Mitä tapahtuu diab toteamisen jälkeen?

sokeripois

Mulla ilmeisestikin on diabetes puhjennut, sokerirasituksessa paasto 9.6 ja 2h arvo 12.6, eikä ole yllätys mutta silti järkytys. Mitä tapahtuu ensin taudin toteamisen jälkeen? ruokavaliohoito on varmaan ensimmäinen, valitettavasti mun kohdalla se on aika vaikea toteuttaa, ei minkäänlaista itsekuria ja painoakin pitäisi pudottaa. Kaikki tieto ym otetaan vastaan.

16

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv27

      Nykyään aloitetaan lääkkeet (Metrormin) heti. Niistä voi päästä eroon jos verensokeriarvot normalisoituvat.

      Itsekuriin auttaa se, että ei varastoi herkkuja. Muutenkin kannattaa harkita laihduttamista ja liikunnan aloittamista.

      • veijop9839873

        hpv27

        "Nykyään aloitetaan lääkkeet (Metrormin) heti. Niistä voi päästä eroon jos verensokeriarvot normalisoituvat"

        Sinulla noita satuja riittää. Mainitse yksi ihminen joilla verensokerit ovat normalisoituneet ja joka on päässyt metformiinilla eroon lääkityksestä. Suurimmalle osalle on käynyt kuten sinulle-insuliinipiikitykselle.


      • Esimerkkejä_on_olemassa
        veijop9839873 kirjoitti:

        hpv27

        "Nykyään aloitetaan lääkkeet (Metrormin) heti. Niistä voi päästä eroon jos verensokeriarvot normalisoituvat"

        Sinulla noita satuja riittää. Mainitse yksi ihminen joilla verensokerit ovat normalisoituneet ja joka on päässyt metformiinilla eroon lääkityksestä. Suurimmalle osalle on käynyt kuten sinulle-insuliinipiikitykselle.

        Satuja kerrot itse! Omaisellani metformiini voitiin lopettaa kun oikeilla ruokailutavoilla saatiin paino normalisoitua. Ei lääkitys "riko" ihmisen aineenvaihduntaa, lääkitys voidaan todellakin lopettaa kun verensokerit ovat normalisoituneet, näinhän kerrot itsekin.
        Olen niin "vanha" diabeetikko että vielä silloin aloitettiin vain ruokavaliolla ja kun se ei onnistunut, kärsin nyt oheissairauksista. Myöhässä aloitetulla lääkityksellä yritetään rajoittaa vahinkoja.


      • veijo97398763
        Esimerkkejä_on_olemassa kirjoitti:

        Satuja kerrot itse! Omaisellani metformiini voitiin lopettaa kun oikeilla ruokailutavoilla saatiin paino normalisoitua. Ei lääkitys "riko" ihmisen aineenvaihduntaa, lääkitys voidaan todellakin lopettaa kun verensokerit ovat normalisoituneet, näinhän kerrot itsekin.
        Olen niin "vanha" diabeetikko että vielä silloin aloitettiin vain ruokavaliolla ja kun se ei onnistunut, kärsin nyt oheissairauksista. Myöhässä aloitetulla lääkityksellä yritetään rajoittaa vahinkoja.

        Esimerkkejä_on_olemassa

        Omaisellasi ei ole ollut muuta kuin esidiabetes.
        Kerran diabetes-aina diabetes.

        On se vaan kummallista kuinka suomalainen diabeteshoito jaksaa jatkaa satujen kertomista potilaileen. Hyvänaä esimerkkinä tuloksisita on hpv joka on pilannut hoitonsa ja nyt on täällä suosittelemassasamaa muillekkin.


      • hpv27
        Esimerkkejä_on_olemassa kirjoitti:

        Satuja kerrot itse! Omaisellani metformiini voitiin lopettaa kun oikeilla ruokailutavoilla saatiin paino normalisoitua. Ei lääkitys "riko" ihmisen aineenvaihduntaa, lääkitys voidaan todellakin lopettaa kun verensokerit ovat normalisoituneet, näinhän kerrot itsekin.
        Olen niin "vanha" diabeetikko että vielä silloin aloitettiin vain ruokavaliolla ja kun se ei onnistunut, kärsin nyt oheissairauksista. Myöhässä aloitetulla lääkityksellä yritetään rajoittaa vahinkoja.

        Jeps. Jopa 90% kakkostyypin diabeetikoista voisi päästä eroon lääkkeistä laihduttamalla ronskisti. Laihduttaminen vaan on vaikeaa ja laihdutus ei yleensä edes ole pysyvää. Itse siirryin kuukausi sitten 5:2 -dieetille. Paino laskenyt tuommoisen kilon ja tämä soveltyy minun elämänrytmiini oikein hyvin. Kun punttisalipäivät ovat ma, ke ja pe niin 800 kcal päiviksi ti ja to soveltuvat hyvin ja viikonloppuna voi elää vapaammin.

        Hoitotasapainoni on hyvä eli nykyisten hoitosuositusten paastot alle 7 mmol/l ja aterian jälkeinen alle 10 mmol/l. Myös pitkä sokeri on alle 53 mmol/mol. LDL-kolesterolikin on alle 1.8 mmol/l. Verenpaine on kyllä koholla eli 90/130 mmHg.


      • eimuuta
        hpv27 kirjoitti:

        Jeps. Jopa 90% kakkostyypin diabeetikoista voisi päästä eroon lääkkeistä laihduttamalla ronskisti. Laihduttaminen vaan on vaikeaa ja laihdutus ei yleensä edes ole pysyvää. Itse siirryin kuukausi sitten 5:2 -dieetille. Paino laskenyt tuommoisen kilon ja tämä soveltyy minun elämänrytmiini oikein hyvin. Kun punttisalipäivät ovat ma, ke ja pe niin 800 kcal päiviksi ti ja to soveltuvat hyvin ja viikonloppuna voi elää vapaammin.

        Hoitotasapainoni on hyvä eli nykyisten hoitosuositusten paastot alle 7 mmol/l ja aterian jälkeinen alle 10 mmol/l. Myös pitkä sokeri on alle 53 mmol/mol. LDL-kolesterolikin on alle 1.8 mmol/l. Verenpaine on kyllä koholla eli 90/130 mmHg.

        Laihdutus on ihan heleppua ku sen tekee oikein. Vastaus on sianrasvakarppaus. Sano mitä sanot, mutta et löydä tokumentteja kovanrasvan vaarallisuudesta etkä minkään lajin kolesterolista. Ei sittenkää jos oppisit linkin pistämään.

        "Sokerinpoistajat eli gliflotsiinit
        Gliflotsiinit, SGLT2-estäjät eli sokerinpoistajat lisäävät sokerin erittymistä virtsaan munuaisista. Tällöin verensokeri alenee ja painokin saattaa laskea jonkin verran. "

        Jonninlaista karppausta lääkkeillä. Olisko pareen jättää ne hiilarit vähemmälle?


    • diabetikko

      Taudin toteamisen jälkeen tilannetta aletaan seuraamaan. Opettavat ensin verensokerin mittauksen, opastavat ruokavaliossa ja kannustavat liikkumaan. Itse sairastuttuani mittasin sokerin aluksi pari kertaa viikossa ja kirjasin vihkoon joka myös annetaan. Sitten aloin mittaamaan useammin, punnitsemaan painon myös kotona, katsomaan mitä syön..

      • uyfgjhgkjhg

        Nykyisin tuon neuvonnan lisäksi aloitetaan heti lääkitys oheissairauksien estämiseksi ja se kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön. Lääkitystä voidaan keventää ja jopa lopettaa myöhemmin jos elintavat korjaantuu (esim. ylipainosta pääsee eroon).

        Tuo "vihko" tuli minullakin esiin juuri eilen kun varasin aikaa vuosikäynnille. Sairaanhoitaja käski ottaa vihkon mukaan, mutta en ole saanut sellaista koskaan. Seuraan ja kirjaan sokerit tietokoneella, joten en kaipaa mitään vihkoa (mittarikin muistaa melkoisen määrän mittauskertoja). Mutta jos ei käytä tietokonetta, vihko on hyvä apu.

        Aloittajalla ilmeisesti diabetes vahvistetaan vielä HbA1c kokeilla ja kyllähän muutama aamupaastoarvokin on hyödyksi.


    • hpv27

      Kannattaa googlata 'diabetes käypä hoito' (ilman hipsuja). Tämmöisessä artikkelissa on tiivistelmä tuosta 'Diabeteksen käypä hoito -tiivistelmä' (googlaa lainausmerkeillä).

      Diabeetikolle suositellaan samaa dieettiä kuin muillekin eli rasva pehmeänä, vilja täysjyvää jne.. Pääpaino on tosissaan laihduttamisessa (vastikään kahdessa tutkimuksessa 90% lihavista kakkostyypin diabeetikoista pääsi eroon lääkkeistä kun laihdutti noin 15 kg). Liikunta auttaa myös paljon ja erityisesti HIIT on tehokasta. Sinänsä eri ruoka-aineet eivät kakkoseen juurikaan vaikuta eli esimerkiksi vähähiilihydraattista ruokavaliota ei ole diabeetikoille suositeltu 50 vuoteen.

      • veijo06398763

        hpv27

        Johan oli vuodatus mutta ilman totuuden häivääkään.


    • kakkostyyppi

      Diabeetikon on itse etsittävä sopiva ruokavalio ja liikuntamuoto. Kaikki suositukset on tehty suurelle joukolle, joista jokaisen on löydettävä itselle sopiva malli, vaatii työtä, mutta kannattaa. Minulta otettiin lääkitys pois muutama vuosi sitten, tiedän joutuvani lääkitykselle jossain vaiheessa, tämän on myös lääkäri ilmoittanut minulle. Lihaskunto on diabeetikolle erittäin tärkeä, joten käyn kuntosalilla ja teen inervalliharjoituksia kevyen liikunnan lisäksi. Tehokas tunnin treeni vaikuttaa verensokeriini 24h. Ruokavalio pitää etsimällä etsiä, minulle esim. kaurapuuro nostaa verensokeria enemmän, kuin ohrapuuro tämäkin on yksilöllistä. Kuidun ja proteiinin saanti on myös tärkeää. Itselläni meni napit vastakkain teveyskeskuksen diabeeteshoitajan kanssa, hänen antamat ohjeet olivat juuri nämä joukolle suunnitellut. Verensokerimittauksessa pitkäsokeri on tärkeämpi, kuin paastosokeri. Pitkäsokeri kertoo kolmen kuukauden arvon taannehtivasti, nykyään sokeriarvot mitataan millimoolia millilitrassa mml, tähän löytyy netistä muuntotaulukko. I Tiedon epämääräisyyden takia suoritin ravitsemustieteen peruskurssin, joka piti sisällään myös diabeetikon ruokavalion, ravintofysiologian sekä liikunnan. Minulla on kirjahylly täynnä aiheesta olevia kirjoja, niistäkin on löydettävä itselle sopivat konstit. Mielestäni ihmisille annetaan nykyään liian kauhukuva tästä sairaudesta ja sen tuomista lisäsairauksista, oikean tiedon ja ohjauksen antamisen sijaan.

      • hpv27

        Joo. Tärkeintä on painonhallinta ja liikunta. Molemmissa pitää etsiä itselle sopiva systeemi. Sianrasvakarppaus voi olla epäterveellisempi vaihtoehto kuin lihavuus jos kolesteroliarvot huononevat kovasti mutta muuten pitää vaan etsiä itselle sopiva dieetti ja ruokailurytmi. Tuo verensokerin nousu joillain ruuilla on aika pieni ongelma jos vastaavasti saa pitkää sokeria alas.

        Tuo sokerihemoglobiini eli pitkä sokeri on tärkeä koska se kertoo kuinka paljon kudostuhoa tulee. Paastot heittelehtivät ja mittaus on epätarkka joten aika paljon saa mittailla että siitä saa käsityksen tilanteesta. Itse käytän sitä insuliinimäärän säätämiseen ja se on siinä hyvä.


    • järkeä_hoitoon

      Vaadi insuliinitason mittausta. Sitä todennäköisesti erittyy aika paljon. Hiilareiden todellinen vähentäminen todennäköisesti normalisoi sokerisi ilman lääkkeitä loppuelämäksi ja pitää muutenkin terveenä. Erityisesti kaikkiin teollisiin (tehtaitten, ruokaloiden, kauppojen) lisätty sokeri on syytä jättää, vaikka se vaikeaa onkin.

      • hpv27

        Insuliinimäärän lasku nostaa verensokeria. Kakkostyypin diabeteksen hoito karppaamalla ei toimi koska karppaus kyllä laskee insuliinin määrää mutta laskenut insuliinimäärä lisää glukagonin määrää ja tuo lisää puolestaan kehon omaa glukoosin tuotantoa.

        Arne Astrup kavi tunnetusti läpi tehdyt diabetes vs. karppauppaus -tutkimukset ja lopputuloksena oli se, että karppaus paransi pitkää sokeria ensimmäisenä vuonna verrattuna suositusruokavalioon mutta ei enää sen jälkeen.

        Jos karppaus auttaisi kakkostyypin diabetekseen niin sitä myös suositeltaisiin siihen. Näin ei tehdä missään, ei edes Ruotsissa vaikka karppaajat niin väittävät.


    • sokeripois

      Voikohan pitkän sokerin tulokseen vaikuttaa kortisonilääkitys..mulla pitkä sokeri 49 eli käsittääkseni ei kovin paha. Tiedän miten pitäisi syödä mutten pysty siinä ongelma. Elämänlaatu kärsii jos pitää vahtia joka hiton suupalaa toki se kärsii jos sairaus paheneekin joten vain huonoja vaihtoehtoja, tällä hetkellä olen vain masentunut sairastumisen tosiasiasta

      • hpv27

        Kortisonilääkitys vaikuttaa verensokeriin. Tavoitetaso pitkässä sokerissa on nykyään alle 53 mmol/mol joten tuo 49 on ok.


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe