apua tänne piakisesti :)

lihavan hepan punnitsija

joo elikkäs ongelmana olisi hevosen ylipaino! :(
kyseessä on pienikokoinen eestinhevonen joka on nyt talven aikana päässyt lihomaan rajusti.
kuinka sen painon voisi kotikonstein mitata?
olen kuullut että sen voisi arvioida ottamalla hevosen ruumiista jotkin mitat,mutta mitkä?
hevonen säkä on muistaakseni 155cm (pienikokoiset vanhemmat,siksi noin pieni)
osaako joku sanoia paljonko olisi sopivat mitat tuollaiselle kopukalle :)
tarvitsen apua mielellään tänään kun huomenna menen tallille.
ps: lihottaako kaura? paljonko sitä pitäisi antaa? hepoa liikutetaan 5kertaa viikossa sopivasti (eli kohtuudella ravia ja laukkaa)

14

1581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outi.sippi

      Joo.. tota... tuo on aika yleinen tapaus... No sä vähennat ruuan saantia (mutta muista että iltaruoka voi pysyä samana ja päiväheinien pitää vähentää kohtuudella) Liikuta hevosta n.5-6 kertaa viikossa.

      • hyacinth

        vielä, että heinä on hevosen pääsääntöinen ruoka, sitä ei kannata vähentää liikaa. Väkirehujen syöttämisen määrää voi jo harkita, riippuu mitä se sopivasti liikuntaa tarkoittaa.


    • hyacinth

      rinnanympärys eli sään takaa mahavyön kohdalta. Esim. kirjassa hevosen kasvatus, ruokinta ja hoito on ohjeistava taulukko. Saat siitä jonkinlaisen arvion painosta.

      Niin ja jos ja kun mittanauha ei riitä ympäri, niin paalinarua vaan ja sit mittaat sen.
      Muutenkin tämä kyseinen kirja on hyvä kun mietit ruokintaa. Ja ruokinnalla tuloksiin myös.

    • lihavan hepan punnitsija

      heppa syö 1,5 paalia/päivä
      illalla 1l kauraa,½dl kivennäistä,porkkanaa reilusti,1rkl öljyä.

      joskus seassa myös muutama viipale leipää.
      onko aivan liikaa?

      • lihavan hepan punnitsija

        niin ja lisäksi yksi mittalusikallinen valkosipulia jauheena :). lisäksi 10g biotiini forte rakeita kavioongelmaan.


      • hyacinth

        ihan ok.lle.

        Liikuntaa vaan :) Onnea ja menestystä. Olen itse taistellut hevosten lihavuusongelmien kanssa myös...


      • kiikkiii

        Kaura lihottaa....


      • lihavan hepan punnitsija
        hyacinth kirjoitti:

        ihan ok.lle.

        Liikuntaa vaan :) Onnea ja menestystä. Olen itse taistellut hevosten lihavuusongelmien kanssa myös...

        kiitti :)
        juu tänään ratsastelin :) kasvaako kunto ja lauhtuuko se vaikka se ei menisikään hikeen?
        kun sillä on muuten tosi hyvä kunto ja se on kestävä mutta pulska...tuppaa noilla eestiläisillä aina olemaan taipumusta liikalihavuuteen :)


      • Tallimestari

        Laihdutettaessa hevosta on muistettava, että hevosen pitää saada tarpeeksi karkearehua (heinää). Tuon kokoisella hevosella se tarkoittaa 6-7 kg päivässä. Osan heinämäärästä voit korvata hyvälaatuisella oljella, jolloin energiamäärä vähenee. Kivennäisistä ja vitamiineista on huolehdittava, kun muuta ruokintaa rajoitetaan. Jättäisin väkirehut (kaura ym.)kokonaan pois, mutta kerran päivässä antaisin pellavansiemenlimaa mahan toiminnan varmistamiseksi.


    • hobune

      Kaura ei lihota ja litra päivässä ei ole ainakaan liikaa tuon kokoiselle hevoselle joka liikku 5krt / viikko.
      Eestiläisillä on rehynkäyttökyky huipussaan. Tänä talvena kun kuivan heinän saanti on ollut vaikeaa ja hevosille on syötetty säilöä / esikuivattua, tuppaa tuo painon nousu olemaan ongelmana.
      Mitä heinää pollesi syö? Jos se saa esim säilöheinää niin sitä riittää hyvinkin pieni kasa energiatarpeen tyydyttämiseen. Koska korsirehu kuitenkin on tarpeen voi antaa mutusteltavaksi hyvä laatuista olkea.
      laihduttaminen pelkästään ruokaa vähentämällä ei ole terveellistä. Mielummin niin, että liikuntaa lisätään RUNSAASTI (vähitellen) ja ruokaa vähennetään vain kevyesti.

      • Shine_

        elikkäs liikkumalla laihtuu.. paljonko hevonen on tarhassa päivittäin? Hevonen ei oikeastaan laihdu, jos et ratsasta sitä hikeen. Hyviä liikuntavinkkejä jotka on meillä toiminut suokin kanssa on talvinen uppohankijumppa (reipasta hölkkää esim lumisella pellolla) ja kesäisin uitto. ylämäet tuplaavat ponnistuksen, tasaisia vauhteja pitkiä matkoja (lähinnä ravi kannattavaa) välillä pitkiä kävelylenkkejä, välillä revittelylenkkejä. et ole muuten ilmoittanut hevosesi ikää ja sukupuolta, mitkä nekin saattavat vähän asiaan vaikuttaa


      • lihavan hepan punnitsija
        Shine_ kirjoitti:

        elikkäs liikkumalla laihtuu.. paljonko hevonen on tarhassa päivittäin? Hevonen ei oikeastaan laihdu, jos et ratsasta sitä hikeen. Hyviä liikuntavinkkejä jotka on meillä toiminut suokin kanssa on talvinen uppohankijumppa (reipasta hölkkää esim lumisella pellolla) ja kesäisin uitto. ylämäet tuplaavat ponnistuksen, tasaisia vauhteja pitkiä matkoja (lähinnä ravi kannattavaa) välillä pitkiä kävelylenkkejä, välillä revittelylenkkejä. et ole muuten ilmoittanut hevosesi ikää ja sukupuolta, mitkä nekin saattavat vähän asiaan vaikuttaa

        15v ruunapoika :)
        on yleensä aamu 8 tuonne 15 asti pihalla,riippuu toki säästä.
        syö paaliheinää,ei ole säilöä.joskus karkaa toiseen tarhaan syömään toisen hepon säilöä mutta ei ole tehnyt niin aikoihin.
        mutta tuosta hikeen ratsastamisesta että kun vaika menisi 2h niin ei hikoa! paljon ravia ja muutama pätkä laukkaa. oon ollu hangessa mutta nyt on paha kun tuo hanki pettää paikoittan.
        sitten se on maastossa kauhean reipas!kävelee todella reippaasti,liekkö touhottaa kun on niin innoissaan mutta ei hikoa helposti.
        mitattiin sen paino ja meidän laskujen mukaan se painaa n.540kg (ei täysin tarkka kun ei ole vaakaa) kaveri sanoi et paino on hyvä mut se näyttää kauhealta pallollta! :D


    • TopiCCi

      syötä hevosellesi vähemmän energiaa sisältävää ruokaa...tai vähennä sitä...mitä hevosesi syö nytten? kaura ei paljo lihota koska hevonen ei muutenkaa pysty käyttämään sitä kuin kaksi litraa/ruokinta kerta ja siinä ei ole kuin yhtä proteiinia...ja hevonen tarvitsee 12:sta proteiinia...että muutenkin se on aika ravintoarvotonta ruokaa :)

    • nojuuuuuuu

      Jos hevonen ei hikoile on kyse aineenvauhdunta ongelmasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe