Ostin -87 mallisen kaasariauton, joka oli hylätty katsastuksessa päästöjen takia. Lambda ja päästöt kierroksilla eivät olleet kelvanneet inssille. Tekisi mieli mennä kysymään, että missä se lambd- anturi siellä mehupilliä muistuttavassa pakoröörissä on.
Siis miten on mahdollista, että inssi ei ymmärrä, että eihän tuollainen ole vähäpäästöinen??
Miten saatanan tyhmiä inssejä voi olla?
23
1242
Vastaukset
- Beliairi
Kyllä ne voi olla hyvinkin tyhmiä. Nuorna miesnä minulla oli Chevy jossa Powerglide-automaatti.
Ingenjööri kiihdytteli ankarasti saadakseen kolmannen vaihteen päälle:) - opelisti
Etkö uskalla mennä kysymään. Miksi täällä itket asiasta?
- Carawaneri
Kuinkahan viisasta oli ostaa se auto?
- harrastajaaa
87 autot ovat jo museoautoja eivätkä käyttölinttoja.
- 87minullakin
harrastajaaa kirjoitti:
87 autot ovat jo museoautoja eivätkä käyttölinttoja.
Nyt meni mielipide kilometrin ohi.
'87 autot on erinomaisia kåyttöautoja kun pitää huolta. Ei tarvitse enää koskaan vaihtaa ja arvo pikemminkin nousee kuin alenee. - k1-ukko
87minullakin kirjoitti:
Nyt meni mielipide kilometrin ohi.
'87 autot on erinomaisia kåyttöautoja kun pitää huolta. Ei tarvitse enää koskaan vaihtaa ja arvo pikemminkin nousee kuin alenee.30-vuotta vanhan auton korirakenne, kolaritestit ja. turvalaitteet
Ohhoijaaa!! - defe34rde343e24
Suurin kolaririski istuu ratin takana, voi ihan itse valita onko liikenteessä vaaraksi itselleen.
Toiseksi ei voi tietää millaiseen kolariin joutuu että riittääkö se maailman modernein/turvallisinkaan auto pelastamaan terveyden. Joten ei kannata kokeilla, enemmin kannattaa opetella turvalliset ajotavat ja minimoida kolaririskit, sillä välttää 99,9% kolareista. Ei voi tietenkään kaikkeein varautua.
- k1-ukko
Ongelmallista on kun et itse ymmärrä.
Se lambda-arvo on laskennallinen siinä mittarissa eikä se liity mihinkään lamda-anturiin.
Hapen määrä ja häkä vaikuttavat lukemaan.
Mikä olikaan nyt pielessä?
Kyllä ne inssit ovat aina fiksumpia kuin tyhjänpuhujat.
Inssit ne autotkin suunnittelevat.- niinseonvain
Tiedän toki, että e näyttää lambda-arvon kaikille, mutta ammattitaitoisen katsurin pitäisi tietää mikä on vähäpäästöinen ja mikä ei ole. Joissain rajatapauksissa, eli 91-92 vaihteen autoissa voi olla pohtimista, mutta sekin selviää rekisteriotteen lukemalla jos ei lonkalta muista.
Sen sijaan kaasarimoottorinen kasariauto ei ole ikinä vähäpäästöinen ja se pitäisi tyhmimmänkin inssin ymmärtää. - opelisti
Minulla on kaasarimoottorinen kasariauto. Merkki Lada, on vähäpäästöinen.
- lexsepa
Katsastusmies "metsä" ei oikea nimi Edsevössä kiusasi 3 kk:ta sillä että Alfa JTD;n johon oli vaihdettu 5 hv voimakkaampi moottori papre papre se toitotti, Wetteri;ltä sain 3 k;n jälkeen 50 soiton jälkeen tietää että katsastusmiehen vaatima maahantuojan todistus" ei kuuluu ensimmäpsiim prioritteihin. Avuksi tuli Heikka joka otti yhteyttä
Trafin yli-inssiin jolta tuli heti sähköpostia ettei tällaisissa tapauksissa k.o todistus tarvitakaan, Herra metsä pyysin käyttämään papereita housuissaan jos kastele alleen, - edcdscwef
lexsepa kirjoitti:
Katsastusmies "metsä" ei oikea nimi Edsevössä kiusasi 3 kk:ta sillä että Alfa JTD;n johon oli vaihdettu 5 hv voimakkaampi moottori papre papre se toitotti, Wetteri;ltä sain 3 k;n jälkeen 50 soiton jälkeen tietää että katsastusmiehen vaatima maahantuojan todistus" ei kuuluu ensimmäpsiim prioritteihin. Avuksi tuli Heikka joka otti yhteyttä
Trafin yli-inssiin jolta tuli heti sähköpostia ettei tällaisissa tapauksissa k.o todistus tarvitakaan, Herra metsä pyysin käyttämään papereita housuissaan jos kastele alleen,Erittäin selkeästi kirjoitettu. Ei ole ihmekään, että sinulla on vaikeuksia elämässä.
En oikein ymmärrä, mitä tarkoitit tuolla "eihän tuollainen voi olla vähäpäästöinen"? Olennaista kai on se, mitä säädökset vaativat tuonikäiseltä autolta. (Minä en tiedä enkä välitä.)
- sddsjfkfdslflk
Mulla oli 90-00 -luvuilla pari ekaa autoa kaasarikoneilla ja pakokaasut mitattiin vain joutokäynnillä eikä kierroksilla ja niiden piti alittaa tietyt arvot, ainakin co ja hc ppm. Lambda-arvokin taisi laskennallisena olla mikä lie antanut viitteitä seoksen rikkaudesta tai laihuudesta mutta se ei muistaakseni ollut arvosteluperuste ainakaan silloin. Muutaman kerran käytin auton huollossa ennen katsastusta ja pyysin pakokaasutodistuksen katsastukseen, kerran tekivät silti pistokoemittauksen.
Kerran hylättiin toinen kaasariauto päästöjen takia kun pakoventtiili oli palanut ja kyllä tulikin aika korkeat lukemat, olikohan hc ppm jotain tonnin luokkaa. Nykyään taitaisi tulla ajokielto.
Hitto kun olisi rahaa omakotitaloon ja talli käyttöautolle ja harrasteautolle niin ihan mielelläni hankkisin harrasteautoksi jonkun 80-luvun auton :) Näkyyhän noita joskus vielä näin talviajossakin, eilen näin esim. 1. etuveto-Corollan faceliftinä, miltei säälitti kun sellaista klassikkoa vielä ryvetetään tällaisessa suolapaskassa :/ - lexsepa
Eihän Corolla ole autoa,ja jostain ei tule klassikkoita. Ei taiteessa ei huonekaluistakaan mihin luokkaan vanhat riisikupit kuuluvat.Mikä
japski on kaunis ? Pienellä pörssillä minulla on museorekisteriin menevä Jaguar
ja 500 yht/v maksava verot(invalidi) ja puolikasko 2 paikkaisella 156 diesel Alfalla
kulutus mitätön - Toymes
lexsepa kirjoitti:
Eihän Corolla ole autoa,ja jostain ei tule klassikkoita. Ei taiteessa ei huonekaluistakaan mihin luokkaan vanhat riisikupit kuuluvat.Mikä
japski on kaunis ? Pienellä pörssillä minulla on museorekisteriin menevä Jaguar
ja 500 yht/v maksava verot(invalidi) ja puolikasko 2 paikkaisella 156 diesel Alfalla
kulutus mitätönIkävä tuottaa pettymys, mutta 1971 corolla on klassikko. Itselläni ei ole ollut vielä toyotaa, mutta aion joskus vielä hankkia sellaisen. Mersu on listalla ykkönen. Jos en sitä saa, on kakosena toyota.
- korroosion_viemää
Toymes kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys, mutta 1971 corolla on klassikko. Itselläni ei ole ollut vielä toyotaa, mutta aion joskus vielä hankkia sellaisen. Mersu on listalla ykkönen. Jos en sitä saa, on kakosena toyota.
"1971 corolla on klassikko"
Syystä että on uskomattoman kova ruostumaan. Samasta syystä voi olla vaikeaa löytää niitä enää mistään... - tuskin.juuri.mitään
korroosion_viemää kirjoitti:
"1971 corolla on klassikko"
Syystä että on uskomattoman kova ruostumaan. Samasta syystä voi olla vaikeaa löytää niitä enää mistään...Paljonko löytyy enää mitään muutakaan autoa tai tavaraa vuodelta 1971?
- kjsdksfdjjkdjf
lexsepa kirjoitti:
Eihän Corolla ole autoa,ja jostain ei tule klassikkoita. Ei taiteessa ei huonekaluistakaan mihin luokkaan vanhat riisikupit kuuluvat.Mikä
japski on kaunis ? Pienellä pörssillä minulla on museorekisteriin menevä Jaguar
ja 500 yht/v maksava verot(invalidi) ja puolikasko 2 paikkaisella 156 diesel Alfalla
kulutus mitätön80-luvulla Corolla oli rekisteröintitilastojen ykkönen monta vuotta joten vähintäänkin sillä perusteella auto on merkityksellinen Suomessa ja maailmallakin.
Tykkäsin myös 80-luvun Corollien muotoilustakin, teräväkulmainen, selkeälinjainen ja aerodynaaminen kiilamaisine konepelteineen. Vielä 90-luvullakin Corolla oli mielestäni hyvännäköinen auto, se 1992-1997 malli mutta sitten tuli se mulkosilmä -Corolla josta lähtien en ole pitänyt enää Corollan muotoilusta. Nykyinen porrasperä -Corolla tosin on suht hyväksyttävän näköinen nykyautoksi mutta kojetaulu ei oikein miellytä.
Tykkään kyllä muistakin 80-luvun autoista, silloin ne oli selkeän konstailemattomasti, järkiperäisesti muotoiltuja, sopusuhtaisia, taloudellisia, näkyvyys ulos oli hyvä ohuehkojen pilarien ja suurien lasipintojen ansiosta, jne.
Törmäysturvallisuus ei tietysti ollut tämän päivän autojen tasolla mutta olihan niissäkin jo jollain lailla otettu törmäyksen mahdollisuus huomioon. Tämän päivän autot ovat massiivisia tankkeja 80-luvun autoihin nähden, en tiedä onko tämä loppujen lopuksi järkevää kun samalla paino ja kulutus kasvavat eikä tilaa ole sen enempää sisällä kuin 80-luvun autossakaan, on vain paksummat muurit ympärillä.
- ammattitaitoapliis
Kaikista autoista tulee tietyn iän jälkeen "klassikkoja". Monet eivät haaveile mistään 50-luvun jaguaarista, vaan pikemminkin jostain arkisesta käyttöautosta, johon saattaa olla oma kontakti vaikka nuoruuden ensiautona. Se voi olla kadett, corolla tai kupla. Useampia mr-corollia on nytkin nettiautossa.
En jaksa googlata, mutta päästöt menivät karkeasti näin:
78-86 tietyt raja-arvot
-86 lopussa joku pieni kiristys päästöihin
-n. -92 eteenpäin kolmitoimikatalysaattori, eli huomattava kiristys ja auto on ns. vähäpäästöinen.
Kyllä nyt minkä tahansa katsastusäijän pitää osata laittaa auto suurinpiirtein oikeaaan luokkaan, eikä ala hylkäiselmään -85 Cherryja tai Pandoja 10v uudempien päästorajoilla, jotka ovat aivan eri. Karkeasti voi sanoa, että juuri mikään kaaasarimoottori ei ole vähäpäästöinen, poislukien joitain aivan viimeisiä 90-luvun alun sähköhärvelikaasareita.- eurokat.totta.vai.tarua
Mulla oli joskus vm. 1990 Mazda 323 1,6 kaasutinmoottorilla ja muistelen lukeneeni jostain joskus että näitä olisi ollut myös säätelemättömällä katalysaattorilla varustettuna "eurokat" versioina ja tietysti myös normaalilla säädellyllä katilla ruiskukoneella. En vaan ole missään nettiautossa tms. koskaan huomannut niitä säätelemättömiä kattiversioita, liekö ollut sitten vaan jotain tyhjää markkinointisontaa? Itsellä oli ainakin ihan perinteinen kaasutinkone ilman minkäänlaisia katteja pakoputkistossa, tiedän sen kun piti vaihdella omistusaikana pakoputkisto osa kerrallaan kokonaisuudessaan heti pakosarjan jälkeen :P
Bensiinikäyttöisille autoille, joiden käyttöönottovuosi on 1978 tai uudempi, tehdään käytönaikainen päästömittaus.
- säätöä-vailla
Mahtaakohan kaasarin säädöt olla pielessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721832Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2741528Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741504Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461487- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3981293Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3471253Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3821238- 1281195