Kumpi akku vaihtoehto on fiksumpi?

spakswillfly

Eli kumpi olisi fixumpi vaihtoehdoista, jos kummatkin vaihtoehdot mahtuvat veneeseen hupiakuksi?
3x100Ah vai 1x300Ah?
Ihan suorasn ei kai tuollaisia Ah määriä ole, mutta periaatteena kumpas vaihtoehtoa voisi pitää parempana ja miksi?

34

1052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletetaan että yksi akku (100 Ah) painaa 30 kg. Sitä pystyy yksi henkilö liikuttamaan yksin. 300 Ah painaa noin 90 mutta sitä ei yksi henkilö liikuta yksin.
      Oletetaan että yksi kenno tuhoutuu. Silloin on 200 Ah jäljellä (3 x 100 Ah) mutta 300 Ah ei mitään.
      Uudet akut (tai sama kapasiteetti, Ah) voidaan hyvin kytkeä rinnan. Ne eivät purkaudu keskenään. Siis 3 x 100 Ah on minun valinta.

      • Joakim1

        Aika helposti on ne kaksi muutakin pilalla, jos yhdestä hajoaa kenno eli käytännössä menee oikosulkuun. Napajännite tippuu reiluun 10 V ja muut kaksi akkua tyhjenevät samaan. Tietysti nopeasti huomaamalla voi poistaa hajonneen akun toisten rinnalla. Suomessa tuo ei taida olla kovinkaan yleinen hajoamismekanismi. Kuumissa maissa yleisempi, mutta toisaalta kaikki kolme hajoavat sitten suunnilleen samoihin aikoihin.

        Rinnan kytkettäessä ei ole tarpeen, että akkujen kapasiteetti on sama. Yhtä hyvin voi siis tehdä 300 Ah akuston 200 100 Ah akuista. Itse tekisin valinnan akkujen asennuspaikan, hinnan ja laadun perusteella. Vaihtoehtona on myös kaksi 6 V akkua sarjassa tai 6 2 V kennoa sarjassa. Laadukkaita syväpurkausakkuja saa yleensä paremmin 6 ja 2 V jännitteillä, mutta ne ovat kalliitakin.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Aika helposti on ne kaksi muutakin pilalla, jos yhdestä hajoaa kenno eli käytännössä menee oikosulkuun. Napajännite tippuu reiluun 10 V ja muut kaksi akkua tyhjenevät samaan. Tietysti nopeasti huomaamalla voi poistaa hajonneen akun toisten rinnalla. Suomessa tuo ei taida olla kovinkaan yleinen hajoamismekanismi. Kuumissa maissa yleisempi, mutta toisaalta kaikki kolme hajoavat sitten suunnilleen samoihin aikoihin.

        Rinnan kytkettäessä ei ole tarpeen, että akkujen kapasiteetti on sama. Yhtä hyvin voi siis tehdä 300 Ah akuston 200 100 Ah akuista. Itse tekisin valinnan akkujen asennuspaikan, hinnan ja laadun perusteella. Vaihtoehtona on myös kaksi 6 V akkua sarjassa tai 6 2 V kennoa sarjassa. Laadukkaita syväpurkausakkuja saa yleensä paremmin 6 ja 2 V jännitteillä, mutta ne ovat kalliitakin.

        Jos akkupaketin jännite laskee kymmeneen volttiin niin senhän näkee volttimittarista.
        Asia pitää tietenkin tutkia ja kytkeä huono akku pois.


      • IntensiivistäSeurantaa
        lihamylly1 kirjoitti:

        Jos akkupaketin jännite laskee kymmeneen volttiin niin senhän näkee volttimittarista.
        Asia pitää tietenkin tutkia ja kytkeä huono akku pois.

        Olet sitten ilmeisesti 24/7 paikalla veneelläsi?


      • IntensiivistäSeurantaa kirjoitti:

        Olet sitten ilmeisesti 24/7 paikalla veneelläsi?

        En ole paikalla 24/7 mutta silloin kun en ole niin vene on laiturissa ja akut voi vaihtaa ennen kuin lähtee reissuun. Tilanne ei siis tule yllätyksenä.


      • IntensiivistäSeurantaa
        lihamylly1 kirjoitti:

        En ole paikalla 24/7 mutta silloin kun en ole niin vene on laiturissa ja akut voi vaihtaa ennen kuin lähtee reissuun. Tilanne ei siis tule yllätyksenä.

        Ok, silloin onkin kätevää et akut on mahd pieniä ja yleisiä ku niitä joutuu roudailemaan.

        Itse olen Joakimin linjoilla. Käytettävissä olevien tilojen mukaan sopivat akut, ei tartte olla samankokoisia kapasiteetiltaan.


      • IntensiivistäSeurantaa kirjoitti:

        Ok, silloin onkin kätevää et akut on mahd pieniä ja yleisiä ku niitä joutuu roudailemaan.

        Itse olen Joakimin linjoilla. Käytettävissä olevien tilojen mukaan sopivat akut, ei tartte olla samankokoisia kapasiteetiltaan.

        IntensiivistäSeurantaa
        Jos puhutaan ihan oikeasti niin se mikä ottaa eniten sydämeen on se että jos yksi kenno pimahtaa siinä 300 Ah akussa niin koko akku (ja paljon rahaa) menee kertaheitolla harakoille. Jos on useampi akku niin on ainakin teoreettinen mahdollisuus että toimivat jotenkuten. Kunnioitan mielipidettäsi ja onhan tämä vähän teoreettinen juttu.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        IntensiivistäSeurantaa
        Jos puhutaan ihan oikeasti niin se mikä ottaa eniten sydämeen on se että jos yksi kenno pimahtaa siinä 300 Ah akussa niin koko akku (ja paljon rahaa) menee kertaheitolla harakoille. Jos on useampi akku niin on ainakin teoreettinen mahdollisuus että toimivat jotenkuten. Kunnioitan mielipidettäsi ja onhan tämä vähän teoreettinen juttu.

        Vähän sama juttu kuin laittaako kaikki munat samaan koriin.


      • IntensiivistäSeurantaa
        lihamylly1 kirjoitti:

        Vähän sama juttu kuin laittaako kaikki munat samaan koriin.

        Toki teoreettista. teoretisoidaan lisää.

        Eiköhän ne samassa pankissa olevat akut ole samassa korissa joka tapauksessa. Ja yksi vai monta koria dilemmassa niillä ylimääräisillä koreillakin on rajakustannus joten ei sekään aina ole yksiselitteistä että useampi parempi.

        Itselläni tulee kaudessa noin 18 24/7 vuorokautta ja vene on vesissä noin 5 kk eli about 150 vrk. Eli reilu 10% paikallaoloa siitä ajasta kun akut ovat kytkettynä yhteen.

        Kennon oikosulkuun meneminen lienee täysin satunnainen tapahtuma eli tapahtuu kun tapahtuu jos tapahtuu. Ollessani poissa veneeltä käyttöakkuni ovat kiinni toisissaan, koska niitä lataa aurinkokenno MPPT säätimen läpi. Jos moista ei ole niin sithän ne pankit akut voisi kytkeä irti toisistaan kun ei ole veneellä - meillä kaikillahan on toki akkukohtaiset katkaisimet, minulla ainakin on.

        En ole akku- vaan prosessikemisti, joten en tiedä miten nopeasti se oikkarissa oleva kenno ajaisi muut akut pilalle. Mutta en usko siihen kauhean kauaa tarvittavan , ehkä jo yksi yö riittää.

        Joten ei se paikallolo paljoa lisää mahdollisuutta pelastaa akku. Varsinkin kun se oikosulku lienee melkoisen harvinainen tapahtuma. Mutta jos se tapahtuu niin voinee olettaa, että yhdeksän kertaa kymmenestä menettää kaikki samassa pankissa olevat akut.

        Joten sanoisin että mahdollisen rahansäästön takia akkupankkia ei kannata pilkkoa useampaan akkuun => valitse akut käytössä olevien paikkojen mukaan fiksusti. Enemmin saa säästöön hankkimalla kustannustehokkaita akkuja luulen mä.

        Näin siis uskoakseni.. En kyllä laskenut yhtään konkreettisesti millä riskitasoilla ja akunhinnoilla kannattaisi tehdä mitäkin. Itsellä on tähän asti mennyt yksi starttiakku ja sekin oli sillon jo 7 v vanha joten en pidä rikkoutumisriskiä suurena.


