Muistaako kukaan sitä että venäläisiä sotavankeja

Olen-vain-utelias

asui Vallan riihessä tuon riihi oli tien vieressä ja myös paja tuon riihen edessä.
Vähän matkan päässä oli myös Lotta Rajalan mökki.

8

466

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karjalantyttölöi

Ka, kylhä mie muistan tok, kas miullaki oli vain tuohesta tehdyt kenkärisat, toisesta ol pohja rikki voe voe kovia aikoja elettiin silloin, liepuskaa oli vähän mutta sotavangeille met veimme liepuskaa, poikapoloset nälkää kärsivät, laihojakin olivat.

• kuka-tietänee

Tuo aika oli todella poikkeuksellinen ja vaikea koska kaikesta oli puutetta. Nuo vangit kuitenkin oli kunnanhallituksen toimesta sijoitettu helpottamaan myös sotavankien huoltoa, koska vangit saivat tehdä vapaasti työtä maatiloilla. Mutta pienillä tiloilla, ei noita töitä tainut olla oikein edes tarjolla. Niin kaikki apu oli varmasti tarpeen ja on ihanaa huomata että puutteellisista oloista huolimatta halusit auttaa vielä sotavankeja. Noita vankeja tuossa riihessä on kuulemani mukaan ollut 15- 20

• Miksi.salataan

Näistä asioista ei Pielavedellä ole puhuttu. Se on vieläkin hyvin arka asia kaikille kuntalaisille.

• edesruokaeiriittänyt

Hienostihan Suomipoika vartio ja kohteli punaisia vankeja vapaussodan päätteeksi esim. Tammisaaren leirillä! Hyvin moni kuoli ja hyvin moni sai kivääriperästä, kyllä ihminen on julma kun saa vallan. Jopa vankien joukosta ns. luottovangit pääsivät vartioimaan toisia vankeja ja ehkä miellyttääkseen valkoisia pieksivät vankikavereitaan.

• Hyvinhän-meille-kävi

En sanoisi heitä puna-vangeiksi vaan suomen Äiti venäläinen pataljoona.

• Kauheaa-aikaa

Oli Suomen onni ettei tuolloin ollut voimassa Breesnefin oppi.

• KukaKutsunAntoi
        Hyvinhän-meille-kävi kirjoitti:

En sanoisi heitä puna-vangeiksi vaan suomen Äiti venäläinen pataljoona.

Kuka kutsui turhiin murhiin: Oliko se Leenin.

• suuritöistä-valvoa

Muuten tuon riihen omistaja "poltti" pajalleeen aika usein puuhiiliä suhteellisen isoissa hiili miiluissa. Seurasin ohikulkiessa sen eri vaiheita tieltä käsin, sillä ei meistä kukaan uskaltanut Vallan pihassakaan käydä.
      Vieläkö siellä puumiiluissa Grilli ja paja hiiliä poltetaan? No eipä tietenkään- kukas niitä enään viitsisi polttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      191
      3145
    2. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      66
      2862
    3. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      203
      2260
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      74
      1896
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      102
      1803
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1731
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      108
      1585
    8. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      219
      1186
    9. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1140
    10. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1099
    Aihe