Jeesus ei viettänyt pääsiäistä

Uskova777

Jeesus vietti Pesachia joka on juutalaisten juhla. Hän kuoli Pesach juhlan aikaan. Hän vietti aina juutalaisten juhlat, ei pakanoiden. Hän piti juutalaisten sapatin joka on perjantai-illasta lauantai-iltaan. Hän opetti seuraajilleen elämällään ja sanoillaan että heidän tulee pitää Isän käskyt joihin sisältyy sapatti ja Isän asettamat juhlat. Kun ei-juutalainen ihminen tulee uskoon,hän ottaa juutalaisten kuninkaan Herrakseen. Hän kääntyy pois pakanuudesta. Hänestä tulee juutalainen koska hänen Herransa on juutalainen. Jeesus sanoi:” Ette voi palvella kahta herraa.” Hän sanoi myös että toista ihminen on rakastava ja toista vihaava.

Ketä sinä rakastat? Vapahtajaa vai saatanaa? Muista että saatana on ei-uskovaisten herra. Tässä maailmassa on vain kaksi herraa. Ja jokainen rakastaa toista ja vihaa toista. Sinä osoitat teoillasi kumpaa sinä rakastat. Jokainen tuomitaan tekojen mukaan. Tämä lukee Raamatussa. Jos olet uskossa niin voit aloittaa nyt ja näyttää kumpaa sinä rakastat: onko juhlasi Pesach vai pakanoiden pääsiäinen pupuineen,tipuineen ja noitineen.

93

1124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus on Pesach. Paavalin mukaan Jeesus on meidän pääsiäislampaamme. Hänet ristiinnaulittiin 14. Nisan kuuta, samaan aikaan kun temppelissä teurastettiin pääsiäislampaat. Jeesus ei syönyt pääsiäisateriaa viimeisenä ateriana, toisin kuin luullaan, koska hän oli itse pääsiäislammas. Hän ei olisi voinut syödä pääsiäislammasta joka teurastettiin vasta seuraavana päivänä. Jeesusta ei myöskään ristiinnaulittu perjantaina, toisin kuin kristityt väittävät, koska perjantaista sunnuntaihin ei ole kolmea yötä ja kolmea päivää, jonka Jeesus itse sanoi viettävänsä maan povessa.

      Kiva että foorumille kirjoittaa nykyään muitakin messiaanisia. Olen eri mieltä vain siitä, että ei meistä juutalaisia tule, vaikka seuraammekin juutalaista mestaria. Paavali sanoi, että ympärileikattu älköön pyrkikö ympärileikkaamattomaksi ja ympärileikkaamaton älköön ympärileikatko itseään. Se että seuraamme juutalaista Herraamme Jeesusta ja noudatamme Tooraa, ei tee meistä juutalaisia. Pakanoita jotka seurasivat Israelin Jumalaa kutsutaan Toorassa aina heprean sanalle ger, joka tarkoittaa muukalaista. Heistäkään ei tullut juutalaisia, vaan he pysyivät edelleen muukalaisina, vaikka sama laki koskikin heitä. Ef. 2 ja Room. 11 mukaan meidät liitetään Israeliin ja meistä tulee pyhien perheväkeä. Meidät siis oksastetaan Israeliin, mutta ei meidän silti tule kutsua itseämme juutalaisiksi.

      • Laskuntulos

        Taas tämä jumalaton pakana kristitty.net opettaa täällä.

        Kristitty.net miten olisit viettänyt sapattia 150 vuotta sitten Suomessa, kun olisit asunut hirsimökissä korvessa -30 asteen pakkasessa vaimon ja lapsien kanssa. Et olisi saanut sytyttää kynttilää, pärettä etkä uunia? Olisitko antanut lapsesi kuolla pakkaseen?


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Taas tämä jumalaton pakana kristitty.net opettaa täällä.

        Kristitty.net miten olisit viettänyt sapattia 150 vuotta sitten Suomessa, kun olisit asunut hirsimökissä korvessa -30 asteen pakkasessa vaimon ja lapsien kanssa. Et olisi saanut sytyttää kynttilää, pärettä etkä uunia? Olisitko antanut lapsesi kuolla pakkaseen?

        Meitä kiinnostaa enemmän se, miten me vietämme pääsiäistä tänään. Minä en palellu mökkiini sapattina, vaikka en teekään tulta.


      • UuniTulet
        Kristitty.net kirjoitti:

        Meitä kiinnostaa enemmän se, miten me vietämme pääsiäistä tänään. Minä en palellu mökkiini sapattina, vaikka en teekään tulta.

        Olisitko paleltunut sata vuotta sitten?
        Vai olisitko rikkonut sapatin sytyttämällä
        tulet uuniin?


      • UuniTulet kirjoitti:

        Olisitko paleltunut sata vuotta sitten?
        Vai olisitko rikkonut sapatin sytyttämällä
        tulet uuniin?

        Täysin hypoteettinen kysymys, jota on turha pähkäillä. Voitte juutalaiselta seurakunnalta tiedustella, miten he sapattia ovat täällä pohjoisessa viettäneet.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Täysin hypoteettinen kysymys, jota on turha pähkäillä. Voitte juutalaiselta seurakunnalta tiedustella, miten he sapattia ovat täällä pohjoisessa viettäneet.

        Kristitty.net olet sanonut, että sinulla on Toora sydämessäsi. Eikö se neuvo sinua?


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Kristitty.net olet sanonut, että sinulla on Toora sydämessäsi. Eikö se neuvo sinua?

        Minä en ole sanonut, vaan pyhä Raamattu sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme. Minä tiedän miten sapattia tulee viettää, sillä Pyhä Henki ja Toora ohjaavat minua siihen. Sapatin viettäminen ei aiheuta minulle mitään ongelmia. Koska en elä 1700-luvulla, ei Pyhä Henki ole minulle ilmoittanut, saiko tuolloin pohjoisessa sytyttää tulen vai ei.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Minä en ole sanonut, vaan pyhä Raamattu sanoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme. Minä tiedän miten sapattia tulee viettää, sillä Pyhä Henki ja Toora ohjaavat minua siihen. Sapatin viettäminen ei aiheuta minulle mitään ongelmia. Koska en elä 1700-luvulla, ei Pyhä Henki ole minulle ilmoittanut, saiko tuolloin pohjoisessa sytyttää tulen vai ei.

        Sinä kristitty.net alat luopua Toora-sydämessä-harhaopistasi.

        Muuten miksi luterilaisella keskustelupalstalla ei saa keskustella sinun seurakunnastasi?


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Sinä kristitty.net alat luopua Toora-sydämessä-harhaopistasi.

        Muuten miksi luterilaisella keskustelupalstalla ei saa keskustella sinun seurakunnastasi?

        Miksi pitäisi tehdä aloitus minun seurakunnastani?


    • Jobinpostia

      Luuk.22:11 Ja sanokaa talon isännälle: Opettaja sanoo sinulle: Missä on vierashuone, syödäkseni siinä pääsiäislampaan opetuslapseni kanssa? Luuk.22:15 Ja hän sanoi heille: Minä olen halajamalla halunnut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kansanne, ennen kuin minä kärsin. Ei kai, Jeesus tässä itseään syönyt?

      • Tässä Jeesus sanoo, että hän on halunnut syödä pääsiäislampaan, hän ei sano, että hän tulee syömään sen.


      • kjymysys
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tässä Jeesus sanoo, että hän on halunnut syödä pääsiäislampaan, hän ei sano, että hän tulee syömään sen.

        Entäs tämä, joka kertoo, että Jeesus söi pääsiäislammasta:

        Matt 26:17-20 Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Minne tahdot meidän valmistavan sinulle pääsiäisaterian?" Jeesus sanoi: "Menkää kaupunkiin." Hän neuvoi, kenen luo heidän oli siellä mentävä, ja käski sanoa tälle: "Opettaja sanoo: 'Hetkeni on lähellä. Sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa.'" Opetuslapset tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt ja valmistivat pääsiäisaterian. Illan tultua Jeesus kävi aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa.


      • kjymysys kirjoitti:

        Entäs tämä, joka kertoo, että Jeesus söi pääsiäislammasta:

        Matt 26:17-20 Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Minne tahdot meidän valmistavan sinulle pääsiäisaterian?" Jeesus sanoi: "Menkää kaupunkiin." Hän neuvoi, kenen luo heidän oli siellä mentävä, ja käski sanoa tälle: "Opettaja sanoo: 'Hetkeni on lähellä. Sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa.'" Opetuslapset tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt ja valmistivat pääsiäisaterian. Illan tultua Jeesus kävi aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa.

        Entä tämä Johanneksen kohta:

        "Niin he veivät Jeesuksen Kaifaan luota palatsiin; ja oli varhainen aamu. Ja itse he eivät menneet sisälle palatsiin, etteivät saastuisi, vaan saattaisivat syödä pääsiäislammasta." (Joh. 18:28)

        Johannes siis kertoo, että ei ollut vielä pääsiäisaterian aika. Tässä siis on ristiriita sen kanssa, mitä synoptiset evankeliumit kertovat. Tuossakaan kohdassa ei sanota, että Jeesus kävi pääsiäisaterialle. Pääsiäisateriaa kyllä valmisteltiin, mutta ateria, jonka Jeesus söi viimeisenä aterianaan ei vielä ollut pääsiäisateria. Tuossa kohtaa ei sanota, että Jeesus kävi pääsiäisaterialle, vaan aterialle. Paavalin mukaan Jeesus on meidän pääsiäislampaamme. Näin ollen Jeesus ristiinnaulittiin 14. Nisan kuuta samaan aikaan kun temppelissä uhrattiin pääsiäislampaita. Näin Jeesus oli meidän pääsiäislampaamme. Hän ei voinut olla samaan aikaan pääsiäislammas ja itse syödä pääsiäislammasta.


    • Mitä mun pitää sanoa kun siskoni lapset tulee taas ovelle kuten joka palmusunnuntai... "Hus, hus, olen uskovainen menkää pois.. helvetissä kituutatte kun noitia olette!"

      • En tiedä sinusta, mutta minä en millään tavalla osallistu sukulaisteni pakanallisiin noitaleikkeihin. Siskoni lapset tietävät tämän eivätkä tule meille virpomaan, vaan kunnioittavat meidän päätöstä olla viettämättä joulua tai pääsiäistä tai mitään muuta pakanallista juhlaa. Ennemmin tulee totella Jumalaa kuin ihmistä. Tahdotko todella osallistua noihin surkeisiin noitaleikkeihin?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        En tiedä sinusta, mutta minä en millään tavalla osallistu sukulaisteni pakanallisiin noitaleikkeihin. Siskoni lapset tietävät tämän eivätkä tule meille virpomaan, vaan kunnioittavat meidän päätöstä olla viettämättä joulua tai pääsiäistä tai mitään muuta pakanallista juhlaa. Ennemmin tulee totella Jumalaa kuin ihmistä. Tahdotko todella osallistua noihin surkeisiin noitaleikkeihin?

        Ei ne ole rehellisesti sanottuna surkeita. Lapset ovat iloissaan ja minä tietysti heidän puolestaan. Aion valmistautua ostamalla neljällä eurolla irtokarkkia ja myös minä saan tänä päivänä rikkoa oman sokerilakkoni. Saan myös koristeltuja pajunoksia mikä onkin sen viikon kiva sisustuselementti.

        Lammaspaistiin meillä ei ole varaa.

        Oikeasti juhla on minulle sekä Jeesuksen uhrikuoleman pohdiskelua. Jeesusta tulee joka kanavalta teeveestä, se onkin pakon sanelema tapa.

        Että juhlin kevään alkua. Se on haikeaa sillä talvi ja sen suomat mahdollisuudet ovat ohitse ja yleensä olen ollut jollain tapaa pettynyt itseeni.

        Kesäaika alkaa ensi sunnuntaina, palmusunnuntai, kalenterini mukaan myös.

        Mutta jos tietäisin satavarmasti että Jumala ei tahdo että että vietän pääsiäista en sitä mitenkään juhlisi ja voisin sen sanoa myös siskolleni.

        Keväänalkua se on..lumet alkavat sulaa ja aurinko paistaa..ihanko se jää sulta ihan huomaamatta?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Ei ne ole rehellisesti sanottuna surkeita. Lapset ovat iloissaan ja minä tietysti heidän puolestaan. Aion valmistautua ostamalla neljällä eurolla irtokarkkia ja myös minä saan tänä päivänä rikkoa oman sokerilakkoni. Saan myös koristeltuja pajunoksia mikä onkin sen viikon kiva sisustuselementti.

        Lammaspaistiin meillä ei ole varaa.

        Oikeasti juhla on minulle sekä Jeesuksen uhrikuoleman pohdiskelua. Jeesusta tulee joka kanavalta teeveestä, se onkin pakon sanelema tapa.

        Että juhlin kevään alkua. Se on haikeaa sillä talvi ja sen suomat mahdollisuudet ovat ohitse ja yleensä olen ollut jollain tapaa pettynyt itseeni.

        Kesäaika alkaa ensi sunnuntaina, palmusunnuntai, kalenterini mukaan myös.

        Mutta jos tietäisin satavarmasti että Jumala ei tahdo että että vietän pääsiäista en sitä mitenkään juhlisi ja voisin sen sanoa myös siskolleni.

        Keväänalkua se on..lumet alkavat sulaa ja aurinko paistaa..ihanko se jää sulta ihan huomaamatta?

        Tietysti pakanalliset juhlat ovat kovasti lasten mieleen ja koukuttavat ja houkuttelevat.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Tietysti pakanalliset juhlat ovat kovasti lasten mieleen ja koukuttavat ja houkuttelevat.

        Minä paastoan nyt...olen itseasiassa tuntenut että en halua päättää pääsiäiseen tätä paastoa- kuten ortodoksimunkit.

        Ainut poikkeus olkoon palmusunnuntai, kun sitä karkkia niille lapsillekin hankin.

        Että sillä tavalla pääsiäinen on minulle kynnyskysymys nyt, ja mietinkin haluaako Jumala puhua sinun kauttasi minulle ettei minun tarvitse olla niin kuin ne ortodoksimunkit..minun ei tarvitse välittää pääsiäisestä.

        Lapset viettävät pääsiäisensä annoin minä heille niitä karkkeja tai en.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Minä paastoan nyt...olen itseasiassa tuntenut että en halua päättää pääsiäiseen tätä paastoa- kuten ortodoksimunkit.

        Ainut poikkeus olkoon palmusunnuntai, kun sitä karkkia niille lapsillekin hankin.

        Että sillä tavalla pääsiäinen on minulle kynnyskysymys nyt, ja mietinkin haluaako Jumala puhua sinun kauttasi minulle ettei minun tarvitse olla niin kuin ne ortodoksimunkit..minun ei tarvitse välittää pääsiäisestä.

        Lapset viettävät pääsiäisensä annoin minä heille niitä karkkeja tai en.

        No missä kohtaa Raamattua käsketään paastota 40 päivää ennen pääsiäistä?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        No missä kohtaa Raamattua käsketään paastota 40 päivää ennen pääsiäistä?

        Ei missään. Höh..?..miksi ne sitten viettävät sen 40 vrk paaston? Mulla ois ollut vain kahden viikon paasto.. :)


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Ei missään. Höh..?..miksi ne sitten viettävät sen 40 vrk paaston? Mulla ois ollut vain kahden viikon paasto.. :)

        Kyse on luterilaisten omasta päästään keksimästä perinnäissäännöstä.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kyse on luterilaisten omasta päästään keksimästä perinnäissäännöstä.

        Googletin kun en viitsinyt vaivata sinua. Tuo ortodoksinen paasto. Lukasin pari linkkiä aiheesta ja heti törmäsin ristiriitoihin. Toinen munkki kirjoitti ei ole katumusharjoitus ja toinen että on katumusharjoitus...

        Jumalaa siinä tavoitellaan.

        Erityisen mielenkiintoinen oli "Tsasounan suunnalta"-linkki(hakusanat sulle jos tahdot jotakin tarkistaa)ja siinä luki että paastoa alettiin viettää juutalaiset ensin ja käytäntö levisi ...en muista enää oliko luterilaisuuteen vai johonkin muualle.

        Siinä oli parikin esimerkkiä 40 päivän paastosta Raamatusta! Esm.Mooses paastosi 40 päivää ja myös itse Jeesus!

        Mt.4:12

        "Sitten Henki vei Jeesuksen erämaahan paholaisen kiusattavaksi ja Hän paastosi 40 päivää ja 40 yötä"...syyksi tsasounan munkki esitti voiman. Jeesus tarvitsi voimaa paholaista vastaan.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Googletin kun en viitsinyt vaivata sinua. Tuo ortodoksinen paasto. Lukasin pari linkkiä aiheesta ja heti törmäsin ristiriitoihin. Toinen munkki kirjoitti ei ole katumusharjoitus ja toinen että on katumusharjoitus...

        Jumalaa siinä tavoitellaan.

        Erityisen mielenkiintoinen oli "Tsasounan suunnalta"-linkki(hakusanat sulle jos tahdot jotakin tarkistaa)ja siinä luki että paastoa alettiin viettää juutalaiset ensin ja käytäntö levisi ...en muista enää oliko luterilaisuuteen vai johonkin muualle.

        Siinä oli parikin esimerkkiä 40 päivän paastosta Raamatusta! Esm.Mooses paastosi 40 päivää ja myös itse Jeesus!

        Mt.4:12

        "Sitten Henki vei Jeesuksen erämaahan paholaisen kiusattavaksi ja Hän paastosi 40 päivää ja 40 yötä"...syyksi tsasounan munkki esitti voiman. Jeesus tarvitsi voimaa paholaista vastaan.

        Jos haluat seurata Jeesuksen esimerkkiä niin ole sitten syömättä ja juomatta 40 päivää. Ole hyvä. Kuten huomaat, koska kyse on ihmisten omasta päästään keksimästä perinnäissäännöstä eikä Jumalan käskystä, niin mielipiteitä on monia.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jos haluat seurata Jeesuksen esimerkkiä niin ole sitten syömättä ja juomatta 40 päivää. Ole hyvä. Kuten huomaat, koska kyse on ihmisten omasta päästään keksimästä perinnäissäännöstä eikä Jumalan käskystä, niin mielipiteitä on monia.

        Monia on teitä mutta yhteinen päämäärä.
        Jokainen uskovista tahtoo palvella Jumalaa. Mukaanlaskien tietysti ortodoksimunkit.

        Mä vedän eräänlaista puolipaastoa. Ei aamupalaa eikä lounasta. 2 ateriaa päivässä. Lihastakin ruokaa teen, toisin kuin ne munkit paaston aikana.

        Ehkäpä jaksan sen 40 päivää, kuten Jeesus tai Mooses.

        Mua kiinnostaa tietää mikä on sun suhteesi juutalaisuuteen. Oletko ehkä suomalaisena liittynyt juutailaiskirkkoon?

        Äitini joskus selvitti sukututkijan kanssa miten me olemme sekä äidin että isän puolelta sukua juutalaisille jotka elivät maanpaossa Pietarissa.

        Niihin aikoihin juutalaisuus kiinnosti mua kovastikin. Sen jälkeen tuli mieleen että ko sukututkija saattoi olla huijarikin.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Monia on teitä mutta yhteinen päämäärä.
        Jokainen uskovista tahtoo palvella Jumalaa. Mukaanlaskien tietysti ortodoksimunkit.

        Mä vedän eräänlaista puolipaastoa. Ei aamupalaa eikä lounasta. 2 ateriaa päivässä. Lihastakin ruokaa teen, toisin kuin ne munkit paaston aikana.

        Ehkäpä jaksan sen 40 päivää, kuten Jeesus tai Mooses.

        Mua kiinnostaa tietää mikä on sun suhteesi juutalaisuuteen. Oletko ehkä suomalaisena liittynyt juutailaiskirkkoon?

        Äitini joskus selvitti sukututkijan kanssa miten me olemme sekä äidin että isän puolelta sukua juutalaisille jotka elivät maanpaossa Pietarissa.

        Niihin aikoihin juutalaisuus kiinnosti mua kovastikin. Sen jälkeen tuli mieleen että ko sukututkija saattoi olla huijarikin.

        En ole juutalainen enkä noudata mitään fariseusten omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä, legendoja, myyttejä ja taruja ja traditioita. Se että noudatan Tooraa, Jumalan pyhää lakia, ei tee minusta juutalaista. Kutsun itseäni messiaaniseksi.

        Raamatussa ei ole mitään käskyä paastosta ennen pääsiäistä, joten jokainen voi tietysti paastota aivan niin kuin huvittaa, mutta mitään hyötyä siitä ei ole.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        En ole juutalainen enkä noudata mitään fariseusten omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä, legendoja, myyttejä ja taruja ja traditioita. Se että noudatan Tooraa, Jumalan pyhää lakia, ei tee minusta juutalaista. Kutsun itseäni messiaaniseksi.

        Raamatussa ei ole mitään käskyä paastosta ennen pääsiäistä, joten jokainen voi tietysti paastota aivan niin kuin huvittaa, mutta mitään hyötyä siitä ei ole.

        No, nyt kun keskustelimme pääsin eroon päähänpinttymästäni liittyen ortodoksiseen paastoon. Heh...kiitos.

        "Perinäissääntö"ja perinteet... tuolla alhaalla tuomitset perinteet.

        En minäkään niitä vietä. Joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus, lasten synttärit.. kyllä meillä nämä huomioidaan kuvitellen että toisilla ihmisillä on silloin hauskempaa kuin meillä, kun me ollaan tosi köyhiä eikä jaksa enään ostaa vapuksikaan mitään simoja ja tippaleipiä... ym.

        Toivoisin että meillä olisi pieniä lapsia että saisin tekosyyn juhlia. Mutta ei vain ole, ja ne ovat päiviä jolloin täytyy miettiä miten kaupat on auki ja tulispa jo arki takaisin-olo.


    • Ihan.miten.haluatte

      Mistä tiedätte tapahtuiko todella uhriutuminen ?
      Vai eikö jumalalla ollut muuta keinoa !

      • uskonnonuhrit

        Ehkä se on romantisoitu kuvaus, että joku antaisi koko ihmiskunnan puolesta henkensä. Tosin tänäkin päivänä on tapauksia uskonnoissa, jossa ihmiset uskonsa vuoksi ovat valmiita tai jonkin aatteen vuoksi, tekemään itselleenkin aika hurjia tekoja, kun ihminen pyrkii muuttamaan maailmaa ja sen katsomusta. Tuollaisten tekojen kautta, osa on voinut saada paikkansa kansansa idolina ja palvottuna pyhimyksenä. Tuli joskus dokumentti jonkin kansan itsenäisyysasioihinkohan se liittyi, jokin munkki sytytti itsensä palamaan ja se muutti kait suhtautumista, että asia sai näkyvyyttä maailmanlaajuisesti medioissakin.
        Islamilaisten hirmuteotkin itseään ja muita kohtaan, liittyy jollain lailla uhrautumiseen aatteen puolesta. Eli sitä kyllä ilmenee uskonnoissa, mutta jotta ihmisten käsitykset muuttuisivat oikeasti hyvään suuntaan ja toisia kunnioittavaan suuntaan, ei sellaiset uhraukset saisi olla oikeutettuja.


    • Kirjakääröt

      Matt.26:17 Biblia (1776). Mutta ensimäisen makian leivän päivänä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen hänelle: missä tahdot, että meidän pitää valmistaman pääsiäislampaan syötää? Kirjoitetaan: ensimmäisen ja syödäksesi.

      • "Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistamme pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"" (Mt. 26:17 1938)

        Tässä on montakin ongelmaa. Happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä eli Nisan kuun 15. päivä ei enää syödä mitään pääsiäislammasta, koska se syötiin edellisenä päivänä Nisan kuun 14. päivä. Joten ei ole mitenkään mahdollista, että opetuslapset olisivat happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, joka oli sapatti, valmistaneet pääsiäisaterian. Huomaamme siis, että synoptisten evankeliumeiden Q-lähteen kirjoittaja on pihalla näistä asioista.


    • Tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=VAm1MlB-cV0

      Hyvä selitys siitä, kuinka Jeesusta ei ristiinnaulittu perjantaina ja kuinka viimeinen ateria ei ollut pääsiäisateria. Suosittelen kaikille, joita kiinnostaa totuus tässä asiassa.

    • Kirjakääröt

      4Moos.9:11 Biblia. Vaan toisella kuulla, neljäntenä päivänä toistakymmentä, kahden ehtoon välillä, pitää teidän sen tekemän, ja teidän pitää sen syömän happamattoman leivän ja karvaisen ruohon kanssa.

      • Suomeksi "viettäkööt sitä toisen kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä. Happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he syökööt pääsiäislampaan."

        Pääsiäislampaat siis teurastettiin iltapäivällä Nisan kuun 14. päivä ja syötiin iltahämärässä ehtoolla, jolloin päivä auringon laskettua vaihtui 15. päiväksi, joka oli happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä ja sapatti. Jos Jeesus siis olisi viimeisenä aterianaan nauttinut pääsiäisaterian, hänet olisi ristiinnaulittu sapattina, mihin fariseukset eivät olisi ikinä ryhtyneet. Myöskään ristiinnaulittujen jalkoja ei olisi katkaistu, jotta ruumiit olisi saatu haudattua ennen sapattia, koska olisi jo ollut sapatti. Mutta sen minä myönnän, että tämä pääsiäisviikon kronologia ei ole helppoa ja pitää ottaa huomioon monta jaetta, jotka alkuun näyttävät olevan ristiriitaisia keskenään. Suosittelen tätä videota: https://www.youtube.com/watch?v=VAm1MlB-cV0 siinä on asia selitetty perusteellisesti. Tosin englanniksi.


      • TotuudenTälläpuolen
        Kristitty.net kirjoitti:

        Suomeksi "viettäkööt sitä toisen kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä. Happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he syökööt pääsiäislampaan."

        Pääsiäislampaat siis teurastettiin iltapäivällä Nisan kuun 14. päivä ja syötiin iltahämärässä ehtoolla, jolloin päivä auringon laskettua vaihtui 15. päiväksi, joka oli happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä ja sapatti. Jos Jeesus siis olisi viimeisenä aterianaan nauttinut pääsiäisaterian, hänet olisi ristiinnaulittu sapattina, mihin fariseukset eivät olisi ikinä ryhtyneet. Myöskään ristiinnaulittujen jalkoja ei olisi katkaistu, jotta ruumiit olisi saatu haudattua ennen sapattia, koska olisi jo ollut sapatti. Mutta sen minä myönnän, että tämä pääsiäisviikon kronologia ei ole helppoa ja pitää ottaa huomioon monta jaetta, jotka alkuun näyttävät olevan ristiriitaisia keskenään. Suosittelen tätä videota: https://www.youtube.com/watch?v=VAm1MlB-cV0 siinä on asia selitetty perusteellisesti. Tosin englanniksi.

        Mutta Raamattupas sanoo etteivät fariseukset yhtyneet päätökseen, vaan että tuomio oli saddukealainen:
        "Muuan neuvoston jäsen, Joosef, joka oli kotoisin juutalaisesta Arimatian kaupungista, ei ollut yhtynyt neuvoston päätökseen eikä osallistunut sen toimiin. Hän oli hyvä ja hurskas mies ja odotti Jumalan valtakuntaa." (Luuk 23:50 -- 51 )

        Kaikki juutalaiset eivät olleet fariseuksia, vaikka Raamattu esittääkin heidät Jeesuksen kilpailijoina. Josephuksen lähteistä tiedämme että ylipappi ja sjurinosa neuvostoa kuului tähän johtavaan yläluokkaiseen puolueeseen.

        Evankelista Markus toki kirjoittaa: ”Ylipapit ja koko neuvosto etsivät todistusta Jeesusta vastaan saadakseen hänet surmatuksi.” (Mark. 14:55)

        Mutta Markus erehtyy. Hänpä ei tiennyt totuutta Jeesuksen kohtalosta. Suuressa neuvostossa eli sanhedrinissä oli 71 jäsentä. Ja se saattoi tuomita kuolemaan uskonnollisista syistä. Siihen tarvittiin kuitenkin vähintään 23 tuomarin läsnäolo. Esimerkiksi vuonna 62 jKr. Jerusalemin temppelin saddukealainen ylipappi Hannas kutsui sanhedrinin istuntoon, jossa tuomittiin Jeesuksen veli Jaakob kivitettäväksi. Fariseukset valittivat tuomiosta, koska sanhedrin ei ollut päätösvaltainen. Hannas erotettiin, mutta Jaakob ehdittiin kivittää.

        Seistessään sanhedrinin edessä Jeesus näki, ettei paikalla ole fariseuksia! Jeesus saattaisi sittenkin jäädä henkiin. Kuvittelemme, että Uusi testamentti puhuu fariseuksista usein pahaa. Mutta todellisuudessa he olivat Jeesukselle uskollisia. Heidän laissaan halakhassa juutalaisen luovuttaminen vihollisvallan käsiin oli anteeksiantamaton synti.

        Ylipapit sanovat Jeesukselle: ”Jos olet Messias, niin sano se meille.” Kysymys on yhdentekevä. Sanhedrin ei voinut tuomita kuolemaan sillä perusteella, että syytetty kutsuu itseään messiaaksi. Jeesus vastaa: ”Jos sen teille sanon, te ette usko. Ja jos jotakin kysyn, te ette vastaa. Mutta tästedes Ihmisen Poika on istuva Kaikkivaltiaan oikealla puolella.” Saddukealaisilla on silti kekseliäs juoni. Jeesus pitää saada näyttämään Rooman kannalta vaaralliselta. Hänet viedään maaherra Pilatuksen tuomittavaksi. Tiedä että saddukeukset olivat pragmaatikkoja, eikä halakha estänyt heitä luovuttamasta Jeesusta vihollisen käsiin. Pragmaatikko on henkilö, joka ajattelee asiaa käytännön kannalta, on asenteeltaan myös hyötyä ja tuloksia korostava.

        Mutta ne fariseukset olemme tottuneet näkemään Jeesuksen vastustajina, vaikka evankeliumeissa nime omaan juuri fariseukset varoittivat Jeesusta Herodeksen tappo aikeista. Jeesuksella on ollut selkeästi siinä porukassa paljon ystäviä. Farisealaiset olivat eräänlainen puolue. Se syntyi 100 vuotta ennen Jeesusta alemman papiston keskuudessa vastapainoksi ylemmän papiston saddukeuksille, aikansa fundamentalisteille.

        Jeesus oli lähempänä fariseuksia kuin muita juutalaisia kiivailijoita. Tiedämme fariseusten kutsuneen Jeesusta koteihinsa. Ja aterioille. Arimatilainen Joosef antoi Jeesukselle oman hautapaikkansa. Eivätkä fariseukset koskaan vaatineet Jeesuksen vangitsemista saatikka teloittamista. Vaikka fariseukset laittoivat Jeesuksen usein testiin eli koetukseen kuten Raamatun käännöksemme sanoo ja Jeesus soimasi fariseuksia näyttwlemisesrä eli tekopyhyydestä, näiden kahden välinen keskustelu vastasi lähinnä yliopiston väitöstilaisuutta.

        Fariseukset olivat yhteiskunnallinen liike, johon jäseniä liittyi kaikista yhteiskuntaluokista. Tavallisen kansan keskuudessa fariseukset olivatkin suosittuja yläluokkaisiin ja aristokraattisiin saddukealaisiin verrattuna. Suosiota kansan keskuudessa lisäsi myös Rooman miehittäjähallinnon vastustaminen ja vahva kansallismielisyys, johon liittyi hellenististen vaikutteiden vastustaminen juutalaisessa yhteiskunnassa. Fariseukset eivät kuitenkaan varsinaisesti olleet aktiivisessa vastarinnassa. Liikkeen piirissä oli myös sovinnaisempia näkemyksiä, joiden mukaan Rooman kanssa toimeen tuleminen oli järkevää, koska se takasi kohtalaisen rauhalliset olot.

        Fariseuksille tunnusomaista oli tiukka sitoutuminen Mooseksen lakiin ja vanhinten säädöksiin, joita oli noudatettava tiukasti. He eivät noudattaneet vain Mooseksen lakia, vaan myös suullista perimätietoa. Raamatun Uudessa testamentissa farisealaiset esitetään Jeesuksen vastustajana. Fariseusten vastustajina puolestaan esitettiin saddukeukset. Toisin kuin saddukeukset farisealaiset uskoivat kuolemanjälkeiseen elämään, kuolleiden ylösnousemukseen ja enkeleiden olemassaoloon. Jeesuksella ja fariseuksilla oli kuitenkin hyvin vähän teologisia eroja. Jeesuksen kritiikki suuntautui siihen, että fariseukset eivät eläneet kuten he opettivat, ja että fariseukset painottivat mishnaa halakhan sijaan, ja lain kirjainta sen hengen sijaan.

        Lisää fariseuksista:
        http:// www.helsinki.fi/teol/pro/_merenlah/oppimateriaalit/text/suomi/judaism.htm
        https:// tampereenseurakunnat.fi/sivustot/etsikko/tarinoita/jeesuksen_ajan_juutalaiset/luku_i_fariseukset.23927.blog


    • Uskovainen.pupu

      Emme ole juutalaisia vaan kristittyjä. Kristitty on Jeesukseen uskova. Juutalainen harrastaa mooseksenuskoisten menoja.

    • Risti-riita

      Joh.2:13 Ja juutalaisten pääsiäinen oli lähellä......Joh.2:13 Biblia (1776). Ja Juutalaisten pääsiäinen oli läsnä, ja Jesus meni ylös Jerusalemiin. Kirjoitetaan: juutalaisten.

    • niinpäniinvain

      Aadam, Noa, Aabraham, Isak, Jaakob, kukaan näistä ei viettänyt pääsiäistä. Kuitenkin esimerkiksi Aabrahamia kutsutaan uskovien isäksi!

      Jos vietät pääsiäistä, vietä! Ellet vietä, ole viettämättä! Joka valikoi päiviä, valikoi Herran tähden.

      Jeesus ei ollut juutalainen, vaikka Hän täällä maan päällä elikin sen kansan keskuudessa. Kun Hän loi maailman, Juuda ei ollut vielä edes syntynyt!
      Me emme voi eikä meidän tarvitse viettää juutalaista pääsiäistä, jossa ensi ehto on ympärileikkaus, sitten piti juhlia Jerusalemissa.

      Meidän ei myöskään tule edistää pakanallisia tapoja, vaan jos vietämme pääsiäistä, viettäkäämme se Jeesuksen muistoksi.
      Minä kerran annoin taikina-astian kuivaa taikinaisena jonkin päivän, sitten pääsiäisaattona raaputimme sen puhtaaksi entisestä taikinasta, ja teimme uuden taikinan josta leivoimme uutta leipää kaikille. Paavali hehoitti meitä perkaamaan pois vanhan hapatuksen, että meistä tulisi uusi taikina. Tämä vain yhtenä pikku vihjeenä, jos haluaa jotain perinteitä.

      Tiesittekö muuten että kun sotilaat sanoivat Jeesuksen huutavan Eliasta (Eeli, Eeli, lama sabaktani. Jumalani, Jumalani miksi minut hylkäsit), niin Eliasta huudettiin jokaisesta kodista.
      Juutalaisilla on aina yksi tuoli tyhjänä pääsiäisaterialla, ja rituaaliin kuuluu että huudetaan Eliasta mukaan aterialle!

      • Ai Jeesus ei ollut juutalainen? Hänet ympärileikattiin kahdeksan päivän vanhana, hänet lunastettiin temppelissä, hänellä oli hepreankielinen nimi Yeshua, joka tarkoittaa pelastusta, hän käytti tupsuja viitan kulmissa, noudatti kaikessa Tooraa ja opetti Tooraa. Jeesus oli ja on edelleen juutalainen. Sen voin varmaksi sanoa, että Jeesus ei ollut kristitty.

        Roomalaiskirjeessä kun Paavali puhuu päivien valikoinnista, hän tarkoittaa paastopäiviä tai muita päiviä, joista ei ole mitään Jumalan käskyä. Paavali ei tarkoita, että saamme rikkoa Jumalan käskyä. Raamatussa Jumala käskee meidän viettää pääsiäistä. Missään kohtaa Raamattua ei meille anneta lupaa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää käskyä.


      • capiche

        Aika villiä tosiaankin väittää, ettei Jeesus ollut juutalainen. Jeesus ei tietenkään ollut kristitty, sillä kristitty tarkoittaa Kristuksen seuraajaa. Jeesuksen seuraajia kutsuttiin ensin nasarealaisten lahkoksi ja kristityiksi heitä ryhdyttiin kutsumaan vasta myöhemmin Antiokiassa.

        En ole itse niin legalisti, etteivät lapset saisi nauttia myös tipuista, munista ja kevään juhlasta. Olen myös viettänyt joskus pesachia juutalaisten kanssa ja tietenkin myös pääsiäistä kristittyjen kanssa. Kristityilläkin on joka maassa omat tapansa pääsiäisen vietossa. Tärkeintä on tietää miksi sitä vietetään, ei niinkään miten sitä vietetään


    • Voihanvitalis

      2Moos.12:48 Jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikatkoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön sitä syökö.

      • Huomaa, että ympärileikkaus oli täysin vapaaehtoista niille, jotka tahtoivat syödä pääsiäislammasta.


    • Laskuntulos

      Kristitty.net on kehitellyt omasta päästään Toora-jumalan uskonnon. Vain tämä uskonto pelastaa.
      Kristityt ovat turhaan palvelleet Jumalaa 2000 vuotta, koska he ovat kristitty.netin mukaan harhaoppisia.

      • Taas tämä argumentti, että kirkko ei ole voinut olla väärässä 2000 vuotta. On helppo nähdä, miten tämä harhaoppi on saanut alkunsa. "Näin me ollaan jo sata vuotta uskottu... Näin me ollaan jo 200 vuotta uskottu... Näin me ollaan tehty jo 500 vuotta... Näin me olaan opetettu jo 1000 vuotta... Näin me jo 2000 vuotta ollaan uskottu".

        Kirkko on ollut väärässä 2000 vuotta, miksi se muka olisi mahdotonta? Sanooko Jeesus, että hän asettaa kirkon, joka on erehtymätön opissaan?


      • Onluettu

        Mitä te välitätte kristitty.netistä? Hän on valhejuutalainen ilman ympärileikkausta!
        Ei hän tunne kristinuskoa, joka perustuu Kristukseen. Hänelle ei Jeesuksella ole mitään annettavaa. Tooran säännöistä hän selviää muutenkin, sanomalla, että niitä pitää toisten noudattaa, mutta hänen ei, koska ei ole temppeliä, ja maiden lait, joita hänen mukaansa ei edes ole ilman tooraa, kieltävät siitä.

        Jeesus ei edes ollut Daavidin, vaan Jumalan Poika. Miksi Häntä pitäisi väittää juutalaiseksi?

        Eläähän Jeesus sinussa ja minussa jos olemme uskossa. Ei se että Hän tuli ihmiseksi kerran, tee Hänestä juutalaisten, vaan ihmisyyden edustajan! Jos Hän olisi tullut ihmiseksi Suomessa, Hän tietysti olisi mukautunut suomalaiseen elämään, mutta Hän olisi silti ollut Jumalan Poika.

        Jeesus sanoi että ellei juutalaiset usko Häntä siksi joka Hän on, niin he kuolevat synneissään! Tuskin Hän odotti että he ainoastaan uskoisivat Häntä Juutalaiseksi!


      • Onluettu kirjoitti:

        Mitä te välitätte kristitty.netistä? Hän on valhejuutalainen ilman ympärileikkausta!
        Ei hän tunne kristinuskoa, joka perustuu Kristukseen. Hänelle ei Jeesuksella ole mitään annettavaa. Tooran säännöistä hän selviää muutenkin, sanomalla, että niitä pitää toisten noudattaa, mutta hänen ei, koska ei ole temppeliä, ja maiden lait, joita hänen mukaansa ei edes ole ilman tooraa, kieltävät siitä.

        Jeesus ei edes ollut Daavidin, vaan Jumalan Poika. Miksi Häntä pitäisi väittää juutalaiseksi?

        Eläähän Jeesus sinussa ja minussa jos olemme uskossa. Ei se että Hän tuli ihmiseksi kerran, tee Hänestä juutalaisten, vaan ihmisyyden edustajan! Jos Hän olisi tullut ihmiseksi Suomessa, Hän tietysti olisi mukautunut suomalaiseen elämään, mutta Hän olisi silti ollut Jumalan Poika.

        Jeesus sanoi että ellei juutalaiset usko Häntä siksi joka Hän on, niin he kuolevat synneissään! Tuskin Hän odotti että he ainoastaan uskoisivat Häntä Juutalaiseksi!

        Jeesuksella on minulle paljonkin annettavaa. Me pelastumme yksin armosta uskomalla Jeesukseen. Mutta Jeesus opetti, että Toora on edelleen voimassa. Jos me rakastamme Jeesusta, noudatamme Tooraa.

        Sinulle lienee kiusallista myöntää, että Jeesus oli juutalainen. Samarialainen nainen kaivolla kutsui Jeesusta juutalaiseksi, eikä Jeesus väittänyt vastaan. Jeesus oli 100% juutalainen ja on edelleen.


      • Onluettu kirjoitti:

        Mitä te välitätte kristitty.netistä? Hän on valhejuutalainen ilman ympärileikkausta!
        Ei hän tunne kristinuskoa, joka perustuu Kristukseen. Hänelle ei Jeesuksella ole mitään annettavaa. Tooran säännöistä hän selviää muutenkin, sanomalla, että niitä pitää toisten noudattaa, mutta hänen ei, koska ei ole temppeliä, ja maiden lait, joita hänen mukaansa ei edes ole ilman tooraa, kieltävät siitä.

        Jeesus ei edes ollut Daavidin, vaan Jumalan Poika. Miksi Häntä pitäisi väittää juutalaiseksi?

        Eläähän Jeesus sinussa ja minussa jos olemme uskossa. Ei se että Hän tuli ihmiseksi kerran, tee Hänestä juutalaisten, vaan ihmisyyden edustajan! Jos Hän olisi tullut ihmiseksi Suomessa, Hän tietysti olisi mukautunut suomalaiseen elämään, mutta Hän olisi silti ollut Jumalan Poika.

        Jeesus sanoi että ellei juutalaiset usko Häntä siksi joka Hän on, niin he kuolevat synneissään! Tuskin Hän odotti että he ainoastaan uskoisivat Häntä Juutalaiseksi!

        Sanot että Jeesus ei ollut Daavidin poika. Montako kertaa Raamatussa sanotaan, että Jeesus on Daavidin poika?

        "Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja." (Mt. 1:1)

        "Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: "Eiköhän tämä ole Daavidin poika?" " (Mt. 12:23)

        "Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni."" (Mt. 15:22)

        "Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: "Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!"" (Mt. 21:9)

        "Ja monet nuhtelivat häntä saadakseen hänet vaikenemaan. Mutta hän huusi vielä enemmän: "Daavidin poika, armahda minua"." (Mk. 10:48)

        "Eikö Raamattu sano, että Kristus on oleva Daavidin jälkeläisiä ja tuleva pienestä Beetlehemin kaupungista, jossa Daavid oli?" (Joh. 7:42)

        "hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä" (Room. 1:3)

        "Muista Jeesusta Kristusta, joka on kuolleista herätetty ja on Daavidin siementä minun evankeliumini mukaan," (2. Tim. 2:8)

        "Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä"." (Ilm. 5:5)


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Taas tämä argumentti, että kirkko ei ole voinut olla väärässä 2000 vuotta. On helppo nähdä, miten tämä harhaoppi on saanut alkunsa. "Näin me ollaan jo sata vuotta uskottu... Näin me ollaan jo 200 vuotta uskottu... Näin me ollaan tehty jo 500 vuotta... Näin me olaan opetettu jo 1000 vuotta... Näin me jo 2000 vuotta ollaan uskottu".

        Kirkko on ollut väärässä 2000 vuotta, miksi se muka olisi mahdotonta? Sanooko Jeesus, että hän asettaa kirkon, joka on erehtymätön opissaan?

        Eikirkollisia kristittyjä on ollut 2000 vuotta. Ensimmäisten joukossa oli Korinttilaiset ja Galattialaiset. Eivätkö hekään olleet sinun mielestäsi kristittyjä?


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Eikirkollisia kristittyjä on ollut 2000 vuotta. Ensimmäisten joukossa oli Korinttilaiset ja Galattialaiset. Eivätkö hekään olleet sinun mielestäsi kristittyjä?

        Olivat toki kristittyjä. Mutta mihin suuntaan kirkko sittemmin kehittyä on toinen tarina. Kirkko luopui sapatista ja kaikesta juutalaisesta ja rupesi vainoamaan juutalaisia ja teki pesäeron juutalaisuuteen, niin että kaikki "juutalainen" toiminta kiellettiin ja keksittiin omasta päästä "kristillisiä" traditioita juutalaisten sijaan. Kirkko eksyi ja meni pahasti mönkään. Tätä eksytystä on jatkunut kohta 2000 vuotta. Miksi on mielestäsi mahdotonta, että kirkko on 2000 vuotta ollut väärässä?


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Olivat toki kristittyjä. Mutta mihin suuntaan kirkko sittemmin kehittyä on toinen tarina. Kirkko luopui sapatista ja kaikesta juutalaisesta ja rupesi vainoamaan juutalaisia ja teki pesäeron juutalaisuuteen, niin että kaikki "juutalainen" toiminta kiellettiin ja keksittiin omasta päästä "kristillisiä" traditioita juutalaisten sijaan. Kirkko eksyi ja meni pahasti mönkään. Tätä eksytystä on jatkunut kohta 2000 vuotta. Miksi on mielestäsi mahdotonta, että kirkko on 2000 vuotta ollut väärässä?

        En ole kirkollinen.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Olivat toki kristittyjä. Mutta mihin suuntaan kirkko sittemmin kehittyä on toinen tarina. Kirkko luopui sapatista ja kaikesta juutalaisesta ja rupesi vainoamaan juutalaisia ja teki pesäeron juutalaisuuteen, niin että kaikki "juutalainen" toiminta kiellettiin ja keksittiin omasta päästä "kristillisiä" traditioita juutalaisten sijaan. Kirkko eksyi ja meni pahasti mönkään. Tätä eksytystä on jatkunut kohta 2000 vuotta. Miksi on mielestäsi mahdotonta, että kirkko on 2000 vuotta ollut väärässä?

        Kr.net sinä itse olet kirkollinen. Olet luterilainen ja kuulut Kansanlähetyksenopiston seurakuntaan.

        Muuten miksi meuhkaat helluntailaisten keskustelupalstalla etkä luterilaisten?


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Kr.net sinä itse olet kirkollinen. Olet luterilainen ja kuulut Kansanlähetyksenopiston seurakuntaan.

        Muuten miksi meuhkaat helluntailaisten keskustelupalstalla etkä luterilaisten?

        Olen entinen luterilainen. Kansanlähetysläiset ovat harhaoppisia.

        Meuhkaan täällä, koska luterilaisten palstalla on pelkkää homopropagandaa. Käy itse katsomassa.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Olen entinen luterilainen. Kansanlähetysläiset ovat harhaoppisia.

        Meuhkaan täällä, koska luterilaisten palstalla on pelkkää homopropagandaa. Käy itse katsomassa.

        Sinä siis valehtelit, että sinun seurakuntasi on Kansanlähetyksen opisto.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Sinä siis valehtelit, että sinun seurakuntasi on Kansanlähetyksen opisto.

        Pitäisikö heti erota seurakunnasta ja perustaa jälleen uusi kuppikunta, vain jos on opillisia erimielisyyksiä?


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Olen entinen luterilainen. Kansanlähetysläiset ovat harhaoppisia.

        Meuhkaan täällä, koska luterilaisten palstalla on pelkkää homopropagandaa. Käy itse katsomassa.

        Kr.net hanki oma elämä. Tämä keskustelupalsta ei ole sinun sielunhoitopalsta.
        Meillä ei ole sinun jumalattoman kanssa mitään yhteistä!
        Sinut on punnittu ja kylläiseksi havaittu!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Kr.net hanki oma elämä. Tämä keskustelupalsta ei ole sinun sielunhoitopalsta.
        Meillä ei ole sinun jumalattoman kanssa mitään yhteistä!
        Sinut on punnittu ja kylläiseksi havaittu!

        Eipä näytä sinullakaan olevan muuta elämää kuin vainota minua. Mitä sinä tekisit, jos minä menisin pois? Ja kuten huomaat, en koskaa iltaisin tai sapattina ole täällä, joten minulla todellakin on muutakin elämää.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Pitäisikö heti erota seurakunnasta ja perustaa jälleen uusi kuppikunta, vain jos on opillisia erimielisyyksiä?

        On synti kuulua harhaoppisten seurakuntaan. Sinä kannatat sitä oppia mihin seurakuntaan kuulut.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        On synti kuulua harhaoppisten seurakuntaan. Sinä kannatat sitä oppia mihin seurakuntaan kuulut.

        Omapa on asiani.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Omapa on asiani.

        Sinulla on joustava Toora! Se joustaa sinun halujesi mukaan!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Sinulla on joustava Toora! Se joustaa sinun halujesi mukaan!

        Toora ei jousta. Kerro toki, miten minä olen venyttänyt Tooraa.


    • Kuplapuhkee

      4Moos.9:6 Mutta siellä oli miehiä, jotka olivat saastuneet kuolleesta eivätkä voineet viettää pääsiäistä sinä päivänä......4Moos.9:10 Puhu israelilaisille näin: Jos joku teistä tai teidän jälkeläisistänne on saastunut kuolleesta tai on kaukana matkalla, vietäköön kuitenkin pääsiäistä Herran kunniaksi.

    • Nettitieto

      Juutalaisuudessa pääsiäistä vietetään Mooseksen aikaisen Egyptin orjuudesta vapaaksi pääsemisen muistoksi, mistä johtuu myös sana pääsiäinen. Juutalaisen juhlan nimi on pesah ja siihen liittyvä Happamattoman leivän juhla. Pesahin ajankohta ei ole sidoksissa kristilliseen pääsiäiseen, vaan se määräytyy juutalaisen kalenterin mukaan.

      • Raamatussa käsketään viettää Pesachia Nisan kuun 14. päivä ja happamattoman leivän juhlaa seitsemän päivää 15. Nisan kuuta alkaen. Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää pääsiäistä pitkänä perjantaina?


      • Ei.jude
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatussa käsketään viettää Pesachia Nisan kuun 14. päivä ja happamattoman leivän juhlaa seitsemän päivää 15. Nisan kuuta alkaen. Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää pääsiäistä pitkänä perjantaina?

        Mene Ausvitsiin pokkuroimaan sitä tooraasi eli toosaasi.


      • OnTähdetKotimaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatussa käsketään viettää Pesachia Nisan kuun 14. päivä ja happamattoman leivän juhlaa seitsemän päivää 15. Nisan kuuta alkaen. Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää pääsiäistä pitkänä perjantaina?

        Ei taivahan taliset.

        Kyseessä ei ole sama juhla!

        Juutalaiset viettävät Pesachia tiettynä, oman kalenterinsa mukaisena juhlana, heidän Egyptistä pakonsa muistoksi. Se ei millään tavalla liity meihin kristittyihin, gojimeihin, eli nk. alempirotuisiin! Me kristityt gojimit emme muistele ja juhli juutalaisten pakoa Egyptistä, paitsi liittäen tuon VT:llisen tapahtuman kristillisesti katsoen Jeesuksen sovitustyöhön. Juutalaiset "pääsivät" pois Egyptistä, me syntiset taas "pääsimme" Synninmaasta, Jeesuksen sovitustyön tähden. Me siis muistamme tämän VT:n Israelin kansan historiallisen tapahtuman, mutta vaikka voimme kunnioittaa heitä, me itse emme juhli nimenomaan sitä. Me juhlimme Jeesuksen Pääsiäistä: sovitustyötä koko laajuudessaan. Ja tämä Pääsiäinen kulkee kalenterissamme meille kristityille tärkeiden tapahtumien, kristinuskon kirkkokalenterin mukaisesti.

        Pääsiäinen ei ole Pesach!

        Kristillistä Pääsiäistä vietetään tiettynä kirkkovuoden kalenterin päivänä, joka on laskettu 40 päivää Laskiaisesta. Pääsiäinen ei aina osu samoille kalenteripäiville.

        Pääsiäisenä kyllä muistetaan - sillä hassua, tämä on koko tarinan pääkohta: - että juutalaiset uhrasivat Messiaansa oman Pesach-juhlansa aattona. Pääsiäisenä siis muistamme tapahtunutta asiaa tuolloisena Pesach-aattona, ilm. vuonna 30, mutta emme siten, että seuraisimme juutalaista kalenteria ja että meidän pitäisi asettaa oma Pääsiäisjuhlamme juutalaiseen kalenteriin.

        Pesach on juutalaisilla milloin on, kristityillä Pääsiäinen on omalla paikallaan. Vaikka näillä juhlilla on samat juuret, ne eivät silti ole sama juhla, vaan kahden eri uskontokunnan omat juhlapäivät, kummankin oman kalenterin mukaisesti.
        .


      • OnTähdetKotimaa kirjoitti:

        Ei taivahan taliset.

        Kyseessä ei ole sama juhla!

        Juutalaiset viettävät Pesachia tiettynä, oman kalenterinsa mukaisena juhlana, heidän Egyptistä pakonsa muistoksi. Se ei millään tavalla liity meihin kristittyihin, gojimeihin, eli nk. alempirotuisiin! Me kristityt gojimit emme muistele ja juhli juutalaisten pakoa Egyptistä, paitsi liittäen tuon VT:llisen tapahtuman kristillisesti katsoen Jeesuksen sovitustyöhön. Juutalaiset "pääsivät" pois Egyptistä, me syntiset taas "pääsimme" Synninmaasta, Jeesuksen sovitustyön tähden. Me siis muistamme tämän VT:n Israelin kansan historiallisen tapahtuman, mutta vaikka voimme kunnioittaa heitä, me itse emme juhli nimenomaan sitä. Me juhlimme Jeesuksen Pääsiäistä: sovitustyötä koko laajuudessaan. Ja tämä Pääsiäinen kulkee kalenterissamme meille kristityille tärkeiden tapahtumien, kristinuskon kirkkokalenterin mukaisesti.

        Pääsiäinen ei ole Pesach!

        Kristillistä Pääsiäistä vietetään tiettynä kirkkovuoden kalenterin päivänä, joka on laskettu 40 päivää Laskiaisesta. Pääsiäinen ei aina osu samoille kalenteripäiville.

        Pääsiäisenä kyllä muistetaan - sillä hassua, tämä on koko tarinan pääkohta: - että juutalaiset uhrasivat Messiaansa oman Pesach-juhlansa aattona. Pääsiäisenä siis muistamme tapahtunutta asiaa tuolloisena Pesach-aattona, ilm. vuonna 30, mutta emme siten, että seuraisimme juutalaista kalenteria ja että meidän pitäisi asettaa oma Pääsiäisjuhlamme juutalaiseen kalenteriin.

        Pesach on juutalaisilla milloin on, kristityillä Pääsiäinen on omalla paikallaan. Vaikka näillä juhlilla on samat juuret, ne eivät silti ole sama juhla, vaan kahden eri uskontokunnan omat juhlapäivät, kummankin oman kalenterin mukaisesti.
        .

        Ja kristittyjen pääsiäinen on täysin hatusta vedetty juhla. Se perustuu valheeseen, että Jeesus oli ristiinnaulittu perjantaina. Raamatussa meidän käsketään viettää Pesachia 14. Nisan kuuta ja happamattoman leivän juhlaa 15. Nisan kuuta alkaen, missään kohtaa Raamattua ei käsketä viettää kristittyjen pääsiäistä.


    • onluettu

      Kristitty.net puhuu Jeesusta vastaan, kun väittää että Jeesus oli Daavidin poika! Eikö Hän tiedä paremmin kuin juutalaiset muinoin? Eikö hän näe syvemmälle?

      Mark12:35. Ja opettaessaan pyhäkössä Jeesus puhui edelleen ja sanoi: "Kuinka kirjanoppineet sanovat, että Kristus on Daavidin poika?
      36. Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
      37. Daavid itse sanoo häntä Herraksi; kuinka hän sitten on hänen poikansa?" Ja suuri kansanjoukko kuunteli häntä mielellään.
      38. Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa

      Nykyajan kirjanoppineita tulee myös varoa!

      • Laitetaanpa uudestaan tänne:

        "Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja." (Mt. 1:1)

        "Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: "Eiköhän tämä ole Daavidin poika?" " (Mt. 12:23)

        "Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni."" (Mt. 15:22)

        "Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: "Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!"" (Mt. 21:9)

        "Ja monet nuhtelivat häntä saadakseen hänet vaikenemaan. Mutta hän huusi vielä enemmän: "Daavidin poika, armahda minua"." (Mk. 10:48)

        "Eikö Raamattu sano, että Kristus on oleva Daavidin jälkeläisiä ja tuleva pienestä Beetlehemin kaupungista, jossa Daavid oli?" (Joh. 7:42)

        "hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä" (Room. 1:3)

        "Muista Jeesusta Kristusta, joka on kuolleista herätetty ja on Daavidin siementä minun evankeliumini mukaan," (2. Tim. 2:8)

        "Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä"." (Ilm. 5:5)

        Raamattu sanoo selvästi ja moneen kertaan, että Jeesus on Daavidin poika. Tämä on Jumalan sana, ei minun omaa keksintöäni.

        Käyskentelenkö minä pitkässä vaipassa? Kerjäänkö tervehdyksiä toreilla? Halajanko etummaisia istuimia synagoogassa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa? Rukoilenko minä näön vuoksi pitkään? Mitä tekemistä Jeesuksen ajan kirjanoppineilla on minun kanssani?


    • Tarkkaväännös

      Luuk.1:32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin hänen isänsä, valtaistuimen. Luuk.1:32 Biblia (1776). Sen pitää oleman suuren ja pitää kutsuttaman Ylimmäisen Pojaksi. Ja Herra Jumala antaa, hänelle Davidin hänen isänsä istuimen.

    • Happamat.fariseukset

      Voi tätä harhaopin ja tyhmyyden määrää ja Kristuksen sovitustyön muistojuhlan vastaisuutta!

      Muistakaa kukin, että sanoista meidät tuomitaan, myös minkälaista evankeliumia ja oppia levitämme.

      Jeesus ei mitenkään voinut viettää "pääsiäistä" sillä Hänet vasta tapettiin pääsiäisenä.

      Oikeastaan Jeesus vietti pääsiäisen ristillä, haudassa ja ylösnousseena. Pesachia Hän ei tuolloin voinut viettää, sillä pesach ei Hänen kuollessaan täsmällisesti ottaen ollut vielä alkanutkaan. Juutalaisethan, mukavuussyistä murhauttivat Hänet päivää ennen pesachin alkua.

      Pakanat eivät tuohon aikaan koskaan viettäneet nk. pääsiäistä. Pakana-"pääsiäinen" kehittyi joskus vasta huomattavasti myöhemmin, mahd. vasta viime vuosituhannella. Suomessa vasta viime vuosisadalla.

      Teistä on kiva eksyttää asioita tuntemattomia ihmisiä. Kunhan ei Kristuksen uhrin muistojuhlaa vietettäisi!

      Matteus 26: 1-5
      1 Ja kun Jeesus oli lopettanut kaikki nämä puheet, sanoi hän opetuslapsillensa:
      2 "Te tiedätte, että kahden päivän perästä on pääsiäinen; silloin Ihmisen Poika annetaan ristiinnaulittavaksi".
      3 Silloin ylipapit ja kansan vanhimmat kokoontuivat Kaifas nimisen ylimmäisen papin palatsiin
      4 ja neuvottelivat, kuinka ottaisivat Jeesuksen kiinni kavaluudella ja tappaisivat hänet.
      5 Mutta he sanoivat: "Ei juhlan aikana, ettei syntyisi meteliä kansassa".

      Ei toki juutalainen pesachina ala ketään murhaamaan, se on tehtävä päivää ennen, etteivät toiset tekopyhät ihmiset suutu (Jumalasta ei niin väliä).
      .

      • KristustaTunnustavaGoj

        Tarkennan: kristillistä pääsiäistä on siis vietetty lähes 2000 vuoden ajan, mutta aloittaja ei mainitse tätä ollenkaan, vaan hyppää heti pakanapääsiäiseen pupuineen. Tiput ja kananmunat sen sijaan ovat kristillisen pääsiäisen symbooleita, samaten kuin esim. rairuoho: uuden elämän, uudestisyntymän, Kristuksen ylösnousemuksen symbooleita.

        Se oli itse Maria Magdaleena joka aloitti nk. kananmunien lahjoittamisen pääsiäisenä. Hän kananmunan avulla, jonka hän ojensi pakanakeisarille, selitti Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen. Ulospäin hauta = kananmuna, jota seurasi uusi syntymä = tipu. Samoin ruohon kasvattaminen symboloi kristityille uuden elämän alkua.

        Kyllä nämä harhaopettajat nämä asiat tuntevat, jos eivät, sitä suurempi on heidän syntinsä, kieltäessään sellaisen, jota eivät edes tunne!

        Aloittaja ei ole kristitty eikä hänen sanomansa ole pelastavaa sanomaa, vaan johtaa pois pelastuksesta. Hän on itse Saatanan asialla. Samalla hän opettaa talmudistien rotuoppia, korottaen juutalaiset yli-ihmis asemaan, halveksien gojimeita ja meidän Kristuksen muistojuhliamme..


      • Raamatussa ei missään kohtaa käsketä viettää pääsiäistä pitkänäperjantaina. Ei käsketä muistaa Jeesuksen ristiä viikonpäivänä, jona se tapahtui. Me jotka vietämme Herran pyhiä juhlia tietenkin muistamme Jeesusta Nisan kuun 14. päivä, päivänä jona Jeesus ristiinnaulittiin. Jeesusta ei ristiinnaulittu perjantaina.


      • Juutinraumaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatussa ei missään kohtaa käsketä viettää pääsiäistä pitkänäperjantaina. Ei käsketä muistaa Jeesuksen ristiä viikonpäivänä, jona se tapahtui. Me jotka vietämme Herran pyhiä juhlia tietenkin muistamme Jeesusta Nisan kuun 14. päivä, päivänä jona Jeesus ristiinnaulittiin. Jeesusta ei ristiinnaulittu perjantaina.

        Mistä hourulasta sinä olet karannut? Eihän pitkäperjantai ole Pääsiäinen. Puhut mitä sattuu löysää. Ei Jeesus ole mikään juutalainen. Korkeintaan puolijuutalainen, ja syntyi vain juutalaiseen kulttuuriin, koska siellä se pinnallinen vääräuskoisuus oli saanut vallan ihmisistä. Mene nyt osastollesi levolle ja pyydä jotain nappia.


      • Juutinraumaa kirjoitti:

        Mistä hourulasta sinä olet karannut? Eihän pitkäperjantai ole Pääsiäinen. Puhut mitä sattuu löysää. Ei Jeesus ole mikään juutalainen. Korkeintaan puolijuutalainen, ja syntyi vain juutalaiseen kulttuuriin, koska siellä se pinnallinen vääräuskoisuus oli saanut vallan ihmisistä. Mene nyt osastollesi levolle ja pyydä jotain nappia.

        Ai kristityt eivät pääsiäisenä vietä pitkääperjantaita? Tuo oli uusi tieto minulle. Mutta kristityt eivät vietä Pesachia 14. päivä Nisan kuuta ja happamattoman leivän juhlaa 15. päivä alkaen niin kuin Raamatussa määrätään, vaan ovat aivan omasta päästään keksineet palmusunnuntait, kiirastorstait, pitkätperjantait ja pääsiäissunnuntait. Tähän päälle vielä helatorstait ja muut omasta päästä keksityt juhlat, jotka kaikki ovat vain perinnäissääntöjä.

        Jeesus oli 100% juutalainen. Jeesus ympärileikattiin kahdeksan päivän vanhana, hänellä oli juutalainen nimi, hän käytti tupsuja, noudatti Tooraa ja opetti Tooraa. Uusi testamentti alkaa Jeesuksen sukuluettelolla, koska Jeesus oli Daavidin poika ja tuolla faktalla on merkitystä. Jeesus ei ollut kuka tahansa ihminen, vaan hän oli Daavidin poika, Messias ja juutalaisten kuningas. Jeesus ei olisi voinut olla se mitä hän sanoi olevansa, jos hän ei olisi ollut juutalainen. Jeesus ei vain sattumalta syntynyt juutalaiseen kulttuuriin, ikään kuin Jeesuksen juutalaisuudella ei olisi mitään merkitystä. Jeesus oli ja on edelleen juutalainen.


      • Juutinraumaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ai kristityt eivät pääsiäisenä vietä pitkääperjantaita? Tuo oli uusi tieto minulle. Mutta kristityt eivät vietä Pesachia 14. päivä Nisan kuuta ja happamattoman leivän juhlaa 15. päivä alkaen niin kuin Raamatussa määrätään, vaan ovat aivan omasta päästään keksineet palmusunnuntait, kiirastorstait, pitkätperjantait ja pääsiäissunnuntait. Tähän päälle vielä helatorstait ja muut omasta päästä keksityt juhlat, jotka kaikki ovat vain perinnäissääntöjä.

        Jeesus oli 100% juutalainen. Jeesus ympärileikattiin kahdeksan päivän vanhana, hänellä oli juutalainen nimi, hän käytti tupsuja, noudatti Tooraa ja opetti Tooraa. Uusi testamentti alkaa Jeesuksen sukuluettelolla, koska Jeesus oli Daavidin poika ja tuolla faktalla on merkitystä. Jeesus ei ollut kuka tahansa ihminen, vaan hän oli Daavidin poika, Messias ja juutalaisten kuningas. Jeesus ei olisi voinut olla se mitä hän sanoi olevansa, jos hän ei olisi ollut juutalainen. Jeesus ei vain sattumalta syntynyt juutalaiseen kulttuuriin, ikään kuin Jeesuksen juutalaisuudella ei olisi mitään merkitystä. Jeesus oli ja on edelleen juutalainen.

        Mene nyt jo lepäämään. Jeesus oli korkeintaan puolijuutalainen, ja syntyi juutalaiseen kulttuuriin joten siellä oli ne tavat mitkä oli, ja sitä kaikkea ulkokultaista menoa vastaan hän alkoi myöhemmin opettaa. Jeesuksella ei ollut juutalaista isää. Onhan nämä nyt ihan pläkkiä asiaa. Juuri siinähän on koko kristillisyyden syntymisen sanoma, kun Jumalan Poika syntyi sinne pahennuksen keskelle aivan kuin yhtenä heistä, mutta alkoi sitten saarnata sitä kaikkea vastaan. Jeesus mikään juutalainen ollut.


      • Juutinraumaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ai kristityt eivät pääsiäisenä vietä pitkääperjantaita? Tuo oli uusi tieto minulle. Mutta kristityt eivät vietä Pesachia 14. päivä Nisan kuuta ja happamattoman leivän juhlaa 15. päivä alkaen niin kuin Raamatussa määrätään, vaan ovat aivan omasta päästään keksineet palmusunnuntait, kiirastorstait, pitkätperjantait ja pääsiäissunnuntait. Tähän päälle vielä helatorstait ja muut omasta päästä keksityt juhlat, jotka kaikki ovat vain perinnäissääntöjä.

        Jeesus oli 100% juutalainen. Jeesus ympärileikattiin kahdeksan päivän vanhana, hänellä oli juutalainen nimi, hän käytti tupsuja, noudatti Tooraa ja opetti Tooraa. Uusi testamentti alkaa Jeesuksen sukuluettelolla, koska Jeesus oli Daavidin poika ja tuolla faktalla on merkitystä. Jeesus ei ollut kuka tahansa ihminen, vaan hän oli Daavidin poika, Messias ja juutalaisten kuningas. Jeesus ei olisi voinut olla se mitä hän sanoi olevansa, jos hän ei olisi ollut juutalainen. Jeesus ei vain sattumalta syntynyt juutalaiseen kulttuuriin, ikään kuin Jeesuksen juutalaisuudella ei olisi mitään merkitystä. Jeesus oli ja on edelleen juutalainen.

        Pitkäperjantai mikään Pääsiäinen ole. Ihme tarinaa.


      • Juutinraumaa kirjoitti:

        Mene nyt jo lepäämään. Jeesus oli korkeintaan puolijuutalainen, ja syntyi juutalaiseen kulttuuriin joten siellä oli ne tavat mitkä oli, ja sitä kaikkea ulkokultaista menoa vastaan hän alkoi myöhemmin opettaa. Jeesuksella ei ollut juutalaista isää. Onhan nämä nyt ihan pläkkiä asiaa. Juuri siinähän on koko kristillisyyden syntymisen sanoma, kun Jumalan Poika syntyi sinne pahennuksen keskelle aivan kuin yhtenä heistä, mutta alkoi sitten saarnata sitä kaikkea vastaan. Jeesus mikään juutalainen ollut.

        Samarialainen nainen kaivolla kutsuu Jeesusta juutalaiseksi, eikä Jeesus väitä vastaan. Raamatun selvä todistus on, että Jeesus oli ja on edelleen juutalainen. Jeesus ympärileikattiin kahdeksan päivän vanhana, joten hän oli juutalainen ja on edelleen. Ulkokultaisuutta Jeesus toki vastusti, mutta ei koskaan Tooran noudattamista. Päinvastoin hän moitti fariseuksia Jumalan käskyn hylkäämisestä. Jeesus ei saarnannut kaikkea sitä juutalaisuutta vastaan, minkä keskellä hän eli. Jeesus ei puolella sanallakaan moittinut ketään juutalaisuuden harjoittamisesta tai Tooran noudattamisesta. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto. Jeesus ei saarnannut juutalaisuutta vastaan. Hän oli juutalainen opettaja ja opetti opetuslapsilleen Tooraa.

        Sinä olet kristillisen antisemitismin sokaisema. Tiedän että Jeesuksen juutalaisuus on kristityille kova pala, koska pitkään on opetettu että Jeesus tuli vapauttamaan ihmiset juutalaisuuden kahleista, mikä kertakaikkiaan ei pidä paikkaansa. Jeesus oli Daavidin poika, juutalaisten kuningas ja Israelin Messias. Jeesus ei kertakaikkiaan olisi voinut olla yhtään mitään, jos hän ei olisi ollut juutalainen.


      • JaLuntaTaivaanTäydeltä
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ai kristityt eivät pääsiäisenä vietä pitkääperjantaita? Tuo oli uusi tieto minulle. Mutta kristityt eivät vietä Pesachia 14. päivä Nisan kuuta ja happamattoman leivän juhlaa 15. päivä alkaen niin kuin Raamatussa määrätään, vaan ovat aivan omasta päästään keksineet palmusunnuntait, kiirastorstait, pitkätperjantait ja pääsiäissunnuntait. Tähän päälle vielä helatorstait ja muut omasta päästä keksityt juhlat, jotka kaikki ovat vain perinnäissääntöjä.

        Jeesus oli 100% juutalainen. Jeesus ympärileikattiin kahdeksan päivän vanhana, hänellä oli juutalainen nimi, hän käytti tupsuja, noudatti Tooraa ja opetti Tooraa. Uusi testamentti alkaa Jeesuksen sukuluettelolla, koska Jeesus oli Daavidin poika ja tuolla faktalla on merkitystä. Jeesus ei ollut kuka tahansa ihminen, vaan hän oli Daavidin poika, Messias ja juutalaisten kuningas. Jeesus ei olisi voinut olla se mitä hän sanoi olevansa, jos hän ei olisi ollut juutalainen. Jeesus ei vain sattumalta syntynyt juutalaiseen kulttuuriin, ikään kuin Jeesuksen juutalaisuudella ei olisi mitään merkitystä. Jeesus oli ja on edelleen juutalainen.

        Pitkäperjantai on PItkäperjantai. Pääsiäinen alkaa sunnutaiaamusta. Teille kristinusko ja muistojuhlamme ovat täysin vieraita ja silti samalla vihattavia.

        Pääsiäisaika alkaa Laskiaisesta, mutta itse Pääsiäinen Kristuksen ylösnousemuksesta. Joulunaika alkaa adventista ja päättyy helmikuun ensimmäiseen sunnuntaihin, Kynttilänpäivään. Itse Joulu on 24. joulukuuta, jouluaatosta - 6. tammikuuta, Loppiaiseen.

        Ja useimmiten perjantai-iltana alkaa sapatti, jolloin juutalaiset siunaavat leivän ja viinin, tietämättä tosin sen olevn Kristuksen pyhä ruumis ja veri. Ja sinä pokkana valehtelet, ettei Jeesus mitenkään liity perjantaihin.

        Helatorstai, "pyhä torstai" - 40 päivää Jeesuksen ylösnousemuksesta - on päivä jolloin Kristus n. 500 seuraajansa silmien edessä nousi ylös taivaisiin ja sinä väität päivää keksityksi!

        Jos ketkä palvovat päiviä niin juutalaiset ja valhemessiaaniset jotka eivät tunne sen enmpää aitoa juutalaisuutta kuin kristinuskoakaan. Me kristityt muistamme nuo juhlapäivät, muttemme lain'alaisesti palvo niitä, kuten juutalaiset omiaan.

        Tämä on mahtava foorumi! Täällä on paljastunut helluntailaisuuden ja messiaanisuuden, myös juutalaisuuden koko perkeleellinen olemus. Te olette täysin antikristillisiä, joka sananne huutaa vihaa kristinuskoa ja kristittyjen tapoja ja muistojuhlia kohtaan. Kristityt eivät noudata juutalaisten tapoja, juutalaiset heittivät messiaansa hevonkuuseen ja odottavat uutta, jonka messiaanisetkin voivat tunnustaa: antikristusta.

        Näin jopa me kristityt gojimit olemme juutalaisia kohtaan kohteliampia kuin messiaaniset hellarit jotka eivät tunne juutalaisuutta ja ovat väsänneet kristinuskon ja juutalaisuuden väliin oman uususkontonsa: helluntaiuskonnon ja sen alalahkon "messiaanisuuden". Kaikki antikristillisyyttä! Ja erittäin aggressiivista lisäksi.

        Lomir sich
        https://www.youtube.com/watch?v=pMXz6K5D8v8
        .


      • Juutinraumaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Samarialainen nainen kaivolla kutsuu Jeesusta juutalaiseksi, eikä Jeesus väitä vastaan. Raamatun selvä todistus on, että Jeesus oli ja on edelleen juutalainen. Jeesus ympärileikattiin kahdeksan päivän vanhana, joten hän oli juutalainen ja on edelleen. Ulkokultaisuutta Jeesus toki vastusti, mutta ei koskaan Tooran noudattamista. Päinvastoin hän moitti fariseuksia Jumalan käskyn hylkäämisestä. Jeesus ei saarnannut kaikkea sitä juutalaisuutta vastaan, minkä keskellä hän eli. Jeesus ei puolella sanallakaan moittinut ketään juutalaisuuden harjoittamisesta tai Tooran noudattamisesta. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto. Jeesus ei saarnannut juutalaisuutta vastaan. Hän oli juutalainen opettaja ja opetti opetuslapsilleen Tooraa.

        Sinä olet kristillisen antisemitismin sokaisema. Tiedän että Jeesuksen juutalaisuus on kristityille kova pala, koska pitkään on opetettu että Jeesus tuli vapauttamaan ihmiset juutalaisuuden kahleista, mikä kertakaikkiaan ei pidä paikkaansa. Jeesus oli Daavidin poika, juutalaisten kuningas ja Israelin Messias. Jeesus ei kertakaikkiaan olisi voinut olla yhtään mitään, jos hän ei olisi ollut juutalainen.

        Ei Jeesus ollut niin pilkuntarkka inisijä kuin sinä. Jos joku nainen jotain sanoi, niin sanokoon. Minä käskin sinun mennä välillä lepäämään ja sinun kannattaisi uskoa mitä sanon. Jeesus vain syntyi juutalaiseen kulttuuriin. Eihän ihmiset tienneet mikä hänestä tulee ja mikä hän on. Siellä oli juutalaiset tavat. Ihan turhaan noita tooria huutelet. Tosiasia ei muutu muuksi. Jumalan Pojan Maria synnytti.

        Pitkäperjantai on Jeesuksen kärsimysten muistopäivä. Pääsiäinen on sitten vasta sen jälkeen Ylösnousemuksen ja ilon juhla. Minä ihan maallikkonakin tiedän sentään ihan selvät asiat.


      • Juutinraumaa kirjoitti:

        Ei Jeesus ollut niin pilkuntarkka inisijä kuin sinä. Jos joku nainen jotain sanoi, niin sanokoon. Minä käskin sinun mennä välillä lepäämään ja sinun kannattaisi uskoa mitä sanon. Jeesus vain syntyi juutalaiseen kulttuuriin. Eihän ihmiset tienneet mikä hänestä tulee ja mikä hän on. Siellä oli juutalaiset tavat. Ihan turhaan noita tooria huutelet. Tosiasia ei muutu muuksi. Jumalan Pojan Maria synnytti.

        Pitkäperjantai on Jeesuksen kärsimysten muistopäivä. Pääsiäinen on sitten vasta sen jälkeen Ylösnousemuksen ja ilon juhla. Minä ihan maallikkonakin tiedän sentään ihan selvät asiat.

        Jeesus kävi tapansa mukaan sapattina synagoogassa, koska oli juutalainen. Hän ei käynyt sunnuntaina kirkossa.

        Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää pitkääperjantaita tai helatorstaita? Aivan, ei yhtään missään kohtaa, joten kyse on kristittyjen omasta päästään keksimästä perinnäissäännöstä. Ja perinnäissäännöistä Jeesus vähät välitti, olivat ne sitten kristittyjen tai juutalaisten omasta päästään keksimiä traditioita. Te kristityt vietätte ja juhlitte omasta päästänne keksimiä juhlapyhiä, juutalaiset ja messiaaniset viettävät Jumalan sanassaan määräämiä juhlapyhiä, jotka Jumala on pyhittänyt. Jumala ei siunaa omasta päästä keksittyjä juhlapyhiä, olivat ne sitten pääsiäissunnuntaita, helatorstaita, kynttilänpäivää tai jouluaattoa.


      • Juutinraumaa kirjoitti:

        Ei Jeesus ollut niin pilkuntarkka inisijä kuin sinä. Jos joku nainen jotain sanoi, niin sanokoon. Minä käskin sinun mennä välillä lepäämään ja sinun kannattaisi uskoa mitä sanon. Jeesus vain syntyi juutalaiseen kulttuuriin. Eihän ihmiset tienneet mikä hänestä tulee ja mikä hän on. Siellä oli juutalaiset tavat. Ihan turhaan noita tooria huutelet. Tosiasia ei muutu muuksi. Jumalan Pojan Maria synnytti.

        Pitkäperjantai on Jeesuksen kärsimysten muistopäivä. Pääsiäinen on sitten vasta sen jälkeen Ylösnousemuksen ja ilon juhla. Minä ihan maallikkonakin tiedän sentään ihan selvät asiat.

        Ja Jeesus ei kuollut perjantaina, joten koko pitkäperjantai perustuu valheeseen. Jumala todellakaan ei siunaa valheesta syntynyttä perinnettä.


      • Juutinraumaa
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jeesus kävi tapansa mukaan sapattina synagoogassa, koska oli juutalainen. Hän ei käynyt sunnuntaina kirkossa.

        Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää pitkääperjantaita tai helatorstaita? Aivan, ei yhtään missään kohtaa, joten kyse on kristittyjen omasta päästään keksimästä perinnäissäännöstä. Ja perinnäissäännöistä Jeesus vähät välitti, olivat ne sitten kristittyjen tai juutalaisten omasta päästään keksimiä traditioita. Te kristityt vietätte ja juhlitte omasta päästänne keksimiä juhlapyhiä, juutalaiset ja messiaaniset viettävät Jumalan sanassaan määräämiä juhlapyhiä, jotka Jumala on pyhittänyt. Jumala ei siunaa omasta päästä keksittyjä juhlapyhiä, olivat ne sitten pääsiäissunnuntaita, helatorstaita, kynttilänpäivää tai jouluaattoa.

        Menisit nyt lepäämään. Eihän Jeesus eläessään voinut vähät välittää kristittyjen asioista kun kristittyjä ei edes ollut. Kristinusko syntyi Ylösnousemuksesta ja uudesta elämästä. Kuulostat jotenkin huvittavalta kyllä, kun itse ajat itsesi nurkkaan noilla tarinoilla.


      • Juutinraumaa kirjoitti:

        Menisit nyt lepäämään. Eihän Jeesus eläessään voinut vähät välittää kristittyjen asioista kun kristittyjä ei edes ollut. Kristinusko syntyi Ylösnousemuksesta ja uudesta elämästä. Kuulostat jotenkin huvittavalta kyllä, kun itse ajat itsesi nurkkaan noilla tarinoilla.

        Sinua taitaa harmittaa, että Jeesus oli juutalainen. Tiedän että tämä fakta on antisemitisteille liikaa.


      • JaSelkääniMäSiivetSain
        Juutinraumaa kirjoitti:

        Menisit nyt lepäämään. Eihän Jeesus eläessään voinut vähät välittää kristittyjen asioista kun kristittyjä ei edes ollut. Kristinusko syntyi Ylösnousemuksesta ja uudesta elämästä. Kuulostat jotenkin huvittavalta kyllä, kun itse ajat itsesi nurkkaan noilla tarinoilla.

        Näiden messiaanisten sivistystaso on sitä, että he sanovat, ettei Jeesus viettänyt pääsiäistä, eikä käynyt kirkossa. Mutta muita opettamaan nämä ovat julenneet ryhtyä!

        Tottakai Jeesus vielä tuolloin eläessään kävi synagoogissa joiden piti olla Jumalan huoneita, mutteivät olleet vaan talmudistien jumalansanan väännöspaikkoja.

        Kirkkoja ei tietenkään vielä ollut, ne syntyivät Jeesuksesta, Hänen ylösnousemuksensa ja taivaaseenastumisensa jälkeen.

        Jeesuksen ylösnousemuksesta, mahd. 9.4. vuonna 30, nyk. länsiajan kalenterin mukaan, -
        jota ei tietenkään vielä tuolloin ollut kun se vasta syntyi tästä, tästä sunnuntaiaamusta - Jom Rison. Viikon Ensimmäinen päivä, syntyi kristinusko. Jumala ei enää levännyt, ollut kätkössä, nyt Hän eli! Juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen, murhauttivat, mutta:

        Kristus nousi kuolleista! Kuolemalla Kuoleman voitti ja haudoissaoleville Elämän antoi!

        Nyt Kristus Jeesus otettiin pois yksin juutalaisilta ja annettiin koko maailmalle.

        Juutalainen usko ei elä Kristuksessa ja tämän voi hyvin huomata sekä juutalaisesta uskonnosta, että valhemessiaanisten kirjoituksista. Syntyi uusi Kristus-usko, kristinusko. Ja kuten tuon ajn juutalaiset vihasivat Jeesusta, tämän päivän juutalaiset ja heidän puolittaiset seuraajansa, muka "messiaaniset", sokeat sokeiden taluttajat, kaikella vihalla ja voimalla hyökkäävät Jeesus-uskoa vastaan, etenkin kristittyjen suurina juhlapäivinä. He eivät sallisi kristittyjen rauhassa näitä päiviä juhlia. Häiritä ja pilkata pitää.

        Jos helluntailaisuus kerran on näin kristinuskon vastaista, miksi tämä foorumi "Helluntailaisuus" on laitettu osion "Kristinusko" alle? Huijausta, tämäkin.
        .


      • HoosiannaDaavidinPoika
        JaLuntaTaivaanTäydeltä kirjoitti:

        Pitkäperjantai on PItkäperjantai. Pääsiäinen alkaa sunnutaiaamusta. Teille kristinusko ja muistojuhlamme ovat täysin vieraita ja silti samalla vihattavia.

        Pääsiäisaika alkaa Laskiaisesta, mutta itse Pääsiäinen Kristuksen ylösnousemuksesta. Joulunaika alkaa adventista ja päättyy helmikuun ensimmäiseen sunnuntaihin, Kynttilänpäivään. Itse Joulu on 24. joulukuuta, jouluaatosta - 6. tammikuuta, Loppiaiseen.

        Ja useimmiten perjantai-iltana alkaa sapatti, jolloin juutalaiset siunaavat leivän ja viinin, tietämättä tosin sen olevn Kristuksen pyhä ruumis ja veri. Ja sinä pokkana valehtelet, ettei Jeesus mitenkään liity perjantaihin.

        Helatorstai, "pyhä torstai" - 40 päivää Jeesuksen ylösnousemuksesta - on päivä jolloin Kristus n. 500 seuraajansa silmien edessä nousi ylös taivaisiin ja sinä väität päivää keksityksi!

        Jos ketkä palvovat päiviä niin juutalaiset ja valhemessiaaniset jotka eivät tunne sen enmpää aitoa juutalaisuutta kuin kristinuskoakaan. Me kristityt muistamme nuo juhlapäivät, muttemme lain'alaisesti palvo niitä, kuten juutalaiset omiaan.

        Tämä on mahtava foorumi! Täällä on paljastunut helluntailaisuuden ja messiaanisuuden, myös juutalaisuuden koko perkeleellinen olemus. Te olette täysin antikristillisiä, joka sananne huutaa vihaa kristinuskoa ja kristittyjen tapoja ja muistojuhlia kohtaan. Kristityt eivät noudata juutalaisten tapoja, juutalaiset heittivät messiaansa hevonkuuseen ja odottavat uutta, jonka messiaanisetkin voivat tunnustaa: antikristusta.

        Näin jopa me kristityt gojimit olemme juutalaisia kohtaan kohteliampia kuin messiaaniset hellarit jotka eivät tunne juutalaisuutta ja ovat väsänneet kristinuskon ja juutalaisuuden väliin oman uususkontonsa: helluntaiuskonnon ja sen alalahkon "messiaanisuuden". Kaikki antikristillisyyttä! Ja erittäin aggressiivista lisäksi.

        Lomir sich
        https://www.youtube.com/watch?v=pMXz6K5D8v8
        .

        Niin ja pääsiäisaika, joka siis alka Laskiaisesta, jatkuu pääsiäisAIKANA yli itse Pääsiäisen aina Helatorstaihin asti, jolloin Jeesus seuraajiensa edessä nousi ylös taivaisiin.

        Vaikka kaikki nk. "tietävät" Jeesuksen ylösnousemuksesta, harvempi todella ajattelee, että Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen, jälleen 40 päivän ajan todellakin eli vielä maan päällä! Ei enää julkisesti näyttäytyen juurikaan muille kuin opetuslapsilleen / apostoleille ja ehkä muille, lähimmille seuraajilleen, joita ei erikseen UT:ssa juurikaan mainita. Jeesuksen lähipiiriin kuului muitakin kuin nuo 12 opetuslasta ja jotka ajoittain kulkivat Jeesuksen mukana. Heitä on sanottu olleen 70. Nämä olivat mm. teltan pystyttäjiä, naisia jotka huolehtivat ruuanlaitosta ja hoitivat muita talousaskareita. Mahd. vieraskoteja eri paikkakunnilla.

        Jeesus Itse asui Kapernaumissa Pietarin anopin luona. Pietari itse kaiketi oli leski. Eikai hän olisi vaimoaan hylännyt! Jeesuksella oli siellä käytössään oma huone. Alkukristityt olivat merkinneet tuon talon ja huoneen seinät ja olenpa itsekin katsonut alas arkeologiselle kaivaukselle, suoraan Jeesuksen makuuhuoneeseen. Sittemmin, 1970-luvun lopulla, tuon kaivauksen päälle rakennettiin kirkko.

        Pääsiäisaika päättyy siis Pyhään Torstaihin, Helatorstaihin, Kristuksen taivaaseenastumisen päivään. Sinne män Jeesus.

        Mutta jo pian tuli Helluntaipäivä ja Pyhä Henki armolahjoineen kosketti Kristuksen seuraajia, eikä tästä villityksestä näytä vieläkään loppua tulleen. Kaikki Helluntain nimellä kulkeva ei kuitenkaan välttämättä ole Helluntaita.


    • Risti-riita

      Joh.2:13 Ja juutalaisten pääsiäinen oli lähellä, ja Jeesus meni ylös Jerusalemiin. Joh.2:13 Biblia (1776). Ja Juudalaisten pääsiäinen oli läsnä, ja Jesus meni ylös Jerusalemiin.

    • Kirjakääröt

      Matt.26:18 Niin hän sanoi: Menkäät kaupunkiin sen ja sen luo ja sanokaa hänelle: Opettaja sanoo: Minun aikani on lähellä; sinun luonani minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa. Matt.26:18 Biblia (1776). Niin hän sanoi: menkäät kaupunkiin yhden tykö, ja sanokaa hänelle: Mestari sanoo: minun aikani on läsnä, sinun tykönäs tahdon minä pääsiäistä pitää, minun opetuslasteni kanssa.

      • OnKuuNiinSininen

        Suomenkielinen, kristillinen nimitys "pääsiäinen" viittaa sanaan pesach, sekä sanana asiaan, jossa "päästään pois jostakin". Juutalaiset lähtivät / pääsivät pois Egyptin maasta, kristinuskossa Jeesus päästi meidät pois hengellisestä egyptistä, synnin orjuudesta. Sana pääsiäinen on siis erittäin raamatullinen.

        Mutta esim. brittien nimitys näille päiville, Easter viittaa ihan muuhun. "Itään", jopa epäjumalatar Astarteen.

        Tätä juhla-aikaa on siis eri kulttuureissa vietetty erilaisista lähtökohdista. Suomalaiset ovat kristityiksi tultuaan olleet varsin harrasta porukkaa, mutta esim. Briteissä muinaispakanuus on ollut vahvempi vaikuttaja. Pääsiäispuput ovat brittiläistä tuontitavaraa, niiden symboliikkaa en tunne, mutta uuden elämän alkua nuo nopeasti leviävät kanit epäilemättä eräässä mielessä voivat symboloida.

        Kaikkia kristinuskoisia kirkkoja tai jopa kansoja ei siis pidä niputtaa samaksi joukoksi.

        Ortodoksikristityillä on omat menonsa. Heillä mm. on tuo Maria Magdaleenalta saatu tapa ojentaa kauniisti koristeltuja munia toisilleen. Heillä ei ole pääsiäispupuja, mutta osin jopa juutalaisuudesta periytyviä ruokailutapoja, omin kristinuskoisin lisukkein ja kaikilla on jokin kristillinen symbooliarvo.

        Itse en erityisemmin pidä pääsiäisestä. Tähän liittyy niin paljon julmuutta. Annan kyllä arvon Kristuksen kärsimyksille ja sovitustyölle, mutta tekee pahaa ajatella kaikkea sitä ruoskimista ja naulaamista. Olen onnellinen kun päästään sunnuntaiaamuun ja kaikki on taas hyvin.
        .


    • niinkuinsanotaan

      PELASTUUKO KRISTITTY.NET SILLÄ PERUSTEELLA ETTÄ JOKU JUUTALAINEN KUOLI HÄNEN SYNTIENSÄ TÄ'HDEN?

      TODELLISET KRISTITYT PELASTUVAT SIKSI ETTÄ JUMALA ANTOI POIKANSA KUOLEMAAN HEIDÄN SYNTIENSÄ TÄHDEN!

      Kumpi kuoli sinun puolestasi? Antoiko Jumala Poikansa vai vain jonkun juutalaisen kuolemaan, jotta sinulla olisi ikuinen elämä!

      En varmaan uskaltaisi jakaa iäisyyttä Kristitty.netin kanssa! Jos uudessa maassa ei uhrata, eikä noudateta tooran rangaistussääntöjä, silloin Kristitty.net luulee heti että silloin vihdoinkin saa varastaa ja tappaa.

      Haluan sellaiseen paikkaan, jossa rakkauden laki on ihmisten sydämiin kirjoitettu.

      • Jos Jeesus ei olisi ollut juutalainen, hän ei olisi voinut olla Daavidin poika, juutalaisten kuningas ja Israelin Messias. Jeesuksen juutalaisuudella on merkitystä. Hän noudatti ja opetti Tooraa. Hän ei tullut tuomaan maan päälle uutta uskontoa nimeltä kristinusko, vaan opetti juutalaisuutta alusta loppuun asti.

        Mooseksen laki on rakkauden laki. Jeesuksen siteeraama rakkauden kaksoiskäsky on suoraan Toorasta.

        "Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi." (5. Moos. 6:5)

        "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra." (3. Moos. 19:18)

        Jos koko maailma noudattaisi Tooraa, ketään ei tarvitsisi kivittää, koska kaikki rakastaisivat toisiaan. Toora on rakkauden laki. Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme.

        "Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini (Tooran) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." (Jer. 31:33)


      • ei.israelilainen

        Israelin heimon sydämissä ei ole tooraa vaan kaikkea muuta. Ei kovinkaan moni noudata tooraa, ja ne jotka noudattavat Israelissa eivät pysty paljon muuhun kuin lisääntymään kaikkien sääntöjen monimutkaisuuden tähden.
        Kenen sydämeen Israelin heimossa on toora kirjoitettu?

        Sitä paitsi mitä se meille kuuluu! Me emme ole juutalaisia vaan pakanoita, eikä meistä edes tule juutalaisia ilman ympärileikkausta ja konvertoitumistä.


      • toora.opetus

        Toora tarkoittaa kylläkin opetusta, ei lakia


    • Bergamottiteetä

      Vietän edullisen parsakaalipääsiäisen. Ananasta, hippu chiliä valkosuklaaseen hunnutettuna.

    • gyvuhbhjk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe