikaan on ollut aikaisemmin mukavat kelit.

        Sorry, suunnat sekaisin. Kuuba- Nassau- Azorit- Portugal olisi ollut lännestä itään.


    • 407

      On taas ollut Lucky Ladyllä kyytiä! Kuulostaa siltä että teit oikean päätöksen!
      Oliko lautta takakaiteessakiinni? (Menetettiinkö se?) Kiinnostuksen puutteesta ei ole kiinni, aika vaan on huono, ainakin vielä tänä vuonna...

      • seppomartti

        Juu, takakaiteessa alkuperäisessä metallitelineessä. Cheeki Rafikin tapauksen jälkeen uskoin sen sijoituspaikan olevan parhaan. Seuraava lautta menee taasen alkuperäiseen paikkaan takapenkin alle, missä olen pitänyt nykyään kanisterit. 100-120 kg kanistereita puolellaan kiinnitettynä laudalla kaidetolppiin näkyy monilla mutta minusta on riskaabelin näköistä valtamerellä.
        Lautta aukesi kauniisti pudottuaan muttei tietenkään pysynyt kyydissä kuin hetken. Nopeus saattoi olla 7-9 s ja lautan allahan on isot vesipussit. Kiinnitysköysi "painter" (?) on tehty katkeavaksi irroittamaan lautta veneen upotessa. Muutaman sekunnin aikana en kerinnyt reagoimaan vaikka näin tapahtuman. Sinne se jäi. Ilmoitettiin meripelastusorganisaatiolle, ettei ole hätää vaikka lautta menetettiin. Kiittivät.
        Tästäkin voi oppia ja miettiä kuinka paljon avautunut lautta sietää vauhtia ennen kuin lähtee omille teilleen.


      • Aloittelija33

        Hei
        Seppo millä veneellä matkaat ?
        Voitko kertoa jonkun hyvän valtamerikelpoisen veneen alle 30 jalkaisen .


      • seppomartti

        Dufour 385 ylityksiä 9kpl 2011 jälkeen.
        Ja siis yksi keskeytetty 3200 mpk 2018. Veljeni kehui omaansa Vancouver 27. Myöhemmin 28ft.


    • 407

      Mielenkiintoisia kokeiluja! Olen itsekin funtsinut tuota lautan kaidekiinnityskoteloa, että onko toimiva. Jotenkin tuntunut että istuimen alla parempi. Ja myös Cheeki Rafikin raportit on luettu. Mihin tilanteeseen sitten mikäkin paikka on toimiva...?

      • FjaIF.saaristo-rannikko

        Nyt ei enää olla otsikon mukaisessa aiheessa eli folkkarin merikelpoisuudessa! Hyvä toki oli muistuttaa, mitä myrskyllä tarkoitetaan.
        Folkkari on merikelpoinen sillä merialueella, johon se on tarkoitettu eli saaristo ja rannikko.

        Pelastuslautan paikka on ratkaistu asiallisesti moderneissa avomeripursissa, joissa sitä varten on oma lokeronsa avotilan peräosassa (ks. esim. RM-veneet). Jos kuitenkin pohtii pelastuslautan sijoittamista folkkariin, olisi fiksumpi miettiä veneen vaihtoa! Hangon läntinen, Kihti ja Ahvenanmeri sopivat folkkarille, mutta ovat aivan eri asia kuin vaikkapa Pohjois-Atlantti.


    • ariel371

      Folkkarilla voi mielestäni tehdä aikatauluttoman rannikkopurjehduksen vaikka Välimerelle tai Marokon rannikkoa hyödyntäen Kanarialle. Olennaista on olla tietoinen aallokkoennusteista ja vältää murtuvan aallokon kelit. Itsetyhjenevä avotila ei auta silloin kun laatikko on veneen uppoumaan verrattuna kookas. Laatikko ei tyhjene kyllin nopeasti.
      Valtamerellä kone ei enää ole ratkaisevassa roolissa, mutta tänne pääsemisessä sillä on merkitystä. Olen toki tavannut saksalaiskaverin jolla on seitsenmetrinen, 35 cm varalaitaa ja 3,3 hp. perämoottori.

      Kasimetrinen vene käy liki satavarmasti joskus kyljellään valtamerellä. Se on tiedostettava ja siihen on varauduttava niin rikin rakenteiden kuin veneen kuormauksenkin osalta.

      • sitloodankoko

        Kerroit folkkarilla purjehtimisesta Kanarialle ym. : "Itsetyhjenevä avotila ei auta silloin kun laatikko on veneen uppoumaan verrattuna kookas. Laatikko ei tyhjene kyllin nopeasti."
        Koskeeko tuo väitteesi todella lasikuitufolkkaria, jossa on itsetyhjentyvä istuinkaukalo? Niitä avomerifolkkarin malleja on valmistettu Tanskassa. Oman muistikuvani mukaan istuinlaatikko oli kovin erilainen, paljon pienempi kuin perinteisissä folkkareissa. Laatikon pohja oli huomattavasti vesilinjaa korkeammalla niinkuin pitääkin olla. Tyhjennysputkien kokoa en muista. Olen nähnyt mm. sen folkkarin, jolla brittikaverit osallistuivat ARC:iin.
        Laatikon tyhjeneminen ei riipu pelkästään tyhjennysputkien läpimitasta ja lukumäärästä, vaan myös putkien pituuksista.
        Folkkari, jossa ei ole itsetyhjentyvää istuinkaukaloa, ei ole oikea valinta isoille merille!

        Pallonkierrollani näin Tongan Neiafussa IF-veneen, joka kertoman mukaan oli purjehdittu sinne. En tavannut kipparia, joten en tiedä jatkosta. Pitkä retki IF-folkkarille kuitenkin!


      • sitloodankoko
        sitloodankoko kirjoitti:

        Kerroit folkkarilla purjehtimisesta Kanarialle ym. : "Itsetyhjenevä avotila ei auta silloin kun laatikko on veneen uppoumaan verrattuna kookas. Laatikko ei tyhjene kyllin nopeasti."
        Koskeeko tuo väitteesi todella lasikuitufolkkaria, jossa on itsetyhjentyvä istuinkaukalo? Niitä avomerifolkkarin malleja on valmistettu Tanskassa. Oman muistikuvani mukaan istuinlaatikko oli kovin erilainen, paljon pienempi kuin perinteisissä folkkareissa. Laatikon pohja oli huomattavasti vesilinjaa korkeammalla niinkuin pitääkin olla. Tyhjennysputkien kokoa en muista. Olen nähnyt mm. sen folkkarin, jolla brittikaverit osallistuivat ARC:iin.
        Laatikon tyhjeneminen ei riipu pelkästään tyhjennysputkien läpimitasta ja lukumäärästä, vaan myös putkien pituuksista.
        Folkkari, jossa ei ole itsetyhjentyvää istuinkaukaloa, ei ole oikea valinta isoille merille!

        Pallonkierrollani näin Tongan Neiafussa IF-veneen, joka kertoman mukaan oli purjehdittu sinne. En tavannut kipparia, joten en tiedä jatkosta. Pitkä retki IF-folkkarille kuitenkin!

        laitan vielä blogilinkin folkkari Arielin Atlantin ylityksistä: http://blog.mailasail.com/yacht_ariel


      • ariel371

        Kiitos linkistä! Vene vaikuttaa erityisen pätevältä. Pienempi istumalaatikko on avainsana ja muutenhan pitkäkölinen vene on kelpo noissa kokoluokissa.

        Suomalaisella perusfolkkarilla kannattaa silti pysyä vesillä joilta pääsee pois tarvittaessa. Se ei estä reissaamista isollakaan reviirillä ja valtameriylityksiin kukaan ei ole aikeissa perusfolkkarilla lähteäkään.

        Märkäpuku/pelastautumispuku tai vastaava voisi olla hyvä hankinta pikkuvenellä koviin keleihin aikovalle. Märkää ja kylmää kyytiä kun kelissä on tiedossa.


    • ifisti

      Kaverit ovat kyllä nähneet yli 5m aaltoja eli merikelpoinen on .

      • Happohyökkäys

        Haluaisin perustaa psykoottisten ihmisten killan... Jäseniä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe