nopea painonnousu

alana85

Olen onnellinen ja iloinen raskaudestani mutta minua huolettaa nopea painonnousuni mulla on viikkoja 24 ja painoa on tullu jo 10 kiloa. pitääkö ryhtyä kuntokuurille? Dieetille? vai säännästellä syömisiä? syön kyllä paljon karkkia ja epäterveellistä ruokaa mutta söin ennen raskautta ja paino silti pysyi samana vuosia joskus tuli pari kiloa lisää mutta karistin ne helposti nyt tulee pari kiloa parissa viikossa. Mistä johtuu näin kauhea painonousu?

16

2161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuitui

mulla viikkoja kasassa nyt 26 1 ja kun viime viikolla kävin neuvolassa, kauhukseni huomasin että kiloja on todellakin tullut jo 10 yhteensä!!! viime kuussa olin lihonut 1kg/viikko joka on jo tosi paljon! olen ainakin itse säännöstellyt syömisiäni sen jälkeen ja yrittänyt liikkua enemmän.. niinhän se menee että mitä vähemmän kiloja tulee niin sitä nopeemmin ne lähtee pois.. hyvää odotusta sinne päin! :D

• pontso

raskausviikkoja 26 6 ja kiloja tullut 9,5. vaikka liikuknkin suht.paljon painoa tulee ja kovaa vauhtia...

• edellisissä

raskauksissa tuli kiloja tolkuttoman paljon ihan "itsestään" vaikka yritin kontrolloida syömistäni. Se osoittautui sitten turvotukseksi, jolle en todellakaan voinut mitään, mutta lähtikin itsestään pois synnytyksen jälkeen. Eli tuollainen 1kg/vko tahti, jos syö suht normaalisti on todennäköisesti turvotusta. Ei sellaista määrää ihan helposti läskiä saa kerrytettyä noin lyhyessä ajassa. Suolan välttämisellä ja paljolla veden juonnilla voi ehkäistä turvotusta, sanoi neuvolan täti. Itselläni ei auttanut muu kuin synnyttäminen. Sitten jälkitarkastuksessa ei meinannut äitiysneuvolassa terveydenhoitaja mua tuntea kun oli kaikki ylimääräiset kilot karisseet itsellään.

• että...

mulla välillä paino noussut tuon 1000g/vko, välillä taas 50-100g/vko. Itselläni ei ole ollut turvotusta koko aikana (nyt rv36 menossa), vaikka painoa on tullut hurjasti (melkein 20kg).
        Juon vettä 2-3litraa/vrk, liikun ja syön normaalisti, mutta painoa tulee silti.
        Tämäkin on kovin yksilöllistä, eli ei välttämättä painonnousu jokaisella johdu turvotuksesta!

• väittäisin
        että... kirjoitti:

mulla välillä paino noussut tuon 1000g/vko, välillä taas 50-100g/vko. Itselläni ei ole ollut turvotusta koko aikana (nyt rv36 menossa), vaikka painoa on tullut hurjasti (melkein 20kg).
        Juon vettä 2-3litraa/vrk, liikun ja syön normaalisti, mutta painoa tulee silti.
        Tämäkin on kovin yksilöllistä, eli ei välttämättä painonnousu jokaisella johdu turvotuksesta!

että sulla on tosiaankin kyse nimenomaan turvotuksesta. Tai sanotaan nesteenkertymisestä. Jos kerran syöt normaalisti, se ei voi olla muutakaan. Pelkkä raskaus ei tuo painoa noin paljoa, joten vaihtoehdot ovat neste tai ruoka, joka varastoituu. Ei mullakaan näkynyt, että kyse on turvotuksesta. Neuvolassa rähjättiin syömisestä. Mutta vain neste kertyy "itsellään" ja lähtee itsellään. Vai mitä se painon nousu sitten mielestäsi voisi olla? Mistä päättelet, ettei voi olla turvotusta? Kyseessä tuskin on mikään monikkoraskaus, jolloin ehkä painoakin tulee reilusti enemmän.

• .....

Painoa tullut mullekin oikeen urakalla, nyt menossa 35 viikko ja painoa tullut reilut 12 kg. Painoa ei mullekaan tullut ennen raskautta vaikka olisin syönyt mitä vaan. Nyt raskauden aikana olen noudattanut vähä sokerista ruokavaliota ja jättänyt turhat rasvat pois (tämä siksi että odotettavissa on iso kokoinen vauva ja ainakin sokeri ns. kasvattaa lasta turhaan). Syönyt siis hyvin terveellisesti, mutta usein (mahaan kun ei mahdu niin paljoa kerralla kuin mahtui ennen eli nälkäkin tulee useammin). Painoa vaan tulee, eikä sitä tunnu rajoittavan mikään. Jos mielipiteeni jotakin painaa niin yrittäisin tilassasi karsia juuri sitä sokeria ja ylimääräistä rasvaa pois ruokavaliosta (muista kuitenkin että rasvaa tarvitaan kohtuudella niin sinun kuin vauvankin vuoksi). Tietysti jos asia painaa mieltäsi niin voithan aina keskustella asiasta neuvolassa ja saada vaikka lähetteen paikkakuntasi ravitsemusterapeutille - liiallinen painonnousu kun ei ole kenenkään kannalta hyvä. Tsemppiä!

• Maria-76

En tiedä pitääkö huolestua. Mä olen viikolla 23 ja painoa tullut 16 kiloa. Siskoni (175 cm,65 kg) sai molemmilta lapsiltaan 39kg ja 32 kg ja kaikki lähti yhtä nopeasti kuin tulikin ja vielä enempi.

Neuvolassa sanoivat että ellen ole herkutellut yms. niin geenitkin kuulemma vaikuttaa asiaan aikalailla..

maria-76

• Veera

Olet vielä nuori ja jos ei ole sokereiden kanssa ongelmia niin ei minusta se ole vielä paha. Älä ole huolissasi painosta vaan nauti raskaudesta (kohtuuden rajoissa kuitenkin).Edellisessä raskaudessa sain kerättyä parhaimmillaan 2kg/viikko. 20kg sain painoa kokonaisuudessaan silloin. Painoni palautui alle vuodessa ilman diettejä. Nyt olen saanut painoa 12kg ja olen viikolla 34. Painon nousu hidastuu kyllä loppuvaiheessa.

• Tullu

jo 10kg ja viikoja vasta 19, pitäis vissiin olla huolissaan vai? Laps on mulle viides alussa tuli painoa mukavalla tahdilla ja nyt ei juuri mitään , niin et eiköhän liene normaalia sulla ja mulla toi painon nousu.

• hirvittää

Mulla on nyt viikkoja kasassa 28 ja painoa tullut reilut 15kg!Hurjalta tuntuu ja vaa´alla käynti neuvolassa on painajaismaista!=0)

Herkutella olen yrittänyt vain viikonloppuisin,mutta välillä makeanhimo on vienyt voiton viikollakin vaikka kuinka olen yrittänyt olla ajattelematta sulkaata ym. herkkuja. Turvotusta mulla on aika paljon,että en tiedä sitten mahtaako sekin vaikuttaa tähän painonnousuun jota ei tunnu mikään hillitsevän!?

• iiks...

Mullaki paino noussu jo 20 kg ja viikkoja on nyt 36 4, tänää kävin neuvolassa ja oli paino noussu 990 grammaa/viikko eli aika paljo..
        Ihmettelen vaan et mistä sitä kertyy niin paljo ku kyllä oon yrittäny hillitä tuota makeanhimoo.. Turvotusta on kyllä, ainaki iltasin huomaa kun sukat ottaa jalasta et on hirveet "kuopat"..

• Anni

Mulla viikkoja 30 ja painonnousu 6 kg. Täytyy myöntää, että painoa on konrolloitava, samoin syömisiä.Pakko käydä lenkillä säännöllisesti.En todellakaan halua olla mikään muodoton lihava möykky vaikka raskaana olenkin.Makeaa kyllä haluttaa, mutta pitää hillitä itsensä. Ja jos syön jotain moskaa, täytyy ottaa seuraava päivä iisimmin.

• Vaavva

Eli itselläni on tullut yhteensä 18 kiloa lisää!! :O
      Olen kyllä aika hirmuisesti turvoksissa jokapäivä, muttei kaikkia kiloja voi turvotuksenkaan piikkiin pistää :p
      Tottakai itsestäni tuntuu aivan kamalalta nopea painonnousu (hurja), mutta ainahan kiloista eroon pääsee.. :) Mies on kultainen ja sanookin ettei kannata stressata ja murehtia kiloista.

• iiks..

tänää neuvolassa sanottiinki et ei kyllä uskos et mulla on 20 kg paino noussu.. ja kaveri tuli käymään jota en oo nähny yli puoleen vuoteen ja sano ensimmäisenä ku näki et ethän sä oo lihonu yhtää eikä sun maha oo etes iso.. mut en kyllä väitä ettenkö olis makiaa syöny yms.. ja oon kyllä lenkilläki käyny, enää ei vaan hirveenä taho jaksaa..

• Jaana

Mulla on tullut 28 viikossa 10 kiloa lisää, ja neuvolassa sanottiin, että ei ole yhtään liikaa. Paino on noussut tasaisesti 100g - 1 kg per viikko, ja odotettavissa on varmasti vielä vähintään viisi kiloa. Ne ei minua haittaa, olo on hyvä. Älä murehdi kiloistasi, ne kuuluvat asiaan! :)

• Ella

Mulla rv 23 3 ja painoa tullut (eilen olin neuvolassa) 3,7 kg. Eli tasaisesti n. 300g per viikko. Nyt odotettavissa vissiinkin hieman kiivampaa painon nousua, on nyt vasta muutama viikko sitten alkanut tuo masu kasvaa oikein kunnolla ja vauhti vaan kiihtyy! Ristiselässä ottaa vaan koville ja koko ajan ähky olo... Tätä se kai sitten on, hih!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      92
      1939
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      278
      1771
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      307
      1575
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      1455
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      89
      1040
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1007
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      968
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      941
    Aihe