IBS ja parisuhde- mahdotontako?

tuomittuolemaanyksin

Minulla on ikäni ollut ärtyvän suolen oireyhtymä ja kärsin siitä päivittäin. Häpeän elämääni tämän suoliston kanssa joka aiheuttaa kauheita mahan turpoamiskohtauksia, myrkyltä haisevaa suolikaasua ja joudun käymään ulostamassa useamman kerran vuorokaudessa, mitä ihmeellisimpiin aikoihin.

En ymmärrä miten tämmöisenä voisin elää jonkun miehen kanssa parisuhteessa samassa taloudessa, koska miesten mielestä prinsessat eivät haise eivätkä kakkaa.

Yksin asuessani pärjään kun ei tarvitse pidätellä eikä hävetä. Aikoinaan kun asuin avoliitossa, oli se jatkuvaa painiskelua tän mahan kanssa. Häpesin kun yhtäkkiä näytinkin kuin olisin ollut kuudennella kuukaudella raskaana, välillä maha piti kauheeta mekkalaa jolle mieskin nauroi, suolikaasun pidättely aiheutti kauheita mahakipuja ja piti koko ajan mietttiä sopivia tilanteita joissa sitä pääsisi jonnekkin päästämään ulos, kolme- neljä kertaa kakkaaminen vuorokaudessa ei ollut yksinkertaista sekään kun vessasta äänet kyllä kuuluu. Ja juu, on minulla ruokavalio ym. tähän tautiin mnnyt ei vaan mikään sataprosenttisesti auta.

11

2078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SymbiSys

      Olet varmasti kokeillut jo vaikks mitä apukeinoja ruokavalion lisäksi, samoin kuin minä.
      Nyt kokeilussa Alflorex-niminen tuote, apteekista löytyy.
      Kovasti on kehuttu, saa nähdä auttaako....

    • Toinenkärsijä

      Mulla on myös ärtynyt paksusuoli ja vielä erityisen haastava mutta, olen asunut mieheni kanssa jo kaksi vuotta ja hyvin menee :) kun kerrot jo suhteen alussa niin ongelmia ei pitäisi olla. :)

    • eiolemahdotonta

      Kun on parisuhteessa oikean ihmisen kanssa, joka on henkisesti kypsä ja rakastaa sinua, ei tuollaisilla asioilla ole merkitystä. Suhteen alussa sitä toki nolostelee kaikenlaista, kun ei ole vielä kunnolla oppinut tuntemaan toista ja miettii, mitä uskaltaa itsestään paljastaa, mutta kun yhteen muutetaan niin viimeistään silloin sitä oppii tuntemaan aika läheisesti toisen tavat. Et voi vaivallesi mitään ja on toiselta lapsellista naureskella sille.

    • Häpeäntäyttämäelämä

      Aloittajan kirjoittama teksti voisi olla suoraan kuvaus omasta elämästäni ja mietteistäni, vain sillä poikkeuksella että minä en ole ikinä elämässäni ollut avoliitossa tai edes seurustellut...

      Mieli tekisi kokeilla seurustelua jos kiva ihminen löytyisi, mutta nämä vaivat..ensin järkky haju joka minusta lähtee; se on hirveää lievästi kuvailtuna. Vessassa juoksen aamuisin lähes työkseni monta tuntia. Ja lopun aikaa kärsin loputtomasta ilmavaivoista, joita en pysty pidättelemään...

      Että näillä ominaisuuksilla ymmärrän etten ole oikein parisuhdelelpoinen, ellei tapahdu maailman ihmettä...

      Masentaa ihan hirveän paljon, olla yksin, yrittää tehdä kaikkensa parantuakseen, mutta vaivat vain tuntuvat pahenevan.

      En tiedä miten enää kohta jaksan elää.

    • 247862

      Voihan sitä ostaa kumppanille pyykkipojan nenään pantavaksi, kun yhteen muuttaminen tulee ajankohtaiseksi.

    • Tutkiaonhyva

      Ibs ei ole mikään oikea diagnoosi. Usein tilannetta voi helpottaa monin keinoin.

      Vatsan toimiminen useita kertoja esim 4 tai enemmän on sinänsä normaalia. Ainoastaan muut liialliset vatsaongelmat eivät ole normaali tila.

      Oikeastaan aina kyse on suoliston bakteeritasapainosta eli ne eivät pysty pilkkomaan ravintoa oikealla tavalla.

      Tilannetta voivat auttaa maitohappobakteerit. Pitää löytää oikea valmiste. Apteekista saa usein parempia. Ratiopharm B on yksi hyvä. Yleensä pari viikkoa näyttää auttaako jos ei niin voi kokeilla toista.
      Ruokavalio on varsin yleinen ongelmien aiheuttaja.
      Stressi on myös merkittävä tekijä.

      Sinänsä parisuhde ei ole mikään mahdottomuus tuollaisessa tilanteessa. Sanoit olevan siitä aiempaakin kokemusta.

      Aina nämä ovat yksilöllisiä tilanteita.

    • Ilmalaiva

      Oma tilanteeni ei ole noin paha onneksi, välillä vatsani voi toimia ihan niin kuin pitääkin pari kuukauttakin jopa jonka jälkeen alkaa kunnon turvotus, kivuliaat ilmavaivat etenkin iltaisin ja ummetus. Se mitä syön tai olen syömättä ei suuremmin vaikuta. FODMAP-hiilihydraattien sietokykyni vaihtelee. Visibliniä olen kokeillut mutta se ei toiminut, päivastoin kivut lisääntyivät.
      Itselläni toimii parhaiten yhden päivän paasto kunnolla ja perusteellisesti suoritettuine tyhjennyksineen. Kärsin siis IBS-C:stä eli ummetuspainotteisesta IBS:stä. Tyhjennykseen käytän Toilax-tabletteja, kaksi kappaletta lounasaikaan ja toiset kaksi päivällisaikaan ja illalla vesiperäruiske. Yleensä otan vesiperäruiskeen jo edellisenä iltana ennen yhden päivän paastoani ja seuraavan kerran viimeistään paastonpäiväni illalla.
      Moni ajattelee että entäs ne hyvät bakteerit? Maitohappobakteereja kannattaa ehkä ottaa tämän paastopäivän jälkeen jos on jo aiemmin kokeillut että ne itselle sopivat. Saattavat aiheuttaa joillekin vatsakipuja, kuten minulle, mutta voi siltikin olla hyvä veto. Parhaiten maitohappobakteerit saisi oikeaan osoitteeseen kyllä peräruiskeena, jota suuressa maailmassa kyllä "harrastetaankin". Omakohtaista kokemusta minulla ei tästä vielä ole toistaiseksi. Harkinnassa on kyllä.
      Voimia Teille kaikille! Älkää luovuttako vaikka onkin vaikeaa! Kokeilkaa vaikka tuota jos ette tuontapaista ole vielä kokeilleet. Sodassa ja rakkaudessa ovat kaikki keinot... Tai ainakin melkein.

    • Kdkfk

      Ehkä tämä tarjoaa vertaistukea ja että kyllä se oikea mies kun kohdalle tulee, niin ymmärtää ettei tälle vaivalle itse vaan voi mitään.

      Mulla on IBS ja vatsa on kausittain paremmassa ja huonommassa kunnossa. Vatsa saattaa mennä aivan täysin yhtäkkiä ihan sekaisin ja silloin vessaan on päästävä ja HETI.

      No, tapasin ihanan miehen ja juuri silloin tän mahan kanssa oli huonompi kausi menossa. Vietin kesän vanhempieni luona, mutta en halunnut heti tuoda uutta miesehdokasta näytille. Juttu kun oli vasta ”säätö”-vaiheessa. Vietettiin siis aluksi paljon aikaa miehen perheen kesämökillä kahdestaan.

      Mulle on aina ollut vessajutut tosi noloja. En tiedä mistä, mutta päähäni on iskostunut ajatus, ettei nainen ”saa” käydä paskalla tai piereskellä. En piere tai käy isommalla hädällä kenenkään seurassa, jos vaan mahdollista. Enkä ainakaan vasta tapaamani miehen seurassa.

      No, oleiltiin viikonloppu miehen mökillä. Yleensä käyn isommalla hädällä vessassa päivittäin, mutta mökillä en kehdannut. Ulkohuussi oli kyllä, ettei nyt kuuloetäisyydellä miehestä olisi tarvinnut käydä. Kuitenkin ajattelin, että jos istun huussissa kauan, niin arvaa mun olevan paskalla ja sehän olis äärettömän noloa. Syötiin siinä viikonlopun aikana jonkin verran ja mulla alkoi olla ihan älytön paskahätä. Kuitenkin ajattelin pystyväni hyvin odottamaan siihen, että pääsen maanantaiaamuna kotiin, kun vatsa ei kuitenkaan ollut sekaisin.

      Kaikki meni ihan hyvin siihen asti, kun kotimatka koitti. Mulla oli ihan järjetön paskahätä, mutta ajattelin pystyväni pidättelemään. Kuitenkin noin puolivälissä matkaa ihan tyhjästä tuli tunne, että vessaan on päästävä H E T I. Siis yleensä pystyn edes hetken pidättelemään, mutta silloin tuntui, että paska tulee NYT ja HETI siihen autonpenkille. Ei mitään mahdollisuutta pidätellä. Kiitän edelleen jokasta mahdollista jumalaa siitä, että tää tapahtui just matkan varrella olevan huoltoaseman kohdilla. Sanon miehelle, että on kauhea kusihätä ja pakko päästä vessaan (jollain logiikalla kusihätä ei ole mulle nolo, mutta paskahätä on..). No, mies pysää ja mä melkeinpä liikkuvasta autosta hyppään pihalle ja puolijuosten huoltoaseman vessaan.

      Siellä istuu pari vanhempaa pappaa aamukahvilla ja pullalla. Nää papat istuu ihan vessan vieressä. Mä säntään vessaan kuin viimestä päivää rukoillen, etten päästä housuun. Ehdin juuri ja juuri. Just kun saan housut alas ja pytyn kannen auki, niin paska lentää sellasella paineella ja äänitehosteilla, ettei varmaan ikinä ennen. Voin vaan kuvitella kuinka mukava noilla papoilla on siinä koittaa nauttia kahvista ja pullasta. Meinaan jokainen yskäisykin ja lusikan kilinä kahvikupissa kuuluu vessaan, eli eiköhän vessaäänet myös huoltoaseman puolelle.. Tuntuu että istun siellä vessassa ikuisuuden ja koitan päästä niin nopeasti ulos kuin vaan mahdollista (sanoinhan miehelle meneväni vain kuselle).

      No, lopulta pääsen lähtemään vessasta, naama punaisena kipitän pappojen ohi kiireetä vauhtia autoon. Selitän nolona miehelle, että jäin laittamaan hiuksia. Varmaan tosi uskottavaa, kun sama vastaherännyt kampaus nutturalle heitettynä edelleen päässä.. Eikä mukana ollut edes laukkua, jossa mun hiusharja ym. olis olleet. :D No, mies ei mun selitystä ainakaan ääneen kyseenalaista..

      Eipä mene kauaa aikaa kun toisellakin mökkireissulla sattuu ja tapahtuu. Mikään kauppa ei enää ollut auki ja molemmilla hirveä nälkä. Pienessä kylässä ei muuta ruokapaikkaa ole auki kuin kebab-pizzeria. Jostain ihme älynväläyksestä päädyn ottamaan kebabia, vaikka mun vatsa ei kestä sitä yhtään. Otetaan ruuat mukaan ja mennään mökille syömään. Syön ensin vähän, koska pelkään, että maha reagoi kebabiin. No, ei mitään. Olo on oikein hyvä ja ajattelen selvinneeni tällä kertaa tuurilla ja että maha olisi ”paremmalla tuulella”. Syön siis hetken päästä lisää. Ja se on iso VIRHE.

      Eipä kulu kauankaan aikaa, kun vatsassa alkaa vääntää hervottomasti. Hetken aikaa makaan kippurassa tuskien kourassa, välillä koitan kävellä ympäriinsä, jos se auttaisi.. Mikään ei auta ja vatsanväänteet vaan pahenee. Tiedän, että vessaan on PAKKO mennä. Mies ihmettelee mikä mulla on ja soperran jotain vatsakivuista.

      Kunnes sitten sinne huussiin on vaan mentävä. Istun siellä ihan järjettömän kauan, maha on ihan kuralla ja kivut ei hellitä (mitä ne normaalisti tekee vessaan päästyäni). Lopulta tuntuu, että hätä on ohi ja palaan nolona mökkiin. Vaan juostakseni taas puolen minuutin päästä uudestaan huussiin. Tätä jatkuu koko aamuyö, mä ravaan mökin ja huussin väliä. Vointi on lopulta niin huono, etten jaksa edes hävetä. Mies huolissaan, että pitääkö lähteä päivystykseen ja mä lopulta joudun häpeissäni kertomaan IBS:stä ja ettei ole mitenkään ”epänormaalia” mulle.. Oksettikin, mutta onneks sitä sain sentään pidäteltyä, ettei ollut vielä yrjöt kaiken kruununa huussin lattialla. Lopulta siitäkin reissusta selvittiin. Ei enää IKINÄ kebabia.
      No, pari meistä silti tuli ja elämä kummasti helpompaa, kun ei tarvi salailla sairautta.. :)

    • 9876543

      Aloittajallen mietippäs FODMAP ruokavaliota, jätä ekana pois makkarat ja karkit, syö Broilerinfilettä maustamattomana, vai suolaa hieman, aibvan 1 pannulla kypsentärn kansi päällä. Voi ola mautonta alussa, mutta ei myöhemmin.


      " Visibliniä olen kokeillut mutta se ei toiminut,"

      Tuohan ei sovi FODMAP vatsantoimitaan, siihen on Sunwic IBS 220g - Valioravinto, vaikutus alkaa 2-3 viikon kuluttua, on väritöntä, kai mautonta, helposti juotavaa. Ja älä osta apteekista, maksaa paljon enemmän, luontaikaupoissa aina "senttin alle" 20 euroo.


      https://kauppa.luontaistuntijat.fi/sunwic-ibs-220g-valioravinto?gclid=CjwKCAjw0ujYBRBDEiwAn7BKtzvtwAkYU8KUOvoeamZ9JO72uATGn6GFjbzr9ETXs2lZM_mW2jvpYBoCBiwQAvD_BwE


      49 sivulta FODMAP
      http://www.eksote.fi/eksote/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistaminen/Documents/HTE luentosarja_Ruoka ja ravitsemus suolistopulmissa 8.2.2017.pdf

      https://www.sempergluteeniton.fi/ideoita-tietoa-ärtyvän-suolen-oireyhtymä-ibs/fodmap-ruokavalioon-soveltuvat-tuotteet

      • 9876543

        niin siitä parisuhteesta, kyllä se vielä löytyy, meilläkin alkoi yli 30v ja aivan tarpeeksi on saatu olla, Älä sellaisia murehdi.


      • 9876543

        49 sivulta FODMAP kopio koko linkin teksti
        http://www.eksote.fi/eksote/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistaminen/Documents/HTE luentosarja_Ruoka ja ravitsemus suolistopulmissa 8.2.2017.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe