Uudehko 1.6 i-dtec Honda, johon ohjekirjan mukaan kuuluu 0W30 C2/C3 öljy. Olisiko täällä asiallista, tietoon/kokemukseen perustuvaa, mielipidettä siihen minkä alla olevista kannattaisi valita? Tarkoitus on vaihtaa öljyt max. 10tkm välein, eli tiheämmin, kuin huolto-ohjelmassa.
-Hondan oma 0W30 on kallein, 5L noin 70€.
-Castrol Edge Professional H C2 0W-30, Castrolin purkki, jossa Honda-tarra. 65€
-Mobil1:n suositus 0W30 ESP, tätäkään ei Suomessa saa kaupasta. Verkossa n. 55€
-Shell Helix Ultra ect C2/C3 0W-30, 5L noin 50€ ja melko hyvä saatavuus.
Shellin (kuten muidenkin) kuvaukset ovat luonnollisesti erittäin lupaavat. GTL, suojaa, puhdistaa, säästää yms yms. Onko kellään tästä kokemuksia uudemmissa autoissa; esim. käyntiääni, öljynkulutus jne?
Kiitoksia asiallisista vastauksista.
C2/C3 öljyn valinta. Honda, Castrol, Mobil, Shell
35
4943
Vastaukset
- 436534654
Jos ei Hondan omaa halua käyttää, Castrol ainakin varma valinta, Shellin öljyissä usein ollu huonot kylmäominaisuudet Suomen talveen mutta luulisi 0w30 riittävän talvellakin. Teknisten tietojen mukaan Castrolilla kuitenkin alhaisempi jähmepiste ja juoksevampi kylmänä.
Shelliä mainostetaan enemmän VW öljynä ja Castrolia Honda öljynä, ihan siksikin ottaisin Castrolin jos ok saatavuus, enemmän Hondaa varten tehty.
C2 siinä mielessä järkevämpi kuin pelkkä C3 öljy, koska on erityisen vähäkitkainen ja säästää polttoainetta. Joten Castrol C2 ehkä siksikin parempi kuin C2/C3 sekaöljy.
Onhan niitä muitakin, esim Valvoline SynPower ENV C2 0W-30 jne. - Keskity.Ajamiseen
Kun kerran tiedät mikä on viskositeettialue ja mikä on luokitusvaatimus, laita mitä tahansa joka täyttää viskositeetti- ja luokitusvaatimuksen. Millään vaihtoehdolla ei ole mitään mitattavaa eroa moottorin kulumisessa tai muussa käytöksessä, ja erot käyntiäänissä ym. toissijaiset seikat ovat lähes poikkeuksetta ihmisten korvien välissä.
Öljyjen jähmepisteisiin ei kannata liikaa tuijottaa koska jähmepiste ei ole edes suoraan verrannollinen öljyjen käyttäytymiseen kylmässä, ja siksikin jähmepisteestä (testi ASTM D97) öljyn juoksevuuden määrittämisessä ollaan luopumassa koska öljytuotteissa näytteen lämpötilahistoria vaikuttaa viimeisimpään saatavaan tulokseen eikä lämpötilahistoriaan pystytä järkevällä tavalla vaikuttamaan niin että se saataisiin kontrolloiduksi, ja nyttemmin ollaan siirtymässä pumpattavuuden rajalämpötilaan kylmäominaisuuksien määrittämisessä. ASTM D5949 tosin antaa luotettavamman tuloksen jähmepisteelle koska siinä kontrolloidaan lämpötilahistoriaa mutta juuri siksi se on laboratoriokokeena erilaisia järjestelyjä vaativampi, aikaavievämpi = kalliimpi kuin suhteellisen helppo pumpattavuuden rajalämpötilan määritys joka antaa helpommin, halvemmalla ja enemmän vertailukelpoisia tuloksia.
Jos uusi autosi kuluttaa öljyä sisäänajovaiheen jälkeenkin, siinä on vika.- 436534654
Jähmepiste ei tosiaan aina kerro totuutta kylmäominaisuukista, esim Mobilin ja Castrolin vaihteistoöljyillä sama jähmepiste, Mobil kuin puuroa kylmänä ja Castrol toimii hyvin.
Kylmäviskositeetti @40C antaa jotain vihjettä, aloittaja mainitsemissa öljyissä Castrolissa alhaisempi kylmäviskositeetti mikä viittaa parempaan kylmäjuoksevuuteen. Muita vertailukelpoisia arvoja ei löydy teknisistä tiedoista.
Muuten kommenttini peruistui enemmän omiin kokemuksiin, Castrolit aina toimineet hyvin kylmässä mutta Shellistä paljon negatiivista kokemusta. Esim ranskalaisten autojen huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Shellin öljyillä. Shell muuten hyvä öljy mutta pohjolan talvia ei valitettavasti niin huomioitu. - Väärinpäinpuuhun
436534654 kirjoitti:
Jähmepiste ei tosiaan aina kerro totuutta kylmäominaisuukista, esim Mobilin ja Castrolin vaihteistoöljyillä sama jähmepiste, Mobil kuin puuroa kylmänä ja Castrol toimii hyvin.
Kylmäviskositeetti @40C antaa jotain vihjettä, aloittaja mainitsemissa öljyissä Castrolissa alhaisempi kylmäviskositeetti mikä viittaa parempaan kylmäjuoksevuuteen. Muita vertailukelpoisia arvoja ei löydy teknisistä tiedoista.
Muuten kommenttini peruistui enemmän omiin kokemuksiin, Castrolit aina toimineet hyvin kylmässä mutta Shellistä paljon negatiivista kokemusta. Esim ranskalaisten autojen huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Shellin öljyillä. Shell muuten hyvä öljy mutta pohjolan talvia ei valitettavasti niin huomioitu."Esim ranskalaisten autojen huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Shellin öljyillä. Shell muuten hyvä öljy mutta pohjolan talvia ei valitettavasti niin huomioitu."
Oikeammin asia on niin että ranskalaiset autonvalmistajat eivät ole huomioineet pohjolan talvia, ja Shell puolestaan (ehkä) ei ole osannut huomioida ranskalaisia autoja.
Eikä missään ole kyllä näkynyt mitään tilastollista tietoa juuri ja vain Shellin öljyjen hyytymisestä ajoviimaan jäähtymään jätettyihin huohotinputkiin ransakalaisissa autoissa. Paremmissa autoissahan putket ovat moottorin takana tai peräti jäähdytysnesteellä tai sähköllä lämmitettyjä. - jhjfdhghjhdf
Noita ranskisten huohottimen jäätymisjuttuja on suomalaisilla patonkifoorumeilla luokkaa satoja - tuhansia, eikä sieltä Shell mitenkään erityisesti pistä silmään, päin vastoin niitä jäätymisiä tapahtuu ihan öljymerkistä riippumatta ja jo uusissa autoissa merkkihuollon öljyillä jotka ilmeisesti ranskanpullissa ovat Total/Elf.
Mutta menee jo ohi aiheen, OP:lle oli tuossa edellä jo hyvä vastaus: Laittaa luokitukset täyttävää öljyä jossa on oikea viskositeetti. - 436534654
jhjfdhghjhdf kirjoitti:
Noita ranskisten huohottimen jäätymisjuttuja on suomalaisilla patonkifoorumeilla luokkaa satoja - tuhansia, eikä sieltä Shell mitenkään erityisesti pistä silmään, päin vastoin niitä jäätymisiä tapahtuu ihan öljymerkistä riippumatta ja jo uusissa autoissa merkkihuollon öljyillä jotka ilmeisesti ranskanpullissa ovat Total/Elf.
Mutta menee jo ohi aiheen, OP:lle oli tuossa edellä jo hyvä vastaus: Laittaa luokitukset täyttävää öljyä jossa on oikea viskositeetti.Itselle on kyllä Shell pistänyt silmään kun lueskelee noita ranskisten jäätymisongelmia, samoin kaverin Peugeot sylki pakkasella öljyt ulos, Shellithän siellä oli koneessa. Myös Shellin 0w40 jäi kerran hyllyyn kun näki jähmepisteen ja vertasi muihin öljyihin. Lisäksi vielä TM testissä Shellit pärjäsi huonosti nimenomaan kylmäominaisuuksien takia vaikka muuten ok öljyjä.
Mielestäni todisteita löytyy vaikka kuinka paljon ettei Shell ole mikään paras valinta Suomen talveen. - numeroitaperäkkäin
436534654 kirjoitti:
Itselle on kyllä Shell pistänyt silmään kun lueskelee noita ranskisten jäätymisongelmia, samoin kaverin Peugeot sylki pakkasella öljyt ulos, Shellithän siellä oli koneessa. Myös Shellin 0w40 jäi kerran hyllyyn kun näki jähmepisteen ja vertasi muihin öljyihin. Lisäksi vielä TM testissä Shellit pärjäsi huonosti nimenomaan kylmäominaisuuksien takia vaikka muuten ok öljyjä.
Mielestäni todisteita löytyy vaikka kuinka paljon ettei Shell ole mikään paras valinta Suomen talveen.Silmään pistäminen tai kaverin pösö nyt ei oikeasti ole mitään tilastollinen datapointti. Ja se joka sinne huohotinputkeen ryytyy on öljy-vesiemulsio eikä edes mitenkään riippuvainen öljyn jähmepisteestä koska merkittävänä tekijänä on vesi omine jäätymispisteineen ja joka on merkittävästi alhaisempi, niin alhainen että öljyn jähmepiste ei ehdi tapahtumaan edes vaikuttamaan ennen kuin se on jo tapahtunut.
- TotalElf
jhjfdhghjhdf kirjoitti:
Noita ranskisten huohottimen jäätymisjuttuja on suomalaisilla patonkifoorumeilla luokkaa satoja - tuhansia, eikä sieltä Shell mitenkään erityisesti pistä silmään, päin vastoin niitä jäätymisiä tapahtuu ihan öljymerkistä riippumatta ja jo uusissa autoissa merkkihuollon öljyillä jotka ilmeisesti ranskanpullissa ovat Total/Elf.
Mutta menee jo ohi aiheen, OP:lle oli tuossa edellä jo hyvä vastaus: Laittaa luokitukset täyttävää öljyä jossa on oikea viskositeetti.Ainakin täälläpäin(Kanta-Häme) Peugeottiin menee Nesteen öljyt merkkihuollossa jos ei erikseen pyydä muuta merkkiä.
- Eno-Ie-Robotti
436534654 kirjoitti:
Itselle on kyllä Shell pistänyt silmään kun lueskelee noita ranskisten jäätymisongelmia, samoin kaverin Peugeot sylki pakkasella öljyt ulos, Shellithän siellä oli koneessa. Myös Shellin 0w40 jäi kerran hyllyyn kun näki jähmepisteen ja vertasi muihin öljyihin. Lisäksi vielä TM testissä Shellit pärjäsi huonosti nimenomaan kylmäominaisuuksien takia vaikka muuten ok öljyjä.
Mielestäni todisteita löytyy vaikka kuinka paljon ettei Shell ole mikään paras valinta Suomen talveen.On pistänyt silmään ja kaverilla sylki ulos. No, oletko koskaan miettinyt että kuinka monta kertaa muilla on tapahtunut sama muun merkkisillä öjyillä? Kun lueskelee samoja foorumeita niin valtaosalla muista on ollut koneissaan muun merkkisiä öljyjä.
Jostakin syystä Shellin öljyihin liittyy paljon uskomuksia, taitaa johtua siitä että joskus 60-70- luvuilla kun tuli yksiasteöljyjen lisäksi moniasteöljyjä niin näitä sekoitettaessa tapahtui vaahtoamisia lisäaineiden yhteensopimattomuuden vuoksi, erityisesti Shellillä tai vain siksi että se oli yleisimpiä öljymerkkejä silloin joten tilastollisesti se oli hyvin edustettuna. Näistä päivistä lähtien sitten tarinat Shellin öljyistä ovat kulkeutuneet isiltä pojille perimä"tietona". - tällälogiikalla
TotalElf kirjoitti:
Ainakin täälläpäin(Kanta-Häme) Peugeottiin menee Nesteen öljyt merkkihuollossa jos ei erikseen pyydä muuta merkkiä.
Joo, ja kun näitä huohottimen tukkeutumisia tapahtuu Nesteenkin öljyillä niin täytyykö nyt sitten alkaa julistamaan että Nesteen öljyt aiheuttavat huohottimen tukkeentumisia...?
- honda_IX
Kiitokset kaikille vastanneille!
C2 olisi kyllä lähtökohtaisesti parempi kuin C3. Kysyin tosiaan jotain tämäntyylisiä tietoon tai kokemukseen perustuvia mielipiteitä Shellin astetta halvemmasta öljystä. "huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Shellin öljyillä." Näitä olisi hienoa kuulla lisää...
Vaikka monesti käyntiääneen ja vastaavaan liittyvät ovatkin "korvien välissä", pakko todeta, että jos on säännöllisesti ajanut yhdellä öljyllä ja heti normaalin öljynvaihdon jälkeen (toisella öljyllä) huomaa selvän eron huonompaan suuntaan, niin on vaikea olla siirtymättä takaisin toimivampaan tuotteeseen. Edellisessä vm.08 Toyotassa kävi niin, että kun kokeilin "uutta" saman luokituksen Castrol Magnateciä, niin moottoriin tuli selvää nakutusta ja se käynnistyi (pakkasilla) selvästi jähmeämmin. Vakioöljyn (Mobil) kanssa näitä ei ole koskaan ollut.
Nyt olen kahden vaiheella: Castrol Edge Professional H C2 0W-30 ja Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30
Ensimmäinen on Castrolin Hondalle tekemä öljy, jota saa vain 1L purkeissa. Englannista 12,50€/L. 5L ois 62,50€. Tulisi muiden osien kanssa kiinteillä postikuluilla.
Shelliä saa motonetistä 4 1L purkki 53€. Tuossa ylempänä joku mainitsikin, että Shell on enemmän VAG öljyä. Motonetin kuvauksessa olikin VAG merkintä, mikä hieman mietityttää...- pyynnöstä
>>"huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Shellin öljyillä." Näitä olisi hienoa kuulla lisää...<<
No tässä tulee, nyt korva tarkkana:
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Nesteen öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Teboilin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Mobilin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Castrolin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Totalin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Elfin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä * lisää oma suosikkisi tai inhokkisi *
Kaikkien merkkien purkit olen joskus jättänyt hyllyyn ja kaverin auto oksensi öljyt ulos, joten kokemusta minulla on. - honda_IX
Järkevää, kiitokset!
Mutta asiaan: onko kukaan käyttänyt tuota Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 ? Kokemuksia? - 34646346
pyynnöstä kirjoitti:
>>"huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Shellin öljyillä." Näitä olisi hienoa kuulla lisää...<<
No tässä tulee, nyt korva tarkkana:
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Nesteen öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Teboilin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Mobilin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Castrolin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Totalin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä Elfin öljyillä
-huohotinputken jäätymistä tapahtuu lähinnä * lisää oma suosikkisi tai inhokkisi *
Kaikkien merkkien purkit olen joskus jättänyt hyllyyn ja kaverin auto oksensi öljyt ulos, joten kokemusta minulla on.Kyllä se on vaan fakta että Shellin öljyt usein mainittu kun lukee noista huohotinputkien jäätymisistä, ja omat kokemukset vahvistaneet tämän. Googleta vaikka huohottimen jäätymistä ranskalaisissa autoissa. Itse etsin tästä netistä tietoa kun kaverin auto sylki Shellit ulos, ja yllätyin itsekin että Shellit usein mainittu nettikeskusteluissa kun vastaava ongelma ranskiksissa.
Sekin on fakta että Shellin 0w40 öljyssä yllättävän korkea jähmepistä verrattuna muihin 0w40 öljyihin, syystäkin jäi hyllyyn.
Kolmas fakta on että Shell pärjäsi merkkiöljyistä huonoimmin TM testissä juuri kylmäominaisuuksiensa takia.
Joillakin toki faktat voi mennä tunteisiin kun autossa Shellit, ja yritetään nimimerkki "pyynnöstä " kaltaisesti elää mielikuvitusmaailmassa kiistäen faktat. - Opettele
34646346 kirjoitti:
Kyllä se on vaan fakta että Shellin öljyt usein mainittu kun lukee noista huohotinputkien jäätymisistä, ja omat kokemukset vahvistaneet tämän. Googleta vaikka huohottimen jäätymistä ranskalaisissa autoissa. Itse etsin tästä netistä tietoa kun kaverin auto sylki Shellit ulos, ja yllätyin itsekin että Shellit usein mainittu nettikeskusteluissa kun vastaava ongelma ranskiksissa.
Sekin on fakta että Shellin 0w40 öljyssä yllättävän korkea jähmepistä verrattuna muihin 0w40 öljyihin, syystäkin jäi hyllyyn.
Kolmas fakta on että Shell pärjäsi merkkiöljyistä huonoimmin TM testissä juuri kylmäominaisuuksiensa takia.
Joillakin toki faktat voi mennä tunteisiin kun autossa Shellit, ja yritetään nimimerkki "pyynnöstä " kaltaisesti elää mielikuvitusmaailmassa kiistäen faktat."Kyllä se on vaan fakta että Shellin öljyt usein mainittu kun lukee noista huohotinputkien jäätymisistä,"
Ja fakta on että muita merkkejä on mainittu vielä useammin.
"ja omat kokemukset vahvistaneet tämän"
Juuri pääsit sanomasta että kaverillasi on kokemus, joten miten se nyt muuttui omaksi kokemukseksi?
"Googleta vaikka huohottimen jäätymistä ranskalaisissa autoissa. Itse etsin tästä netistä tietoa kun kaverin auto sylki Shellit ulos, ja yllätyin itsekin että Shellit usein mainittu nettikeskusteluissa kun vastaava ongelma ranskiksissa."
Olen lukenut satoja sivuja ranskisten jäätymisistä eräästä sattuneesta syystä. Shell on mainittu, mutta niin on mainittu monia muitakin merkkejä ja vielä useammin.
"Sekin on fakta että Shellin 0w40 öljyssä yllättävän korkea jähmepistä verrattuna muihin 0w40 öljyihin, syystäkin jäi hyllyyn."
Ja tässä(kin) ketjussa sinulle on kerrottu miksi pelkkä jähmepiste on huono indikaattori moottoriöljyn ominaisuuksille kylmässä ja miksi siitä ollaan jo luopumassa kylmäominaisuuksien kuvaajana, ja silti jankutat samaa oppimatta mitään tarjotusta tiedosta.
"Kolmas fakta on että Shell pärjäsi merkkiöljyistä huonoimmin TM testissä juuri kylmäominaisuuksiensa takia."
Lue edellinen vastaus ja edellisistä viesteistä se miksi jähmepiste ei ole merkittävä tekijä kylmäominaisuuksissa ja siitä mikä huohotinputken jäätymisen aiheuttaa, eli kondenssivesi joka muodostaa öljyn kanssa emulsion ja jäätyy veden jäätymispisteestä johtuen nopeammin kuin oljyn jähmepiste edes ehtii asiaan vaikuttamaan. Minun ei tarvitse Googletella hätäpäissäni kuten sinun, koska tiedän mistä puhun.
"Joillakin toki faktat voi mennä tunteisiin kun autossa Shellit, ja yritetään nimimerkki "pyynnöstä " kaltaisesti elää mielikuvitusmaailmassa kiistäen faktat."
Selvitäpäs itsellesi mikä on fakta käsitteenä, et nimittäin ole sellaisia juuri esittänyt, tai vetelet tietyistä faktoista kuten numeerisesta jähmepisteestä omia faktoihin perustumattomia päätelmiäsi. Sinähän tässä kiistät esitetyt faktat tunnepohjalta ja keksit niille omia merkityksiä joita todellisuus ei tue. - pitääkötukkiaketju
34646346 kirjoitti:
Kyllä se on vaan fakta että Shellin öljyt usein mainittu kun lukee noista huohotinputkien jäätymisistä, ja omat kokemukset vahvistaneet tämän. Googleta vaikka huohottimen jäätymistä ranskalaisissa autoissa. Itse etsin tästä netistä tietoa kun kaverin auto sylki Shellit ulos, ja yllätyin itsekin että Shellit usein mainittu nettikeskusteluissa kun vastaava ongelma ranskiksissa.
Sekin on fakta että Shellin 0w40 öljyssä yllättävän korkea jähmepistä verrattuna muihin 0w40 öljyihin, syystäkin jäi hyllyyn.
Kolmas fakta on että Shell pärjäsi merkkiöljyistä huonoimmin TM testissä juuri kylmäominaisuuksiensa takia.
Joillakin toki faktat voi mennä tunteisiin kun autossa Shellit, ja yritetään nimimerkki "pyynnöstä " kaltaisesti elää mielikuvitusmaailmassa kiistäen faktat."Sekin on fakta että Shellin 0w40 öljyssä yllättävän korkea jähmepistä"
Kuinka tämä liittyy aloittajan kysymyksiin 0W-30 C2 öljyistä? Kyseessä ovat eri öljyt.
- Motonet.henk.kunta
Suosittelen Motoxia!
- honda_IX
Alkaa menemään hieman aiheen ohi...
Nimenomaan Shell Helix Ultra C2/C3 0W30. Kellään kokemuksia uudemmissa Hondissa? Kokemuksia, jos niitä on - ei mutua, läppää, yleistämistä yms. Kiitos.- AiheeseenLiipaten
Sori, ei ole omaa kokemusta kyseisestä öljystä juuri Hondassa, mutta jos tuotetieto noin yleisesti kelpaa niin tuossa hieman infoa jonka mukaan se paljon jeesusteltu jähmepiste on - 51C joten nuo faktoihin perustumattomat höpinät Shellin öljyjen huonosta jähmepisteestä voi ainakin unohtaa kyseistä öljyä harkitessa tai valitessa.
http://tdc.ge/wp-content/uploads/2014/03/HELIX_ULTRA_ECT_C2C3_0W-30.pdf - honda_IX
Kiitos tiedosta! Pitääpä vertailla näitä Castrolin Edge Professional H C2 0W-30 kanssa.
- älä.levitä.väärää.tietoa
-51 on vähintään riittävä eikä todellakaan huono. Kolmen asteen erolla ei ole käytännön merkitystä. Ja etkö jo oppinut että kylmäjuoksvuus, jähmepiste eli "Pour point" ei edes ole merkitsevin tekijä öljyn kylmäominaisuukisa määritettäessä, vaikka sinulle ystävällisesti asia opetettiin?
Voisit lopettaa tuon pakkomielteisen jankutuksesi. Yleisölle tiedoksi että sama numerosarja jankutti toistamiseen väärää tietoa C3- öljyjen "huonommasta kulumissuojasta" kun ei tiennyt että niissä on vain nykyaikaisempi lisäaineistus kuin vanhoissa sinkkiöljyissä, ja suositteli ihmisille uusiin autoihin runsaasti ZDDP.tä sisältäviä öljyjä jotka tuhoavat uusien autojen saasteenestolaitteistot. Porschen vaatimukset täyttäviä C3- öljyjä on koko ajan kasvava määrä, ja C3- öljyt täyttävät jopa VW:n 505,01- vaatimuksen joka on nimenomaan vaatimus suurelle kulumissuojalisäaineistukselle huonosti voitelua saavien pumppusuutinten paininkuppien vuoksi. Numerosarja tuli sitten muutaman kerran oikaistuksi ja tajusi lopettaa väärän tiedon ja uskomustensa levittämisen.
Kunnes taas vuorostaan alkoi tuo käsittämätön Shell-jankutus. - 43634634537
älä.levitä.väärää.tietoa kirjoitti:
-51 on vähintään riittävä eikä todellakaan huono. Kolmen asteen erolla ei ole käytännön merkitystä. Ja etkö jo oppinut että kylmäjuoksvuus, jähmepiste eli "Pour point" ei edes ole merkitsevin tekijä öljyn kylmäominaisuukisa määritettäessä, vaikka sinulle ystävällisesti asia opetettiin?
Voisit lopettaa tuon pakkomielteisen jankutuksesi. Yleisölle tiedoksi että sama numerosarja jankutti toistamiseen väärää tietoa C3- öljyjen "huonommasta kulumissuojasta" kun ei tiennyt että niissä on vain nykyaikaisempi lisäaineistus kuin vanhoissa sinkkiöljyissä, ja suositteli ihmisille uusiin autoihin runsaasti ZDDP.tä sisältäviä öljyjä jotka tuhoavat uusien autojen saasteenestolaitteistot. Porschen vaatimukset täyttäviä C3- öljyjä on koko ajan kasvava määrä, ja C3- öljyt täyttävät jopa VW:n 505,01- vaatimuksen joka on nimenomaan vaatimus suurelle kulumissuojalisäaineistukselle huonosti voitelua saavien pumppusuutinten paininkuppien vuoksi. Numerosarja tuli sitten muutaman kerran oikaistuksi ja tajusi lopettaa väärän tiedon ja uskomustensa levittämisen.
Kunnes taas vuorostaan alkoi tuo käsittämätön Shell-jankutus.Yleisölle tiedoksi että tää joka sairaalollisesti puolustelee Shelliä vaikka kaikki faktat puhuu sen puolesta ettei Shell kylmässä pärjää ihan muille merkkiöljyille, on sama PAO pelle joka sairaalollisesti puolustelee PAOn ylivoimaisuutta.
- älä.levitä.väärää.tietoa
43634634537 kirjoitti:
Yleisölle tiedoksi että tää joka sairaalollisesti puolustelee Shelliä vaikka kaikki faktat puhuu sen puolesta ettei Shell kylmässä pärjää ihan muille merkkiöljyille, on sama PAO pelle joka sairaalollisesti puolustelee PAOn ylivoimaisuutta.
Tuo on jo raukkamainen väite, ja osoittaa että viestini on mennyt perille ja aiheuttaa sinussa peppukipuilua. En todellakaan ole "PAO pelle", enkä "puolustele sairaalloisesti" vaan sinä olet öljyuskomuksinesi sairaalloisen pakkomielteinen yksilö.
Et ole esittänyt mitään faktoja vaan pelkkiä luulojasi. - 34236436523784388
43634634537 kirjoitti:
Yleisölle tiedoksi että tää joka sairaalollisesti puolustelee Shelliä vaikka kaikki faktat puhuu sen puolesta ettei Shell kylmässä pärjää ihan muille merkkiöljyille, on sama PAO pelle joka sairaalollisesti puolustelee PAOn ylivoimaisuutta.
Höpö höpö, PAO-pelle on selvä kehari, mitä sinun pötypuheittesi oikaisija taas ei ole. Älä levittele p*skaa niin ei tarvitse itkeä että pötypuheisiisi puututaan.
- ssrsrudtujtut
Shellin öljyt yleisesti heikohkoja kylmäominaisuuksiltaan verrattuna muihin merkkiöljyihin, suosittelen lukemaan TM öljytestin ja vertailemaan öljyjen teknisiä tietoja muillakin viskositeeteilla, Shell lähes järjestään heikompi kylmänä. Voi myös googletaa "shell huohotinputken jäätyminen"
Kesäöljyksi varmasti hyvä, suojaa kulumiselta ja pitää puhtaana, Suomen talveen löytyy kuitenkin parempiakin vaihtoehtoja.
Täällä turha jatkaa keskustelua kun joku Shell-uskovainen alkaa heti raivoamaan asiallisesta ja perustellusta kritiikistä Shelliä kohtaa.- kjhgkgjkfjhkf
Joku TM:n testi vuodelta miekka ja kivi (2006?) ei kerro mitään nykytilanteesta koska Shell on siirtynyt täyssynteettisten öljyjen tuotannossa GTL- tekniikkaan ja nykyiset öljyt kylmäominaisuukisneen ovat täysin eri tavaraa kuin ne yli vuosikymmen sitten testaillut öljyt.
"Täällä turha jatkaa keskustelua kun joku Shell-uskovainen alkaa heti raivoamaan asiallisesta ja perustellusta kritiikistä Shelliä kohtaa."
Voit jatkaa "keskusteluasi" vaikkapa Esson Baarissa sillä mistään uskovaisuudesta ei ole kyse vaan siitä että sinä levität vanhentunutta ja väärää tietoa sekä omia uskomuksiasi. Asiallista ja perusteltua ei viesteistäsi löydy. Juuri sinunlaisesi jääräpäät saavat tyhjät legendat elämään vuosikymmeniä ja täysin turhaan. - mitävaaan
TM:n testistä on tosiaan 12 vuotta ja siinäkin lähinnä valuteltiin öljyjä ja ihmeteltiin. Tuossa ajassa tapahtuu melkoisesti tuotekehitystäkin joten sen ajan tuloksista ei voi vetää mitään johtopäätöksiä tämän päivän öljyistä.
Ja sitäpaitsi taidettiin kyseisen testin leipätekstissäkin mainita että kyseisillä kokeilla ei välttämättä ole yhteneväisyyttä todellisten olojen öljyn suorituskyvyn kanssa, vaan ne selviäisivät vasta todellisilla moottorikokeilla joihin lehden resurssit eivät riitä.
- Shell-GTL
GTL öljy ei ole mineraaliöljyä. Myöskään se ei ole SAKSAN lakien mukaisesti täyssynteettistä. GTL öljystä puuttuu synteettinen perusöljy, PAO eli polyalfaolefiini.
Shell GTL hakkaa kaikki vetykrakatut mineraaliöljyt. Vastaa kestävyydeltään lähes täyssynteettisiä, mutta on paljon halvempaa.- yhtäsynteettistä
Siinä missä PAO "rakennetaan" molekyylisesti eteenikaasusta, "rakennetaan" GTL- tuotteet maakaasusta joten rakenne on yhtä tasalaatuista ja käytännössä suorituskyvyltään samaa. Molempien lopputuotteen valmistusmenetelmä ja tuote on yhtä synteettinen. Saksan PAO:iin täsmentävä laki on ajasta jäljessä ja siihen on tiettävästi tulossa täsmennys GTL:n osalta.
Jos hiuksia aletaan halkomaan niin PAO on oikeastaan enemmän maaöljyn ("Mineraali") sukua koska se eteenikaasu josta PAO tehdään, saadaan kuumentamalla maaöljytisleitä kun taas GTL:n raaka-aine on valmiiksi kaasumaisessa muodossa.
- 7689
Nykyisin eteeni saadaan erotettua edullisesti maakaasusta, kun se puhdistetaan Puhdistuslaitoksessa saadaan puhdasta metaania, etaania, propaania ja butaania.
https://www.americanchemistry.com/First-Shale-Study/
https://extension.psu.edu/how-plastic-is-made-from-natural-gas
Shale gas ylitarjonta on romahduttanut eteenin hinnan. Raakaöljystä ei kannata valmistaa eteeniä, koska se tulee kalliiksi. - Ebep
Millaista tämä olisi: https://products.liqui-moly.com/leichtlauf-high-tech-5w-40-5.html
On siis Liqui Moly Leicht High Tech 5W-40.- MietiSitä
Tässä ketjussa käsitellään 0W-30 C2/C3- öljyjä.
- 7689
Saksassa merkitty tyypillä HC. Kyse on vetykrakatuista mineraaliöljyistä.
Shell GTL ei kuulu seuraaviin öljyihin. On selvästi kaikkia mineraaliöljyjä parempaa.
https://www.ato24.de/de/blog/oelsorten - Jotainkokemusta
Ajoin ranskis dieselillä ja shell helix 5w40 öljyillä -42 asteen pakkasilla. . Vuosia sitten eikä
ole ollut ongelmia. Nyt käyttöautossa psa diesel ja nämä uudemat pureplus helixit. Ei nytkään mitään ongelmaa. Ja nämä uudet pureplussat on paljon parempia kylmäomin kuin aiemmat shellin helixit.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641516Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281399Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3211051Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että291970- 76964
- 42959