      • olympiamitali
        lihamylly1 kirjoitti:

        IntensiivistäSeurantaa
        Jos puhutaan ihan oikeasti niin se mikä ottaa eniten sydämeen on se että jos yksi kenno pimahtaa siinä 300 Ah akussa niin koko akku (ja paljon rahaa) menee kertaheitolla harakoille. Jos on useampi akku niin on ainakin teoreettinen mahdollisuus että toimivat jotenkuten. Kunnioitan mielipidettäsi ja onhan tämä vähän teoreettinen juttu.

        Voihan siihen laittaa sitten rinnalle yhden 2V saman Ah - koon akun korvaamaan sen oikosulussa olevan.


      • ei.se.käy
        olympiamitali kirjoitti:

        Voihan siihen laittaa sitten rinnalle yhden 2V saman Ah - koon akun korvaamaan sen oikosulussa olevan.

        Yhden kennon korvaaminen on korkeintaan hätäratkaisu, jolla selvitään kauden loppuun saakka. Rinnakkain voi kytkeä melko erilaisiakin akkuja, mutta yksi kenno tulisi sarjaankytkentään ja silloin kennojen pitäisi olla samanlaisia. Sama Ah-koko ei tarkoita samanlaista kennoa.

        Toinen juttu on, että kennojen väliset sillat ovat useimmissa akuissa kannen alla rikkomatta saavuttamattomissa.


      • olympiamitali
        ei.se.käy kirjoitti:

        Yhden kennon korvaaminen on korkeintaan hätäratkaisu, jolla selvitään kauden loppuun saakka. Rinnakkain voi kytkeä melko erilaisiakin akkuja, mutta yksi kenno tulisi sarjaankytkentään ja silloin kennojen pitäisi olla samanlaisia. Sama Ah-koko ei tarkoita samanlaista kennoa.

        Toinen juttu on, että kennojen väliset sillat ovat useimmissa akuissa kannen alla rikkomatta saavuttamattomissa.

        Siis kun siellä on 1 kenno oikosulussa, siellä on enää 5 kennoa käytössä kuuden sijasta. siis 5x 2V = 10 V. Eli se menee ihan oikein , että sarjaan lisätään 2V jolloin saadaan taas se 12 V


      • menetit.mitalisi
        olympiamitali kirjoitti:

        Siis kun siellä on 1 kenno oikosulussa, siellä on enää 5 kennoa käytössä kuuden sijasta. siis 5x 2V = 10 V. Eli se menee ihan oikein , että sarjaan lisätään 2V jolloin saadaan taas se 12 V

        Joo, tavallisen lyijykennon jännite on 2 V. Mutta kyse on siitä, että erilaisia akkuja ei pidä kytkeä sarjaan, vaikka olisivatkin niitä tavallisia lyijyakkuja. Rinnankytkentä on ok.


    • vvjb

      Akkuvaihtoehto.

    • 1 iso akku. Vähemmän johtoja ja kaikkea muuta, mikä voi vikaantua. Akun siirto täytyy tehdä vain 2 kertaa.

    • kolmeakkua

      Oma valintani samankaltaisessa tilanteessa oli 3 erillistä 12V akkua eikä yksi iso. Perustelu:
      1. Akkulaatikon tilavuus sopi kolmelle akulle ilman muutoksia. Myös akkujen pulttikiinnitykset oli helppo toteuttaa.
      2. Pienempien/kevyempien akkujen käsittely on huomattavasti helpompaa kuin yhden painavan.
      3. Mahdollisuus akkujen tai kytkentöjen muutoksiin. Tämä konkretisoitui pitkän purjehduksen aikana, kun neljänteen akkuun (starttiakku) tuli yllättävä vika. Akku kuumeni ja tuhoutui valtamerta ylittäessä. Ongelma oli helppo ratkaista siirtämällä yksi kolmesta käyttöakusta starttiakuksi. (Starttiakku oli saman kokoinen, mutta on eri tilassa kuin käyttöakusto).
      Se ettei akkuja tarvitsisi asennuksen jälkeen siirrellä, voi olla utopiaa.

      • Järkipuhetta. Lisäisin tuohon vielä taloudellisen näkökulman: €/Ah lienee halvimmillaan sen kokoisissa akuissa mitä valmistetaan lukumääräisesti eniten. Veikkaisin, että vapaa-ajan akuissa se kokoluokka on n. 100Ah.


      • Joakim1
        spkoo kirjoitti:

        Järkipuhetta. Lisäisin tuohon vielä taloudellisen näkökulman: €/Ah lienee halvimmillaan sen kokoisissa akuissa mitä valmistetaan lukumääräisesti eniten. Veikkaisin, että vapaa-ajan akuissa se kokoluokka on n. 100Ah.

        Riippuu akusta. Motonestistä katsottuna esimerkiksi Exide Dual AGM maksaa 50 Ah 189€, 100 Ah 299 €, 140 Ah 389 € ja 240 Ah 479 €. 100 Ah akku siis 3€/Ah ja 240 Ah 2€/Ah. Myös Exide Equipmentissä 180 Ah akku on Ah-hinnaltaan hieman edullisempi kuin 100 Ah.

        300 Ah akkuja ei ole helppo löytyy peruskaupoista.


      • Masaesbosta

        Siinähän se vastaus sitten tulikin. Koska noita suuria (Ah) tunneiltaan olevia akkuja ei joka kaupasta löydy, niin on hölmöä varustaa akkulaatikkonsa vain yhdelle sellaiselle.
        Kesä on lyhyt eikä ole mitään järkeä ottaa sitä riskiä, että joutuisi jossakin syrjäkylän satamassa odottelemaan sitä suurikokoista akkua ja maksamaan vielä kovat rahtihinnat sen sinne saamiseksi.
        Kuten tuolla edellä jo mainittiin, niin sen yhden viallisen voi sieltä välistä ottaa pois ja jatkaa matkaa.
        Kotilaiturissa sitten kaikessa rauhassa tehdään tilanteen täydellinen kartoitus ja palautetaan järjestelmä alkuperäiseen kuntoon.


      • käsivoimin

        Jo 140 Ah akku on melkoinen murikka vietäväksi tikkaita pitkin tai nostettavaksi laiturilta veneeseen. Vasta vuosi sitten kanniskelin sellaisia pois veneestä. Ja jos olisi vielä todellinen deep-cycle -akku, olisi lyijyä vielä runsaasti enemmän. Käykääpä akkukaupassa koenostamassa. 300 Ah siirto veneeseen ei normaalein käsivoimin onnistu. Toisaalta akkuja yhdistävät kaapelit ovat rikkoutumisalttiudeltaan jossain lähellä rautakangen kertaluokkaa.


    • Minulla on yksi AGM hupiakku, 220Ah, 65 kiloa. Ei sen paikalleensaanti ollut hankalaa yksinkään. Laiturilta mantookivaijereiden yli nosto (nostokorkeus 1,5 metriä) oli hankalin vaihe, mutta sen jälkeen sitä tarvitsee siirrellä vain 10 cm kerrallaan. 90 kg akkua varten olisi varmaan pitänyt irrottaa alin vaijeri, ettei tarvitse nostaa niin ylös. Uskon, että senkin saisin jotenkin keploteltua yksinkin paikalleen. Minulla on starttiboosteri joka tapauksessa mukana, joten starttiin on kolme vaihtoehtoa joka tapauksessa. Aiemmin mulla oli 2 hupiakkua, mutta kahdessa akussa on riski, että toinen akku hajoaa ja toinenkin tyhjenee vaikka yön yli, mikä ehkä mitätöi kahden akun turvan. Itselleni tämä oli lähinnä hintakysymys. Yksi iso akku tuli halvemmaksi.

    • spakswillfly
      Saitko mitään irti keskustelusta ?

      • sparkswillfly

        Joo. Kyllähän vaikuttaa "nettilaituriparlamentin" mukaan fiksumpaa laittaa pieniä akkuja kuin yksi iso. Näin olen itsekin järkeillyt. Nyt vaan sitten miettimään AGM ja "vapaa-ajan" akkujen välillä. Veneessä on 3 aurinkopaneelia, joten sekin mielestäni vaikuttaa asiaan. Paneelithan pyrkivät lataamaan akkua jatkuvasti, syökö se akkuja ja pitääkö se ottaa valinnassa huomioon? Vahat akut ovat AGM ja tulleet veneen mukana, ikää niillä on noin 7 vuotta. Aurinkopaneelit olleet käytössä vasta 2 kesää.


      • agm.akut
        sparkswillfly kirjoitti:

        Joo. Kyllähän vaikuttaa "nettilaituriparlamentin" mukaan fiksumpaa laittaa pieniä akkuja kuin yksi iso. Näin olen itsekin järkeillyt. Nyt vaan sitten miettimään AGM ja "vapaa-ajan" akkujen välillä. Veneessä on 3 aurinkopaneelia, joten sekin mielestäni vaikuttaa asiaan. Paneelithan pyrkivät lataamaan akkua jatkuvasti, syökö se akkuja ja pitääkö se ottaa valinnassa huomioon? Vahat akut ovat AGM ja tulleet veneen mukana, ikää niillä on noin 7 vuotta. Aurinkopaneelit olleet käytössä vasta 2 kesää.

        Aurinkopaneelien lataussäätimessä pitäisi olla AGM-akuille sopiva säätö. Ilmeisesti oikeanlainen lataussäädin on ennestään, jos kerran vanhat akut olivat AGM-akkuja. Paneelit ovat eduksi, ei haitaksi.
        Jos akkutilassa ei ole tuuletusta ennestään, AGM on helpoin ratkaisu.


      • olympiamitali
        sparkswillfly kirjoitti:

        Joo. Kyllähän vaikuttaa "nettilaituriparlamentin" mukaan fiksumpaa laittaa pieniä akkuja kuin yksi iso. Näin olen itsekin järkeillyt. Nyt vaan sitten miettimään AGM ja "vapaa-ajan" akkujen välillä. Veneessä on 3 aurinkopaneelia, joten sekin mielestäni vaikuttaa asiaan. Paneelithan pyrkivät lataamaan akkua jatkuvasti, syökö se akkuja ja pitääkö se ottaa valinnassa huomioon? Vahat akut ovat AGM ja tulleet veneen mukana, ikää niillä on noin 7 vuotta. Aurinkopaneelit olleet käytössä vasta 2 kesää.

        Jos akut ovat hankalassa paikassa , siis että nestetasoja ei pysty tarkistamaan nostamatta akkuja pois, kannattaa valita AGM. Jos taas pinnat voi tarkastaa akkujen ollessa paikallaan , voi valita tavalliset akut. Ja ilmanvaihto pitää silloin olla kunnossa.


      • Kennotnäkyy

        Käsi ylös niiltä joilla vielä on avoimet, siis korkilliset akut. Niistä täällä kyllä usein puhutaan, mutta harvoin olen sellaisia nykyisin enää nähnyt.


      • Joakim1
        Kennotnäkyy kirjoitti:

        Käsi ylös niiltä joilla vielä on avoimet, siis korkilliset akut. Niistä täällä kyllä usein puhutaan, mutta harvoin olen sellaisia nykyisin enää nähnyt.

        Minulla on avoin korkillinen akku hupiakkuna. 180 Ah Super Heavy Duty starttiakku, joka tuli veneen mukana 2011 (myyjä ei maninnut uudeksi, joten lienee 2010 tai vanhempi). Toimii edelleen oikein hyvin. Kävin juuri veneellä ja akkumonitori näytti 100% ja akkujännite 14,1 V. Toki tuossa apuna 50 W aurinkopaneeli, joka toimii riittävän hyvin pressun allakin.

        Monet hyvälaatuiset oikeasti syväpurkauskäyttöön tehdyt akut ovat edelleen avoimia korkillisia. Ne sietävät nopeampaa latausta kuin suljetut tai huoltovapaat.


      • Pilssirotta

        Hep, minulta löytyy veneestä 225ah:n avattavilla korkeilla oleva rekan akku.

        Iso ja painavahan tuo on, mutta ei sitä tarvitse liikuttaa kuin kerran paikalleen ja kerran pois. Näidenkin toimien välillä vierähtää monta vuotta.

        Niin ja akkutila on tietenkin hyvin tuuletettu.


      • korkilliset
        Joakim1 kirjoitti:

        Minulla on avoin korkillinen akku hupiakkuna. 180 Ah Super Heavy Duty starttiakku, joka tuli veneen mukana 2011 (myyjä ei maninnut uudeksi, joten lienee 2010 tai vanhempi). Toimii edelleen oikein hyvin. Kävin juuri veneellä ja akkumonitori näytti 100% ja akkujännite 14,1 V. Toki tuossa apuna 50 W aurinkopaneeli, joka toimii riittävän hyvin pressun allakin.

        Monet hyvälaatuiset oikeasti syväpurkauskäyttöön tehdyt akut ovat edelleen avoimia korkillisia. Ne sietävät nopeampaa latausta kuin suljetut tai huoltovapaat.

        HEP! Ostin oman veneeni keväällä 2005. Veneessä olevien KORKILLISTEN starttiakkujen ikää en kysynyt, mutta ei ne ihan uudet olleet. Vaihdoin ne nyt viime kesänä 2017 eli 12 vuoden oman käytön jälkeen varmuuden vuoksi, kun ikää alkoi jo olemaan. Ei niissä vielä vikaa ollut. Siis varmaan 15 vuotta toimineet hyvin, joka kevät olen akkujen nestepinnat tarkistanut ja vettä lisännyt tarpeen mukaan.


      • korkilliset
        korkilliset kirjoitti:

        HEP! Ostin oman veneeni keväällä 2005. Veneessä olevien KORKILLISTEN starttiakkujen ikää en kysynyt, mutta ei ne ihan uudet olleet. Vaihdoin ne nyt viime kesänä 2017 eli 12 vuoden oman käytön jälkeen varmuuden vuoksi, kun ikää alkoi jo olemaan. Ei niissä vielä vikaa ollut. Siis varmaan 15 vuotta toimineet hyvin, joka kevät olen akkujen nestepinnat tarkistanut ja vettä lisännyt tarpeen mukaan.

        Niin ja ne uudet 2017 ostamani akut on korkilliset.


      • Kennotnäkyy

        Kiitos galluppiin osallistuneille. Nyt kyllä uskon, vaikken ole itse nähnytkään D


      • Joakim1 kirjoitti:

        Minulla on avoin korkillinen akku hupiakkuna. 180 Ah Super Heavy Duty starttiakku, joka tuli veneen mukana 2011 (myyjä ei maninnut uudeksi, joten lienee 2010 tai vanhempi). Toimii edelleen oikein hyvin. Kävin juuri veneellä ja akkumonitori näytti 100% ja akkujännite 14,1 V. Toki tuossa apuna 50 W aurinkopaneeli, joka toimii riittävän hyvin pressun allakin.

        Monet hyvälaatuiset oikeasti syväpurkauskäyttöön tehdyt akut ovat edelleen avoimia korkillisia. Ne sietävät nopeampaa latausta kuin suljetut tai huoltovapaat.

        Hyvä tieto että paneelit lataa pressun altakin. Ensi talvena jätän paneelit päälle. Meillä on kolme akkua: kaksi starttiakkua (tahallaan korkilliset ja jääkaappiakku (en saanut korkillisena, Motonetillä ei muuta ollut heinäkuussa).


      • Eitarvinnnutladata
        lihamylly1 kirjoitti:

        Hyvä tieto että paneelit lataa pressun altakin. Ensi talvena jätän paneelit päälle. Meillä on kolme akkua: kaksi starttiakkua (tahallaan korkilliset ja jääkaappiakku (en saanut korkillisena, Motonetillä ei muuta ollut heinäkuussa).

        Minä kanssa yllätyin kun kävin veneessä kolmisen viikkoa sitten ja paneelien latauslaitteen näytössä luki että ladataan akkuja. Ei hirveästi, mutta kuitenkin jotain ylläpitolatausta. Eikä ollut edes hirveän aurinkoinen päivä. Pressuna Motonet/Biltema linjan paksuinta / vahvinta, hopeapinnoite ulospäin.

        Nin, ja akut oli ihan hyvässä kunnossa.


      • Joakim1
        Eitarvinnnutladata kirjoitti:

        Minä kanssa yllätyin kun kävin veneessä kolmisen viikkoa sitten ja paneelien latauslaitteen näytössä luki että ladataan akkuja. Ei hirveästi, mutta kuitenkin jotain ylläpitolatausta. Eikä ollut edes hirveän aurinkoinen päivä. Pressuna Motonet/Biltema linjan paksuinta / vahvinta, hopeapinnoite ulospäin.

        Nin, ja akut oli ihan hyvässä kunnossa.

        Mulla on Monarflexin "läpinäkyvä" pressu. Eilen 50 W paneeli latasi n. 13:00 tuon alla 0,2 A. Olisi ladannut enemmänkin ellei akku olisi täysi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe