Äidin ryyppääminen

Peloissaan

Hei! Kiva jos jaksat tämän lukea, tulee varmaan pitkä teksti. Kaipisin kokemuksia ja neuvoja tai vaikka vaan vertaistukea.

Olen tosiaan 24-vuotias itse ja lapsuuteni ja nuoruuteni, eli melkein koko ikäni, seurannut vanhempieni juomista vierestä. Äidillä todettiin reilusi yli vuosi sitten maksakirroosi. Tällä hetkellä tilanne on mennyt siihen, että äitini joutui sairaalaan, selviytyminen oli ollut minuuteista kiinni. Tilanne oli ihan kamala ja äiti vietti sairaalassa joitain päiviä, ja sanoi että aikoo olla juomatta, ei halua että henki lähtee tai joutuu samaan tilanteeseen uudestaan. Sairaalasta pääsyn jälkeen asiat meni hetken ihan ok, joka päivä/ilta olin seurana ja yötä siellä myös, koska asuu tällä hetkellä yksin. Tapahtumasta jo hetki aikaa, mutta juominen alkanut taas. Välillä yksi kalja ja joskus viikonloppuna jo päivällä humalassa. Oon ihan rikki tän asian kanssa, että mitä teen. Hän on alkanut käydä aa-ryhmissä, mutta silti juo. Kuntoutukseen ei suostu lähtemään, enkä voi pakottaa. Tuntuu että mikään mitä sanon tai teen ei auta. Pelkään ja stressaan kokoajan, en saa öisin nukuttua kun asia pyörii mielessä kokoajan. Pelkään niin paljon etten tiedä miten olla, muuta perhettä ei asu lähellä.

Mitä ihmettä voin tehdä vai voinko mitään? Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

5

394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsetämänkokenut

Äitini on alkoholisti. Lapsesta saakka yritin lahjoa, kiristää, tapella jne jne että saisin lopettamaan juomisen. Mikään ei auttanut. Ei edes se, kun siskoni huostaanotettiin. Ei se "saanut tajuamaan mitään", upposi vain epätoivon suohon ja alkoi juoda enemmän.

Fakta on se, että sinä et voi tehdä äitisi hyväksi mitään, ellei hän itse lopeta juomista. Itse halua sitä ja sitoudu siihen. Sinun tehtäväsi ei ole ylläpitää sitä sitoumusta, vaan se on hänen tehtävänsä. Sinuna minä tekisin niin, että menisin itse AAL:n - sieltä saa vertaistukea. Eli hyväksy tilanne, elä omaa elämääsi, nauti elämästä. Sitä äitisikin toivoisi sinulle syvälle sisimmässään, se on paras onni ja apu minkä voit hänelle antaa, kun kunnioitat sitä elämänlahjaa jonka itse häneltä sait - ja elät omaa elämääsi onnellisena. Hänellä on omansa.

Kaikkea hyvää sinulle.

• JuoppoÄiti

Et pysty auttamaan äitiäsi mitenkään. Toivon, että pidät huolta itsestäsi ja nautit omasta elämästä.
      Itse olen alkoholisti äiti ja vain minä voin itseäni auttaa.
      Minunkin lapset jo aikuisia.

• Mamimyself

Voin kertoa asiasta kaikista mahdollisista kulmista. Ex-mieheni oli alkoholisti, tein kaikkeni, mutta ei auttanut. Kuinka ollakaan voimakkaan työstressi ja yksinäisyyden takia takerruin myös alkoholiin. Ihan helvettiä oli todeta, että olin yhtä heikko kuin exäni. Alkoholiin on helppo paeta ongelmia, mutta se ei todellakaan ratkaise niitä. Päinvastoin.

Ymmärrän tilannettasi myös sen kautta, että viikko sitten otin yliannoksen lääkkeitä ja alkoholia, koska halusin kuolla. Kun palasin takaisin sairaalasta, kotona odotti sinun ikäisesi nuori itkien, koska hän luuli, että äiti oli kuollut. Älkää edes ajatelko, ettei tämä näky olisi silmissäni joka hetki ja vastuu siitä, että itse aiheutin tämän. Ihan hirvittävää!

Kukaan ulkopuolinen ei edes tiedä, että minulla on kehittynyt alkoholi-ongelma, sitä ei ole jatkunut pitkään. Ongelmat elämässäni ovat liian suuria, etten kestä kohdata niitä selvin päin ja yksin. En voi pitää kotona alkoholia, koska illan mittaan sorrun siihen.

Tänään ajattelin, että menen A-klinikalle ja asennutan itseeni kapselin, joka estää minua juomasta. Rukoilen joka päivä, että ahdistus hellittäisi ja en joisi.

Tällä hetkellä olen täysin yksin ongelmieni kanssa ja en todellakaan halua kuormittaa sinua niillä.

Rakas nuori, ymmärrän tuskasi ja haluan sanoa sinulle: äitisi ongelmat eivät ole sinun ongelmiasi, jos äitisi ei itse halua hakea asiaan apua, et voi tehdä mitään muuta, kuin pelastaa itse itsesi.

ELI KESKITY SIIHEN, ETTÄ HAET ITSELLESI TUKEA! 

Alkoholismi on sairaus ja sinä et voi tehdä mitään parantaaksesi äitisi sairauden. Sairastut itse, jos et nyt näe tätä. Se ei tarkoita sitä, ettet rakastaisi äitiäsi, valitettavasti rakkautesi äitiisi, ei nyt auta häntä, vaikka kuinka haluaisit. Niin kamalaa kuin se on, niin kauan kuin hyväksyt äitisi juomisen, se on yksi syy hänellä olla lopettamatta juomista. Mitä tahansa tapahtuukin - SINÄ ET OLE VASTUUSSA!

Itse ajattelen, että huomenna en mene Alkoon. Pakotan itsen lopettamaan juomisen. Menen A-klinikalle.

Ihan hirveää tämä on.

• Peloissaan

Kiitos vastauksista. Ymmärrän etten voi mitään tehdä, vaan äitini on itse asiasta päätettävä, mutta kokoajan asia pyörii mielessä.. voi kun osaisi rauhottua vähän. Kiitos myös AAL vinkistä, täytyykin katsoa sitä.

Ap

• AlkoholistinLapsi

Ymmärrän tuskasi. Isäni on alkoholisti, samoin ystäväpiiristä löytyy pari alkoholistia. Olen jo keski-ikäinen ja pitkään minäkin murehdin isääni. Murehdin ja suren välillä vieläkin, mutta muutama vuosi sitten päätin ottaa etäisyyttä. Keskityn omaan elämään ja lapsiini enkä ole juuri tekemisissä isäni kanssa. Aina jos olen, iskee suru ja ahdistus. On siis paras pitää etäisyyttä ja suojella itseään. Haluaisin lapsilleni läheiset välit vaariin, mutta heitäkin pitää suojella. Parempi ilman vaaria, kuin surua ja murhetta tuova, mahdollisesti pelottava, alkoholistivaari.

Nyt ystäväni on joutunut sairaalaan maksakirroosin takia eikä luultavasti selviä. Itkettää ja pelottaa.

Suojele itseäsi ja nauti elämästäsi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4280
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2161
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1701
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1425
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1078
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    Aihe